Uchwała Nr XLII/250/2010

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

 

w sprawie założenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego

 

 

         Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 12 pkt 8 lit. „i” ustawy z dnia
5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 1 i 6, w związku z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. „e” ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

 

§1. Z dniem 1 września 2010 roku zakłada się Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne, zwane dalej szkołą.

 

 

§2. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne włącza się w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Kluczborku, z siedzibą przy ul. Sienkiewicza 27.

 

 

§3. Akt założycielski szkoły stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

 

§4. Organizację Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego określa statut szkoły stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

 

 

§5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.

 

 

§6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XLII/250/2010

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

 

A K T   Z A Ł O Ż Y C I E L S K I

S Z K O Ł Y   P U B L I C Z N E J

 

 

            Na podstawie art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

 

 

RADA  POWIATU  W  KLUCZBORKU

 

z a k ł a d a

z dniem 1 września 2010 roku

p u b l i c z n e  uzupełniające liceum ogólnokształcące specjalne

 

o nazwie

 

UZUPEŁNIAJĄCE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SPECJALNE

z siedzibą: ul. Sienkiewicza 27, 46-200 Kluczbork

 

 

1.      Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne włącza się w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.

2.      Podbudowę programową stanowi zasadnicza szkoła zawodowa, w tym zasadnicza szkoła zawodowa specjalna.

3.      Nauka odbywa się w systemie dziennym stacjonarnym.

4.      Organizację szkoły określa statut.

5.      Czas trwania nauki – 2 lata.

 

 

 

 

RADA POWIATU                                                     Przewodniczący Rady

 

                                                                  Mariusz Pieńkowski

 

 

Kluczbork, dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr XLII/250/2010

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

 

STATUT

UZUPEŁNIAJĄCEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

SPECJALNEGO W KLUCZBORKU

 

ROZDZIAŁ I

Nazwa i informacje o szkole

 

§ 1. 1. Szkoła nosi nazwę Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne.

2. Siedziba szkoły mieści się w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 27.

3. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Kluczborski.

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.

5. W nazwie szkoły umieszczonej na tablicach urzędowych pomija się wyraz „specjalny”.

6. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy Szkoły (ULOS).

7. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Kluczborku w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.

 

§ 2. 1. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne jest dwuletnią szkołą ponadgimnazjalną dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia oraz z niepełnosprawnością sprzężoną.

2. Szkoła kształci absolwentów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz absolwentów Zasadniczej Szkoły Zawodowej posiadających orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o kształceniu specjalnym.

 

§ 3. 1. Szkoła jest szkołą publiczną w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty.

2. Szkoła zapewnia bezpłatne kształcenie w zakresie realizacji zadań wynikających            z  ramowego planu nauczania.

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania szkoły

 

§ 4. 1. Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia. Celem szkoły w zakresie nauczania jest zapewnienie uczniom w szczególności:

1)     nauki poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu,

2)     poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym kontynuowanie nauki bądź ułatwiającym zdobycie zawodu,

3)     dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,

4)     rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych),

5)     rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

6)     traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą                w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi                   i siebie,

7)     poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

8)     poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej.

2. W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności w celu wykorzystania zdobytej wiedzy we współczesnym świecie.

3. Celem szkoły w zakresie kształcenia umiejętności jest w szczególności:

1)     odpowiednie przygotowanie uczniów do podjęcia pracy,

2)     planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią odpowiedzialności,

3)     skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, językami obcymi oraz przygotowanie do publicznych wystąpień,

4)     efektywne współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm,

5)     rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,

6)     poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, efektywne posługiwanie się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi,

7)     odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń                 i nawyków,

8)     rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

9)     przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.

4. Celem szkoły w zakresie zadań wychowawczych jest umożliwienie uczniom podejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy, a w szczególności:

1)     wspieranie rodziców uczniów w realizacji ich zadań wychowawczych,

2)     umożliwienie uczniom przyjmowania odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy,

3)     tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów (w wymiarze fizycznym – w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym), jak i ich rozwojowi społecznemu,

4)     rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

5)     rozwijanie poczucia użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,

6)     kształtowanie dążenia do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym,

7)     umiejętne godzenie dobra własnego z dobrem innych, wolności własnej z wolnością innych,

8)     uczenie odpowiedzialności za siebie i za innych,

9)     poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsce w świecie,

10)  przygotowywanie się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,

11)  dążenie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,

12)  kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

5. Uczniowie szkoły są przygotowani w szczególności do podejmowania wyzwań współczesnego świata, takich jak: integracja, globalizacja, wymiana informacji, postęp naukowo – techniczny.

6. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

1)     szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,

2)     program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez nauczycieli,

3)     program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

7. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy oraz program profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniami zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.

§ 5. 1. W szkole działa Zespół Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego zwany dalej Zespołem złożony z doradcy zawodowego, psychologa, pedagoga, nauczyciela przedsiębiorczości.

2. Zespół działa według opracowanego planu pracy na każdy rok szkolny.

3. Zadaniem nadrzędnym Zespołu jest organizowanie i prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

4. Działalność Zespołu uwzględnia współpracę z instytucjami wspierającymi, w tym poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.

 

§ 6. 1. Szkoła współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

2. Celem współdziałania szkoły z rodzicami jest wspieranie procesu nauczania, rewalidacji, opieki, wychowania i profilaktyki, odpowiednio do potrzeb uczniów poprzez:

1)     tworzenie sprzyjającego klimatu społecznego i warunków umożliwiających optymalne funkcjonowanie szkoły,

2)     zaznajomienie rodziców z celami, planami i programami kształcenia, rewalidacji, opieki, wychowania i profilaktyki, organizacją procesu nauczania i wspomagania uczniów oraz wynikających z nich zadaniami szkoły, w tym możliwych do realizacji przez rodziców zadań,

3)     upowszechnianie wśród rodziców wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwojowych człowieka, szeroko rozumianego wychowania oraz roli rodziny.

3. Do form współdziałania szkoły z rodzicami należą w szczególności:

1)     spotkania rodziców z wychowawcą – zebrania klasowe,

2)     spotkania indywidualne rodziców z wychowawcą, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, terapeutami, rewalidantami w razie potrzeby lub na prośbę jednej ze stron,

3)     spotkania Rady Rodziców z dyrektorem,

4)     włączanie rodziców w organizację uroczystości szkolnych, imprez, wycieczek,

5)     udział rodziców w rozwiązywaniu bieżących problemów szkoły.

