Protokół Nr XI/2007

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 26 kwietnia 2007 r.

 

 

            XI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1200 Przewodniczący Rady

- Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 18.

W dalszej części obrad uczestniczyło już 19 radnych.

            Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad.

Przewodniczący wystąpił z wnioskiem, aby z porządku obrad został wycofany projekt uchwały

w sprawie zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia

2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Rodziny i Patologii. Przewodniczący Rady uzasadnił swój wniosek tym, że aby dokonać zmiany nazwy komisji powinien być zmieniony zapis w Statucie Powiatu.

Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem z uwzględnieniem wniosku Przewodniczącego Rady Powiatu.

W obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

                a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
                b/zatwierdzenie porządku obrad,

                c/ zatwierdzenie protokołów z IX i X sesji.

             2.Interpelacje i zapytania radnych.

             3.Podjęcie uchwał w sprawach:

                a/ rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego

                    oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r.,

                b/ zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

                    uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

                c/ wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność

     Powiatu Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork                                                 d/ zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

                   29 grudnia 2005 r. w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć

                   niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych   

                   zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość,

               e/ zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym

                   powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz

                   przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego

                   obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych
                   i opiekuńczych,

               f/ określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej   

                  dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania,

               g/ przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku

                   na 2007 rok,

               h/ odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

               i/ powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

               j/ zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika   

                     Konsumentów w Kluczborku w 2006 roku.            

             4.Przyjęcie informacji dotyczącej stanu bezpieczeństwa Powiatu

                Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006 r.

              5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
                 w Kluczborku w 2006 roku oraz rocznego sprawozdania z działalności Warsztatów   

                 Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku.

             6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
                za 2006 r.      

             7.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

             8.Sprawozdanie w działalności Zarządu Powiatu.

             9.Wolne wnioski i zapytania.

           10.Zamknięcie obrad.  

 

            Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołów z IX i X sesji. Do protokołów radni nie wnieśli uwag. W obecności 19 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokoły z IX i X sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radni nie wnieśli żadnych interpelacji i zapytań.

 

Do punktu

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2006.

Radni do powyższego projektu uchwały otrzymali wcześniej przygotowaną przez Zarząd Powiatu informację na temat przebiegu wykonania budżetu za 2006 rok.

Informacja ta zawiera:

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 r.

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 r.

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych   

  przez powiat za rok 2006,

-wykonania planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 roku,

-informację o realizacji inwestycji wieloletniej,

-zestawienie wydatków remontowych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-prognozy finansowe i informację o wielkości zadłużenia,

-sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego SPZOZ w likwidacji za 2006 rok,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach /część opisowa/

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach /część opisowa/. 

Niniejsza informacja była przedmiotem obrad poszczególnych komisji Rady Powiatu,

a w szczególności Komisji Rewizyjnej. Informacja również została przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu zaopiniowania.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Skarbnik, która odczytał zebranym opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą powyższego sprawozdania.

Skład Orzekający RIO w Opolu uchwałą Nr 105/2007 z dnia 24 kwietnia 2007 r. pozytywnie zaopiniował przedłożone sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Paweł Prochota, który przedstawił wszystkim wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Kluczborskiego za rok 2006. Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu powiatu w roku 2006 opierając się o sprawozdanie Zarządu jak i na podstawie prac komisji, które były prowadzone w trakcie roku budżetowego. Po szczegółowej analizie komisja stwierdziła,
że wykonanie budżetu jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

W związku z powyższym Komisja Rewizyjna wystąpiła do Rady Powiatu z wnioskiem

o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

Komisja przesłała także niniejszy wniosek do regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.

Regionalna Izba Obrachunkowa zaopiniowała pozytywnie wniosek Komisji Rewizyjnej dotyczący udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu podejmując uchwałę Nr 172/2007 z dnia 16 kwietnia 2007 r. Obie opinie zostały odczytane zebranym przez Skarbnika Powiatu.

