Protokół Nr XX/2007

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 20 grudnia 2007r.

 

 

            Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady Powiatu – Mariusz Pieńkowski.

Przewodniczący przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 17. W dalszej części sesji uczestniczyło już 19 radnych.  

            Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad. Radni nie wnieśli do porządku żadnych uwag. Radni przystąpili do głosowania.

Rada Powiatu zatwierdziła jednogłośnie 17 głosami za następujący porządek XX sesji:

 

 

            1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

                a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
                b/zatwierdzenie porządku obrad,

                c/zatwierdzenie protokołu z XIX sesji.

             2.Interpelacje i zapytania radnych.

             3.Podjęcie uchwał w sprawach:

               a/ zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

                   uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok ,

   b/uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

   - przedstawienie projektu uchwały budżetowej,

   - przedstawienie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  

     o projekcie uchwały budżetowej,

   - przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,

   - przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu do opinii i wniosków poszczególnych

     komisji,

   - dyskusja,

   - głosowanie nad projektem uchwały budżetowej

              c/ ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach

                  oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008,

              d/ ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat                     

                   za posiłki,

              e/ wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego

                  dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego

                  Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej

                  Przychodni Ginekologiczno-Położniczej,

  f/  zasad dofinansowania zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia

      2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,

  g/ zmiany Uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

      9 lutego 2006r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu działań na rzecz

      Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010, 

 

  h/ zmiany Uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca

      2007r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego 

      Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok                  

             4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

             5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu Kluczborskiego.

             6.Wolne wnioski i zapytania.

             7.Zamknięcie obrad.  

 

 

            Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołu XIX sesji.

Do protokołu radni nie wnieśli uwag. W obecności 17 radnych, za przyjęciem głosowało

16 radnych, 1osoba wstrzymała się natomiast nie stwierdzono głosów przeciw.

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

            Radna Irena Kielar poprosiła o wskazanie podstawy prawnej do wszczęcia postępowania wyjaśniającego na podstawie anonimu, ponieważ taki otrzymała. Jako radna Rady Powiatu

w Kluczborku, Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii oraz Prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego czuje się zobowiązana do wyjaśnienia tej sprawy.

Starosta – Piotr Pośpiech zobowiązał się do udzielenia odpowiedzi na zapytanie radnej Ireny Kielar.

 

Do punktu

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Projekt uchwały jest jedenastą w kolejności zmianą uchwały budżetowej powiatu. Wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 95.540 zł oraz wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 95.540 zł.

Zostaną również wprowadzone zmiany w planie wydatków inwestycyjnych oraz w ramach wydatków majątkowych.

W obecności 18 radnych za przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw

i wstrzymujących się.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały budżetowej na rok 2008.

Projekt uchwały ustala dochody budżetu powiatu w wysokości 46.240.039 zł, wydatki w wysokości 48.043.838 zł. Jako źródło pokrycia deficytu budżetowego w wysokości 1.803.799 zł określa się przychody z spłaty pozyczki udzielonej ze środków publicznych. Ustala się również dochody i wydatki związane z realizaxją zadań z zakresu adminstracji rządowej w wysokości 4.511.802,00 zł. Zgodnie z paragrafem 6 projektu uchwały ustala się rezerwy ogólne i celowe    

 

w wysokości:

-         rezerwa ogólna 150.000 zł

-         rezerwa celowa 22.125 zł – przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazaji Święta Edukacji Narodowej.

W roku budżetowym ustala się przychody w łącznej wysokości 7.244.866 zł, rozchody w kwocie 5.441.067 zł. Paragraf 8 projektu uchwały ustala roczne limity dla:

-         zobowiązań z tytułunowych kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie 2.000.000 zł,

-         zobowiązań z tytułu emotowanych obligacji komunalnych zaciągniętych na sfinansowanie spłaty zobowiązań długoterminowych w kwocie 4.790.000 zł. Ustala się wykaz inwestycjo realizowanych w roku budżetowym oraz  ysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania. Kontynuowany będzie wieloletni program inwestycyjny zaplanowany na lata 2007-2008 oraz limit dla wydatków na te programy. Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągnięcia zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny: w roku 2008 w wysokości 596.689 zł.