Rozdział III

Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania

 

§ 7. 1. Wiedza, umiejętności i zachowanie uczniów podlegają systematycznemu ocenianiu przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów oraz przez wychowawców.

2. Ocenianie, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzone w formie bieżącego oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej – na zakończenie I półrocza, w styczniu każdego roku i klasyfikacji rocznej – na zakończenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych, w czerwcu każdego roku.

3. Szczegółowe zasady systemu oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów, w tym skalę ocen, określają Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania (ZWO).

4. Zasady systemu oceniania opracowuje zespół nauczycieli do ZWO, a zatwierdza Rada Pedagogiczna. ZWO są udostępnione nauczycielom, uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym.

 

§ 8. 1. Wewnątrzszkolnemu ocenianiu podlegają:

1)     osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2)     zachowanie się ucznia w szkole i te zachowania pozaszkolne, które mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole i oddziałują na środowisko szkolne.

2. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia polegają na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających                         z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz na formułowaniu oceny.

 

§9. 1. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ma na celu:

1)     poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach               w tym zakresie,

2)     pomoc uczniowi w organizowaniu samodzielnego uczenia się,

3)     motywowanie ucznia do dalszej pracy,

4)     dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach,

5)     umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

§ 10. Wewnątrzszkolne ocenianie obejmuje:

1)     formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie                  o nich uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych,

2)     ustalanie kryteriów zachowania,

3)     bieżące ocenianie i okresowe klasyfikowanie według zasad, skali i w formach przyjętych w niniejszym statucie,

4)     przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

5)     ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych,

6)     ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,

7)     ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

§ 11. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia polega na formułowaniu przez nauczycieli opinii na temat jego funkcjonowania w społeczności szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem respektowania ogólnie przyjętych norm etycznych i zasad współżycia społecznego.

 

§ 12. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia ma na celu:

1)     wspieranie rozwoju psychicznego, kształtowanie jego dojrzałości, samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych oraz umiejętności współdziałania w grupie,

2)     ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia nad sobą – w tym kształtowanie własnego charakteru,

3)     dostarczanie rodzicom informacji na temat zachowania się ucznia, pomoc rodzicom/prawnym opiekunom w ich pracy wychowawczej,

4)     wspieranie realizacji celów i zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły.

 

§ 13. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia obejmuje:

1)     informowanie uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o zasadach oceniania zachowania i podstawowych wymaganiach wychowawczych przez wychowawcę klasy na początku każdego roku szkolnego,

2)     bieżące obserwowanie młodzieży, gromadzenie informacji o zachowaniu się uczniów i wychowanków systematyczne przekazywanie ich rodzicom/opiekunom prawnym,

3)     formułowanie okresowych i rocznych klasyfikacyjnych ocen z zachowania według zasad, skali i w formach przyjętych w niniejszym statucie,

4)     ewentualną realizację przewidzianej w niniejszym statucie procedury odwoływania się od oceny z zachowania.

 

§ 14. 1. Oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.

2. Nauczyciel w szczególności zobowiązany jest do wystawienia ocen klasyfikacyjnych.

3. Oceny cząstkowe może wystawiać również nauczyciel okresowo zastępujący nieobecnego nauczyciela stale prowadzącego określone zajęcia.

 

§ 15. 1. Proces oceniania jest jawny w każdej jego fazie zarówno dla ucznia jak i jego rodziców/prawnych opiekunów. Mają oni prawo do bieżącej informacji o ocenach cząstkowych, wynikach i ocenach wszelkich prac pisemnych i sprawdzianów wiadomości oraz wglądu do dokumentacji związanej z obserwacją i ocenianiem ucznia.

2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

3. Uczeń ma możliwość wglądu w poprawione i ocenione prace pisemne. Rodzice/prawni opiekunowie mają do tego prawo w czasie dni otwartych i zebrań.

4. Informacje dotyczące przebiegu i wyników procesu oceniania są poufne dla osób postronnych. Za osoby postronne nie uważa się pracowników pedagogicznych ośrodka oraz uczniów tej samej klasy.

 

§ 16. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej (niepublicznej) poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej (niepublicznej) poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.

 

§ 17. 1. Okres przechowywania dokumentacji związanej z ocenianiem określają odrębne przepisy.

2. W przypadkach nimi nieuregulowanych (np. dotyczących pisemnych prac kontrolnych, kart obserwacji) okres ten nie może być krótszy niż do końca roku szkolnego.

 

§ 18. 1. Oceny klasyfikacyjne okresowe i roczne oraz cząstkowe oceny bieżące wystawia się według następującej skali:

1)      stopień celujący – cel – 6,

2)      stopień bardzo dobry – bdb – 5,

3)      stopień dobry – db – 4,

4)      stopień dostateczny – dst – 3,

5)      stopień dopuszczający – dop – 2,

6)      stopień  niedostateczny – ndst –1.

2. Skalę ocen rozszerza się poprzez dodanie do oceny bardzo dobrej, dobrej, dostatecznej znaków „+” i „–”, a do oceny dopuszczającej znaku „+” w przypadku wystawiania ocen cząstkowych.

3. Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych znaku graficznego „0” informującego o nieoddaniu pracy z powodu nieobecności ucznia w szkole.

 

§19. Ustala się następujące poziomy wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny:

Wymagania Ocena

Treści nauczania

Ogólne kryteria stopni

2

konieczne ocena dopuszczająca

Konieczne, niezbędne do kontynuowania nauki na dalszym etapie, kształcenia wiadomości i umiejętności, luźno zestawione bez rozumienia związków i uogólnień.

 

Słabo rozumie treści programowe, odtwarza podstawowe wiadomości i procedury, ma braki w umiejętnościach wyjaśniania zjawisk; nieporadnie wypowiada się, posiada ubogie słownictwo, ma trudności w formułowaniu myśli.

3

podstawowe ocena dostateczna

 

Treści podstawowe, łatwe, powtarzace się w toku nauki, nieprzekraczające wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów uwzględniających tę podstawę.

