Protokół Nr 3/2011
Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu
7 lutego 2011 r.
Przewodniczyli:
Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny
- Wioletta Kardas
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
2. Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.
3. Adam Radom- Sekretarz Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na V sesję Rady Powiatu w dniu 10 lutego 2011 r.
3. Propozycje do planu pracy komisji.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2
Głos zabrał pani Skarbnik, która omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu
w Kluczborku oraz projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Jeżeli chodzi o pierwszy projekt pani Skarbnik poinformowała, że po stronie dochodów została wprowadzona kwota 39 tys. zwiększając dochody bieżące o kwotę 39 056 zł, dochody te pochodzą głównie z wniosków kierowników jednostek dot. zwiększenia planu , jest to kwota 10 tys. w PUP i kwota 7 100 zł. w PODN , ponadto w Starostwie została wprowadzona kwota 1360 zł – koszt zastępstwa procesowego od komorników i kwotę 20 576 zł –
w WODIDZ. Po stronie wydatków zwiększono środki o 610 856 zł, w tym 453 429 zł. – zwiększenie wydatków bieżących, 150 327 zł - wydatki majątkowe, oraz 7 100 zł – zwiększenie dotacji na programy współfinansowane ze środków unijnych – program realizowany jest w PODN w Kluczborku. Po stronie wydatkowej wprowadzono zwiększenie wydatków o 381 700 zł. na drogach publicznych – środki te mają być przeznaczone na remonty na drogach po zimie, kwota 400 tys. zł. – zwiększenie wydatków na przebudowę drogi w Lasowicach Wielkich – tzw. schetynówka, wydatki w gospodarce mieszkaniowej została zmniejszona o kwotę 381 tys., która była zaplanowana w budżecie na pokrycie zakupu budynku na inkubator przedsiębiorczości, w ubiegłym roku została zapłacona cała kwota wartości tego budynku, więc środki te pozostały i zostaną przeznaczone na remonty cząstkowe na drogach. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że w planie rozchodów
i przychodów została wprowadzona kwota tzw. wolnych środków – 571 800 zł. , jednak nie jest to kwota ostateczna, gdyż spływają cały czas rozliczenia z urzędów skarbowych z całego kraju – udział w podatku CIT, kwotę tą trzeba było wprowadzić w związku z planowanymi zadaniami inwestycyjnymi, w załączniku dotacje celowe dotacja 30 000 zł dla MKS
w Kluczborku. Pani skarbnik dodała, że konsekwentnie z uchwałą budżetową musi się zmieniać wieloletnia prognoza finansowa. Radny Tadeusz Konarski zapytał ilu radców prawnych jest zatrudnionych w Starostwie. Odpowiedzi udzielił pan Sekretarz informując, że na pełen etat zatrudniona jest pan Dariusz Kraśnicki, natomiast pani Stanisława Tyszecka zajmuje się Skarbem Państwa. Radny Tadeusz Konarski zapytał, kto świadczy usługi zastępstwa procesowego w postępowaniu przed sądami, pani Skarbnik odpowiedziała, że pani Tyszecka. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że radcy mają swój przydział czynności
w którym mają zapisane zastępstwo procesowe. Pani Skarbnik odpowiedziała, że z ustawy
o radcach prawnych wynika, że jeżeli jest spisana umowa pomiędzy radcą pracodawca mogą oni uzyskiwać dodatkowe wynagrodzenie. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy nie jest to dublowanie wydatków, w uchwale jest , że ta kwota 1380 zł. jest przeznaczona na wydatki statutowe, w uzasadnieniu do uchwały, że na zastępstwo procesowe, jeżeli radca ma
w umowie z pracodawcą zastępstwo procesowe, to należy zastanowić się nad tym, aby nie ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów. Pani Skarbnik poinformowała, że te koszty były dwa razy kontrolowane przez RIO i nie były błędem. Pani Skarbnik stwierdził, że pieniądze są wypłacane tylko w przypadkach wygrania sprawy, w przypadkach przegrania sprawy nie. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że to sprawdzi. Głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała o dotację celową dla ZOZ. Pani Skarbnik odpowiedziała, że kwota ta jest kwotą dla dyrektora ZOZ i pani radcy , która zatrudniona jest na cząstce etatu. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał o nadzór inwestorski nad inwestycjami powiatu, czy jest on wyłaniany w trybie zamówień publicznych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli umowa jest powyżej progu kwotowego to tak, jeżeli nie to jest to z wolnej ręki. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w ciągu roku budżetowego inwestycji jest dużo, więc jeśliby to skumulować, to nadzór powinien być wyłaniany w trybie zamówień publicznych. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał czy starostwo zatrudnia inżynierów budownictwa lądowego z uprawnieniami, w Wydziale Budownictwa. Sekretarz Powiatu odpowiedział, że są zatrudnieni inżynierowie ale bez uprawnień. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że należy się posługiwać osobami zatrudnionymi, aby nie generować dodatkowych kosztów. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że rozumie, że trzeba oszczędzać, ale