Projekt uchwały ustala również: wykaz zadań remontowych realizowanych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów na poszczególne zadania, plan finansowy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, plan finansowy Powiatowego Funduszu  Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograicznym. Ponadto została zaplanowana wielkość dotaji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień w wysokości 391.958 zł oraz wielość dotacji celowych dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu Powiatu Kluczborskiego w wysokości 332.889 zł. Ustalono również prognozę łącznej kwoty długu Powiatu Kluczborskiego na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz harmonogramu spłat zaciągniętych zobowiązań. Projekt uchwały upoważnia Zarząd Powiatu do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej. Upoważnia się też Zarząd Powiatu do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, między paragrafami w obrębie jednego rozdziału   z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz z mian powodujących zwiększenie lub zmniejszenie wydatków majątkowych. Parargraf 20 upoważnia Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciagania kredytów     i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej w wysokości 2.000.000 zł.     

Ponadto upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do kwoty 1.000.000 zł. Łączna kwota poręczeń i gwarancji udzielonych

W roku budżetowym nie może przekroczyć 100.000 zł. Zarząd Powiatu upożniony zostanie również do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.

Następnie głos zabrał Starosta i omówił autopoprawkę Nr 1 Zarządu Powiatu Kluczborskiego     z dnia 20.12.2007 roku do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Nową sprawą która się pojawiła jest informacja Gminy Byczyna o przyznaniu dotacji celowej    w kwocie 1.770 zł dla Powiatowego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku. Gmina Byczyna przyznała również dotację w wysokości 4.000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie ośrodka interwencji kryzysowej. Zatem budżet powiatu kluczborskiego zmienia zapis po stronie dochodów i wydatków. W paragrafie 2 uchwały kwotę 46.240.039 zł zastępuje się kwotą 46.245.809 zł, natomiast w paragrafie 3 uchwały kwotę 48.043.838 zł zastępuje się kwotą 48.049.608 zł.

W pozostałym zakresie wrpowadza się do projektu budżetu powiatu trzy zmiany.

Pierwsza zmiana dotyczy działu 801 - Oświata i wychowanie zmniejszono środki na wynagrodzenia w kwocie 324.784 zł, mylnie zaplanowane w projekcie budżetu na 2008 rok jako wydatki na pokrycie odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych nauczycieli placówek oświatowych Powiatu kluczborskiego. W dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza zmniejszono środki na wynagrodzenia dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku

w kwocie 6.225 zł, mylnie zaplanowane w projekcie budżetu na 2008 rok jako wydatki na pokrycie odpraw emerytalnych i nagrud jubileuszowych nauczycieli ww. placówki. Zmiana taka jest podyktowana faktem, iż środki na ten cel są już w planie finansowym jednostki a zawarte

w średnich dla każdej grupy awansu zawodowego, przyjętych do planowania budżetu na 2008 rok. Razem daje to kwotę 331.009 zł. Tę kwotę proponuje się przenieść na zwiększenie rezerwy ogólnej 142.135 zł, kwota 115.000 zł zostanie przeznaczona na remont sali konferencyjnej

w siedzibie Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego przy ul. Katowickiej w Kluczborku.

Zatem poziom wydatków na to przedsięwzięcie wzrośnie do łącznej kwoty 315.000 z czego 215.000 zostanie uregulowane w roku 2008 po zakończeniu inwestycji. Jeszcze jednym elementem jest zwiększenie wydatków na zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych

w budynku internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego  Kluczborku na kwotę 73.874 zł. Jest to wydatek ujęty w planie na rok 2007. Z uwagi na okres zimowy nie da się wykonać tego zadania w tym roku dlatego też zostanie ono wykonane w roku 2008.     

Konsekwentnie do wprowadzonych zmian wykazanych w autopoprawce Zarządu Powiatu         do projektu uchwały budżetowej na 2008 rok, zmianie ulegają załączniki do uchwały związane         z zadaniami o charakterze inwestycyjnym, remontowym oraz wydatkami na wieloletnie programy inwestycyjne. 

