Zarządzenie Nr 52/2010
Starosty Kluczborskiego
z dnia 14 grudnia 2010r.
w sprawie składu i zakresu działania Powiatowego Zespołu ds. Ewakuacji i Przyjęcia Ludności oraz organizowania ewakuacji
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.), art. 17 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.), § 3 pkt 8, 9 i 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850), w związku z Zarządzeniem Nr 4/2009 Wojewody Opolskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 8 stycznia 2009 r. w sprawie opracowania planów ewakuacji III stopnia na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny zarządzam, co następuje:
§1. Powołuję Powiatowy Zespół ds. Ewakuacji i Przyjęcia Ludności, jako organ pomocniczy Starosty Kluczborskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ewakuacji ludności II i III stopnia, zwanym dalej „Zespołem” w składzie:
1) Kierownik Zespołu – Sekretarz Powiatu,
2) Sekretarz Zespołu - przedstawiciel Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,
3) Sekcja organizacyjno – planistyczna, w składzie:
a) Kierownik sekcji - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,
b) członkowie:
- przedstawiciel Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa,
- przedstawiciel Wydziału Edukacji i Sportu,
- przedstawiciel Wydziału Komunikacji i Transportu,
- przedstawiciel Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku,
- przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku,
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku,
- Powiatowy Lekarz Weterynarii w Kluczborku,
- przedstawiciel Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy
w Kluczborku.
4) Sekcja zabezpieczenia logistycznego w składzie:
a) Kierownik sekcji –Z-ca Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu,
b) członkowie:
- przedstawiciel Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji
Zdrowia,
- przedstawiciel Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa,
- przedstawiciel Wydziału Edukacji i Sportu,
- przedstawiciel Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,
- przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku,
- przedstawiciel Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Kluczborku,
- przedstawiciel Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Kluczborku.
§ 2 Kierownik Zespołu może do udziału w posiedzeniach Zespołu powołać doraźnie pracowników Starostwa, przedstawicieli powiatowych służb, inspekcji, straży, przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych oraz zaprosić specjalistów w określonej dziedzinie będących przedstawicielami instytucji, zakładów oraz innych podmiotów, które będą zaangażowane w proces przygotowania i realizację ewakuacji II i III stopnia.
§ 3. Do ogólnych zadań Zespołu na obszarze powiatu kluczborskiego, należy w szczególności:
1) W czasie przygotowania ewakuacji i przyjęcia ludności:
a) opracowanie planu ewakuacji i przyjęcia ludności II i III stopnia oraz jego aktualizowanie,
b) organizowanie i rozwijanie działalności informacyjnej celem zapoznania ludności z zasadami i sposobami ewakuacji i przyjęcia ludności (w szczególności
na terenach zagrożonych),
c) realizacja zarządzeń Starosty Kluczborskiego,
d) przygotowanie odpowiednich warunków do pracy Zespołu w czasie prowadzenia ewakuacji i przyjęcia ludności.
2) W czasie prowadzenia ewakuacji i przyjęcia ludności:
a) osiąganie pełnej gotowości do działania,
b) informowanie ludności o sposobie ewakuacji,
c) koordynowanie przebiegiem ewakuacji na terenie powiatu kluczborskiego,
d) zbieranie danych o przebiegu ewakuacji i przyjęciu ludności z gmin wchodzących w skład powiatu kluczborskiego,
e) przekazywanie zarządzeń i wytycznych Starosty Kluczborskiego wynikających
z zaistniałych zmian w toku ewakuacji ludności,
f) przekazywanie meldunków o prowadzonych działaniach do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego,
g) przedstawienie Staroście Kluczborskiemu meldunku o aktualnej sytuacji
w związku z prowadzonymi działaniami.
§ 4. 1. Siedzibą i miejscem pracy Zespołu jest Starostwo Powiatowe w Kluczborku ul. Katowicka 1.
2. Kierownik Zespołu może zarządzić posiedzenie Zespołu w innym miejscu niż określone w ust. 1.
§ 5. 1. Zespół działa na podstawie „Planu Ewakuacji (Przyjęcia) Ludności II stopnia na
wypadek masowego zagrożenia w Powiecie Kluczborskim” oraz „ Planu ewakuacji III
stopnia na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny Powiatu Kluczborskiego”.
2. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Kluczborku.
§ 6. 1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Starosta Kluczborski lub Kierownik Zespołu w zależności od potrzeb.
2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Starosta Kluczborski lub Kierownik Zespołu może w trybie natychmiastowym zarządzić posiedzenie Zespołu w pełnym składzie lub jego części.
§ 7. 1. Ewakuacja Ludności II stopnia polegać będzie na przemieszczeniu ludności, zwierząt i mienia z miejsc stanowiących potencjalne zagrożenie poza jego obszar. Decyzję o jej przeprowadzeniu podejmuje Starosta na obszarze powiatu, Burmistrzowie i Wójt na terenie gmin.
2. Ewakuacja ludności III stopnia polegać będzie na przemieszczeniu ludności, zwierząt i mienia z terenów działań sił zbrojnych w sytuacji podwyższania stanu gotowości obronnej państwa w związku z zagrożeniem bezpieczeństwa państwa i wojny. Decyzję o jej przeprowadzeniu podejmują terenowe organy obrony cywilnej lub organy wojskowe we współdziałaniu z właściwymi organami obrony cywilnej.
§ 8. Kierownik Zespołu Powiatowego koordynuje z Kierownikami Gminnych Zespołów działania planistyczne i organizacyjne. W czasie prowadzenia ewakuacji Powiatowy Zespół i Gminne Zespoły prowadzą ścisłą współpracę w celu koordynacji działań oraz skutecznej realizacji zadań.
§ 9.1 Zobowiązuje się Kierowników komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Kluczborku oraz Kierowników powiatowych jednostek, inspekcji, straży wchodzących w skład Zespołu do pisemnego zgłoszenia Staroście Kluczborskiemu osób oddelegowanych do prac Zespołu. Wyznaczona osoba nie może być w składzie osobowym dwóch sekcji Zespołu.
2.Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 należy dokonać w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego Zarządzenia.
3.W przypadku konieczności dokonania zmiany osoby wchodzącej w skład Zespołu należy niezwłocznie poinformować pisemnie Starostę Kluczborskiego.
§ 10. Traci moc Zarządzenie Nr 3/2002 Szefa Obrony Cywilnej Powiatu Kluczborskiego z dnia 05 września 2002 roku w sprawie składu oraz zakresu działania Powiatowego Zespołu do spraw Ewakuacji i Przyjęcia Ludności oraz Zarządzenie Nr 18 /2009 Starosty kluczborskiego Szefa Obrony Cywilnej Powiatu Kluczborskiego z dnia 13 marca 2009 roku zmieniające Zarządzenie w sprawie składu osobowego Zespołu do spraw Ewakuacji i Przyjęcia Ludności.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.