Protokół Nr 15/2008

 

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 21 kwietnia 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk oraz Irena Kielar .

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

                                            Starostwa Powiatowego w Kluczborku.                                   

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 23 kwietnia 2008 r.

3.Analiza sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia.

Do przedstawionego porządku członkowie obu komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Pani Skarbnik przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Powyższy projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 281.291,-zł. Ponadto projekt wprowadza zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 281.291,-zł.
Wprowadza się także zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2008 rok polegające na zwiększeniu środków finansowych na zadaniu pn. ,,Budowa boiska wielofunkcyjnego” i zmniejszeniu ich na zadaniu pn. ,,Przebudowa odcinka drogi powiatowej Szymonków-Buczek” oraz wydatków remontowych.

Projekcie ten wprowadza zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku. Przeniesieniu ulegają także środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego po stronie wydatków. Przeniesienie podyktowane jest wnioskami złożonymi przez jednostki organizacyjne powiatu oraz koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą. 

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie czy wykazana w zmianach planu wydatków inwestycyjnych na 2008 patelnia elektryczno-gazowa do Pracowni Ćwiczeń Praktycznych zostanie zakupiona dlatego, że poprzednia uległa zużyciu. Ponadto radna zapytała czy wszystkie placówki szkolne zostały skontrolowane podobnie jak SOSW w Kluczborku pod względem p.poż. Radna stwierdziła, że w  niektórych placówkach jest jeszcze boazeria na ścianach, która stwarza duże zagrożenie w razie pożaru.

Pan Starosta wyjaśnił, że jeśli chodzi o okładziny łatwopalne to zwiększenie wydatków na niniejszy cel w przedmiotowej uchwale ma miejsce na wniosek Dyrekcji Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego. Takie okładziny znajdują się jeszcze w ZSLT w Kluczborku. Okładziny te będą również likwidowane. Ponadto Pan Starosta poinformował, że do PFRON-u zostały złożone w ramach ,,Programu wyrównywania różnic między regionami” wnioski, gdyż są plany, aby  szkoła ta była szkołą przystosowaną do funkcjonowania oddziałów integracyjnych.

W związku z tym projekt opracowany na remont i przystosowanie pomieszczeń w tym budynku na kwotę 200.000,-zł został złożony. W budżecie zabezpieczona jest również kwota 50.000,-zł zgodnie z wymaganiami PFRON.

Pan Starosta odpowiadając na kolejne zapytanie radnej stwierdził, że patelnia jaka była do tej pory użytkowana przez Pracownię Ćwiczeń Praktycznych ZSP Nr 1 w Kluczborku była sprzętem zużytym i nie nadającym się do dalszej pracy.         

Przewodniczący Komisji budżetu poprosił Pana Starostę o wyjaśnienie na jaki cel zostały przeznaczone dotychczasowe środki wykazane w załączniku nr 4 do przedmiotowej uchwały

/zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2008 roku./ przeznaczone na remont nawierzchni i chodników przy ul.J.Pawła, ul.Jagiellońskiej.

Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że z kwoty 200.000,-zł przeznaczonej na w/w zadanie przesunięto kwotę 60.000,-zł na zakup koparko-ładowarki do ZDP w Kluczborku, a pozostałą kwotę 140.000,-zł przeznaczamy na uporządkowanie ruchu na ulicach Jagiellońska-Moniuszki poprzez przebudowę na małe rondo. Zakup w/w sprzętu jest bardzo zasadny, gdyż do tej pory był on wynajmowany, a koszt wynajmu jest ogromny. W sprawie tej głos zabrał również radny Mieczysław Czapliński, który stwierdził, że temat dosprzętowienia ZDP w Kluczborku poruszany był już dużo wcześniej na posiedzeniu Komisji Budżetu.

Przewodnicząca Komisji  Irena Kielar nawiązując do wykazu zadań remontowych, w którym został wykazany remont dróg na terenie szpitala w Kluczborku zapytała, kto wystąpił o wykonanie takiego zadania czy to była Spółka PCZ, czy też Likwidator SPZOZ i z jakich środków będzie to finansowane.

Pan Starosta odpowiadając radnej poinformował, że z takim wnioskiem wystąpiła na swoim posiedzeniu Komisja Zdrowia.

