Protokół Nr II/2010

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  8 grudnia 2010 r.

 

II sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1000 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich zaproszonych gości, panów posłów Stanisława Rakoczego, Andrzeja Bułę, Zarząd Powiatowego Centrum Zdrowia, panią Jażdż Zaleską i pana Józefa Maciołka, prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej w Kluczborku, pana Józefa Piekiełka, Burmistrza Wołczyna – pana Leszka Wiącka, Komendanta Powiatowej Straży Pożarnej – Janusza Krupę, kierowników jednostek
i wszystkich pracowników Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Przewodniczący Rady stwierdził, że  na 17 zaprzysiężonych radnych obecnych jest 17, więc obrady są prawomocne.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym.    Do przedmiotowego porządku radny Tadeusz Konarski zgłosił dwa wnioski. Radny Tadeusz Konarski zaproponował, aby przy wyborach przewodniczących Komisji dodać podpunkt dotyczący zgłaszania kandydatur na przewodniczących Komisji,  oraz stwierdził, że podejrzewa, że to, kto zostanie Przewodniczącym poszczególnych Komisji jest już ustalone. Ponadto radny Tadeusz Konarski zgłosił wniosek o poszerzenie porządku obrad o pkt. p, dotyczący nowego projektu uchwały, który został podpisany przez czterech radnych. Następnie radny Stanisław Konarski rozdał wszystkim radnym nowy projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że zgłoszone zostały dwa wnioski formalne. Pierwszy dotyczy poszerzenia projektów uchwał dot. wyboru Przewodniczących Komisji o zgłaszanie kandydatur na Przewodniczących Komisji. Drugi wniosek dot. zgłoszenia do porządku obrad nowego projektu uchwały.  Pan Starosta stwierdził, że z tego, co zdążył przeczytać projekt ów jest
w części zasadniczej sprzeczny z propozycją złożoną w dzisiejszym porządku obrad dot. zmiany Statutu. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że projekt uchwały zaproponowanego przez 4 radnych w sprawie zmiany Statutu nie jest sprzeczny z projektem uchwały w sprawie zmiany Statutu zaproponowanym w porządku obrad dzisiejszej sesji, jest propozycją alternatywną, w stosunku do tego, co zastało zaproponowane, ponadto jest projektem dalej idącym. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że Statut wyraźnie mówi, że wniosek formalny zgłoszony przez 4 radnych wprowadzony jest pod obrady. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad wnioskiem radnego Tadeusza Konarskiego dot. poszerzenia punktów dot. wyboru Przewodniczących Komisji o zgłaszanie kandydatur na Przewodniczących Komisji. Radni w liczbie 17 jednogłośnie przyjęli powyższy wniosek. Kolejno Przewodniczący  Rady przystąpił do głosowania nad wnioskiem w sprawie poszerzenia porządku obrad o projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu zaproponowany przez 4 radnych. W obecności 17 radnych za powyższym wnioskiem zagłosowało 6 radnych, przeciw było 11. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który poprosił o interpretację radcy prawnego w sprawie, czy wniosek w ogóle powinien być głosowany. Głos zabrał radca prawny Dariusz Kraśnicki, który stwierdził, że głosowane wniosku jest zasadne. Radca Prawny stwierdził, że zgodnie z treścią  §14 ust. 3 Statutu ,
z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny, Zarząd Powiatu , Starosta lub Wicestarosta, oraz art. 15 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, który stanowi, że Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Następnie  Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad nowym porządkiem obrad. Radni w obecności 17, 13 głosami za, przy 4 głosach przeciwnych przyjęli porządek obrad, który przedstawia się następująco:

 

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne.

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad

c/zatwierdzenie protokołów:

- z L sesji,

- z I sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 4.

4.Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 2.

5.Złożenie ślubowania przez nowowstąpionych radnych.

6.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/   wyboru Wiceprzewodniczących Rady,

-  zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczących Rady,

-  wybór komisji skrutacyjnej,

-  przeprowadzenie głosowania,

-  ogłoszenie wyników  wyboru.

b/   wyboru Starosty Kluczborskiego,

- zgłaszanie kandydatów na Starostę Kluczborskiego,

-  przeprowadzenie głosowania,

-  ogłoszenie wyników  wyboru.

c/   wyboru Wicestarosty Kluczborskiego,

- zgłoszenie przez Starostę Kluczborskiego kandydata na Wicestarostę Kluczborskiego,

- przeprowadzenie głosowania,

- ogłoszenie wyników wyboru.

d/   wyboru pozostałych członków Zarządu

- zgłoszenie przez Starostę Kluczborskiego kandydatów na pozostałych członków Zarządu,

- przeprowadzenie głosowania,

- ogłoszenie wyników wyboru.

e/   powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

f/    powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny,

g/   powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

h/   powołania Komisji Zdrowia Bezpieczeństwa Publicznego,

i/    powołania Komisji Rewizyjnej,

j/    powołania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

k/   powołania Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

l/    powołania Przewodniczącego Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

ł/    powołania Przewodniczącego Komisji Zdrowia Bezpieczeństwa Publicznego,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

m/  powołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

n/   powołania zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

o/   powołania sekretarza Komisji Rewizyjnej.

p/  zmiany uchwały Nr XLII/248/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.

7. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 3.11.2010 r.
do  23.11.2010 r.

