Protokół Nr XVI/2007

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 6 września 2007 r.

 

 

            Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Powiatu
-Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości.

Następnie Przewodniczący stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 18.

            Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad.

Radni nie wnieśli do porządku żadnych uwag zatwierdzając go jednogłośnie 18 głosami za.

Rada Powiatu przyjęła następujący porządek XVI sesji:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

                a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
                b/zatwierdzenie porządku obrad,

                c/zatwierdzenie protokołów z XIV i XV sesji.

             2.Interpelacje i zapytania radnych.

             3.Podjęcie uchwał w sprawach:

                 a/zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

                    uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

                 b/zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu   

                    Kluczborskiego za 2006 rok,

                 c/ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz ich parkowanie,

                 d/zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
                    16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków  

                    Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok,

                 e/zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

                    uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami

                    pozarządowymi w 2007 roku”                             

             4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

             5.Przyjęcie sprawozdania Zarządu Powiatu Kluczborskiego z wykonania budżetu
                Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.

             6.Przyjęcie sprawozdania Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu

                Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej Kluczbork w Likwidacji

                z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 r.

                do 30 czerwca 2007 r. 

             7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

             8.Wolne wnioski i zapytania.

             9.Zamknięcie obrad.  

 

            Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołów z XIV i XV sesji.
Do protokołów radni nie wnieśli uwag. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań.

 

Do punktu

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.

Powyższy projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodujące zwiększenie ich o 423.632,-zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 423.632,-zł.

Zmniejszeniu ulegają rozchody budżetu powiatu o kwotę 488.920,-zł.
Ponadto wprowadza się zwiększenie wydatków bieżących budżetu o kwotę 488.920,-zł z tytułu zmniejszenia planowanych rozchodów budżetowych.

Wprowadza się także zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, na zadania remontowe.

Zmiany następują również w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag i zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie radnych. W obecności 18 radnych za przyjęciem powyższego projektu głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu w wyniku głosowania podjęła uchwałę Nr XVI/77/2007 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Następnym przedstawionym przez Przewodniczącego projektem był projekt w sprawie

zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego  Powiatu Kluczborskiego

za 2006 rok.

Sprawozdanie zostało sporządzone za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2006 r.

Sporządzone je na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe obejmuje m.in.:

-skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego zamykający się sumą

   36.234.510,77,-zł,

-skonsolidowany rachunek strat i zysków,

-zestawienie zmian w funduszu jednostki.

Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Radni w obecności 18 osób, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli kolejną uchwałę Nr XVI/78/2007 w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok. 
 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny przygotowany projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz ich parkowanie.

Projekt ten został przygotowany w związku z tym, że zgodnie z zapisami ustawy o ruchu drogowym Rada Powiatu ustala wysokość opłat za czynności związane z usuwaniem pojazdu
z drogi i umieszczeniem go na parkingu strzeżonym.

Jednostki wykonujące te czynności są wyznaczane przez Starostę, a procedury administracyjne

w tej kwestii przeprowadza Wydział Komunikacji i Transportu tut. Starostwa wyłaniając firmę, która będzie świadczyć w/w usługi w przedmiotowym zakresie. Na podstawie załączników przedłożonych w wyłonionej ofercie oraz porównaniu wysokości opłat uchwalonych

w powiatach ościennych proponuje się wysokość opłat za w/w czynności.

Radni nie zgłosili do projektu uchwały żadnych zapytań głosując za jego przyjęciem.
Radni w drodze głosowania 18 głosami za przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli następną w dniu dzisiejszym uchwałę Nr XVI/79/2007 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały był projekt
w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.

Projekt ten został przygotowany w związku z przekazaniem przez Zarząd PFRON-u dodatkowych środków przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej

i społecznej w Powiecie Kluczborskim.

W powyższym projekcie proponuje się przeniesienie środków przeznaczonych na udzielenie pożyczki, dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Do projektu nie wniesiono uwag i zapytań.

Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, jednogłośnie 18 głosami

za przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli następną uchwałę Nr XVI/80/2007
w niniejszej sprawie.

Do punktu 3 e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2007 roku” .

Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że w poprzedniej uchwale

Nr XIII/68/2007 z dnia 31.05.2007 r. w w/w sprawie znalazł się błąd, który polegał na tym,
że w paragrafie 25 zawierającym katalog działań i przedsięwzięć, na które niedozwolone jest udzielanie dotacji nie znalazło się odwołanie do paragrafu 18 regulującego formy przyznawania pomocy organizacjom pozarządowym.

