Uchwała Nr XVIII/97/2007 z dnia 8 listopada 2007 r.
Uchwała Nr XVIII/97/2007
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 08.11.2007 r.
w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008 – 2012.
Na podstawie art. 4 ust. 1, pkt 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:
§ 1. Mając na uwadze troskę organu prowadzącego o wysoką jakość kształcenia, wychowania i opieki oraz efektywną organizację i zarządzanie w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego, Rada Powiatu w Kluczborku przyjmuje do realizacji zadania dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008 – 2012.
Rozdział 1
Finansowanie oświaty
§ 2. 1. Budżet powiatu musi zabezpieczyć środki finansowe na realizację następujących zadań oświatowych:
1) Płace i pochodne wraz ze skutkami awansu zawodowego i podwyżek.
2) Bieżące utrzymanie szkół stosownie do występujących potrzeb oraz posiadanych środków subwencji oraz własnych.
3) Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy i księgozbiór szkolny.
4) Konieczne korekty sieci szkolnej, modernizacja bazy szkolnej – w tym sportowej.
5) Realizacja szkolnych programów wychowawczych i profilaktycznych dla uczniów.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) utrzymanie wypracowanej strategii finansowania płac i pochodnych kadry pedagogicznej, tj. planowanie środków na ten cel w oparciu o średnie wynagrodzenie w poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli, liczone na ilość etatów w jednostkach;
b) utrzymanie przyjętego sposobu naliczania środków na wynagrodzenia dla pracowników niepedagogicznych w jednostkach, tzn. planowanie środków na wynagrodzenia w oparciu o ustaloną wysokość wynagrodzenia oddzielnie na etaty administracji i obsługi w jednostkach; uwzględnianie w planach finansowych jednostek dodatkowych środków na odprawy i nagrody jubileuszowe dla tej grupy pracowników;
c) opracowanie długofalowego planu remontów i inwestycji w jednostkach oświatowych i przyjęcie do realizacji w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego powiatu;
d) opracowanie zasad finansowania jednostek oświatowych: środki na utrzymanie bazy wyliczone na podstawie analizy wykonania planów finansowych za np. trzy lata;
e) przygotowanie planu modernizacji bazy szkolnej, poprzez wykonanie audytu termo-modernizacyjnego – w celu obniżenia kosztów utrzymania, szczególnie w zakresie opłat za ogrzewanie; wykorzystanie wyników audytu do opracowania planu remontów i inwestycji;
f) inspirowanie i motywowanie dyrektorów szkół i placówek oświatowych do pozyskiwania środków zewnętrznych z różnych źródeł – wspomaganie budżetu powiatu zarówno w wydatkach na remonty i inwestycje, jak i w doposażeniu w pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy i księgozbiór szkolny; włączenie tego punktu do kryteriów przyznawania dodatku motywacyjnego dla dyrektorów;
g) prowadzenie analiz dot. ewentualnych korekt w sieci szkół w celu efektywnego wykorzystania bazy szkolnej; taka konieczność wynika z coraz mniejszej liczby uczniów przychodzących do szkół ponadgimnazjalnych ze względu na niż demograficzny; przekazanie z dniem 1 stycznia 2008 r. ZSP – RCKU w Bogdańczowicach do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
h) realizacja programów wychowawczych i profilaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach wymaga ciągłego monitoringu i badania efektów oraz zabezpieczenia na ten cel środków w budżecie powiatu, np. zamówienie i opłacenie badań efektywności działań profilaktycznych w szkołach, dodatkowe środki na zajęcia pozalekcyjne (również z programów zewnętrznych);
Rozdział 2
Polityka kadrowa w oświacie
§ 3. 1. Szeroko rozumiana polityka kadrowa, obejmująca głównie nauczycieli - to jedno z najistotniejszych zadań wymagających od organu prowadzącego stałej troski organizacyjno – prawnej i mających zasadniczy wpływ na kondycję finansową samorządu. Niż demograficzny w populacji szkolnej sprawia, że ubywa oddziałów szkolnych, a tym samym zmniejsza się możliwość zatrudnienia w oświacie. W polityce kadrowej samorządu należy wziąć przede wszystkim pod uwagę następujące zadania:
1) Coroczne zapotrzebowanie szkół na kadrę pedagogiczną.