 

Rozumie tylko najważniejsze związki i powiązania logiczne miedzy treściami; poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia, stosuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach typowych z pomocą nauczyciela; posiada przeciętny zasób słownictwa.

4

rozszerzające ocena
dobra

Ważne, złożone treści, zawarte w podstawie programowej i realizowanych w szkole programach, wymagające stosowania wiadomości w sytuacjach typowych, znanych z lekcji i podręcznika.

 

Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między treściami programowymi oraz przy inspiracji nauczyciela wyjaśnia zjawiska i umiejętnie je interpretuje, stosuje wiedzę w typowych sytuacjach teoretycznych i praktycznych samodzielnie, w sytuacjach nietypowych z pomocą nauczyciela; podstawowe pojęcia ujmuje za pomocą terminologii właściwej dla danej dziedziny.

 

5

dopełniające ocena
bardzo dobra

Wyczerpująco opanowany cały materiał programowy w obszarze wiadomości i umiejętności.

 

Wiąże treści w logiczny układ; właściwie rozumie uogólnienia i związki między treściami programowymi, samodzielnie wyjaśnia zjawiska, wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce, stosuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych, rozwiązuje problemy (o odpowiednio dobranym stopniu trudności) w twórczy sposób; cechuje go poprawny język i styl wypowiedzi, umiejętnie posługuje się obowiązującą w danym przedmiocie terminologią.

 

6

wykraczające ocena
celująca

Zakres wiadomości i umiejętności znacznie szerszy niż wymagania edukacyjne zawarte w podstawie programowej i realizowanych w szkole programach nauczania, treści powiązane ze sobą w systematyczny układ.

 

Rozumie uogólnienia i związki między nauczanymi treściami, wyjaśnia zjawiska bez jakiejkolwiek ingerencji i pomocy nauczyciela; samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą do celów teoretycznych i praktycznych, rozwiązuje problemy w sposób twórczy, osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim.

 

 

§ 20. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań nawet na ocenę dopuszczającą, którego wiadomości i umiejętności nie dają szans na sukces w dalszych etapach kształcenia, który nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.

 

§ 21 Minimalna liczba ocen cząstkowych w ciągu okresu, na podstawie, których wystawia się ocenę klasyfikacyjną nie powinna być mniejsza niż 3.

 

§ 22. Oceny cząstkowe powinny być wystawiane za różne, zależne od specyfiki przedmiotu formy aktywności, a nauczyciel powinien stosować różnorodne metody sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.

 

§ 23. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne określa obowiązujące zasady poprawiania ocen cząstkowych.

 

§ 24. 1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony               z zajęć wychowania fizycznego oraz informatyki.

2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ZWOLNIONY”.

 

§ 25. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o: spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, postępowaniu zgodnym z dobrem społeczności szkolnej, dbałości o honor i tradycje szkoły, dbałości o piękno mowy ojczystej, dbałości o bezpieczeństwo             i zdrowie własne oraz innych osób, godnym i kulturalnym zachowaniu się w szkole i poza nią, okazywaniu szacunku innym osobom, udziale w życiu klasy, szkoły, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.

 

§ 26. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

1)     stopnie z przedmiotów nauczania,

2)     promocję lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem § 29 niniejszego statutu.

 

§ 27. Ostateczną ocenę zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii zespołu uczącego w danej klasie, w przypadku uczniów – wychowanków internatu – wychowawców internatu, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

 

§ 28. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę zgodnie z procedurami jest ostateczna.

 

§ 29. 1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi                   z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

2. Uczeń, który po raz trzeci z rzędu otrzymał naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym etapie edukacyjnym nie kończy szkoły.

 

§ 30. Oceny zachowania ustala się wg następującej skali:

1)     wzorowe,

2)     bardzo dobre,

3)     dobre,

4)     poprawne,

5)     nieodpowiednie,

6)     naganne.

 

§ 31. Oceną wyjściową do oceny i samooceny ucznia jest ocena bardzo dobra.

 

§ 32. Ocenę bardzo dobrą z zachowania otrzymuje uczeń, który:

1)     dba o dobre imię szkoły, godnie reprezentuje szkołę na forum lokalnym i szerszym, przestrzega i szanuje ceremoniał szkolny, nie szkaluje pracowników szkoły, społeczności uczniowskiej oraz placówki jako instytucji oświatowo – dydaktycznej,

2)     systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,

3)     sumiennie wykonuje przydzielone mu przez nauczycieli i wychowawcę zadania,

4)     przestrzega zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

5)     dba o własne zdrowie, higienę oraz rozwój,

6)     systematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,

7)     dba o higienę osobistą,

8)     nie pali tytoniu,

9)     nie używa narkotyków i nie pije alkoholu,

10)  dba o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

 

§ 33. Ocenę wzorową z zachowania otrzymuje uczeń, który:

1)     spełnia wszystkie wymogi ujęte w § 32,

2)     bierze czynny udział w pracach na rzecz szkoły, reprezentuje szkołę na szerokim forum poprzez uczestnictwo w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, turniejach, pracując na rzecz środowiska w legalnych organizacjach pozaszkolnych, itp.,

3)     nie opuścił bez usprawiedliwienia ani jednej godziny.

 

§ 34. Ocenę dobrą z zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia większość wymogów ujętych w § 32.

 

§ 35. Ocenę poprawną z zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia większości wymogów ujętych w § 32, ale zastosowane w przypadku ucznia środki zaradcze przynoszą poprawę jego zachowania.

 

§ 36. Ocenę nieodpowiednią z zachowania otrzymuje uczeń, który:

1)     nie spełnia wymogów ujętych w §

2)     wpływa negatywnie na środowisko ośrodka,

3)     ma ponad połowę opuszczonych i nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych,

4)     jest nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach lekcyjnych.

 

§ 37. Ocenę naganną z zachowania otrzymuje uczeń, który:

1)     rażąco uchybia wymaganiom ujętym w § 32, a zastosowane środki wychowawcze nie przynoszą poprawy jego zachowania,

2)     wpływa negatywnie na środowisko szkoły,

3)     wszedł w kolizję z prawem.