Następnie Pani Skarbnik przystąpiła do odczytania opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu na temat przedłożonego przez Zarząd Powiatu projektu budżetu powiatu na 2008 rok. Opinia jest zawarta w uchwale nr 572/2007 z dnia 14 grudnia 2007r.    Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej postanowił pozytywnie zaopiniować przedłożony projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Ponadto Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu podjęła 14 grudnia 2007r. dwie uchwały:

- Uchwałę nr 573/2007, którą pozytywnie zaopiniowała możliwość sfinansowania deficytu budżetowego wynikającego z projektu uchwały budżetowej Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

- Uchwałę nr 574/2007 która mówi, że nie wnosi się uwag co do prawidłowości przedłożonej wraz z projektem uchwały budżetowej na 2008 rok prognozy kwoty długu powiatu w Kluczborku. Przedmiotowe uchwały stanowią załącznik do niniejszego protokołu (RP-0046/XX/2007).

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poprosił przewodniczących poszczególnych komisji

o odczytanie ich opinii do projektu budżetu na 2008 rok.  

Jako pierwszy opinię przeczytał Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt budżetu  Powiatu Kluczborskiego na 2008r. Członkowie uznali za konieczne pozyskanie dodatkowych pozabudżetowych środków finansowych na wykonanie zadań jak:

- przebudowa wiaduktu na drodze powiatowej Kluczbork – Jakubowice przy ul. K.Miarki              

   w Kluczborku,

 

- przebudowa drogi powiatowej Kostów – Janówka.

Następnie opinię przeczytał Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku. Komisja zawnioskowała o precyzyjne określenie środków finansowych przeznaczonych na remont drogi na terenie szpitala w budżecie 2008r. z ewentualnym rozwinięciem zadania na lata następne. W pozostałej części projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 nie budzi zastrzeżeń, w związku z powyższym Komisja opiniuje go pozytywnie.

Jako następna opinię przeczytała Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku. Zdaniem Członków Komisji za mało środków przeznaczonych jest na inwestycje i remonty w naszych szkołach i placówkach oświatowych. Konieczne jest uzupełnienie z rezerwy ogólnej remontu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych

Nr 1  Kluczborkuoraz w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku. Członkowie Komisji stwierdzili również, że należy przystąpić do jak najszybszego zakończenia inwestycji przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku w której planowana jest nowa siedziba Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz gabinetu rehabilitacyjnego znajdującego się obecnie w budynku Caritas przy ul. Katowickiej w Kluczborku. Konieczne jest również pozyskanie dalszych funduszy na przebudowę wiaduktu przy ul. K.Miarki w Kluczborku. Uwzględniając powyższe Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Następnie opinię przeczytał Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku. Członkowie Komisji zaakceptowali uwzględnienie następujących wniosków w budżecie powiatu kluczborskiego na 2008r.:

- wykonanie remontu drogi na terenie Szpitala Powiatowego w Kluczborku i rozpatrzenie możliwości budowy parkingu,

- podjęcie działań w celu pozyskania dodatkowych środków pozabudżetowych na zadania remontowe na drogach powiatowych tj. przebudowa wiaduktu przy ul. K. Miarki w Kluczborku oraz przebudowa drogi powiatowej Kostów – Janówka,

- zakończenie inwestycji przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku,

- wykonanie remontu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 oraz Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku.

Całość projektu uchwały budżetowej na rok 2008 wraz z proponowanymi wnioskami przedstawionymi przez wszystkie komisje Rady Powiatu, Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zaakceptowała , co należy rozumieć jako wyraz pozytywnej opinii o przedłożonym projekcie budżetu.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Starostę o przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu do opinii i wniosków poszczególnych komisji.

Starosta poinformował, że jeszcze dzisiaj 20 grudnia o godzinie 9.00 odbyło się posiedzenie Zarządu Powiatu na którym stwierdzono, że wnioski poszczególnych Komisji Rady Powiatu

w Kluczborku są bardzo zbieżne z planami i  zamierzeniami Zarządu Powiatu. Oczywiście przy planowaniu budżetu na kolejny rok zawsze odczuwa się niedosyt środków finansowych.