2) Analiza uwarunkowań demograficznych w szkołach w kontekście perspektywicznej polityki kadrowej.
3) Opracowanie propozycji zagospodarowania nauczycieli zagrożonych zwolnieniami i bezrobociem oraz stosownego programu osłonowego.
4) Działania sprzyjające dokształcaniu nauczycieli, łącznie z określeniem systemu dofinansowania kursów i studiów podyplomowych.
5) Podejmowanie współpracy z uczelniami kształcącymi nauczycieli w ramach informowania ich o potrzebach zatrudnieniowych w oświacie.
6) Możliwość zatrudniania emerytów w szkołach w określonych sytuacjach.
7) Awans zawodowy nauczycieli.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) kontynuowanie polityki uzupełnień etatów dla nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych naszego powiatu; przenoszenie nauczycieli (umowa na podstawie mianowania) do jednostek, które mają jeszcze możliwość zatrudnienia nauczycieli na pełnych etatach;
b) po raz kolejny przeprowadzenie analizy uwarunkowań demograficznych i zwrócenie uwagi dyrektorów na obowiązek informowania nauczycieli o konieczności dokształcania się i zdobywania dodatkowych kwalifikacji;
c) Ciągły rozwój systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli – PODN i wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli (WDN), prowadzący do wzrostu kwalifikacji kadry pedagogicznej;
d) w oparciu o dodatkowe kwalifikacje nauczycieli proponować utworzenie nowych jednostek, np. ośrodków dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania;
e) kontynuować już funkcjonujący system dofinansowywania kursów i studiów podyplomowych, przeanalizować potrzeby kadrowe w świetle uwarunkowań demograficznych i potrzeb rynku pracy;
f) poprzez PODN nawiązać współpracę z uczelniami w celu informowania ich o potrzebach nauczycielskiego rynku pracy (np. doskonalenie nauczycieli przedmiotów zawodowych);
g) kontynuować opracowywanie wytycznych w sprawie organizacji roku szkolnego, w tym określanie terminu i możliwości zatrudniania nauczycieli emerytów w określonych sytuacjach;
h) analizować osiąganie kolejnych awansów zawodowych nauczycieli pod kątem potencjalnych możliwości podnoszenia jakości pracy szkół, wprowadzania innowacji dydaktycznych, osiąganych wyników na egzaminach maturalnych.
Rozdział 3
Stała troska o jakość pracy szkół i placówek
§ 4. 1. Wieloletnie inwestowanie w oświatę polega nie tylko na trosce samorządu terytorialnego o poprawę warunków nauczania, ale także na motywacji nauczycieli i kadry kierowniczej do podnoszenia swoich kwalifikacji, co skutkuje osiąganiem coraz lepszych wyników kształcenia czy też doskonalenia metod pracy z uczniem. Wysoki poziom kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych naszego powiatu jest warunkiem konkurencyjności dla szkół z innych powiatów. Stała troska o jakość pracy szkół i placówek obejmuje następujące zadania:
1) Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, uzupełnianie księgozbiorów bibliotecznych i multimedialnych oraz wzbogacanie bazy sportowej.
2) Podnoszenie wyników zdawalności oraz jakości zdawanych egzaminów maturalnego i z przygotowania zawodowego – wykorzystywanie przez dyrektorów szkół i kadrę pedagogiczną opracowań Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej dot. wyników matur i egzaminów zawodowych.
3) Analiza mocnych i słabych stron pracy szkół z określeniem form pomocy oczekiwanej przez nauczycieli.
4) Wykorzystanie informacji o jakości pracy szkół w systemie motywacyjnym dyrektorów oraz w polityce zatrudnieniowej w szkołach.
5) Podejmowanie współpracy z uczelniami kształcącymi nauczycieli m. in. w zakresie zlecania badań wyników nauczania i opracowania koncepcji programowych.
