Uchwała Nr XVIII/97/2007

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 08.11.2007 r.

 

 

w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008 – 2012.

 

 

Na podstawie art. 4 ust. 1, pkt 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:

 

§ 1. Mając na uwadze troskę organu prowadzącego o wysoką jakość kształcenia, wychowania i opieki oraz efektywną organizację i zarządzanie w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego, Rada Powiatu w Kluczborku przyjmuje do realizacji zadania dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008 – 2012.

 

Rozdział 1

Finansowanie oświaty

 

§ 2. 1. Budżet powiatu musi zabezpieczyć środki finansowe na realizację następujących zadań oświatowych:

1)      Płace i pochodne wraz ze skutkami awansu zawodowego i podwyżek.

2)      Bieżące utrzymanie szkół stosownie do występujących potrzeb oraz posiadanych środków subwencji oraz własnych.

3)      Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy i księgozbiór szkolny.

4)      Konieczne korekty sieci szkolnej, modernizacja bazy szkolnej – w tym sportowej.

5)      Realizacja szkolnych programów wychowawczych i profilaktycznych dla uczniów.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      utrzymanie wypracowanej strategii finansowania płac i pochodnych kadry pedagogicznej, tj. planowanie środków na ten cel w oparciu o średnie wynagrodzenie w poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli, liczone na ilość etatów w jednostkach;

b)      utrzymanie przyjętego sposobu naliczania środków na wynagrodzenia dla pracowników niepedagogicznych w jednostkach, tzn. planowanie środków na wynagrodzenia w oparciu o ustaloną wysokość wynagrodzenia oddzielnie na etaty administracji i obsługi w jednostkach; uwzględnianie w planach finansowych jednostek dodatkowych środków na odprawy i nagrody jubileuszowe dla tej grupy pracowników;

c)      opracowanie długofalowego planu remontów i inwestycji w jednostkach oświatowych i przyjęcie do realizacji w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego powiatu;

d)      opracowanie zasad finansowania jednostek oświatowych: środki na utrzymanie bazy wyliczone na podstawie analizy wykonania planów finansowych za np. trzy lata;

e)      przygotowanie planu modernizacji bazy szkolnej, poprzez wykonanie audytu termo-modernizacyjnego – w celu obniżenia kosztów utrzymania, szczególnie w zakresie opłat za ogrzewanie; wykorzystanie wyników audytu do opracowania planu remontów i inwestycji;

f)        inspirowanie i motywowanie dyrektorów szkół i placówek oświatowych do pozyskiwania środków zewnętrznych z różnych źródeł – wspomaganie budżetu powiatu zarówno w wydatkach na remonty i inwestycje, jak i w doposażeniu w pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy i księgozbiór szkolny; włączenie tego punktu do kryteriów przyznawania dodatku motywacyjnego dla dyrektorów;

g)      prowadzenie analiz dot. ewentualnych korekt w sieci szkół w celu efektywnego wykorzystania bazy szkolnej; taka konieczność wynika z coraz mniejszej liczby uczniów przychodzących do szkół ponadgimnazjalnych ze względu na niż demograficzny; przekazanie z dniem 1 stycznia 2008 r. ZSP – RCKU w Bogdańczowicach do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

h)      realizacja programów wychowawczych i profilaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach wymaga ciągłego monitoringu i badania efektów oraz zabezpieczenia na ten cel środków w budżecie powiatu, np. zamówienie i opłacenie badań efektywności działań profilaktycznych w szkołach, dodatkowe środki na zajęcia pozalekcyjne (również z programów zewnętrznych);

 

Rozdział 2

Polityka kadrowa w oświacie

 

§ 3. 1. Szeroko rozumiana polityka kadrowa, obejmująca głównie nauczycieli - to jedno z najistotniejszych zadań wymagających od organu prowadzącego stałej troski organizacyjno – prawnej i mających zasadniczy wpływ na kondycję finansową samorządu. Niż demograficzny w populacji szkolnej sprawia, że ubywa oddziałów szkolnych, a tym samym zmniejsza się możliwość zatrudnienia w oświacie. W polityce kadrowej samorządu należy wziąć przede wszystkim pod uwagę następujące zadania:

1)      Coroczne zapotrzebowanie szkół na kadrę pedagogiczną.

