Do punktu
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 r.
Przewodniczący Rady udzielił głosu panu Staroście, który poinformował zebranych, że w w/w projekcie doszły dwie kwestie, o których przyjęcie w formie autopoprawki wnioskuje w imieniu Zarządu Powiatu.
Pan Starosta wyjaśnił, że w nowym projekcie, który radni otrzymali przy podpisywaniu listy obecności dodaje się § 4, który wprowadza zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na
2007 r. oraz w ramach wydatków majątkowych działu 754, rozdział 75411 – Komendy Powiatowe Straży Pożarnej, wyodrębnia się wydatki bieżące na kwotę 12.880.00,-zł.
Pan Starosta poinformował, że zmiany te mają związek z tym, że Gminy: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn postanowiły dofinansować zakup skokochronu dla KPPSP w Kluczborku łącznie przydzielając dotacje celowe na wartość 30.000,-zł. Wydatek ten był wprowadzany na poprzedniej sesji. Po dokonaniu zamówienia okazało się, że skokochron będzie kosztował mniej
i w wyniku tego pozostaje kwota 12.880,00,-zł. Zmiana zawarta w tym paragrafie oraz załączniku dotyczy przesunięcia tej kwoty z wydatków inwestycyjnych na wydatki bieżące Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku celem zakupienia innego sprzętu specjalistycznego.
Dodatkowo w § 5 przenosi się środki finansowe między rozdziałami klasyfikacji budżetowej.
Jako powiat jesteśmy zobowiązani do finansowania pobytu naszych dzieci przebywających
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie całej Polski. W związku z tym, że pięcioro wychowanków z naszego powiatu zostało umieszczonych w placówce w Rzeszowie, koszt ich pobytu w tej placówce wynosi 4.200,-zł miesięcznie, gdzie w naszym powiecie wynosi on około 1.800,-zł-1.900,-zł. Wraz z Panią Dyrektor PCPR podjęto bardzo szybkie działania, aby dzieci te przenieść do innej placówki. Jak stwierdził Pan Starosta to dzieje się bez naszego wpływu, taka decyzja o umieszczeniu zapada, a my jesteśmy zobowiązani do finansowania tych przedsięwzięć. Aby w miesiącach wakacyjnych nie doszło do przekroczenia planu wydatków w rozdziale – placówki opiekuńczo-wychowawcze, a w szczególności – dotacje celowe zmuszeni jesteśmy jak stwierdził Pan Starosta dokonać przesunięcia pomiędzy rozdziałami.
Projekt powyższej uchwały zwiększa dochody budżetu powiatu o kwotę 81.160,-zł, zwiększeniu ulegają także wydatki o kwotę 81.160,-zł.
Ponadto dokonuje się przeniesienia środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej. Przeniesienia te po stronie wydatków dotyczą: wydatków bieżących Starostwa Powiatowego w kwocie 300,-zł, wydatków bieżących WODiDZ w Kluczborku /zakup energii
i usług/. Do powyższego projektu radni nie wnieśli zapytań. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 15 radnych, za przyjęciem głosowało 15 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła uchwałę Nr XIV/71/2007 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 b porządku obrad
Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie ustalenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za pierwsze półrocze oraz zakresu
i formy informacji o przebiegu wykonania planu finansowego niektórych jednostek zaliczonych do podsektora samorządowego.
W uzasadnieniu do powyższej uchwały Pan Starosta wyjaśnił, że Zarząd Powiatu ma obowiązek sporządzania i przedkładania organowi stanowiącemu informację z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze każdego roku budżetowego oraz informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek wg. art.4 ust. 1, pkt. 7, 8 i 12 ustawy. Zakres i formę wskazanych informacji ustala Rada Powiatu.
Funkcjonująca w tym zakresie uchwała nie określa zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek wymienionych w/w punktami. Do tych jednostek zalicza się samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Zakres informacji w wyniku podjęcia tejże uchwały nie ulegnie zbytnim zmianom.