9. Wolne wnioski.

10. Zamknięcie obrad.

 

Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołów z L sesji i z I sesji Rady Powiatu w Kluczborku Protokoły zostały przyjęte w obecności 17 radnych, 16 głosami za , przy jednym głosie wstrzymującym się.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który stwierdził, że radni powinni wiedzieć jaka jest sytuacja finansowa powiatu, i w związku z tym, rada powinna zapoznać się z finansowym bilansem otwarcia, wykonaniem planu finansowego powiatu za 11 miesięcy 2010 roku, zadłużeniem powiatu kluczborskiego, kosztami obsługi zaciągniętych kredytów, stanem zobowiązań powiatu kluczborskiego na dzień 30 listopada 2010 r. Radny Stanisław Konarski zwrócił się z prośbą, aby taka informacja została przygotowana do 20 grudnia br. Ponadto radny Stanisław Konarski zwrócił się z prośbą, aby projekty uchwał w materiałach na sesję oznaczać literowo i cyfrowo analogicznie do porządku obrad, gdyż ułatwi to pracę radnym , oraz aby obsługa Rady Powiatu obecna na sesjach liczyła głosy podczas głosowań nad poszczególnymi uchwałami i głośno podawała wyniki.  Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że żaden z projektów uchwał przedłożonych na dzisiejszą sesję nie spełnia wymogów określonych w Statucie, gdyż na żadnym z projektów nie ma stwierdzenia radcy prawnego, że poszczególne projekty są sprawdzone pod względem formalno-prawnym, na projektach są jedynie pieczątki i podpis pana radcy prawnego. Przewodniczący Rady powiedział, że odpowiedzi na zapytania i interpelacje będą miały miejsce w stosownym punkcie porządku obrad.

Do punktu 3 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 4 , pana Mariusza Pieńkowskiego. Radni w obecności 17 jednogłośnie przyjęli uchwałę Nr II/5/2010 w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 4, pana Mariusza Pieńkowskiego.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady  przystąpił do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 2, pani Ireny Kielar. Radni w obecności 17 jednogłośnie przyjęli uchwałę Nr II/6/2010 w sprawie wstąpienia nowego radnego
z okręgu wyborczego  nr 2, pani Ireny Kielar.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady odczytał tekst ślubowania, które każdy radny zgodnie
z obowiązującym prawem składa przed objęciem mandatu . Radni kolejno odpowiadali „ślubuję” albo „ślubuje tak mi dopomóż Bóg”. Przewodniczący Rady poinformował  zebranych, że złożenie ślubowania jest równoznaczne z nabyciem praw radnego.

 

 

 

Do punktu 6a porządku obrad

 

Głos zabrał radny Mieczysław Czapliński, który zgłosił kandydaturę radnego Mariusza Pieńkowskiego. Radny Mieczysław Czapliński powiedział, że  już po raz trzeci pan Mariusz Pieńkowski został wybrany do Rady Powiatu, jest to osoba godna zaufania, oraz, że pan Mariusz Pieńkowski w poprzedniej kadencji pełnił funkcję Przewodniczącego Rady, co będzie niezwykle pomocne dla obecnego Przewodniczącego Rady. Radny Mariusz Pieńkowski wyraził zgodę na kandydowanie. Kolejno radny Paweł Prochota zgłosił kandydaturę radnego Rudolfa Gerlica. Radny Rudolf Gerlic wyraził zgodę na kandydowanie. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że aby układanka nie była taka piękna, zgłosił radnego Leszka Krzyżanowskiego na Wiceprzewodniczącego Rady. Radny Tadeusz Konarski powiedział, że w cywilizowanej demokracji wskazane jest, aby pewne funkcje sprawowały osoby nie z tej samej opcji, co władza, ponadto radny Tadeusz Konarski powiedział, że radny Leszek Krzyżanowski jest radnym już trzecią kadencję, i jest osobą godną do sprawowania funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu. Radny Leszek Krzyżanowski wyraził zgodę na kandydowanie. Radny Wojciech Smolnik zgłosił kandydaturę radnej Ireny Kielar. Radna Irena Kielar wyraziła zgodę na kandydowanie. Przewodniczący Rady przystąpił do wyboru składu Komisji Skrutacyjnej oraz stwierdził, że w skład Komisji Skrutacyjnej nie mogą wchodzić radni, którzy kandydują na wiceprzewodniczących Rady,  na starostę, wicestarostę i pozostałych członków zarządu. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zgłosił kandydaturę radnego Mariusza Buczka. Radny Mariusz Buczek wyraził zgodę. Pan Starosta zgłosił kandydaturę radnego Przemysława Panicza, który wyraził zgodę na kandydowanie. Kolejno  radny Rudolf Gerlic zgłosił kandydaturę radnego Pawła Prochotę, który również wyraził zgodę na kandydowanie. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad kandydaturą radnego Mariusza Buczka na członka Komisji Skrutacyjnej. W obecności 19 radnych, za głosowało 18 radnych,  1 wstrzymał się od głosu. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad kandydaturą radnego Przemysława Panicza. Radni w obecności 19, 18 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli kandydaturę radnego Przemysława Panicza na członka Komisji Skrutacyjnej. Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad kandydaturą radnego Pawła Prochoty na członka Komisji Skrutacyjnej Radni w obecności 19, 18 głosami za, 1 głosie wstrzymującym się przyjęli kandydaturę radnego Pawła Prochoty na członka Komisji Skrutacyjnej.

Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej – pan Paweł Prochota przedstawił zasady głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady.  Przewodniczący Paweł Prochota powiedział, że każdy otrzymuje 4 karty do głosowania, krzyżykiem zaznacza głos, za, przeciw, wstrzymuję się. Radni – kandydaci na Wiceprzewodniczących Rady otrzymują 3 karty do głosowania, nie mogą głosować na siebie. Radny Tadeusz Konarski poprosił Radcę Prawnego o opinię w tej sprawie, dlatego, że sam udział w głosowaniu kandydata na Wiceprzewodniczącego Rady wiąże się z jego interesem prawnym. Głos zabrał radca prawny, który stwierdził, że zgodnie z wyrokiem NSA z dnia  25 stycznie 2010 r. w przedmiocie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy wynika, że radny nie może brać udziału
w głosowaniu jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego, i nic ponadto. Radca Prawny stwierdził, że jeżeli jest jakiś inny problem prawny to prosi o jego skonkretyzowanie. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał czy udział w akcie głosowania kandydatów na Wiceprzewodniczących Rady wyczerpuje znamiona interesu prawnego każdego z nich, chodzi o sam udział w głosowaniu, gdyż nie dostaną oni kart do głosowania na samego siebie.

Głos zabrał Radca Prawny, który powiedział, że kandydaci nie głosują na siebie, natomiast mają prawo skutecznie głosować na innych kandydatów.

Przystąpiono do głosowania. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej po kolei wyczytywał nazwiska radnych, radni podchodzili do urny i wrzucali swoje głosy. Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna przystąpiła do liczenia głosów.

Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej z wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Kluczborku. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej stwierdził, że: na 19 radnych obecnych jest 19 radnych, na pana Mariusza Pieńkowskiego oddano ogółem 18 głosów ważnych, na pana Rudolfa Gerlica oddano ogółem 18 głosów w tym 17 głosów ważnych, nieważnych 1,  na pana Leszka Krzyżanowskiego oddano ogółem 18 głosów, w tym 16 głosów ważnych, nieważnych 2, na panią Irenę Kielar oddano 18 głosów ważnych, nieważnych 2. Poszczególni kandydaci otrzymali następującą ilość głosów ważnych: pan Mariusz Pieńkowski otrzymał: 12 głosów za, 3 głosy przeciw, 3 głosy wstrzymujące się, pan Rudolf Gerlic otrzymał: 11 głosów za, 6 głosów przeciw, brak głosów wstrzymujących się, pan Leszek Krzyżanowski otrzymał: 6 głosów za, 9 głosów przeciw, 1 wstrzymujący się, pani Irena Kielar otrzymała: 5 głosów za, 10 głosów przeciw, 1 wstrzymujący się. W związku z powyższym na Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Kluczborku wybrani zostali pan Mariusz Pieńkowski i pan Rudolf Gerlic.

 

Do punktu 6b porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Starostę Kluczborskiego. Głos zabrał radny Andrzej Butra, który zgłosił kandydaturę radnego Piotra Pośpiecha. Radny Andrzej Butra powiedział, że pan Piotr Pośpiech posiada wykształcenie pedagogiczne, prawnicze, uzupełnione o studia podyplomowe z zakresu kontroli finansowej, posiada bogate doświadczenie zawodowe, prowadził własną działalność gospodarczą, pracował w banku
i Urzędzie Skarbowym, od 1999 r. był Skarbnikiem Powiatu Kluczborskiego, natomiast od 2006 roku do dnia dzisiejszego sprawuje funkcję Starosty Kluczborskiego. Łączne doświadczenie w pracy samorządowej pana Piotra Pośpiecha to 12 lat. W tym czasie pan Starosta dał się poznać jako człowiek zaangażowany w sprawy powiatu , wielokrotnie został wyróżniony przez różne gremia. Pan Piotr Pośpiech jest między innymi laureatem nagrody konfederacji pracodawców polskich w kategorii przyjaciel pracodawców, posiada nagrodę kompetencji i umiejętności w kategorii symbol zmian. Radny Andrzej Butra powiedział ponadto, że za kadencji pana Piotra Pośpiecha wdrożono w Starostwie system zarządzania jakością  ISSO oraz , że pan Piotr Pośpiech w ostatnich wyborach samorządowych uzyskał  poparcie 789 wyborców, co stanowi najwyższy indywidualny wynik wyborczy we wszystkich dotychczasowych wyborach do Rady Powiatu. Radny Piotr Pośpiech wyraził zgodę na kandydowanie. Następnie głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że aby dać radnym możliwość wyboru  zgłasza kandydaturę  radnego Stanisława Konarskiego. Radny Tadeusz Konarski powiedział, że pan Stanisław Konarski znany jest w środowisku powiatu kluczborskiego, gdyż ma już duże doświadczenie w pracy w samorządzie i zajmuje się nie tylko sprawami własnej miejscowości, ale sprawami wsi w ogóle. Ponadto jest to osoba, która szeroko działa społecznie, ponadto pan Stanisław Konarski, jako radny gminy Kluczbork przez kilka kadencji, całą swoją dietę przeznaczał na działalność charytatywną, co zdarza się bardzo rzadko. Radny Stanisław Konarski wyraził zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.           

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przedstawił zasady głosowania
i stwierdził, że mamy dwóch kandydatów na Starostę Kluczborskiego, na karcie do głosowania są dwa nazwiska, przy kandydacie, którego popieramy należy postawić krzyżyk.

Przystąpiono do głosowania. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej po kolei wyczytywał nazwiska radnych, radni  podchodzili do urny i wrzucali swoje głosy. Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna przystąpiła do liczenia głosów.

Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół z przeprowadzonego głosowania na Starostę Kluczborskiego. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej stwierdził, że na 19 radnych obecnych jest 19,  na pana Piotra Pośpiech oddano ogółem 14 głosów, na pana Stanisława Konarskiego oddano 3 głosy, w związku z powyższym na Starostę Kluczborskiego wybrany został pan Piotr Pośpiech. Głos zabrał pan Starosta Piotr Pośpiech, który podziękował za wybór i za zaufanie. Ponadto pan Starosta stwierdził, że liczy na to, że praca w radzie będzie odbywała się w dobrej atmosferze i będzie merytoryczna. Pan Starosta podziękował również swoim współpracownikom oraz panu Stanisławowi Konarskiemu.

