Protokół Nr XXXV/2009

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 20 sierpnia 2009 r.

 

 

            XXXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 12 00 Przewodniczący Rady-Mariusz Pieńkowski. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 na 19 radnych.

            Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym.  Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym poddano go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych.

Radni 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymującymi i braku głosów przeciw przyjęli następujący porządek obrad sesji:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a)otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

b)zatwierdzenie porządku obrad.

c)zatwierdzenie protokołów z  XXXII, XXXIII, XXXIV sesji.           

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia  

    budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok;

b)ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół

    niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli   

    prawidłowości ich wykorzystania,

c)zatwierdzenia projektu pn. Zawodowy start w przyszłość w ramach Priorytetu IX, Działania   

   9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego

   Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

d)zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze

    środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok,

    zmienionej Uchwałą nr XXXI/187/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia23.04.2009 r.,

e)rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego,

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.   

 

 

            Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołów z XXXII, XXXIII, XXXIV sesji Rady Powiatu, które odbyły się w dniach 28 maja, 1 czerwca, 29 czerwca 2009 r.

Do protokołów radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się oraz przeciw, Rada Powiatu zatwierdziła w/w protokoły.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

 

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań.

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009.

W projekcie uchwały wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które powodują zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 1.651.037,-zł. Zmiany wprowadza się także w planie wydatków powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 1.651.037,-zł.

Proponuje się zmianę w § 19, która upoważnia Zarząd Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 2.500.000,-zł. Zmianie ulega plan wydatków remontowych na zadaniu pn.,, Remont budynku szpitala” zwiększone zostają środki. Wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych, które polegają na zmniejszeniu środków na zadaniu pn.,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”, wprowadza się zadanie pn.,,Przebudowa budynku przy ul.Sienkiewicza” oraz zadanie pn.,, Zakup i montaż klimatyzatora do serwera w Wydziale Komunikacji”. Zwiększeniu ulegają środki na zadaniu ,,Wykonanie instalacji oddymiania klatek schodowych„ w DPS w Gierałcicach. Przeniesieniu ulegają środki finansowe po stronie wydatków, które dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu. Przeniesienia powyższe podyktowane są koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono niniejszą uchwałą. Przedmiotowy projekt uchwały wprowadza także zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2009 r.  Radni nie zgłosili do projektu żadnych uwag podejmując w drodze głosowania 18 głosami za, brakiem głosów wstrzymujących się i przeciw uchwałę Nr XXXV/198/2009 w sprawie zmiany uchwały
Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009.

 

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

 

Kolejnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt uchwały w sprawie

ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół

niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli   

prawidłowości ich wykorzystania.

Znowelizowana ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty umożliwia organom dotującym niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych kontrolę prawidłowości wykorzystania przyznanej dotacji. Dotacje te przyznane są na dofinansowanie realizacji zadań szkoły/placówki niepublicznej w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane jedynie na pokrycie wydatków bieżących szkoły/placówki. Ponadto organ stanowiący jednostki ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania.  

Do projektu nie wniesiono zapytań i uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania radni podjęli uchwałę Nr XXXV/199/2009 jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i przeciw.

 

 

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

 

Następnym projektem był projekt w sprawie zatwierdzenia projektu pn. Zawodowy start w przyszłość w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotowy projekt uchwały ,,Zawodowy start w przyszłość” swoim zakresem obejmuje organizację kursów i szkoleń, które mają na celu podniesienie jakości procesu kształcenia zawodowego w Powiecie Kluczborskim poprzez wprowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów w zakresie przemysłowego stosowania ICT we współczesnej technologii projektowania i wytwarzania oraz praktycznego stosowania języków obcych.

Projekt ten obejmie około 60 uczniów ze szkoły: ZSL-T w Kluczborku, ZSP Nr 2-CKU i innych szkół zawodowych z Powiatu Kluczborskiego. Okres realizacji w/w projektu to wrzesień 2009 – czerwiec 2011.

