Protokół Nr 2/2007

 

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii

w dniu 30 stycznia 2007r.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.

Lista obecności w załączeniu (nieobecny – radny Grzegorz Mikoda).

 

W posiedzeniu uczestniczyli ponadto:

1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

3.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

4.Danuta Kowalińska – Wicedyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolniczego

                                       Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach,

5.Mirosław Krzyształowicz – Kierownik Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego

                                                w Bogdańczowicach.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007r. ze szczególnym

   uwzględnieniem oświaty. Sporządzenie opinii komisji.

3.Propozycje do planu pracy komisji na 2007 rok.

4.Zapoznanie się z informacjami Wydziału Edukacji dotyczącymi:

   -struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego (publicznego i niepublicznego)
     w Powiecie Kluczborskim,

   -wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodnicząca Komisji otworzyła posiedzenie i powitała wszystkich zebranych. Poinformowała radnych, że na prośbę Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych

– RCKU w Bogdańczowicach, w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczyć będą przedstawiciele tej placówki. Kolejno Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, a następnie  zaproponowała, aby z porządku, który przekazano radnym w zawiadomieniu wykreślić

punkt dotyczący omówienia materiałów na najbliższą sesję, ponieważ radni nie otrzymali

ich jeszcze. Kolejno przystąpiono do przyjęcia proponowanego porządku i w obecności

7 członków, Komisja Oświaty jednogłośnie przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia

z uwzględnieniem proponowanej przez Przewodniczącą zmiany.

 

Ad.2.

 

Przed otwarciem dyskusji na temat projektu przyszłorocznego budżetu powiatu, 

Przewodnicząca Komisji poprosiła Pana Starostę oraz Panią Wicedyrektor ZSP – RCKU

w Bogdańczowicach o przedstawienie krótkiej informacji na temat planów dotyczących dalszego funkcjonowania szkoły.  

Głos zabrała Wicedyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach Danuta Kowalińska

i powiedziała, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ma co do przejmowanych szkół rolniczych takie założenie, że szkoły te powinny stać się wzorcowymi placówkami

w regionie, które będą wyznaczać i utrzymywać odpowiednie standardy kształcenia rolniczego. Wobec powyższego powinny one dysponować wyspecjalizowaną kadrą, nowoczesną bazą dydaktyczno-produkcyjną i dobrym wyposażeniem technicznym. Istniała by wtedy możliwość przeprowadzania zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe na właściwym poziomie. Zdaniem Ministra, powiaty posiadające takie placówki,   nie musiały by wyposażać i utrzymywać drogich warsztatów szkolnych. Zmniejszyły by się wtedy  koszty funkcjonowania szkół pozostających w gestii samorządu. Ponadto Minister przywiązuje dużą wagę do roli gospodarstw pomocniczych funkcjonujących przy szkołach rolniczych, ponieważ jego zdaniem są one niezbędne do realizacji programowej praktycznej nauki zawodu. We wszystkich krajach Unii Europejskiej Minister Rolnictwa ma znaczący wpływ na kształcenie rolnicze, a w większości krajów prowadzenie i nadzór nad szkołami rolniczymi należy do jego kompetencji.

Pani Wicedyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach powiedziała również, że przy wyborze szkół do przejęcia, Minister kieruje się:

-regionalnym lub ponadregionalnym charakterem szkół,

-„czystością” kształcenia czyli wyłącznością zawodów rolniczych,

-kształceniem w zawodach unikalnych (w naszym powiecie mogło by to dotyczyć

  np. pszczelarstwa lub melioracji),

-bazą dydaktyczną (tzn. gospodarstwo szkolne, warsztaty, internat).

Kolejno głos zabrał Kierownik Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego

w Bogdańczowicach Mirosław Krzyształowicz i powiedział, że szkoła od dawna już

czeka na działania ze strony Ministra Rolnictwa i jest tym bardzo zainteresowana.  