 

 Do punktu 6c porządku obrad

 

Starosta Kluczborski zgłosił kandydaturę pana Mieczysława Czaplińskiego na Wicestarostę Kluczborskiego. Pan Starosta powiedział, że pan Mieczysław Czapliński jest bardzo doświadczonym samorządowcem, w Radzie Powiatu zasiada od początku istnienia samorządu powiatu, od 8 lat pełni funkcję Wicestarosty Kluczborskiego, pan Mieczysław Czapliński jest osobą koleżeńską, osobą, na której można polegać.  Starosta Kluczborski poprosił radnych o poparcie dla kandydatury pana Mieczysława Czaplińskiego na Wicestarostę Kluczborskiego. Pan Mieczysław Czapliński wyraził zgodę na kandydowanie. Przewodniczący Komisji przedstawił zasady głosowania i przystąpiono do głosowania. Po przeprowadzeniu głosowania Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej z wyboru Wicestarosty Kluczborskiego. W obecności 19 radnych, w wyniku tajnego głosowania oddano ogółem 18 ważnych głosów, w tym 16 głosów za i 2 głosy wstrzymujące się . W związku z powyższym pan Mieczysław Czapliński został wybrany na Wicestarostę Kluczborskiego. Głos zabrał Wicestarosta Kluczborski pan Mieczysław Czapliński, który podziękował za tak duże poparcie i obiecał jeszcze większą pracę na rzecz powiatu kluczborskiego.   

Do punktu 6d porządku obrad

 

Pan Starosta zgłosił na członka Zarządu Powiatu pana Macieja Tomaszczyka, który pełnił funkcję członka Zarządu Powiatu w poprzedniej kadencji, posiada wykształcenie z zakresu prawa administracyjnego, jest wieloletnim pracownikiem samorządowym pełniącym funkcję sekretarza gminy Byczyna. Ponadto pan Starosta zgłosił kandydaturę pana Artura Nowaka, który nie jest członkiem Rady Powiatu w Kluczborku. Pan Starosta stwierdził,
że  rozwiązanie takie jest przez prawo dopuszczalne. Pan Starosta powiedział, że pan Artur Nowak posiada wyższe wykształcenie techniczne, posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej, zajmuje się odnową wsi, jest społecznikiem. Pan Starosta stwierdził, że jest to nowatorskie rozwiązanie, oraz, że wie, że może to budzić kontrowersje. Pan Starosta przytoczył wykładnię do art. 27 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, dot. wyboru składu Zarządu Powiatu. Pan Starosta poinformował, że ustawa wprowadziła instytucję  tzw. zarządu autorskiego, co  oznacza  możliwość wyboru całego Zarządu spośród radnych jak i spoza składu Rady, a także wprowadzenia składu Zarządu Powiatu wyłącznie na wniosek Starosty. Pan Starosta poprosił o poparcie tych dwóch zgłoszonych kandydatur. Przewodniczący Komisji przedstawił zasady głosowania i przystąpiono do głosowania. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że na obecnym etapie nie można głosować odnośnie wyboru etatowego członka zarządu, gdyż zmiana Statutu będzie dopiero głosowana. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że wybieramy członków zarządu na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który zapytał, czym kierował się pan Starosta decydując się na powołanie członka Zarządu spoza Rady, czy jest to wynikiem przekonania, że skład Rady jest taki słaby, czy są jakieś inne przesłanki tej decyzji. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że jego wniosek będzie poddany pod głosowanie, i to Rada zadecyduje czy osoby zgłoszone na wniosek Starosty zostaną wybrane na członków Zarządu, czy nie. Ponadto pan Starosta stwierdził, że prawo nie przewiduje konieczności wyjaśniania, dlaczego zgłasza takich a nie innych kandydatów na członków Zarządu. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził,
że wnioskowanie na członków Zarządu jest bez wątpienia prawem pana Starosty, ponadto radny Tadeusz Konarski zapytał, ile kosztować będzie utrzymanie etatowego członka zarządu, oraz czy powiat stać jest na taki wydatek. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że rzeczywiście takie rozwiązania funkcjonują, nawet w naszym województwie, ale sporne jest to, czy takie rozwiązanie jest przyzwoite. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że wysokości uposażenia etatowego członka Zarządu jest sprawą między nim a jego pracodawcą do momentu podpisania umowy o pracę nie ma sensu o tym dyskutować. Ponadto pan Starosta stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić czy dana osoba zostanie zatrudniona, gdyż jesteśmy przed głosowaniem w sprawie zmiany Statutu. Ponadto pan starosta stwierdził, że rozwiązanie etatowego członka Zarządu jest przede wszystkim ułatwieniem, gdyż zarząd w trzyosobowym składzie może zebrać się bardzo szybko, co
w codziennej pracy jest bardzo istotne. Ponadto pan Starosta stwierdził, że utrzymanie nieetatowego członka Zarządu wiąże się z odpowiednią dietą, więc koszty też są oraz, że pytania typu czy powiat nie ma na co wydawać pieniędzy są pytaniami populistycznymi, zadawanymi pod publiczkę, i należałoby się od nich powstrzymać. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który powiedział, że nie zgadza się z odpowiedzią pana Starosty, oraz, że radni nie mieli czasu, aby przedyskutować problem zatrudnienia etatowego członka Zarządu, dlatego też radni maja wątpliwości.