Przygotowana już została przez ZDP w Kluczborku niezbędna dokumentacja na ułożenie nawierzchni drogi i parkingu na terenie szpitala przy budynku Oddziału Ginekologicznego.

Parking liczyłby

Szpital będzie partycypował w kosztach usunięcia i wycięcia drzew. Udało się dojść do porozumienia z wykonawcami, którzy są w stanie pomóc sprzętowo w wykonaniu parkingu.

Parking w całości zostanie wykonany przez ZDP w Kluczborku.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Członkowie obu komisji przegłosowali projekt powyższej uchwały jednogłośnie.

Następnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie uchwalenia,, Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”

W uzasadnieniu do projektu jest mowa o tym, że od czerwca 2004 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać część swoich zadań oraz udzielać dotacji na finansowanie ich wykonania organizacjom pozarządowym na podstawie ustawy o pożytku publicznym
i o wolontariacie. Podjęcie powyższej uchwały jest wyrażeniem woli kształtowania współpracy

z organizacjami pozarządowymi na zasadzie partnerstwa i wyrażeniem intencji realizacji swoich zadań ustawowych, współdziałając z nimi.

Program współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok, został opracowany w celu sprecyzowania zakresu współdziałania i określenia jego celów, formy i zakresu współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami pozarządowymi.

Radny Maciej Tomaszczyk odnosząc się do niniejszego projektu uchwały stwierdził, że jego zdaniem powyższy program jest zbyt szczegółowy.

Radna Irena Kielar również odniosła się do pkt. 6 a /zapobieganie chorobom piersi/ tego programu, gdzie ujęte zostały priorytety zadań stwierdzając, że zakupiony mammograf jest bardzo słabo rozpropagowany i należy to zmienić. Zdaniem radnej gminy powinny więcej współpracować w tej kwestii.

Ponadto radna stwierdziła odnosząc się do pkt.7 /aktywizacja zawodowa oraz przeciwdziałanie bezrobociu/, że współpraca z PUP układa się bardzo dobrze sama niejednokrotnie miała wiele zapytań do Pani Dyrektor i na bieżąco otrzymała pomoc.

Innych zapytań nie zgłoszono. Za przyjęciem projektu uchwały głosowali jednogłośnie wszyscy członkowie Komisji Oświaty i Budżetu.

Członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie deklaracji podjęcia się organizacji Dożynek Wojewódzkich 2008.

Pan Starosta wyjaśnił, że powyższy projekt dotyczy podjęcia się wspólnie z Gminą Byczyna organizacji dożynek. Wspólne ich zorganizowanie może w znaczny sposób podnieść rangę Dożynek i okazać się przykładem dobrej współpracy samorządów.

Również radny Maciej Tomaszczyk uważa, że Dożynki te wpisałyby się dobrze w obchody ,,Dni dziedzictwa kulturowego”.

Członkowie Komisji zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2007 roku.

Sprawozdanie to zawiera w swojej treści opisane punkty w następujących sprawach: realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji konsumentów /bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną w zakresie ochrony interesów konsumentów/, wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, wytaczania powództw na rzecz konsumentów, współdziałania z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów, działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym, wykonywania innych zadań określonych w przepisach odrębnych. 

Radna Irena Kielar stwierdziła, że przygotowane sprawozdanie jest bardzo szczegółowe, jest podanych wiele przykładów.

Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań przyjmując go jednogłośnie.

Następnie członkowie zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz oceną sytuacji kryminalno-porządkowej i stanem zagrożeń na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie powyższe zawiera m.in.:

syntetyczny opis przestępczości, strukturę przestępczości, dynamikę przestępczości, analizę pracy służb prewencyjnych KPP w Kluczborku oraz opis podejmowanych działań w celu ograniczenia przestępczości, poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ujawniania i ograniczania czynników kryminogennych oraz ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej, syntetyczny opis wykroczeń ujawnionych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku, postępowania mandatowe, pozostałe czynności prewencyjne, przestępczość nieletnich w roku 2007 w rejonie działania Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku, analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za okres 2007 roku oraz ocenę działalności represyjno zapobiegawczej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym informację Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku w sprawie oceny stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie zawiera informację na temat:

-sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych,

-jakości wody przeznaczonej do spożycia,

-zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,

-stanu sanitarnego obiektów użyteczności publicznej i basenów,

-stanu sanitarnego zakładów opieki zdrowotnej i innych świadczących usługi medyczne,

-stanu sanitarnego obiektów żywności, żywienia i przedmiotów użytku,

-stanu higieniczno-sanitarnego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych,

-działalności oświatowo zdrowotnej,

-stanu sanitarnego środowiska pracy,

-zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.

Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu za okres od 18.02.2008 r. do 31.03.2008 r.

Radna Irena Kielar nawiązując do posiedzenia Zarządu z dnia 12 marca 2008 r., na którym rozpatrywane było pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu w sprawie dofinansowania kosztów wyjazdu uczniów i opiekuna z MDK w Kluczborku na XIII Otwarty Festiwal Wykonawców Piosenki Estradowej ,,Muzyczny Autograf” - 2008” w Biełgorodzie w Rosji

zapytała ile osób ma jechać do Biełgorodu.

Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że Festiwal miał odbyć się na początku marca, ale niestety nikt z uczniów nie pojechał, gdyż zaproszenie jakie zostało przesłane faksem nie zostało przyjęte przez Konsulat. Przesłane następnie oryginalne zaproszenie dotarło niestety zbyt późno. Jednakże uzgodniono z organizatorami, że w roku przyszłym takie zaproszenie będzie przesłane dużo wcześniej, gdyż na załatwienie niezbędnych formalności w Konsulacie potrzebne jest kilka dni. Pani Naczelnik poinformowała również, że z MDK-u planowany jest w najbliższym czasie ponowny wyjazd do Macedonii.

Radna zapytała również nawiązując do sprawozdania Zarządu, czy zostały wyłonione projekty statuetki nagrody Starosty Kluczborskiego.

Pan Starosta odpowiadając wyjaśnił, że po zapoznaniu się z projektami, które zostały zgłoszone na konkurs przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych nie wyłoniono zwycięscy.

W związku z powyższym przygotowanie formy graficznej  zlecono dwóm artystom plastykom.

Przewodniczący Komisji Budżetu zapytał o jaką działkę przeznaczona do sprzedaży na terenie szpitala chodzi w sprawozdaniu Zarządu Powiatu z dnia 31 marca 2008 r.

Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że działka ta znajduje się na terenie Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Ponadto Starosta stwierdził, że w ubiegłym roku od powiatu został odkupiony przez prywatnego przedsiębiorcę budynek po byłej pralni. Budynek ten obecnie jest w trakcie remontu i przedsiębiorca ten korzysta ze służebności przejazdu przez teren szpitala. Przejazd ten jest uciążliwy i w związku z tym zwrócił się on do Starostwa o możliwość odkupienia części działki, która dałaby mu odrębny dojazd od ul.Ficka. Działka ta jest położona w sąsiedztwie budynku innego właściciela, który również zgłosił chęć kupna niniejszej działki. Jak poinformował Pan Starosta sprzedaż przedmiotowej działki musi się odbyć w trybie przetargu, do którego może przystąpić każdy z właścicieli sąsiadujących działek.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy prawdą jest, że w budynku przewidziane są usługi rehabilitacyjne, apteka i mieszkania.

Pan Starosta odpowiadając stwierdził, że właściciel budynku wspominał o w/w usługach.

Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Budżetu i Przewodnicząca Komisji Oświaty poddali uchwałę pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 8 radnych, wstrzymało się 5.

Na najbliższą sesję przygotowane zostało również sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2007 r.

Komisja ta została powołana w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Powołana Komisja przejęła cele działalności i zadania do realizacji Komisji powołanych wcześniej tzn. realizację Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2002-2006. Celem Komisji jest zwiększenie aktywności podmiotów działających w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także szeroko podjętego wychowania młodzieży.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie zebranym

i omówienie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2007 r. Informacja ta zawiera :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok/47.023.433,62-zł/
-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok /50.146.912,91-zł/
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych

  przez powiat za 2007 rok

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-informację o realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego w 2007 roku,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych    

 powiatu,

-prognozę łącznej kwoty długu,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.

 

Niniejsze sprawozdanie zostało szczegółowo omówione przez Komisję Rewizyjną, która następnie wystąpiła z wnioskiem do RIO w celu jego zaopiniowania. 