w przypadku, gdy coś się zdarzy i winny będzie inspektor nadzoru, który będzie naszym pracownikiem, trzeba postąpić zgodnie z kodeksem pracy, regulaminem organizacyjnym starostw, natomiast gdyby to była osoba z zewnątrz , z którą byłaby zawarta umowa cywilno-prawna, wówczas osobę tą można pociągnąć do odpowiedzialności. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że pracownika też można pociągnąć do odpowiedzialności. Ponadto radny Tadeusz Konarski poruszył kwestię nadzoru inwestorskiego nad halą gimnastyczną w Byczynie, która z powodu błędów od kilku lat jest zamknięta. Radny Maciej Tomaszczyk odpowiedział, że
w Byczynie właśnie był wewnętrzny nadzór inwestorski i odpowiedzialności prokurator nie wyegzekwował. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że uważa, że lepszym nadzorem inwestycyjnym jest wewnętrzny oraz , że stwierdzenie to wynika z praktyki . Głos zabrał Sekretarz Powiatu, który stwierdził, że poruszone zostały tu dwa sposoby sprawowania nadzoru inwestorskiego: jeden w przypadku zatrudnienia przez urząd inspektora
z uprawnieniami , taka sytuacja jest w UM w Kluczborku, natomiast w starostwie taka osoba nie jest zatrudniona, są w Wydziale Budownictwa pracownicy, których zakres czynności sprowadza się głównie do czynności administracyjnych. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że nie mówi tego wszystkiego aby kogoś pogrążyć, ale po to, aby prowadzić taką politykę kadrową, aby ludzi takich mieć, gdyż należy szukać możliwości oszczędności, ponadto taka osoba reprezentuje nas wspólny interes, nie jest z zewnątrz. Głos zabrał radny Rudolf Gerlic, który stwierdził, że popiera w tej kwestii radnego Tadeusz Konarskiego, gdyż miał przykład
z salą w Chocianowicach, gdzie zatrudniono nadzór inwestorski z zewnątrz, i okazało się to bardzo kosztowne. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że należy pomyśleć o długofalowej polityce kadrowej. Sekretarz Powiatu stwierdził, że jest to również kwestią ilości i grubości inwestycji przeprowadzonych przez powiat. Kolejno Sekretarz przedstawił projekt uchwały
w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. W związku z wyrokiem WSA
w Opolu Sygn. Akt II SA/Op 378/10 z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XLII/248/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r. w przedmiocie Statutu Powiatu Kluczborskiego oraz pismem Wojewody Opolskiego Nr NK.III-KK-0911-2-1/2011 z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zawiadomienia o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr II/24/2010 z dnia
8 grudnia 2010 r. zmieniającej uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XLII/248/2010
z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego a także konieczności wprowadzenia nowych zapisów m.in. przyjęcia w struktury powiatu Powiatowej Stacji Sanitarni-Epidemiologicznej, zmiany formy organizacyjnej Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków”. Sekretarz poinformował, że projekt nie zawiera żadnych zmian odnośnie funkcjonowania rady, jest to tekst jednolity Statutu, bez skreśleń, które były powtórką zapisów ustawy o samorządzie powiatowym, ponadto projekt uwzględnia zmianę wprowadzoną 8 grudnia 2010 r. , pan Sekretarz stwierdził ponadto, że organ nadzoru zakwestionował zapis , że członek zarządu może być zatrudniony na podstawie stosunku pracy , organ nadzoru uznał, że zapis ten będzie prawomocny po dopisaniu „na podstawie wyboru”. Pan Sekretarz dodał, że w przypadku kolejnego projektu uchwały dot. zmiany Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, zmiana dot. wpisu o uchyleniu wcześniejszej uchwały oraz, że nie wiadomo, czy ten Statut w takiej formie będzie na sesji . Kolejnymi projektami uchwal na V sesję był projekty w sprawach określenia zasad objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki pod firmą: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz nawiązania współpracy między Powiatem Kluczborskim a Gminą Byczyna w zakresie publicznego pasażerskiego transportu zbiorowego. Sekretarz Powiatu poinformował, że