Odnosząc się do wniosku w sprawie remontu drogi na terenie Szpitala Powiatowego w Kluczborku Starosta wyjaśnił, że w projekcie budżetu powiatu na przyszły rok a konkretnie Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwala na wydatkowanie na tereny zielone kwoty 20.000 zł również w dziale 851 Ochrona zdrowia, rozdziale 85111 Szpitale ogólne została zabezpieczona kwota do 30.000 zł, która może posłużyć na sfinansowanie części szkód na terenie szpitala. Starosta wyraził nadzieję, że Szpital będzie również partycypował       

 

w kosztach zagospodarowania terenu wokół obiektu.

Starosta w imieniu Zarządu Powiatu chciał podziękować za dwa wnioski Komisji a mianowicie: przebudowa wiaduktu przy ul. K.Miarki w Kluczborku oraz przebudowa drogi powiatowej Kostów – Janówka, ponieważ w obydwu przypadkach projekt i dokumentacja są gotowe

a w projekcie budżetu zapisane sa środki na sporządzenie studium wykonalności.

Starosta odniósł się do kolejnego wniosku tj. zakończenie inwestycji przy ul. Sienkiewicza

w Kluczborku. Jest to budynek, który Powiat kluczborski przejął od Caritas Diecezji Opolskiej.

W bieżącym tygodniu został podpisany akt notarialny i powiat kluczborski stał się właścicielem tej nieruchomości. Otrzymano również dokumentację techniczną, która wymaga przygotowania

i przeprojektowania. Komisja Oświaty uczestniczyła niedawno w kolejnych odwiedzinach placówek oświatowych powiatu kluczborskiego po której podzieliła opinię Starosty o zasadności wygospodarowania miejsca dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. Dokumentacja i projekt budowlany, który został przygotowany dla przedmiotowego budynku już dawno odszedł od norm rehabilitacj dzieci z porażeniem mózgowym, dlatego też dokumentacja techniczna będzie wymagała przeprojektowania. Kolejna sprawa dotyczy środków pomocy społecznej będących w dyspozycji Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej na przedsięwzięcia budowlane,  powiat kluczborski nie ma ograniczenia w dostępie do środków z tego źródła finansowania, ponieważ jeżeli jednostka samorządu raz już otrzymała pomoc na inwestycję budowlaną wówczas musi upłynąć trzyletnia kadencja zanim będzie można znów zwrócić o dofinansowanie. Powiatu Kluczborskiego ograniczenie takie nie dotyczy. Kolejnym elementem jest projekt uchwały na dzisiejszą sesję w kwestii programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych gdzie również to zadanie zostało uwzględnione i również zostaną poczynione starania o pozyskanie środków zewnętrznych.

Starosta odniósł się do kolejnego wniosku Komisji w sprawie wykonania remontu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 oraz w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku.

W projekcie budżetu na 2008 rok są zapisane środki na potrzeby tych dwóch szkół , remonty będą przeprowadzane etapami przede wszystkim w następującym zakresie: termomodernizacja, naprawa dachu, wymiana okien. Trzeba będzie również przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Starosta podziękował wszystkim Komisjom Rady Powiatu w Kluczborku za opracowane wnioski i podkreślił raz jeszcze, że są one zbieżne z zamierzeniami i planami na przyszły rok.

Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do kolejnego podpunktu porządku sesji.

Radny Leszek Krzeyżanowski zadał pytanie dotyczące paragrafu 23 projektu budżetu pwiatu kluczborskiego na 2008 rok, który mówi o upoważnieniu Zarządu Powiatu do lokowania wolnych środkówbudżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.

Starosta wyjaśnił, że zapis ten funkcjonuje w uchwałach budżetowych już od lat. W przypadku gdy będą wolne środki, które będzie można lokować warto skorzystać z procedury konkursowej.

Przedłożone oferty poszczególnych banków różnią się od siebie, wybiera się oczywiści najlepszą

i niekoniecznie jest to oferta banku prowadzącego bankową obsługę powiatu. Wówczas możliwość założenia takiej lokaty wiąże się z posiadaniem zapisu w uchwale budżetowej

i podjęciem uchwały przez Zarząd Powiatu co do ulokowania środków.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie autopoprawkę Nr 1 Zarządu Powiatu Kluczborskiego z dnia 20.12.2007 roku. W obecności 19 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Kolejono pod głosowanie został poddany projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

W obecności 19 radnych , za przyjęciem głosowało 14 radnych, 5 radnych wstrzymało się, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

             Radni zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania  regulaminu wynagradzania nauczycieli.

