Uchwała Nr XL/290/2006

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 13 czerwca 2006r.

 

 

w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach

 

 

Na podstawie art. 238 ust. 3 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

 

§ 1

 

Nadaje się Statut Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2

 

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do uchwały Nr XL/290/2006

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 13 czerwca 2006r.

STATUT

 

 

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

W GIERAŁCICACH

MAJ 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W GIERAŁCICACH

 

 

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach zwany dalej Domem zlokalizowany jest przy ul. Opolskiej 28 w Gierałcicach i działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej / Dz. U. Z 2004 r. Nr. 64 poz. 593 z póź zmianami/.

  2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 r. w sprawie domów pomocy społecznej / Dz. U. Z 2000 r. Nr. 82 poz. 929/.

  3. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
    / Dz. U.z 1994 Nr. 111 poz. 535
    z póź. zmianami/.

§ 2

  1. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest domem stałego pobytu przenaczonym dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie.

  2. Dom jest przeznaczony dla 70 osób.

  3. Dom jest jednostka organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.

§ 3

  1. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy:

    a/ Głównego Księgowego

    b/ pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów.

  2. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest jednostka organizacyjną Powiatu Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jesnostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia
    26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2003r. Nr. 15 poz. 148 z póź. zmainami/.

  3. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

§ 4

  1. Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest zapewnienie stałego pobytu osobom dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie.

§ 5

  1. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kluczborskiego.

 

 

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

 

§ 6

Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z :

  1. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku

  2. Ośrodkami Pomocy Społecznej w Kluczborku, Wołczynie oraz
    z pozostałymi ośrodkami.

  3. Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Kluczborku.

  4. Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu Kluczborskiego.

§ 7

Do podstawowych zadań domu należy:

  1. Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych
    w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 roku w sprawnie domów pomocy społecznej.

  2. Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających
    z Kodeksu Pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p. poż.

§ 8

  1. Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje Główna Księgowa.

  2. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowanie
    w/w sprawach regulują odrębne zarządzena Dyrektora.

  3. Kontrolą wewnętrzną Domu zajmuje się Dyrektor oraz Główna Księgowa na podstawie opracowanego regulaminu kontroli wewnętrznej.

  4. Podpisywaniem pism wychodzących z Domu pod względem merytorycznym zajmuje się Dyrektor Domu, a pod względem finansowym Dyrektor oraz Główna Księgowa.

§ 9

 

ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU:

 

  1. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspakaja potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.

  2. Wydatki związane z zapewnieniem calodobowej opieki mieszkancom oraz zaspakajaniem ich niezbednych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom Pomocy Społecznej.

  3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawnie odrębnych przypisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

  4. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikjące
    z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotym.

  5. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę ich możliwości samodzielność.

  6. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkanców.

  7. W Domu działa zespól opiekuńczo – terapeutyczny składający się
    z pracowników Domu., do których należy opracowanie i realizacja indywidualnego planu opieki mieszkańca.

  8. Działania wynikające z indywidualnych planów opieki koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.

  9. Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywnosci podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.

§ 10

DOM ŚWIADCZY PODSTAWOWE USŁUGI:

  1. W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:

  • miejsce zamieszkania,

  • wyżywienie,

  • odzież i obuwie,

  • utrzymanie czystości.

  1. W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na :

  • udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

  • podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkanców,

  • udzielaniu niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.

  1. W zakresie usług wspomagających, które polegają na :

  • umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,

  • umożliweienie realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,

  • zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

  • umożliwienie kontaktów z rodziną i środowiskiem,

  • wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,

  • pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,

  • działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców.

  1. W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:

  • umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń usprawniających osoby niepełnosprawne na podstawnie odrębnych przepisów,

  • zapewnienie opieki lekarskiej i pielęganirskiej, terapii oraz rehabilitacji,

  • działaniu zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,

  • psychiatrycznym świadczeniu zdrowotnym,

  • socjoterapii i psychoterapii.

§ 11

PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKANCÓW:

  1. Mieszkaniec ma prawo do:

  • godnego i indywidulanego traktowania,

  • uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom
    i korzystania z nich,

  • pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu ochrony prawnej,

  • uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,

  • zgłaszania wniosków i skarg do Dyrektora Domu,

  • przebywania poza Domem po uprzednim pisemnym zawiadomieniu Dyrektora Domu,

  • uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych oraz nieskrępowanego udzialu w praktykach religijnych zgodnie ze swiom wyznaniem,

  • bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym,

  • udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji.

  1. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:

  • współdziałanie z personelem domu w zaspokajaniu swoich potrzeb,
    a zwłaszcza ścisłe współpracowanie z pracownikiem pierwszego kontaktu
    w realizacji ustalonego indywidualnego planu opieki,

  • dbanie, na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,

  • stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,

  • przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,

  • dbałość o mienie Domu,

  • ponoszenie opłat za pobyt w Domu,

  • powiadomienie Dyrektora Domu o zamiarze przebywania poza Domem,

  • ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania.

§ 12

Obowiązki mieszkanców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.

§ 13

Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.