1 marca 2011 r. wchodzi w życie ustawa o zbiorowym transporcie publicznym, która narzuca na burmistrzów , prezydentów, wójtów odpowiedzialność za lokalny transport publiczny w granicach gminy, na starostów jeżeli przekracza granice gminy a nie przekracza granic powiatu. Sekretarz powiatu dodał, że taki transport może być wykonywany przez operatora lub przewoźnika, przewoźnik jest komercyjny natomiast operator świadczy usługi w zakresie transportu publicznego. Podmiot odpowiedzialny w drodze przetargu wybiera operatora, jeżeli takie usługi może świadczyć podmiot wewnętrzny zgodnie
z rozporządzeniem Wspólnoty Europejskiej, to można tego dokonywać korzystając
z własnego operatora niekoniecznie wyłaniać go w drodze zamówień publicznych, operator musi tak kalkulować usługi, aby graniczyły one w jego kosztach funkcjonowania,
w przypadku gdy koszty są większe, rekompensuje to organizator. Pan Sekretarz dodał,
że trudności jest wiele, oraz , że gmina Byczyna jest tutaj prekursorem. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że nie może być tak, że małe dzieci jadą do szkoły razem z przekupkami na targ, jeżeli usługa PKS będzie w odpowiednim standardzie, to to zda egzamin, natomiast jeżeli nie, to ludzie będą się skarżyć do Burmistrza. Sekretarz dodał, że zapewne PKS dokona wszelkich starań aby ich usługa była na wysokim poziomie. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że to co się liczy to cena i jakość. Sekretarz stwierdził, że PKS jest spółka prawa handlowego i obowiązuje kodeks prawa handlowego , ale spółka świadczy też usługi publiczne. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że jest różnica pieniędzy gminą Byczyna
a gminami Kluczbork czy Wołczyn, gdyż Gmina Byczyna ma tabor, ale są to stare autobusy, koszty ich utrzymania są dosyć wysokie, w nowej sytuacji gmina Byczyna nie będzie miała tego problemu. Ponadto radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że gmina oprócz dowozu dzieci do szkół, autobusami wykonuje również inne zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, dot. kultury, sportu itp., w nowej sytuacji będzie inaczej. Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że koszt dowozu dzieci do szkól w poprzednim roku kosztował gminę Byczyna 420 tys. , w momencie przejęcia zadania przez PSK byłoby to 280 tys. plus dodatkowo opłacany dodatkowy kurs. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że pomysł jest dobry, ale do końca nie wiadomo, jak to będzie funkcjonować w związku prawem finansów publicznych. Sekretarz Powiatu poinformował, że rozporządzenie mówi o podmiocie wewnętrznym, który może być operatorem i świadczyć usługi, bez przetargu, zarządza ten, kto ma więcej udziałów, w tej sytuacji PKS jest podmiotem wewnętrznym powiatu kluczborskiego, aby PKS stał się podmiotem wewnętrznym dla Byczyny, musi być współpraca między gminą Byczyna a powiatem, powiat nie ma w tym interesu bezpośredniego, interes ma spółka. Radny Tadeusz Konarski dodał, że Burmistrz Kluczborka również się do tego przymierza, ale to nie jest łatwy problem, Gmina Byczyna się odważyła., oraz że powinna zostać znowelizowana ustawa. Radny Maciej Tomaszczyk dodał, że na dzień dzisiejszy są bezpłatne karty przejazdów dla dzieci 3-6 lat. Głos zabrała Przewodnicząca Komisji, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu kluczborskiego. W powyższym stanowisku jest napisane, że Rada Powiatu w Kluczborku uznaje za zasadne przedstawione w Wojewódzkim Planie Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne województwa opolskiego zwiększenie rejonów operacyjnych do dwóch powiatów umożliwiające dysponowanie
w jednym obszarze większą ilością ambulansów przez dyspozytorów medycznych oraz
w szczególności dokonanie alokacji aktualnie funkcjonujących zespołów ratownictwa medycznego w miejsca szczególnie zagrożone dostępnością do świadczeń przedszpitalnych. Rada Powiatu w Kluczborku w pełni popiera wskazaną do realizacji w Wojewódzkim Planie Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne lokalizację dodatkowego zespołu ratownictwa medycznego o standardzie „P” w Wołczynie. Rada Powiatu w Kluczborku jednocześnie wnioskuje o wprowadzenie w Wojewódzkim Planie Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne następujących zmian:
1.Wprowadzenie zmiany wymiaru funkcjonowania zespołu wyjazdowego typu „P” mającego stacjonować w Wołczynie z 12 h/dobę do stacjonowania całodobowego w wymiarze 24h/dobę.
