Protokół  Nr VI/2007

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 11 stycznia 2007r.

 

 

            VI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1300 Przewodniczący

Rady Mariusz Pieńkowski i przywitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości.

Następnie stwierdził, że obrady oraz podejmowane w dniu dzisiejszym uchwały będą prawomocne, ponieważ obecni są wszyscy radni.

            Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad. Starosta Kluczborski wystąpił z wnioskiem o poszerzenie porządku o dodatkowe projekty uchwał, które radni otrzymali w dniu dzisiejszym przy podpisywaniu listy obecności, tj.:    

-w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego nie podejmowania decyzji przez Radę

  Nadzorczą Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mającej

  na celu zawieszenie obszarów B i D w ramach programu „Wyrównywania Różnic

  między Regionami” (jako pkt

-w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem 

  poboru w 2007 roku (jako pkt 3ł).

Starosta Kluczborski wyjaśnił, że przygotowanie w/w projektów nie było możliwe przed wysyłką materiałów na dzisiejszą sesję, natomiast przyjęcie ich w późniejszym terminie

byłoby niekorzystne dla budżetu powiatu.    

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zaproponował zmianę w treści projektu uchwały dotyczącej powołania Komisji Rewizyjnej. Radny został w tym projekcie zaproponowany

na Sekretarza komisji, czego wcześniej z nim uzgodniono. Zaproponował, aby zarządzić przerwę w obradach przed powołaniem komisji i wprowadzić zmiany w projekcie 3i.  

Starosta wyjaśnił, że propozycja radnego nie wymaga zmiany porządku obrad.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Nowak i wystąpił z wnioskiem o wykreślenie z porządku obrad punktu 3b tzn. projektu uchwały o wyborze Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu. Zdaniem radnego Rada może mieć tylko jednego Wiceprzewodniczącego, co przyniesie oszczędności w budżecie powiatu. Jest to praktykowane w części gmin. Radny Nowak powiedział również, że jeżeli jego wniosek zostanie przyjęty to konieczne będzie wprowadzenie zmian w Statucie Powiatu Kluczborskiego.

Starosta Kluczborski powiedział, że oczywiście radni zadecydują w tej sprawie, ale jego zdaniem oszczędności z tego tytułu w skali roku nie będą zbyt duże. Powiedział też,

że Przewodniczący naszej rady jest mieszkańcem Gminy Wołczyn i musi przyjeżdżać

do Starostwa co najmniej kilka razy w tygodniu, a także reprezentować radę na zewnątrz. Zdaniem Starosty obecność dwóch Wiceprzewodniczących w radzie jest uzasadniona, ponieważ muszą oni przejąć część obowiązków Przewodniczącego.                

Innych propozycji zmian porządku radni nie wnieśli i Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski. W obecności 19 radnych, w odrębnych głosowaniach

Rada Powiatu przyjęła jednogłośnie, 19 głosami za, wniosek Starosty Kluczborskiego

o wprowadzenie dwóch dodatkowych projektów uchwał jako pkt 3l i 3ł. Kolejno przystąpiono do głosowania nad wnioskiem radnego Andrzeja Nowaka w sprawie wykreślenia

z proponowanego porządku obrad punktu 3b w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady. W obecności 19 radnych, przy 7 głosach za, 10 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu nie przyjęła powyższego wniosku.      

Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem z uwzględnieniem przyjętego wniosku Starosty Kluczborskiego. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

   a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

   b/zatwierdzenie porządku obrad,

   c/zatwierdzenie protokołu z V sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

   a/przyjęcia rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków Wiceprzewodniczącego

      Rady Powiatu w Kluczborku,

   b/o wyborze Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku,

   c/o wyborze Wicestarosty Kluczborskiego,

   d/o wyborze członków Zarządu Powiatu w Kluczborku,

   e/o powołaniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

   f/o powołaniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,

   g/o powołaniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego,

   h/o powołaniu Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

   i/o powołaniu Komisji Rewizyjnej,

   j/ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,

  k/przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „DROGA S11”,

   l/przyjęcia stanowiska dotyczącego nie podejmowania decyzji przez Radę Nadzorczą

     Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mającej na celu

     zawieszenie obszarów B i D w ramach programu „Wyrównywania Różnic

     między Regionami”,

   ł/przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem

     poboru w 2007 roku.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołu z ostatniej sesji, która odbyła się w dniu 28 grudnia 2006r. Do protokołu nie wniesiono uwag. W obecności 19 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z V sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar zapytała dlaczego Poradnia Chirurgiczna w naszym szpitalu nie przyjmuje części pacjentów i nie wykonuje im prześwietleń RTG w godzinach popołudniowych,

a następnie kieruje ich do Olesna. Radna powiedziała, że Oddział Chirurgiczny mógłby przecież przyjmować tych pacjentów albo powinny zostać zmienione godziny pracy  przychodni. Radna Kielar zapytała również czy jest możliwe zwiększenie ilości łóżek

na Oddziale Wewnętrznym naszego szpitala, bo jest ich stanowczo za mało. Radna dodała,

że Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego powinna zająć się tymi sprawami.

Kolejno głos zabrał radny Władysław Zawadzki i powiedział, że odcinek drogi z Byczyny

do Sierosławic (w obrębie lasu) jest w bardzo złym stanie i należy coś z tym zrobić,

bo mieszkańcy Sierosławic niedługo nie dojadą do siebie tą drogą. Radny poinformował też zebranych, że na drodze Ciecierzyn – Byczyna (przy zakręcie do Polanowic) została wysypana spora ilość gruzu z różnymi odpadami, co stanowi zagrożenie dla użytkowników tej drogi. Zdaniem radnego konieczne jest ich usunięcie. Kolejno radny Zawadzki zapytał

kiedy zostaną przeprowadzone zaplanowane remonty dróg  na terenie Gminy Byczyna tj.: Jaśkowice – Byczyna i Kostów – Janówka. Radny zapytał również jakie działania będą podjęte w tym roku w związku z planowaną budową chodnika Kochłowice – Biskupice. Radny Mirosław Misiak nawiązując do wypowiedzi radnej Kielar, powiedział, że Komisja Zdrowia na pewno zajmie się sprawą funkcjonowania oddziałów szpitala w Kluczborku.

Następnie radna Celina Zając powiedziała, że niektóre drogi powiatowe na terenie Gminy Wołczyn też wymagają remontów. Zdaniem radnej konieczny jest między innymi remont drogi Szymonków-Buczek, która zapewnia mieszkańcom tych miejscowości dojazd do pracy. Radna zapytała kiedy zadanie to będzie realizowane, ponieważ od kilku lat jest o nim mowa.

Radna Celina Zając nawiązując do projektu przyszłorocznego budżetu (dział 710 – działalność usługowa, rozdział 71015 – zaplanowane wydatki w kwocie 214.000,-zł.

na bieżące funkcjonowanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Kluczborku

i w kwocie 5.000,-zł. na zakup inwestycyjny w postaci samochodu osobowego), zapytała

o jaki samochód chodzi i jakiej wartości.

Radny Robert Wietrzyk zapytał czy są opracowane jakieś kryteria w zakresie potrzeb remontowych i modernizacji dróg powiatowych na terenie Powiatu Kluczborskiego.            

Radny Andrzej Nowak zapytał czy Pani Prezes Zarządu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku ma jakiś pomysł na poprawę funkcjonowania Oddziału Chirurgicznego i jakie zamierza podjąć w tej sprawie działania.  

Innych zapytań radni nie wnosili.

 

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku  Pana Macieja Tomaszczyka. Przewodniczący wyjaśnił, że projekt niniejszy został przygotowany w związku ze złożeniem przez Pana Tomaszczyka pisemnej rezygnacji.