Starosta wystąpił z wnioskiem, aby do przedmiotowego projektu uchwały wprowadzona została autopoprawka Zarządu Powiatu polegająca na dodaniu § 2 o brzmieniu – Zabezpiecza się środki finansowe stanowiące wkład własny w wysokości 51.536,78,-zł przeznaczone na realizację projektu pod nazwą ,,Zawodowy start w przyszłość” w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”, który to paragraf jest niezbędny przy złożeniu wniosku. Kolejne paragrafy otrzymują numer § 3 i § 4.

Przewodniczący Rady poddał wniosek Starosty pod głosowanie. W drodze głosowania radni przyjęli autopoprawkę Zarządu Powiatu 18 głosami za, brakiem głosów wstrzymujących się i przeciw.

Kolejno Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzoną autopoprawką. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXV/200/2009 w przedmiotowej sprawie

 

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

 

Następnym projektem uchwały przygotowanym na sesję Rady Powiatu jest projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok, zmienionej Uchwałą nr XXXI/187/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23.04.2009 r.

W uzasadnieniu do przedłożonego projektu wyjaśnione zostało, że w dniu 12 marca

2009 r. podjęta została przez Radę Powiatu Uchwała Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 r. W tej uchwale w załączniku –tabela w pkt.II, ppk.2 zabezpieczono środki finansowe w kwocie 15.000,00-zł na realizację projektu systemowego współfinansowanego przy udziale środków unijnych pod nazwą ,,Dobry start”. Przedstawione w projekcie zmiany związane są ze zmniejszeniem liczby uczestników turnusu rehabilitacyjnego projektu systemowego. W związku z powyższym zmianie ulega kwota 15.000.00,-zł, którą zastępuje się kwotą 10.894.00,-zł. 

Zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2009 r.

Do wyżej przedstawionego projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie, w którym radni 18 głosami za, brakiem głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXV/201/2009 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok, zmienionej Uchwałą nr XXXI/187/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23.04.2009 r.

 

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego.

Pan Przewodniczący Rady poinformował, że skarżący Pan Ireneusz Piotrowiak oprócz skarg jakie były rozpatrywane przez Komisję Rewizyjną  złożył skargę na działalność Komisji Rewizyjnej. Przewodniczący odczytał zebranym treść przedmiotowej skargi. Zdaniem Przewodniczącego Rady skarga ta nie wnosi nic nowego i dotyczy tej samej sprawy, czyli remontu drogi ul. Fabrycznej i w związku z tym, że Kodeks Postępowania Administracyjnego nie przewiduje kto ma rozpatrzeć tą skargę dlatego uważa on, że powinna być rozpatrzona łącznie z w/w skargą na Starostę Kluczborskiego. Pan Przewodniczący ponadto stwierdził, że sprawa była dość wnikliwie analizowana i zastanawiano się nad powołaniem komisji specjalnej do zbadania, ale nawet jakby ta komisja przedłożyła protokół czy też stanowisko z prac komisji to by nic nie wniosła nowego do sprawy.

Przewodniczący udzielił głosu skarżącemu Panu Ireneuszowi Piotrowiakowi, który stwierdził, że byłby za tym, aby powołano taką komisję, która oceniłaby tą sprawę. Zdaniem skarżącego Komisja Rewizyjna składa się z ludzi, którzy nie mieli tzw.,, zielonego pojęcia” na temat drogownictwa i mimo tego w sposób szybki przed urlopem nie mając wiedzy i stosownych dokumentów rozpatrywała tę skargę. Jak stwierdził również skarżący Komisja Rewizyjna ma prawo powołać rzeczoznawcę jeśli sprawy poruszane w skardze nie są im znane.

Komisja powołała sobie Pana Kazimierza Sztajglika Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, który zdaniem skarżącego oceniał swoją pracę.

Ponadto Pan Piotrowiak poinformował, że wypowiada się w imieniu mieszkańców ul. Fabrycznej , którzy zabiegają o to, aby za rok lub dwa lata nie musieli wnioskować o to, żeby ta droga musiała ponownie być remontowana.

Pan Ireneusz Piotrowiak stwierdził także, że na podstawie posiadanych dokumentów jeśli zostaną wznowione obrady Komisji Rewizyjnej i zostanie on na nią zaproszony jest w stanie udowodnić, że środki wydane na remont w/w drogi zostały zmarnotrawione i źle wydane. Skarżący uważa, że lepiej zrobić mniej, a dobrze.