2.Wprowadzenie zmiany dotychczasowej lokalizacji zespołów ratownictwa medycznego
w Powiecie Kluczborskim polegającej na przeniesieniu zespołu ratownictwa medycznego
o standardzie „P” z dotychczasowego miejsca stacjonowania w Kluczborku do Byczyny
w sytuacji dokonania lokalizacji dodatkowego całodobowego zespołu ratownictwa medycznego o standardzie „P” w Wołczynie. Rada Powiatu w Kluczborku stoi na stanowisku, że realizacja powyższych działań w znaczący sposób przyczyni się do poprawy
i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia mieszkańców naszego powiatu. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku. Powyższy projekt zakłada, że przyjęte uchwałą z 2008 roku zasady ustalania wysokości diet radnych określają ich wysokość w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę. W związku ze wzrostem wynagrodzenia za pracę wzrastają jednocześnie diety (od stycznia 2011 jest to kwota 1386 zł.). W związku z sugestiami niektórych radnych, dot. zahamowania wzrostu wysokości diet, powyższy projekt uchwały przyjmuje za podstawę obliczania diet przyjęto stałą kwotę
w wysokości 1300 zł. Radny Robert Wietrzyk zapytał, na co zostaną przeznaczone oszczędności. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli radni obniżą diety wówczas w skali roku zostanie zaoszczędzone około 15 tys. zł i przeznaczone na wydatki obsługi administracyjnej Rady Powiatu, gdyż dotychczas nie było zaplanowanych takich wydatków. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dobrze byłoby, aby wszyscy radni otrzymywali zawiadomienie i materiały na sesje w formie elektronicznej ale należałoby zrobić zmianę
w Statucie Powiatu. Radny Tadeusz Konarski zapytał panią Skarbnik na co konkretnie przeznaczone zostaną oszczędności z diet radnych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że na wydatki związane z obsługą administracyjną radnych. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że do tej pory wydatki te pokrywane były z wydatków starostwa, natomiast teraz będą pokrywane z tych zaoszczędzonych środków. Radny Tadeusz Konarski zapytał jak analitycznie pieniądze te są oznaczone w budżecie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że prowadzona jest ewidencja szczegółowa do każdego rozdziału , z podziałem na każdy rodzaj wydatków oraz, że jeżeli radny Tadeusz Konarski będzie to potrzebował, to zostanie mu to wydrukowane. Kolejnym projektem jest projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wspólnoty Mieszkaniowej Budynku Nr 3 Plac Niepodległości 46-200 Kluczbork na Starostę Kluczborskiego. Radni nie wnieśli żadnych zapytań do powyższego projektu uchwały. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła sprawozdanie sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że dobrze rozbudowane są w sprawozdaniu poszczególne bloki zagrożeń za wyjątkiem bloku dotyczącego ochrony środowiska, powinno być trochę więcej w tym temacie, być może jest to zadanie dla Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że były uchwały intencyjne w sprawie budowy wysypiska śmieci w Kluczborku. Pan Tadeusz Konarski stwierdził, że jest to problem do zastanowienia dla pana Starosty, problem wysypiska śmieci jest bardzo poważny. Kolejnym punktem materiałów na V sesję jest sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 23.12.20101 r. do 18.01.2011 r. Glos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała o organizację roku szkolnego 2011/2012, jak jest z gimnazjum Nr 1, czy będą tam tylko 3 oddziały, jak jest w szkołach Ponadgimnazjalnych, czy wszyscy mają po sześć oddziałów. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Edukacji, która poinformowała, że powyższa uchwała podejmowana jest co roku, są to jedynie założenia sposobu organizacji roku szkolnego w poszczególnych szkołach. Pani Naczelnik poinformowała, że w tym roku jest 716 uczniów, którzy kończą gimnazjum
w naszym powiecie, nie wszystkie dzieci jednak wybierają szkoły ponadgimnazjalne