Po przeprowadzeniu głosowania Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy. Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej
z wyboru członków Zarządu Powiatu. Przewodniczący komisji Skrutacyjnej stwierdził, że
w obecności 19 radnych, w wyniku tajnego głosowania oddano 18 głosów na pana Macieja Tomaszczyka, na pana Artura Nowaka oddano głosów 19, w tym, 12 głosów za, 7 głosów przeciw, nie było głosów wstrzymujących się. W związku z powyższym na członków Zarządu Powiatu w Kluczborku wybrani zostali: pan Maciej Tomaszczyk i pan Artur Nowak.

Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który podziękował za wybór, oraz stwierdził, że nie należy oceniać pracy etatowego członka Zarządu, gdyż jeszcze nie zaczął on pracy. Ponadto radny Maciej Tomaszczyk poinformował, że przygotuje projekt uchwały Zarządu Powiatu
w sprawie zmniejszenia wysokości diet radnych o 30 % na ewentualne zrekompensowanie  kosztów utrzymania etatowego członka Zarządu.

 

 

Do punktu 6 e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił głosowania nad  powołaniem Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w następującym składzie:

 

1.Gerlic Rudolf

2.Kielar Irena

3.Konarski Stanisław

4.Konarski Tadeusz

5.Krzyżanowski Leszek

6.Mierzwa Leszek

7.Pieńkowski Mariusz

8.Pośpiech Piotr

9.Tomaszczyk Maciej

10.Zawadzki Władysław 

 

Radni w obecności 19, jednogłośnie podjęli uchwałę Nr II/11/2010 w sprawie powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Do punktu 6 f porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powołaniem Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny w następującym składzie:

 

1.Czapliński Mieczysław

2.Buczek Mariusz

3.Gerlic Rudolf

4.Kardas Wioletta

5.Kielar Irena

6.Konarski Tadeusz

7.Smolnik Wojciech

8.Tomaszczyk Maciej

9.Wietrzyk Robert

 

Radni w obecności 19, jednogłośnie podjęli uchwałę Nr II/12/2010 w sprawie powołania

Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny.

 

Do punktu 6 g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powołaniem Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w następującym składzie:

 

1.Buczek Mariusz

2.Butra Andrzej

3.Konarski Stanisław

4.Panicz Przemysław

5.Pieńkowski Mariusz

6.Prochota Paweł

 

Radni w obecności 19, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się podjęli uchwałę Nr II/13/2010 w sprawie powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.

 

Do punktu 6 h porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powołaniem Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego  w następującym składzie:

 

 

1.Czapliński Mieczysław

2.Butra Andrzej

3.Kardas Wioletta

4.Misiak Mirosław

5.Pośpiech Piotr

6.Smolnik Wojciech

 

Radni w obecności 19, jednogłośnie podjęli uchwałę Nr II/14/2010 w sprawie powołania

Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego. 

 

Do punktu 6 i porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powołaniem Komisji Rewizyjnej  
w następującym składzie:

 

1.Krzyżanowski Leszek

2.Mierzwa Leszek

3.Misiak Mirosław

4.Panicz Przemysław

5.Prochota Paweł

6.Wietrzyk Robert

 

Radni w obecności 19, jednogłośnie podjęli uchwałę Nr II/15/2010 w sprawie powołania

Komisji Rewizyjnej.

 

Do punktu 6 j porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Radny Mariusz Pieńkowski zgłosił kandydaturę radnego Leszka Mierzwę. Następnie radny Robert Wietrzyk zgłosił kandydaturę radnego Tadeusza Konarskiego. Radni Leszek Mierzwa i Tadeusz Konarski wyrazili zgodę na kandydowanie. Radni w głosowaniu jawnym na kandydata Leszka Mierzwę oddali 15 głosów, w tym 11 głosów za, 4 głosy wstrzymujące się, nie stwierdzono głosów przeciw. W związku z powyższym radni podjęli uchwałę Nr II/16/2010 w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. W związku z powyższym, Przewodniczącym Komisji został wybrany pan Leszek Mierzwa.

 

                                               Do punktu 6 k porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Radny Maciej Tomaszczyk zgłosił kandydaturę radnej Wioletty Kardas. Radna Wioletta Kardas wyraziła zgodę na kandydowanie. Radny Leszek Krzyżanowski zgłosił kandydaturę radnej Ireny Kielar. Radna Irena Kielar stwierdziła, że zgodziła się na wiceprzewodniczącą Rady i przykre jest to, że wszystko jest już przygotowane, oraz, że nie chce być drugi raz zawiedziona. Ponadto radna Irena Kielar powiedziała, że jeżeli chodzi o oświatę to jest ona bardzo ważna, jeżeli
w działalności tej Komisji nie najważniejsza. Radna Irena Kielar wyraziła zgodę na kandydowanie. Radny Tadeusz Konarski zgłosił kandydaturę radnego Roberta Wietrzyka. Radny Robert Wietrzyk nie wyraził zgody na kandydowanie. Przewodniczący Rady przystąpił do przeprowadzenia głosowania. Radni w głosowaniu jawnym na kandydatkę panią Wiolettę Kardas oddali 17 głosów, w tym 11 głosów za, 2 głosy przeciw, 4 głosy wstrzymujące się, na panią Irenę Kielar radni oddali 16 głosów, w tym 6 głosów za,
10 głosów wstrzymujących się, nie stwierdzono głosów przeciw. W związku z powyższym radni podjęli uchwałę Nr II/17/2010 w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Na powyższą funkcję została wybrana pani Wioletta Kardas.