Zmiany mają dotyczyć określenia elementów jakie powinna zawierać informacja.
Po przedstawieniu uzasadnienia do projektu nie wniesiono zapytań.
Radni przystąpili do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Radni w drodze głosowania podjęli kolejną uchwałę Nr XIV/72/2007 w w/w sprawie.
Do punktu 3 c porządku obrad
Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za 2006 rok
oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku za 2006 rok.
Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia
w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej i nad jednostkami transportu sanitarnego Rada Powiatu zapoznaje się i analizuje sprawozdanie SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za 2006 r.
SPZOZ ZOZ w Kluczborku przedkłada organowi założycielskiemu sprawozdanie finansowe jednostki, które powinno być zgodnie z przepisami poddane analizie i przyjęte uchwałą.
Powyższe sprawozdanie obejmuje m.in.: bilans jednostki, rachunek zysków i strat, informację dodatkową do sprawozdania.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości Rada Powiatu w Kluczborku, która jest organem założycielskim dla SPZOZ ZOZ w Kluczborku zatwierdza sprawozdanie finansowe
i zajmuje stanowisko w sprawie pokrycia powstałej w jednostce straty.
Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie odnosząc się do powyższego sprawozdania czy w związku z tym, że w wykazanym okresie sprawozdawczym zdarzyły się kradzieże powodujące dewastację i kradzież sprzętów dokonano:
-oszacowania skradzionego sprzętu i na jaką kwotę,
-czy budynek był zabezpieczony,
-czy wyegzekwowano od firmy, która zajmowała się formą ochrony jakiekolwiek środki
chociażby z ubezpieczenia,
-na jaką kwotę i jaki sprzęt został przekazany do Agencji Rezerw Materiałowych Składnica
w Zalesiu,
-czy w związku z nawiązaną współpracą z kancelarią prawną, która zajmuje się egzekwowaniem
należności z tytułu ,,ustawy203” dokonano jakichkolwiek opłat ze strony Likwidatora SPZOZ
ZOZ w Kluczborku lub Starostwa Powiatowego.
Pan Starosta stwierdził, że na część pytań radny otrzyma odpowiedź na piśmie, ale chciałby również odpowiedzieć na niektóre z nich.
Pan Starosta poinformował, że jeśli chodzi o kwestię wartościowania sprzętu jaki został przekazany do Agencji Rezerw Materiałowych Składnica w Zalesiu to zdaniem Pana Starosty nie ma co wartościować. Ponadto Pan Starosta poinformował, że jeśli chodzi o opłaty kancelarii, która zajmuje się egzekwowaniem należności z tytułu ,,ustawy 203”, to takie postępowanie rzeczywiście jest prowadzone przeciwko NFZ. Ta kancelaria nie została opłacona ani przez Starostwo, ani przez Likwidatora ponieważ zostaliśmy zwolnieni z kosztów tego procesu.
Jeśli wynik sprawy będzie pomyślny to zostaną zasądzone koszty zastępstwa procesowego
i z tych właśnie środków kancelaria może być opłacona. Proces ten jeszcze się nie zakończył, było już kilka spraw. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego trzeba dowieść, że z momentem wejścia w/w przepisów w zakładzie nastąpiła szkoda, oszacować ją.
Ponadto Pan Starosta wyjaśnił jeśli chodzi o budynek po byłym Oddziale Wewnętrznym to firmy ochroniarskiej nie ma już od lat i obiekt ten nie był chroniony. Budynek ten znajduje się
w dyspozycji powiatu i był zabezpieczany i doglądany przez pracowników starostwa na bieżąco.
W budynku tym nie ma sprzętu i innych przedmiotów o podwyższonej wartości.
Zdaniem Starosty były to jedynie włamania tzw. złomiarzy.
Radny Leszek Krzyżanowski poprosił także o wyjaśnienie, które sprawy sądowe toczące się
w okresie sprawozdawczym od 01.01.2006 r.- 31.12.2006 r. zostały rozstrzygnięte na korzyść SPZOZ ZOZ w Kluczborku, a które nie.
Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały. W drodze głosowania Radna Powiatu podjęła następną uchwałę Nr XIV/73/2007
w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za 2006 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2006 rok.
Do punktu 3 d porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.
Uzasadnienie do powyższej uchwały mówi, że w budżecie powiatu na 2007 r. przyjęto wzrost wynagrodzeń o 2% w porównaniu do roku 2006. Każda jednostka otrzymała środki na podwyższenie wynagrodzeń, które zostały zapisane w budżecie Powiatu. Zgodnie
z Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego najniższe wynagrodzenie w I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego ustala Rada Powiatu. Wartość punktu ustalona jest natomiast przez pracodawcę po porozumieniu z Rada Powiatu. Po zwróceniu się do jednostek o propozycje wartości wynagrodzenia i wartości punktu wynika, że gro jednostek proponuje podwyższenie wartości punktu o 1,-zł . Propozycja ta została zaopiniowana przez Zarząd Powiatu pozytywnie.
Ponadto najniższe wynagrodzenie w I kategorii zaszeregowania dla jednostek oświatowych
i Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego ,,Nasz Dom” pozostaje na dotychczas określonym poziomie, a dla pozostałych jednostek zwiększa się z 580,-zł na 600,-zł.
Swoje opinie w powyższej sprawie wyraziły także związki zawodowe: OPZZ, ZNP, NSZZ ,,Solidarność” oraz Forum Związków Zawodowych.
Do projektu nie wniesiono zapytań. Radni Rady Powiatu przystąpili do głosowania.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych, za przyjęciem opowiedziało się jednogłośnie
14 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się
Radni podjęli uchwałę Nr XIV/74/2007 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.
Do punktu 3 e porządku obrad
Kolejnym przedstawionym na dzisiejszych obradach projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. Remont sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. A. Mickiewicza w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków w ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Projekt ten został przygotowany dodatkowo w związku z ujęciem do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Opolskiego w 2007 r. w/w zadania na kwotę 165 000 zł.
W związku z powyższym istnieje konieczność złożenia wniosku o dofinansowanie modernizacji, remontów i inwestycji obiektów sportowych do Ministerstwa Sportu. Jednym z niezbędnych załączników do wniosku jest uchwała organu stanowiącego dotycząca zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania przyznanych środków finansowych w formie m.in. weksla
,,in blanco”. W/w wniosek powinien zostać złożony do Ministerstwa Sportu do dnia 30 lipca 2007 r.
Do powyższego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W obecności 15 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie 15 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Radni podjęli uchwałę Nr XIV/75/2007 w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. Remont sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących im.
A. Mickiewicza w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków w ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.
Do punktu 4 porządku obrad
Na zapytanie radnego Mirosława Misiaka odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, który poinformował, że dwa dni temu odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego, na którym omówiono sytuację na terenie woj. opolskiego związaną z wystąpieniem w rejonie Czech
i terenach przygranicznych przypadków ptasiej grypy. W powiecie nyskim podjęto działania zabezpieczające natomiast jeśli chodzi o procedury są one określone i uruchamiane poprzez
Powiatowego Inspektora Weterynarii, który jest odpowiedzialny za podjęcie działań w przypadku wystąpienia zagrożenia spowodowanego ptasią grypą. Na wypadek zagrożenia posiadamy ubrania ochronne dla osób działających wewnątrz ogniska. Jest także wyszczególniona na terenie woj. opolskiego firma utylizująca.
Na zapytanie radnej Celiny zając odpowiedzi udzielił także Naczelnik w/w Wydziału, który wyjaśnił, że dyspozytor Centrum Powiadamiania Ratunkowego po dokonaniu wywiadu z osobą zgłaszającą podjął decyzje o skierowaniu pacjenta do Przychodni ,,ANMED”, który zabezpiecza nocną opiekę lekarską w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej po godzinach funkcjonowania poradni w dniach wolnych od pracy. W kompetencjach i procedurach, które są akceptowane przy składaniu oferty do NFZ jest też punkt dotyczący udzielania pomocy tzw. wyjazdowej.