Do projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XI/51/2007

w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2006.

Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej znajdują się w aktach Komisji Rewizyjnej- teczka

Nr RP/K.Rew-0053/1/2007.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały jaki został przedstawiony radnym był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.

Pan Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który wystąpił z wnioskiem,
aby do powyższego projektu została wprowadzona autopoprawka Zarządu Powiatu.

Pan Starosta poinformował, że materiały zostały przekazane radnym przed sesją.

Ponadto Starosta wyjaśnił, że autopoprawka została przygotowana przez Zarząd Powiatu w dniu 24 kwietnia 2007 r. już po posiedzeniach wszystkich komisji.

Pan Starosta wyjaśnił wszystkim zebranym, że autopoprawka wprowadza zmiany:

- w § 1 zwiększa się planowane dochody z kwoty 30.831,-zł na 70.831,-zł,

- w § 2 zwiększa się wydatki także z kwoty 30.831,-zł na 70.831,-zł,

- w § 3 dodaje się pkt.4 mówiący o tym, że w ramach wydatków bieżących działu 801, rozdział   

   80120 – licea ogólnokształcące, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 50.000,00,-zł,

- § 7 otrzymuje nowe brzmienie ,,wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek

   realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku”,

Zmiany te mają związek z wnioskami jakie wpłynęły z naszych jednostek po zatwierdzeniu materiałów na sesję.

Do projektu nie wniesiono żadnych zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się podejmując uchwałę Nr XI/52/2007 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego, w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork.

Nieruchomości te stanowiły do tej pory drogi Powiatowe, które uchwałami m.in. Zarządu Województwa Opolskiego, Rady Miejskiej w Kluczborku oraz Rady Powiatu w Kluczborku zaliczone zostały do kategorii dróg gminnych. Większość dróg została przekazana Gminie Kluczbork protokołem zdawczo-odbiorczym.

Cztery drogi figurują jednakże w Księgach Wieczystych jako własność powiatu Kluczborskiego. Zaistniała więc konieczność przekazania ich poprzez notarialna umowę darowizny na własność Gminy Kluczbork. Do zawarcia niniejszej umowy konieczne jest podjęcie kolejnej uchwały

w w/w sprawie. Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania radni jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XI/53/2007 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały

Nr XXXV/251/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania
do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia

na odległość. Projekt powyższy został przygotowany w związku ze zmniejszeniem liczby godzin nauczyciela – konsultanta czyli Pani dyrektor PODN, a jednocześnie zwiększeniem zadań związanych z koordynacja doradztwa metodycznego na terenie powiatu namysłowskiego, oleskiego, gmin powiatu oleskiego oraz gmin powiatu kluczborskiego.

Przewodniczący Rady w związku z brakiem zapytań do projektu uchwały poddał go pod głosowanie. Rada Powiatu 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XI/54/2007 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 e porządku obrad

 

Następnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zasad udzielania zniżek

i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Uregulowanie powyższe pozwolą na ujednolicenie zasad we wszystkich szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski, zapewniając jednocześnie właściwą realizację zasad statutowych szkoły. Projekt ten zastępując dotychczasową uchwałę pozwoli na uwzględnienie aktualnych przepisów prawa oświatowego.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał w/w projekt pod głosowanie radnych.

W wyniku głosowania Rada Powiatu 17 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XI/55/2007 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały był projekt

w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania.

Projekt powyższy został przygotowany w związku ze zmianami w ustawie Karta Nauczyciela – art.72 ust.1, w którym to wprowadzono zapis przekazujący kompetencje radom powiatów, gmin

i województw do określania rodzajów w/w świadczeń. Dotychczasowe brzmienie w/w artykułu nie określało sposobów i warunków przyznawania pomocy zdrowotnej. Projekt niniejszej uchwały poddano także opinii wszystkich związków zawodowych. Nauczyciele także otrzymali pisma z prośbą o wypowiedzenie się na powyższy temat. Wszystkie opinie nauczycieli zostały również przesłane do związków zawodowych. Związki po analizie wyraziły opinię pozytywną.

Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał niniejszy projekt uchwały pod głosowanie.

W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W związku z powyższym Rada podjęła kolejna uchwałę Nr XI/56/2007 w sprawie określania rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania.

 

Do punktu 3 g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok.

Projekt ten został przygotowany zgodnie z zapisami ustawy samorządzie powiatowym, która mówi o przedkładaniu przez poszczególne komisje planów pracy komisji oraz sprawozdań z ich działalności.

Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych Rada Powiatu 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XI/57/2007 w niniejszej sprawie.

 

Do punktu 3 h porządku obrad

 

Radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie odwołania powiatowego rzecznika konsumentów.

Do tej pory funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów pełnił Sekretarz Powiatu – Jan Piekiełek. W związku z wprowadzonymi zmianami organizacyjnymi w Starostwie Powiatowym w Kluczborku zakres jego obowiązków uległ zmianie. Ze względu na powyższe dalsze pełnienie w/w funkcji przez Pana Jana piekiełka nie znajduje uzasadnienia w aktualnej organizacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań.

Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie w wyniku, którego w obecności 18 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw

i wstrzymujących się. Zatem Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę Nr XI/58/2007

w  przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 i porządku obrad

 

Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt w sprawie powołania powiatowego rzecznika konsumentów.

W projekcie tym proponuje się powołać na w/w stanowisko Pana Janusza Kuliberdę, który do tej pory był zatrudniony na stanowisku inspektora ds. ochrony konsumentów, wykonując jednocześnie obowiązki powiatowego rzecznika konsumentów. W wyniku przeprowadzonych zmian w aktualnej organizacji Starostwa Powiatowego zaproponowano, aby w/w inspektor ze względu na posiadaną wiedzę i doświadczenie objął w/w funkcję.

Do niniejszego projektu nie wniesiono żadnych zapytań i uwag w związku z czym Rada Powiatu w drodze głosowania w obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się przyjęła uchwałę Nr XI/59/2007 w sprawie powołania powiatowego rzecznika konsumentów.

 

Do punktu 3 j porządku obrad

 

Ostatnim projektem uchwały jaki został przedstawiony radnym był projekt w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

w Kluczborku w 2006 roku. Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów rzecznik konsumentów obowiązany jest w terminie do 31 marca każdego roku przedłożyć Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.

Do przygotowanego sprawozdania również nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał niniejsze sprawozdanie pod głosowanie. W wyniku głosowania radni podjęli w obecności 18 osób, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uchwałę Nr XI/60/2007 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2006 roku.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Kolejnym punktem porządku obrad było przyjęcie informacji o stanie bezpieczeństwa powiatu

w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006.

Z powyższej informacji wynika, że rozkład zagrożeń pożarowych na terenie powiatu nie uległ zmianie w stosunku do poprzedniego roku. Zagrożenia występujące w wiodących zakładach przemysłowych podlegają stałemu nadzorowi ze strony służby kontrolno-rozpoznawczej. Zabezpieczone są siły i środki niezbędne do usunięcia przewidywanych zagrożeń.

Radna Irena Kielar odnosząc się do powyższej informacji zapytała jakie nieprawidłowości zostały stwierdzone podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych w przedszkolach. Radna wyraziła swoje obawy, gdyż do przedszkoli uczęszczają również dzieci niepełnosprawne, którym podczas jakichkolwiek zdarzeń jest trudniej się poruszać.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Komendantowi PPSP w Kluczborku, który wyjaśnił, że nieprawidłowości stwierdzone w przedszkolach dotyczą w głównej mierze warunków ewakuacji.

Spowodowane to jest zmianą przepisów przeciwpożarowych. Brak jest oddymiania klatek schodowych, co powoduje zagrożenie życia ludzi zwłaszcza w przedszkolach.

Właściciele obiektów zobowiązani są do usunięcia usterek w określonych terminach.