Wicedyrektor szkoły dodała, że zainteresowanie zawodami rolniczymi jest z roku na rok coraz większe i dotyczy w szczególności kształcenia zaocznego oraz policealnego. Systematycznie wzrasta liczba uczniów kształcących się w zawodach takich jak technik rolnik, technik architektury krajobrazu czy ogrodnik.

Radny Robert Wietrzyk zapytał czy przeprowadzono na naszym rynku lokalnym analiza potrzeb tych zawodów.

Wicedyrektor szkoły odpowiedziała, że przeprowadzono taką analizę i wynika z niej,

że większe jest zainteresowanie osób spoza naszego powiatu, co świadczy

o ponadregionalnym znaczeniu szkoły.

Następnie głos zabrał Starosta i poinformował zebranych, że w dniu 15 stycznia br.

odbył w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie spotkanie z Dyrektorem Departamentu Doradztwa, Oświaty i Nauki w sprawie naszej szkoły rolniczej. W trakcie  spotkania zostały omówione wszystkie kwestie związane z ewentualnym przekazaniem szkoły Ministrowi. Minister w dalszym ciągu podtrzymuje wolę przejęcia naszej szkoły rolniczej, zwraca jednak uwagę na to, że powinno to zostać pozytywnie przyjęte przez społeczność Powiatu Kluczborskiego. Następnie Starosta powiedział, że powiat jest formalnie przygotowany na przekazanie szkoły. Do uzgodnienia jednak zostaje jeszcze kwestia gruntu będącego w trwałym zarządzie szkoły, który ma zostać przekazany Ministrowi w formie darowizny. Budziło to wątpliwości radnych, w związku z czym w porozumieniu zawartym

z Ministrem, Starosta chce zawrzeć zapis mówiący o konieczności prowadzenia w jednostce jedynie działalności edukacyjnej. W przeciwnym wypadku mienie szkoły wraca do powiatu.                            

Ponadto prowadzone są rozmowy, aby w gestii powiatu pozostało około

Kolejno Starosta powiedział, że do końca lutego komplet potrzebnej dokumentacji w sprawie przekazania naszej szkoły powinien znaleźć się w dyspozycji Ministra, łącznie z uchwałą Rady Powiatu. Jest to zgodne z ustawą o systemie oświaty. Wtedy do końca marca powinno być wynegocjowane i podpisane porozumienie z Ministerstwem, a samo przejęcie szkoły  miało by miejsce w dniu 1 stycznia 2008r. Czyli do końca 2007r. szkołę w Bogdańczowicach prowadzi jeszcze powiat. Jednak z chwilą przekazania szkoły Ministrowi Rolnictwa,

w budżecie powiatu brakować będzie dochodów na kwotę około 1 mln. zł. Koniecznie trzeba będzie uzupełnić ten niedobór w postaci rozpoczęcia jakiejś nowej działalności edukacyjnej. W przypadku nie przejęcia przez Ministra naszej szkoły konieczne będzie chyba podjęcie przez Radę Powiatu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły. Jeżeli Rada nie podejmie jednak

w tym roku żadnej decyzji to w 2008r. trzeba będzie znaleźć w budżecie powiatu około 600.000,-zł. tylko dla tej jednostki. Oprócz tego trzeba pamiętać o konieczności przeprowadzenia remontu budynków szkoły, co dodatkowo wymaga dużych środków finansowych. Zdaniem Starosty nie podjęcie żadnej decyzji w sprawie Bogdańczowic

będzie najgorszym rozwiązaniem.

Radna Celina Zając powiedziała, że widzi ze strony szkoły wolę przejścia pod Ministerstwo Rolnictwa.

Wicedyrektor szkoły potwierdziła i dodała, że liczy na poparcie radnych w tej kwestii.         

Radna Zając powiedziała, że jej zdaniem nie ma tu żadnego ryzyka, więc trzeba spróbować.

Starosta dodał, że należy również wyjaśniać mieszkańcom powiatu całość sprawy w taki sposób, aby był dobry odbiór społeczny.        

Wicestarosta dodał, że Ministerstwo nie ma również nic przeciwko temu, aby obecni uczniowie klas w zawodach nierolniczych ukończyli naukę w tej szkole bez żadnych dodatkowych kosztów. 