 

Do punktu 6 l porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Pan Starosta zgłosił kandydaturę radnego Andrzeja Butrę. Radny Andrzej Butra wyraził zgodę na kandydowanie. Radny Leszek Krzyżanowski zgłosił kandydaturę radnego Stanisława Konarskiego. Radny Stanisław Konarski wyraził zgodę na kandydowanie. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który stwierdził, że należałoby określić zasady głosowania, gdyż inaczej odbyło się głosowanie na Przewodniczącego Komisji Oświaty a inaczej na Przewodniczącego Komisji Budżetu. Przewodniczący Rady przeprosił za to, że nie poddał pod głosowanie kandydatury radnego Tadeusza Konarskiego na Przewodniczącego Komisji Budżetu. Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do przeprowadzenia głosowania. Radni w głosowaniu jawnym na kandydata pana Andrzeja Butrę oddali 17 głosów, w tym, 14 głosów za, 1 głos przeciw, 2 głosy wstrzymujące się, na pana Stanisława Konarskiego oddano 18 głosów, w tym 4 głosy za, 14 głosów wstrzymujących się, nie stwierdzono głosów przeciw. W związku z powyższym radni podjęli uchwałę Nr II/18/10 w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Funkcję tą objął radny Andrzej Butra.

 

Do punktu 6 ł porządku obrad

 

Przewodniczący Rady głosił radnego Mirosława Misiaka na Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego. Radny Mirosław Misiak wyraził zgodę. Innych kandydatur nie zgłoszono. W głosowaniu jawnym na radnego Mirosława Misiaka oddano 18 głosów , w tym 18 głosów za, nie stwierdzono głosów przeciw, ani wstrzymujących się. W związku z powyższym, radni podjęli uchwałę Nr II/19/10 w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego. Na powyższą funkcję został wybrany  radny Mirosław Misiak.

 

Do punktu 6 m porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Radny Rudolf Gerlic zgłosił kandydaturę radnego Pawła Prochotę. Radny wyraził zgodę na kandydowanie. Kolejno radny Tadeusz Konarski zgłosił kandydaturę pana Leszka Krzyżanowskiego. Radny wyraził zgodę na kandydowanie. Przewodniczący Rady przystąpił do przeprowadzenia głosowania. Radni w głosowaniu jawnym na kandydata pana Pawła Prochotę oddali 18 głosów, w tym 11 głosów za, 1 głos przeciw, 6 głosów wstrzymujące się, na pana Leszka Krzyżanowskiego radni oddali 17 głosów, w tym 4 głosy za, 1 głos przeciw, 12 wstrzymujących się. W związku z powyższym, radni podjęli uchwałę Nr II/20/2010 w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Funkcję tą objął pana Paweł Prochota.

 

 

 

Do punktu 6 n porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Radny Paweł Prochota zgłosił kandydaturę radnego Roberta Wietrzyka, który wyraził zgodę na kandydowanie. W wyniku głosowania jawnego na pana Roberta Wietrzyka oddano 18 głosów za, w związku z powyższym radni podjęli uchwałę Nr II/21/2010 w sprawie powołania Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. W związku z powyższym, funkcję tą objął pan Robert Wietrzyk.

 

Do punktu 6 o porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Sekretarza Komisji Rewizyjnej. Radny Paweł Prochota zgłosił kandydaturę radnego Przemysława Panicza, który wyraził zgodę na kandydowanie. W wyniku głosowania jawnego na pana Przemysława Panicza oddano 18 głosów, w tym 17 głosów za, 1 głos przeciwny, nie było głosów wstrzymujących się, w związku z powyższym radni podjęli uchwałę nr II/22/2010 w sprawie powołania Sekretarza Komisji Rewizyjnej. Funkcję tą objął pan Przemysław Panicz.

Następnie Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad  projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu
w Kluczborku. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że porządek obrad był już głosowany, oraz zapytał, czy zgodne ze Statutem jest takie wprowadzenie kolejnej zmiany do porządku. Głos zabrał Sekretarz Powiatu – Adam Radom, który poinformował, że zmianę porządku obrad regulują dwa zapisy, art. 15 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i § 14 ust. Statutu Powiatu, regulacje te nie mówią, kiedy dokładnie, w którym momencie obrad można składać wnioski o zmianę porządku obrad. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym wnioskiem. W obecności 19 radnych , za powyższym wnioskiem głosowało 14 radnych, przeciw było 3, 2 wstrzymało się od głosu. W związku z powyższym porządek obrad przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne.

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad

c/zatwierdzenie protokołów:

- z L sesji,

- z I sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 4.

4.Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego z okręgu wyborczego nr 2.

5.Złożenie ślubowania przez nowowstąpionych radnych.

6.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/   wyboru Wiceprzewodniczących Rady,

-  zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczących Rady,

-  wybór komisji skrutacyjnej,

-  przeprowadzenie głosowania,

-  ogłoszenie wyników  wyboru.

b/   wyboru Starosty Kluczborskiego,

- zgłaszanie kandydatów na Starostę Kluczborskiego,

-  przeprowadzenie głosowania,

-  ogłoszenie wyników  wyboru.

c/   wyboru Wicestarosty Kluczborskiego,

- zgłoszenie przez Starostę Kluczborskiego kandydata na Wicestarostę Kluczborskiego,

- przeprowadzenie głosowania,

- ogłoszenie wyników wyboru.

d/   wyboru pozostałych członków Zarządu

- zgłoszenie przez Starostę Kluczborskiego kandydatów na pozostałych członków Zarządu,

- przeprowadzenie głosowania,

- ogłoszenie wyników wyboru.

e/   powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

f/    powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny,

g/   powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

h/   powołania Komisji Zdrowia Bezpieczeństwa Publicznego,

i/    powołania Komisji Rewizyjnej,

j/    powołania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

k/   powołania Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

l/    powołania Przewodniczącego Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

ł/    powołania Przewodniczącego Komisji Zdrowia Bezpieczeństwa Publicznego,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

m/  powołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

- zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji,

n/   powołania zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

o/   powołania sekretarza Komisji Rewizyjnej.

p/  ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,

r/  zmiany uchwały Nr XLII/248/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.

7. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 3.11.2010 r.
do  23.11.2010 r.

9. Wolne wnioski.

10. Zamknięcie obrad.

 

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy, w czasie której radni otrzymali projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu
w Kluczborku.

 

Do punktu 6 p porządku obrad

 

Po przerwie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie powyższego projektu uchwały. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że jeżeli wiedziałby wcześniej, że taki projekt uchwały znajdzie się w porządku tej sesji, przygotowałby sobie materiały w tym zakresie. Radny Tadeusz Konarski zapytał o dotychczasowe wynagrodzenie pana Starosty, aby mieć skalę porównawczą , jakiego rzędu będzie podwyżka . Głos zabrał Przewodniczący Rady, który odpowiedział, że wynagrodzenie pana Starosty na dzień dzisiejszy to kwota 10 800 zł brutto. Więcej uwag nie było. Przewodniczący rady przystąpił do głosowania nad powyższym projektem uchwały. W obecności 19 radnych, w głosowaniu udział brało 18, w tym za było 14 głosów, 1 głos przeciw, 3 głosy wstrzymujące się. Radni podjęli uchwałę nr II/23/2010 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu 6 r porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XLII/248/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Zgodnie z treścią art. 27 ust.1 ustawy z dnia
5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu liczyć może od 3 do 5 członków i to niezależnie od tego czy w skład zarządu wejdą radni powiatu, czy też osoby nie będące radnymi, stąd rada powiatu przystępując do wyboru zarządu winna określić  w statucie z ilu członków  będzie się on składał i czy poza Starostą i Wicestarostą w skład Zarządu będą wchodzić członkowie zatrudnieni na podstawie wyboru (art.4 ust.1. pkt.1.lit.b ustawy o pracownikach samorządowych - Dz. U. z 2008r. Nr 223, poz. 1458). Koncepcja funkcjonowania organu wykonawczego powiatu w tej kadencji zmierza w kierunku zmiany liczebności członków zarządu do 3.  Obecnie statut powiatu mówi, że w skład zarządu wchodzą: Starosta jako Przewodniczący Zarządu, Wicestarosta oraz dwóch pozostałych członków zarządu. Mając na uwadze treść art. 27 ust.1 cytowanej ustawy oraz wykładnię prawa za skuteczny wybór zarządu uważa się wtedy, gdy jest przyjęty przez radę jego skład w całości uwzględniając regulacje  w statucie powiatu. Realizując koncepcję pracy przyszłego zarządu w składzie trzech osób (starosta, wicestarosta i jeden  członek zarządu zatrudnieni na podstawie wyboru), zasadnym jest podjęcie uchwały zmieniającej w statucie powiatu dotychczasowe regulacje wyżej przywołane. Przewodniczący Rady otworzył dyskusję na temat powyższego projektu uchwały.  Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że żałuje iż nie udało się wprowadzić pod obrady projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu zaproponowanego przez grupę czterech radnych. Radny Tadeusz Konarski poinformował, że projekt ów nie zakłada etatowego członka Zarządu Powiatu, wprowadza natomiast rozwiązania, które pozwoliłyby na wprowadzenie przedstawicieli różnych komitetów i opcji do Zarządu, co zapewniłoby większą przejrzystość i przyzwoitość podejmowanych działań. Radny Tadeusz Konarski dodał, że żałuje, że tak się stało, ale podejrzewa , że Rada przegłosowałaby 28 stopni C na dworze, gdyby to ustaliła. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jest przeciwny zatrudnieniu etatowego członka Zarządu, gdyż jest to nieprzyzwoite, gdyż taki członek Zarządu na pewno otrzyma pensję około 5 tys. zł., na co powiat po prostu nie stać, i można byłoby te pieniądze spożytkować zupełnie inaczej. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że są to pieniądze publiczne i ponosimy odpowiedzialność za to jak je wydajemy oraz, że co najmniej nietaktowne jest na II sesji po wyborach generowanie wydatków zupełnie niepotrzebnych. Radny Tadeusz Konarski poinformował, że społeczeństwo lokalne będzie informowane
o tym, co dzieje się w powiecie.  Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że trudno jest mówić
o przyzwoitości patrząc na przebieg dzisiejszej sesji oraz, że trudno jest polemizować
z większością. Radny Tadeusz Konarski stwierdził ponadto, że uważa takie działanie za niegospodarne zarządzanie finansami powiatu. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał pana Starostę, czy możliwe jest  uczestniczenie w pracach Zarządu Powiatu społecznego członka Zarządu, który uczestniczyłby w pracach Zarządu całkowicie społecznie, który reprezentowałby część radnych obecnej Rady, nie opozycji, ponieważ nie ma opozycji w Radzie, gdyż wszyscy chcą działać na rzecz rozwoju powiatu. Odpowiedzi udzielił pan Starosta, który poinformował, że na dzień dzisiejszy nie ma takiej możliwości, gdyż Statut Powiatu nie zakłada takiego rozwiązania, ale jest to do dyskusji w przyszłości. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że pewnie niedługo otrzymamy projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na zamknięcie budżetu. Głos zabrał pan Starosta, który powiedział, że należy zakończyć tą dyskusję, gdyż zostali obrażeni wszyscy jako radni, oraz , że radny Leszek Krzyżanowski  z niezrozumiałych przyczyn mówi o zaciągnięciu kredytu na zamknięcie budżetu, a jako radny zeszłej kadencji powinien wiedzieć, że tak się nie dzieje. Ponadto pan Starosta powiedział, że cztery lata temu rozpowszechniana była informacja o tym, jak bardzo powiat jest zadłużony, że grozi zarząd komisaryczny. Pan Starosta powiedział, że przy odrobinie dobrej woli i współpracy kolejne cztery lata mogą być lepsze od minionych, natomiast to,  co uprawia część radnych to demagogia. Ponadto pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o zarzut nieracjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, to przy innej, nie tak uroczystej okazji, pan Starosta się do tego zarzutu odniesie i będzie przygotowany merytorycznie. Pan Starosta stwierdził, że każdy radny przed sesją otrzymał projekt uchwały w sprawie budżetu na 2011 rok, i będą na ten temat dyskusje. Przewodniczący Rady zgłosił wniosek, aby zamknąć dyskusję na ten temat. Wniosek został przegłosowany 12 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 3 wstrzymujących się. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XLII/248/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Radni w obecności 19 , 12 głosami za, przy 5 głosach przeciw, i 2 wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr II /24/2010 w powyższej sprawie.    