Do projektu radni nie wnieśli uwag. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie,

19 głosami za, przyjęła rezygnację Pana Macieja Tomaszczyka i zwolniła go z pełnienia obowiązków Wiceprzewodniczącego Rady. Jednocześnie została podjęta uchwała

Nr VI/16/2007 w powyższej sprawie.  

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu. Projekt ten przygotowano w związku z rezygnacją Pana Macieja Tomaszczyka z pełnienia powyższej funkcji.

Radni nie wnieśli zapytań do przedłożonego projektu, w związku z tym Przewodniczący poprosił radnych o zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczącego.

Starosta Kluczborski zgłosił kandydaturę radnego Zdzisława Pelca, który wyraził zgodę

na kandydowanie. Innych kandydatów nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że do podjęcia powyższej uchwały konieczne jest przeprowadzenie tajnego głosowania i w tym celu należy powołać komisję skrutacyjną. Przewodniczący zaproponował, aby skład tej komisji był taki sam, jak na poprzednich sesjach, kiedy były przeprowadzane tajne głosowania, czyli:

1.Prochota Paweł – Przewodniczący

2.Małysa Bożena – Członek

3.Krzyżanowski Leszek – Członek     

Innych propozycji składu komisji skrutacyjnej nie zgłoszono, a w/w osoby wyraziły zgodę

na pracę w komisji. W związku z powyższym przystąpiono do głosowania nad powołaniem komisji. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie powołała komisję skrutacyjną w składzie jw.  

Kolejno Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach, aby komisja skrutacyjna przygotowała karty do głosowania. Po krótkiej przerwie Przewodniczący komisji skrutacyjnej wyjaśnił radnym zasady głosowania i radni po kolei oddawali swoje głosy. Następnie Przewodniczący Rady ogłosił kolejną przerwę, a komisja skrutacyjna przystąpiła do liczenia głosów. Po przerwie Przewodniczący komisji odczytał radnym protokół i przedstawił wynik tajnego głosowania. Jedyny kandydat na Wiceprzewodniczącego – radny Zdzisław Pelc  otrzymał 10 głosów za, 7 głosów przeciw i 2 głosy wstrzymujące się, w związku z czym został on Wiceprzewodniczącym Rady. Jednocześnie została podjęta przez Radę Powiatu  uchwała Nr VI/17/2007 w powyższej sprawie. Protokół komisji skrutacyjnej jest załącznikiem do niniejszego protokołu.              

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Następnym punktem obrad był projekt uchwały o wyborze Wicestarosty Kluczborskiego. Starosta Kluczborski zgłosił na to stanowisko kandydaturę radnego Mieczysława Czaplińskiego, dotychczasowego Wicestarostę i krótko przedstawił radnym jego osobę. Radny Czapliński wyraził zgodę na kandydowanie, po czym komisja skrutacyjna przystąpiła do przygotowania kart do tajnego głosowania. Po krótkiej przerwie radni głosowali,

a następnie komisja przystąpiła do liczenia głosów. Kolejno Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytał protokół i przedstawił wyniki głosowania. W obecności 19 radnych,

12 głosami za, przy 5 głosach przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu wybrała na Wicestarostę Kluczborskiego radnego Mieczysława Czaplińskiego. Jednocześnie została podjęta przez Radę Powiatu uchwała Nr VI/18/2007 w powyższej sprawie. Protokół komisji skrutacyjnej jest załącznikiem do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny punkt obrad tj. projekt uchwały

o wyborze członków Zarządu Powiatu. Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski

i powiedział, że zgodnie z zapisami Statutu Powiatu Kluczborskiego, w skład Zarządu Powiatu wchodzą 4 osoby, w tym Starosta, Wicestarosta oraz 2 członków.  Na członków Zarządu Powiatu Starosta zaproponował radną Otylię Skoczylas (dotychczasowy członek) oraz radnego Macieja Tomaszczyka. Krótko przedstawił Radzie w/w osoby. Dodał, że tak

jak w poprzednich kadencjach, każda gmina naszego powiatu ma swojego radnego w składzie Zarządu, który ma ponadto doświadczenie w samorządzie.

