Uchwała Nr  XLII/248/2010

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego

 

 Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:

 

§ 1.1. Uchwala się Statut Powiatu Kluczborskiego.

2. Ilekroć w Statucie jest mowa o :

1)     Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Kluczborski,

2)     Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Kluczborku,

3)     Komisji – należy przez to rozumieć Komisję Rady Powiatu w Kluczborku,

4)     Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Powiatu   w Kluczborku,

5)     Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Kluczborku,

6)     Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego,

7)     Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku,

8)     Statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatu Kluczborskiego,

 

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 2. Powiat Kluczborski, zwany dalej "Powiatem" stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące gminy:  Byczyna, Kluczbork, Wołczyn, Lasowice Wielkie

§ 3. Powiat obejmuje obszar o powierzchni 852 km2, a jego granice określone są na mapie stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.

§ 4. Siedzibą władz powiatu jest miasto Kluczbork.

§ 5. Powiat posiada własny herb i flagę powiatu, przyjęte  uchwałą Rady Powiatu            w Kluczborku Nr XVI/102/2000 z dnia 21 marca 2000r. w sprawie ustanowienia wzoru symbolu – wizerunku herbu Powiatu Kluczborskiego, jak i wynikających z niego barw       i flag.

 

Rozdział II

 

Organizacja wewnętrzna, tryb pracy Rady Powiatu

 

§ 6. 1. Rada Powiatu składa się z 19 radnych. Kadencja rady powiatu trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

2. Rada powiatu wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz 2 wiceprzewodniczących w trybie i na zasadach ustalonych w ustawie o samorządzie powiatowym.

§ 7. 1. Rada powiatu obraduje na sesjach:

        1) zwyczajnych,

        2) nadzwyczajnych,

        3) uroczystych.

2. Sesje zwyczajne zwoływane są przez przewodniczącego rady powiatu, co najmniej raz na kwartał.

3. Sesje nadzwyczajne zwołuje się na wniosek:

        1) zarządu,

        2) co najmniej 1 ustawowej liczby radnych,

        3) organu nadzoru,

        4) komisji rewizyjnej.

     4. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej zawiera proponowany porządek posiedzenia.

     5. Sesja Nadzwyczajna powinna odbyć się w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

     6. Przewodniczący rady może zwołać sesję uroczystą.

§ 8. 1. Przewodniczący Rady-lub w razie niemożności pełnienia przez niego funkcji jeden z wiceprzewodniczących, zwołuje sesje zwyczajne ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia.

2. Zawiadomienia o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami otrzymują radni, najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji zwoływanych      w trybie nadzwyczajnym.

§ 9. 1. Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu ustala listę gości zaproszonych na sesję, informując o tym starostę.

2. W sesjach rady powiatu uczestniczą, z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.

3. Do udziału w sesjach rady powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych  inspekcji i straży, jednostek organizacyjnych powiatu oraz kierownicy komórek organizacyjnych i samodzielne stanowiska pracy w Starostwie Powiatowym.

4. Zarząd powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady powiatu.

§ 10. 1. Sesje rady powiatu są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie    z ustaw.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez:

    1) wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa,

    2) zamieszczenie w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – BIP na stronie www.powiatkluczborski.pl

§ 11. 1. Rada może postanowić o odbyciu sesji na więcej niż jednym posiedzeniu lub o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie. Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw z porządku obrad.

2. Stanowisko rady powiatu określone w ust. 1 może nastąpić  zwykłą większością głosów z liczby obecnych na posiedzeniu radnych.

§ 12. 1. Wyboru na funkcję przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących oraz przewodniczącego zarządu powiatu dokonuje się spośród dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w posiedzeniu.

2. W przypadku gdy I tura głosowania nie zakończy wyboru o którym mowa w ust. 1 przeprowadza się II turę, ograniczając ją do dwóch kandydatów, którzy w I turze uzyskali największą spośród wybranych liczbę głosów. Rada powiatu każdorazowo określa zasady uczestnictwa w II turze.

3. Dokonanie wyboru na funkcje, o których mowa w ust. 1 jak również wyboru wicestarosty i pozostałych członków zarządu powiatu oznacza podjęcie uchwały stwierdzającej wybór - uchwała ta nie jest dodatkowo głosowana.

4. Odwołanie z funkcji, o których mowa w ust. 1 i ust. 3 oznacza podjęcie uchwały stwierdzającej odwołanie - uchwała ta nie jest dodatkowo głosowana.