Pan Starosta przedstawił również członkom komisji przygotowaną prezentację tego, co zostało już wykonane.  

W ostatnich dniach roku 2007 udało się zwiększyć dofinansowanie do windy w SOSW

w Kluczborku i przesunąć realizację zadania na rok 2008, udało się pozyskać środki na boisko wielofunkcyjne w ZSO w Kluczborku, pozyskać środki z Rządowego Programu Wyrównywania Szans Edukacyjnych na zajęcia pozalekcyjne dla dzieci i młodzieży.

Ponadto udało się wyremontować wiadukt w miejscowości Gołkowice /koszt 508.000,-zł/,

most w Czaplach, most przy ul. Mickiewicza i Grunwaldzkiej /517.000,-zł/. Wykonano drogę na odcinku Szymonków – Buczek.

Jeśli chodzi oświatę to udało pozyskać się około 1 miliona zł środków z zewnątrz czego przykładem może być sala gimnastyczna w ZSO w Kluczborku.

Pozyskano środki z PFRON-u na zakup i montaż windy w SOSW w Kluczborku, otrzymano także dodatkowe środki na remont pracowni w MDK-u oraz remonty bieżące w jednostkach oświatowych. Poza tym w ramach środków własnych wyremontowane zostały w ZSO korytarze i sanitariaty, w PODN wyremontowane zostały również pomieszczenia.

Dodatkowo zakupiono biurowiec, gdzie mieści się obecnie PUP wraz z halą, mammograf /przy wsparciu Stowarzyszenia ,,Kobietom mammograf”.

Przeprowadzono akcję szczepień przeciwko meningokokom, utworzono poradnię chorób piersi, proktologiczną, gastrologiczną dzięki czemu nie obciąża się kontraktów na oddziale, uruchomiono stację dializ.

Starosta poinformował także, że podpisana została umowa konsorcyjna jeśli chodzi o środki z Unii na remont kościółków drewnianych w naszym powiecie.

Poczyniono działania zmierzające do osiągnięcia standaryzacji w Domach Pomocy Społecznej.

Na uwagę zasługuje również fakt, że udało się pozyskać fundusze zewnętrzne z Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej na realizację zadania ,,Zwierciadło Przeszłości” – międzynarodowe seminarium naukowo-szkoleniowe w zakresie możliwości wykorzystania obiektów dziedzictwa kulturowego w turystyce.

W 2007 roku Kluczborski Urząd Pracy na aktywizację zawodową osób bezrobotnych pozyskał ze źródeł zewnętrznych połowę środków z rezerwy Marszałka Województwa i Ministra Pracy

i Polityki Społecznej. Ze środków tych zrealizowano 6 programów lokalnych, aktywizujących osoby bezrobotne. Osoby bezrobotne brały udział w szkoleniach, stażach, przygotowaniu zawodowym, robotach publicznych i pracach interwencyjnych.

Wydano również wspólnie z powiatem oleskim publikację ,,Szlakiem kościółków drewnianych”,

,,Kraina mlekiem i miodem płynąca”, ,,Zwierciadło przyszłości”.

Do niniejszej prezentacji i sprawozdania nie wniesiono zapytań. Przewodniczący obu komisji poddali powyższy projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu pod głosowanie.
Za przyjęciem jego głosowało 9 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Ad.4.

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty poprosiła o wyjaśnienie czy sporządzona już została odpowiedź na wniosek Komisji Oświaty w sprawie zatrudnienia pracownika ds. BHP na pełnym etacie w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych w Kluczborku.

Na zapytanie radnej odpowiedzi udzieliła Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która poinformowała, że odpowiedź jest już sporządzona i zostanie przekazana w najbliższym czasie komisji.

Na zakończenie posiedzenia Przewodniczący Rady poinformował wszystkich członków komisji o zbliżającym się terminie składania oświadczeń majątkowych.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękowali zebranym za udział w posiedzeniu zamykając je.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

       Przewodnicząca Komisji Oświaty,                                   Przewodniczący Komisji Budżetu                   

Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny                    i Rozwoju Gospodarczego

 

                          Irena Kielar                                                               Robert Wietrzyk

    

 

 

 

 

   Protokołowała

Joanna Strzelczyk