Pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Powiedziała, że projekt niniejszy wprowadza zwiększenie planu dochodów o kwotę 334.739,-zł. oraz zwiększenie planu wydatków o kwotę 852.484,-zł. Zwiększeniu ulegają również przychody na 2008 rok o kwotę 517.745,-zł. Zwiększenie to wynika z konieczności wprowadzenia do tegorocznego budżetu wolnych środków na podstawie zamknięcia budżetu z 2007 roku. Projekt uchwały wprowadza także zmiany w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zmianie ulega wykaz zadań inwestycyjnych i remontowych, a do „Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2007-
Radny Robert Wietrzyk poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu o wyjaśnienie co do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.
Pani Naczelnik wyjaśniła, że Rada Powiatu w grudniu 2007r. podjęła uchwałę w powyższej sprawie, ale nie zostały w niej zawarte kwoty opłat za poszczególne posiłki w stołówkach powiatowych jednostek organizacyjnych tj. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Na brak tych kwot uwagę zwrócił nadzór Wojewody Opolskiego i dlatego przygotowano i przedłożono radnym nowy projekt uchwały w powyższej sprawie.
Następnie głos zabrał Wicestarosta Kluczborski i powiedział, że istotnym projektem na najbliższą sesję jest projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. o uchwaleniu Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Program ten był aktualizowany przez Radę Powiatu w grudniu 2007r., ale do końca lutego br. można jeszcze zgłaszać projekty. Zgłaszane są nowe projekty i muszą zostać ujęte w powiatowym programie. W związku z powyższym konieczna jest ponowna aktualizacja programu, co umożliwi pełne wykorzystanie dodatkowych funduszy i poprawi sytuację osób niepełnosprawnych w naszym powiecie.
Wicestarosta powiedział, że na jutrzejszej sesji do porządku obrad zgłoszona zostanie autopoprawka Zarządu Powiatu. Autopoprawka jest obecnie przygotowywana i polegać będzie:
1.na wprowadzeniu w załączniku do Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010 zadania zgłoszonego przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku: „Likwidacja barier architektonicznych i technicznych w NZOZ Szpitalu Powiatowym w Kluczborku, w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Wołczynie oraz przystosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych”,
2.na zmianie podziału środków na realizację zadań w ramach rehabilitacji społecznej i zawodowej dla osób niepełnosprawnych, którą przygotowano w związku z informacją przekazaną przez Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zwiększeniu uległy środki zaplanowane na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych z kwoty 179.746,-zł. do kwoty 191.543,-zł.
Następnie Pani Skarbnik nawiązała do projektu uchwały tj. w sprawie ustalenia wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Powiedziała, że w roku ubiegłym wartość najniższego wynagrodzenia w jednostkach oświatowych wynosiła 460,-zł i dla pozostałych jednostek 600,-zł., a wartość punktu była dla wszystkich jednostek jednakowa i wynosiła 5,-zł. Pierwsza propozycja Zarządu Powiatu na rok bieżący była taka, aby przyjąć wartość wynagrodzenia na poziomie 500,-zł. i 620,-zł., a wartość punktu na poziomie 5,50 zł. Propozycje powyższe zostały przekazane naszym jednostkom w celu ich przeliczenia, po czym odbyło się w Starostwie spotkanie z księgowymi wszystkich jednostek. Wspólnie ustalono, że możliwe do akceptacji przez wszystkie jednostki będą stawki 500,-zł., 620,-zł. oraz 5,20 zł. I takie propozycje znajdują się w przedłożonym projekcie.
Do pozostałych projektów uchwał członkowie komisji nie wnieśli zapytań. Do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu również nie wnieśli zapytań.
W drodze głosowania przyjęli materiały na XXII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Ad.3.
Członkowie komisji zgłosili do planu pracy komisji na 2008 rok między innymi następujące tematy:
-zagospodarowanie ferii zimowych,
-zorganizowanie wyjazdu do Domów Opieki Społecznej /Kluczbork, Gierałcice oraz Domów
Dziecka /warunki pobytu/
-BHP w placówkach oświatowych,
-realizacja stypendiów,
-analiza wydatków w placówkach oświatowych,
-szlakiem kościółków drewnianych /przejazd po trasie/
-poznanie bazy sportowej w naszym powiecie /współpraca z gminami/
-kalendarium imprez kulturalno-sportowych w powiecie /zaproszenie osób odpowiedzialnych/,
-patologia w placówkach oświatowych /zaproszeni: psycholog, przedstawiciel policji/,
-opiniowanie projektów uchwał na sesje,
-analiza projektu budżetu na rok 2009.
Członkowie Komisji przyjęli jednogłośnie plan pracy komisji na rok 2008 r. Plan pracy znajduje się w aktach komisji teczka Nr RP/K.Ośw-0051/5/2008.
Ad.4.
Członkowie komisji otrzymali przygotowane przez Wydział Edukacji i Sportu materiały dotyczące zajęć sportowych, które odbywać się będą podczas tegorocznych ferii zimowych poszczególnych szkołach ponadgimnazjalnych z rozbiciem na dzień, godziny zajęć oraz osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie zajęć. Niniejsza szczegółowa informacja znajduje się w aktach komisji teczka Nr RP/K.Ośw-0058/14/2008.
Radna Lidia Łowicka stwierdziła, iż dotarły do niej informacje, że dzieci były zadowolone z organizacji ferii, zajęcia były bardzo atrakcyjne.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji poinformowała, że niepokojący jest fakt, iż w zajęciach uczestniczy zbyt mało młodzieży. Zdaniem Pani Naczelnik informacja o odbywających się zajęciach podczas ferii powinna w szkołach docierać dużo wcześniej do uczniów, aby mieli oni okazję zapoznania się z formami zajęć oraz ich terminami.
Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku za rok 2007 w ramach organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli przygotowanym przez Dyrektora. Sprawozdanie znajduje się w aktach komisji teczka Nr RP/K.Ośw-0058/15/2008.
Ad.5.
Członkowie komisji przystąpili do kolejnego punktu posiedzenia, którego tematem było realizowanie i rozwiązywanie problemów BHP w placówkach oświatowych.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie pracowników jednostek oświatowych odpowiadających za bezpieczeństwo i higienę pracy w osobach:
1.Katarzyna Mamzer – Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku
2.Elżbieta Gajda - Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego
w Kluczborku
3.Alfred Stanoszek – Zespół Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku
4.Krystyna Napp-Marczińska – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego
w Kluczborku.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła zebranym przygotowaną przez Wydział Edukacji i Sportu zbiorczą informację o warunkach bhp w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego, która została sporządzona na podstawie sprawozdań oraz protokołów z przeglądów w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy przekazanych przez dyrektorów.
W informacji zostały wykazane stwierdzone nieprawidłowości w poszczególnych szkołach i placówkach oraz sposoby usunięcia nieprawidłowości jak i źródła finansowania koniecznych remontów.
Informacja ta znajduje się w aktach komisji teczka Nr RP/K.Ośw-0058/16/2008.
Na wstępie głos zabrała Pani Naczelnik, która poinformowała, że odpowiedzialność za bhp jest bardzo ważna i ciąży głównie na dyrektorach, a osoby zajmujące się bhp mają im pomagać
Zdaniem Pani Naczelnik pracownicy ci powinni dyrektorom wskazywać to, co jest źle, a oni powinni realizować. Na ten cel potrzebne są środki finansowe, gdyż jak stwierdziła Pani Naczelnik bez nich nie można nic wykonać.
Jeśli SANEPID zaleca coś do wykonania, a nie ma na to środków lub terminowo nie da się tego wykonać to jest możliwość wystąpienia o tzw. prolongatę terminów.
W takim wypadku na Zarząd Powiatu składany jest wykaz prac niezbędnych i pilnych do wykonania /posiadających decyzje P/Poż, Sanepid, PIP itp./, celem zabezpieczenia środków na ich wykonanie.
Przewodnicząca Komisji poprosiła poszczególnych przedstawicieli o wypowiedzi na temat problemów występujących w szkołach ze strony bhp.
Jako pierwsza głos zabrała Pani Katarzyna Mamzer, która zatrudniona jest jako pracownik bhp w trzech szkołach. Pani Mamzer poinformowała zebranych, że zasadniczym problemem są pieniądze. Jest wiele zaleceń wskazanych np. przez SANEPID, Straż Pożarną itp., ale brak jest na ten cel środków.
Pani Naczelnik nawiązując do wypowiedzi Pani Mamzer stwierdziła, że w szkołach jeśli chodzi o wykonanie zaleceń zmieniło się bardzo dużo. Prace wykonywane są sukcesywnie.
Kolejno głos zabrał pracownik bhp z ZSLT – Alfred Stanosek, który stwierdził, że SANEPID, Straż powołane są po to, aby wykazywać uchybienia, ale oni też zdają sobie sprawę, że wszystkiego w jednym terminie nie można wykonać z powodu braku środków. Zdaniem Pana Stanoska w zaleceniach należy również wybrać priorytety najpilniejsze do wykonania.
W dyskusji głos zabrali również pozostali pracownicy bhp, którzy stwierdzili, że w ich placówkach również prace przebiegają systematycznie i w miarę możliwości.
Wymieniana jest instalacja elektryczna, okna, remontowane są sale gimnastyczne.
Komisja Oświaty po szczegółowej dyskusji w sprawie organizacji służb BHP w placówkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego sformułowała wniosek o zatrudnienie pracownika ds.BHP na pełnym etacie w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych w Kluczborku, przy jednoczesnym określeniu na drodze porozumienia pomiędzy dyrektorami zasad współfinansowania utrzymania tego pracownika oraz jego siedziby przez pozostałe placówki oświatowe i zakresu świadczenia przez niego usług.
Zdaniem komisji takie zatrudnienie pozwoliłoby na bezkosztowe sprofesjonalizowanie obsługi spraw z zakresu BHP dla szkół uczestniczących w porozumieniu, przejawiające się w możliwości zatrudnienia na takim stanowisku osoby o wysokich kwalifikacjach zawodowych. Osoba ta wykonywałaby nie tylko zadania wynikające z bieżącego nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy w tych placówkach, lecz również prowadziłaby wymagane szkolenia.
Zatrudnienie pozwoliłoby na stały dostęp placówek do pracownika BHP oraz możliwość stworzenia jednolitej bazy szkoleniowo-informacyjnej, która umożliwiałaby temu pracownikowi prawidłowe wykonywanie zadań.
Członkowie komisji jednogłośnie przegłosowali powyższy wniosek.
Na zakończenie Przewodnicząca Komisji poinformowała członków komisji, że na stronie internetowej Głosu Nauczyciela znajduje się artykuł pt.,, Groźne szkoły”, w którym opisano stan bezpieczeństwa w szkołach po przeprowadzonej przez NIK kontroli. Jak stwierdziła Przewodnicząca wiele placówek otrzymało bardzo negatywną ocenę.
Innych spraw nie poruszano.
Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim zaproszonym gościom za udział w dzisiejszym posiedzeniu.
Ad.6.
Nie poruszano innych spraw.
Ad.7.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknęła posiedzenie Komisji Oświaty w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji:
Irena Kielar