Protokół Nr 5/2007

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii

w Kluczborku z dnia 19 kwietnia 2007 r.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Piotr Pośpiech - Starosta Kluczborski.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wnioski po wizytach w placówkach oświatowych.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodnicząca Komisji przywitała wszystkich zebranych i otworzyła dzisiejsze posiedzenie komisji. Kolejno Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji w dniu dzisiejszym o godzinie 900 odbyli wizyty w placówkach oświatowych. Członkowie zostali podzieleni na dwie grupy:

 

I Grupa – w składzie I.Kielar, L.Łowicka, G.Mikoda udała się do Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.

 

II Grupa – w składzie C.Zając, R.Wietrzyk udała się do Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

W związku z wcześniej zaplanowanymi wizytami w szkołach poszczególni Dyrektorzy Szkół Ponadgimnazjalnych otrzymali pismo, w którym Komisja zwraca się do Dyrektorów o udzielenie radnym informacji jakie zostały zawarte w załączniku do w/w pisma /pismo stanowi załącznik

Nr 1do niniejszego protokołu/.

Dyrektorzy przygotowali część informacji pisemnie. Informacje te zostały przekazane członkom komisji i stanowią załącznik Nr 2 do protokołu. Pozostałe kwestie zostały szczegółowo omówione z Dyrektorami lub ich Zastępcami.

Podczas wizyt szczególną uwagę zwrócono na wygląd zewnętrzny budynków, sal gimnastycznych, bibliotek, sal informatycznych.

Dyrektorzy zapoznali członków komisji z problemami z jakimi borykają się ich placówki.

Po wizytach członkowie komisji spotkali się na posiedzeniu o godz. 1230  w celu omówienia swoich spostrzeżeń.

Członkowie komisji opracowali następujące wnioski dotyczące poszczególnych szkół:

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego

w Bogdańczowicach:

 

1.zadbanie o ogólną estetykę obiektu /teren wokół szkoły, internatu, szklarni oraz patii/,

2.należałoby zwiększyć zatrudnienie pracowników obsługi, co pozwoliłoby utrzymać obiekt wraz

   z podległym terenem w większym porządku,

3.budynek szkolny wymaga remontów dachu oraz okien /przecieki w kilku miejscach m.in.:

   sala gimnastyczna, nowy obiekt/,

4.konieczność przeprowadzenia remontu toalet /brak glazury/.

 

Zespół Szkół Ogólnokształcących:

 

1.zadbanie i opieka nad obiektami zielonymi np. boisko /ZSO oraz Publiczna Szkoła Nr 1/,
2.budynek szkoły jako najstarszy powinien być systematycznie i co roku remontowany,

   /dokonywane remonty powinny być ze środków wydzielonych z budżetu naszego powiatu/

   W powyższej szkole remontu wymagają sale lekcyjne, korytarze oraz sala gimnastyczna.

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1:

 

1.szkóła wymaga monitoringu ze względu na dużą ilość młodzieży,

2.remont sali gimnastycznej w szczególności wymiana okien, które obecnie nie otwierają

   się przez co jest brak wentylacji,

3.rozwiązanie sprawy płatności zwrotu kosztów podróży dla nauczycieli prowadzących

   indywidualne nauczanie w różnych częściach naszego powiatu,

4.malowanie korytarzy oraz remont toalet w budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół

   Ponadgimnazjalnych Nr 1, gdzie znajdują się sale lekcyjne.

 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy:

 

1.rozważenie możliwości utworzenia placówki opiekuńczo-wychowawczej ze względu na dużą

   ilość dzieci kierowanych przez Sąd do placówek tj. Dom Dziecka,

2.zabezpieczenie funduszy na remonty, które są konieczne ze względu na przepisy BHP

   /śliskie schody/

 

Zespół Szkół Licealno-Technicznych:

 

1.wymiana okien oraz niektórych podłóg,

2.wprowadzenie termomodernizacji,

3.pomalowanie ogrodzenia wokół szkoły,

4.wprowadzenie monitoringu.

 

 

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego:

 

1.remont sali gimnastycznej, boiska oraz innych części budynku.

 

           Komisja również zwraca się z prośbą, aby nowo wybrani Dyrektorzy mieli możliwość wspólnie z obecną Dyrekcją brać udział w opracowaniu projektów organizacyjnych szkół.

Komisja popiera przygotowanie wzrostu wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi w poszczególnych szkołach, gdyż ta grupa jest niedoszacowana. Komisja zwraca także uwagę na różnicę jaka istnieje w wartościach punktu w porównaniu do innych jednostek administracyjnych.

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji zapoznali się z przygotowanymi materiałami na sesję Rady Powiatu.

Materiały zawierają projekty uchwał w sprawach:

- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia

  absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r.,

-zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu

  Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu

  Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork,

-zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r.
  w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad   

  zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie

  kształcenia na odległość,   

-zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska

   kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji   

  tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych

  i opiekuńczych,

-określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli 

  oraz warunków i sposobów ich przyznawania,

-przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok,

-zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r.

  w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,

-odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

  w Kluczborku w 2006 roku.