Zgłoszone osoby wyraziły zgodę na kandydowanie, po czym komisja skrutacyjna ponownie przystąpiła do przygotowania tajnego głosowania. Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie, po którym ogłosił krótka przerwę. Po przerwie Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytał zebranym protokół z głosowania i przedstawił jego wyniki.

W obecności 19 radnych, Rada Powiatu wybrała na członków Zarządu Powiatu radną Otylię Skoczylas i radnego Macieja Tomaszczyka. Radna Skoczylas otrzymała w głosowaniu tajnym 12 głosów za i 7 głosów przeciw, głosów wstrzymujących się nie stwierdzono. Natomiast radny Maciej Tomaszczyk otrzymał 13 głosów za i 6 głosów przeciw, głosów wstrzymujących się również nie stwierdzono. Protokół komisji skrutacyjnej jest załącznikiem do protokołu. Jednocześnie została podjęta przez Radę Powiatu uchwała Nr VI/19/2007

o wyborze członków Zarządu Powiatu w Kluczborku.

Przewodniczący Rady złożył wszystkim nowo wybranym gratulacje.

Do punktów 3e – 3h porządku obrad

 

Kolejno przystąpiono do podjęcia uchwał w sprawie powołania komisji stałych.

W materiałach na sesję radni otrzymali projekty uchwał wraz z proponowanymi ich składami osobowymi. Projekty te zostały przygotowane zgodnie z pisemnymi deklaracjami radnych.

W kolejnych, odrębnych głosowaniach, Rada Powiatu w obecności 19 radnych, powołała jednogłośnie następujące komisje:

1.Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w składzie: Czapliński Mieczysław,

Fraszek Grzegorz, Kielar Irena, Krzyżanowski Leszek, Małysa Bożena, Nowak Andrzej,

Pelc Zdzisław, Pieńkowski Mariusz, Pośpiech Piotr, Tomaszczyk Maciej, Wietrzyk Robert, Zawadzki Władysław – uchwała Nr VI/20/2007,

2.Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii w składzie: Kielar Irena, Łowicka Lidia, Mikoda Grzegorz, Prochota Paweł, Skoczylas Otylia, Tomaszczyk Maciej, Wietrzyk Robert, Zając Celina – uchwała Nr VI/21/2007,

3.Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w składzie: Czapliński Mieczysław, Fraszek Grzegorz, Łowicka Lidia, Mikoda Grzegorz, Misiak Mirosław, Nowak Andrzej,

Pelc Zdzisław, Pośpiech Piotr – uchwała Nr VI/22/2007,

4.Komisja ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w składzie: Orawski Zygfryd, Pieńkowski Mariusz, Skoczylas Otylia, Zawadzki Władysław – uchwała Nr VI/23/2007. 

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w sesji i zwołał pierwsze posiedzenia poszczególnych komisji w celu wybrania ich przewodniczących i wiceprzewodniczących.

Po przerwie Przewodniczący poinformował zebranych, że Przewodniczącym Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego został radny Robert Wietrzyk, a jego Zastępcą radny Leszek Krzyżanowski. Przewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii została radna Irena Kielar, a jej Zastępcą radna Celina Zając. Kolejno

na Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego wybrano radnego Mirosława Misiaka, a na jego Zastępcę radnego Grzegorza Fraszka. Natomiast Przewodniczącym Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska został radny Władysław Zawadzki, a jego Zastępcą radny Zygfryd Orawski.

Protokoły z pierwszych posiedzeń komisji znajdują się w ich aktach.