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Odpowiedzi na zapytania i interpelacje udzielił pan Starosta, który poinformował, że jeżeli chodzi o informacje na temat finansów powiatu to dotarły one do radnych dzisiaj a wszelkie informacje dodatkowe zostaną udzielone radnym, wtedy kiedy będzie dyskusja nad budżetem powiatu. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o oznaczanie literowe i cyfrowe projektów uchwał, to jest to stała praktyka, za wyjątkiem tej sesji, gdyż jej porządek się zmieniał, natomiast jeżeli chodzi o liczenie głosów na sesji, to praktyką Rady Powiatu jest liczenie głosów przez Wiceprzewodniczących Rady, jeżeli natomiast chodzi o pieczątkę radcy prawnego na projektach uchwał, to zostanie to przedyskutowane z radcą prawnym, natomiast radca prawny w wyjaśnieniu swoim zaznacza, że zgodnie z § 23 Statutu zbędne jest wpisywanie akceptuję pod względem formalno-prawnym.

Do punktu 8 porządku obrad

 

Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zaapelował, aby sprawozdania Zarządu Powiatu pisane były dokładniej, aby radni mieli pełniejszy obraz działalności zarządu. Radny Stanisław Konarski zaapelował o wyjaśnienia kilku punktów dot. sprawozdania  oraz zapytał, czy możliwe jest otrzymywanie projektów uchwał Zarządu Powiatu razem z uzasadnieniem. Odpowiedzi udzielił pan Starosta, który odniósł się do poszczególnych punktów sprawozdania, ponadto pan Starosta stwierdził, że projektów uchwał Zarządu jest bardzo dużo i są one do wglądu w Biurze Zarządu i Rady Powiatu, ponadto wszystkie protokoły
z posiedzeń Zarządu Powiatu wraz z uchwałami są do wglądu, i można z nich korzystać, sprawozdanie z działalności Zarządu jest  jedynie wypunktowaniem jego działalności. Ponadto pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o finanse to Zarząd ma bardzo ograniczone kompetencje dotyczące zmian w budżecie. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu. Radni jednogłośnie przyjęli powyższe sprawozdanie.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował o skardze radnego Leszka Krzyżanowskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Radę Powiatu Kluczborskiego z dnia 17 listopada 2010 r. złożoną do Wojewody Opolskiego. Przewodniczący Rady przedłożył również pismo uzupełniające do powyższej skargi złożone przez pana Leszka Krzyżanowskiego. Ponadto Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła skarga na dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku i w związku z powyższym należy udzielić upoważnienia Komisji Rewizyjnej. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że nie trzeba głosować nad upoważnieniem dla Komisji Rewizyjnej, gdyż Komisja Rewizyjna niejako z urzędu rozpatruje skargi. Głos zabrał Sekretarz Powiatu – Adam Radom, który stwierdził, że w Statucie Powiatu jest zapis, że Komisja Rewizyjna rozpatruje skargi, jednak praktyka jest taka, że Rada upoważnia Komisję Rewizyjną do rozpatrzenia skargi. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że jeżeli jest to skarga z zakresu prawa pracy, to Rada nie musi jej rozpatrywać. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że skargi na kierowników jednostek organizacyjnych powiatu rozpatruje Rada Powiatu. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że w przypadku jego skargi na Starostę Kluczborskiego i działalności rady Powiatu w Kluczborku, Rada nie udzieliła upoważnienia Komisji Rewizyjnej. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad upoważnieniem Komisji rewizyjnej do rozpatrzenia skargi. Rada Powiatu w obecności 19 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się udzieliła upoważnienia Radzie Powiatu do rozpatrzenia powyższej skargi. Przewodniczący Rady poinformował, że sesja budżetowa odbędzie się najprawdopodobniej 22 grudnia 2010 r. Przewodniczący rady przypomniał
o składaniu oświadczeń majątkowych w czasie 30 dni od dnia ślubowania. Głos zabrał Radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że periodyk przedwyborczy WDR – u został wydany za pieniądze prywatne, nie był cichcem roznoszony i w przekonaniu członków WDR –u napisana w nim została prawda, ponadto radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że inne Komitety też nie były dłużne. Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o nie przywoływanie ducha kampanii wyborczej .

Do punktu 10 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.20 zamknął II sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu

w Kluczborku

Władysław Zawadzki

 

 

   Protokołowała

Katarzyna Hołdys