2. W przypadkach określonych w ust.
orzeka Walne Zebranie Członków a w przypadkach dotyczących członków wspierających orzeka Zarząd.
O skreśleniu lub wykluczeniu członka winien on być powiadomiony pisemnie z podaniem przyczyny skreślenia lub wykluczenia, ze wskazaniem prawa do wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie siedmiu dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
5. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
6. O zmianach członkostwa zwyczajnego łącznie ze zmianami terytorium Stowarzyszenia należy informować Euroregion Pradziad – część polską i czeską.
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków
2. Zarząd
3. Komisja Rewizyjna
§ 16
Wybory uzupełniające do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez członków zwyczajnych.
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo – wyborcze w terminie określonym w § 16 ust. 1 i 2.
3. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący,
sekretarz i członek Prezydium.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbywać w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3) na umotywowane żądanie co najmniej siedmiu członków zwyczajnych.
7. W przypadkach określonych w ust. 6 pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu trzydziestu dni od daty złożenia wniosku Zarządowi.
8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
1) określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
4) uchwalanie budżetu,
5) wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
6) powoływanie reprezentantów Stowarzyszenia do organów Euroregionu PRADZIAD,
7) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia oraz udzielanie absolutorium Zarządowi,
8) ustalanie zasad i wysokości składek członkowskich dla członków zwyczajnych i innych świadczeń oraz ulg od tych składek lub świadczeń,
9) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
10) podejmowanie uchwał o skreślaniu z listy członków zwyczajnych,
11) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich,
12) podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
13) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
14) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
15) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
16) podejmowanie uchwał przekraczających zwykły zarząd.
Zarząd
§ 21
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z pięciu członków, w tym: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
3. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos prezesa.
4. Zgromadzeni na posiedzeniu Zarządu członkowie mogą uchwalić głosowanie tajne.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku.
O terminie posiedzenia Zarządu zawiadamia prezes lub, w razie jego nieobecności, wiceprezes, co najmniej na siedem dni przed jego terminem podając: datę, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad.
6. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje sekretarz i prezes Zarządu.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
2) określanie szczegółowych kierunków działania,
3) opracowywanie projektów budżetu i preliminarzy oraz wysokości składki członkowskiej i przedkładanie ich do uchwalenia przez Walne Zebranie Członków,
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
5) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
6) powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
7) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
8) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
9) podejmowanie uchwał dotyczących przyjmowania, skreślania i wykluczania członków wspierających oraz ustalania wysokości składek członkowskich lub innych form wspierania Stowarzyszenia,
10) prowadzenia dokumentacji członkowskiej,
11) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego
Stowarzyszenia,
12) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
13) reprezentowanie Stowarzyszenia wobec władz, sądów i instytucji,
14) ustalanie regulaminu organizacyjnego biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie jego
pracowników,
15) podejmowanie uchwał o przyjmowaniu członków zwyczajnych Stowarzyszenia na podstawie uchwał rad gmin i powiatów.
Komisja Rewizyjna
§ 23
1. Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3-ch członków, w tym: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza
3. Osoby będące członkami organu kontrolnego nie mogą:
1) być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
2) być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej
§ 24
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
4) zwołanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
5) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 25
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
§ 26
W przypadkach określonych w § 24 ust. 3 i 4 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze
§ 27
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 28
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
3) dotacje,
4) darowizny, zapisy, spadki,
5) wpływy z działalności statutowej.
2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane na rachunkach bankowych Stowarzyszenia.
3. Składki członkowskie powinny być opłacane kwartalnie do ostatniego dnia miesiąca rozpoczynającego każdy kwartał
4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Stowarzyszenie nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".