W drodze głosowania, w obecności 6 radnych, Komisja Oświaty jednogłośnie opowiedziała się za przekazaniem Ministrowi Rolnictwa szkoły w Bogdańczowicach z uwzględnieniem w/w zapisu w porozumieniu dotyczącego mienia szkoły oraz pozostawienia w gestii powiatu 14 ha gruntów.

Kolejno głos zabrał Starosta i powiedział, że jeśli chodzi o nową działalność edukacyjną

to można by utworzyć w naszym powiecie Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy lub Młodzieżowy Ośrodek Socjalizacyjny. Jego siedzibą mógł by zostać internat byłego Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach w Gminie Byczyna.

Następnie Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję dotyczącą proponowanego budżetu powiatu na 2007r., który został przedłożony przez Zarząd Powiatu. Przewodnicząca dodała, że komisja chce w szczególności zająć się budżetem z zakresu oświaty.

Głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział, że jeśli chodzi o dochody w budżecie powiatu to zadowalający jest fakt utrzymania dość wysokiego poziomu wypracowanych dochodów własnych szkół. Największe dochody wypracowują takie jednostki jak Wojewódzki

Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Kolejno Starosta powiedział, że łączne środki

na zadania związane z oświatą zaplanowano na 2007r. w kwocie 21.294.613,-zł., z czego 19.434.970,-zł. stanowi część oświatowa subwencji ogólnej, a 1.859.643,-zł. to dochody własne oraz otrzymane dotacje celowe. Łączne środki na oświatę stanowią 47,13% ogółu dochodów naszego budżetu. Ponadto w projekcie budżetu zabezpieczone zostały wstępnie środki na zakup samochodu dostawczego do Pracowni Ćwiczeń Praktycznych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w kwocie 40.000,-zł. oraz na zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku szkoły i internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w kwocie 32.000,-zł. Środki finansowe na zakup

i montaż windy w w/w wysokości są tylko udziałem własnym powiatu, o pozostałe środki

na ten cel powiat będzie występował do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o dalsze konieczne remonty w szkołach i placówkach oświatowych to trzeba będzie starać się dodatkowo o środki unijne. Środki unijne będą

do pozyskania w latach 2007-2013, ale nie ma jeszcze niestety opracowanych zasad ich zdobycia.

Kolejno Starosta powiedział, że w dniu dzisiejszym odbędzie się posiedzenie Zarządu Powiatu, na którym zostanie zaproponowana przez Starostę autopoprawka do projektu tegorocznego budżetu powiatu. Autopoprawka ta powinna między innymi pomóc nam  przygotować się do ubiegania o środki unijne. Wynika to z faktu niedawnego otrzymania

od Zarządu Województwa Opolskiego projektu harmonogramu naboru wniosków o te środki.  Z harmonogramu wynika, że najprawdopodobniej pierwszy nabór wniosków w ramach Regionalnego Programu Edukacyjnego na działania związane z edukacją będzie odbywał się już w miesiącu lipcu roku bieżącego. Natomiast podpisanie umów nastąpi w miesiącu grudniu 2007r. Z tego wynika, że musimy w najbliższym czasie mieć gotowe już projekty oraz być przygotowani do ich złożenia, ponieważ w ramach punktowania wniosków pierwszy obszar punktowania jest za gotowość. Znaczy to, że gotowy projekt otrzymuje dodatkowe punkty. Starosta kolejno zwrócił uwagę na to, że drugi nabór na bazę szkolną w powiatach zaplanowano dopiero na miesiąc czerwiec 2010r. Zdaniem Starosty do lipca tego roku należy przygotować między innymi projekt na termomodernizację (wymianę okien i docieplenie) budynku Zespołu Szkół Licealno-Technicznych oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Kluczborku. Ponadto będziemy składać również projekty na nasze drogi powiatowe, ale pierwszy nabór dla powiatów w tej kwestii wyznaczono dopiero na miesiąc lipiec 2008r. W roku bieżącym czeka więc nasze jednostki sporo pracy.