 

§ 38. Obowiązkiem wychowawcy klasy jest:

1)     poinformowanie ucznia o przewidywanej ocenie zachowania na miesiąc przed planowaną konferencją klasyfikacyjną, a o ustalonej ocenie na 7 dni przed planowaną konferencją,

2)     poinformowanie rodziców/opiekunów ucznia o przewidywanej ocenie zachowania na miesiąc przed planowaną konferencją klasyfikacyjną w trakcie zebrania organizowanego w szkole w grudniu i w maju.

 

§ 39. 1. Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie              z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.

2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

 

§ 40. W przypadku stwierdzenia, że roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne zostały ustalone niezgodnie z procedurami, dyrektor podejmuje działania zgodne z obowiązującymi przepisami.

Rozdział IV

Klasyfikowanie i promowanie uczniów

 

§ 41. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.

 

§ 42. Ocena roczna odzwierciedla wiedzę, umiejętności i pracę ucznia w całym roku szkolnym i jest wystawiana na podstawie ocen za oba okresy według zasad przyjętych przez nauczyciela.

 

§ 43. 1. Klasyfikacji rocznej można dokonać w przypadku nieprzeprowadzenia klasyfikacji okresowej za pierwszy okres, jeżeli istnieją podstawy do oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w drugim okresie, a jego wiadomości i umiejętności z pierwszego okresu zostały uzupełnione i pozwalają na kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

2. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne ustala sposób i termin nadrobienia,                a następnie zaliczenia materiału pierwszego okresu.

 

§ 44. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,nieklasyfikowany’’.

 

§ 45. Ucznia nieklasyfikowanego nie wlicza się do średniej klasy.

 

§ 46. 1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w niniejszym statucie.

2. Egzamin obejmuje materiał z okresu, w którym uczeń nie został sklasyfikowany.

 

§ 47. Na prośbę nieklasyfikowanego ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów,                z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny w następujących przypadkach:

1)     stwierdzonego komisyjnie poziomu zdolności ucznia, który pozwala przewidywać możliwość samodzielnego uzupełnienia ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach oraz skutecznego kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia,

2)     spowodowanych zdarzeniami losowymi silnych przeżyć utrudniających koncentrację, obniżający sprawność myślenia i uczenia się,

3)     trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie.

 

§ 48. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

§ 49. 1. Egzamin klasyfikacyjny z materiału pierwszego lub drugiego okresu przeprowadza się do końca tego półrocza, a roczny egzamin klasyfikacyjny do końca roku szkolnego.

2. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami.

3. W przypadku usprawiedliwionego niestawiennictwa (o uznaniu powodów nieobecności za usprawiedliwione decyduje dyrektor, który może żądać stosownych zaświadczeń np. lekarskich) wyznacza się następny termin niezwłocznie (w ciągu trzech dni), po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo.

 

§ 50. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

 

§ 51. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia.

 

§ 52. Poziom pytań i zadań egzaminacyjnych musi być zróżnicowany i musi umożliwiać wystawienie ocen od dopuszczającej do bardzo dobrej, a na życzenie ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów oceny celującej.

 

§ 53. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej.

 

§ 54. 1. Z przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności: imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w § 50, termin egzaminu klasyfikacyjnego, zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

2. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

§ 55. 1. Uczeń, który otrzymał z egzaminu klasyfikacyjnego ocenę niedostateczną znajduje się w sytuacji prawnej, jak gdyby otrzymał okresową/roczną ocenę niedostateczną.

2. Ocena taka może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

§ 56. 1. Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani do wystawienia przewidywanych niedostatecznych ocen okresowych i za pośrednictwem wychowawców zobowiązani są poinformować ucznia                      i jego rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych dla niego niedostatecznych ocenach okresowych /rocznych.

2. Informacje dla rodziców przekazywane są w czasie zebrań organizowanych w szkole w grudniu i w maju.

 

§ 57. O przewidywanych niedostatecznych okresowych, rocznych ocenach zajęć edukacyjnych, zagrożeniu nieklasyfikowaniem, negatywnej ocenie zachowania, wychowawca informuje listownie rodziców/prawnych opiekunów tylko w przypadku ich nieobecności na zebraniu.

 

§ 58. 1. Na tydzień przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować ustnie uczniów, a za ich pośrednictwem rodziców/prawnych opiekunów, o ustalonych ocenach okresowych/rocznych.

2. Obowiązek ten nie dotyczy przypadku nieobecności ucznia w szkole.

3. Ocena ostateczna może różnić się od oceny prognozowanej nie więcej niż o jeden stopień.

 

§ 59. 1. Na prośbę ucznia, którego stosunek do obowiązków szkolnych jest szczególnie wyróżniający, nauczyciel powinien umożliwić mu poprawienie oceny poprzez dodatkowe sprawdzenie wiadomości w ciągu ostatniego tygodnia przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

2. Jego zakres ustala nauczyciel.

 

§ 60. Uczniowi, który napotkał poważne trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną (szczególnie: otrzymał niedostateczną ocenę okresową i w drugim okresie jest zagrożony nieotrzymaniem promocji) szkoła (wychowawca i nauczyciele przedmiotów) udziela pomocy w różnych formach, na przykład takich jak:

1)     umożliwienie udziału w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, ewentualnie, w miarę możliwości w zajęciach reedukacyjnych, logopedycznych                               i konsultacjach indywidualnych,

2)     udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzielenie materiału do uzupełnienia na części,

3)     zlecenie prostych, dodatkowych zadań umożliwiających poprawienie oceny,

4)     udostępnienie znajdujących się w szkole pomocy naukowych, wskazanie właściwej literatury,

5)     zorganizowanie pomocy koleżeńskiej;

6)     indywidualne ustalenie sposobu, zakresu i terminów poprawy uzyskanych cząstkowych ocen niedostatecznych.

 

§ 61. Rada Pedagogiczna wyraża zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w szczególności w przypadkach:

1)     stwierdzenia poziomu zdolności ucznia, który pozwala przewidywać możliwość samodzielnego uzupełnienia ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach                  w ciągu okresu wakacyjnego,

2)     spowodowanych zdarzeniami losowymi silnych przeżyć utrudniających koncentrację, obniżających sprawność myślenia i uczenia się,

3)     trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie,

4)     zmiany szkoły na mniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego związanej z niemożliwością szybkiego uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.