 

Do punktu 3i porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały – w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej. Projekt ten zawiera następującą propozycję składu komisji: 

1.Prochota Paweł – Przewodniczący

2.Małysa Bożena – Zastępca Przewodniczącego

3.Krzyżanowski Leszek – Sekretarz

4.Misiak Mirosław – Członek

5.Orawski Zygfryd – Członek

6.Zając Celina – Członek.

Następnie o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że nie wyraża zgody

na objęcie proponowanej mu funkcji Sekretarza Komisji Rewizyjnej i zaproponował

w to miejsce radnego Zygfryda Orawskiego. Radny Orawski wyraził na to zgodę. W związku z powyższym Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję zgłoszoną przez radnego Krzyżanowskiego. W obecności 19 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 1 głosie wstrzymującym się, przyjęto zmianę w proponowanym składzie Komisji Rewizyjnej. Kolejno przystąpiono do przyjęcia uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej w w/w składzie z uwzględnieniem przyjętej zmiany. W obecności 19 radnych,

14 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 5 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr VI/24/2007 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.       

          

Do punktu 3j porządku obrad

 

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącego Zarządu Powiatu w Kluczborku. Przewodniczący Rady powiedział,
że proponowane wynagrodzenie w wysokości 9.785,-zł. brutto nie odbiega od wynagrodzeń, jakie otrzymują inni Starostowie czy Burmistrzowie.  

Radna Lidia Łowicka zapytała jakie może być maksymalne  wynagrodzenie Starosty.

Radny Grzegorz Mikoda rozdał radnym pisemną informację, z której wynika, że może wynieść ono 10.666,-zł. brutto.

Radna Łowicka powiedziała, że jej zdaniem należy zacząć od niższego wynagrodzenia,

a potem dopiero je podwyższać, w zależności jak Starosta wykaże się swoją pracą.

Wiceprzewodniczący Rady Zdzisław Pelc powiedział, że proponowane wynagrodzenie Starosty nie jest adekwatne do wykonywanej, niełatwej pracy. Zdaniem radnego Rada powinna przyjąć proponowaną w projekcie wysokość wynagrodzenia.

Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że z informacji przedstawionej przez radnego Mikodę wynika, że wielkości proponowanych składników wynagrodzenia Starosty jest prawie maksymalna. Jeśli chodzi o dodatek specjalny

to powinien być on niższy, ponieważ zdaniem radnego nowy Starosta nie będzie miał tylu zadań do wykonania co jego poprzednik (między innymi restrukturyzacja służby zdrowia).     

Radna Celina Zając powiedziała, że teraz należy ustalić nieco niższe wynagrodzenie,

a potem można je przecież podwyższyć. Radna dodała, że przy ustalaniu wynagrodzenia należy realnie spojrzeć na budżet powiatu, konieczne jest także stworzenie systemu motywacyjnego.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski wystąpił z wnioskiem, aby proponowane w projekcie  wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 4.900,-zł. obniżyć do kwoty 4.500,-zł., dodatek funkcyjny w wysokości 1.800,-zł. obniżyć do kwoty 1.500,-zł., a dodatek specjalny

w wysokości 38% łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, obniżyć

do 20%.

Innych propozycji zmian przedmiotowego projektu nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Krzyżanowskiego dotyczący obniżenia proponowanego w projekcie wynagrodzenia Starosty. W głosowaniu uczestniczyło 18 radnych, z czego 5 opowiedziało się za wnioskiem radnego Krzyżanowskiego, 11 radnych było przeciw, a 2 radnych wstrzymało się od głosu. Wniosek radnego nie uzyskał więc poparcia Rady. Kolejno przystąpiono do przyjęcia uchwały w proponowanej, nie zmienionej formie. W głosowaniu uczestniczyło 17 radnych, 12 z nich głosowało za, 5 było przeciw,  

nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr VI/25/2007

w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.

Starosta podziękował wszystkim radnym za głosowanie.

 

Do punktu 3k porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały – w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „DROGA S11”.

