Protokół Nr 4/2010

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
9 lutego 2011 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu

2. Adam Radom – Sekretarz Powiatu

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na V sesję Rady Powiatu w dniu 10.02.2011 r.

3.Propozycje do planu pracy komisji.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.  

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji zapytał, czy Komisja będzie omawiała poszczególne projekty uchwał, czy będzie wnosiła do poszczególnych projektów zapytania. Radny Maciej Tomaszczyk zaproponował, aby po kolei omówić poszczególne projekty następnie zaopiniować je poprzez głosowanie lub jedynie omówić projekty uchwał. Radny Mariusz Pieńkowski stwierdził, że komisja budżetowa jest ostatnią komisją, wszyscy jej członkowie uczestniczyli w posiedzeniach innych komisji, więc materiały na sesję są znane. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że część radnych bierze udział w nieformalnych spotkaniach, więc na pewno wszystkie projekty uchwał zostały dobrze omówione. Radny Mariusz Pieńkowski stwierdził, że spotykają się różne kluby radnych. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że porozmawiamy o tym na sesji. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał o przepisy regulujące głosowanie merytoryczne nad projektami uchwał przez Komisje. Sekretarz Powiatu odpowiedział, że jest to Statut Powiatu. Radny Stanisław Konarski poinformował, że w gminie praktykowane jest omawianie poszczególnych projektów uchwał i następnie ich głosowanie, w przypadku gdy były projekty łatwe i czytelne, komisja po uprzednim głosowaniu, mogła głosować je en bloc, po przegłosowaniu wniosku o głosowanie wszystkiego en bloc. Radny Stanisław Konarski zwrócił się z prośbą do członków komisji budżetu, aby umówić się żeby wszystkie komisje postępowały jednakowo przy głosowaniu nad projektami uchwał, gdyż przewodniczący komisji robią to różnie a niektórzy są aroganccy, oraz, że w gminie było tak, że jeżeli był projekt uchwały problemowy to właściwy pracownik urzędu przychodził na komisje i wyjaśniał poszczególne kwestie. Ponadto radny Stanisław Konarskie stwierdził, że na komisji rolnictwa omawia m się zastrzeżenia do poszczególnych projektów oraz, że to też jest dobry sposób, ale lepszym sposobem jest dyskusja na każdym projektem uchwały, oraz, że rzucenie hasła o głosowanie en bloc, jest traktowaniem poszczególnych członków komisji „z buta”, temat trzeba szybko sfinalizować gdyż „komisja rolnictwa ma trwać 10 minut czy 15 , a pan Przewodniczący na zegarek patrzy gdyż mu się śpieszy”, oraz, gdy zwrócić na to uwagę to pan Przewodniczący się obraża. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że Statut w § 34 ust. 1 reguluje w jaki sposób komisje podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym na komisji. Radny Leszek Krzyżanowski dodał, że każdy przewodniczący dostosowuje to do swojej sytuacji, oraz, że był członkiem różnych komisji i bywało tak, że jego wnioski nie były głosowane natomiast inne były głosowane. Głos zabrał Sekretarz, który stwierdził, że Statut przewiduje, że wnioski i opinie komisje głosują w głosowaniu jawnym, natomiast w porządku obrad komisji w pkt. 2 jest napisane omówienie materiałów na sesję, jeżeli jest wola szczegółowego omówienia materiałów z wyrażeniem opinii to należy głosować. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że komisja powinna podjąć opinię do każdego projektu uchwały. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że lepiej jest popracować na komisjach nad projektami uchwał aniżeli na sesji zaczynać pytać i szukać. Radny Tadeusz Konarski dodał, że są pewne sprawy, które należy poruszać tylko na sesjach. Przewodniczący Komisji stwierdził, że każdy projekt zostanie omówiony a następnie przegłosowany przez komisję. Kolejno Przewodniczący Komisji przystąpił do omawiania projektu uchwały w sprawie w sprawie w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał, czego dotyczy uzasadnienie oraz jakie są zmiany w porównaniu do uchwały budżetowej. Odpowiedzi udzieliła pani Skarbnik, która poinformowała, że zwiększono dochody bieżące o kwotę 39 056,-zł. pochodzące z otrzymanych od komorników kosztów zastępstwa procesowego, które zgodnie z ustawa o radcach prawnych powinno być wypłacane radcy, który zastępuje Starostę na rozprawach, z wniosku kierownika PODN, zwiększenia dochodów w ramach realizowanego przez tą jednostkę programu, z wniosku dyrektora PUP z tytułu najmu dzierżawy, oraz z wniosku dyrektora WODiDZ z tytułu wpływów ze sprzedaży usług w internacie. Pani Skarbnik dodała, że dochody zostały przeznaczone w tych samych jednostkach na wydatki na działalność bieżącą powyższych jednostkach, ponadto załączniku nr 2 zostały zmienione wydatki, zmniejszono środki na zadaniu pod nazwą  „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”, zaplanowano na to zadanie kwotę 3 381, 700 zł w wydatkach majątkowych, ale zapłacona została cala wartość zakupionego obiektu, gdyż w ubiegłym roku w akcie notarialnym zapisano w dwóch ratach zapłatę za ten obiekt, płatność była przewidziana na dwie raty, ale udał się zapłacić całą kwotę, w związku