6) Rozwój i modernizacja bazy materialnej szkół i placówek – jako czynnik wspomagający jakość kształcenia.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) kontynuowanie starań o przyznanie pracowni internetowych dla szkół i placówek z MEN;
b) planowanie w planach finansowych jednostek oświatowych środków na zakup pomocy dydaktycznych – po przeanalizowaniu potrzeb;
c) planowa modernizacja bazy sportowej szkół – aplikowanie o środki zewnętrzne na rozwój bazy, na remonty, inwestycje w postaci np. boisk wielofunkcyjnych;
d) pomoc okazywana młodym nauczycielom, rozpoczynającym pracę w szkole – przeprowadzenie analizy pracy i wywiązywania się z obowiązków opiekunów stażu. Przydzielanie funkcji opiekuna stażu tylko tym nauczycielom, którzy wypełniają tę funkcję z należytą starannością;
e) coroczna analiza mocnych i słabych stron pracy szkół i placówek, przeprowadzana przez dyrektorów wraz z radami pedagogicznymi; na tej bazie określenie form pomocy dla nauczycieli do planu doskonalenia;
f) systematyczna analiza osiągnięć uczniów we wszystkich klasach i typach szkół – wykorzystywanie wniosków z analizy do ciągłego doskonalenia metod nauczania;
g) badanie jakości pracy szkół i placówek oświatowych powiatu – przynajmniej raz do roku we współpracy z organem nadzoru pedagogicznego; wykorzystanie informacji o pracy w systemie motywacyjnym dla dyrektorów – wnioskowanie o dodatek motywacyjny, nagrody ministra, kuratora i starosty;
h) systematyczny kontakt nauczycieli z rodzicami uczniów poprzez spotkania, wywiadówki, program E - SZKOŁA (kontakt przez INTERNET) – konieczność współdziałania w rozwiązywaniu problemów zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych;
i) nawiązanie kontaktów z uczelniami kształcącymi nauczycieli, i innymi instytucjami naukowymi, zarówno organ prowadzący jaki i dyrektorzy, w zakresie zlecania badań wyników nauczania i opracowania koncepcji programowych;
j) przeprowadzanie co roku analizy potrzeb remontowych i inwestycyjnych szkół i placówek powiatu – na tej bazie opracowywanie propozycji do budżetu powiatu;
k) motywowanie i wspomaganie dyrektorów szkół i placówek w staraniach o pozyskiwanie środków zewnętrznych na remonty i inwestycje.
Rozdział 4
Analiza funkcjonowania sieci szkolnej
§ 5. 1. Funkcjonująca sieć szkół i placówek w powiecie powinna odpowiadać rzeczywistemu zapotrzebowaniu na usługi edukacyjne. Korekty sieci szkolnej są dopuszczalne – wręcz konieczne, jeżeli wymaga tego sytuacja związana np. ze zmianami na rynku pracy czy też z uwarunkowaniami demograficznymi. Analiza funkcjonowania sieci szkolnej uwzględniać powinna zadania takie, jak:
1) Wpływ uwarunkowań demograficznych i finansowych powiatu na funkcjonowanie sieci szkolnej.
2) Obciążenie szkół i placówek po wprowadzeniu korekty w sieci szkolnej.
3) Analiza potrzeb kształcenia dla rynku pracy.
4) Zagospodarowanie kadry pedagogicznej, sprzętu i budynków szkolnych.
5) Uzupełnianie sieci szkolnej powiatu szkołami niepublicznymi.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) przeprowadzenie analizy demograficznej pod kątem możliwości finansowych powiatu;
b) przegląd sieci szkolnej pod kątem wykorzystania bazy jednostek oświatowych oraz potrzeb rynku pracy;
c) prowadzenie badań potrzeb rynku pracy we współpracy z PUP i pracodawcami; badanie aspiracji uczniów gimnazjum i ich rodziców;
d) wspomaganie uczniów w planowaniu kariery zawodowej – tworzenie Szkolnych Ośrodków Doradztwa Zawodowego (SODZ) lub Szkolnych Ośrodków Kariery (SZOK) – jednoczesne poszerzanie oferty zawodowej dla uczniów;
e) przeprowadzenie analizy kwalifikacji kadry pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb w poszczególnych szkołach i placówkach;
f) rozwój i uaktywnienie działalności Centrum Kształcenia Ustawicznego przy ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku, ewentualne wyodrębnienie CKU – jako samodzielnej jednostki oświatowej, która mogłaby starać się o środki zewnętrzne na swoją działalność, uzyskać akredytację dla samodzielnego prowadzenia kursów kwalifikacyjnych;
g) inspirowanie WODiDZ do podjęcia starań o uzyskanie akredytacji dla swojej działalności;
h) udostępnienie obiektów szkolnych uczniom i innym podmiotom zewnętrznym na zajęcia pozalekcyjne i organizację imprez dla społeczeństwa lokalnego;
i) zadbanie o różnorodność tworzonych szkół niepublicznych – zawody lub kierunki kształcenia inne niż w szkołach publicznych, uzupełniające ofertę powiatu.