W uzasadnieniu do projektu Starosta wyjaśnił, że głównym celem stowarzyszenia

jest inicjowanie, propagowanie i realizacja na terenie zrzeszonych w stowarzyszeniu gmin, powiatów i województw, wspólnych przedsięwzięć służących rozwojowi współpracy samorządów na rzecz budowy drogi ekspresowej S11 (Kołobrzeg-Pyrzowice). Przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do tego stowarzyszenia przyczyni się do przyspieszenia realizacji

tej inwestycji, a co za tym idzie do rozwoju sfery ekonomicznej i społecznej naszego terenu.

Do przedmiotowego projektu nie wniesiono uwag i w obecności 19 radnych przystąpiono

do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie, 19 głosami za, podjęła uchwałę Nr VI/26/2007,

wyrażając zgodę na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „DROGA S11”.

 

Do punktu 3l porządku obrad

 

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego nie podejmowania decyzji przez Radę Nadzorczą Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mającej na celu zawieszenie obszarów B i D w ramach programu „Wyrównywania Różnic między Regionami”. Starosta Kluczborski wyjaśnił, że powyższy program funkcjonuje w ramach struktur PFRON od 2003r. Województwo Opolskie znalazło się jednak poza tym programem i dopiero w 2006 roku, głównie dzięki staraniom Konwentu Starostów i Zarządu naszego województwa, sytuacja uległa zmianie. Powiat Kluczborski oraz inne powiaty skorzystały w 2006r. z programu, nasz powiat uzyskał z tego tytułu ponad

800.000,-zł. Środki finansowe z tego programu przeznaczane są na wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych w dostępie do rehabilitacji zawodowej i społecznej i dlatego też, zdaniem Starosty Rada Powiatu powinna przyjąć proponowane stanowisko.

Radni nie wnieśli zapytań do przedstawionego projektu uchwały. Przewodniczący zarządził głosowanie, w którym uczestniczyło 19 radnych. 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr VI/27/2007 i przyjęła stanowisko w powyższej sprawie.        

   

Do punktu 3ł porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym ostatni projekt uchwały, który przygotowano

na sesję, a mianowicie projekt uchwały w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2007 roku. W uzasadnieniu do projektu Starosta wyjaśnił, że Powiat Kluczborski może zawrzeć z Wojewodą Opolskim porozumienie dotyczące wykonania w/w zadania i otrzyma na ten cel środki finansowe. W roku bieżącym Wojewoda przyznał naszemu powiatowi dotację celową w kwocie 14.200,-zł.

Do projektu radni nie wnieśli uwag i w obecności 19 radnych przystąpiono do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie, 19 głosami za, podjęła uchwałę Nr VI/28/2007 w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru

w 2007 roku.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Na zapytania radnej Ireny Kielar i radnego Nowaka odpowiedzi udzieliła Prezes Zarządu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Powiedziała, że zdarzenia, o których mówiła radna Kielar, miały miejsce najprawdopodobniej w izbie przyjęć i w miesiącu grudniu ubiegłego roku. Lekarze dyżurujący faktycznie w trzech przypadkach nie udzielili chorym pomocy i odesłali ich do Olesna, co nie było konieczne. Pani Prezes poinformowała radnych, że w szpitalu prowadzona jest szczegółowa statystyka z każdego dyżuru lekarskiego

w godzinach od 1435 do 700 i wszystkie działania są monitorowane. Pani Prezes poprosiła,

aby nie uogólniać takich spraw, tylko kierować je bezpośrednio do niej. Dodała, ze cały problem leży w systemie, który obowiązuje również w innych powiatach. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej przyjmuje pacjentów do godziny 18 czy 20 i w razie

potrzeby kieruje go do poradni specjalistycznej, a po godzinie 20 dyżur zabezpieczający (czyli pogotowie doraźne) dla całego naszego powiatu pełni grupowa praktyka ANMED

