Protokół Nr 10/2007

 

 

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Rozwoju Rodziny

Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 5 października 2007 r.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Adam Radom – Sekretarz Powiatu.

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

3.Iwona Solisz – Powiatowy Konserwator Zabytków.

4.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału edukacji i Sportu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zabytki Powiatu Kluczborskiego /szlak drewnianych kościołów i innych zabytków/.

   Rola i zadania Powiatowego Konserwatora Zabytków.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 11.10.2007 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodnicząca Komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji na wstępie otrzymali foldery wydane przez Starostwo Powiatowe
w Kluczborku ,,Szlakiem kościółków drewnianych w powiecie kluczborskim”.

Folder ten opisuje wszelkie walory turystyczne Ziemi Kluczborsko-Oleskiej i pozwala poznać piękno tras turystycznych i zabytków na terenie naszego powiatu.

Kolejno Przewodnicząca Komisji udzieliła głosu zaproszonej na dzisiejsze posiedzenie Pani Iwonie Solisz -  Powiatowemu Konserwatorowi Zabytków.

Pani Konserwator poinformowała, że rola i zadania konserwatora to bardzo szerokie spektrum działania. Przede wszystkim jest to prowadzenie bieżących prac administracyjnych, do których należy wydawanie pozwoleń i uzgodnień dotyczących stref ochrony zabytków i obiektów podlegających ochronie konserwatorskiej. Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Starostą Kluczborskim, a Wojewodą Opolskim powiat realizuje część zadań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na terenie Powiatu Kluczborskiego. Pani Konserwator wyjaśniła, że jej zadania dotyczą przede wszystkim realizacji zadań Konserwatora Wojewódzkiego.

Zdaniem Pani Konserwator część prac polega na ciągłych poszukiwaniach środków na remonty kościółków drewnianych, prowadzona jest współpraca i pomoc księżom w pozyskaniu w/w środków finansowych.

Składane są również wnioski do Urzędu Marszałkowskiego oraz do Ministra Kultury

i Dziedzictwa Narodowego. 

Pani Konserwator stwierdziła, że obecnie przygotowywane jest duże zadanie związane

z powołaniem Konsorcjum właścicieli architektury drewnianej na terenie Powiatu Kluczborskiego oraz Oleskiego.

Umowa Konsorcyjna została już przygotowana. Występuje również sporo problemów, które wynikają z tego, że na terenie tych dwóch powiatów znajdują się, aż cztery diecezje.

Biskup jednej z diecezji nie wyraża zgody podpisania się pod w/w Konsorcjum, co może stworzyć duży problem, gdyż może się okazać, że znaczna cześć obiektów należących do jednej z kurii może nie zostać włączona do projektu, którego celem jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej.

Ponadto pani Konserwator zaprezentowała kilka zdjęć z obiektu jakim jest Kościół w Miechowej z XVI w., na który udało się pozyskać środki na prace remontowe ze środków Ministra Kultury

i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków z Urzędu Marszałkowskiego.  

Wyremontowana została w nim cała konstrukcja.

Udało się również pozyskać środki na zabezpieczenie obiektów sakralnych.

Zdaniem Pani Konserwator biorąc pod uwagę szlaki turystyczne, promowanie w/w obiektów niezbędne jest zabezpieczenie ich od strony antywłamaniowej, przeciwpożarowej.         

Na terenie naszego powiatu takie zabezpieczenia posiadają 4 kościoły: w Miechowej, Gołkowicach, Brzezinkach, Bąkowie.

Pani Konserwator stwierdziła, że jest bardzo wiele obiektów wymagających prac remontowych, których właściciele mają z tym bardzo duże problemy.

Pani Konserwator przedstawiła również zebranym informację, że zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu będzie przygotowany projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków z budżetu powiatu kluczborskiego. Takie dotacje jak wyjaśniła Pani Konserwator właśnie przez samorządy: gminny, powiatowy oraz wojewódzki.           

Zgodnie z w/w rozstrzygnięciem istnieje możliwość ujęcia w budżecie na rok przyszły chociaż niewielkiej kwoty na prace remontowe o które mogliby występować ich właściciele.

