Protokół Nr 4/2011

 

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 4 lutego 2011r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Butra

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Zatwierdzenie materiałów na V sesję Rady Powiatu w dniu 10 lutego 2011 r.

3. Propozycje do planu pracy komisji.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

2. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

3. Tomasz Białaszczyk - Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony

Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego
w Kluczborku,

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił o zadawanie pytań dotyczących poszczególnych projektów uchwał na V sesję. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał czy jest uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w materiałach , pod projektem uchwały dot. zmian w budżecie znajduje się uzasadnienie do projektu uchwały. Kolejno radny Stanisław Konarski zapytał, czy w projekcie dot. uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego są tylko te zmiany, które są w uzasadnieniu. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że ten projekt jest projektem tekstu jednolitego Statutu Powiatu, w poprzedniej wersji, po zbadaniu przez WSA, wykreślono zapisy, które były powtórzeniem zapisów z ustawy o samorządzie powiatowym, ponadto jest tu zawarta zmiana z 8 grudnia 2010 r. do Statutu, a także  wprowadzenia nowych zapisów m.in. przyjęcia w struktury powiatu Powiatowej Stacji Sanitarni-Epidemiologicznej, zmiany formy organizacyjnej Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków. Pan Starosta stwierdził, że ponadto nie ma żadnych zmian. Przewodniczący Komisji zapytał, czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania do projektów uchwał. Nikt nie miał zapytań. Głos zabrał pan Starosta, który przedstawił dwa projekty uchwał dotyczące PKS i współpracy w tym zakresie
z gminą Byczyna. Pierwszy projekt dot. określenia zasad objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki pod firmą: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej
w Kluczborku spółka z o.o., drugi projekt dot. nawiązania współpracy między Powiatem Kluczborskim a Gminą Byczyna w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Pan Starosta poinformował, że zarówno gminie Byczyna jak i powiatowi zależy bardzo na tym , aby to przedsięwzięcie się udało, i od 1 marca zaczęło funkcjonować. Pan Starosta poinformował, że od 1 marca 2001 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy o transporcie publicznym, należy zacząć budowę sieci połączeń na terenie zainteresowanych gmin. Jeżeli chodzi o nową ustawę to jest w niej wiele nowości, w przypadku połączeń nierentownych czyli deficytowych gmina będzie musiała pokryć koszty, połączenia dodatkowe mogą być, władza gminy musi jednak zaakceptować połączenia deficytowe i zobligować się do dopłacania do nich. Ponadto pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o dowóz dzieci do szkół w ciągu całego roku, to
w przypadku gminy Byczyna, w  poprzednim roku wydała ona ten cel około 420 tys., we współpracy z PKS będzie to około 280 tys., w związku z tym opłaci się to obu stronom, pan Starosta stwierdził ponadto, że problemem są autobusy oraz że gmina Byczyna posiada 3 autobusy, które są dosyć stare, zostaną one wycenione i wniesione aportem do PKS na pokrycie udziałów, co uczyni gminę Byczyna udziałowcem spółki, ponadto kierowcy, którzy obecnie dowożą dzieci do szkół w gminie Byczyna będą nadal pracować, a gmina Byczyna zyska kilka procent udziałów. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli z gminą Byczyna się uda ta współpraca to być może pozostałe gminy powiatu będą również chciały podjąć taką współpracę. Pan Starosta powiedział, że w momencie rozmów z Burmistrzami nie było ustawy, było jedynie rozporządzenie Wspólnoty Europejskiej, obecnie mamy już ustawę. Jeżeli chodzi o opiekunów dzieci dowożonych do szkól to opiekunowie zostają ci sami, co wcześniej. Pan Starosta stwierdził, że problemem jest dowożenie przez gminę piłkarzy , chórów, zespołów tanecznych
i innych, które do tej pory gmina oferowała nieodpłatnie. Pan Starosta poinformował, że w tej kwestii ustalono limit kilometrów do wykorzystania, jest to około 1300 km. , w Byczynie zajmuje się tym Ośrodek Kultury, który będzie musiał tego limitu pilnować. Głos zabrał radny Paweł Prochota, który stwierdził, że jest to bardzo dobre posunięcie, pieniądze zostają
w powiecie. Pan Starosta stwierdził, że będą próby wprowadzenia tego również w gminie Lasowice Wielkie, która na dzień dzisiejszy ma podpisaną umowę z prywatnym przewoźnikiem. Pan Starosta stwierdził, że ustawa zakłada, że w przypadku połączeń nierentownych gmina będzie musiała dopłacić. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał o projekt uchwały oznaczony literką 3g, dot. przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu kluczborskiego. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że od lipca na terenie naszego województwa wchodzi nowy plan ratownictwa medycznego, w skali kraju w tym półroczu odbędą się konkursy na ratownictwo medyczne. Pan Starosta poinformował ponadto, że w nowym planie dwa powiaty stanowią jeden rejon operacyjny, w naszym przypadku powiat kluczborski i powiat oleski stanowią jeden rejon operacyjny, do kontraktowania musimy startować jako dwa podmioty związane jedną umową.
Pan Starosta poinformował, że w naszym powiecie bardzo istotną zmianą jest to, że będzie dodatkowy zespół wyjazdowy w Wołczynie, na razie w wymiarze 12 godzin, od 7 h do 19 h. Ponadto pan Starosta poinformował, że poczyniono wiele starań, aby doprowadzić do sytuacji
w której jedna karetka typu S stacjonowałaby  w Kluczborku, jedna typu P stacjonowałaby
w Wołczynie, jedna typu P stacjonowałaby w Byczynie. Pan Starosta stwierdził, że projekt Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne dla województwa opolskiego zaopiniowany  został przez Starostę pozytywnie ale z wprowadzeniem zmian, popartych również stanowiskiem Rady Powiatu. Ponadto pan Starosta poinformował, że w tej chwili jest jeden wyjazdowy zespół w Wołczynie dwunastogodzinny, dlatego, że nie ma
pieniędzy na funkcjonowanie karetki przez całą dobę pomimo, że jest na to zgoda ministra zdrowia na tzw. karetkę sezonową na całą dobę, problemem są pieniądze. Pan Starosta stwierdził, że po konkursie najprawdopodobniej zostaną oszczędności, z Wojewodą jest ustalone, że jeżeli zostaną oszczędności to będzie można liczyć na to, że karetka w Wołczynie będzie całodobowa i wówczas będzie można przesunąć jedną karetkę typu P z Kluczborka do Byczyny.