w Kluczborku. Tam powinien trafić pacjent, który nie wymaga hospitalizacji, ale niestety

nie zawsze tak jest. W przypadku, gdy lekarz z ANMEDU jest na wyjeździe karetką pogotowia to pacjent trafia do szpitala. Często są to pacjenci np. z anginą czy jakimś innym niegroźnym schorzeniem, ale trzeba go przyjąć. Jednak środki finansowe, które szpital otrzymuje w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, powinny być przeznaczone na leczenie szpitalne. Szpital w Oleśnie natomiast posiada Szpitalny Oddział Ratunkowy, gdzie środki finansowe zakontraktowane na 2006r. i 2007r. w pełni zabezpieczają potrzeby dwóch naszych powiatów. Kontrakt szpitala oleskiego obejmuje również pacjentów naszego powiatu. Szpital w Kluczborku, pomimo starań nie otrzymał takiego kontraktu. Pani Prezes powiedziała też, że w tym roku poradnia chirurgiczna została rozdzielona na poradnię chirurgii ogólnej (z chirurgami ogólnymi) i poradnię chirurgii urazowej (z ortopedą –traumatologiem). Ponadto planowane jest wprowadzenie od 1 lutego br. wydłużenie w tygodniu 1 dnia pracy poradni chirurgii urazowej do godziny 1900 w celu sprawdzenia liczebności przyjmowanych tam pacjentów. Jeżeli będzie zapotrzebowanie

to praca tej poradni może zostać przedłużona do 2 dni w tygodniu. Pani Prezes zapewniła radnych, że są prowadzone działania, aby jednak utworzyć w naszym szpitalu Szpitalny Oddział Ratunkowy. Będzie też złożony wniosek do Narodowego Funduszu Zdrowia

i do Wojewody Opolskiego, żeby nasz szpital otrzymał kontrakt na 4 łóżka w ramach Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej. Potrzebny do tego sprzęt medyczny szpital posiada.

Kolejno Pani Prezes powiedziała radnej Kielar, że jeżeli chodzi o Oddział Wewnętrzny naszego szpitala to została tam zwiększona liczba łóżek do 35.  

Na zakończenie swojej wypowiedzi Pani Prezes powiedziała, że w trudnych sytuacjach mających czasami miejsce w naszym szpitalu, pacjenci powinni kontaktować się bezpośrednio z dyrekcją szpitala.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że podobają mu się działania zmierzające

do utworzenia Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej w naszym szpitalu i ma nadzieję, że Rada Powiatu będzie je wspierać.

Kolejno głos zabrał Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku i udzielił odpowiedzi na zapytania radnego Zawadzkiego, radnej Zając i radnego Wietrzyka. Powiedział, że został opracowany Program Rozwoju Systemu Komunikacji i Infrastruktury

i jest on regularnie aktualizowany. Dyrektor powiedział, że na dzień dzisiejszy, w celu utrzymania istniejącej infrastruktury na naszych drogach powiatowych, potrzebna była by bardzo duża wielkość środków finansowych. Tylko na same inwestycje związane

z odbudową, remontem i przebudową dróg potrzebne jest około 7 mln. zł., pomijając już samo utrzymanie dróg, na które rocznie przeznacza się około 3 mln. zł. Dyrektor ZDP powiedział, że do końca marca br. postara się zaktualizować potrzeby inwestycyjno-remontowe na naszych drogach i przekaże je radnym. Kolejno Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych powiedział, że drogi, o które radni pytali w pkt 2 obrad, zostały ujęte

w omawianym Programie i będą realizowane w miarę możliwości finansowych. Jeśli chodzi

