Protokół Nr 9/2007
z posiedzenia wyjazdowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki,
Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 sierpnia 2007 r.
Posiedzenie kontynuowano w dniu 30 sierpnia 2007r.
Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.
Listy obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski.
2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.
3.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia w dniach 23 sierpnia 2007 r. i 30 sierpnia 2007 r. :
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Przygotowanie placówek do rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
/wizyty członków komisji w poszczególnych placówkach oświatowych
3.Wspólne przygotowanie wniosków z wizyt.
4.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodnicząca Komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Przewodnicząca Komisji po otwarciu posiedzenia poinformowała wszystkich członków na jakie kwestie powinni zwrócić w szczególności uwagę podczas wizyt w szkołach.
Przewodnicząca zaproponowała, aby w szczególności zwrócić uwagę na:
-przebieg remontów w czasie wakacji /co zostało wyremontowane/,
-higienę pomieszczeń wokół szkoły /rabaty, boisko, podwórko, sale gimnastyczne/.
-obsadę kadrową /braki, uzupełnienia/
-przygotowanie podziału godzin,
-ilość oddziałów/profile/,
-przekazywanie placówek nowym dyrektorom,
-problemy w przygotowaniu placówek do otwarcia roku szkolnego.
Członkowie odwiedzili następujące jednostki oświatowe:
1.Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku,
2.Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku,
3.Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,
4.Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,
5.Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Bogdańczowicach,
6.Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku,
7.Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku,
8.Pracownia Ćwiczeń Praktycznych przy ZSP Nr 1 w Kluczborku.
Podczas wizyt największą uwagę zwrócono na przebieg istniejących remontów ich zakres
i harmonogram zakończenia.
W trakcie spotkania z obecnymi dyrektorami oraz nowo powołanymi członkowie komisji zostali poinformowani o przebiegu przekazania placówek, zabezpieczeniu kadry zgodnie z arkuszami oraz o innych problemach wynikających na dzień dzisiejszy.
Do problemów w poszczególnych placówkach należą m.in.:
Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku – w szkole brak jest większych remontów, podczas wizyty instalowano w jednostce monitoring oraz porządkowano teren obejścia szkoły.
Zdaniem członków komisji jak najszybciej należy dokonać wymiany stolarki okiennej
w budynku szkoły. Należy także wykonać remont elewacji budynku ze względu na nieestetyczny wygląd. Ponadto komisja zwróciła uwagę na zagospodarowanie terenu zielonego oraz konieczność modernizacji boiska szkolnego. W szkole popołudniami należy zwrócić uwagę na
przebywające na jej terenie obce osoby, które spożywają tam alkohol i narkotyki.
Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku – w powyższej jednostce trwają gruntowne remonty piwnic. Prace te dowodzą zdaniem komisji jak wiele można wykonać systemem gospodarczym.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku –
Trwa modernizacja i remont sali gimnastycznej oraz innych części w budynku dydaktycznym.
Ze względu na dużą ilość oddziałów szkoła chce zagospodarować część warsztatów szkolnych
na salę audiowizualną i pracownie. Komisja jest zaskoczona, że występują braki sal podczas,
gdy Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli posiada aż 7 sal.
Zdaniem członków komisji poprzez oddanie sal lekcyjnych dla PODN uczniowie mają wydłużone zajęcia dydaktyczno-wychowawcze.
W szkole tej podobnie jak w ZSLT należy zwrócić uwagę na osoby, które bardzo często przebywają na jej terenie w godzinach popołudniowych i wieczornych spożywając alkohol
i narkotyki.
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku – w powyższej jednostce trwają intensywne prace remontowe sali gimnastycznej, WC oraz części administracyjnej.
Komisja widzi w przyszłości potrzebę zmiany zniszczonej posadzki na parterze oraz ścian na korytarzu, gdyż jest to wizytówka szkoły.
Ponadto komisja stwierdza, że potrzeba wielofunkcyjnego boiska umożliwi w przyszłości rozwijanie kultury fizycznej na dobrym poziomie.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku – w jednostce odbywają się drobne remonty. Szkoła przygotowana jest jeszcze przez odchodzącą dyrekcję. Komisja nie miała okazji spotkania się z nowo powołaną dyrekcją.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku – wizyta w placówce odbyła się przy udziale odchodzącej dyrekcji oraz nowo powołanej. Podczas wizyty omówione zostały liczne potrzeby, które występują w jednostce na chwilę obecną. Komisja uznała, że do najpilniejszych prac można zaliczyć:
budynek szkolny – wykonanie obróbek blacharskich na dachu szkoły, wymiana rynien, okien, remont elewacji zewnętrznej, dokonanie oględzin stanu fundamentów.
sala gimnastyczna – /remont kapitalny/ wymiana okien /brak wentylacji/, wymiana dachu, oświetlenia, podłogi /parkiet/, wymiana rynien, remont elewacji zewnętrznej / pęknięcia ścian/
W placówce należałoby założyć również monitoring , gdyż na terenie szkoły dokonywanych jest wiele zniszczeń przez osoby postronne przebywające na jej terenie w godzinach popołudniowych i wieczornych. Ze względu na bezpieczeństwo p.poż należałoby poszerzyć bramę wjazdową na teren szkoły.