2)      Analiza uwarunkowań demograficznych w szkołach w kontekście perspektywicznej polityki kadrowej.

3)      Opracowanie propozycji zagospodarowania nauczycieli zagrożonych zwolnieniami i bezrobociem oraz stosownego programu osłonowego.

4)      Działania sprzyjające dokształcaniu nauczycieli, łącznie z określeniem systemu dofinansowania kursów i studiów podyplomowych.

5)      Podejmowanie współpracy z uczelniami kształcącymi nauczycieli w ramach informowania ich o potrzebach zatrudnieniowych w oświacie.

6)      Możliwość zatrudniania emerytów w szkołach w określonych sytuacjach.

7)      Awans zawodowy nauczycieli.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)       kontynuowanie polityki uzupełnień etatów dla nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych naszego powiatu; przenoszenie nauczycieli (umowa na podstawie mianowania) do jednostek, które mają jeszcze możliwość zatrudnienia nauczycieli na pełnych etatach;

b)       po raz kolejny przeprowadzenie analizy uwarunkowań demograficznych i zwrócenie uwagi dyrektorów na obowiązek informowania nauczycieli o konieczności dokształcania się i zdobywania dodatkowych kwalifikacji;

c)       Ciągły rozwój systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli – PODN i wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli (WDN), prowadzący do wzrostu kwalifikacji kadry pedagogicznej;

d)       w oparciu o dodatkowe kwalifikacje nauczycieli proponować utworzenie nowych jednostek, np. ośrodków dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania;

e)       kontynuować już funkcjonujący system dofinansowywania kursów i studiów podyplomowych, przeanalizować potrzeby kadrowe w świetle uwarunkowań demograficznych i potrzeb rynku pracy;

f)         poprzez PODN nawiązać współpracę z uczelniami w celu informowania ich o potrzebach nauczycielskiego rynku pracy (np. doskonalenie nauczycieli przedmiotów zawodowych);

g)       kontynuować opracowywanie wytycznych w sprawie organizacji roku szkolnego, w tym określanie terminu i możliwości zatrudniania nauczycieli emerytów w określonych sytuacjach;

h)       analizować osiąganie kolejnych awansów zawodowych nauczycieli pod kątem potencjalnych możliwości podnoszenia jakości pracy szkół, wprowadzania innowacji dydaktycznych, osiąganych wyników na egzaminach maturalnych.

 

Rozdział 3

Stała troska o jakość pracy szkół i placówek

 

§ 4. 1. Wieloletnie inwestowanie w oświatę polega nie tylko na trosce samorządu terytorialnego o poprawę warunków nauczania, ale także na motywacji nauczycieli i kadry kierowniczej do podnoszenia swoich kwalifikacji, co skutkuje osiąganiem coraz lepszych wyników kształcenia czy też doskonalenia metod pracy z uczniem. Wysoki poziom kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych naszego powiatu jest warunkiem konkurencyjności dla szkół z innych powiatów. Stała troska o jakość pracy szkół i placówek obejmuje następujące zadania:

1)       Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, uzupełnianie księgozbiorów bibliotecznych i multimedialnych oraz wzbogacanie bazy sportowej.

2)       Podnoszenie wyników zdawalności oraz jakości zdawanych egzaminów maturalnego i z przygotowania zawodowego – wykorzystywanie przez dyrektorów szkół i kadrę pedagogiczną opracowań Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej dot. wyników matur i egzaminów zawodowych.

3)       Analiza mocnych i słabych stron pracy szkół z określeniem form pomocy oczekiwanej przez nauczycieli.

4)       Wykorzystanie informacji o jakości pracy szkół w systemie motywacyjnym dyrektorów oraz w polityce zatrudnieniowej w szkołach.

5)       Podejmowanie współpracy z uczelniami kształcącymi nauczycieli m. in. w zakresie zlecania badań wyników nauczania i opracowania koncepcji programowych.