Pani Konserwator poprosiła członków komisji o wsparcie powyższego projektu uchwały. Z taką prośbą wystąpił także Sekretarz Powiatu – Zadam Radom.

Kolejno Przewodnicząca Komisji poinformowała zebranych, że w poprzedniej kadencji Komisja Oświaty uczestniczyła w zwiedzaniu w/w kościółków. Przewodnicząca zaproponowała, aby członkowie Komisji Oświaty z tej kadencji również w miesiącach wiosennych udali się na wyjazdowe posiedzenie szlakiem kościółków drewnianych.

Ponadto Przewodnicząca zapytała, który z obecnych kościółków wymaga w pierwszym rzędzie remontu.

Pani Konserwator wyjaśniła, że jest to kościółek w Nasalach. Na ten kościół wsparcia udzieliła Gmina Byczyna. Została już wykonana dokumentacja i inwentaryzacja.

Innym kościółkiem jest kościół w miejscowości Wierzbica Górna, Biskupice.

Na zakończenie Przewodnicząca Komisji podziękowała Pani Konserwator za przedstawienie powyższych informacji.   

       

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 11 października 2007 r.

Na wstępie Pani Skarbnik przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. W powyższym projekcie zwiększeniu ulegają dochody powiatu

o kwotę 608.961,-zł. O w/w kwotę zwiększeniu ulegają także wydatki. Ponadto w projekcie wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, natomiast w dziale wydatków majątkowych w rozdziale – drogi publiczne powiatowe wyodrębnia się wydatki bieżące na kwotę 8.091,00,-zł.

Wprowadza się zmiany w planie wydatków na zadania remontowe na 2007 r. na lata 2006-2008 nowe zadanie jakim jest remont sali konferencyjnej w siedzibie Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego.

Zmianie ulega także jeden z paragrafów mówiący o upoważnieniu Zarządu Powiatu

w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny. W projekcie powyższym wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że jej zdaniem niektóre z placówek są faworyzowane jeśli chodzi o podział środków finansowych. Zdaniem radnej przy projektowaniu budżetu trzeba wziąć wszystkie szkoły i placówki pod uwagę, a w szczególności te, które wymagają najpilniejszych remontów. Zdaniem radnej do najpilniejszych należą : remont korytarzy

w Pracowni Ćwiczeń ZSP Nr 1 w Kluczborku,

Do wypowiedzi Przewodniczącej odniósł się Sekretarz Powiatu, który stwierdził, że do Zarządu wpłynął wniosek Dyrektora WODiDZ dotyczący zajęcia stanowiska w sprawie przystąpienia do wspólnej inwestycji termomodernizacji, wymiany okien, ocieplenia w ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 oraz ZSLT w Kluczborku. Rozstrzygniecie Zarządu Powiatu było w tym kierunku, aby powstrzymać się z decyzjami ostatecznymi do momentu spotkania osób kompetentnych ze strony Starostwa oraz osób z Urzędu Marszałkowskiego. Zdaniem Sekretarza audyt powinien ujmować wszystkie niezbędne wymogi, które są stawiane przy składaniu w projektach i wnioskach.

Takie spotkanie się odbyło uczestniczył w nim Pan Starosta oraz Kierownik Biura Funduszy Pomocowych i w związku z tym przystąpiono już do podjęcia prac zmierzających do przygotowania projektu takiego wniosku.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały. Za jego przyjęciem głosowało jednogłośnie 4 członków komisji.       

Kolejnym analizowanym projektem był projekt w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Powiatu w Kluczborku.

Sekretarz wyjaśnił, że niniejszy projekt został przygotowany z tego względu, gdyż, dotychczasowa uchwała Nr VIII/51/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003 r.  w sprawie ustalenia zasad otrzymywania zwrotu kosztów podróży służbowych przysługujących radnym określała stawki za km według niewłaściwych przepisów. Ponadto niektóre jej zapisy były również nieaktualne, gdyż zawierały np. nazwiska byłych Wiceprzewodniczących Rady.

W związku z powyższym zaistniała konieczność uregulowania w/w kwestii.

Do projektu nie wniesiono zapytań i przegłosowano jednogłośnie projekt uchwały.