z powyższym te środki finansowe, które zostały zostaną przeniesione do działu dot. remontów cząstkowych na drogach po zimie. Ponadto na zadaniu „Przebudowa ciągu komunikacyjnego DP 1332O na odcinku w km 0+007-1+100 i DP 1330O na odcinku 0+007-5+194 o długości 6,280” została dodana kwota 400 tys. zł. do zaplanowanej w budżecie kwoty. Ponadto zmieniono plan przychodów i rozchodów, wprowadzono do przychodów kwotę, która pojawiała się na rachunku bankowym na końcu roku  w tzw. środkach wolnych , została ona wprowadzona do budżetu,  przeznaczona na zadanie „Przebudowa ciągu komunikacyjnego DP 1332O na odcinku w km 0+007-1+100 i DP 1330O na odcinku 0+007-5+194 o długości 6,280”, „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in.
poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”, oraz „Przebudowa budynku przy ul. Sienkiewicza - Powiatowe Centrum Rehabilitacji - Ośrodek Rehabilitacji - Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności -Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna”. Ponadto pani Skarbnik dodała, że wprowadzono jeszcze po stronie wydatków kwotę 30 tys. zł na dotację dla MKS w Kluczborku. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy kwota 400 tys. zł wynika z tego, że kwota taka przeznaczona była na tą drogę po przetargu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że kwota ta wynika z udzielonej dotacji przez gminę Lasowice Wielkie, gdyż gmina ta dokłada się do tej inwestycji. Radny Stanisław Konarski zapytał, jaka była wartość kosztorysowa tej drogi przed przetargiem. Pani Skarbnik odpowiedziała, że ponad 6 mln., pan Stanisław Konarski zapytał jaka jest wartość po przetargu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że przetarg jest jeszcze nie rozstrzygnięty.  Radny Stanisław Konarski zapytał o kwotę 42 tys. przeznaczoną na nadzór, czy kwota ta wynika z umowy,  pani Skarbnik odpowiedziała, że zawarta została umowa z osobą, która będzie prowadziła nadzór budowlany nad inwestycją dot. zwiększenia efektywności na budynkach oświatowych. Radny Stanisław Konarski zapytał czy chodzi o tą inwestycję, którą przeprowadzi firma SIEMENS, pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, ale nadzór jest nasz. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy wiadomo osobowo kto to będzie wykonywał. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie pamięta osoby z imienia i z nazwiska i jeżeli radny Stanisław Konarski sobie życzy to może przyjść  do pani Skarbnik i pani Skarbnik mu odpowie. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy inspektora nadzoru wybiera się w trybie zamówień publicznych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dzieje się tak w przypadku gdy suma inwestycji jest powyżej 14 tys. euro, powyżej tej kwoty należy stosować prawo zamówień publicznych. Radny Tadeusz Konarski zapytał czy osoba pełniąca nadzór wybrana jest w trybie zamówień. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Radny Tadeusz Konarski zapytał o cel przydzielonej dla MKS dotacji. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to dotacja na  działalność statutową.  Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad przyjęciem pozytywnej opinii do projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku. Radni w głosowaniu, 9 głosami za przy braku głosów wstrzymujących się głosów przeciw przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Głos zabrała pani Skarbnik, która poinformowała, że uchwała ta jest automatycznie konsekwencja zmian w budżecie w związku ze zmiana ustawy prawo finansów publicznych. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał jak rozkładają się inwestycje w tym czteroletnim planie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że odpowie radnemu, ale nie w tej chwili. W związku z tym, że więcej pytań nie było Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad powyższym projektem. Radni w głosowaniu, 9 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się głosów przeciw przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym omówionym projektem uchwały był  projekt w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że na komisji zapytał pana Starostę, czy zmiany w Statucie dotyczą tylko tego, co jest ujęte w uzasadnieniu oraz, ze pan Starosta odpowiedział, ze tak. Powyższy projekt Statutu jest powstał  w związku z wyrokiem WSA w Opolu Sygn. Akt II SA/Op 378/10 