Taka sytuacja, o której wspomniała radna Celina Zając dlatego może mieć miejsce, gdyż lekarz w tym czasie mógł być na wyjeździe. Ponadto Pan Naczelnik zobowiązał się do przeprowadzenia rozmowy z Kierownikiem Przychodni ,,ANMED” i wyjaśnić tą sprawę.
Do wypowiedzi nawiązał także Pan Starosta, który stwierdził, że takie zgłoszenia o kwalifikacji dyspozytorki, która decyduje o tym, czy pacjent kwalifikuje się czy też nie do przyjazdu karetki były zgłaszane już do starostwa dużo wcześniej. Zdaniem Starosty najbardziej istotną sprawą jest to, że wywiad dokonywany przez dyspozytora powinien być jak najbardziej rzetelny i powinno się na to w szczególności zwrócić uwagę.
Pan Starosta nawiązując również do zgłoszonych w pkt. 2 spraw dotyczących ubytku w jezdni
przy przystanku w miejscowości Gierałcice, wykoszeniu traw na poboczach zakrętów drogi
w kierunku Opola oraz uszkodzeniu chodnika w Wołczynie poprosił o interwencję w tych sprawach Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.
Do punktu 5 porządku obrad
Radni zapoznali się z następnym punktem dzisiejszej sesji, którym jest sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004-2007 wraz z perspektywą do 2011 roku za okres od 28 lutego 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. Niniejszy plan jest realizacją polityki ekologicznej państwa zgodnie z następującymi zasadami gospodarowania odpadami:
-zapobieganie powstawaniu odpadów lub ograniczanie ilości odpadów i ich negatywnego
oddziaływania na środowisko,
-zapewnienie zgodne z zasadami ochrony środowiska odzysku,
-zapewnienie zgodne z zasadami ochrony środowiska unieszkodliwiania odpadów.
Celem szczegółowym przygotowania sprawozdania jest ocena postępów w realizacji każdego
z zadań zapisanych w ,,Planie gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego na lata 2004-2007 z perspektywą do roku 2011” i wyciagnięcie wniosków, które powinny być uwzględnione w aktualizacji planu gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego.
W powyższym sprawozdaniu zostały również wykorzystane informacje zawarte
w sprawozdaniach z realizacji gminnych planów gospodarki odpadami, wydanych decyzjach administracyjnych w zakresie gospodarki odpadami wraz z wnioskami o ich wydanie, wojewódzkiej bazie danych oraz informatorach statystycznych.
Radny Leszek Krzyżanowski zwracając się do osób, które przygotowały powyższe sprawozdanie podziękował im twierdząc, że zostało ono przygotowane bardzo rzetelnie i szczegółowo.
Przewodniczący Rady w związku z brakiem zapytań poddał je pod głosowanie.
Za przyjęciem powyższego sprawozdania głosowało jednogłośnie 15 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Do punktu 6 porządku obrad
Kolejnym punktem sesji było przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 14.05.2007 do 12.06.2007 r. W w/w okresie sprawozdawczym odbyły się 4 posiedzenia. Zarząd Powiatu podjął 21 uchwał oraz szereg rozstrzygnięć.
Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy w związku z udzielonym pełnomocnictwem dla Radcy Prawnego Michała Kuleszy do występowania przed WSA w Opolu w sprawie skargi Prokuratora Okręgowego w Opolu przeciwko Radzie Powiatu w Kluczborku na uchwałę Nr XI/84/2003
z dnia 16 października 2003 r. w sprawie utworzenia spółki powiat poniósł jakieś koszty.
Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że zgodnie z brzmieniem uchwały z dnia 31 maja 2007 r., kiedy przyjęta została uchwała dot. odpowiedzi na skargę złożoną przez Prokuratora Okręgowego
w kwestii uchwały dot. utworzenia spółki PCZ w Kluczborku odpowiedź na ta skargę została złożona przez w/w pełnomocnika w dniu 9 czerwca 2007 r. w WSA w Opolu i obecnie czekamy na wyznaczenie rozprawy. Jeśli chodzi o koszty Pan Starosta poinformował, że ma nadzieję,
że ich nie zapłacimy. Na dzień dzisiejszy powiat nie poniósł żadnych kosztów. Powiat przez pełnomocnika będzie wnosił o zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego od strony przeciwnej, którą jest prokurator. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że poprzednim razem kiedy skarga w tej samej sprawie była kierowana przez Pana H.Fraszka również wnioskowano
o zasadzenie kosztów zastępstwa stronie skarżącej. Sąd Administracyjny jednak nie zasadził
ich i powiat poniósł koszty tego zastępstwa. Pan Starosta stwierdził, że jeśli takie koszty powiat będzie miał ponieść to wszyscy radni zostaną o tym poinformowani.
Innych zapytań do sprawozdania nie zgłoszono.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał powyższe sprawozdanie pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 12 radnych, wstrzymało się 3, nie stwierdzono głosów przeciw.
Do punktu 7 porządku obrad
Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że do Starosty kluczborskiego wpłynęło pismo
Braci kapucynów w Wołczynie w sprawie dofinansowania wypoczynku dla dzieci z ubogich rodzin. Zarząd Powiatu skierował niniejsze pismo do Rady Powiatu, aby na najbliższej sesji zostało ono przekazane radnym z prośbą o ewentualną pomoc. Pismo powyższe znajduje się
w aktach teczka Nr RP-0718/7/2007.
Przewodniczący kolejno udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował radnych, że w dniu 26 czerwca 2007 r. odbyła się w WSA w Opolu rozprawa ze skargi Pana H. Fraszka na uchwałę
z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie postawienia w stan likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku. Rozprawa ta była już kolejną, na poprzedniej rozprawie 10 maja do postępowania przystąpił Prokurator Okręgowy, który przedstawił stanowisko popierające skargę Pana H. Fraszka.
Powiat na wniosek otrzymał wówczas 14 dniowy termin do odniesienia się do tego stanowiska.
Z naszej strony zostało wniesione stanowisko do Sądu. Termin rozprawy został wyznaczony na dzień 26 czerwca 2007 r. Pan Starosta poinformował, że Sąd Wojewódzki w Opolu oddalił powyższą skargę w całości pomimo udziału Prokuratora. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze uzasadnienia pisemnego do wyroku, ale takowe będzie i każdy z radnych będzie mógł otrzymać jego kserokopię. Pani Sędzia w swoim ustnym uzasadnieniu poinformowała, iż nie kwestionuje interesu prawnego skarżącego. Natomiast w toku postępowania przed Sadem nie dowiedziono, aby ten interes prawny został naruszony. Nie dowiedziono także, żeby dostępność do stacjonarnej opieki medycznej w powiecie kluczborskim została ograniczona. Nie naruszono także interesu prawnego obywatela, gdyż nie wprowadzono odpłatności itp.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Starosta złożył wszystkim zebranym życzenia wakacyjne, do których przyłączył się również Przewodniczący Rady.
Radna Bożena Małysa poruszyła ponownie sprawę wykaszania poboczy przy drogach
w miejscowościach Tuły oraz Lasowice Wielkie.
Pan Dyrektor ZDP w Kluczborku zabierając głos poinformował radną, że wycinka poboczy będzie kontynuowana, ale ze względu na to, że na terenie Gminy Wołczyn ruszają prace przy przebudowie ul. Kluczborskiej wszyscy pracownicy zostali skierowani na ten teren.
Wycinka poboczy będzie kontynuowana po zakończeniu prac na w/w terenie.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 8 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim radnym oraz zaproszonym gościom za udział i zamknął o godz. 1255 XIV sesję Rady Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Mariusz Pieńkowski