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr XIX/149/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r. dotyczącej ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.

Projekt ten został przygotowany z uwagi na fakt, że roczne stawki opłat za

Do projektu nie wniesiono zapytań. Członkowie przyjęli go jednogłośnie 4 głosami za.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/70/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych. Wprowadzenie zmiany w dotychczasowym projekcie jest konieczne ze względu na wejście w życie nowych przepisów w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych. Do projektu także nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Kolejnym projektem uchwały jaki analizowali członkowie komisji był projekt w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. budowa boiska wielofunkcyjnego ogólnodostępnego z nawierzchnią poliuretanową przy Zespole Szkół Ogólnokształcących

im.A. Mickiewicza w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach programu ,,Budowy wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży”.

Podjęcie powyższej uchwały organu stanowiącego jest konieczne ze względu na zabezpieczenie prawidłowego wydatkowania przyznanych środków finansowych na kwotę 200.000,-zł w formie m.in. weksla ,,in blanco”  na w/w cel.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Członkowie w drodze głosowania przyjęli niniejszy projekt 4 głosami za.

Następnie członkowie omówili projekty uchwał dotyczące:

-nadania imienia I Liceum Profilowanemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno-

  Technicznych w Kluczborku,

-nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno-

  Technicznych w Kluczborku,

-nadania imienia Technikum nr 1 wchodzącemu w skład Zespołu Szkolno-Technicznych

  w Kluczborku.

Projekty niniejszych uchwał zostały przygotowane w związku ze złożonym wnioskiem przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Absolwenci szkoły, uczniowie oraz nauczyciele wyrazili we wniosku swoją aprobatę dla przywrócenia imienia Józefa Bema szkołom wchodzącym w skład ZSLT.

Do projektu nie wniesiono zapytań przyjmując go jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła następny projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Społecznej Straży Rybackiej.

O zmianę dotychczas obowiązującego Regulaminu zatwierdzonego uchwałą Rady Powiatu

Nr VIII/45/99 wystąpił Wojewoda Opolski w ramach sprawowanego nadzoru specjalistycznego. Przyjęcie niniejszego Regulaminu ma na celu ujednolicenie przepisów obowiązujących w tej kwestii. Do projektu nie wniesiono zapytań.

Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/179/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29.12.2004 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.           

Projekt powyższej uchwały szczegółowo omówił Sekretarz Powiatu, który wyjaśnił, że projekt dotyczy wykupu mieszkań w Polanowicach /są to mieszkania w miejscowości Polanowie oraz w Kluczborku przy ZSLT w Kluczborku/. Pan Sekretarz poinformował, że warunkiem wykupu jest to, że wszyscy lokatorzy muszą je jednocześnie kupić. W związku z tym przyjęto dwa kryteria, które funkcjonują w większości takich uchwał w innych samorządach. Projekt niniejszy przygotowano przede wszystkim w celu zakończenia procesu prywatyzacji powiatowych zasobów mieszkalnych poprzez zmianę warunków ich wykupu. Projekt ma na celu wyrażenie zgody na obniżenie ceny zbywanego na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego o 30% (dotychczasowy zapis: 25%) w przypadku, gdy nabywca wnosi zapłatę w całości przed zawarciem notarialnej umowy kupna-sprzedaży oraz o 2 % za każdy pełny rok licząc od roku budowy (remontu kapitalnego) budynku, w którym lokal się znajduje (dotychczasowy zapis: o 1% za każdy pełny rok licząc od roku budowy /remontu kapitalnego/ budynku, w którym lokal się znajduje do 20 lat i po 0,5% za każdy następny rok). Projekt ten proponuje, aby  w obowiązującej jeszcze uchwale wykreślić punkt, który mówi, że obniża się cenę lokalu o 25%, gdy w wyniku zbycia jednego lub kilku lokali jednocześnie, powiat przestaje być właścicielem nieruchomości. Zmiana przedmiotowej uchwały polega ponadto na zmianie zapisu mówiącego o tym, że wszystkie w/w bonifikaty oraz bonifikaty przyznawane na podstawie innych przepisów, nie mogą przekroczyć łącznie 90% ceny zbywanego lokalu. Zaproponowano również, by wszystkie te bonifikaty nie przekraczały 75% ceny lokalu.  Wszystkie proponowane zmiany dotyczą § 3 przedmiotowej uchwały.