Pan Piotrowiak uważa, że teraz na sesji radni oprą się jedynie na stanowisku Komisji Rewizyjnej nie mając głębszej wiedzy na temat drogownictwa.

Przewodniczący Rady podziękował Panu Piotrowiakowi za wypowiedź i udzielił głosu radnej Celinie Zając, która stwierdziła, że wskazywanie przez skarżącego, iż Komisja Rewizyjna nie miała tzw.,, zielonego pojęcia” jest bardzo niegrzeczne, gdyż komisja naprawdę wnikliwie analizowała tą skargę. Radna poinformowała, że Dyrektor ZDP w Kluczborku udostępnił komisji wszystkie niezbędne dokumenty i protokoły. Radna kierując słowa do skarżącego stwierdziła, że skarżący ma prawo skorzystać z prawa demokracji i prosić o rozpatrzenie skargi w jego obecności. Zdaniem radnej komisja nie dokonała żadnego przestępstwa i kombinacji.

O głos następnie poprosił Wicestarosta, który zapytał Pana Piotrowiaka jakie posiada wykształcenie. Pan Piotrowiak odpowiadając na zapytanie poinformował, że z wykształcenia jest lekarzem weterynarii.

Kolejno głos zabrał radny Mirosław Misiak członek Komisji Rewizyjnej.

Radny stwierdził, że Komisja Rewizyjna rozpatrywała skargę na Starostę.
Nie można również twierdzić, że sprawa została rozpatrzona jak uważa skarżący powierzchownie, gdyż komisja podeszła do sprawy bardzo poważnie oczywiście w granicach swoich kompetencji.

Radny zwrócił uwagę Panu Piotrowiakowi, że stanowisko Komisji Rewizyjnej składa się z dwóch części. Tam, gdzie zostało zrobione coś źle to jest to przyznane.

Pan Piotrowiak zabierając ponownie głos stwierdził, że rozmawiał z jedną z radnych, która jest członkiem Komisji Rewizyjnej i ona poinformowała go, że nie było czasu na wnikliwe rozpatrywanie skargi, gdyż komisja spieszyła się na urlop.

Przewodniczący Rady udzielił głosu ponownie Panu Mirosławowi Misiakowi, który poinformował, że to co mówi skarżący obraża członków komisji. Radny w swoim imieniu zapewnił, że to co było możliwe zostało zrobione.          

Następnie o głos poprosiła radna Celina Zając, która zgłosiła wniosek, aby skargi Pana Ireneusza Piotrowiaka zostały ponownie rozpatrzone z udziałem skarżącego na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący Rady poddał wniosek radnej pod głosowanie.

W obecności 18 radnych za wnioskiem głosowało 7 radnych, przeciw było 8, wstrzymało

się 2. W głosowaniu nie brał udziału jeden radny. W wyniku głosowania wniosek został odrzucony większością głosów.

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu radnemu Maciejowi Tomaszczykowi, który poinformował, że tryb rozpatrywania skarg określa rozdział VII KPA. Zdaniem radnego jeśli procedury rozpatrywania skargi zostały zachowane to nie powinno się jej rozpatrywać od nowa. Może w tej sprawie jak stwierdził radny wypowiedziałby się obecny na dzisiejszej sesji Radca Prawny, który poinformuje czy jest możliwość ponownego rozpatrywania skargi. Ponadto zdaniem radnego Komisja Rewizyjna zajęła stanowisko w sprawie skarg. Radny uważa również, że skarga Pana Piotrowiaka na działalność Komisji Rewizyjnej jego zdaniem nie powinna być rozpatrywana jako skarga, gdyż jest to pismo chociaż określone jest w nagłówku ,,skarga”. Radny stwierdził, że skarga dotyczy konkretnej sprawy, którą w tym wypadku jest działalność Starosty i została rozpatrzona.   

Przewodniczący Rady udzielił głosu Radcy Prawnemu, który stwierdził, że Rada powinna przystąpić do głosowania projektu uchwały.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego.