5. Przewodniczący rady postanawia o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin posiedzenia. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

6. Radni stwierdzają swoją obecność na sesji podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad. W przypadku braku quorum radni potwierdzają swoją obecność także po przerwaniu obrad jak również bezpośrednio przed ich wznowieniem.

7. W razie wątpliwości quorum ustala się na podstawie liczby radnych obecnych na sali obrad.

§ 13. Sesje otwiera i obrady prowadzi przewodniczy rady lub jeden                               z wiceprzewodniczących.

§ 14. 1. Przed otwarciem sesji przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum wyznacza nowy termin sesji.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

3. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmiany porządku obrad może wystąpić radny, zarząd powiatu, starosta lub wicestarosta.

§ 15. 1. Porządek obrad sesji zwyczajnej winien zawierać:

   1) przyjęcie protokołu z  poprzedniej sesji,

   2) sprawozdanie przewodniczącego zarządu z działalności zarządu w okresie między sesjami zwyczajnymi,

   3) interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na nie,

   4) wolne wnioski i oświadczenia radnych.

2. Radny ma prawo do zgłaszania interpelacji dotyczących spraw i problemów związanych z realizacją zadań powiatu i jego organów do przewodniczącego rady lub zarządu.

3. Interpelacje mogą być zgłaszane pisemnie lub ustnie podczas sesji rady powiatu lub pisemnie między sesjami.

4. Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż      w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W wypadku złożenia pisemnej interpelacji co najmniej na 7 dni przed sesją, radny może żądać od adresata interpelacji udzielenia ustnej odpowiedzi podczas sesji.

5. W razie braku odpowiedzi radny ma prawo zwrócić się o interwencję do przewodniczącego rady.

6. Na wniosek radnego rada powiatu może włączyć sprawę rozpoznania odpowiedzi na złożoną przez niego interpelację do porządku obrad.

§ 16. 1. Przewodniczący rady prowadzi sesje według przyjętego porządku.

2. W uzasadnionych przypadkach można dokonywać za zgodą rady zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów. Zmiany takie rada powiatu dokonuje zwykłą większością głosów.

3. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak                       w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

4. Podczas sesji przewodniczący rady udziela poza kolejnością głosu w celu zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

   1) stwierdzenia quorum,

   2) zakończenia dyskusji,

   3) zamknięcia listy mówców,

   4) ograniczenia czasu wystąpień,

   5) ograniczenia wystąpień do opinii komisji,

   6) przeliczenia głosów,

   7) nieodbierania głosu mówcy.

5. Przewodniczący rady niezwłocznie poddaje wniosek formalny pod głosowanie. Rada decyduje o tych sprawach zwykłą większością głosów.

6. Nie można udzielać głosu w sprawie formalnej w trakcie głosowania.

§ 17. 1. Nad sprawnym przebiegiem obrad czuwa przewodniczący rady.

2. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu, radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, przewodniczący rady może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadzeniu posiedzenia, przewodniczący rady przywołuje radnego "do porządku", a gdy nie odniesie to skutku-może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.

4. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na posiedzeniu.

§ 18. 1. Przewodniczący rady może udzielać głosu osobom spoza rady powiatu po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2. Postanowienia § 17 ust. 2, 3 i 4 stosuje się również do osób spoza rady powiatu występujących na sesji.

3. Osobom spoza składu rady powiatu, które swoim zachowaniem naruszają powagę obrad przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali.

§ 19. Warunki niezbędne dla prawidłowej pracy rady powiatu na sesjach zapewnia przewodniczący zarządu.

§ 20. 1. Z sesji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący rady                  i protokolant. Po przyjęciu na następnej sesji protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz uchwały podjęte przez radę powiatu.

2.  Przed przyjęciem przez radę radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu. Decyzję o ich uwzględnieniu podejmuje  przewodniczący rady.

3. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedkładać je na sesji.

4. Rada zwykłą większością głosów decyduje o ujęciu lub nie w protokole wnioskowanych zmian.

§ 21. 1. Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach rady powiatu rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, odnotowanych w protokole sesji.

2.Rada powiatu może podejmować uchwały, w których wyraża swoje opinie, stanowiska a także rezolucje.

3. Uchwała rady powiatu powinna zawierać:

   1) numer, datę i tytuł,

   2) podstawę prawną,

   3) merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

   4) określenie zasad jej realizacji,

   5) termin wejścia w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,

   6) przepisy przejściowe i derogacyjne,

   7) uzasadnienie, w szczególnie ważnych sprawach, stanowiące załącznik do uchwały.