Kolejno w powyższej sprawie głos zabrał Pan Starosta, który stwierdził, że dynamiczne zmiany przepisów powodują, iż w obiektach tego typu obowiązek jest wprowadzany. Ten sam problem istnieje poza przedszkolami również w szkołach. Czego przykładem może być ZSO

w Kluczborku, internacie WODiDZ oraz SOSW. Koszt tych zadań jest bardzo wysoki.

Pan Starosta podziękował Panu Komendantowi za dużą wyrozumiałość ponieważ jest w tej kwestii bardzo przychylny i pozwala stworzyć programy naprawcze, dostosowujące, rozpisane na roczny lub dwuletni okres czasu, co w konkretnych warunkach budżetowych jest bardzo ważne.

Pan Komendant zabierając głos stwierdził, że wprowadzając postępowanie administracyjne jednocześnie nakładając obowiązek na użytkownika obiekty jest świadomy tego, że wymaga

to dużych kosztów, dlatego też niejednokrotnie przychyla się do rozbicia zadania na okres dwóch lub trzech lat. Innych zapytań do informacji nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał powyższa informacje pod głosowanie radnych.
W obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się radni przyjęli informację dotyczącą stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006.                       

 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Następnym punktem porządku sesji było przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w 2006 roku oraz rocznego sprawozdania

z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku.

Powyższe sprawozdanie zawiera m.in.:

-informacje o udzielonej pomocy z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej dla

  niepełnosprawnych mieszkańców Powiatu Kluczborskiego w 2006 r.,

-wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2007 r.,

-plan pracy PCPR w Kluczborku na rok 2007.

Ponadto sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku zawiera:

-informację o uczestnikach tychże warsztatów,

-frekwencję uczestników WTZ w roku 2006,

-charakterystykę działalności rehabilitacyjnej,

-wykorzystanie środków finansowych,

-podsumowanie efektów terapii poszczególnych uczestników.

Radna Irena Kielar zapytała czy w związku z tym, że PCPR w dalszym ciągu zamierza podejmować działania zmierzające do zbudowania na terenie Powiatu koalicji instytucji zajmujących się pomocą społeczną zabezpieczone zostały środki na ten cel. Komisja Oświaty jest za utworzeniem takiej koalicji.

Radna również zwróciła uwagę na fakt, że brak był środków na usamodzielnienie się wychowanków i czy zostały one zabezpieczone w przyszłym budżecie.

Radna Irena Kielar stwierdziła, że Komisja Oświaty odwiedziła placówki szkolne.
Członkowie po odbytych wizytach zawnioskowali, że powinno się przemyśleć sprawę utworzenia jednostki opiekuńczo-wychowawczej, gdyż gro dzieci nie znajduje opieki w Domach Dziecka, a umieszczane jest w innych powiatach.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Dyrektor PCPR, która wyjaśniła, że jeśli chodzi o brak środków na usamodzielnianie się wychowanków to są to świadczenia nieobligatoryjne w danym roku budżetowym tzn., że wychowankowie, którzy nabywają prawo do tego, aby takie środki otrzymać otrzymują je w miarę możliwości w momencie kiedy środki w budżecie są zaplanowane. W tym roku zaczęto wypłacać zaległe środki z rozpoznaniem sytuacji wszystkich wychowanków wprowadzając jednocześnie gradację. Wypłacono w pierwszej kolejności osobom w bardzo złej sytuacji. Dotyczy to głównie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. W roku 2005 pieniądze zostały wypłacone dla wszystkich usamodzielniających się wychowanków. W 2006 r. było znacznie mniej tych środków zarówno dla rodzin zastępczych jak i na usamodzielnienie się.

Jeśli chodzi natomiast o utworzenie jednostki opiekuńczo-wychowawczej to sytuacja jest trudna.