6. Stowarzyszenie nie może przekazywać swojego majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
7. Stowarzyszenie nie może wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.
8. Stowarzyszenie nie może nabywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 29
1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy dwóch spośród n/w osób:
1) prezes i wiceprezesi
2) prezes lub jeden z wiceprezesów oraz sekretarz lub skarbnik z tym, że
sekretarz może upoważnić pisemnie kierownika biura Euroregionu do składania podpisów w jego imieniu, skarbnik może upoważnić pisemnie głównego księgowego Stowarzyszenia do składania podpisów w jego imieniu.
2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis prezesa lub wiceprezesa, a w sprawach bieżących dotyczących działalności Biura Euroregionu jego kierownika.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 30
1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3 ogólnej ilości członków zwyczajnych.
2. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3 należy załączyć projekty stosownych uchwał.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr20, poz.104 z późniejszymi zmianami).
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 31
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownych postanowień sądu rejestrowego.
Niniejszy Statut został uchwalony na Zebraniu Założycielskim w dniu 7 stycznia 2000r. w Prudniku oraz zmieniony uchwałami: nr 5/2001 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w dniu 27 sierpnia 2001r., nr 8/2001 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w dniu 21 grudnia 2001r., nr 7/2003 Walnego Zebrania Członków w dniu 26 marca 2003 r., nr 9/2005 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w dniu 15 grudnia 2005r, nr 11/2007 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w dniu 15 czerwca 2007r.
Sąd Okręgowy w Opolu Wydział I Cywilny Sekcja Rejestrowa postanowił wpisać Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad z/s w Prudniku do Rejestru Stowarzyszeń w dz. A - pod nr Rej. St. 528/15/2000 dnia 20 marca 2000r. uzasadniając postanowienie tym, że statut stowarzyszenia jest zgodny z przepisami prawa, a założyciele spełniają wymagania określone przepisami prawa o stowarzyszeniach.
Założycielami Stowarzyszenia są gminy: Biała, Głogówek, Głuchołazy, Korfantów, Krapkowice, Lubrza, Łambinowice, Nysa, Opole, Paczków, Prószków, Prudnik, Strzeleczki, Walce.
Uzasadnienie
Przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad (SGPEP) pozwoli na nawiązanie współpracy z regionami po czeskiej stronie Euroregionu, jak również na realizację wspólnych projektów w zakresie rozwoju gospodarczego, oświaty, nauki, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, wymiany młodzieży, turystyki, sportu i rekreacji.
SGPEP w okresie programowania 2007 – 2013 brać będzie udział w zarządzaniu i wdrażaniu Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Dziedziny wsparcia 3.3 Funduszu Mikroprojektów. Zakres tej dziedziny obejmuje wzmacniane kontaktów transgranicznych mieszkańców i instytucji świadczących usługi publiczne poprzez realizację najmniejszych projektów programu.
Fundusz Mikroprojektów będzie realizowany w ramach dziedziny wsparcia 3.3 w sześciu Euroregionach - Nysa, Glacensis, Pradziad, Silesia, Śląsk Cieszyński i Beskidy. Na Fundusz Mikroprojektów przeznaczono ponad 43 mln. €. Środki te zostaną przeznaczone na realizację mniejszych projektów wspierających współpracę społeczności lokalnych. Dofinansowanie z EFRR w tym przypadku będzie wynosić od 2 000 do 30 000 € (maksymalna wartość projektu może wynosić 60 000 €). Na poziomie wnioskodawców w Funduszu Mikroprojektów nie obowiązuje zasada partnera wiodącego.
Przystępując do SGPEP Powiat Kluczborski zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków. W roku 2008 wysokości składki wynosić będzie 0,063 PLN od mieszkańca, dla Powiatu Kluczborskiego będzie to:
Liczba mieszkańców powiatu 70 347 * 0,063 PLN = 4 431,86 PLN.