§ 22. Z inicjatywą podjęcia uchwały przez radę powiatu mogą występować:

      1) grupa co najmniej 4 radnych,

      2) komisje rady,

      3) zarząd powiatu,

      4) przewodniczący rady,

      5) klub radnych.

§ 23. 1. Projekty uchwał powinny zawierać pisemne uzasadnienie i akceptację radcy prawnego pod względem formalno-prawnym.

2. Przewodniczący komisji, do których skierowano projekty uchwał, zwołuje posiedzenia przed wyznaczonym terminem sesji celem zaopiniowania projektów przez komisję.

§ 24. 1. Podjętej uchwale nadaje się numer zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu.

2. Uchwałę podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył sesji.

3. Starosta przekazuje uchwały rady powiatu wojewodzie w terminie 7 dni od daty podjęcia w celu badania ich legalności. Ponadto uchwały, które podlegają ogłoszeniu       w Dzienniku Urzędowym przekazuje się do redakcji dziennika.

4. Uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu oraz inne uchwały objęte nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej, starosta przedkłada tej izbie w terminie określonym ustawą.

 

Rozdział III

 

Głosowanie

 

§ 25.  Uchwały rady powiatu podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady powiatu, chyba że przepisy stanowią inaczej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos prowadzącego obrady.

§ 26. 1. Po przegłosowaniu przez radę powiatu odpowiedniego wniosku formalnego dyskusja nad projektem uchwały może być ograniczona do uzasadnień wniesionych poprawek.

2. Wnioskodawca projektu uchwały ma prawo do zabrania głosu na zakończenie dyskusji.

3. Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek wg kolejności zgłoszeń. W uzasadnionym przypadku przewodniczący rady może w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie wnioski najdalej idące.

4. Projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami poddawany jest w całości pod głosowanie.

5. Po zakończeniu głosowania przewodniczący rady ogłasza liczbę radnych biorących udział w głosowaniu, liczbę głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się" oraz ogłasza przyjęcie albo odrzucenie projektu uchwały poddanego pod głosowanie.

§ 27. 1. Zwykła większość głosów ma miejsce wówczas gdy za kandydatem lub za wnioskiem oddana została większa liczba głosów niż przeciw.

2. Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddany został o 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnych oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

§ 28. 1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano "za", "przeciw"' oraz "wstrzymujące się".

2. W głosowaniu tajnym, jeżeli tak przewiduje prawo radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią rady powiatu w sposób zgodny z każdorazowo przyjętymi zasadami.

§ 29. 1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady powiatu przy pomocy wiceprzewodniczących.

2. Głosowanie tajne przeprowadza powołana przez radę komisja skrutacyjna w liczbie 3 radnych, której skład osobowy przyjmuje rada  zwykłą większością głosów odrębnie dla każdego kandydata do komisji skrutacyjnej.

§ 30. 1. W przypadku gdy wynik głosowania jawnego budzi uzasadnione wątpliwości, rada powiatu może dokonać ponownego głosowania.

2. Wniosek o ponowne głosowanie może być złożony tylko na tej sesji, na której odbyło się głosowanie.

 

Rozdział IV

 

Komisje Rady Powiatu

 

§ 31. 1. Rada powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe        i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Powołuje się następujące stałe komisje rady powiatu:

   1) Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

   2) Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny,

   3) Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego,

   4) Komisja ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

   5) Komisja Rewizyjna.

3. Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.

4. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez radę powiatu zwykłą większością głosów. Zastępcę przewodniczącego powołuje komisja.

5. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym-   tylko 1.

6. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.

7. Rada powiatu powołuje i odwołuje  przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej w liczbie 5 w tym zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji zwykłą większością głosów.

§ 32. 1. Komisje pracują na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego            z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 1  członków komisji lub na wniosek przewodniczącego rady.

2. O planowanym posiedzeniu komisji i proponowanym porządku obrad przewodniczący komisji informuje pracownika biura rady i zarządu w terminie umożliwiającym zawiadomienie członków komisji oraz zaproszonych osób najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia.

3. Komisje mogą odbywać wspólnie posiedzenia. Zwołują i przewodniczą im wspólnie przewodniczący zainteresowanej komisji.

§ 33. Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie - na żądanie rady.