Rozdział 5
System oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych
§ 6. 1. Kreując lokalną politykę oświatową powiatu, należy mieć na uwadze nie tylko podnoszenie jakości procesu kształcenia. Równie ważne jest rozpoznanie i rozwiązywanie pojawiających się problemów wychowawczych. Powinien to być zorganizowany proces trwający w czasie, a nie jednorazowa akcja. Realizowane w szkole działania wychowawczo – profilaktyczne powinny uwzględniać następujące zadania:
1) Opracowanie mapy zagrożeń środowiskowych i patologii uczniów z propozycjami oczekiwanych działań.
2) Wprowadzenie i doskonalenie programów związanych z realizacją państwowej strategii: „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.
3) Monitoring w szkołach i placówkach.
4) Rozwój bazy Młodzieżowego Domu Kultury – wyjście naprzeciw zainteresowaniom uczniów.
5) Realizacja koncepcji wychowania emocjonalnego – socjoterapia i terapia rodzin.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) wypracowanie przez szkoły i placówki wniosków z realizacji „Strategii przeciwko przemocy – bezpieczna szkoła” i na ich podstawie określenie długofalowych działań w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży;
b) kontynuacja realizacji programów związanych z bezpieczeństwem w szkołach i placówkach;
c) przeprowadzenie wraz z dyrektorami szkół i placówek analizy skuteczności oddziaływań wychowawczych na bazie realizowanych przez jednostki programów wychowawczych i profilaktycznych;
d) wprowadzenie monitoringu szkół i placówek – realizacja programu rządowego, pozyskiwanie środków na zakładanie sieci monitoringu we wszystkich szkołach i placówkach;
e) utworzenie pracowni muzycznej „Studio Nagrań” w MDK;
f) prowadzenie działań przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w zakresie socjoterapii i terapii rodzin.
Rozdział 6
Wspieranie rozwoju kultury fizycznej – jako czynnik poprawy stanu zdrowotnego uczniów i umiejętności spędzania czasu wolnego
§ 7. 1. Stała troska o kondycję fizyczną i psychiczną uczniów powinna uwzględniać m. in. następujące zadania:
1) Promocja zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży szkolnej.
2) Udział młodzieży w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych – jako nauka spędzania czasu wolnego.
3) Wysoka jakość zajęć z wychowania fizycznego połączona z elementami higieny i bezpieczeństwa uczniów.
4) Podnoszenie rangi sportu szkolnego. Troska o obiekty i sprzęt sportowy.
5) Poprawa funkcjonowania szkolnej służby zdrowia, w tym opieki stomatologicznej.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) w dalszym ciągu prowadzenie zajęć pozalekcyjnych promujących zdrowy styl życia – wykorzystywanie godzin do dyspozycji dyrektora również na zajęcia sportowe i rekreacyjne;
b) udział uczniów wszystkich szkół w zawodach w ramach Kalendarza Szkolnego Związku Sportowego, efektywna realizacja godzin przydzielanych na sport szkolny;
c) w dalszym ciągu dbałość o bazę sportową – podejmowanie starań o środki zewnętrzne na budowę boisk wielofunkcyjnych przy szkołach, remonty istniejącej bazy sportowej, wzbogacanie sprzętu sportowego;
d) zabezpieczenie środków w budżecie powiatu na zajęcia sportowo – rekreacyjne organizowane w czasie ferii i wakacji, pozyskiwanie środków z Ministerstwa Sportu na obozy i zajęcia grup sportowych;
e) zajęcia wychowania fizycznego powinny uczyć aktywnego spędzania czasu wolnego, powinny być prowadzone w sposób interesujący, zachęcający uczniów do uczestnictwa, zgodnie z ich możliwościami i zainteresowaniami; dyrektorzy razem z nauczycielami wychowania fizycznego i wychowawcami powinni analizować przyczyny zwolnień uczniów z tych zajęć i wyciągać wnioski do dalszej efektywnej pracy;
f) rozwój działalności Uczniowskich Klubów Sportowych;
g) odbudowa szkolnej służby zdrowia – działalność szkolnych gabinetów pomocy pielęgniarskiej i gabinetów stomatologicznych.