Dotychczasowe funkcjonowania Euroregionu Pradziad:
O wydawanie kolejnych wydawnictw promocyjnych (foldery, mapy, kartki pocztowe, kalendarze, film)
O opracowanie 10-ciu wspartych przez UE projektów, m.in. dotyczących: "Turystyki Królestwa Pradziada", ścieżek rowerowych na terenie Dorzecza Osobłogi, albumu
o "Zamkach i Pałacach Euroregionu Pradziad"
O uruchomienie witryny internetowej Euroregionu opracowanie kompleksowego programu rozwoju do roku 2007 oraz koncepcji rozwoju turystyki
O współudział w uruchomieniu w 2002 r. pierwszego na Opolszczyźnie pełnotowarowego drogowego przejścia granicznego Trzebina - Bartultowice oraz skuteczny lobbing na rzecz otwarcia i podniesienia kategorii innych przejść
O pomoc i skuteczne poparcie dla inicjatywy budowy, związanych ze wspomnianym przejściem, obwodnic: Prudnika i Lubrzy - uzyskano 2mln. EUR z programu Phare CBC edycji 2000 i 2,5 mln. EUR z edycji 2002
O pomysł i wsparcie dla opracowanego przez Gminę Prudnik projektu przerzutu ściekówi kanalizacji doliny Złotego Potoku z wykorzystaniem oczyszczalni ścieków w Prudniku. I etap projektu (Moszczanka - Prudnik) otrzymał wsparcie z Phare CBC 2003 w wysokości 2,2 mln. EUR
O pomoc w wyszukiwaniu partnerów dla gmin, sołectw, organizacji pozarządowych opracowanie bazy danych firm chętnych do współpracy ze stroną czeską (ponad 2000 rekordów), dostępnej w internecie
O organizacja szkoleń dla beneficjantów Phare i przedsiębiorców (dotacje Ambasady RP w Pradze i Domu Europejskiego w Opolu)
O opracowanie internetowego wspólnego kalendarza imprez
O działania wspierające uruchomienie transgranicznych linii kolejowych
O rozpoczęcie, z inicjatywy szkół, nauczania języka czeskiego w Prudniku, Głuchołazach i Opolu ˇ inicjatywa powołania dwujęzycznej szkoły średniej,
a docelowo także wyższej z biznesowym profilem nauczania
O zapoczątkowanie i patronat nad organizacji kolejnych imprez - Wystawy Twórców Ludowych i Rzemiosła Artystycznego Pogranicza Polsko-Czeskiego
i Targów ,,INTER-REGION" przeprowadzenie, we współpracy z Gminą Prudnik, Urzędem Marszałkowskim i Fundacją im.Friedricha Eberta, staży polskich i czeskich oficerów europejskich w Brukseli
O organizacja konferencji i warsztatów o tematyce unijnej udzielanie pomocy organizacyjnej powstającej Konfederacji Szkolnych Klubów Europejskich
i innym organizacjom NGO
O wszechstronna współpraca z instytucjami rządowymi (ambasady, ministerstwa, urzędy: pracy i statystyczne), izbami gospodarczymi oraz innymi Euroregionami
Z najważniejszych planów polskiej strony Euroregionu Pradziad na przyszłość wymienić należy:
O wytyczenie i oznakowanie (wraz z mapami) ścieżek rowerowych na terenie całego Euroregionu
O rozszerzenie sieci punktów informacji turystycznej
O publikacja materiałów promocyjnych rozwój serwisu internetowego Euroregionu
O udział w kolejnych targach turystycznych i wystawach
O dalsze działania wspierające rozwój przedsiębiorczości, szkolnictwa polsko-czeskiego i sieci organizacji NGO
O aktywny udział w pozyskiwaniu środków pomocowych UE
O dalsze wsparcie dla rozwoju infrastruktury pogranicza np.: budowy zjazdu
z autostrady A4 w miejscowości Przysiecz, obwodnic Białej, Głogówka, Nysy, systemów kanalizacyjnych
O udział w zarządzaniu Programem Operacyjnym Współpracy Transgranicznej.
Opracowano na podstawie informacji SGPEP.