§ 34. 1. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków uchwalanych       w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Komisja w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia sprawy objętej jej właściwością uprawniona jest żądać od właściwych w sprawie członków zarządu powiatu, za pośrednictwem starosty, naczelników wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy starostwa oraz kierowników jednostek podległych złożenia wyjaśnień, informacji lub udostępnienia odpowiedniej dokumentacji oraz dokonywać wizji lokalnych.

§ 35. Komisja rewizyjna rady powiatu jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności zarządu powiatu, podległych jednostek organizacyjnych oraz rozpatrywania skarg i wniosków.

§ 36. 1. Komisja rewizyjna składa się z 6 członków - radnych powiatu. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni,  przedstawiciele wszystkich klubów.

2. W skład komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić:

   1) przewodniczący rady,

   2) wiceprzewodniczący rady,

   3) starosta,

   4) wicestarosta,

   5) członkowie zarządu powiatu.

3. Na zaproszenie przewodniczącego komisji rewizyjnej w posiedzeniach komisji mogą brać udział radni nie będący członkami komisji oraz inne osoby.

4. Komisja rewizyjna może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego, w którym może uczestniczyć przewodniczący rady.

§ 37. 1. Komisja rewizyjna podejmuje kontrole zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez radę powiatu oraz kontrole doraźne.

2. Kontrole doraźne podejmuje na wniosek przewodniczącego rady.

§ 38. 1. Kontrole są podstawową formą działalności komisji rewizyjnej.

2. Komisja rewizyjna w szczególności:

   1) kontroluje działalność zarządu powiatu i podległych jednostek organizacyjnych,

   2) analizuje i wykorzystuje dla potrzeb oceny zarządu powiatu z wykonania uchwał rady powiatu, opinie innych komisji, wyniki kontroli zewnętrznych i wewnętrznych zarządu powiatu   i podległych jednostek organizacyjnych,

   3) może wystąpić do rady powiatu o zainicjowanie kontroli zewnętrznej zarządu powiatu i podległych jednostek organizacyjnych,

   4) współpracuje z właściwymi komisjami rady powiatu w rozpatrywaniu skarg oraz      w rozpatrywaniu i załatwianiu wniosków a także w przygotowaniu stanowiska rady powiatu w sprawach skarg i wniosków,

   5) przygotowuje coroczne oceny pracy zarządu powiatu, na zasadach określonych       w ustawie o samorządzie powiatowym,

   6) przygotowuje projekt uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu,

   7) opiniuje wniosek o odwołanie starosty i wicestarosty oraz członków zarządu,

   8) wniosek komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu przedkłada się przewodniczącemu rady, który następnie zwraca się do Regionalnej Izby Obrachunkowej o jego zaopiniowanie.

§ 39. Przewodniczący komisji rewizyjnej zawiadamia przewodniczącego rady powiatu oraz przewodniczącego zarządu powiatu lub kierownika jednostki kontrolowanej w formie pisemnej o zamiarze kontroli podając termin oraz przedmiot kontroli co najmniej na 14 dni przed datą kontroli.

§ 40. Komisja rewizyjna uprawniona jest do:

   1) wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,

   2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki,

   3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

   4) powołania biegłych, za zgodą rady powiatu, do zbadania spraw będących

       przedmiotem kontroli,

   5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,

   6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki,

   7) sporządzania dla członków komisji rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki

       kontrolowanej.

§ 41. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja rewizyjna jest zobowiązana do przestrzegania przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową obowiązującą w kontrolowanej jednostce.

3. Działalność komisji rewizyjnej nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrowanej porządku pracy.

§ 42. Zadaniem komisji rewizyjnej jest:

        1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

        2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz przyczyn i skutków ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.

§ 43. 1. Z przebiegu kontroli komisja rewizyjna sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, jak również uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

   1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz dane osobowe kierownika,

   2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

   3) określenie zakresu przedmiotu kontroli,

   4) czas trwania kontroli,

   5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

   6) wnioski pokontrolne,

   7) wykaz załączników.

4. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania do protokołu uwag co do jego treści oraz przebiegu kontroli.

5. Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący rady, trzeci zarząd powiatu, czwarty pozostaje w aktach komisji.

§ 44. Komisja rewizyjna opracowuje projekt wystąpień pokontrolnych, które przewodniczący rady powiatu kieruje do jednostek kontrolowanych oraz do zarządu powiatu. Wystąpienie pokontrolne winno zawierać uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 45. 1.Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków.

