Protokół Nr 1/2010

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu
13 grudnia 2010r.

 

Przewodniczyli:

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

- Wioletta Kardas

                         

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

          

           1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Powołanie Zastępcy Przewodniczącego komisji

3. Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok. (przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu na 2011 rok.).

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Radny Mieczysław Czapliński zgłosił kandydaturę radnej Ireny Kielar na wiceprzewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury, Sportu Turystyki i  Rozwoju Rodziny. Radna Irena Kielar nie wyraziła zgody na kandydowanie. Kolejno radny Robert Wietrzyk zaproponował kandydaturę radnego Tadeusza Konarskiego, który również nie wyraził zgody. Kolejno radny Mieczysław Czapliński zgłosił kandydaturę radnego Roberta Wietrzyka, który również nie wyraził zgody na kandydowanie. Kolejno radna Irena Kielar zgłosiła kandydaturę radnego Macieja Tomaszczyka. Pan Starosta stwierdził, że radny Maciej Tomaszczyk nie może być wiceprzewodniczącym Komisji, gdyż jest członkiem Zarządu. Przewodnicząca Komisji zgłosiła kandydaturę radnego Mariusza Buczka, który wyraził zgodę na kandydowanie. W głosowaniu udział wzięło 7 osób i wszystkie głosowały za powyższą kandydaturą. W związku z powyższym wiceprzewodniczącym Komisji Oświaty został radny Mariusz Buczek.

 

 

 

 

 

Ad.3

 