z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XLII/248/2010  z dnia 29 kwietnia 2010 r. w przedmiocie Statutu Powiatu Kluczborskiego oraz pismem Wojewody Opolskiego Nr NK.III-KK-0911-2-1/2011 z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zawiadomienia o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr II/24/2010 z dnia 8 grudnia 2010 r. zmieniającej uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XLII/248/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego a także konieczności wprowadzenia nowych zapisów m.in. przyjęcia w struktury powiatu Powiatowej Stacji Sanitarni-Epidemiologicznej, zmiany formy organizacyjnej Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków”. Radna Irena Kielar zapytała o zapis dot. sprawozdania komisji ze swojej działalności przedkładane Radzie przynajmniej raz w roku, oraz o zapis dot. udziału w posiedzeniach zarządu innych radnych. Sekretarz Powiatu stwierdził, że są to zapisy, które funkcjonowały już w starym Statucie oraz, że ustalono z Organem Nadzoru, że jeżeli do końca pierwszego kwartału tego roku oddamy Statut poprawiony w odniesieniu do wcześniejszego, to będzie to wzorcowy Statut. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, zmieniła się numeracja paragrafów w związku ze skreśleniami, a tego nie ma w uzasadnieniu, i trzeba wziąć dwa statuty i je porównać, oraz, że jeżeli miałaby być to zmiana kosmetyczna to niepotrzebne jest przyjmowanie całego nowego Statutu a wystarczyłaby do niego zmiana. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że jeżeli uzasadnienie byłoby tak napisane, aby uwzględnić  wszystkie zmiany paragrafów to byłoby to o wiele czytelniejsze. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który wystąpił z wnioskiem, aby Zarząd Powiatu przemyślał i przedstawił propozycję elektronicznego przesyłania materiałów na sesje i zawiadomień do radnych, gdyż trzeba zrobić zmianę w Statucie w tej kwestii, można w tej kwestii zaoszczędzić. Sekretarz Powiatu stwierdził, że w formie elektronicznej zawiadomienie oraz materiały na sesje otrzymują naczelnicy wydziałów oraz kierownicy jednostek, jeżeli chodzi o radnych zachowana została forma papierowa, ale można ją  zmienić na elektroniczną, trzeba jednak opracować zmianę do Statutu, oraz dla próby na następną sesję przygotować i wysłać materiały w formie elektronicznej. Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad powyższym projektem. Radni w obecności 8 jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu PUP w Kluczborku. Głos zabrał Sekretarz, który poinformował, że na sesji przedłożony zostanie inny projekt uchwały, w związku z prośbą pani Dyrektor PUP, przedłożony zostanie projekt Statutu w całości, uchylone zostaną dwie uchwały wcześniejsze, będzie to projekt jednolitego tekstu Statutu PUP. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że generalnie chodzi o to, że w 20101 roku uchwalony został Statut PUP , ale nie uchylony został wcześniejszy Statut, w związku z tym funkcjonowały dwa Statuty, jeden z 2006 roku , drugi z 2010 roku. Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki pod firmą: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Do powyższego projektu uchwały nie było zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad powyższym projektem uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 9 radnych, którzy jednogłośnie wyrazili pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Kolejnym omówionym projektem był projekt uchwały w sprawie nawiązania współpracy między Powiatem Kluczborskim a Gminą Byczyna w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Radna Irena Kielar zapytała, czy Rada Powiatu musi podejmować taką uchwałę, oraz czy w przypadku pozostałych gmin, które będą nawiązywać współpracę też trzeba będzie stosowną uchwałę podjąć. Radny Maciej Tomaszczyk odpowiedział, że przed podpisaniem porozumienia pomiędzy gminą a powiatem należy podjąć uchwałę intencyjną. Radna Irena Kielar zapytała, czy w przypadku gdy PKS zawrze taka umowę jedynie z gminą Byczyna,  gdyż pozostałe gminy ze względów finansowych tego nie uczynią, to czy PKS nie będzie na tym stratny. Radna Irena Kielar stwierdziła, że ludzie szukają za niską cenę dobrych warunków przewozu. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że PKS jest własnością powiatu, oraz, że to zwłaszcza gminy same przyczyniają się słabych wyników PKS, gdyż gminy oprócz dowożenia dzieci do szkół, dowożą kluby piłkarskie, emerytów i inne, chociaż to nie wynika z ustawy o samorządzie gminnym. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że są przewoźnicy, którzy taniej wykonują usługi, o przystanki autobusowe mają dbać gminy i PKS , ale z tych przystanków korzystają również inni przewoźnicy, którzy nie partycypują w kosztach utrzymania przystanków. Radny Maciej Tomaszczyk dodał, że gmina Byczyna jako pierwsza wchodzi w taką współpracę z Powiatem. Glos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że o wiaty przystankowe dbają sołectwa na zlecenie gminy. Ponadto radny Stanisław Konarski stwierdził, że z tego co pan Starosta mówił na Komisji Rolnictwa, to porozumienie pomiędzy powiatem a gminą w sprawie dowozu dzieci do szkół przez PKS idzie w dobrym kierunku, i należałoby zorganizować debatę pomiędzy pozostałymi gminami a powiatem, aby gminy przemyślały gdyż im więcej gmin wejdzie we współprace tym lepiej i dla gmin i dla PKS.  Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że na liniach nieregularnych PKS na pewno nie będzie rentowny, może być rentowny kosztem gmin. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że PKS musi być dobrze zarządzany oraz mieć konkurencyjne ceny biletów. Przewodniczący komisji stwierdził, że przewidział w planie pracy Komisji spotkanie z Zarządem PKS, aby omówić działalność finansową spółki. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zaproponował, aby sprawdzić kondycję finansowa wszystkich spółek których właścicielem jest powiat. Radny Tadeusz Konarski stwierdził ponadto, że w przypadku gminy Byczyna, jest to jakieś doświadczenie, gminna na tym skorzysta, powiat na tym skorzysta, ale w momencie gdy powiat przejmował PKS należało spotkać się z gminami oraz znaleźć warunki, aby gminy powiatu kluczborskiego stały się udziałowcami spółki. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że potencjałem ekonomicznym dysponują gminy i to one mogły wtedy być zastrzykiem finansowym. Radny Tadeusz Konarski stwierdził ponadto, że liczy się jakość i koszt, dobra jakość za niską cenę, natomiast  jeżeli chodzi o PKS, to są złe doświadczenia nie tylko w sferze przewozu osób ale również w sferze infrastruktury. Radny Tadeusz Konarski dodał, że był na spotkaniu zorganizowanym przez pana Starostę z Kancelarią Prawną dot. PKS, oraz, że nie ma w polskim prawie ustawy dot. usług publicznych itp., jest prawo finansów publicznych, które mówi, że środkami publicznymi należy gospodarować oszczędnie i racjonalnie, i w tym przypadku firmy prywatne mogą być tańsze od PKS , radny Tadeusz Konarski stwierdził, że Komisja Budżetowa powinna przyjże się bilansowi pracy spółek będących własnością powiatu. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który przypomniał radnym w jaki sposób powiat spółkę przejmował. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że nie było merytorycznej rozmowy z zarządem spółki o tym jaka jest kondycja finansowa spółki, tylko został przedstawiony projekt uchwały na komisji, na sesji była mała dyskusja i nic więcej. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził ponadto, że PKS dysponuje bardzo słabym taborem jeżeli chodzi o autobusy. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że w przypadku spotkania Komisji z Zarządem PKS, to powinien on przedstawić Komisji biznesplan spółki, wtedy dopiero można dyskutować. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że biznesplan oraz plan działania spółki wszyscy radni otrzymali przy przejęciu spółki, jednak można porównać to co zostało zapisane w planie z tym co się dzieje. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że inną sprawa jest biznesplan przedstawiony przy przejmowaniu spółki a inną biznesplan w związku ze współpracą z gminą Byczyna i ewentualną współpracą z innymi gminami. Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią do projektu uchwały w sprawie   nawiązania współpracy między Powiatem Kluczborskim
a Gminą Byczyna w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dot. funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu kluczborskiego. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał czy rezygnuje się z 12 godzinnego zespołu w Byczynie. Odpowiedzi udzielił radny Maciej Tomaszczyk, który poinformował, że na dzień dzisiejszy są dwa zespoły ratownictwa, jeden specjalny czyli z lekarzem oraz druki podstawowy z ratownikiem medycznym , obydwa stacjonują w Kluczborku. Radny Maciej Tomaszczyk poinformował, że propozycja poparta deklaracją pana Wojewody była taka , aby