o drogę Kostów-Janówka to wykonano już część robót geodezyjnych, ale do dalszych działań konieczne jest tam rozgraniczenie pasa drogowego. Aby móc starać się o dodatkowe środki na to zadanie, powiat musi przejąć tę drogę na własność, konieczny jest też wpis w księdze wieczystej i decyzja z Urzędu Wojewódzkiego. Dopóki powiat nie jest właścicielem  tego pasa drogowego to nie dostanie żadnego dofinansowania. Dokumentację na to zadanie wykonali we własnym zakresie pracownicy ZDP. Co do drogi Byczyna-Jaśkowice to również wymaga ona gruntownej przebudowy. Problemem jest również to, że za miejscowością Jaśkowice konieczna jest przebudowa dużego przepustu, co dodatkowo podniesie nakłady finansowe. Jeżeli nie przystąpimy do tej przebudowy w br. to konieczne będzie chyba zamknięcie tej drogi. Na to zadanie potrzebne jest około 100.000,-zł. Kolejno Dyrektor Zarządu wyjaśnił, że co do budowy chodnika Kochłowice-Biskupice to wykonano już jego część, a rozpoczęcie reszty prac przewidziane jest w miesiącu marcu. W Sierosławicach konieczny jest również remont dużego przepustu. Następnie Dyrektor powiedział, że sprawa remontu drogi Szymonków-Buczek od kilku już lat jest w zainteresowaniu ZDP, dokumentacja na wykonanie tego zadania jest już kompletna, ale jego realizacja zależna

jest od środków finansowych.

Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i odpowiedział na zapytanie radnej Zając dotyczące projektu budżetu na 2007r. Starosta wyjaśnił, że 5.000,-zł. zapisane w wydatkach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dotyczy zakupu specjalistycznego sprzętu biurowego, a nie jak wpisano zakupu samochodu osobowego. W części opisowej projektu budżetu wystąpił po prostu błąd.                                            

    

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 19.12.2006r. do dnia 29.12.2006r., w którym odbyły się 2 posiedzenia Zarządu. Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 19 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 4 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności zarządu Powiatu w Kluczborku w w/w okresie sprawozdawczym.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym pismo, które otrzymał od Starosty Kluczborskiego w sprawie wytypowania radnego do składu Powiatowej Rady Sportu w Kluczborku.

Starosta w swoim piśmie wyjaśnił, że upłynęła kadencja Rady, a dotychczasowy

jej Przewodniczący Piotr Wiecha (radny Rady Powiatu poprzedniej kadencji) złożył rezygnację z pełnienia tej funkcji. W związku z powyższym Przewodniczący poprosił radnych o zgłaszanie kandydatur.

Radny Maciej Tomaszczyk zapytał czy Powiatowa Rada Sportu jest obligatoryjnie powołana, jakie są jej kompetencje i czy będzie ona opiniować wydatki zaplanowane w projekcie budżetu na kwotę 55.000,-zł. na zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu.

Starosta wyjaśnił, że Powiatowa Rada Sportu jest obligatoryjnie powoływanym organem doradczym i opiniującym Starosty. Zajmuje się ona rozwojem sportu szkolnego

i pozaszkolnego na terenie powiatu z uwzględnieniem wszystkich jego odmian. Nie należy jednak łączyć jej z opiniowaniem środków budżetowych powiatu.

Kolejno Przewodniczący zaproponował kandydaturę radnego Macieja Tomaszczyka

do składu Powiatowej Rady Sportu, ale radny Tomaszczyk nie wyraził na to zgody.

Radny Leszek Krzyżanowski zaproponował kandydaturę radnego Grzegorza Mikody.

Radny wyraził zgodę na kandydowanie.

Innych kandydatur nie zgłoszono, w związku z powyższym przystąpiono do głosowania.

W obecności 19 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie wybrała radnego Grzegorza Mikodę

na swojego przedstawiciela do Powiatowej Rady Sportu w Kluczborku.    

Innych spraw nie poruszano.                                                                                                                                                                                

 

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący podziękował wszystkim za udział
w obradach i o godzinie 1605 zamknął VI sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                      Przewodniczący Rady

 

                                                                                        Mariusz Pieńkowski