Następnie Starosta poinformował zebranych, że wpłynęła do nas informacja z Opola  dotycząca możliwości ubiegania się o środki Ministerstwa Sportu oraz Urzędu Marszałkowskiego w zakresie bazy sportowej. W związku z powyższym w autopoprawce

do budżetu znalazły się następujące zadania, które można by zrealizować w ramach takiego dofinansowania:

1.remont sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku (50.000,-zł.

   udziału własnego),

2.remont sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku

   (100.000,-zł. udziału własnego),

3.budowa boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Ośrodku Sportu

   i Rekreacji w Kluczborku (150.000,-zł. udziału własnego).

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że konieczny jest również  remont ogrodzenia przy boisku Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku. Przewodnicząca powiedziała też, że w projekcie budżetu powinny znaleźć się środki na doposażenie bibliotek szkolnych.

Radny Maciej Tomaszczyk powiedział, że powiat może chyba złożyć wniosek w tej sprawie

o środki unijne.               

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że w Starostwie powinien być pracownik, który zajmował by się wyłącznie sprawami pozyskiwania środków unijnych i służył by pomocą naszym jednostkom organizacyjnym w tym zakresie.

Starosta powiedział, że w niedługim czasie po uchwaleniu budżetu, będą przeprowadzone zmiany organizacyjne w tut. Starostwie oraz pozostałych jednostkach.

Przewodnicząca dodała, że jest to konieczne, ponieważ według opinii części mieszkańców powiatu, w niektórych jednostkach jak np. Zarządzie Dróg Powiatowych jest za dużo pracowników administracyjnych, a za mało wykonawczych. 

Przewodnicząca Komisji zapytała kolejno dlaczego na zakup samochodu dla Starostwa zaplanowano w budżecie aż 80.000,zł. Zdaniem Przewodniczącej jest to bardzo duża kwota.

Starosta wyjaśnił, że obecnie powiat ma w swojej dyspozycji jeden samochód osobowy

o bardzo dużym przebiegu. Wykorzystywany jest on zarówno przez Starostwo jak i przez

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie do wyjazdów środowiskowych, do kontroli

w terenie uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń, a także do transportu dzieci

do rodzin zastępczych. Zakup nowego samochodu jest konieczny, ale nie ustalono jeszcze konkretnie jaki on będzie.

Na zapytanie radnego Macieja Tomaszczyka Starosta następnie wyjaśnił, że w projekcie budżetu zaplanowano co prawda kwotę 1.300.000,-zł. na budowę wiaduktu na ul. K.Miarki

w Kluczborku,  ale jest jednak inna propozycja naszych drogowców. Dyrekcja Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku proponuje, aby na to zadanie starać się pozyskać środki unijne. Składając projekt możemy wykazać, że na to zadanie wydaliśmy już 527.000,-zł. jako udział własny. Na dzień dzisiejszy prawie kompletna jest dokumentacja na to zadanie i właściwie jesteśmy już gotowi do złożenia wniosku o dofinansowanie, ale jest to możliwe dopiero
w 2008r. Drogowcy proponują więc, aby zadanie to rozpisać na lata 2006, 2007 i 2008,

w roku bieżącym wykazać się tylko wydatkowaniem 15.000,-zł. na resztę dokumentacji,

a dopiero w przyszłym roku złożyć cały projekt. Natomiast w bieżącym roku, zamiast budowy tego wiaduktu drogowcy proponują:

-remont z przebudową wiaduktu w m. Gołkowice (300.000,-zł.),

-projekt na remont mostu w m. Proślice  (20.000,-zł.),             

-projekt na przebudowę przepustu w m. Pogorzałka (20.000,-zł.),

-projekt na przebudowę przepustu przed m. Piaski (20.000,-zł.),

-projekt na remont przepustu w m. Świniary Małe (20.000,-zł.),

-projekt na remont dwóch mostów w m. Czaple Stare (50.000,-zł.),

-remont dwóch mostów w m. Czaple Stare (620.000,-zł.).

