Uchwała Nr XL/289/2006

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 13 czerwca 2006r.

 

 

w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku

 

 

Na podstawie art. 238 ust. 3 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

 

§ 1

 

Nadaje się Statut Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2

 

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

W

KLUCZBORKU

Załącznik

do uchwały

Nr XL/289/2006

Rady Powiatu

w Kluczborku

z dnia 13 czerwca 2006 r.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku zwany dalej Domem zlokalizowany w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej 25, z filią przy ul. Sienkiewicza 20A i działa na podstawie:

1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej / Dz. U. Z 2004 r. Nr. 64 poz. 593 z póź zmianami/.

2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej / Dz. U. Z 2005 r. Nr. 217 poz..1837/.

3. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego / Dz. U.z 1994 Nr. 111 poz. 535 z póź. zmianami/.

§ 2

1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest domem stałego pobytu.

2. Dom jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz niepełnosprawnych fizycznie.

3. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.

§ 3

l. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy:

a/ Głównego Księgowego

b/ pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów.

2. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jednostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005r. Nr. 249 poz. 2104/.

3. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

§ 4

l. Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku jest zapewnienie stałego pobytu osobom przewlekle somatycznie chorym oraz niepełnosprawnym fizycznie

§ 5

l. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kluczborskiego.

 

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

§ 6

Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z:

1. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku

2. Ośrodkami Pomocy Społecznej w Kluczborku oraz z pozostałymi ośrodkami.

3. Wojewódzką Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kluczborku.

4. Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu Kluczborskiego.

§ 7

Do podstawowych zadań domu należy:

l. Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 roku w sprawnie domów pomocy społecznej.

2. Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających z Kodeksu Pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p. poż.

§ 8

1. Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje Główny Księgowy.

2. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowania w/w sprawach regulują odrębne zarządzenia Dyrektora.

3. Kontrolą wewnętrzną Domu zajmuje się Dyrektor oraz Główny Księgowy na podstawie opracowanego regulaminu kontroli wewnętrznej.

4. Podpisywaniem pism wychodzących z Domu pod względem merytorycznym zajmuje się Dyrektor Domu, a pod względem finansowym Dyrektor oraz Główny Księgowy

§ 9

ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU:

l. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspakaja potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.

2. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom Pomocy Społecznej.

3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przypisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

4. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

5. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę ich możliwości samodzielność.

6. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.

7. W Domu działa zespól opiekuńczo - terapeutyczny składający się z pracowników Domu, do których należy opracowanie i realizacja indywidualnego planu opieki mieszkańca.

8. Działania wynikające z indywidualnych planów opieki koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.

9. Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywności podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.

§ 10

DOM ŚWIADCZY PODSTAWOWE USŁUGI:

l. W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:

- miejsce zamieszkania,

- wyżywienie,

- utrzymanie czystości.

2. W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na:

- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,

- udzielaniu niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.

3. W zakresie usług wspomagających, które polegają na:

- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,

- umożliwienie realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,

- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

- umożliwienie kontaktów z rodziną i środowiskiem,

- wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,

- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców.

4. W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:

- umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń

usprawniających osoby niepełnosprawne na podstawie odrębnych

przepisów,

- zapewnienie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, terapii oraz rehabilitacji,

- działaniu zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,

- socjoterapii i psychoterapii.

§ 11

PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKANCÓW:

l. Mieszkaniec ma prawo do:

- godnego i indywidualnego traktowania,

- uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,

- pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu ochrony prawnej,

- uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,

- zgłaszania wniosków i skarg do Dyrektora Domu,

- przebywania poza Domem po uprzednim pisemnym zawiadomieniu Dyrektora Domu,

- przyjmowaniu odwiedzin krewnych i znajomych

- uczestnictwa w pracach Samorządu Mieszkańców DPS i wyboru do organu Samorządu Mieszkańców DPS

- uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych oraz nieskrępowanego udziału w praktykach religijnych zgodnie ze swoim wyznaniem,

- bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym,

- udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji.

2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:

- współdziałanie z personelem domu w zaspokajaniu swoich potrzeb, a zwłaszcza ścisła współpraca z pracownikiem pierwszego kontaktu w realizacji ustalonego indywidualnego planu opieki,

- dbanie, na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,

- stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,

- przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,

- dbałość o mienie Domu,

- ponoszenie opłat za pobyt w Domu,

- powiadomienie Dyrektora Domu o zamiarze przebywania poza Domem,

- ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania.

§ 12

Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.

§ 13

Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.