w Kluczborku, ponadto są szkoły niepubliczne, STO, liceum w Wołczynie, ponadgimnazjalna szkoła w Byczynie, szkoła rolnicza w Bogdańczowicach, ponadto część rodziców wysyła swoje dzieci do szkól w Opolu, Wrocławiu, około 100 absolwentów gimnazjów opuszcza powiat kluczborski. Pani Naczelnik stwierdziła, że w zeszłym roku więcej absolwentów odeszło aniżeli przyszło, jest to również związane z niżem demograficznym, w tym roku zaplanowano 22 oddziały. Ponadto pani Naczelnik poinformowała, że nie wiadomo zupełnie jak będzie ze szkołami dla dorosłych, ponadto pani Naczelnik stwierdziła, że w związku
z niżem będą zwolnienia nauczycieli. Ponadto pani Naczelnik poinformowała, że od 2012 roku zmienia się system szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Pani Naczelnik stwierdziła ponadto, że nie ma miejsc pracy dodatkowych dla nauczycieli. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że dobrze byłoby, gdyby członkowie Komisji mieli również informację dotyczącą ilości uczniów spoza powiatu kluczborskiego trafiających do naszych szkól ponadgimnazjalnych, oraz ilości uczniów z naszego powiatu trafia do innych miast, gdyż to jest również miernikiem pracy naszych szkół, szkolnictwo nasze nie jest dobre, chodzi zarówno o szkoły średnie jak i zawodowe. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jeżeli poziom nauczania w danej szkole jest niski i uczniowie uciekają do Opola, Olesna czy Wrocławia to należy się nad tym zastanowić. Pani Naczelnik stwierdziła, że to nie jest tak , że uczniowie uciekają z naszych szkół, ale wiąże się to z innym spojrzeniem na edukację, oraz, że jeżeli w przypadku pierwszego liceum jest zdawalność matur na poziomie 99,3 % to nie można twierdzić, że mamy złą jakość nauczania oraz, że
w przypadku szkół Ponadgimnazjalnych rodzic może wybrać szkołę dla dziecka oraz, że organizowane są targi edukacji pracy, drzwi otwarte w szkołach, aby zachęcić uczniów tworzy się nowe zawody. Pani Naczelnik stwierdziła, że problem był badany we wszystkich naszych gimnazjach oraz, że preferencje rodziców dotyczą nie tylko szkoły ale również dojazdu, dzieciom z Lasowic łatwiej dojechać do Olesna aniżeli do Kluczborka. Ponadto pani Naczelnik stwierdziła, że trzeba liczyć się z tym, że będzie mniej dzieci gdyż wiąże się to
z niżem demograficznym. Głos zabrał radny Rudolf Gerlic, który stwierdził, że rozumie wnioski pana Tadeusz Konarskiego, oraz, że chodzi o informacje dotyczące pracy Komisji
w tym temacie, chodzi o znalezienie przyczyn z powodu których ludzie posyłają dzieci do szkół do Opola czy Olesna. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że należy prowadzić taką analizę, gdyż jeżeli bierzemy pod uwagę tylko wyniki matur, to nie jest to miernikiem kształcenia przez szkoły , tylko również na przykład korepetycji, gdyż większość uczniów
w szkołach średnich przed maturą chodzi na korepetycje, aby dobrze być przygotowanym do matury czy do studiów. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że niektórzy rodzice wybierają szkołę średnią świadomie, ze względu na ofertę szkoły, niektórych po prostu nie stać ich na inną. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że taka analityka powinna być prowadzona. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że z reguły to najlepsi uczniowie idą do innych szkól, w Opolu czy we Wrocławiu i tego jest szkoda, gdyż te dzieci mogłyby uczyć się w naszych szkołach. Radny Robert Wietrzyk stwierdził ponadto, że ma do czynienia z absolwentami gimnazjum
i ich rodzicami, i tendencja jest taka, że wybierają oni szkoły średnie w Opolu, argument,
że w kluczborskim ogólniaku jest 99,3% zdawalności matury ich nie przekonuje, gdyż nie zależy im na samym zdaniu matury ale procentowym czy punktowym wysokim poziomie jej zdania. Ponadto radny Robert Wietrzyk stwierdził, że kolejnym dużym problemem jest kwestia korepetycji w szkołach ponadgimnazjalnych, a także w gimnazjach. Radny Tadeusz Konarski zapytał, dlaczego nasze dzieci muszą iść do Opola do szkół średnich, oraz,
że należy się nad tym zastanowić. Pani Naczelnik poinformowała, że w rankingu ogłoszonym przez Perspektywy, zmieniły się warunki i zasady, pod uwagę brana jest zdawalność na poziomie podstawowym i zdawalność na poziomie rozszerzonym, w tym rankingu bierze się pod uwagę również poziom zdawalności na poziomie rozszerzonym. Kolejno Przewodnicząca Komisji przeszła do sprawozdania z działalności zarządu powiatu za okres od 23.12.2010 r. do 18.012011 r., nikt nie miał zapytań w tej kwestii.