Organy prowadzące, uwzględniając przewidywana strukturę zatrudnienia, określają corocznie  dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego:

-         wysokość stawek dodatków (motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy) oraz szczegółowe warunki ich przyznawania,

-         szczegółowe warunki obliczaniai wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe    i godziny doraźnych zastępstw,

-         wysokość i warunki przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających    ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych określonych w art. 54,

w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały na obszarze działalnia danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli.

W przypadku nie uchwalenia do dnia 31 grudnia danego roku regulaminu na kolejny rok kalendarzowy stosuje się regulamin obowiązujący w roku poprzednim, nie dłużej jednak niż przez okres dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały. W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie   19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. 

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

             Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.

Projekt uchwały ustala następujace zasady korzystania ze stołówki szkolnej:

-         ze stołówki szkolnej w pierwszej kolejności korzystają uczniowie uczęszczający do danej szkoły,

-         ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie uczęszczający do wszystkich typów szkół działających na terenie powiatu kluczborskiego,

-         ze stołówki szkolnej mogą również korzystać dorośli: nauczyciele danej placówki i osoby       z zewnątrz,

-         wszystkie osoby korzystające ze stołówki szkolnej zobowiązane są do przestrzegania regulaminu stołówki, opracowanego przez dyrektora danej szkoły,

-         dopuszcza się wydawanie posiłków w menażkach, z zachowaniem odpowiednich zasad bhp.

Natomiast paragraf 2 projektu uchwały ustala wysokość opłat za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej:

-         opłata wnoszona za posiłki dla uczniów wynosi 100% wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie, bez kosztów wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki,

-         opłata wnoszona za posiłki dla nauczycieli oraz innych osób z zewnątrz wynosi 100% wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie plus proporcjonalny koszt wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz koszt utrzymania stołówki, nie mniej jednak niż dodatkowo 100% kosztów surowca na sporządzenie posiłku.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni w drodze głosowania 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Radni zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej.

Na podstawie art. 18 pkt. 19f i 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa oraz art. 36 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej Sejmik Województwa Opolskiego jest właściwy do podjęcia uchwały w sprawie przekształcenia zakładów opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest województwo opolskie.

Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się w oparciu o art. 43 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej do Rady Powiatu w Kluczborku z prośbą o zaopiniowanie projektu uchwały Sejiku Województwa Opolskiego w sprawie wyłączenia ze struktury Samodzielnego SpecjalistycznegonZespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej. Proponowana zmiana przyniesie wymierne korzyści finansowe dla Zespołu w postaci wpływów z opłat za wynajem pomieszczeń Przychodni, które będą przeznaczone na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla szpitala. Wpłynie to więc również na podniesienie jakości świadczonych usług w Szpitalu Ginekologiczno-Położniczym i Noworodków.

Do projektu nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało 15 radnych,            4 radnych się wstrzymało, nie stwierdzono głosw przeciw.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

             Przewodniczący zapoznał zebranych z kolejnym projektem uchwały w sprawie zasad dofinansowania zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zasady określają tryb postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznegom i o wolontariacie, spdoby organizacji i przeprowadzenia otwartych konkursów ofert, przydzielania, rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

Zasady regulują również tryb pracy komisji konkursowych powoływanych przez Zarząd Powiatu do rozstrzygania konkursów. Konkursy ogłaszane będą w oparciu o zadania priorytetowe przyjęte przez Radę Powiatu w „Programie Współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na dany rok”.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie radnych projekt uchwały. Radni w drodze głosowania 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę w sprawie zasad dofinansowania zadań publicznych i określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

Do punktu 3 g porządku obrad

 

             Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił następny przygotowany na dzisiejszą sesję projekt uchwały. Projekt ten dotyczy zmiany Uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu        w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Zgodnie z treścią art. 35 a ust. 1 ustawy         z dnia 27 sierpia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w 2006r. został opracowany Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehablitacji Osób Niepełnosprawnych oraz funduszy europejskich.