Ponadto pan starosta poinformował, że w Stanowisku Rady Powiatu zapisano, że Rada Powiatu uznaje za zasadne wprowadzenie zmian do wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne polegających na: wprowadzeniu zmiany wymiaru funkcjonowania zespołu wyjazdowego typu „P” mającego funkcjonować w Wołczynie 12h/dobę do stacjonowania całodobowego w wymiarze 24h/dobę, oraz wprowadzeniu zmiany dotychczasowej lokalizacji zespołów ratownictwa medycznego w Powiecie Kluczborskim polegającej na przeniesieniu zespołu ratownictwa medycznego typu P z dotychczasowego miejsca stacjonowania w Kluczborku do Byczyny w sytuacji dokonania lokalizacji dodatkowego całodobowego zespołu ratownictwa medycznego o standardzie P w Wołczynie. Pan Starosta dodał, że w nowym planie ratownictwa medycznego w naszym województwie przedłożonym przez Wojewodę Opolskiego jest zapisane, że na terenie naszego powiatu powinien być jeszcze jeden czwarty zespół w Byczynie, jedynie w przypadku gdy będą na to pieniądze. Pan starosta stwierdził, że nie bardzo wierzy w to, że pieniądze znajdą się na to, gdyż walka o karetkę
w Wołczynie trwa 5 lat. Pan Starosta stwierdził, że błędem jest mówienie, że zabiera się karetkę, zabiera się jedynie lekarza do karetki funkcjonującej z lekarzem , natomiast nie zabiera się karetki jako takiej. Przewodniczący Komisji zapytał czy są jeszcze jakieś pytania odnośnie projektów uchwał na V sesję. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał o pkt. 3i porządku obrad na V sesję, dot. skargi Wspólnoty Mieszkaniowej na Starostę Kluczborskiego, radny zapytał Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej czy radni, którzy nie są członkami Komisji Rewizyjnej mogą otrzymać pozostałą część dokumentów dot. powyższej skargi, mianowicie pismo wnioskodawcy o stwierdzenie samodzielności lokalu. Głos zabrał radny Paweł Prochota, który poinformował, że Komisja Rewizyjna miała wgląd do wszystkich dokumentów dotyczących tej sprawy. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że dokumenty były udostępnione członkom Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Konarski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej w związku z ta skarga, ale Przewodniczący Komisji nie wyraził na to zgody. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej pan Paweł Prochota odpowiedział, że nie było to wcześniej ustalone oraz, że nie widział potrzeby aby zapraszać pana radnego Stanisława Konarskiego. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał, czy obecnie, po rozpatrzeniu skargi przez Komisję Rewizyjną może te dokumenty otrzymać. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odpowiedział, że tak oraz, ze wszystkie dokumenty dostępne są w Biurze Rady.  Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że obecnie dokumenty są pod skargą Biurze Rady, stanowisko wobec skargi zajmuje cała Rada, więc każdy radny może je zobaczyć, nie chodzi o zabraniania dostępu do dokumentów radnym tylko o etap postępowania, można je w Biurze Rady prześledzić. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że chciałby, aby przed sesją przed głosowaniem na sesji, każdy radny otrzymał komplet dokumentów , gdyż dokumenty, które dostali radni na początku nie były kompletne. Radny Stanisław Konarski stwierdził,
że  radni powinni dostać część dokumentów a później brakującą część, albo nie dostać dokumentów w ogóle i mieć możliwość zapoznać się z nimi w Biurze Rady po rozpatrzeniu skargi przez Komisję Rewizyjną. Ponadto radny Stanisław Konarski poinformował, że jego zdaniem każdy radny przed sesją powinien dostać brakującą część dokumentacji, aby móc podjąć suwerenną decyzję głosując na sesji. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że jeden radny będzie wyrażał swój sąd na podstawie wyczerpującego stanowiska Komisji Rewizyjnej w tej sprawie, inny radny stwierdzi, że to mu nie wystarcza i będzie posiłkował się resztą dokumentacji, która znajduje się w Biurze Rady, nie ma potrzeby kserowania wszystkich dokumentów dla wszystkich radnych. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że nie jest to konsekwencją tego co wcześniej mówił pan Starosta, gdyż nie było potrzeby rozdawania radnym części dokumentów przed wcześniejszą sesją, należało poinformować, że jest skarga , którą bada Komisja Rewizyjna po wyrażeniu stanowiska przez Komisję Rewizyjną w tej sprawie , całość dokumentacji będzie dostępna w Biurze Rady, marnotrawstwo papieru miało już miejsce wcześniej . Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że skarżący złożył skargę do której załączył załączniki, jego wolą było w związku z tym, aby w takim komplecie skargę otrzymała cała Rada, załączniki nie zostały przez nikogo wybrane, ale załączone pod skargę przez stronę skarżącą. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że jeżeli radnym daje się jakąś część dokumentów to dobrze byłoby dać i drugą część, aby radny nie musiał się o nie prosić. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który stwierdził, że na poprzedniej sesji wszystko zostało wyjaśnione przez pana Starostę a teraz musiał to po raz kolejny powtarzać. Kolejno Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad projektami uchwał na V sesję. Głos zabrał radny Stanisław Konarski który zapytał czy głosowanie odbędzie się en bloc. Przewodniczący Komisji odpowiedział, że tak. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że jest to dziwna praktyka, gdyż każdy projekt uchwały powinien być głosowany oddzielnie oraz, że
w gminie nigdy taka praktyka głosowania projektów uchwał na komisjach nie była stosowana. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który zapytał kto jest za tym, aby głosować wszystkie projekty uchwał na sesję razem. W głosowaniu udział wzięło 5 radnych, czterech głosowało za, 1  wstrzymał się od głosu, w związku z powyższym Przewodniczący Komisji stwierdził, że głosowane będą wszystkie projekty uchwał razem i przystąpił do głosowania nad zatwierdzeniem projektów uchwał na V sesję. W głosowaniu udział wzięło 5 radnych , 4 głosował za, 1 wstrzymał się od głosu.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji zaproponował następujące tematy do Planu Pracy Komisji na 2011 rok.