Ad.3
Przewodnicząca Komisji przedstawiła swoje propozycje do planu pracy komisji na 2011 rok:
- analiza naboru do szkół pod katem zgłaszanych nowych ofert w szkolnictwie - marzec
- omówienie planowanych inwestycji oświatowych w powiecie - kwiecień
- rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu w zakresie zadań oświatowych, - maj
- informacja z działalności organizacji pozarządowych z zakresu kultury, sportu i turystyki,
- sprawozdanie z zajęć pozaszkolnych z uwzględnieniem MDK,
- Dom Dziecka w Bogacicy, DPS w Gierałcicach i w Kluczborku,
- przygotowanie szkół i placówek do roku szkolnego,
- CISPOL – Polanowice, - wrzesień
- analiza budżetu za pierwsze półrocze,
- analiza wyników egzaminu maturalnego,
- działalność PCPR,
- informacja o działaniach oświatowych za rok poprzedni – październik,
- wnioski do projektu budżetu,
- opiniowanie projektu budżetu na 2012 rok - grudzień
Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który zaproponował, aby dodać jeszcze dofinansowanie sportu kwalifikowanego. Głos zabrała radna Irena Kielar stwierdziła, że należy poświęcić temat dot. wyposażenia szkół, klas szkolnych , pomocy dydaktycznych, należy odbyć wizyty do wszystkich szkół podległych powiatowi. Radna Irena Kielar stwierdziła, że na przykład biblioteka w Zespole Szkól Ponadgimnazjalnych Nr 1 jest
w bardzo złym stanie. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że należy zaprosić dyrektorów jednostek oświatowych na posiedzenie komisji Oświaty, gdyż maja oni dużo problemów, z nimi ustalić grafik odwiedzin, i odwiedzić szkoły. Głos zabrała radna Irena Kielar, która poruszyła problem organizacji zajęć w okresie ferii zimowych. Radny Tadeusz Konarski dodał, że na kwiecień można zaplanować spotkanie z dyrektorami placówek pomocy społecznej i udać się do tych placówek. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jeżeli chodzi o sprawy finansowe, to dobrze byłoby, aby Komisja zajęła się analityką wykonania roku 2010, oraz, że dobrze byłoby oprócz wykonania płacowego, jakie są nakłady w poszczególnych szkołach na wydatki rzeczowe oraz w jaki sposób są one dzielone. Radny Tadeusz Konarski dodał, że należy również sprawdzić średnie, jak wygląda ich wykonanie w 2010 i w 2009 roku oraz że przedstawi tego szczegółową analizę w miesiącu marcu. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dobrze byłoby aby Komisja znała założenia polityki płacowo-kadrowej w miesiącu kwietniu, zanim dyrektorzy szkól zaczną planować arkusze organizacyjne. Radna Irena Kielar stwierdziła, że jedne szkoły mają już zaplanowane po sześć oddziałów inne mają mniej. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że należy się temu przyjrzeć, gdyż jak będzie duży nabór oddziałów będzie więcej oraz jeżeli zarząd podjął uchwalę w sprawie organizacji roku szkolnego 2011/2012, to dobrze byłoby aby zarząd znał skutki kadrowe tego rodzaju rozwiązań. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że dobrze byłoby poprosić na spotkanie z dyrektorami kogoś z Wydziału Promocji w Starostwie, aby dowiedzieć się ilu dyrektorów składa wnioski o dofinansowanie
ze środków unijnych. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dobrze byłoby, aby Wydział Edukacji przygotował informacje dotycząca bazy powiatowych palcówek oświatowych. Projekt planu pracy komisji stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.4.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski w 2010 r. oraz Raport z analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli za rok 2010 .
Ad. 5
Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji
Wioletta Kardas
Protokołowała
Katarzyna Hołdys