Zmiany wprowadzane niniejszą uchwałą są aktualizacją programu i dotyczą szczegółowych, konkretnych projektów. Samorządy gminne oraz ich jednostki oraz jednostki powiatowe zgłosiły planowane na najbliższe lata zadania oraz przedsięwzięcia, które nie zostały wcześniej ujęte        w programie.Wprowadzona aktualizacja programu umożliwi w sposób pełny i celowy wykorzystanie dodatkowych funduszy w celu poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały. W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie

19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

Do punktu 3 h porządku obrad

 

              Radni zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały            Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. Projekt uchwały wprowadza zmiany w podziale środków finansowych przekazanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na zadania z rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.  Z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych oraz niewykorzystane środki na finansowanie szkoleń i przekwalifikowania zawodowego osób niepełosprawnych oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego, zasadnym i najbardziej celowym jest przeniesienie niewykorzystanych w wymienionych programach środków finansowych w kwocie 16.901,77 zł na ten właśnie program. Zgodnie z zapisem art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.

O rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych Rada Powiatu

 

w formie uchwały określa zadania na które przeznacza środki określone w aet. 48 ust.1, pkt 1.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały. W obecności 19 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

             Na zapytanie radnej Ireny Kielar odpowiedzi udzielił Starsosta, który wyjaśnił, że otrzymał w poczcie anonim podpisany „rodzice dzieci”. Anonim zawiera kilka zdań, skarg związanych ze stanem bazy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

Anonim został przekazany do wiadomości do Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Kluczborku oraz do Kuratorium Oświaty w Opolu oraz Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu. Konkretnie chodzi o sale. Starosta powiedział, że trudno udzielić odpowiedzi na anonim, ponieważ nie wiadomo komu przesłać odpowiedź. Postępowania wyjaśniającego w sensie formalnym również nie wszczęto. Natomiast Starosta zobowiązał Wicestarostę – Mieczysława Czaplińskiego oraz Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu – Jolantę Krzysztowczyk do tego, aby zostały zebrane wszystkie dokumenty związane z utrzymaniem stanu technicznego budynku

oraz ocenę stanu technicznego budynku przed rozpoczęciem roku szkolnego.     

Dokumenty te zostaną zgromadzone w celu ich sprawdzenia i sporządzenia pisma wyjaśniającego do Kuratorium Oświaty w Opolu, Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Kluczborku oraz Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu. W przedmiotowych salach zajęcia odbywały się już w latach poprzednich i nigdy nikt nie kwestionował ich stanu.

Natomiast nie było wewnętrznego postępowania wyjaśniającego w stosunku do konkretnej osoby czy instytucji.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

             Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu                  w Kluczborku za okres od 19.11.2007r. do 30.11.2007r. W okresie sprawozdawczym odbyły się  trzy posiedzenia w trakcie których podjęto 7 uchwał oraz szereg rozstrzygnięć.

Radni nie zgłosili żadnych zapytań do sprawozdania. W związku z tym Przewodniczący  Rady Powiatu poddał sprawozdanie pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania radni 14 głosami za przyjęli sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu, ponadto było 5 głosów wstrzymujących się, nie stwierdzono głosów przeciw.  

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

             Radny Mirosław Misiak złożył podziękowania członkom Komisji Zdrowia                        i Bezpieczeństwa Publicznego za wspaniałą pracę mimo oczywistej różnicy zdań w wielu sprawach. Radni w sprawach ważnych kierują się wyłącznie zdrowym rozsądkiem i poczuciem odpowiedzialności. Przewodniczący Komisji Pan Misiak podkreślił, że wielką przyjemnością

dla niego jest kierowanie taką komisją.  

Przewodniczący Rady Powiatu również podziękował za współpracę radnym Rady Powiatu oraz pracownikom Starostwa Powiatowego w Kluczborku po czym złożył dla wszystkich życzenia świąteczne z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

             W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu podziękował wszystkim za udział w dzisiejszych obradach zamykając je o godzinie 13.10.

 

                                                                                               Przewodniczący Rady

 

                                                                                                 Mariusz Pieńkowski

 

 

 

  Protokołowała

 

 Tatiana Wollna