Od momentu zmiany sytuacji prawnej SOSW, które do tej pory były placówkami nie feryjnymi, dzieci, które miały wskazania do specjalnego szkolenia mogły być na zasadzie placówek opiekuńczo – wychowawczych umieszczone w SOSW. W chwili obecnej nastąpiła zmiana
i dzieci, które uczą się i kształcą w SOSW jakby maja wskazanie do umieszczenia w placówkach opiekuńczo-wychowawczych czyli Domach Dziecka. W tym roku skomplikowało to funkcjonowanie placówek i obecnie sześcioro dzieci z naszego powiatu przebywa ze względu na przepełnienie w Pogotowiu Opiekuńczo-Wychowawczym poza terenem naszego powiatu.

Zdaniem Pani Dyrektor wszystkie dążenia zmierzają do tego, aby tworzyć placówki rodzinne natomiast żeby odchodzić od instytucjonalizowania i tworzenia dodatkowych placówek.

Głos w powyższej sprawie zabrał także Pan Starosta, który stwierdził, że zadania powyższe są finansowane od 2004 r. wyłącznie z budżetu powiatu.

W roku 2006 na planowane wydatki na rodziny zastępcze w wysokości 1 mln.zł, wykonanie wzrosło o ponad 218.00,-zł w związku z tym tych środków ciągle brakuje.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał oba sprawozdania pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie 18,

nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny punkt obrad, którym było sprawozdanie

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 rok.

Celem prac w/w komisji jest zwiększenie aktywności podmiotów działających w sferze bezpieczeństwa i porządku, a także szeroko pojętego wychowania młodzieży.

Komisja ta została powołana w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Do powyższego sprawozdania nie wniesiono zapytań ani uwag. Przewodniczący poddał je pod głosowanie. W wyniku głosowania radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Radni nie zgłaszali żadnych interpelacji i zapytań.

 

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Następnie radni przystąpili do analizy sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 06.03.2007 r. do 30.03.2007 r.

Radna Lidia Łowicka nawiązując do sprawozdania z dnia 30 marca 2007 r. zapytała czego dotyczyła umowa z ,,PRO” Sp. z.o.o z/s w Praszce dotycząca publikowania w tygodniku ,,Kulisy Powiatu” materiałów prasowych przygotowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Pan Starosta wyjaśnił radnej, że Zarząd Powiatu postanowił zawrzeć taka umowę, która dotyczy to publikacji materiałów z istotnych zdarzeń z życia powiatu na bardziej odpowiednich warunkach cenowych. Istotnym elementem tej umowy jest to, że udało się powiatowi wynegocjować takie warunki, że w ramach tej strony będziemy mogli zamieszczać obligatoryjne ogłoszenia. A zatem przy wszelkiego rodzaju procedurach związanych ze zbywaniem nieruchomości nie będziemy obciążani dodatkowymi kwotami.

Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie radnych. W obecności 18 radnych, jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się radni przyjęli powyższe sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Radna Celina Zając poinformowała, że chciałaby w imieniu Związku Sybiraków złożyć pismo, które również wpłynęło do Pana Starosty w sprawie złożonych wcześniej przez Pana Starostę Stanisława Rakoczy deklaracji dotyczącej ogrodzenia pomnika Sybiraków na Cmentarzu
w Kluczborku. Zobowiązanie to zostało przez Sybiraków przyjęte z wdzięcznością lecz do dnia dzisiejszego ogrodzenie pomnika nie zostało wykonane.

Radna stwierdziła, że bardzo ściśle współpracuje z tym Kołem i prosi, aby spełnić ich prośbę, gdyż są to ludzie, którzy upominają się o swoje stracone lata, w których nie wolno było o tym mówić, a naszym obowiązkiem jest przejąć od nich tą ,,schedę” .

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który wyjaśnił, że taki wniosek wpłynął do niego ze Związku Sybiraków i w tej kwestii zostały poczynione pierwsze kroki.

Zrobiony został wstępny kosztorys na kwotę 2,5 tys.zł. Pan Starosta popiera to przedsięwzięcie

i dlatego za pośrednictwem Referatu Promocji zwrócono się do kilku firm o oferty wykonania.