2. W przypadku niewykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny                 i propozycję co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 46. 1. Wyniki swoich działań komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu w formie sprawozdań.

2. Sprawozdanie winno zawierać:

   1) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

   3) jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.

 

 

 

Rozdział V

 

Kluby Radnych Powiatu

 

§ 47. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub może utworzyć co najmniej 4  radnych.

3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

§ 48. 1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu         w ciągu 30 dni od dnia zebrania założycielskiego. Przewodniczący rady informuje na najbliższej sesji radę o utworzeniu klubu.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

   1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

   2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

   3) nazwę klubu.

3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.

4. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.

 

 

Rozdział VI

 

Zarząd Powiatu

 

 

§ 49. 1. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.

2. W skład zarządu powiatu wchodzą: starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta    oraz dwóch członków zarządu.

§ 50. 1. Przewodniczący zarządu jest wybierany przez radę na wniosek radnych powiatu.

2. Wicestarosta i pozostali członkowie zarządu są wybierani przez radę na wniosek przewodniczącego zarządu.

§ 51. 1. Zarząd wybierany jest na okres kadencji rady.

2.  Po upływie kadencji rady zarząd działa do dnia wyboru nowego składu zarządu.

3. Rada może odwołać zarząd lub poszczególnych jego członków w czasie trwania kadencji na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa.36) § 53 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 uchwały nr II/1/4/2002 z dnia 15 listopada 2002 r. (Śląsk.02.79.2814) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr III/2/16/06 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Śląsk.07.10.249) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2007 r.

37) § 53 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 19 uchwały nr II/2/11/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Śląsk.02.85.2996) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2002 r.

38) § 54 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 20 uchwały nr II/2/11/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Śląsk.02.85.2996) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2002 r.

§ 52. 1.Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

39) § 55 zmieniony przez § 1 pkt 21 uchwały nr II/2/11/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Śląsk.02.85.2996) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2002 r.

2. Zadania, które w szczególności wykonuje zarząd powiatu określone są w ustawie        o samorządzie powiatowym.

3. W realizacji zadań, zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.

4. Zarząd powiatu wykonuje zadania przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

5. Kierownicy powiatowych inspekcji i straży wykonują określone w ustawach zadania      i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych - komend i inspektoratów.

§ 53. 1. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

41) § 56 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 22 uchwały nr II/2/11/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Śląsk.02.85.2996) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2002 r.

2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.

3. Czynności o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.

4. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych  inspekcji i straży.

5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.

6. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych  inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.

§ 54. Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy           w szczególności:

  1)   przygotowywanie projektu porządku obrad zarządu,

  2)   określanie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,

  3)   przygotowywanie materiałów do projektowanego porządku obrad,

  4)   zapewnianie obsługi posiedzenia zarządu.

§ 55. 1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.

2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

3. W razie potrzeby, starosta może zwołać posiedzenie zarządu w innym terminie,          a także rozszerzyć porządek obrad.

§ 56. 1. Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta, a w razie jego nieobecności wicestarosta.

2. W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu  z głosem stanowiącym,       a sekretarz i skarbnik powiatu  z głosem doradczym.

3. Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa powiatowego, kierowników powiatowych inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.

4. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby                   w szczególności radni.

§ 57. 1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień.

2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.

3. Uchwały zarządu podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie zarządu.

4. Zarząd podejmuje uchwały kolegialnie, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3 członków zarządu, w głosowaniu jawnym.

5. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zarządu powiatu lub przewodniczącego posiedzenia.

42) § 60 ust. 5 zmieniony przez § 1 uchwały nr III/4//27/07 z dnia 25 stycznia 2007 r. (Śląsk.07.38.818) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 marca 2007 r.

§ 58. 1. Inicjatywa uchwałodawcza na posiedzeniach zarządu przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.

2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał rady powiatu, chyba, że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.

§ 59. 1. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

2. Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.

3. Protokół z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie zarządu.

43) § 62 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 23 uchwały nr II/2/11/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Śląsk.02.85.2996) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2002 r.

4. Członkowie  zarządu  mogą   zgłosić  do  protokołu  wniosek o  jego  sprostowanie  lub uzupełnienie.

5. Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia na kolejnym posiedzeniu. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 4, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.

§ 60. Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji informację z międzysesyjnej działalności zarządu.

§ 61. 1. Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.

2. Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu powiatu, określają odrębne przepisy.

3. Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych powodujących bądź mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.

4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.

§ 62. 1. Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.

2. Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd powiatu i starostę.