Starosta dodał, że jego zdaniem zatrudnienie w Zarządzie Dróg Powiatowych jest właściwe,

a pracujące tam osoby niejednokrotnie wykonują w ramach swojego etatu czynności, które

w innych powiatach zlecane są firmom obcym (np. opracowanie projektów).    

Kolejno radna Lidia Łowicka zapytała czy planowany w projekcie budżetu do zakupu budynek na nową siedzibę Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku będzie wymagał remontu. Starosta wyjaśnił, że budynek ten nie wymaga remontu, a jedynie odświeżenia ścian i będzie to wykonane w ramach środków własnych urzędu.

Radna Celina Zając zapytała co będzie z budynkiem obecnej siedziby Powiatowego Urzędu Pracy. Starosta wyjaśnił, że został już ogłoszony przetarg na jego sprzedaż.

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że jeśli chodzi o nieruchomości powiatu to należy się dobrze zastanowić nad planowaną sprzedażą budynków po dawnym Oddziale Wewnętrznym i pralni naszego szpitala.

Innych zapytań do projektu budżetu radni nie wnieśli, w związku powyższym Przewodnicząca Komisji poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji Oświaty,

w obecności 7 radnych, jednogłośnie przyjęli proponowany projekt budżetu na 2007r.

wraz z autopoprawką i zaopiniowali go pozytywnie. Opinia Komisji Oświaty zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady, Przewodniczącemu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz do swoich akt (RP/K.Ośw.-0053/1/2007). W opinii powyższej

Komisja Oświaty zawarła między innymi:

-wolę przekazania Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi ZSP-RCKU w Bogdańczowicach
  z uwzględnieniem pewnych warunków,

-potrzebę dofinansowania bibliotek szkolnych,

-konieczność pozyskiwania środków unijnych dla szkół i na drogi powiatowe.         

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że zasadne było by przeprowadzenie jakiegoś szkolenia dla radnych co do budżetu czyli jego konstrukcja, zasady przygotowywania, itp. Starosta odpowiedział, że jest w tej kwestii do dyspozycji radnych, podobnie jak Skarbnik Powiatu.

 

 

 

  

Ad.3.

 

Przewodnicząca Komisji przedstawiła radnym swoje propozycje do planu pracy komisji

na 2007r. Członkowie komisji otrzymali je w formie pisemnej. Radny Maciej Tomaszczyk również przygotował pisemne propozycje i przedłożył je radnym. Radna Otylia Skoczylas zaproponowała ponadto, aby Komisja Oświaty w planie pracy ujęła też wizytę w wybudowanym niedawno Gimnazjum w Chocianowicach.

Członkowie komisji opowiedzieli się za przedstawionymi propozycjami i jednogłośnie,

7 głosami za, przyjęli plan pracy komisji na 2007r. Plan pracy znajduje się w aktach komisji (RP/K.Ośw.- 0051/2/2007).

 

Ad.4.

 

Kolejno radni zapoznali się z informacjami przygotowanymi przez Wydział Edukacji dotyczącymi:

1.struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego (publicznego i niepublicznego) w Powiecie

   Kluczborskim – pismo Nr ED-MS-0055/1/07 z dnia 22.01.2007r.,

2.wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych – pismo Nr ED-MS-4333/1-2/07
   z dnia 25.01.2007r.

Członkowie komisji nie wnieśli uwag do powyższych informacji. Informacje te znajdują się

w aktach komisji (RP/K.Ośw.-0058/1-2/2007).

 

Ad.5.

 

Radna Lidia Łowicka zapytała czy jest możliwość zwoływania posiedzeń Komisji Oświaty

i Komisji Zdrowia w jednym dniu. Przewodnicząca Komisji Oświaty powiedziała, że terminy posiedzeń należy uzgadniać z Przewodniczącymi obu komisji, ale jej zdaniem jest to możliwe.

Innych spraw nie poruszano.

   

Ad.6.         

 

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim

za udział w obradach i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodnicząca Komisji Oświaty:

 

                                                                                               Irena Kielar