Ponadto teren szkoły powinien być ogrodzony od strony byłego składu opału. Komisja zwróciła również uwagę na zły stan boiska sportowego, którego nawierzchnia powinna być wymieniona ze względu na bezpieczeństwo młodzieży. Do remontu również zdaniem członków komisji należy zaliczyć ogrodzenie szkoły od strony ulicy.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Bogdańczowicach – członkowie komisji podczas wizyty przeanalizowali nabór uczniów
do klas I. Dyrekcja poinformowała członków komisji, że Zarząd nie wyraził zgody na utworzenie jednego z oddziałów. Członkowie komisji uznali, że Zarząd Powiatu powinien ponownie przeanalizować w/w sprawę, gdyż do powyższego oddziału zapisanych jest gro chętnych z terenu naszego powiatu, którzy są dziećmi rolników. Członkowie komisji w powyższej sprawie wystosowali wniosek przyjmując go jednogłośnie.
Pracownia Ćwiczeń Praktycznych przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku:
W w/w pracowni na korytarzach wymagany jest generalny remont toalet na II piętrze oraz piwnic.
Członkowie komisji uważają także, że w jednostkach powinno się nawiązać współpracę
z Komendą Powiatową Policji celem wzmożenia kontroli terenów szkolnych w godzinach popołudniowych i wieczornych. Zdaniem Przewodniczącej Komisji również SANEPID powinien zwracać uwagę na istotne uchybienia jakie występują w poszczególnych szkołach czego przykładem może być brak otwieranych okien w ZSP Nr 1 w Kluczborku
Komisja stwierdza, że w szkołach, gdzie zostali powołani nowi dyrektorzy brak jest terminów
w jakich winny być one przekazane nowym dyrektorom, brak jest również osób odpowiedzialnych w tej kwestii. Szkoły do dnia dzisiejszego nie zostały przekazane.
Informację tą potwierdziła również Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.
Pan Starosta stwierdził, że w związku z tym trzeba będzie wystosować pismo i pisemnie ich zobowiązać.
Radna Lidia Łowicka uważa, że jej zdaniem najbardziej zaniedbaną szkołą jest Zespół Szkół Mechanicznych w Kluczborku. Radna stwierdziła, że powinny być umocowania prawne do tego, aby dyrektor ponosił odpowiedzialność za to co zostało wykonane na rzecz szkoły.
Jeśli chodzi o przygotowanie spraw bieżących to przygotowane są arkusze oraz plan.
Braki kadrowe nie występują.
Ad.4.
Członkowie komisji zapoznali się z następującymi materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 6 września 2007 r.:
-projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,
Powyższy projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodujące zwiększenie ich o 423.632,-zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 423.632,-zł. Zmniejszeniu ulegają rozchody budżetu powiatu o kwotę 488.920,-zł. Ponadto wprowadza się zwiększenie wydatków bieżących budżetu o kwotę 488.920,-zł z tytułu zmniejszenia planowanych rozchodów budżetowych.
W projekcie tym wprowadza się także zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, na zadania remontowe. Zmiany następują również w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.
-projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.
Powyższe sprawozdanie zostało sporządzone za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2006 r.
Zostało ono sporządzone na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe obejmuje m.in.:
a/skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego zamykający się sumą
36.234.510,77,-zł,
b/skonsolidowany rachunek strat i zysków,
c/zestawienie zmian w funduszu jednostki.
-projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz
ich parkowanie.
Zgodnie z zapisami ustawy o ruchu drogowym Rada Powiatu ustala wysokość opłat za czynności związane z usuwaniem pojazdu z drogi i umieszczeniem go na parkingu strzeżonym.
Jednostki wykonujące te czynności są wyznaczane przez Starostę, a procedury administracyjne
w tej kwestii przeprowadza Wydział Komunikacji i Transportu tut. Starostwa wyłaniając firmę, która będzie świadczyć w/w usługi w przedmiotowym zakresie. Na podstawie załączników przedłożonych w wyłonionej ofercie oraz porównaniu wysokości opłat uchwalonych
w powiatach ościennych proponuje się wysokość opłat za w/w czynności.
-zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.
Projekt ten został przygotowany w związku z przekazaniem przez Zarząd PFRON-u dodatkowych środków przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej
i społecznej w Powiecie Kluczborskim. Proponuje się również w powyższym projekcie przeniesienie środków przeznaczonych na udzielenie pożyczki, dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego.
-projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami
pozarządowymi w 2007 roku” . Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym,
że w poprzedniej uchwale Nr XIII/68/2007 z dnia 31.05.2007 r. w w/w sprawie znalazł się błąd, który polegał na tym, że w paragrafie 25 zawierającym katalog działań i przedsięwzięć, na które niedozwolone jest udzielanie dotacji nie znalazło się odwołanie do paragrafu 18 regulującego formy przyznawania pomocy organizacjom pozarządowym. Przygotowany projekt uchwały pozwoli na wyeliminowanie niniejszej nieprawidłowości w przedmiotowej sprawie.
Członkowie komisji zapoznali się również z przygotowanym sprawozdaniem Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Kluczbork w Likwidacji z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 r. 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.
Sprawozdanie to zawiera informacje ogólne o jednostce, wykonanie sprzedaży, które zostało zrealizowane na kwotę 3.340,00,-zł, plan i wykonanie z tytułu najmu działki, plan i wykonanie sprzedaży sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów, wykonanie kosztów według rodzaju, wynik finansowy, stan należności i zobowiązań / w tym wymagalnych / w okresie sprawozdawczym, stan zadłużenia oraz informację opisową.
Członkowie komisji w materiałach otrzymali również informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.
Powyższą informację szczegółowo omówiła Pani Skarbnik przedstawiając:
-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,
-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych
przez powiat za I półrocze 2007 roku,
-zestawienie wydatków remontowych,
-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,
-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,
-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,
-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,
-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,
-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,
-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,
-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.
Przewodnicząca Komisji zapytała Panią Skarbnik jak procentowo przedstawiają się wydatki
za I półrocze jeśli chodzi o wydatki oświatowe.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że na wydatki remontowe i majątkowe do I półrocza przeznaczono 7 % ogólnego wykonania wydatków. Ponadto Pani Skarbnik poinformowała, że obecnie są zawarte umowy, niektóre zadania są już wykonane, ale ich płatności są ujęte na II półrocze.
W dyskusji zabrał także głos Pan Starosta, który poinformował, że występują duże kłopoty jeśli chodzi o wykonawców. Obecnie były przeprowadzone przetargi na wykonanie podłogi i stolarki drzwiowej w sali gimnastycznej w ZSO w Kluczborku oraz windy w SOSW w Kluczborku oraz boiska wielofunkcyjnego. Kłopoty powyższe wynikają ze wzrostu kosztów jeśli chodzi
o wykonawstwo oraz z powodu niedomówienia istoty warunków zamówienia.
Pan Starosta przedstawił członkom komisji pisemną informację o środkach zewnętrznych pozyskanych na realizację zadań oświatowych w 2007 roku. Informacja ta stanowi załącznik
do niniejszego protokołu.
Innych zapytań do informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2007 roku nie zgłoszono. Przewodnicząca Komisji poddała informację pod głosowanie. W wyniku głosowania członkowie komisji 4 głosami za przy braku głosów przeciw
i wstrzymujących się przyjęli powyższą informację.
Analizie poddano także sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres
od 19.06.2007 do 20.08.2007 r. Do sprawozdania nie wniesiono zapytań przyjmując je jednogłośnie.
Ad.5.
Członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia otrzymali kserokopię informacji przygotowanej przez Wydział Edukacji i Sportu w sprawie zdawalności egzaminu maturalnego
w latach 2005, 2006 i 2007. Członkowie komisji po krótkiej dyskusji poparli w pełni przedstawione w piśmie propozycje dalszych działań, które pozwoliłyby w przyszłości na osiągnięcie lepszych wyników matur w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego.
Członkowie przegłosowali propozycje popierając je jednogłośnie 5 głosami.
W powyższej kwestii zostanie sporządzone pismo do Naczelnika Wydziału Edukacji.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła także pismo /nr ED-AM-1013/3-2/07/ Wydziału Edukacji
i Sportu Starostwa Powiatowego w sprawie wytypowania przedstawiciela Komisji Oświaty
do składu Komisji ds. opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego.
Członkowie komisji do prac w w/w Komisji wyznaczyli radną Irenę Kielar – Przewodniczącą Komisji.
Innych spraw nieporuszona.
Ad.6.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim
za udział i zamknęła dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji
Irena Kielar