Niniejszy projekt uchwały pozwoli na wyeliminowanie powyższej nieprawidłowości

w przedmiotowej sprawie. Radni nie wnieśli do projektu zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał niniejszą uchwałę pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania za przyjęciem projektu uchwały głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVI/81/2007 w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2007 roku”. 

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał zebranych również ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu

o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.

Powyższe sprawozdanie szczegółowo zostało omówione na poszczególnych komisjach przez Panią Skarbnik. Informacja ta zawiera m.in.:

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych

  przez powiat za I półrocze 2007 roku,

-zestawienie wydatków remontowych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,

-informację o zrealizowanych dochodach i wydatkach.
Do niniejszego sprawozdania nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał je także pod głosowanie radnych. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 14 radnych, wstrzymało się 4, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Kolejnym punktem dzisiejszych obrad było przyjęcie sprawozdania Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w Likwidacji za okres od 1 stycznia 2007 r. 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.

Sprawozdanie zawiera informacje ogólne o jednostce, wykonanie sprzedaży, które zostało zrealizowane na kwotę 3.340,00,-zł, plan i wykonanie z tytułu najmu działki /1.980,00,-zł/,

plan i wykonanie sprzedaży sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów

/22.228,98,-zł/, wykonanie kosztów według rodzaju /42.876,17,-zł/, wynik finansowy,

stan należności /26.167,12,-zł/ i zobowiązań / w tym wymagalnych /w okresie sprawozdawczym /8.956.023,32,-zł/, stan zadłużenia oraz informację opisową.

Do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał je pod głosowania radnych. W obecności 18 radnych, przy 13 głosach za, 5 wstrzymujących się i braku głosów przeciw Rada Powiatu przyjęła przedmiotowe sprawozdanie Likwidatora SPZOZ ZOZ w Likwidacji z wykonania planu finansowo-rzeczowego. 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do przedstawienia kolejnego punktu dzisiejszych obrad, którym było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.06.2007 r.

do 20.08.2007 r.

Radna Celina Zając odnosząc się do sprawozdania z Zarządu Powiatu z dnia 6 sierpnia 2007 r. pkt.4. dotyczącego informacji Dyrektora PCPR w Kluczborku w sprawie zmiany profilu DPS
w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej 25 poprosiła o wyjaśnienie o jaką zmianę profilu w tej kwestii chodzi.

Przewodniczący Rady udzielił głosu w tej sprawie Pani Dyrektor PCPR, która poinformowała, że na dzień dzisiejszy DPS w Kluczborku przy ul.Wołczyńskiej posiada profil dla osób somatycznie i przewlekle chorych.

Pani Dyrektor PCPR w Kluczborku wyjaśniła, że zmiana ustawy o pomocy społecznej wprowadziła dwa bardzo ważne zapisy, które mówią o tym, że Domy Pomocy Społecznej, które do roku 2010 r. nie uzyskają standaryzacji będą mogły działać na zasadzie wpisu warunkowego. Skutkować to będzie tym, że od 2008 r. Domy Pomocy nie będą mogły mieć wyższego kosztu utrzymania mieszkańców, a od 1stycznia 2009 r. ośrodki pomocy społecznej nie będą mogły kierować osób do tych Domów Pomocy.

Pani Dyrektor ponadto poinformowała, że warunkiem, by wystąpić do Wojewody Opolskiego

o uzyskanie standaryzacji czy też wpisu bezterminowego na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej jest zwiększenie zatrudnienia.

W powyższej sprawie głos zabrał również Pan Starosta, który wyjaśnił, że przy zachowaniu obecnego profilu Domu Pomocy należałoby zatrudnić 22 pracowników

w dziele opiekuńczo-terapeutycznym. Ponadto stwierdził, że przy obecnym profilu – dla osób przewlekle i somatycznie chorych wskaźnik zatrudnienia wynosi 0,6 na jednego mieszkańca Domu, natomiast przy zmianie na profil dla osób w podeszłym wieku wskaźnik zatrudnienia wynosiłby 0,4 na jednego mieszkańca Domu. W powyższej sytuacji wystąpiłaby potrzeba zatrudnienia jedynie 3 osób w DPS przy ul. Wołczyńskiej oraz 2 osób w DPS przy

ul. Sienkiewicza, co znacznie pozwoli zmniejszyć koszty zatrudnienia.