 

Rozdział VII

 

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów wynikających

z wykonywania zadań publicznych przez Organy Powiatu i Komisje Rady

 

§ 63. Każda informacja o sprawach publicznych podlega udostępnieniu na zasadach        i w trybie określonym w ustawie z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej.

§ 64. 1. Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, w tym protokoły       z sesji, posiedzeń zarządu i komisji rady publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej oraz udostępniane są do wglądu w biurze rady i zarządu powiatu w obecności pracownika, w godzinach pracy starostwa.

2. Protokoły podlegają udostępnieniu po ich przyjęciu i podpisaniu.

 

Rozdział VIII

 

Jednostki Organizacyjne Powiatu, Powiatowe Inspekcje i Straże

 

§ 65. 1. Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.

2. Do jednostek organizacyjnych powiatu należą:

   1)  Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku,

   2)  Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach,

   3)  Powiatowy Zespół Socjalizacyjno - Interwencyjny "Nasz Dom” Bogacica – Bąków,

   4)  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,

   5)  Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kluczborku,

   6)  Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku,

   7)  Młodzieżowy Dom Kultury w Kluczborku,

   8)  Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku,

   9)  Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego w Kluczborku,

  10)  Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku,

  11)  Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,

  12)  Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 - Centrum Kształcenia Ustawicznego                  w Kluczborku,

  13)  Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku,

  14)  Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku,

  15)  Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku,

  16)  Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Kluczborku.

3. Wykaz Powiatowych inspekcji i straży stanowią:

   1)  Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Kluczborku,

   2)  Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Kluczborku,

   3)  Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku.

48) § 67 ust. 2 pkt 7 skreślony przez § 1 uchwały nr III/4//27/07 z dnia 25 stycznia 2007 r. (Śląsk.07.38.818) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 marca 2007 r.

4. Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża         w majątek rada powiatu.

5. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania        i zwalniania kierowników  powiatowych inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.

7. Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu.

§ 66. Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych inspekcji i straży określają odrębne przepisy.

 

Rozdział IX

 

Gospodarka finansowa powiatu

 

§ 67. 1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

2. Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu oraz przychody i rozchody.

3. Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej "rokiem budżetowym".

§ 68. 1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu.

2. Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu, uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych oraz ustalenia rady powiatu.

§ 69.  1. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.

2. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.

3. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.

4. Uchwałę budżetową powiatu starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej     w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.

§ 70. 1. Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.

2. Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo do:

  1)   zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,

  2)   emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,

  3)   dokonywania wydatków budżetowych,

  4)   zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,

  5)   dysponowania rezerwą budżetu powiatu,

  6)   blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

3. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez:

  1)   jawność debaty budżetowej,

  2)   opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,

  3)   przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowy udzielanych z budżetu powiatu,

4)        ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.

 

 

 

Rozdział X

 

Mienie Powiatu

 

§ 71. 1. Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.

2. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych.

§ 72. 1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd           w drodze uchwały.

2. Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych  inspekcji  i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, do składania oświadcza woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez nie upoważnionej.

§ 73. Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.

§ 74. 1. Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

2. Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu,    a także kierownicy powiatowych  inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

 

 

Rozdział XI

 

Przepisy końcowe

 

§ 75.  Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 76.  W sprawach nieuregulowanych w statucie stosuje się przepisy ustawy z dnia         5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592            z późn. zm.) i innych przepisów z nią związanych.

§ 77.  Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 78.  Tracą moc uchwały:

1)      Nr III/9/98 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 grudnia 1998r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego,

2)      Nr VIII/42/99 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 maja 1999r. zmieniająca uchwałę w sprawie  uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego,

3)      Nr XXVIII/215/2001 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23 sierpnia 2001r.          w sprawie zmiany Statutu Powiatu Kluczborskiego,    

4)      Nr I/6/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14 listopada 2002r.w sprawie zmiany Statutu Powiatu Kluczborskiego,

5)      Nr XXIX/208/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005r. zmieniająca uchwałę Rady Powiatu  w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego,

6)      Nr XIII/64/2007 Rady Powiatu w Kuczborku z dnia 31 maja 2007r. zmieniająca uchwałę Rady Powiaty w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.

§ 79. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

 

 

                                                                                

 

 

 

 

                                                                                 

                                                                  Załącznik do Uchwały Rady Powiatu                                                                  Nr XLII/248/2010

                                                                    z dnia 29 kwietnia 2010 r.

 

 

M A P A

POWIATU  KLUCZBORSKIEGO