W tej kwestii zwrócono się również do Prezesa Kluczborskiej Firmy ,,Fampra” o pomoc

w wykonaniu oraz z prośbą o sfinansowanie części wydatków na ten cel.

Odpowiedź w tej kwestii zostanie również przekazana Sybirakom.

Pan Starosta poinformował także zebranych, że w związku z tym, iż 11 stycznia br. Rada Powiatu podjęła uchwałę o przystąpieniu Powiatu Kluczborskiego do Stowarzyszenia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia drogi S 11 zostaliśmy zaproszeni do udziału w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. Zarząd delegował do udziału w tym spotkaniu Dyrektora ZDP

w Kluczborku, z terenu Gminy Byczyna uczestniczył Burmistrz Ryszard Gruner.

Na powyższym spotkaniu byliśmy z Opolszczyzny jedynymi, a pomimo to wystarczyło by Pan Dyrektor ZDP został członkiem Zarządu Stowarzyszenia, a jednocześnie Sekretarzem. Natomiast Pan Burmistrz Gruner Członkiem Komisji Rewizyjnej.

Gmina Kluczbork przygotowuje się również do przystąpienia do niniejszego Stowarzyszenia.

Radna Celina Zając poprosiła o wyjaśnienie jak przedstawia się pomoc dla repatriantów, ile jest takich osób w Powiecie Kluczborskim i z jakich stron do nas przyjechali.

Pan Starosta wyjaśnił, że powiat otrzymuje pomoc zgodnie z przepisami z budżetu Państwa za pośrednictwem Wojewody, najczęściej jest to pomoc na koszty przejazdu i zakwaterowanie. Coraz częściej ubiegamy się również o środki na aktywizację zawodową tych osób.

Do tej pory repatrianci trafiali głównie do Gminy Byczyna. W związku z tym Pan Starosta poprosił o dalszą wypowiedź członka Zarządu Powiatu – Macieja Tomaszczyka.

Radny stwierdził, że Gmina Byczyna jest ,,liderem” w kraju jeśli chodzi o liczbę repatriantów.

Od roku 2004 jest tych rodzin osiem, w tym roku trzy rodziny, a w sumie jest to 29 osób.

Jeśli chodzi o środki jakie dostaje Gmina na przygotowanie i wyposażenie mieszkania jest to kwota około 115.000,-zł

Natomiast jeśli chodzi o powiat to są dwa zadania. Przez Powiat przechodzą pieniądze dla repatriantów w wysokości 6.000,-zł obecnie na członka rodziny jako zasiłek na zagospodarowanie /z budżetu Wojewody/, oraz środki z PUP na aktywizację zawodową

w kwocie około 30.000,-zł.

Na zakończenie obrad radny Leszek Krzyżanowski podziękował Panu Dyrektorowi ZDP

za odpowiedź na jego interpelację w sprawie ewentualnego wykonania sygnalizacji świetlnej

na skrzyżowaniu ul. Byczyńska-Ligonia oraz zapytania w sprawie możliwości obniżenia chodnika na przejściu dla pieszych przy ul. Jana Pawła- Byczyńska.

Na zakończenie Przewodniczący przypomniał wszystkim radnym o terminie składania oświadczeń majątkowych, który kończy się w dniu 30 kwietnia.

Przewodniczący poinformował również zebranych, ze do Rady Powiatu w dniu 15 marca 2007 r.  

wpłynęło pismo /pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu/ radnej z powiatu Kieleckiego I i II Kadencji, która zwraca się z prośbą o pomoc i wsparcie leczenia jej 7-letniej córki. Przewodniczący zasugerował, że jeśli radni maja chęć pomocy to druki z numerem konta w/w radnej dostępne są w Biurze Rady.   

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął o godzinie 1320 dzisiejsze obrady XI sesji Rady Powiatu

w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                         Przewodniczący Rady

 

                                                                           Mariusz Pieńkowski