Rozdział 7
Aktywność społeczna
§ 8. 1. Obserwowana niewystarczająca aktywność społeczna dorosłych mieszkańców każe podejmować starania, służące rozbudzaniu zaangażowania uczniów w działania w tym zakresie. Ożywieniu aktywności społecznej dzieci i młodzieży sprzyjać będą następujące zadania:
1) Wewnątrzszkolne zaangażowanie uczniów w pracę społeczną.
2) Pozaszkolne działania uczniów na rzecz rówieśników i osób dorosłych w ramach czasu wolnego.
3) Działalność w młodzieżowych radach samorządowych.
4) Zaangażowanie młodzieży w przedsięwzięcia kulturalne i sportowe.
2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań:
a) aktywny udział młodzieży w działalności samorządu uczniowskiego, rady szkoły, redagowanie gazetki szkolnej, szkolne, lokalne i ogólnopolskie akcje pomocowe na rzecz osób starszych, chorych i potrzebujących pomocy itp.;
b) rozwijanie działalności „Klubów
c) praca młodzieży w klubach osiedlowych, klubach sportowych, rajdach, przeglądach twórczości artystycznej, ciekawe pasje itp.; d) promowanie działalności społecznej na forum szkół i powiatu; e) uczenie młodzieży organizacji imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych – w ramach zarówno lekcji jak i działalności pozaszkolnej. Rozdział 8 Doskonalenie kadry kierowniczej szkół i placówek § 9. 1. Organ prowadzący szkoły powinien czuć się odpowiedzialny za doskonalenie kadry kierowniczej, zwłaszcza w sprawach prawno – administracyjnych i finansowych. Natomiast współdziałanie dyrektorów z władzami samorządu terytorialnego przyczyni się do zespolenia kadry kierowniczej szkół wokół zadań oświatowych, realizowanych przez organ prowadzący. Doskonaleniu kadry służyć powinny następujące zadania: 1) Wspólne cykliczne narady dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu, szkolenia samorządowe. 2) Kierowanie dyrektorów na różne formy doskonalenia w zarządzaniu oświatą. 3) Udział dyrektorów w posiedzeniach rady powiatu, czy też ich komisji. 4) Zgłaszanie przez dyrektorów swoich opinii, sugestii i propozycji konkretnych usprawnień w funkcjonowaniu lokalnej polityki oświatowej. 5) Współdziałanie z organem nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących organizacji procesu kształcenia i jego efektach – tworzenie wspólnej odpowiedzialności za funkcjonowanie lokalnego systemu szkolnictwa. 2. Wyznacza się następujące działania do realizacji powyższych zadań: a) kontynuowanie wspólnych narad i szkoleń z kadrą kierowniczą jednostek oświatowych powiatu; b) przeprowadzenie diagnozy potrzeb doskonalenia kadry kierowniczej i kierowanie do udziału w szkoleniach – środki z odpisu ustawowego na doskonalenie nauczycieli; c) zdobywanie wiedzy samorządowej przez kadrę kierowniczą poprzez udział w sesjach rady powiatu i posiedzeniach komisji; d) lepsze rozpoznanie problemów oświatowych przez radnych i władze samorządowe poprzez uwzględnianie sugestii i propozycji dyrektorów dotyczących funkcjonowania oświaty powiatowej; e) wspólne szkolenia kadry kierowniczej przez zarówno organ prowadzący jak i organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu podnoszenia jakości kształcenia i wspólnej odpowiedzialności za jego efekty. § 10. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku. § 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Strzelczyk Joanna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2007-12-28 08:43:06 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2008-01-09 11:35:40 |
Ostatnia zmiana: | 2008-01-09 11:52:31 |
Ilość wyświetleń: | 1561 |