W przypadku zmiany profilu Domu wymogi formalno-prawne nie ulegną zmianie.

Argumentem przemawiającym na korzyść Domu jest także to, że w DPS przebywa około ponad 90 osób w podeszłym wieku.

Zdaniem Starosty zmiany mogłyby być wprowadzone dwuetapowo tzn.
w pierwszej kolejności zmiana profilu, a następnie wystąpienie o zgodę na bezterminowe prowadzenie Domu Pomocy Społecznej.

Zatrudnienie  wspomnianych wcześniej osób może odbyć się w taki sposób, że będą to zatrudnione osoby na staż lub osoby bezrobotne. Taką możliwość dopuszcza również ustawa.

Kolejno o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że jego zdaniem jest to bardzo ważny kierunek jeśli chodzi o rozszerzenie usług Domu Pomocy Społecznej.

Radny uważa, że w DPS-e im więcej osób się w nich zatrudnia tym bardziej wzrasta koszt utrzymania jego mieszkańca i nie jest to dobre. Radny zapytał czy w związku z podwyższeniem wartości punktu jeśli chodzi o wynagrodzenie są prowadzone rozmowy związane ze zwiększeniem pensji pracowników DPS. Radny uważa, że skoro taka uchwała została podjęta przez Radę Powiatu to pieniądze słusznie się należą pracownikom.

O głos w w/w sprawie poprosił Pan Starosta i wyjaśnił, iż taka sytuacja została spowodowana tym, że zrobione to zostało zbyt późno i w przyszłym roku trzeba uniknąć tego błędu i przyjąć uchwałę w tej sprawie na początku roku, gdy budżet nie jest zbytnio wykorzystany.    

Starosta ponadto stwierdził, że po naliczeniu wynagrodzeń w nowej wysokości pracownicy DPS otrzymali wynagrodzenie, ale spowodowało to brak możliwości wynagradzania ich premią.

Wcześniejsze zbierane informacje przez służby Wojewody jako wnioski o dofinansowanie

i wyrównanie kosztów miejsc dotowanych spowodowało, że w DPS-ach otrzymaliśmy zwiększenie dotacji o kwotę 285.000,-zł, co pozwoliło nieco naprawić sytuację, gdyż braki nie dotyczyły tylko wynagrodzeń lecz także pewnych zamiarów związanych z funkcjonowaniem DPS-ów.  

Pan Starosta poinformował również, że niezależnie od tego w podjętej wcześniej przez Radę uchwale do budżetu zostały wprowadzone dochody wypracowane przez DPS w Kluczborku

w kwocie 215.000,-zł z czego odpłatność od pensjonariuszy wynosi 200.000-zł.

Środki te przeznaczamy właśnie na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 100.500,-zł, aby dać możliwość sfinansowania większego zatrudnienia i utrzymania płac na odpowiednim poziomie. Kwotę 89.000,-zł przeznaczone ma być na wydatek majątkowy w związku ze złożeniem do Urzędu Wojewódzkiego wniosku o zadanie inwestycyjne jakim jest rozpoczęcie docieplenia ścian w budynku przy ul.Wołczyńskiej 25.

Innych zapytań do sprawozdania z Zarządu Powiatu nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania radni przyjęli je 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Na zakończenie Pan Starosta zabierając głos poinformował, że w dniu 9 września 2007 r. odbędą się w Wierzbicy Górnej Powiatowe Dożynki, na które serdecznie wszystkich zaprasza.

Pan Starosta podziękował również radnym, którzy uczestniczyli w dniu 1 września br. 

w uroczystościach na cmentarzu i w kościele.

Radny Maciej Tomaszczyk zapytał jakie będą dalsze losy szczepionek, które pozostały po szczepieniach przeciwko meningokokom typu C.

Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że w chciałby, aby w najbliższym tygodniu odbyło się spotkanie wszystkich Burmistrzów, pielęgniarek oraz lekarzy, na którym wspólnie podjęta zostanie decyzja o losie 678 szczepionek.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim radnym oraz zaproszonym gościom za udział i zamknął o godz.1250 dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                               Przewodniczący Rady

 

                                                                                                  Mariusz Pieńkowski