po konkursie w ramach oszczędności konkursowych , w województwie opolskim zostanie 42 zespół ratownictwa medycznego , który stacjonować będzie w Wołczynie, ale warunkiem pana Wojewody było to, że w takim przypadku jedna z karetek podstawowa zostanie przeniesiona z Kluczborka do Byczyny, na dzień dzisiejszy ustalenia są takie, żeby od lipca stacjonowała w Wołczynie karetka pogotowia na 12 godzin, a w miarę możliwości, od 2012 lub od 2013 roku, zostanie przeniesiona karetka podstawowa z Kluczborka do Byczyny, dlatego też Zarząd Powiatu nie zgadza się z tą propozycją i chce wprowadzić w życie wcześniejsze ustalenia z Wojewodą czyli 24 godzinna karetka podstawowa dyżurująca w Wołczynie i jedna z karetek podstawowa została by przeniesiona do Byczyny. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że nie udało się załatwić porządnie to teraz zabierze się karetkę z Kluczborka i przekaże ją do Byczyny oraz, że patrząc na mapę dojazdów jest oczywiste, że jeden zespół powinien być w Byczynie. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że Zarząd Powiatu dogadał się z Wojewodą i zabiera jedną karetkę z Kluczborka i przekazuje ją do Byczyny, oraz że jeżeli ktoś zaplanował taką sieć, że zespól podstawowy i zespół z lekarzem jest w Kluczborku, to nie dlatego, że żałował Byczynie czy Wołczynowi dostępu do ratownictwa medycznego, tylko dlatego, że jest jakieś rozłożenie ludności, jakieś czasy dojazdów z poszczególnych miejscowości do szpitala, oraz, że nie można robić tak, że zabierze się Kluczborkowi karetkę i przekaże ją do Byczyny, ale należało zrobić tak, aby zafunkcjonował dodatkowy zespół w powiecie, zabranie karetki z Kluczborka do Byczyna poskutkuje zawężeniem jakości usług medycznych dla mieszkańców gminy Kluczbork z czym radny Tadeusz Konarski się nie zgadza. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że został wybrany przez mieszkańców Kluczborka i ich reprezentuje. Radny Maciej Tomaszczyk odpowiedział, że reprezentuje powiat a nie gminę. Głos zabrał radny Stanisław Konarski który zapytał co ile lat Wojewoda planuje ilość zespołów ratowniczych w województwie. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że czas dojazdu karetki z Byczyny do Kluczborka , czy z Wołczyna do Byczyna nijak się ma do ustawy o ratownictwie medycznym, gdyż spełniać trzeba odpowiednie kryteria oraz, że mieszkańcom Byczyny i Wołczyna należy się karetka, gdyż były przypadki, że na przykład do Wołczyna jechała karetka z Olesna, gdyż karetka w Kluczborku był a zajęta. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że w takich przypadkach wszystkie gminy powinny razem naciskać na Wojewodę, gdyż inaczej jest jeżeli występuje jedna tylko gmina a inaczej jeżeli robią to cztery gminy w jednej sprawie, wówczas ukazany zostanie problem nie w skali jednej gminy ale w skali całego powiatu. Głos zabrał radny Władysław Zawadzki, który przypomniał, że walka o karetkę trwa 6 lat, były różnego rodzaju deklaracje składane przez Burmistrzów wszystkich gmin , oraz, że to nie jest tak , że radni poprzedniej kadencji nic nie robili, gdyż robiono bardzo dużo, aby karetkę dla Wołczyna pozyskać. Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią w sprawie projektu uchwały przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dot. funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu kluczborskiego. Radni  w głosowaniu 7 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym się zatwierdzili powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Komisji był projekt uchwały w sprawie ustalenia diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku. Nikt nie zabrał głosu w przedmiotowej sprawie więc Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad pozytywna opinią do powyższego projektu. Radni wyrazili pozytywną opinię 4 głosami za, 2 głosami przeciw, przy 3 wstrzymujących się. Kolejno omówiono projekt uchwały w sprawie  rozpatrzenia skargi Wspólnoty Mieszkaniowej Budynku Nr 3 Plac Niepodległości 46-200 Kluczbork na Starostę Kluczborskiego. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który poprosił o pytania dot. powyższego projektu uchwały oraz o dyskusję w powyższej kwestii , aby nie robić tego na sesji. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że wszyscy radni otrzymali materiały dot. skargi przygotowane przez stronę skarżącą, jednak były to materiały niekompletne, brakowało pisma uruchamiającego procedurę, w związku z czym zostało wyjaśnione , że na tym etapie postępowania radny nie może otrzymać powyższego pisma, na tym tle wystąpiło spięcie z panem Naczelnikiem Wydziału Budownictwa. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że ponieważ był tym tematem zainteresowany poprosił Przewodniczącego Komisji rewizyjnej o możliwość uczestniczenia w posiedzeniu, na którym skarga miała być rozpatrywana jedna Przewodniczący Komisji Rewizyjnej nie wyraził na to zgody. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że nie można nie dyskutować o tym na sesji skoro Rada udziela upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi, a radnemu odmawia się uczestniczenia w powyższej komisji, gdyż takie prawo ma Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, gdyż jest zapis w Statucie Powiatu, że radny może uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej na zaproszenie Przewodniczącego Komisji. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że należy zmienić ten zapis w Statucie. Radny Stanisław Konarski poinformował, że na Komisji Rolnictwa pan Starosta poinformował, że wszystkie dokumenty na których  Komisja Rewizyjna dostępne są w Biurze Rady, co okazało się nieprawdą, na mapce nie był zaznaczony lokal, o który chodziło w skardze. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że chciały w tej chwili porównać mapkę z Biura Rady z mapką, która znajduje się w Wydziale Budownictwa, pod która podpisał się projektant, gdyż radny Stanisław Konarski nie wie, czy mapki są takie same, gdyż radny ma takie prawo.  Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie wie jakie są powody nie zaproszenia radnego Stanisława Konarskiego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że został również niemiło potraktowany przez pana Naczelnika Wydziału Budownictwa. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, ze pracownicy Starostwa Powiatowego musza pracować kompetentnie i z szacunkiem dla radnych. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że poświęcił dużo czasu na zapoznanie się ze skargą a nie miał nawet możliwości zadania pytań stronom. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że rozwiązanie w Statucie jest kuriozalne, gdyż radny najpierw musi głosować nad przekazaniem skargi do Komisji Rewizyjnej a później nie ma możliwości uczestniczenia w jej posiedzeniu, potem na kolejnej sesji ma głosować nad przyjęciem stanowiska Komisji Rewizyjnej nad daną skargą.  Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja Rewizyjna rozpatrzyła skargę bardzo dogłębnie, i stanowisko jest bardzo dopracowane. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że nie zna tematu do końca, gdyż nie miał możliwości uczestniczenia w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, nie miał możliwości zadania pytań stronom oraz, ze należy to zmienić, skargi niech rozpatruje tylko Komisja Rewizyjna. Przewodniczący Komisji stwierdził, że trzeba podjąć stanowisko aby dopuszczać poszczególnych radnych do prac komisji na swój wniosek . Radny Stanisław Konarski dodał, że  w Radzie Gminy nigdy nie zdarzył się przypadek, aby radny nie mógł brać udziału w posiedzeniu Komisji. Rewizyjnej . Ponadto radny Stanisław Konarski stwierdził, że chce na komisji porównać mapkę z Biura Rady z mapką z Wydziału Budownictwa oraz, że w Wydziale Budownictwa jest oryginał wniosku strony a w Biurze Rady była czysta mapka, dopiero po interwencji radnego Stanisława Konarskiego zaznaczono lokal na mapce. Przewodniczący Komisji poprosił o dostarczenie dokumentacji o którą poprosił radny Stanisław Konarski. Ponadto radny Stanisław Konarski dodał, że poprosił panią Zawadzką o skserowanie mapki, pani Zawadzka poszła ją skserować i jak wróciła to stwierdziła ,że nie może tego dać radnemu, gdyż pan Naczelnik stwierdził, że na wydanie tego musi wyrazić zgodę strona, która wniosek złożyła, wynika to z ochrony danych osobowych. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który powiedział, że Komisja dogłębnie sprawę zbadała. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jest kwestionowane stanowisko Komisji Rewizyjnej w powyższej sprawie ale sposób udostępniania dokumentacji radnym oraz że ten zapis w Statucie również należy zmienić. Sekretarz Powiatu stwierdził, że wnioskodawcą do zmian Statutu nie musi być Zarząd, ale można spośród radnych powołać komisje doraźną, która zajmie się opracowywaniem zmian do Statutu.  Radny Leszek Krzyżanowski zasugerował, że należałoby zwrócić uwagę panu Krzysztofowi Lewandowskiemu na jego zachowanie. Pracownik Biura Rady dostarczył dokumenty z Biura Rady dot. skargi oraz pracownik Wydziału Budownictwa dostarczył dokumenty, które znajdują się w Wydziale Budownictwa. Po analizie powyższej dokumentacji Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią do projektu uchwały w sprawie skargi Wspólnoty Mieszkaniowej Budynku Nr 3 na Starostę Kluczborskiego. Radni 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się wyrazili pozytywną opinię na temat powyższego projektu uchwały. Sekretarz Powiatu poinformował, że w momencie udzielenia upoważnienia przez Radę Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi, członkowie Komisji mają dostęp do całej dokumentacji, w przypadku gdy radny nie będący członkiem Komisji Rewizyjnej chce mieć wgląd do dokumentacji to kwestię tę reguluje Statut, i w tym przypadku trzeba w naszym Statucie wprowadzić jakąś regulację dodatkową. Przewodniczący Komisji przedstawił sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok. Radni 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się przyjęli powyższe sprawozdanie. Kolejno Przewodniczący Komisji przystąpił do analizy sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 23.12.2010 r. do 18.01.2011 r. Radni 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się przyjęli powyższe sprawozdanie.