6)       Rozwój i modernizacja bazy materialnej szkół i placówek – jako czynnik wspomagający jakość kształcenia.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      kontynuowanie starań o przyznanie pracowni internetowych dla szkół i placówek z MEN;

b)      planowanie w planach finansowych jednostek oświatowych środków na zakup pomocy dydaktycznych – po przeanalizowaniu potrzeb;

c)      planowa modernizacja bazy sportowej szkół – aplikowanie o środki zewnętrzne na rozwój bazy, na remonty, inwestycje w postaci np. boisk wielofunkcyjnych;

d)      pomoc okazywana młodym nauczycielom, rozpoczynającym pracę w szkole – przeprowadzenie analizy pracy i wywiązywania się z obowiązków opiekunów stażu. Przydzielanie funkcji opiekuna stażu tylko tym nauczycielom, którzy wypełniają tę funkcję z należytą starannością;

e)      coroczna analiza mocnych i słabych stron pracy szkół i placówek, przeprowadzana przez dyrektorów wraz z radami pedagogicznymi; na tej bazie określenie form pomocy dla nauczycieli do planu doskonalenia;

f)        systematyczna analiza osiągnięć uczniów we wszystkich klasach i typach szkół – wykorzystywanie wniosków z analizy do ciągłego doskonalenia metod nauczania;

g)      badanie jakości pracy szkół i placówek oświatowych powiatu – przynajmniej raz do roku we współpracy z organem nadzoru pedagogicznego; wykorzystanie informacji o pracy w systemie motywacyjnym dla dyrektorów – wnioskowanie o dodatek motywacyjny, nagrody ministra, kuratora i starosty;

h)      systematyczny kontakt nauczycieli z rodzicami uczniów poprzez spotkania, wywiadówki, program E - SZKOŁA (kontakt przez INTERNET) – konieczność współdziałania w rozwiązywaniu problemów zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych;

i)        nawiązanie kontaktów z uczelniami kształcącymi nauczycieli, i innymi instytucjami naukowymi, zarówno organ prowadzący jaki i dyrektorzy, w zakresie zlecania badań wyników nauczania i opracowania koncepcji programowych;

j)        przeprowadzanie co roku analizy potrzeb remontowych i inwestycyjnych szkół i placówek powiatu – na tej bazie opracowywanie propozycji do budżetu powiatu;

k)      motywowanie i wspomaganie dyrektorów szkół i placówek w staraniach o pozyskiwanie środków zewnętrznych na remonty i inwestycje.

 

Rozdział 4

Analiza funkcjonowania sieci szkolnej

 

§ 5. 1. Funkcjonująca sieć szkół i placówek w powiecie powinna odpowiadać rzeczywistemu zapotrzebowaniu na usługi edukacyjne. Korekty sieci szkolnej są dopuszczalne – wręcz konieczne, jeżeli wymaga tego sytuacja związana np. ze zmianami na rynku pracy czy też z uwarunkowaniami demograficznymi. Analiza funkcjonowania sieci szkolnej uwzględniać powinna zadania takie, jak:

1)              Wpływ uwarunkowań demograficznych i finansowych powiatu na funkcjonowanie sieci szkolnej.

2)              Obciążenie szkół i placówek po wprowadzeniu korekty w sieci szkolnej.

3)              Analiza potrzeb kształcenia dla rynku pracy.

4)              Zagospodarowanie kadry pedagogicznej, sprzętu i budynków szkolnych.

5)              Uzupełnianie sieci szkolnej powiatu szkołami niepublicznymi.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      przeprowadzenie analizy demograficznej pod kątem możliwości finansowych powiatu;

b)      przegląd sieci szkolnej pod kątem wykorzystania bazy jednostek oświatowych oraz potrzeb rynku pracy;

c)      prowadzenie badań potrzeb rynku pracy we współpracy z PUP i pracodawcami; badanie aspiracji uczniów gimnazjum i ich rodziców;

d)      wspomaganie uczniów w planowaniu kariery zawodowej – tworzenie Szkolnych Ośrodków Doradztwa Zawodowego (SODZ) lub Szkolnych Ośrodków Kariery (SZOK) – jednoczesne poszerzanie oferty zawodowej dla uczniów;

e)      przeprowadzenie analizy kwalifikacji kadry pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb w poszczególnych szkołach i placówkach;

f)        rozwój i uaktywnienie działalności Centrum Kształcenia Ustawicznego przy ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku, ewentualne wyodrębnienie CKU – jako samodzielnej jednostki oświatowej, która mogłaby starać się o środki zewnętrzne na swoją działalność, uzyskać akredytację dla samodzielnego prowadzenia kursów kwalifikacyjnych;

g)      inspirowanie WODiDZ do podjęcia starań o uzyskanie akredytacji dla swojej działalności;

h)      udostępnienie obiektów szkolnych uczniom i innym podmiotom zewnętrznym na zajęcia pozalekcyjne i organizację imprez dla społeczeństwa lokalnego;

i)        zadbanie o różnorodność tworzonych szkół niepublicznych – zawody lub kierunki kształcenia inne niż w szkołach publicznych, uzupełniające ofertę powiatu.