- Stworzenie związku spółek wodnych , pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie,

- Wyjazdowe posiedzenie w Inspekcji Weterynaryjnej,

- Współpraca z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego,

- ARiMR – problematyka dot. tematów rolniczych i pozarolniczych,

Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zaproponował, aby Komisja ds. Wsi raz w roku spotkała się ze wszystkimi sołtysami naszego powiatu i przedyskutowała problemy ich nurtujące,

w spotkaniu uczestniczyłby również pan Starosta, (zaproszenie, tematy do dyskusji). Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który poinformował, że rozmawiał z marszałkiem, który będzie decydował o przyznawaniu pieniędzy na melioracje, i który pochwalił inicjatywę utworzenia związku spółek wodnych w powiecie kluczborskim i wystąpienie z wnioskiem o dotacje na melioracje. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że spotkanie z sołtysami można zaplanować na jesień-zimę, oraz że należy wystosować zaproszenia dla sołtysów, oraz, że wszyscy sołtysi powinni zgłosić tematy, które ich interesują i które miałyby być poruszone na tym spotkaniu,
i być może  powstałoby gremium sołtysów, które pilotowałoby realizację najważniejszych tematów.

 

Ad.4.

 

Nie było wolnych wniosków.

 

Ad.5.

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                    Andrzej Butra            

 

   Protokołowała

Katarzyna Hołdys