Ponadto prowadzone są rozmowy, aby w gestii powiatu pozostało około
Kolejno Starosta powiedział, że do końca lutego komplet potrzebnej dokumentacji w sprawie przekazania naszej szkoły powinien znaleźć się w dyspozycji Ministra, łącznie z uchwałą Rady Powiatu. Jest to zgodne z ustawą o systemie oświaty. Wtedy do końca marca powinno być wynegocjowane i podpisane porozumienie z Ministerstwem, a samo przejęcie szkoły miało by miejsce w dniu 1 stycznia 2008r. Czyli do końca 2007r. szkołę w Bogdańczowicach prowadzi jeszcze powiat. Jednak z chwilą przekazania szkoły Ministrowi Rolnictwa,
w budżecie powiatu brakować będzie dochodów na kwotę około 1 mln. zł. Koniecznie trzeba będzie uzupełnić ten niedobór w postaci rozpoczęcia jakiejś nowej działalności edukacyjnej. W przypadku nie przejęcia przez Ministra naszej szkoły konieczne będzie chyba podjęcie przez Radę Powiatu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły. Jeżeli Rada nie podejmie jednak
w tym roku żadnej decyzji to w 2008r. trzeba będzie znaleźć w budżecie powiatu około 600.000,-zł. tylko dla tej jednostki. Oprócz tego trzeba pamiętać o konieczności przeprowadzenia remontu budynków szkoły, co dodatkowo wymaga dużych środków finansowych. Zdaniem Starosty nie podjęcie żadnej decyzji w sprawie Bogdańczowic
będzie najgorszym rozwiązaniem.
Radna Celina Zając powiedziała, że widzi ze strony szkoły wolę przejścia pod Ministerstwo Rolnictwa.
Wicedyrektor szkoły potwierdziła i dodała, że liczy na poparcie radnych w tej kwestii.
Radna Zając powiedziała, że jej zdaniem nie ma tu żadnego ryzyka, więc trzeba spróbować.
Starosta dodał, że należy również wyjaśniać mieszkańcom powiatu całość sprawy w taki sposób, aby był dobry odbiór społeczny.
Wicestarosta dodał, że Ministerstwo nie ma również nic przeciwko temu, aby obecni uczniowie klas w zawodach nierolniczych ukończyli naukę w tej szkole bez żadnych dodatkowych kosztów.
W drodze głosowania, w obecności 6 radnych, Komisja Oświaty jednogłośnie opowiedziała się za przekazaniem Ministrowi Rolnictwa szkoły w Bogdańczowicach z uwzględnieniem w/w zapisu w porozumieniu dotyczącego mienia szkoły oraz pozostawienia w gestii powiatu 14 ha gruntów.
Kolejno głos zabrał Starosta i powiedział, że jeśli chodzi o nową działalność edukacyjną
to można by utworzyć w naszym powiecie Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy lub Młodzieżowy Ośrodek Socjalizacyjny. Jego siedzibą mógł by zostać internat byłego Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach w Gminie Byczyna.
Następnie Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję dotyczącą proponowanego budżetu powiatu na 2007r., który został przedłożony przez Zarząd Powiatu. Przewodnicząca dodała, że komisja chce w szczególności zająć się budżetem z zakresu oświaty.
Głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział, że jeśli chodzi o dochody w budżecie powiatu to zadowalający jest fakt utrzymania dość wysokiego poziomu wypracowanych dochodów własnych szkół. Największe dochody wypracowują takie jednostki jak Wojewódzki
Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Kolejno Starosta powiedział, że łączne środki
na zadania związane z oświatą zaplanowano na 2007r. w kwocie 21.294.613,-zł., z czego 19.434.970,-zł. stanowi część oświatowa subwencji ogólnej, a 1.859.643,-zł. to dochody własne oraz otrzymane dotacje celowe. Łączne środki na oświatę stanowią 47,13% ogółu dochodów naszego budżetu. Ponadto w projekcie budżetu zabezpieczone zostały wstępnie środki na zakup samochodu dostawczego do Pracowni Ćwiczeń Praktycznych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w kwocie 40.000,-zł. oraz na zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku szkoły i internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w kwocie 32.000,-zł. Środki finansowe na zakup
i montaż windy w w/w wysokości są tylko udziałem własnym powiatu, o pozostałe środki
na ten cel powiat będzie występował do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o dalsze konieczne remonty w szkołach i placówkach oświatowych to trzeba będzie starać się dodatkowo o środki unijne. Środki unijne będą
do pozyskania w latach 2007-2013, ale nie ma jeszcze niestety opracowanych zasad ich zdobycia.