 

Rozdział 5

System oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych

 

§ 6. 1. Kreując lokalną politykę oświatową powiatu, należy mieć na uwadze nie tylko podnoszenie jakości procesu kształcenia. Równie ważne jest rozpoznanie i rozwiązywanie pojawiających się problemów wychowawczych. Powinien to być zorganizowany proces trwający w czasie, a nie jednorazowa akcja. Realizowane w szkole działania wychowawczo – profilaktyczne powinny uwzględniać następujące zadania:

1)                     Opracowanie mapy zagrożeń środowiskowych i patologii uczniów z propozycjami oczekiwanych działań.

2)                     Wprowadzenie i doskonalenie programów związanych z realizacją państwowej strategii: „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.

3)                     Monitoring w szkołach i placówkach.

4)                     Rozwój bazy Młodzieżowego Domu Kultury – wyjście naprzeciw zainteresowaniom uczniów.

5)                     Realizacja koncepcji wychowania emocjonalnego – socjoterapia i terapia rodzin.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      wypracowanie przez szkoły i placówki wniosków z realizacji „Strategii przeciwko przemocy – bezpieczna szkoła” i na ich podstawie określenie długofalowych działań w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży;

b)      kontynuacja realizacji programów związanych z bezpieczeństwem w szkołach i placówkach;

c)      przeprowadzenie wraz z dyrektorami szkół i placówek analizy skuteczności oddziaływań wychowawczych na bazie realizowanych przez jednostki programów wychowawczych i profilaktycznych;

d)      wprowadzenie monitoringu szkół i placówek – realizacja programu rządowego, pozyskiwanie środków na zakładanie sieci monitoringu we wszystkich szkołach i placówkach;

e)      utworzenie pracowni muzycznej „Studio Nagrań” w MDK;

f)        prowadzenie działań przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w zakresie socjoterapii i terapii rodzin.

 

Rozdział 6

Wspieranie rozwoju kultury fizycznej – jako czynnik poprawy stanu zdrowotnego uczniów i umiejętności spędzania czasu wolnego

 

§ 7. 1. Stała troska o kondycję fizyczną i psychiczną uczniów powinna uwzględniać m. in. następujące zadania:

1)      Promocja zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży szkolnej.

2)      Udział młodzieży w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych – jako nauka spędzania czasu wolnego.

3)      Wysoka jakość zajęć z wychowania fizycznego połączona z elementami higieny i bezpieczeństwa uczniów.

4)      Podnoszenie rangi sportu szkolnego. Troska o obiekty i sprzęt sportowy.

5)      Poprawa funkcjonowania szkolnej służby zdrowia, w tym opieki stomatologicznej.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      w dalszym ciągu prowadzenie zajęć pozalekcyjnych promujących zdrowy styl życia – wykorzystywanie godzin do dyspozycji dyrektora również na zajęcia sportowe i rekreacyjne;

b)      udział uczniów wszystkich szkół w zawodach w ramach Kalendarza Szkolnego Związku Sportowego, efektywna realizacja godzin przydzielanych na sport szkolny;

c)      w dalszym ciągu dbałość o bazę sportową – podejmowanie starań o środki zewnętrzne na budowę boisk wielofunkcyjnych przy szkołach, remonty istniejącej bazy sportowej, wzbogacanie sprzętu sportowego;

d)      zabezpieczenie środków w budżecie powiatu na zajęcia sportowo – rekreacyjne organizowane w czasie ferii i wakacji, pozyskiwanie środków z Ministerstwa Sportu na obozy i zajęcia grup sportowych;

e)      zajęcia wychowania fizycznego powinny uczyć aktywnego spędzania czasu wolnego, powinny być prowadzone w sposób interesujący, zachęcający uczniów do uczestnictwa, zgodnie z ich możliwościami i zainteresowaniami; dyrektorzy razem z nauczycielami wychowania fizycznego i wychowawcami powinni analizować przyczyny zwolnień uczniów z tych zajęć i wyciągać wnioski do dalszej efektywnej pracy;

f)        rozwój działalności Uczniowskich Klubów Sportowych;

g)      odbudowa szkolnej służby zdrowia – działalność szkolnych gabinetów pomocy pielęgniarskiej i gabinetów stomatologicznych.