Następnym omawianym przez komisję projektem uchwały był projekt w sprawie nabycia nieruchomości.

Uchwała ta dotyczy wyrażenia przez Radę Powiatu zgody na nieodpłatne nabycie na własność Powiatu Kluczborskiego nieruchomości położonej przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku (działka nr 88/4 ark. m. 3 o powierzchni 0,5012 ha) zabudowanej rozpoczętą inwestycją pn. „Ośrodek rehabilitacyjny” od CARITAS Diecezji Opolskiej. Projekt ten omówił Sekretarz Powiatu informując, że  nieruchomość ta została sprzedana przez powiat w 2001 roku CARITASOWI Diecezji Opolskiej za symboliczną złotówkę w celu kontynuowania w/w inwestycji, rozpoczętej przez powiat. Do dnia dzisiejszego inwestycja ta pozostała jednak w stanie pierwotnym, a obecnie CARITAS zdecydował o zwrocie nieruchomości powiatowi. Sekretarz wyjaśnił, że powiat mógłby zakończyć tę inwestycję przy wsparciu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zdaniem Pana Sekretarza wokół przekazania nieruchomości zaistniało wiele niejasności

i zamieszania w szczególności po artykułach jakie ukazały się w prasie. Pan Sekretarz przytoczył zebranym członkom wypowiedź Pana Starosty, w której Starosta wyjaśnia, że nosi się z zamiarem przejęcia w/w nieruchomości od ,,Caritas” o czym  poinformował Pana  Burmistrza w miesiącu lipcu br. Pan Starosta również pytał czy wcześniejsze deklaracje ze strony Burmistrza są aktualne jeśli chodzi o współfinansowanie w pracach wykończeniowych nieruchomości. Burmistrz wyraził chęć rozmowy w w/w sprawie. W sierpniu powrócono do tematu i ustalono, że zorganizowane zostanie spotkanie z szefem ,,Caritas” księdzem Drekslerem.

Wstępny kosztorys zamknięcia w/w obiektu wynosi na dzień dzisiejszy około 2.000.000,-zł.

Jak poinformował zebranych Pan Sekretarz istnieją ponadto duże możliwości na pozyskanie środków z PFRON-u.

Caritas do dnia dzisiejszego nie dokończył tej inwestycji i chce ją oddać powiatowi.

Zdaniem Pana Sekretarza przejęcie tego wyraża dalszą chęć współpracy z Gminą Kluczbork, a  najważniejsze jest, aby w tej kwestii skorzystali mieszkańcy oraz Gmina i Powiat.

Pan Starosta po otrzymaniu pisma od ,,Caritas” skierował do Pana Burmistrza stosowne pismo w tej sprawie.

Członkowie komisji przystąpili do głosowania powyższego projektu uchwały przyjmując go 3 głosami za, 2 wstrzymującymi się i braku głosów przeciw. 

Kolejno członkowie komisji analizowali -projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Projekt ten dotyczy dzierżawy pomieszczeń znajdujących się w budynku starej chirurgii położonym w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23 (działka nr 91/12 k.m. 12), w których funkcjonuje Laboratorium Diagnostyczne „MEDICINA” Państwa Barbary i Mariusza Basty. 

W poprzedniej kadencji była przygotowana taka uchwała, ale nie została przyjęta, ponieważ w tamtym czasie P. Basta i M. Basta  nie byli jeszcze najemcami tych pomieszczeń i dzierżawa na okres 10 lat powinna nastąpić po przeprowadzeniu przetargu. Wcześniej umowa była zawarta na okres 3 lat. Obecnie najemcy znacznie zainwestowali w użytkowane przez nich pomieszczenia i w związku z tym zasadne jest zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat. Możliwe jest to w trybie bezprzetargowym. Takie rozwiązanie będzie dla powiatu korzystne i zapewni ciągłość świadczonych przez laboratorium usług. Projekt uchwały przegłosowano jednogłośnie.