Głos zabrał pan Starosta, który przedstawił projekt uchwały budżetowej wraz z projektem uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej, co jest nowością , gdyż ten dokument niejako łączy dwa załączniki do uchwały budżetowej jakimi były prognoza spłaty zadłużenia i wieloletnie plany inwestycyjne. Glos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał o wskaźniki podwyżek płac dla pracowników oświaty oraz dla pracowników samorządowych. Pan Starosta odpowiedział, że jeżeli chodzi o wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli o został zaplanowany wzrost tych wynagrodzeń od września w skali całego kraju od września przyszłego roku, aby zabezpieczyć środki na ten cel to w poszczególnych grupach awansu zawodowego zostały wyliczone koszty wynagrodzeń w poszczególnych placówkach naszego powiatu. Natomiast jeżeli chodzi o skutki tych podwyżek wyrażone w złotych, to w tym celu została utworzona rezerwa celowa, w której zapisano 420 tys. 979 zł na te podwyżki dla nauczycieli. Jeżeli chodzi o regulację wynagrodzeń pozostałych pracowników wszystkich grup zawodowych, przyjęty został 1%wskaźnik wynagrodzeń, gdyż podobnym wskaźnikiem posłużył się budżet państwa i należy się do tego stosować. Ponadto pan Starosta dodał, że mniej jest w budżecie powiatu dochodów, na które bezpośrednio wpływamy, dlatego też trudno jest zakładać wyższy wskaźnik wynagrodzeń.  Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał, czy dla pracowników starostwa również jest przewidziany 1% wzrost płac, oraz czy w tym 1% mieści się podwyżka dla pana Starosty. Głos zabrał pan starosta, który wyjaśnił, że jego wynagrodzenie ustalone było od nowa. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który   stwierdził, że w projekcie budżetu niema skutku podwyżki dla Starosty, to mieści się on w 1% podwyżkach dla pracowników starostwa, czy będzie propozycja Zarządu o zwiększenie tego procenta o podwyżkę dla pana Starosty. Głos zabrał pan Starosta, który odpowiedział, że na tą chwilę nie, dlatego, że w skali roku plan finansowy się zmienia  i uda się w jego ramach zmieścić wraz ze skutkami wynagrodzenia starosty. Natomiast jeżeli stanie się tak, że w którymś momencie nie będzie możliwości  sfinansowania wszystkich wynagrodzeń zgodnie z zawartymi umowami, wówczas istnieje możliwość takiej korekty w płacach. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził,
że w tej podwyżce również nie zawierają się koszty zatrudnienia etatowego członka zarządu.  Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że tak. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy będzie to korygowane w trakcie roku budżetowego i czy będzie to korygowane z kredytu. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że możliwe jest, że nie będzie to korygowane, dlatego, że w trakcie roku będziemy starali się rozsądnie gospodarować  funduszem płac, będą miały miejsce być może inne zmiany, które wpłyną na bezkolizyjne wypłaty wynagrodzeń do końca roku. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał o wysokość kwoty 1% odpisu dla pracowników starostwa powiatowego. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to kwota 290 tys. zł. Radny Tadeusz Konarski stwierdził,  że nie ma założenia
w budżecie, że pracownicy starostwa dostaną podwyżki, gdyż regulację 1% trudno nazwać podwyżką. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że pensja etatowego członka wraz
z podwyżką dla pana Starosty skonsumują całą sumę przeznaczoną na podwyżki, która jest zabezpieczona w projekcie budżetu. Pan Starosta wyjaśnił, że kwestia ta wymaga rozliczenia, sam paragraf wynagrodzeń pracowników brutto jest mniejsza i dopiero od niej należy obliczyć  1% odpis. Radny Tadeusz Konarski poprosił o przygotowanie takiej informacji na sesję, pan Starosta poinformował, że przygotuje taką informacje wcześniej, aby móc się z nią zapoznać. Głos zabrał radna Irena Kielar, która zapytała o możliwość zwiększenia pensji dla pracowników administracji oświaty, o kwotę przeznaczona na Fundusz Zdrowia, czy
w dalszym ci ągu sport będzie rozliczany przez MDK, o wynagrodzenie pracowników administracji i obsługi w szkołach, niektórym pracownikom pozwala się na dodatkowe zatrudnienie, MDK ma jedynie pół etatu sprzątaczki, chociaż obiekt jest bardzo duży. Kolejno radna Irena Kielar zapytała czy wzięto pod uwagę jak jest zaplanowane osiągnięcie średnich przez nauczycieli. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w paragrafie 11 informacji opisowej do projektu budżetu nie zgadzają się kwoty, kwota 18.302.533 jest kwota wynagrodzeń osobowych nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu wraz z pochodnymi od wynagrodzeń odprowadzanymi przez pracodawcę, natomiast niżej jest zapis, że 178.852 zł. Przeznaczono na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że z Karty Nauczyciela wynika, że odpis na doskonalenie wynosi 1 % , więc to się nie zgadza, i możliwe, że ten odpis jest zaniżony, jeżeli płace są zaniżone. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że wynagrodzenie dla pracowników placówki ZSP Nr 1 regulowane są na ogólnych zasadach, jeżeli chodzi o wydzielenie środków na ochronę zdrowia nauczycieli
w Funduszu Zdrowia zawarta jest w dziale 801 – oświata i wychowanie i jest to kwota
35.724 zł. Kolejno pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że są godziny dodatkowe na zajęcia sportowe, natomiast nikt nie zwracał się z potrzebą dodatkowych   godzin oraz, że te godziny, które są w ramach godzin „karcianych” są wystarczające na zajęcia sportowe. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że koordynacja sportu nadal jest przypisana do MDK –u. Odnośnie kolejnego zapytania radnej Ireny Kielar pan Starosta wyjaśnił, że średnie wynagrodzenie nauczycieli i pracowników administracji w oświacie jest monitorowane w trakcie roku, na dzień dzisiejszy wiadomo , że nie będzie dużych kwot odnośnie dodatku uzupełniającego dla nauczycieli. W odpowiedzi na kolejne zapytanie radnej

Ireny Kielar dot. Wieloletniej Prognozy Finansowej, pan Starosta wyjaśnił, że jeżeli chodzi
 o spłatę zadłużenia szpitali wiele zależy od tego w jakiej formie sejm przyjmie ustawę. Jeżeli chodzi o środki na doskonalenie, to w części opisowej zawarte są koszty wynagrodzeń nauczycieli.  Radny Tadeusz Konarski zapytał, jaki jest podział procentowy odpisu na nagrody dla nauczycieli z Karty Nauczyciela. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu odpowiedziała, że jest to 20%. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jeżeli tak jest , to albo odpis na dokształcanie nauczycieli jest zaniżony albo odpis na nagrody Starosty jest zaniżony.