W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 13 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw, wstrzymało się 5. Radni podjęli uchwałę Nr XXXV/202/2009 w przedmiotowej sprawie.                   

 

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

 

W związku z brakiem interpelacji i zapytań nie udzielano odpowiedzi.

 

 

 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

 

            Radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 25.02.2009 r. do 06.04.2009 r.

Radna Irena Kielar nawiązując do sprawozdania z dnia 22 lipca 2009 r. pkt.15, na którym to rozpatrzony został wniosek SOSW w Kluczborku o udzielenie wsparcia finansowego na utworzenie szkolnego placu zabaw oraz zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw i zapytała czy szkoła poradzi sobie sama i znajdzie środki na ten cel. Radna stwierdziła, że chciałaby, aby jednak znalazły się w naszym budżecie środki na powyższe zadanie w ramach programu rządowego ,,Radosna Szkoła”.

Starosta poprosił o udzielenie informacji w tej sprawie Panią Naczelnik Wydziału Edukacji, która wyjaśniła, że jest to program obejmujący dwa rodzaje realizacji. Złożono dwa wnioski na plac zabaw na zewnątrz/wymaga wkładu finansowego/ i doposażenie miejsca zabaw wewnątrz /nie wymaga wkładu finansowego/.

W roku 2009 decyzją MEN dofinansowywane będą jedynie miejsca zabaw wewnątrz szkoły, natomiast w roku przyszłym place zabaw na zewnątrz.

Następnie o głos poprosiła radna Celina Zając, która odnosząc się do sprawozdania Zarządu z dnia 8 lipca 2009 r. pkt.16, gdzie Zarząd zapoznał się z pismem radnego Rady Miejskiej w Wołczynie w sprawie utrzymania dróg powiatowych na terenie sołectwa Gierałcice oraz sprawozdania z dnia 22 lipca 2009 r., gdzie zapoznano się z odpowiedzią na powyższy temat przygotowaną przez Dyrektora ZDP w Kluczborku zapytała czy mogłaby się zapoznać z informacją na ten temat.

Odpowiedzi udzielił Sekretarz Powiatu, który poinformował radną, że informacja ta złożona przez Dyrektora na piśmie dla Zarządu Powiatu i zostanie ona udostępniona radnej po obradach sesji.

Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie Zarządu Powiatu pod głosowanie radnych.

W obecności 18 radnych za przyjęciem sprawozdania głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Radni przyjęli sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 21 maja 2009 r. do 31 lipca 2009 r.

 

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

 

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że w dniu 1 września 2009 r. będzie obchodzona 70-rocznica wybuchu II wojny światowej oraz Dzień Kombatanta. Zaproszenia na w/w uroczystości zostaną wysłane do wszystkich radnych. Starosta zaprosił do wzięcia udziału w uroczystościach także współpracowników.

Starosta poinformował również zebranych, że w roku bieżącym do współorganizacji Dożynek Gminno-Powiatowych zgłosił się Pan Burmistrz Gminy Wołczyn –Jan Leszek Wiącek.

Dożynki odbędą się 6 września 2009 r. w miejscowości Szum.

Przewodniczący Rady oddał głos radnej Irenie Kielar, która poprosiła o wyjaśnienie czy w związku z realizowanymi inwestycjami w naszych placówkach istnieje ryzyko, że w jakiejś ze szkół rok szkolny nie zostanie rozpoczęty.

Radna zapytała również czy klasy w naszych szkołach ze względu na małą liczebność będą łączone.

Starosta odpowiadając na pierwsze zapytanie radnej stwierdził, że harmonogram prac został tak przygotowany, aby rok szkolny rozpoczął się w terminie.

Jeśli natomiast chodzi o liczebność klas i ich łączenie to taka liczebność przedkłada się bezpośrednio na środki finansowe. Jeśli chodzi o liczebność klas pierwszych, do których nabór przeprowadzony był w tym roku to mogą być dokonywane zmiany i przemieszczenia natomiast nie dotyczy to kl.II, III, IV.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął o godzinie 1240 sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                 

 

                                                                                 Przewodniczący Rady Powiatu

 

                                                                                      Mariusz Pieńkowski