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji poprosił o składanie propozycji do planu pracy komisji na 2011 rok.

Przewodniczący zaproponował na czerwiec współpracę PKS z gminą Byczyna, oraz analizą działalności gospodarczej i finansowej PKS, perspektywami rozwoju oraz aspektu współpracy z gminami. Radny Tadeusz Konarski zapytał ilu osobowy jest zarząd spółki PKS. Radny Maciej Tomaszczyk poinformował, że Rada Nadzorcza składa się z 3 osób podobnie jak Zarząd. Radna Irena Kielar stwierdziła, że Komisja Budżetu powinna analizować wydatki i subwencje, skupić się na finansach oraz analizować sprawozdania z audytu. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zaproponował temat dot. zatrudnienia i kosztów zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatu za wyjątkiem jednostek oświatowych. Na miesiąc marzec radny Tadeusz Konarski zaproponował Zarząd Dróg Powiatowych. Radna Irena Kielar stwierdziła, ze są placówki, które dostają pieniądze na remonty a są takie, które nie mogą doprosić się o pieniądze. Na miesiąc kwiecień zaproponowano analizę finansową jednostek oświatowych w powiecie. Radny Maciej Tomaszczyk zaproponował, aby zbadać ograniczenia w  pozyskiwaniu środków zewnętrznych w związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych oraz analizę wykonania budżetu za 2010 r. – na miesiąc maj. Na miesiąc wrzesień zaproponowano analizę wykonania budżetu  za I półrocze 2011 rok oraz analizę finansowa działalności PCZ SA. Na miesiąc październik zaproponowano propozycje do budżetu na rok 2010 oraz analizę projektu budżetu. Kolejno radny Tadeusz Konarski zaproponował na miesiąc listopad temat dot. analizy funkcjonowania finansowego Starostwa Powiatowego w Kluczborku w porównaniu do roku 2010. Na miesiąc grudzień zaproponowano pozyskiwanie środków unijnych przez powiat oraz pozyskiwanie środków unijnych przez powiat. Radny Maciej Tomaszczyk zaproponował ponadto analizę PUP na miesiąc kwiecień. Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad przyjęciem projektu planu pracy na 2011 rok. Powyższy projekt został przyjęty 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

Ad.4

 

Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który złożył wniosek o pełne uzupełnienie dokumentacji z FOŚ przez panią Skarbnik, aby z ostatnich ośmiu lat zaznaczyć na co każda złotówka została przeznaczona. Radni 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli powyższy wniosek.

 

 Ad.5

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący  Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

  

 

Przewodniczący Komisji

 

Leszek Mierzwa

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys