Protokół Nr XXX/2009

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 12 marca 2009 r.

 

 

 

           XXX sesja Rady Powiatu w Kluczborku rozpoczęła się o godz. 1200 otworzył Przewodniczący Rady – Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący powitał wszystkich Radnych

i zaproszonych gości.

Przewodniczący następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę19 radnych obecnych jest 19.

            Przewodniczący Rady oddał głos Panu Staroście, który przywitał wszystkich Radnych oraz zaproszonych gości. Pan Starosta przed rozpoczęciem obrad XXX sesji Rady Powiatu, wręczył Panu Jerzemu Gołębiowskiemu statuetkę, w związku z uhonorowaniem go Nagrodą Starosty Kluczborskiego-„Plaster Miodu” w kategorii: kultura. A następnie Pan Starosta poprosił Przewodniczącą Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych, Panią Grażynę Cisowską

o ogłoszenie wyniku konkursu pt. „Instytucja przyjazna niepełnosprawnym”. Pani Cisowska poinformowała, iż w/w konkurs wygrał Zespół Gimnazjalno-Licealny w Wołczynie, pod dyrekcją Pani Ewy Włos. Pan Starosta powiedział, że za zaangażowanie się młodzieży w w/w konkurs oraz aby uświetnić ten sukces, w nagrodę będzie zorganizowana jednodniowa wycieczka do Warszawy, która będzie posiadała także walory edukacyjne. Następnie Pan Starosta przekazał głos Panu Burmistrzowi Wołczyna, który pogratulował Pani Dyrektor Ewie Włos wygranego konkursu oraz otrzymanej nagrody.

            Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad

w dniu dzisiejszym. Do przedmiotowego porządku Pan Starosta zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o jeden dodatkowy projekt uchwały:

 

3j/w sprawie przyjęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przygotowaniem

i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej w 2009 roku.

Przewodniczący Rady poddał wniosek Pana Starosty pod głosowanie. W wyniku głosowania za wnioskiem głosowało jednogłośnie 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw

i wstrzymujących się.

Radni po przegłosowaniu wniosku przegłosowali jednogłośnie 19 głosami za, brakiem głosów przeciw i wstrzymujących się następujący porządek obrad:

 

              1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

                a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad;
                b/zatwierdzenie porządku obrad;

                c/zatwierdzenie protokołu z XXVII, XXVIII, XXIX sesji.  

             2.Interpelacje i zapytania radnych.

             3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/zmiany uchwały Nr XVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok;

b/przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków;

                          c/zasad udzielania i rozmiaru obniżek oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku   realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

                          d/warunków i trybu obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć;

                          e/określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, oraz nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin; 

                               f/wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy, po umowach zawartych na 

            czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości   stanowiące

            własność powiatu kluczborskiego;

           g/wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy, po umowach zawartych na  

           czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości   stanowiące

           własność Powiatu Kluczborskiego;

           h/przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego przeprowadzenia

           remontu drogi krajowej Nr 45 na odcinku Kluczbork: ul.Katowicka, Ligota Zamecka,

           Ligota  Górna;

           i/określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób    

          Niepełnosprawnych na 2009 rok.          

                        4.Przyjęcie sprawozdania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej                     

                           w Kluczborku z analizy zagrożeń obszaru Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok.

                          5.Przyjęcie sprawozdania z oceny stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego

                           za 2008 rok.

         6.Przyjęcie sprawozdania z realizacji uchwały Nr XXIII/123/2008 Rady Powiatu
            w Kluczborku z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie uchwalenia ,,Rocznego programu

            współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3    

              ust.3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o      

            wolontariacie”,

         7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w  

            2008 roku.

         8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

            Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok.                        

         9.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku.

       10.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

       11.Wolne wnioski i zapytania.

       12.Zamknięcie obrad.      

 

 

Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołu z XXVII, XXVIII, XXIX sesji Rady Powiatu. Radni do protokołu nie wnieśli uwag zatwierdzając go 19 głosami za, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

 

 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Mirosław Misiak wystąpił z prośbą o przedłożenie informacji dotyczącej dożywiania młodzieży w Szkołach Ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim oraz ilości młodzieży, która korzysta z tej formy pomocy.

Radna Irena Kielar poprosiła o udzielenie informacje w sprawie:

-zmian organizacyjnych jakie zostały przeprowadzone w Wydziałach Starostwa Powiatowego

w Kluczborku,

-wyników przeprowadzonych ankiet wśród pracowników Starostwa Powiatowego oraz petentów.

Innych zapytań Radni nie wnieśli.

 

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały

Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009rok.

Przewodniczący udzielił głosu Panu Staroście, który wystąpił z wnioskiem, aby do przedmiotowego projektu uchwały wnieść autopoprawkę Zarządu Powiatu.

Autopoprawka związana jest z otrzymaniem decyzji od Wojewody Opolskiego w sprawie przyznania dotacji celowej na 2009 rok z przeznaczeniem na realizację zadań: remont drogi powiatowej ul. Fabryczna w Kluczborku-544.000,-zł oraz remont drogi powiatowej Kostów-Janówka-1.031.200,-zł w łącznej kwocie 1.575.200,-zł. Powyższe środki pochodzą

z rezerwy celowej zaplanowanej na 2009r., przeznaczone są na dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w ramach programu wieloletniego pn. „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011, które zostały przekwalifikowane z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne zgodnie z decyzją Wojewody.

Jak wyjaśnił Pan Starosta , że środki te powinny być wydatkowane do końca 2009 roku i nie mogą być ujęte w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Wprowadzono również zmianę jeśli chodzi o dotację w wysokości 50.000,-zł od Gminy Kluczbork na zadanie pn. „Remont Drogi Powiatowej Nr 20960-ulica Fabryczna w Kluczborku” klasyfikując je jako wydatki majątkowe, a nie jak dotychczas jako wydatki remontowe. Ponadto Pan Starosta wyjaśnił, że w pierwotnym projekcie w/w uchwały został zrobiony tzw. pisarski błąd w rozdziale 01005, gdzie zostało wpisane 10.000,-zł, a powinna być kwota 1.000,-zł. Dlatego w załączniku nr 1 – zmiany w planie dochodów budżetu Powiatu jako zwiększenie wprowadzono kwotę 9.000,-zł. Również w załączniku nr 2 – zmiany w planie wydatków budżetu Powiatu zmniejszono wydatki o kwotę1.634.200,-zł, a zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 1.625.200,-zł.

W załączniku nr 4 z zadania – remont nieruchomości majątkowych Powiatu zabrano 85.380,-zł,

 z czego 56.000,-zł przeznaczono na remont elewacji w budynku szpitala, natomiast różnicę 38.380,-zł przeznaczono na uzupełnienie wydatków w oświacie, które nie znalazły pokrycia

w subwencji w związku z jej zmniejszeniem.

W załączniku tym zabrano także kwotę 160.000,-zł z zadania – Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych i przeznaczono je na zakup soli i usługi w związku z przedłużającą się zimą.

Natomiast w załączniku nr 5 – Plan wydatków inwestycyjnych zabrano kwotę 40.000,-zł

z zadania pn. „ Wsparcie Rozwoju Gospodarki w Powiecie Kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji” , które przeznaczono na zadania pn. „ Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” w związku z wprowadzeniem do tego zadania Internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.

Do przedmiotowego projektu nie wniesiono żadnych zapytań.

Przewodniczący Rady poddał wniosek Pana Starosty pod głosowanie radnych.

Za wnioskiem głosowało 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie Przewodniczący Rady poddał całość projektu wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu pod głosowanie. W obecności 19 radnych za głosowało 19 radnych i również nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXX/172/2009

w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

 

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym  projekt uchwały w sprawie  przeznaczenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Na podstawie uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007r. dotyczącej zasad udzielania dotacji przeznaczonych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych w rejestr zabytków, zostały złożone trzy  wnioski na dofinansowanie prac konserwatorskich przy zabytkowych obiektach.

Wnioski wpłynęły od:

- Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Augustyna w Kostowie (kwota 7.000,00 zł),

- Parafii Ewangelicko – Augsburskiej w Wołczynie (kwota 7.000,00 zł),

- Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Antoniego w Roszkowicach (kwota 7.000,00 zł).

Powołana Komisja dokonała analizy wniosków i zaproponowała w/w podział środków.

Radni nie wnieśli żadnych uwag. Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła jednogłośnie 19 głosami za, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się uchwałę Nr XXX/173/2009

w przedmiotowej sprawie.

 

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był  projekt uchwały

w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Ze względu na zmianę ustawy Karty Nauczyciela, która obowiązuje od 22 stycznia 2009r., została przedłożona uchwała z nową podstawą prawną, która zawiera zasady udzielania obniżek tygodniowego obowiązującego wymiaru godzin zajęć jak również zwolnień z tych obowiązków dotyczących kadry kierowniczej jednostek oświatowych.

Podstawą do opracowania nowych zasad obniżania obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin dla stanowisk kierowniczych zostały spowodowane:

- zmniejszeniem liczby wicedyrektorów w zespołach szkół;

- zmniejszaniem się z roku na rok liczby oddziałów w zespołach szkół;

-zmianami w prawie oświatowym, które spowodowały zwiększeniu się zakresu spraw administracyjnych należące do obowiązków dyrektorów oraz innych stanowisk kierowniczych. 

Natomiast przyznanie zwolnienia z realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dyrektorom Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego i Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego wynika ze specyfiki pracy tych placówek.

Radni nie wnieśli żadnych uwag. Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uchwałę Nr XXX/174/2009

w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały był projekt

w sprawie warunków i trybu obniżania tygodniowego obowiązującego wymiaru godzin zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć.

Nauczycielowi który jest zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć z tytułu wykonywania zajęć administratora sieci komputerowej lub doradcy metodycznego w ramach stosunku pracy w szkole lub placówce oświatowej Powiatu Kluczborskiego. Obniżenie obowiązującego wymiaru zajęć może dokonać dyrektor szkoły,

z określeniem wysokość obniżki oraz czasu na jaki jej udzielono, jednakże obniżenie godzin zajęć nie może przekroczyć :

- 2/3 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć z tytułu wykonywania zadań doradcy metodycznego;

-1/3 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć z tytułu wykonywania zadań administratora sieci komputerowej.

Radni nie wnieśli do projektu wniosków ani uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W obecności 19 radnych uchwała Nr XXX/175/2009 została przyjęta jednogłośnie, 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Radni zapoznali się kolejno z   projektem uchwały w sprawie określenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust.3 ustawy – Karta Nauczyciela oraz nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. 

Art.42 ust. 7. pkt.3 ustawy Karty Nauczyciela, nakłada na organ prowadzący obowiązek określenia wymiaru zajęć dla nauczycieli niewymienionych w art.42 ust.3, a zatrudnionych

w oświatowych jednostkach danej jednostki samorządu terytorialnego. Ustalenia te dotyczą takich nauczycieli jak:

- konsultantów, zatrudnionych w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli

w Kluczborku;

- pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, a także innch specjalistów zatrudnionych w szkołach i placówkach Powiatu Kluczborskiego;

- nauczycieli, zatrudnionych w szkołach i placówkach Powiatu Kluczborskiego prowadzących zajęcia gimnastyki korekcyjnej.

Wcześniej te sprawy były uregulowane w ustawie – Karta Nauczyciela, natomiast w chwili obecnej to organ prowadzący sam te sprawy reguluje.

W niniejszej uchwale zostały również umieszczone i dostosowane zapisy dotyczące stanowisk: doradców metodycznych oraz konsultantów, zatrudnionych w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, jak również bardzo szczegółowo zostało opisane łączenie zajęć

o różnym wymiarze pensum w ramach jednego etatu. W w/w projekcie uchwały zmieniono podstawę prawną zgodną z aktualnymi przepisami ustawy Karta Nauczyciela, obowiązującymi od 22 stycznia 2009roku.

Do projektu nie wniesiono uwag i zapytań. Radni w drodze głosowania jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli uchwałę Nr XXX/176/2009 w w/w sprawie.

 

Do punktu

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały dotyczący wyrażania zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy, po umowach zawartych na czas oznaczony do

3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotowy projekt uchwały został przygotowany w związku z uznaniem przez Nadzór  Wojewody uchwały Nr XXVIII/166/2008 Rady Powiatu z dnia 19 grudnia

w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżawy dla nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego za nieważną.  Nadzór uznał, że ustanowienie w uchwale Rady Powiatu zapisu dotyczącego wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy na okres 3 lat jest działaniem podjętym pomimo braku normy kompetencyjnej, co stanowi istotne naruszenie prawa i stwierdzenie nieważności uchwały w całości.

Do projektu nie wniesiono uwag. W obecności 19 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła uchwałę Nr XXX/177/2009 w przedmiotowej sprawie.

 

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Następny projekt uchwały przedstawiony przez Przewodniczącego Rady dotyczył wyrażania zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy, po umowach zawartych na czas oznaczony do

3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotowy projekt uchwały został przygotowany w związku z wcześniej podjętą uchwałą Nr XXVIII/165/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2008 roku, do której Nadzór Prawny Wojewody wniósł uwagi interpretując warunek dzierżawy przez okres 10 lat jako jedną umowę zawartą na czas, co najmniej 10 lat, a nie sumowanie okresów dzierżawy z wszystkich poprzednich zawartych umów.  

Radni do projektu nie wnieśli żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

Radni w obecności 19, 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXX/178/2009 w w/w sprawie.

 

 

Do punktu 3h porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z  projektem uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku, dotyczącego przeprowadzania remontu drogi krajowej Nr 45 na odcinku: Kluczbork, ul.Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna.

Przewodniczący udzielił głosu Radnemu Misiakowi, który wystąpił z wnioskiem formalnym

o wniesienie do w/w projektu uchwały autopoprawkę Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego. Autopoprawka dotyczy zmiany  pierwotnego zapisu uchwały, który brzmi-„prosimy

o natychmiastowe przeprowadzenie remontu drogi krajowej Nr 45 na odcinku: Kluczbork, ul.Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna”, na: „prosimy o natychmiastowe przeprowadzenie przebudowy drogi krajowej Nr 45 na odcinku: Kluczbork, ul.Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna”. Jak wyjaśnił Radny Misiak po przeprowadzonej dyskusji wewnątrz komisyjnej i po dokładnym zastanowieniu się, podjęta została decyzja o zmianie w/w zapisu. Różnica w w/w zapisie polega na tym, iż remont jest to coś, co  trwa cały czas, natomiast w tej kwestii chodzi

o przebudowę w/w drogi a wstępny kosztorys na ten cel oszacowany jest na  40.000.000,-zł.

Pan Starosta uznał wniosek formalny za zasadny i zaproponował poddać go pod głosowanie.

Następnie o zabranie głosu poprosił Radny Krzyżanowski  stwierdzając, iż wniosek formalny jest jak najbardziej trafny, tylko czy uda się pozyskać taki duże środku finansowe na w/w inwestycje. Pan Misiak zabrał głos i powiedział, iż ta sprawa trwa już od kilku lat i wniesienie tylko

o przeprowadzenie remontu byłoby złą decyzja, gdyż ta ulica wymaga przebudowy wraz z cała infrastrukturą, a nie remontu, który polegałby tylko na załataniu istniejących ubytków

w nawierzchni i jest to rozwiązanie tylko na rok lub dwa. Pan Starosta poprosił o wypowiedzenie się w tej kwestii Pana Edwarda Baja, który poinformował, iż nie ma jeszcze sporządzonego ostatecznego kosztorysu w/w sprawie tylko są szacunkowe obliczenia, jednakże potwierdził, iż rozbudowa w/w drogi rzeczywiście może kosztować 40.000,000,-zł, co może powodować niepokój, jednakże ta inwestycja jest bardzo potrzebna dla Powiatu Kluczborskiego. Pan Baj poinformował, iż przeprowadzony w zeszłym roku kapitalny remont drogi Nr 11, którego koszt za km wyniósł w granicach 1.000,000 – 1.200,000 zł brutto, a jeżeli mówimy o odcinku w/w drogi, który wynosi 2km i 800metry i będzie oszacowany na 40.000,000zł oznacza to, iż jeden km oszacowany będzie na 14.000,000zł. Pan Baj powiedział, iż spotkał się z Panią Dyrektor Burzyńską, z którą wymienili między sobą poglądy w w/w sprawie i doszli do wniosku, iż należy zrobić wszystko aby ta przebudowa się rozpoczęła. Trwają również prace rozpoznające temat pod kontem możliwości podziału tego odcinka 2,800km na 2 odcinki. Problem jest o tyle skomplikowany, ponieważ na przeważającej długości w/w odcinka trzeba będzie cała nawierzchnię wymienić od podstaw, a aby do tego doprowadzić konieczna jest m.in. przebudowa ronda, zlikwidowanie ścieżki rowerowej oraz wprowadzenie szeregu inne zmian. Pan Baj powiedział, że w poniedziałek przyjedzie na spotkanie z Burmistrzem Kluczborka Dyrektor GDDKiA, którzy będą rozmawiać na temat w/w inwestycji, a także w poniedziałek odbędzie się spotkanie Dyrektora z pracownikami, którzy analizują w/w problem. Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż na tym spotkaniu zapadnie jakaś decyzja, dotycząca rozpoczęciu w/w projektu. Pan Baj powiedział, iż jest bardzo zadowolony, gdyż zarówno samorząd gminy wcześniej, jak i teraz samorząd powiatu podjęły ten trudny temat i apelują, wnioskują do GDDKiA w w/w sprawie. Pan Baj powiedział, iż  ma nadzieję, że uda się pozyskać środki finansowe na w/w cel z Warszawy, należy jednak na to wszystko nałożyć sytuację gospodarczą kraju, która na dzień dzisiejszy określana jest jako kryzysowa, co nie ułatwia prowadzenie rozmów w w/w tej sprawie.

Następnie o zabranie głosu poprosił Radny Misiak, który poinformował, iż w grudniu zeszłego roku podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji w Komendzie Głównej Powiatowej Policji analizowany był zagęszczony i niebezpieczny ruch drogowy koło szpitala w Kluczborku,

a mianowicie skupiono się na skrzyżowaniu ul. Strzeleckiej i ul. Drzymały z ul. M.C. Skłodowskiej.  Trwały rozmowy dotyczace rozwiązaniu tego problemu oraz co zrobić, aby ruch na w/w skrzyżowaniu był mniejszy i bezpieczniejszy. Radny Misiak powiedział, że Zarząd został niedawno poinformowany przez GDDKiA, iż przystępują oni obecnie do procedury przetargowej na okazywanie dokumentacji technicznej, dotyczącej przebudowania w/w skrzyżowania na małe rondo. Zadanie to będzie umieszczone w projekcie ZD  na rok 2010.

Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania jednogłośnie 18 głosami za, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę

Nr XXX/179/2009 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3i porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok. W przedmiotowym projekcie uchwały, po rozpoznaniu potrzeb został zaproponowany  następujący podział środków finansowych PFRON na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Powiecie Kluczborskim:

 I. Rehabilitacja zawodowa – zadania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych

 ( kwota 100.000,00 zł);

 II. Rehabilitacja społeczna – zadania realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie:

1) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej

    (kwota 444.880,00 zł);

2) dofinansowanie następujących zadań (kwota 351.943,00 zł);

- likwidacja barier architektonicznych, technicznych oraz w komunikowaniu się w zależności od      indywidualnych potrzeb osób niepełnosprawnych;

- kultury, sportu, turystyki i rekreacji osób niepełnosprawnych;

- zapotrzebowanie na przedmioty ortopedyczne, sprzęt rehabilitacyjny oraz środki pomocnicze, które przyznawane są osobą niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów;

- uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych osób niepełnosprawnych wraz i ich opiekunami,

w tym pobyt na turnusie „Dobry start”, który realizowany jest przez PCPR z udziałem środków unijnych .

Razem środki dla powiatu przeznaczone na realizację zadań w 2009 roku w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej wynosi 895.823,00,-zł.

Natomiast aby zapewnić realizację systemowego projektu realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku i współfinansowanego przy udziale środków EFS, niezbędne jest zabezpieczenie kwoty 15.000,00,-zł.

Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

W obecności 18 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła uchwałę

Nr XXX/180/2009 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3j porządku obrad

 

 

Kolejnym projektem uchwały, jaki został przedstawiony przez Przewodniczącego Rady był projekt w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przygotowaniem

 i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej w 2009 roku.

Propozycja przyjęcia od Wojewody Opolskiego zadań do realizacji, w zakresie przygotowania

i przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w 2009roku, dotyczących:

1) wypłacenia wynagrodzeń za udział w pracach powiatowej komisji lekarskiej,

2) przekazania zakładom opieki zdrowotnej środków rekompensujących utracone zarobki przez lekarzy i średni personel medyczny obsługujących powiatowa komisję lekarską,

3) zawieranie umów z dyrektorami zakładów opieki zdrowotnej o przeprowadzenie badań specjalistycznych i radiologicznych oraz obserwacji szpitalnej poborowej,

4) pokrywanie kosztów wykonania: badań specjalistycznych, badań radiologicznych, obserwacji szpitalnej poborowych, zgodnie z cennikiem usług medycznych, obowiązujących w danym zakładzie opieki zdrowotnej, do której poborowy został skierowany.

Na w/w zadania Wojewoda Opolski przeznaczył dotację celową w kwocie 17 200,-zł.

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Radni w drodze głosowania jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXX/181/2009 w przedmiotowej sprawie.

 

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Radni zapoznali się ze sprawozdaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej

w Kluczborku z analizy zagrożeń obszaru Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok.

Szczegółowe sprawozdanie zawiera:

1) Część analityczno – kalkulacyjną:

- określenie stopnia zagrożenia gminy Kluczbork, Wołczyn, Byczyna, Lasowice Wielkie.

2) Część opisową, która charakteryzuje wpływ pewnych czynników na zagrożenie pożarowe na danym terenie. Należą do nich:

- rodzaj zabudowy;

- zakłady przemysłowe;

- infrastruktura komunikacyjna i transportowa;

- zagrożenie powodziowe;

- obszary leśne;

- inne zagrożenia.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejnym punktem dzisiejszych obrad było przyjęcie sprawozdania z oceny stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok.

Szczegółowe sprawozdanie zawiera:

- sytuację epidemiologiczną w zakresie chorób zakaźnych;

- jakość wody przeznaczonej do spożycia;

- zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego;

- stan sanitarny obiektów użyteczności publicznej i basenów;

- stan sanitarny zakładów opieki zdrowotnej i innych świadczących usługi medyczne;

- stan sanitarny obiektów żywności, żywienia i przedmiotów użytku;

- stan sanitarny środowiska pracy;

- stan higieniczno-sanitarny w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych;

- działalność oświatowo-zdrowotna;

- zapobiegawczy nadzór sanitarny.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni niniejsze sprawozdanie przyjęli jednogłośnie 19 głosami za, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do przedstawienia kolejnego punktu dzisiejszych obrad, którym było sprawozdanie z realizacji Uchwały Nr XXIII/123/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.

Szczegółowe sprawozdanie zawiera:

- cel programu;

- informację o współpracy samorządu powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi;

- informację o środkach przewidzianych na realizację zadań w 2008 roku;

- informację o terminach składania wniosków;

- informację o łącznej kwocie wnioskowanej przez organizacje pozarządowe;

- informację o przyznanych przez Zarząd Powiatu w Kluczborku dotacjach na realizację zadań           publicznych w dziedzinie kultury oraz kultury fizycznej i sportu;

- informację o środkach przyznanych dla jednostek organizacyjnych i organizacji pozarządowych

oraz o środkach nie wykorzystanych;

- informacje dotyczące zakresu współpracy powiatu kluczborskiego.

Radni do w/w sprawozdania nie wnieśli uwag zatwierdzając go w drodze głosowania 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Następnym punktem porządku sesji było przyjęcie sprawozdania z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w 2008 roku.

Powyższe sprawozdanie zawiera m.in.:

1. Opis przestępczości, stwierdzonej na terenie powiatu kluczborskiego oraz analiza efektów pracy komórek organizacyjnych służb kryminalnych Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w 2008 roku:

a. Przestępczość o charakterze kryminalnym;

b. Przestępczość o charakterze gospodarczym;

c. Przestępczość drogowa;

d. Przestępczość narkotykowa;

- Strukturę przestępczości;

- Dynamikę przestępczości.

2. Analizę pracy służb prewencyjnych Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz opis podejmowanych działań w celu ograniczenia przestępczości, poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ujawniania i ograniczania czynników kryminogennych oraz ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej.

3. Analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie Komendy Powiatowej Policji

w Kluczborku za okres 2008 roku oraz ocenę działalności represyjno-zapobiegawczej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Do sprawozdania nie wniesiono uwag, więc Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa

i Porządku Publicznego powiatu kluczborskiego za 2008 rok.

Przewodniczący Rady przedstawił wniosek skierowany przez Pana Smolnika z posiedzenia połączonych Komisji z dnia 10.03.2009r., dotyczący zwoływania co najmniej raz w roku posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.

Pan Starosta zabrał głos w tej kwestii i powiedział, iż posiedzenia w/w Komisji mogą być zwoływane raz w roku, jednakże Starosta powiedział, że zastanawia się tylko czy taka potrzeba istniej, gdyż członkowie w/w Komisji tematycznej, są również członkami innych komisji, na  posiedzeniach których są poruszane sprawy, dotyczące Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.

Do w/w sprawozdania nie wniesiono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosami wstrzymujących się, przyjęli sprawozdanie w przedmiotowej sprawie.

 

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Następnie Radni przystąpili do analizy sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku. Radna Celina Zając odniosła się do sprawozdania z dnia 15 grudnia 2008 r. pkt.3   w sprawie oferty agencji reklamowo-wydawniczej „Promocja Polska” z Bydgoszczy. Dotyczyło ono wydania publikacji „Powiat Kluczborski – od rzemiosła do przemysłu” w formie albumu, prezentującego historię gospodarczą powiatu kluczborskiego wraz z innymi istotnymi dziedzinami życia publicznego powiatu. Pani Zając poinformowała, iż na rok 2009 przewidziane jest wydanie 100 egzemplarzy w/w publikacji i przeznaczenie na ten cel kwoty 5.000,-zł netto, co oznacza, iż jeden egzemplarz będzie kosztował 50,-zł. Następnie Pani Zając zapytała, czy Zarząd zapoznał się z zaprojektowanym albumem, gdyż obawia się, że może dojść do takiej sytuacji, iż agencja reklamowo-wydawnicza, do albumu może wykorzystać opracowane przez Wydział Promocji materiały znajdujące się w jej bibliotece, biorąc za to pieniądze. Pan Starosta odpowiedział, iż nie ma powodu do obaw, aby ktoś opracował materiały o powiecie, a ktoś inny je wykorzystał i przyjął za to pieniądze. Pan Starosta powiedział, iż zgłoszona oferta agencji reklamowo-wydawniczej jest bardzo dobra, a następnie poinformował, że Starostwo będzie czuwać nad pracami agencji oraz będzie odpowiedzialne za prezentację powiatu.

Do w/w sprawozdania nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosami wstrzymujących się, przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

Pan Starosta poinformował, iż na interpelacje złożoną przez Radną Irenę Kielar odpowiedzi udzieli w formie pisemnej. Natomiast na zapytanie Pana Misiaka, w sprawie dożywiania młodzieży w Szkołach Ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim, poprosił

o wypowiedzenie się w tej kwestii Panią Krzysztowczyk. Pani Naczelnik Krzysztowczyk poinformowała, iż od 2006 roku do 2009 jest realizowany program pomocy państwa w zakresie dożywiania, skierowany do gmin, natomiast Powiat jako samorząd centralny nie prowadzi tego typu działalności. W ramach pomocy społecznej, czyli w oparciu o ustawę o OPS, tego rodzaju działania prowadzone są przez gminę, na podstawie zebranych danych przez Dyrektorów Szkół Ponadgimnazjalnych. Pani Naczelnik poinformowała, że na 2473 uczniów

w ZSP naszego Powiatu. 17 uczniów korzysta z dożywiania i są to uczniowie gminy Kluczbork, natomiast żaden uczeń w pozostałych gminach powiatu kluczborskiego, uczęszczający do naszych szkół nie zgłosił się do OPS z wnioskiem o dożywianie. Pani Naczelnik powiadomiła, że  jeżeli chodzi o pomoc społeczną to w  szkołach jest możliwe otrzymanie dofinansowania

w postaci stypendium socjalnego przyznawanego przez Dyrektora Szkoły.