 

§ 62. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej. Pytania i zadania (na poziomie wymaganym na ocenę dopuszczającą) przygotowuje egzaminator,                      a zatwierdza przewodniczący komisji.

 

§ 63. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

 

§ 64. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:

1)     dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,

2)     nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator,

3)     nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

 

§ 65. 1. Nauczyciel, o którym mowa w § 64 pkt 2, może być zwolniony z udziału                   w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

2. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że jeżeli jest to nauczyciel zatrudniony w innej szkole, powołanie następuje w uzgodnieniu z dyrektorem tej szkoły.

 

§ 66. 1. Z przeprowadzenia egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: datę egzaminu, imiona i nazwiska członków komisji oraz egzaminowanego, pytania i zadania egzaminacyjne wraz ze zwięzłą charakterystyką odpowiedzi ustnych                              i wykonania zadań przez ucznia.

2. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia.

 

§ 67. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

 

§ 68. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

 

§ 69. Uczeń ma prawo do składania egzaminu maturalnego.

 

ROZDZIAŁ V

Organy Szkoły

 

§ 70. Organami szkoły są:

1)     Dyrektor.

2)     Rada Pedagogiczna.

3)     Rada Rodziców.

4)     Samorząd Uczniowski.

§ 71. Do zadań i kompetencji Dyrektora szkoły należy:

1)     kierowanie działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,

2)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)     kierowanie działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,

4)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

5)     reprezentowanie placówki na zewnątrz,

6)     dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

7)     organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej pracy w szkole, opracowywanie regulaminu pracy, projektu arkusza organizacji szkoły oraz planu urlopów pracowników niepedagogicznych,

8)     opracowywanie projektu planu finansowego szkoły i dysponowanie tymi środkami,

9)     właściwe gospodarowanie mieniem szkoły,

10)  tworzenie i zatwierdzanie planu finansowego środków specjalnych,

11)  gospodarowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z przyjętym regulaminem,

12)  opracowanie programu rozwoju placówki wykorzystując wyniki pomiaru jakości pracy szkoły,

13) powoływanie i odwoływanie nauczycieli pełniących funkcje kierownicze,

14)  powoływanie i odwoływanie członków szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej oraz jej przewodniczącego,

15)  powoływanie i odwoływanie przewodniczących zespołów nauczycielskich,

16)  powoływanie i odwoływanie członków szkolnego zespołu nadzorującego egzamin maturalny,

17)  dokumentowanie czynności nadzoru pedagogicznego,

18)  gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy oraz ocenianie pracy nauczycieli,

19) diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

20)  wspomaganie pracowników szkoły poprzez: szkolenia i narady, przekazywanie informacji o aktualnych problemach oświatowych i przepisach prawa, uczestniczenie w rozwiązywaniu bieżących problemów szkoły, wdrażanie rozwiązań umożliwiających skuteczną realizację zadań szkoły oraz inspirowanie i organizowanie współpracy kadry szkoły,

21) kierowanie pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący, realizowanie uchwał podjętych w ramach jej kompetencji, przygotowanie i prowadzenie zebrań Rady Pedagogicznej, wstrzymywanie wykonania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,

22) przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacji z realizacji planu nadzoru pedagogicznego przed zakończeniem każdego roku,

23) przedstawianie Radzie Pedagogicznej i organowi prowadzącemu uogólnione wnioski z prowadzonego nadzoru,

24) przyjmowanie uczniów do szkoły,

25) w drodze decyzji skreśla ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w przypadkach ustalonych w statucie szkoły,

26) wydawanie zgody na działanie w szkole stowarzyszeń i organizacji o charakterze edukacyjno – wychowawczo - opiekuńczym, rehabilitacyjnym i rewalidacyjnym,

27) opracowywanie planu nadzoru pedagogicznego i realizowanie go z innymi osobami uprawnionymi do nadzoru pedagogicznego,

28) podejmowanie działań organizacyjnych w celu umożliwienia obrotu używanymi podręcznikami na terenie szkoły,

29) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.

 

§ 72. 1. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia nieobjętego obowiązkiem szkolnym z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

2. Uczeń może być skreślony z listy uczniów w szczególności za:

1)     powtarzające się wykroczenia ukarane uprzednio naganą dyrektora szkoły,

2)     spożywanie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły, na wycieczkach, biwakach i imprezach organizowanych przez szkołę,

3)      zażywanie, posiadanie i rozprowadzanie środków odurzających,

4)      uczestniczenie w działalności przestępczej,

5)      rażące naruszenie statutu i dobrego imienia szkoły,

6)      rażące naruszenie norm współżycia społecznego w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

7)      nieusprawiedliwione opuszczenie powyżej 50% godzin zajęć,

8)      ciągłą, nieusprawiedliwioną nieobecność w szkole powyżej 6 tygodni.

3. Tryb skreślenia ucznia z listy uczniów jest następujący:

1)      skreślenie ucznia z listy może nastąpić na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela, jeśli podejmowane wcześniej środki wychowawcze nie przyniosły pozytywnych rezultatów,

2)      wychowawca ma obowiązek wysłania pisemnego zawiadomienia do rodziców (prawnych opiekunów) o zagrożeniu skreśleniem ucznia z listy szkoły,

3)      Dyrektor poddaje pod głosowanie Radzie Pedagogicznej wniosek o skreślenie z listy uczniów, po przedstawieniu opinii rady samorządu uczniowskiego.

4)      Dyrektor szkoły wydaje decyzję o skreśleniu ucznia z listy.

 

§ 73. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)     zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

2)     przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

3)     występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i wychowawców.

 

§ 74. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

 

§ 75. W przypadku nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor.

 

§ 76. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły.

 

§ 77. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

 

§ 78. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar czasu pracy.

 

§ 79. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.

 

§ 80. 1. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.

2. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego, z inicjatywy dyrektora szkoły lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

 

§ 81. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku posiedzenia.

 

§ 82. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy               w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

 

§ 83. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1)     zatwierdzanie planów pracy placówki,

2)     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

3)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

4)     podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

5)     podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów i wychowanków.

 

 

 

§ 84. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)     organizację pracy placówki, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych                          i pozalekcyjnych,

2)     projekt planu finansowego szkoły,

3)     wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4)     propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 85. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego szkołę                         o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

 

§ 86. 1. Rada Pedagogiczna może powołać ze swego składu komisję stałą lub doraźną.

2. Komisje te informują Radę o wynikach swojej pracy, formułując wnioski na piśmie, które przedkładają komisji wnioskowej.

 

§ 87. W Uzupełniającym Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.

 

§ 88. W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rad klasowych, po jednym                 z każdej klasy.

 

§ 89. 1. Przedstawiciele rad klasowych wybierani są w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danej klasy.

2. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym.

 

§ 90. 1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

2. W regulaminie określa:

1)     wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,

2)     szczegółowy tryb prowadzenia wyborów do Rady Rodziców w szkole.

 

§ 91. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:

1)     uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktycznego Szkoły,

2)     opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,

3)     opiniowanie projektu planu finansowego szkoły.

 

§ 92. Rada Rodziców może występować do organów szkoły, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

 

§ 93. 1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł w celu wspierania działalności szkoły.

2. Zasady użytkowania tych funduszy określa regulamin Rady Rodziców.

 

§ 94. W szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie.

 

§ 95. Organem Samorządu Uczniowskiego jest rada samorządu.

 

§ 96. Wybory do samorządu uczniowskiego odbywają się w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

 

§ 97. Kadencja rady samorządu trwa jeden rok szkolny.

 

§ 98. Samorząd ma prawo przedstawić Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi szkoły wnioski i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów i wychowanków, takich jak:

1)     prawo do zapoznawania się z programami nauczania i programem wychowawczym, ich treściami, celami i stawianymi wymaganiami,

2)     prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3)     prawo do organizacji życia szkolnego w szkole i w internacie umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4)     prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi                   w porozumieniu z dyrektorem,

5)     prawo wyboru nauczycieli pełniących rolę opiekunów samorządów.

 

§ 99. Przedstawiciele samorządu nie biorą udziału w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

 

§ 100. Każdy organ ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w obowiązujących przepisach oraz regulaminach.

 

§ 101. Wszystkie organy współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania młodzieży oraz rozwiązywania problemów szkoły.

 

§ 102. Organem koordynującym współpracę organów szkoły jest Dyrektor szkoły, który:

1)     zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły
o planowanych i podejmowanych decyzjach, działaniach,

2)     organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły,

3)     umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

 

§ 103. 1. Rodzice, uczniowie i wychowankowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje tj. prezydium rady rodziców, radę samorządu uczniowskiego.

2. Wnioski i opinie przedstawiane są Dyrektorowi szkoły.

 

§ 104. Wszystkie organy  zobowiązuje się do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach.

 

§ 105. 1. Rodzice i uczniowie poprzez swoje reprezentacje mogą przedstawić wnioski i opinie Dyrektorowi lub Radzie Pedagogicznej, w formie pisemnej lub ustnej.

2. Wnioski i opinie, o których mowa w § 103 ust. 1, są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach    w ciągu 7 dni od ich wpływu.

 

§ 106. Sprawy sporne wynikłe między nauczycielami i uczniami rozstrzyga Dyrektor.

 

§ 107. Odwołania od rozstrzygnięć, o których mowa w § 106, mogą być wnoszone do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę w terminie 14 dni od daty powiadomienia o rozstrzygnięciu.

 

§ 108. Wszystkie sprawy sporne na terenie szkoły załatwiane są na zasadzie wzajemnego zrozumienia i poszanowania stron.

 

ROZDZIAŁ VI

Organizacja szkoły

 

§ 109. Szkoła umożliwia uzyskanie świadectwa ukończenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego.

 

§ 110. Szkoła prowadzi dokumentację z przebiegu nauczania.

§ 111. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania, opieki i rewalidacji Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.

2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

§ 112. Praca dydaktyczna i opiekuńczo – wychowawcza szkoły odbywa się na zajęciach:

1)     edukacyjnych,

2)     rewalidacyjnych i innych zajęciach specjalistycznych,

3)     pozalekcyjnych.

§ 113. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego jest oddział.

2. Liczba uczniów w oddziale wynosi od 10 do 16.

3. W przypadku, gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.

4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2.

 

§ 114. Organizację zajęć stałych, okresowych, doraźnych określają plany pracy wychowawczej.  

 

§ 115. 1. W szkole organizuje się zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienie w opanowaniu programów przedmiotów obowiązkowych oraz zajęcia specjalistyczne zgodnie z potrzebami uczniów.

2. Zajęcia prowadzi nauczyciel właściwego przedmiotu lub inny specjalista. Liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 4 do 8.

 

§ 116. Formy pomocy trwają do czasu zlikwidowania opóźnień w opanowaniu materiału programowego lub złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia stosowną formą pomocy.

 

§ 117. Zajęcia edukacyjne, stanowiące realizację podstawy programowej, są organizowane w oddziałach.

 

§ 118. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

§ 119. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła umożliwia pobyt w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.

2. W internacie mogą przebywać, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), dojeżdżający uczniowie szkoły.

 

§ 120. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, dopuszcza się możliwość przebywania w internacie ucznia z terenu miasta.

 

§ 121. Internat zapewnia każdemu wychowankowi:

1)     stałe i osobne miejsce do odpoczynku, spania, przechowywania przedmiotów osobistego użytku,

2)     możliwość spożywania posiłków w stołówce internatu,

3)     stałą opiekę wychowawców internatu,

4)     organizację pomocy w nauce, odrabianiu zadań domowych, możliwość uczestniczenia w różnorodnych formach zajęć (m. in. sportowych, turystyczno – rekreacyjnych, kulturalno – oświatowych),

5)     pomoc materialną w zakresie określonym odrębnymi przepisami,

6)     możliwość przechowywania przedmiotów wartościowych, ale internat nie ponosi za nie odpowiedzialności.

 

§ 122. Opiekę nad wychowankami w porze nocnej sprawuje wychowawca.

 

§ 123. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna odpowiadać liczbie uczniów oddziału szkolnego.

 

ROZDZIAŁ VII

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

§ 124. W szkole zatrudnia się:

1)     pracowników pedagogicznych,

2)     pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych i pracowniczych.

§ 125. Pracownicy pedagogiczni w swych działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich rozwój, zdrowie, a także poszanowaniem ich godności osobistej.

 

§ 126. Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne we współpracy z rodzicami ucznia:

1)     rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne uczniów,

2)     organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, a w szczególności:

a)     wybierają lub opracowują programy nauczania,

b)     opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

3)     prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla ucznia i jego rodziny.

 

§ 127. Do zadań nauczycieli należy w szczególności:

1)     dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego z wykorzystaniem:

a) wiedzy metodycznej i znajomości programów nauczania oraz doświadczenia pedagogicznego,

b) dostosowania form i metod pracy do poziomu możliwości uczniów,

c) właściwej organizacji pracy własnej i pracy uczniów na jednostce metodycznej z uwzględnieniem rodzaju defektów rozwojowych,

2)     realizowanie zagadnień wychowania zdrowotnego i bezpieczeństwa pracy ucznia na jednostkach lekcyjnych do tego celu przeznaczonych:  

a) prawidłowe pełnienie dyżurów w czasie przerw zgodnie z opracowanym harmonogramem,

b) pełnienie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły,

3)     dbałość o stan techniczny pomocy naukowych i sprzętu szkolnego, oraz powierzonych opiece nauczyciela pomieszczeń, a w tym:

a) organizowanie napraw, konserwacja i uzupełnianie brakujących pomocy dydaktycznych i sprzętu w pracowniach,  

b) okresową inwentaryzację sprzętu,

4)     obiektywne i sprawiedliwe ocenianie wszystkich uczniów wraz z dokładną znajomością aktualnych zasad wewnątrzszkolnego oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów,

5)     udzielenie pomocy w przezwyciężaniu trudności w nauce i rozwijaniu zainteresowań ucznia,

6)     prezentowanie talentu i kultury osobistej w kontaktach z uczniami i współpracy z rodzicami

7)     stały kontakt z wychowawcą klasy, pedagogiem, psychologiem i rodzicami w celu rozpoznania problemów wychowawczych, rodzinnych i środowiskowych ucznia,

8)     zapobieganie przejawom demoralizacji i niedostosowania społecznego ucznia,

9)     wdrażanie uczniów do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły,

10)  podnoszenie swoich umiejętności i doskonalenia warsztatu pedagogicznego,

11)  tworzenie warunków do aktywnego udziału uczniów w procesie dydaktyczno - wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielności,

12)  wywiązywanie się z innych zadań opiekuńczych określonych przez dyrektora szkoły.

 

§ 128. Pracownicy pedagogiczni wykonujący swoje zadania poza siedzibą szkoły obowiązani są do przestrzegania postanowień statutu szkoły oraz procedur zapisanych w regulaminie wycieczek i innych form turystyki organizowanych przez szkołę.

 

§ 129.  Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą klasowy zespół nauczycieli, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, a także współpraca                    w zakresie nauczania i wychowania uczniów, programowanie zintegrowanych oddziaływań rewalidacyjnych wspierających ich rozwój oraz wymiana informacji.

 

§ 130. Nauczyciele pracują w zespołach przedmiotowych i zespole wychowawczym.

 

§ 131. Do zadań zespołu przedmiotowego należy:

1)     zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie metod i sposobów prowadzenia rewalidacji,

2)     organizowanie wewnątrzszkolnego i międzyszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

3)     współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych,

4)     wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

 

§ 132. Do zadań zespołu wychowawczego należy:

1)     diagnozowanie problemów uczniów oraz opracowywanie indywidualnych programów pracy,

2)     określanie metod i form pracy z uczniami,

3)     analizowanie skuteczności metod i form pracy z uczniami,

4)     okresowa analiza efektów pracy z uczniami, rodzicami (opiekunami prawnymi), szkołą i środowiskiem lokalnym,

5)     weryfikacja potrzeby pobytu uczniów w szkole,

6)     określanie (na wniosek rodziców) zakresu współpracy z uczniem, jego rodziną i szkołą, po opuszczeniu szkoły przez ucznia,

7)     analiza głównych problemów wychowawczych szkoły,

8)     ewaluacja pracy wychowawczej i profilaktycznej.

 

§ 133. 1. Posiedzenia zespołów odbywają się co najmniej dwa razy w półroczu oraz w miarę potrzeb.

2. Posiedzenia zespołów są protokołowane.

 

§ 134. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora.

 

§ 135. Dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

 

§ 136. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, by wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

§ 137. Zadaniem nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)     tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie, zespole, społeczeństwie,

2)     poznanie warunków życia uczniów i ich stanu zdrowotnego,

3)     otoczenie indywidualną opieką każdego ucznia,

4)     prowadzenie systematycznych konsultacji i współpraca z innymi nauczycielami, wychowawcami w szkole, psychologiem, pedagogiem i innymi specjalistami w zakresie rozwoju uczniów,

5)     planowanie i organizowanie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego integrującego środowisko,

6)     nawiązywanie kontaktu i utrzymywanie współpracy z rodzicami,

7)     podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,

8)     inspirowanie i wspomaganie działań zespołu uczniów, wspólne z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia zespołowego, rozwijających osobowość uczniów             i integrujących zespół uczniowski.

§ 138. W szkole działa biblioteka szkolna.

 

§ 139. Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel bibliotekarz.

 

§ 140. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:

1)     uczniowie,

2)     nauczyciele i pracownicy szkoły,

3)     rodzice – na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego.

 

§ 141. Zadaniem biblioteki jest:

1)     wspieranie procesu dydaktyczno wychowawczo – opiekuńczego szkoły,

2)     rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych uczniów,

3)     przysposabianie uczniów do samokształcenia, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji oraz bibliotek,

4)     informowanie o gromadzonych dokumentach i materiałach dydaktycznych,

5)     zaspokajanie potrzeb kulturalno – rekreacyjnych uczniów,

6)     wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

 

§ 142. Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza to:

1)     udostępnianie książek i innych źródeł informacji,

2)     tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji               z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

3)     rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie                 i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

4)     organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

5)     indywidualne kontakty z uczniami,

6)     pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno wychowawczo opiekuńczych,

7)     informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów,

8)     gromadzenie zbiorów,

9)     ewidencja i opracowanie zbiorów,

10) selekcja zbiorów,

11) prowadzenie warsztatu informacyjnego,

12) prace związane z planowaniem i sprawozdawczością (statystyka czytelnictwa dzienna, semestralna).