Radny Tadeusz Konarski zapytał skąd wynika ta różnica. Pani Skarbnik stwierdziła, że przygotuje informację na ten temat. Radna Irena Kielar zapytał o procent środków finansowych na utrzymanie szkół oraz o rezerwy celowe , gdyż w projekcie budżetu nie ma wolnych środków tzw. Rezerwy. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że rezerwa celowa o durzysz sodkach finansowych przeznaczona jest na zarządzanie kryzysowe, natomiast są dwie rezerwy oświatowe, około 500 tys. zł, przeznaczone na nagrody i skutki wzrostu wynagrodzeń, jest niewielka rezerwa ogólna. Ponadto pan Starosta poinformował odnoście remontów i inwestycji w placówkach oświatowych w bieżącym roku, w kontekście wieloletniej prognozy finansowej , realizowany jest program zwiększenia efektywności energetycznej . Ponadto pan Starosta stwierdził, że należy na budżet patrzeć perspektywicznie w kontekście realizowanych programów inwestycyjnych, a nie w kontekście 12 miesięcy. Program zwiększenia efektywności energetycznej w szkołach i placówkach oświatowych realizowany jest w 8 obiektach oświatowych, w 4 z tych obiektów udało się zrobić termomodernizacje, wprowadzić odnawialne źródło energii, natomiast cały ten program przygotowany jest do kontynuacji, w kolejnych 4 obiektach prace zostaną rozpoczęte
i planowo powinny się zakończyć w we wrześniu 2011 roku, spłata kosztów tych prac łącznie z tym, co już zostało zrealizowane to około 9,5 mln. zł. , splata tych zobowiązań nastąpi od roku 2012 , natomiast będzie ona finansowana oszczędnościami wprowadzonymi jeżeli chodzi o zużycie energii w tych obiektach.   25 listopada 2010 r. została podpisana umowa
z firmą SIEMENS. Pan Starosta poinformował również, że złożony został wniosek do NFOŚ, pn.  Zielone źródła energii, jeżeli uda się pozyskać bezzwrotną dotację, to przyczyni się do spłaty zobowiązań i obniżenia kosztów tego przedsięwzięcia.  Kolejno pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o procent wydatków bieżących w wydatkach szkół to jest to 29 % .Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał o zapis § 10 projektu uchwały budżetowej, dot. upoważnienia Zarządu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych. Pan Starosta wyjaśnił, że § 10 jest elementem poprawiającym płynność finansową powiatu, służy do pokrycia występującego w trakcie roku deficytu budżetowego
i jest elementem bardzo potrzebnym. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał o poz. 11 części opisowej do projektu uchwały budżetowej na 2011 rok, dot. zaplanowania przychodów
z tytułu kredytów tylko w 2011 roku oraz nie zwiększania zadłużenia w kolejnych latach. Pan Starosta wyjaśnił, że § 10 nie wiąże się z § 11. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jest założenie, że kredyt 3 mln. zł. będzie brany przez zarząd. Pan Starosta wyjaśnił, że nie ma już w samorządach możliwości korzystania z kredytów na zamknięcie budżetu, nie można teraz wziąć kredytu na wydatki bieżące. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli uda się uchwalić budżet w roku 2010 to bardzo dobrze, ale jeżeli Komisja Oświaty potrzebuje więcej czasu na zapoznanie się z projektem budżetu, to sesja budżetowa odbędzie się 30 grudnia 2010 r. , aby było więcej czasu na analizę powyższego projektu. Następnie Przewodnicząca Komisji przystąpiła do głosowania nad wnioskiem, aby wyrazić opinię Komisji na temat projektu budżetu powiatu na 2011 rok na dzisiejszym posiedzeniu. W głosowaniu udział brało 9 radnych, za głosowało 3 radnych, przeciw 5, 1 wstrzymał się od głosu. W związku
z powyższym opinię na temat projektu budżetu komisja wyrazi na kolejnym posiedzeniu.

 

Ad.4.

 

Nie było żadnych wolnych wniosków.

 

 

Ad. 5

           

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

  

  

                                                 Przewodnicząca Komisji
                                                      Wioletta Kardas

   Protokołowała

Katarzyna Hołdys