Następnie zabrał głos Pan Misiak, który podziękował za udzielenie odpowiedzi a następnie zapytał, czy zostały wykorzystane wszystkie możliwości, aby w/w sprawie coś zostało zmienione. Pan Misiak zapytał Radnych czy ich zadaniem sprawa dożywiania w ZSP jest na tyle poważnym problemem, aby można było jeszcze raz się jej przyjrzeć i się w nią ponownie zaangażować.

Następnie zabrał głos Radny Leszek Krzyżanowski, który powiedział, iż zgodnie z ustawą,

Na którą powołała się Pani Naczelnik, to szkoły wiedząc o dziecku wymagającym opieki mogą wystąpić z wnioskiem o pomoc finansową  do OPS. Pan Misiak zabrał głos i powiedział, iż problem wynika z tego, że są pewne możliwości pomocy finansowej tylko nie zawsze ją one wykorzystywane, a następnie poprosił aby w/w sprawa została jeszcze raz rozpatrzona i poprosił o kompleksową odpowiedz.

Przewodniczący Rady oddał głos Panu Staroście, który wystąpił z propozycją aby w/w  kwestia  szczegółowo omawiana była na posiedzeniu Komisji kierowanej przez Radnego Misiaka.

Więcej uwag nie wniesiono.

 

 

 

 

 

Do punkty 11 porządku obrad

 

Pan Starosta poinformował, iż w dniu 10 marca 2009 roku został wyznaczony termin rozprawy

w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Rozprawa była poświęcona rozpoznaniu skargi kasacyjnej powiatu kluczborskiego, związana z wcześniejszymi wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, w kwestii uchwały po likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Pan Starosta wraz z Wicestarostą byli obecni na tej rozprawie i ku ich wielkiemu zaskoczeniu Naczelny Sąd Administracyjny podjął decyzje, że oddala naszą skargę kasacyjną i utrzymuje w mocy orzeczenie Sądu Pierwszej Instancji. Oznacza to, że uchwała w sprawie likwidacji po raz drugi została przez Sąd uchylona.

Pan Starosta poinformował, że na dzień dzisiejszy nie dysponuje pisemnym uzasadnieniem wyroku, natomiast przedstawi ustne uzasadnienie Sądu do w/w wyroku. Sąd odniósł następujące kwestie w uzasadnieniu ustnym, a mianowicie:

1)      uznaje legitymację procesową skarżącego Pana Henryka Fraszka;

2)      Sąd potwierdził, że tego rodzaju uchwała ma charakter prawa miejscowego i w tym trybie została wprowadzona w życie;

3)      decydującym elementem, jak wynika z ustnego uzasadnienia Sądu był zapis art. 43 ustawy o ZOZ-ach. Jak wyjaśnił Starosta art. 43 stanowi, że rozporządzenie lub uchwała

      o likwidacji Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej winny określać sposób i formy zapewniające osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty wydania rozporządzenia lub podjęcia uchwały o likwidacji.

Starosta powiedział, iż szczegóły pojawią się w pisemnym uzasadnieniu Sądu i w oparciu o tę analizę będzie można podejmować dalsze decyzje i działania.

Następnie Pan Starosta poinformował, iż w dniu 26.02.2009 roku odbyła się konferencja kardiologiczna. 27.02.2009 roku otrzymał pismo z podziękowaniem

za zorganizowanie tejże konferencji, na której był gospodarzem.

 

 

Do punktu 12 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku sesji Przewodniczący Rady podziękował wszystkim

za udział zamykając obrady o godz.1400.

 

 

 

 

 

 

 

    Protokołowała

 

Justyna Gulanowska