 

§ 143. Uczniowie oraz rodzice/prawni opiekunowie mogą korzystać z pomocy psychologiczno – pedagogicznej sprawowanej przez pedagoga i psychologa zatrudnionego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VIII

Uczniowie szkoły

 

§ 144. Do szkoły przyjmowani są absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej, w tym specjalnej, z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej do kształcenia specjalnego.

 

§ 145. Uczeń szkoły ma prawo do:

1)    znajomości swoich praw i uprawnień,

2)    możliwości dochodzenia swoich praw,

3)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

4)      opieki wychowawczej, bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,

5)      życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

6)      swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

7)      rozwijania zainteresowań – w miarę możliwości placówki,

8)      sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

9)      pomocy w przypadku wystąpienia trudności w nauce – w miarę możliwości szkoły,

10)      korzystania z poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego i zawodowego,

11)      korzystania z opieki pielęgniarki,

12)      wpływania na życie szkoły, poprzez organizowanie i udział w działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi oraz poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,

13)      reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,

14)      samodzielnego opuszczania szkoły – internatu w trakcie trwania zajęć za zgodą nauczyciela – wychowawcy i na czas przez niego określony na pisemne żądanie rodziców/opiekunów prawnych,

15)      korzystania, w miarę posiadanych miejsc, z mieszkania w internacie,

16)      korzystania z pomocy socjalnej, materialnej i wyżywienia w miarę możliwości ośrodka, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 146. 1. Uczeń lub jego opiekunowie mają prawo złożyć skargę do Dyrektora szkoły w przypadku naruszenia praw ucznia szkoły.

2. Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 14 dni.

 

§ 147. Uczeń ma obowiązek:

1)     systematycznie i aktywnie uczestniczyć we wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i innych formach zajęć organizowanych w szkole, korzystać ze wskazówek nauczycieli i wychowawców,

2)     należycie przygotowywać się do zajęć, brać w nich aktywny udział, a także nie zakłócać ich przebiegu poprzez niewłaściwe zachowanie,

3)     przedstawiania w terminie dwóch tygodni od początku rozpoczęcia nieobecności lub w terminie tygodnia od powrotu do szkoły pisemnego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych w formie: zaświadczenia lekarskiego, oświadczenia rodziców lub pełnoletniego ucznia o uzasadnionej przyczynie nieobecności,

4)     przestrzegać ustalonych warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły oraz nie używania ich w czasie zajęć edukacyjnych (urządzenia wyłączone),

5)     troszczyć się o dobre imię szkoły, szanować i wzbogacać jej tradycje,

6)     dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

7)     podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora i pracowników szkoły,

8)     przestrzegać zasad właściwego zwracania się do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,

9)     informować wychowawcę klasy, internatu o konieczności zwalniania się z zajęć i opuszczania terenu szkoły,

10) dbać o schludny wygląd i higienę osobistą,

11) podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy, a w czasie zajęć ruchowo – rekreacyjnych strój sportowy,

12) przestrzegać zakazu palenia papierosów, posiadania i picia alkoholu oraz posiadania i zażywania środków odurzających,

13) unikać agresywnych zachowań, nie prowokować sytuacji konfliktowych,

14) uczestniczyć we wszystkich zajęciach obowiązkowych i uroczystościach oraz imprezach okolicznościowych organizowanych w szkole,

15) przestrzegać ustalonych zasad bezpieczeństwa, dotyczących korzystania z urządzeń sanitarnych, elektrycznych, środków komunikacji,

16) przestrzegać regulaminów obiektów rekreacyjno – sportowych i regulaminu wycieczek,

17) ponosić odpowiedzialność za własne postępowanie,

18) przestrzegać regulaminów pracowni,

19) naprawić wyrządzone szkody.

 

§ 148. Wobec uczniów szkoły, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu oraz reprezentują szkołę na zewnątrz stosuje się nagrody i wyróżnienia:

1)     pochwała wychowawcy klasy i grupy,

2)     pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności,

3)     wyróżnienie w formie pisemnej w postaci dyplomu,

4)     list pochwalny do rodziców (opiekunów prawnych),

5)     nagroda rzeczowa,

6)     puchar,

7)     stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe.

 

§ 149. Uczniowie, którzy nie przestrzegają przepisów zawartych w statucie oraz nagminnie łamią zasady współżycia społecznego, mogą być ukarani poprzez:

1)    zakaz udziału w imprezach rozrywkowych organizowanych przez szkołę,

2)    naganę wychowawcy klasy, grupy,

3)    naganę dyrektora szkoły.

 

§ 150. Tryb odwołania od kary jest następujący:

1)      uczeń, wychowanek lub jego opiekunowie mają prawo odwołać się od wyznaczonej kary,

2)      w przypadku kary wyznaczonej przez nauczyciela i wychowawcę przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły,

3)      odwołanie powinno mieć formę pisemną i winno być skierowane do dyrektora szkoły w terminie 14 dni od dnia poinformowania ucznia, wychowanka o karze,

4)      rozpatrzenie odwołania następuje w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia,

5)      ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły po konsultacji z wychowawcą klasy, pedagogiem ośrodka, zespołem wychowawczym szkoły,

6)      od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od dnia poinformowania o karze.

 

§ 151. Wniesienie odwołania zawiesza wykonanie kary do czasu wydania ostatecznej decyzji.

 

ROZDZIAŁ IX

Postanowienia końcowe

 

 

§ 152.  Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 153. Tablice i pieczęcie Uzupełniające Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Specjalnych zawierają nazwę Zespołu i nazwę tego liceum, z zastrzeżeniem § 1 ust. 5.

 

§ 154. Pieczęć urzędowa Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Specjalnych nie zawiera nazwy tego Zespołu.

 

§ 155. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 156. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 157. 1. Zmiany do statutu przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna.

2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane na wniosek każdego z działających                 w szkole organów.

3. W przypadku wprowadzania częstych zmian, sporządza się tekst jednolity statutu.

 

§ 158. Podstawą wprowadzania zmian do statutu jest:

1)     wniosek organów szkoły złożony do dyrektora,

2)     zmiany przepisów prawa oświatowego.