Innych zapytań do materiałów nie wniesiono.

Członkowie komisji analizie poddali również sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

Radna Lidia Łowicka odnosząc się do posiedzenia z dnia 17 września 2007 r.pkt.8 , który mówi o podpisaniu porozumienia z Gmina Wołczyn w sprawie udzielenia przez Powiat Kluczborski dotacji celowej /11.800,-zł/ organizacje Dożynek Gminno-Powiatowych w Wierzbicy Górnej zapytała czy to jest całość kwoty. Zdaniem radnej kwota ta jest bardzo duża.

Pani Skarbnik poinformowała, że nie ma jeszcze całości rozliczenia, ale jak będzie wykonane może radnej je udostępnić do wglądu. Członkowie komisji przystąpili do głosowania przyjmując je jednogłośnie.     

 

Ad.4.

 

Przewodnicząca Komisji poinformowała zebranych, że przygotowała do wszystkich naszych jednostek oświatowych oraz placówek życzenia z okazji Dnia Nauczyciela /załącznik do protokołu/, które zostały przesłane.

Radna Lidia Łowicka złożyła na ręce Przewodniczącej pismo dotyczące możliwości pracy Urzędu raz miesiącu w godzinach popołudniowych tak, aby pracujący mieszkańcy mieli możliwość załatwiania swoich spraw w urzędach.

Członkowie komisji poparli powyższy wniosek radnej.

Pani Przewodnicząca komisji poinformowała zebranych, że Związki Zawodowe Nauczycieli otrzymały już do zaopiniowania projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008.

Zdaniem Pani Przewodniczącej ZNP akceptuje powyższy regulamin.

Przewodnicząca ponadto zapytała Panią Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu czy wykazane zostały przez nią poszczególne placówki, w których występują braki odnośnie warunków pracy.

Pani Naczelnik poinformowała, że co roku, dwa tygodnie przed zakończeniem się przerwy w szkołach musi być złożona informacja o odbytych przeglądach BHP w szkołach i placówkach oświatowych. Na tej podstawie sporządzane jest zbiorcze opracowanie, które następnie przedstawiane jest Zarządowi Powiatu.

Przewodnicząca Komisji poprosiła Panią Naczelnik o krótkie udzielenie odpowiedzi na następujące tematy:

-czy zostały przekazane już placówki oświatowe nowo powołanym dyrektorom,

-ile zmniejszono oddziałów w poszczególnych szkołach lub zwiększono i jak to się przedkłada na     

  ilość zatrudnienia,

-czy realizowane są wnioski Komisji Oświaty, które były przekazane do Zarządu,

-jakie występują problemy w placówkach oświatowych, z którymi Komisja winna się zapoznać
  i udzielić ewentualnego wsparcia.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że szkoły są już przekazane. Nieznaczne kłopoty były w przekazaniu ZSP Nr 2 w Kluczborku. Zarząd zadecydował, że będzie powołana wspólna komisja w skład której wejdzie księgowa, przedstawiciel Wydziału Edukacji i Sportu, kierownik gospodarczy, przedstawiciel z sekretariatu młodzieżowego. Szkoła zostanie przekazana protokolarnie.

Ponadto Pani Naczelnik stwierdziła, że zauważa, iż najwięcej problemów nowym dyrektorom sprawiają sprawy finansowe czyli dbałość o plan finansowy jednostek. Pani Naczelnik stwierdziła również, że poczynione zostały działania, aby skierować nowo wybranych  dyrektorów na szkolenie dotyczące planowania nowego budżetu i realizacji wydatków.

Ponadto Pani Naczelnik wyjaśniła, że jeśli chodzi o oddziały w poszczególnych szkołach to Wydział Edukacji i Sportu sporządził zestawienie na lata 2006/2007 oraz 2007/2008. Zestawienie niniejsze znajduje się w aktach Komisji Oświaty teczka Nr RP/K.Ośw-0058/9/2007.

Wydział przedłożył również Komisji informację o liczbie etatów pedagogicznych
w poszczególnych szkołach.  

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział i zamknęła dzisiejsze obrady komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                         Irena Kielar