Kolejno Starosta powiedział, że w dniu dzisiejszym odbędzie się posiedzenie Zarządu Powiatu, na którym zostanie zaproponowana przez Starostę autopoprawka do projektu tegorocznego budżetu powiatu. Autopoprawka ta powinna między innymi pomóc nam przygotować się do ubiegania o środki unijne. Wynika to z faktu niedawnego otrzymania
od Zarządu Województwa Opolskiego projektu harmonogramu naboru wniosków o te środki. Z harmonogramu wynika, że najprawdopodobniej pierwszy nabór wniosków w ramach Regionalnego Programu Edukacyjnego na działania związane z edukacją będzie odbywał się już w miesiącu lipcu roku bieżącego. Natomiast podpisanie umów nastąpi w miesiącu grudniu 2007r. Z tego wynika, że musimy w najbliższym czasie mieć gotowe już projekty oraz być przygotowani do ich złożenia, ponieważ w ramach punktowania wniosków pierwszy obszar punktowania jest za gotowość. Znaczy to, że gotowy projekt otrzymuje dodatkowe punkty. Starosta kolejno zwrócił uwagę na to, że drugi nabór na bazę szkolną w powiatach zaplanowano dopiero na miesiąc czerwiec 2010r. Zdaniem Starosty do lipca tego roku należy przygotować między innymi projekt na termomodernizację (wymianę okien i docieplenie) budynku Zespołu Szkół Licealno-Technicznych oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Kluczborku. Ponadto będziemy składać również projekty na nasze drogi powiatowe, ale pierwszy nabór dla powiatów w tej kwestii wyznaczono dopiero na miesiąc lipiec 2008r. W roku bieżącym czeka więc nasze jednostki sporo pracy.
Następnie Starosta poinformował zebranych, że wpłynęła do nas informacja z Opola dotycząca możliwości ubiegania się o środki Ministerstwa Sportu oraz Urzędu Marszałkowskiego w zakresie bazy sportowej. W związku z powyższym w autopoprawce
do budżetu znalazły się następujące zadania, które można by zrealizować w ramach takiego dofinansowania:
1.remont sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku (50.000,-zł.
udziału własnego),
2.remont sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku
(100.000,-zł. udziału własnego),
3.budowa boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Ośrodku Sportu
i Rekreacji w Kluczborku (150.000,-zł. udziału własnego).
Przewodnicząca Komisji powiedziała, że konieczny jest również remont ogrodzenia przy boisku Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku. Przewodnicząca powiedziała też, że w projekcie budżetu powinny znaleźć się środki na doposażenie bibliotek szkolnych.
Radny Maciej Tomaszczyk powiedział, że powiat może chyba złożyć wniosek w tej sprawie
o środki unijne.
Przewodnicząca Komisji powiedziała, że w Starostwie powinien być pracownik, który zajmował by się wyłącznie sprawami pozyskiwania środków unijnych i służył by pomocą naszym jednostkom organizacyjnym w tym zakresie.
Starosta powiedział, że w niedługim czasie po uchwaleniu budżetu, będą przeprowadzone zmiany organizacyjne w tut. Starostwie oraz pozostałych jednostkach.
Przewodnicząca dodała, że jest to konieczne, ponieważ według opinii części mieszkańców powiatu, w niektórych jednostkach jak np. Zarządzie Dróg Powiatowych jest za dużo pracowników administracyjnych, a za mało wykonawczych.
Przewodnicząca Komisji zapytała kolejno dlaczego na zakup samochodu dla Starostwa zaplanowano w budżecie aż 80.000,zł. Zdaniem Przewodniczącej jest to bardzo duża kwota.
Starosta wyjaśnił, że obecnie powiat ma w swojej dyspozycji jeden samochód osobowy
o bardzo dużym przebiegu. Wykorzystywany jest on zarówno przez Starostwo jak i przez
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie do wyjazdów środowiskowych, do kontroli
w terenie uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń, a także do transportu dzieci
do rodzin zastępczych. Zakup nowego samochodu jest konieczny, ale nie ustalono jeszcze konkretnie jaki on będzie.