Członkowie komisji zapoznali się z informacją dotyczącą stanu bezpieczeństwa Powiatu    Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006, sprawozdaniem

z działalności Powiatowego Centrum Pomocy rodzinie w Kluczborku w 2006 roku wraz

z rocznym sprawozdaniem z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej, sprawozdaniem z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r.

Członkowie komisji również zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się do Pani Skarbnik i poprosiła o przedstawienie w skrócie informacji na temat wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Pani Skarbnik poinformowała, że niniejsze sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 % na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.

Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %,

co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych

oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego.

Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów.

Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K.Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Ważny jest także zakup windy w DPS w Gierałcicach, który został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach.

Pani Skarbnik poinformowała, że wykonano remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice. Mniejsze kwoty wydatkowane były wydatkowane na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach.

Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych.

Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 %

na 60% możliwego.

Pani Skarbnik omówiła również projekt uchwały w sprawie uchwały Nr VII/30/2007

Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego

na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Przewodnicząca Komisji Irena Kilar zapytała z czego wyniknęła w/w kwota. 

Skarbnik wyjaśniła, że kwota w/w wiąże się z ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium. W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS. Po przeprowadzonej w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona. Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.

Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było na ten temat informacji.

Przy kolejnych programach stypendialnych nie było już tyle nieścisłości, gdyż zaczęto przeprowadzać różnego rodzaju szkolenia.

Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków.

Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Panią Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza.

Kwota za wynajm zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu.

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie Panią Skarbnik czy środki, które zostały wykazane

w załączniku do niniejszej uchwały w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2007 rok przeznaczone na dofinansowanie zakupu ubrań gazoszczelnych oraz urządzeń diagnostycznych do badania i kontroli w/w ubrań oraz sprzętu ochrony dróg oddechowych dla KPPSP w Kluczborku są środkami naszymi czy też

z innych źródeł.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to środki z PFOŚiGW. Pan Komendant zwrócił się z pismem

o zwiększenie planu na kwotę 30.000,-zł, gdyż w jego pierwszej wersji kwota ta wynosiła jedynie 20.000,-zł, a w związku z tym zabrakłoby środków na zakup w/w ubrań.

Radna Irena Kielar zapytała co oznaczają zapisy z załącznika Nr 5- zmiany w planie wydatków

-4.000,-zł – nagrody dla studentów za osiągnięcia w nauce,

-80,-zł – wypłata stypendium Starosty.

Pani skarbnik wyjaśniła, że stypendium Starosty wypłacane jest przez Pana Starostę co roku dla najbiedniejszych studentów.

Przewodnicząca Komisji odnosząc się do pozostałych materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu stwierdziła, że zostały one przygotowane bardzo przejrzyście, a w szczególności sprawozdanie z działalności PCPR w Kluczborku.

Innych zapytań do materiałów nie zgłoszono w związku z tym Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie członków komisji sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok. W obecności 5 członków komisji za przyjęciem głosowało

3 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.         

                      

Ad.4.

 

Pan Starosta poinformował zebranych, że w najbliższym czasie będzie realizowana inicjatywa Urzędu Marszałkowskiego, która pozwoliłaby zdobyć środki na remonty kościółków drewnianych w naszym powiecie.

Zdaniem radnej Ireny Kielar do inicjatywy powinny włączyć się także wszystkie gminy.
Radna uważa, że na ten cel można pozyskać nawet 85% ze środków unijnych.

Pan Starosta stwierdził, że w naszym powiecie znajdują się 22 kościoły. Ponadto zdaniem Starosty dużo zależy od ich właścicieli.

Kolejno Pan Starosta poinformował zebranych, że zostały już przeprowadzone konkursy na stanowiska Dyrektorów Szkół. Obecnie Starostwo otrzymało już od Kuratora dwie opinie dotyczące zatwierdzenia wyniku tychże konkursów /w sprawie wyboru Dyrektora ZSP – RCKU w Bogdańczowicach oraz Dyrektora ZSLT w Kluczborku/.

Pan Starosta stwierdził, że do konkursu na Dyrektora ZSP Nr 1 zostało złożone przez rodzica zastrzeżenie. W wyniku tego Zarząd Powiatu zadecydował, aby zwołać jeszcze raz wszystkich członków Komisji Konkursowej i wysłuchać stanowiska obu stron.

Zdaniem Pana Starosty nie zaszły żadne okoliczności, które miałyby wpływ na przebieg w/w konkursu, tym bardziej, że na zakończenie żaden z członków nie wniósł uwag podpisując protokół. Konkurs został przeprowadzony zgodnie przepisami. Natomiast ewentualne uwagi

i zdarzenia jak stwierdził Pan Starosta podczas przerwy nie są zasadne. 

Innych spraw nie poruszano.

        

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                  Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                        Irena Kielar