 

Rozdział 7

Aktywność społeczna

 

§ 8. 1. Obserwowana niewystarczająca aktywność społeczna dorosłych mieszkańców każe podejmować starania, służące rozbudzaniu zaangażowania uczniów w działania w tym zakresie. Ożywieniu aktywności społecznej dzieci i młodzieży sprzyjać będą następujące zadania:

1)      Wewnątrzszkolne zaangażowanie uczniów w pracę społeczną.

2)      Pozaszkolne działania uczniów na rzecz rówieśników i osób dorosłych w ramach czasu wolnego.

3)      Działalność w młodzieżowych radach samorządowych.

4)      Zaangażowanie młodzieży w przedsięwzięcia kulturalne i sportowe.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      aktywny udział młodzieży w działalności samorządu uczniowskiego, rady szkoły, redagowanie gazetki szkolnej, szkolne, lokalne i ogólnopolskie akcje pomocowe na rzecz osób starszych, chorych i potrzebujących pomocy itp.;

b)      rozwijanie działalności „Klubów

c)      praca młodzieży w klubach osiedlowych, klubach sportowych, rajdach, przeglądach twórczości artystycznej, ciekawe pasje itp.;

d)      promowanie działalności społecznej na forum szkół i powiatu;

e)      uczenie młodzieży organizacji imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych – w ramach zarówno lekcji jak i działalności pozaszkolnej.

 

Rozdział 8

Doskonalenie kadry kierowniczej szkół i placówek

 

§ 9. 1. Organ prowadzący szkoły powinien czuć się odpowiedzialny za doskonalenie kadry kierowniczej, zwłaszcza w sprawach prawno – administracyjnych i finansowych. Natomiast współdziałanie dyrektorów z władzami samorządu terytorialnego przyczyni się do zespolenia kadry kierowniczej szkół wokół zadań oświatowych, realizowanych przez organ prowadzący. Doskonaleniu kadry służyć powinny następujące zadania:

1)      Wspólne cykliczne narady dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu, szkolenia samorządowe.

2)      Kierowanie dyrektorów na różne formy doskonalenia w zarządzaniu oświatą.

3)      Udział dyrektorów w posiedzeniach rady powiatu, czy też ich komisji.

4)      Zgłaszanie przez dyrektorów swoich opinii, sugestii i propozycji konkretnych usprawnień w funkcjonowaniu lokalnej polityki oświatowej.

5)      Współdziałanie z organem nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących organizacji procesu kształcenia i jego efektach – tworzenie wspólnej odpowiedzialności za funkcjonowanie lokalnego systemu szkolnictwa.

2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:

a)      kontynuowanie wspólnych narad i szkoleń z kadrą kierowniczą jednostek oświatowych powiatu;

b)      przeprowadzenie diagnozy potrzeb doskonalenia kadry kierowniczej i kierowanie do udziału w szkoleniach – środki z odpisu ustawowego na doskonalenie nauczycieli;

c)      zdobywanie wiedzy samorządowej przez kadrę kierowniczą poprzez udział w sesjach rady powiatu i posiedzeniach komisji;

d)      lepsze rozpoznanie problemów oświatowych przez radnych i władze samorządowe poprzez uwzględnianie sugestii i propozycji dyrektorów dotyczących funkcjonowania oświaty powiatowej;

e)      wspólne szkolenia kadry kierowniczej przez zarówno organ prowadzący jak i organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu podnoszenia jakości kształcenia i wspólnej odpowiedzialności za jego efekty.

 

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.

 

§ 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                       Przewodniczący Rady

 

                                                                         Mariusz Pieńkowski