Na zapytanie radnego Macieja Tomaszczyka Starosta następnie wyjaśnił, że w projekcie budżetu zaplanowano co prawda kwotę 1.300.000,-zł. na budowę wiaduktu na ul. K.Miarki
w Kluczborku, ale jest jednak inna propozycja naszych drogowców. Dyrekcja Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku proponuje, aby na to zadanie starać się pozyskać środki unijne. Składając projekt możemy wykazać, że na to zadanie wydaliśmy już 527.000,-zł. jako udział własny. Na dzień dzisiejszy prawie kompletna jest dokumentacja na to zadanie i właściwie jesteśmy już gotowi do złożenia wniosku o dofinansowanie, ale jest to możliwe dopiero
w 2008r. Drogowcy proponują więc, aby zadanie to rozpisać na lata 2006, 2007 i 2008,
w roku bieżącym wykazać się tylko wydatkowaniem 15.000,-zł. na resztę dokumentacji,
a dopiero w przyszłym roku złożyć cały projekt. Natomiast w bieżącym roku, zamiast budowy tego wiaduktu drogowcy proponują:
-remont z przebudową wiaduktu w m. Gołkowice (300.000,-zł.),
-projekt na remont mostu w m. Proślice (20.000,-zł.),
-projekt na przebudowę przepustu w m. Pogorzałka (20.000,-zł.),
-projekt na przebudowę przepustu przed m. Piaski (20.000,-zł.),
-projekt na remont przepustu w m. Świniary Małe (20.000,-zł.),
-projekt na remont dwóch mostów w m. Czaple Stare (50.000,-zł.),
-remont dwóch mostów w m. Czaple Stare (620.000,-zł.).
Starosta dodał, że jego zdaniem zatrudnienie w Zarządzie Dróg Powiatowych jest właściwe,
a pracujące tam osoby niejednokrotnie wykonują w ramach swojego etatu czynności, które
w innych powiatach zlecane są firmom obcym (np. opracowanie projektów).
Kolejno radna Lidia Łowicka zapytała czy planowany w projekcie budżetu do zakupu budynek na nową siedzibę Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku będzie wymagał remontu. Starosta wyjaśnił, że budynek ten nie wymaga remontu, a jedynie odświeżenia ścian i będzie to wykonane w ramach środków własnych urzędu.
Radna Celina Zając zapytała co będzie z budynkiem obecnej siedziby Powiatowego Urzędu Pracy. Starosta wyjaśnił, że został już ogłoszony przetarg na jego sprzedaż.
Przewodnicząca Komisji powiedziała, że jeśli chodzi o nieruchomości powiatu to należy się dobrze zastanowić nad planowaną sprzedażą budynków po dawnym Oddziale Wewnętrznym i pralni naszego szpitala.
Innych zapytań do projektu budżetu radni nie wnieśli, w związku powyższym Przewodnicząca Komisji poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji Oświaty,
w obecności 7 radnych, jednogłośnie przyjęli proponowany projekt budżetu na 2007r.
wraz z autopoprawką i zaopiniowali go pozytywnie. Opinia Komisji Oświaty zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady, Przewodniczącemu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz do swoich akt (RP/K.Ośw.-0053/1/2007). W opinii powyższej
Komisja Oświaty zawarła między innymi:
-wolę przekazania Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi ZSP-RCKU w Bogdańczowicach
z uwzględnieniem pewnych warunków,
-potrzebę dofinansowania bibliotek szkolnych,
-konieczność pozyskiwania środków unijnych dla szkół i na drogi powiatowe.
Przewodnicząca Komisji powiedziała, że zasadne było by przeprowadzenie jakiegoś szkolenia dla radnych co do budżetu czyli jego konstrukcja, zasady przygotowywania, itp. Starosta odpowiedział, że jest w tej kwestii do dyspozycji radnych, podobnie jak Skarbnik Powiatu.
Ad.3.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła radnym swoje propozycje do planu pracy komisji
na 2007r. Członkowie komisji otrzymali je w formie pisemnej. Radny Maciej Tomaszczyk również przygotował pisemne propozycje i przedłożył je radnym. Radna Otylia Skoczylas zaproponowała ponadto, aby Komisja Oświaty w planie pracy ujęła też wizytę w wybudowanym niedawno Gimnazjum w Chocianowicach.
Członkowie komisji opowiedzieli się za przedstawionymi propozycjami i jednogłośnie,
7 głosami za, przyjęli plan pracy komisji na 2007r. Plan pracy znajduje się w aktach komisji (RP/K.Ośw.- 0051/2/2007).
Ad.4.
Kolejno radni zapoznali się z informacjami przygotowanymi przez Wydział Edukacji dotyczącymi:
1.struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego (publicznego i niepublicznego) w Powiecie
Kluczborskim – pismo Nr ED-MS-0055/1/07 z dnia 22.01.2007r.,
2.wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych – pismo Nr ED-MS-4333/1-2/07
z dnia 25.01.2007r.
Członkowie komisji nie wnieśli uwag do powyższych informacji. Informacje te znajdują się
w aktach komisji (RP/K.Ośw.-0058/1-2/2007).
Ad.5.
Radna Lidia Łowicka zapytała czy jest możliwość zwoływania posiedzeń Komisji Oświaty
i Komisji Zdrowia w jednym dniu. Przewodnicząca Komisji Oświaty powiedziała, że terminy posiedzeń należy uzgadniać z Przewodniczącymi obu komisji, ale jej zdaniem jest to możliwe.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.6.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim
za udział w obradach i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji Oświaty:
Irena Kielar