Uchwała Nr XL/281/2006

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 13 czerwca 2006r.

 

 

w sprawie odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę

Pana Henryka Fraszka

 

 

 

Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) oraz art.54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

§ 1

Udziela się odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę

Pana Henryka Fraszka w przedmiocie skargi na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku

Nr XXIX/214/2005 z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny

w Opolu

 

 

Skarżący: Henryk Fraszek 46-200 Kluczbork ul. Strzelecka 23

Strona przeciwna: Powiat Kluczborski 46-200 Kluczbork ul. Katowicka 1

 

Dot. Sygn akt : II SA/op 200/06

 

 

Odpowiedź na skargę

 

złożoną przez skarżącego na Uchwałę Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku

 

Wnosi się o oddalenie w całości skargi na Uchwałę Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej

w Kluczborku

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

Skarżący Henryk Fraszek, złożył w dniu 29 marca 2006r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku . W skardze skarżący zarzucił min. rażące naruszenie prawa a w szczególności naruszenie art. 43 ust.1 i art.60 ustawy z dnia

30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późniejszymi zmianami): na skutek braku określenia sposobu i formy zapewnienia osobom korzystającym

z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalszego nieprzerwanego udzielania takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości. Nadto skarżący podniósł ,że w sprawie nastąpiło istotne ograniczenie dostępności, warunków udzielania i jakości świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu zaś jako formę zastępczą wskazano podmiot, który utworzono wbrew obowiązującym przepisom.

Dodatkowo skarżący wskazał ,że ujemny wynik finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie może być podstawą do zaprzestania działalności, jeżeli dalsze istnienie tego zakładu uzasadnione jest celami i zadaniami, do których realizacji został utworzony, a których nie może przejąć inny zakład w sposób zapewniający nieprzerwane sprawowanie opieki zdrowotnej nad ludnością. Zdaniem skarżącego likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest ustawowo ograniczona, bowiem ujemny wynik finansowy nie może być podstawą do zaprzestania działalności, jeżeli istnieją okoliczności wskazane w art 60 ust.2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

W dalszej treści skargi skarżący podniósł ,że zaskarżona uchwała prowadzi do dyskryminacji – przez odebranie ustawowych uprawnień- mieszkańców rejonu publicznego ZOZ, a w tym mieszkańca w osobie skarżącego, w stosunku do mieszkańców innych powiatów, na terenie których jest publiczny ZOZ.

Takiego zaś działania zabrania art. 68 ust.2 Konstytucji RP, bowiem ustawa zasadnicza stanowi, że : Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.

Rada Powiatu w Kluczborku po dokonanej analizie przytoczonych w skardze zarzutów stwierdza co następuje:

  1. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w dniu 8 lipca 2005r. Przed podjęciem uchwały zasięgnięto opinii wszystkich samorządów gminnych w powiecie, opinii związków zawodowych i Wojewody Opolskiego oraz Rady Społecznej SP ZOZ. . Starosta Kluczborski przekazał uchwałę zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami) Wojewodzie Opolskiemu., który po analizie nie stwierdził żadnego naruszenia prawa.

     

  2. W konsekwencji tych czynności przedmiotowa uchwała jako przepis prawa miejscowego weszła w życie, po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego Nr 55 .poz.1618 z dnia 23 sierpnia 2005 r.

     

     

  3. W Uchwale Nr XXIX/214/2005r. z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w § 2 jednoznacznie stwierdzono ,że zapewnia się mieszkańcom Powiatu świadczenia zdrowotne przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Kluczborku zarejestrowany dnia 26 marca 2004 r. w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę Opolskiego pod nr księgi rejestrowej 16-00551, który prowadzi działalność medyczną od dnia 10 kwietnia 2004 r., w zakresie:
  • stacjonarnej opieki zdrowotnej na oddziałach : wewnętrznym, chirurgii ogólnej,pediatrycznym,laryngologicznym,ginekologiczno-położniczo-noworodkowym.diagnostyki szpitalnej,
  • przyszpitalnych poradni specjalistycznych: chirurgii ogólnej i urazowej,laryngologicznej,kardiologicznej,neurologicznej,ginekologicznej, neonatologicznej, diagnostyki USG bioderek i noworodków, leczenia odwykowego z punktami konsultacyjnymi w Byczynie, Wołczynie i Polanowicach, konsultacje onkologiczne, konsultacje w zakresie chirurgii dziecięcej,

 

  • opieka długoterminowa- Zakład Opiekuńczo-leczniczy w Wołczynie,

Nadto w zakresie doraźnej pomocy zabezpiecza funkcjonowanie pogotowia ratunkowego “FALCK” spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie

  1. Statut spółki określa, że przedmiotem działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego m.in.: 85.11.Z – szpitalnictwo, 85.14B – działalność pogotowia ratunkowego. Z uchwały o likwidacji SP ZOZ wynika jednoznacznie, że świadczenia zdrowotne dla mieszkańców powiatu będą zapewnione bez istotnego ograniczenia ich dostępności – oznacza to , że dotychczasowe kontrakty zawarte przez SP ZOZ w likwidacji “kontynuowane” będą przez spółkę. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Kluczborku realizuje min. następujące kontrakty: lecznictwo stacjonarne – Nr 08R/10034/03/01/SZP/2004 z dnia 21.01.2004 na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r. (jednym z zakontraktowanych zadań jest chirurgia całodobowa), lecznictwo specjalistyczne – Nr 08R/10034/02/01/AOS/2004 z dnia 14.01.2004r. na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r.
  2. Uchwała o likwidacji SP ZOZ jednoznacznie wskazuje w § 2 pkt 1 podmiot, który przejmie świadczenia zdrowotne tj. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Kluczborku .Świadczenia będą udzielane w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości dla wszystkich mieszkańców powiatu z zachowaniem zasad zagwarantowanych przez Konstytucję odnośnie prawa do ochrony zdrowia i równego dostępu do świadczeń. W związku z powyższym jest zachowana dyspozycja art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zmianami), w szczególności- w zakresie spełnienia wymogu zapewnienia dostępności świadczeń.
  3. Podjęcie uchwał o likwidacji SP ZOZ i zapewnieniu świadczeń zdrowotnych przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej szpital Powiatowy w Kluczborku nie skutkowało pokrzywdzeniem pracowników SP ZOZ w zakresie ich uprawnień wynikających z kodeksu pracy jako że dotychczasowe czynności dokonane zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami. SP ZOZ gospodarował samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem będącym własnością powiatu. Zgodnie z Uchwałą Nr XIII/86/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku – przedmiotem aportu jest jedynie nieruchomość zabudowana budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie o wartości 500.000,-zł. i rzeczy ruchome wyszczególnione w załączniku do uchwały. Na tę okoliczność sporządzona została opinia niezależnego biegłego rewidenta przez firmę BADEX Spółka z o.o. w Opolu. W wyniku dokonanych badań stwierdzono prawdziwość sprawozdania Zarządu Powiatu w sprawie wkładów niepieniężnych, które jest prawidłowe i nie budzi zastrzeżeń. Pozostały majątek w dalszym ciągu jest własnością Powiatu. W związku z tym nie ma tu zastosowania art. 231 § 1 Kodeksu pracy o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Do zaspokojenia roszczeń pracowniczych i należności innych wierzycieli jest zobowiązany likwidator SP ZOZ, a po likwidacji zakładu stają się one zobowiązaniami i należnościami powiatu
  4. Uchwała w § 6 precyzyjnie określa iż zakład nie prowadzi działalności medycznej od dnia 10 kwietnia 2004 r. zaś termin zakończenia czynności likwidacyjnych ustalono na dzień 31 sierpnia 2008 r.. Z przepisów prawa nie wynika, że zakończenie działalności medycznej zakładu jest równoznaczne z zakończeniem likwidacji. W związku z powyższym nie narusza to art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W chwili obecnej powiat spłaca kredyt zaciągnięty na rozbudowę Szpitala – Oddział Chirurgii oraz spłacił kredyt zaciągnięty przez SP ZOZ a poręczoną przez powiat na ogólną kwotę 7,8 mln zł. A podjęcie decyzji o likwidacji SP ZOZ miało na celu przerwanie narastającego zadłużenia i doprowadzenie do spłaty wszystkich zobowiązań. Natomiast powołanie nowej spółki miało na celu zagwarantowanie świadczeń zdrowotnych i ich dostępności w zakresie lecznictwa otwartego wszystkim mieszkańcom powiatu. Nadzór nad SP ZOZ sprawuje z mocy prawa nie Starosta ale Rada i Zarząd Powiatu, o czym świadczą protokoły z posiedzeń Rady i Zarządu pierwszej i drugiej kadencji. Zarząd Powiatu comiesięcznie analizował sytuację ekonomiczną m.in. uzyskiwane dochody i poniesione wydatki na działalność (wyciągi z protokołów Zarządu). Art. 43 ust. 1, art. 53a ust. 2, art. 60 ust. 4, 4b pkt 4,5 i 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej mówią o likwidacji natomiast nie rozstrzygają o procedurze związanej z tym procesem.
  5. W ciągu ostatnich 5 lat czynionych było wiele działań przewidzianych prawem mających na celu restrukturyzację zakładu a mianowicie w 2000r. został opracowany program restrukturyzacji, corocznie aktualizowany, a pomimo tego straty z roku na rok wzrastały

    ( redukcja zatrudnienia, ograniczenie kosztów stałych itp.). Dalsze prowadzenie zakładu w

    tej formie nie przynosiło rezultatu i dlatego wybrano formę likwidacji dotychczasowego

    zakładu i utworzenie nowego podmiotu prawnego świadczącego usługi medyczne dla

    mieszkańców powiatu. Czynności te były wynikiem dogłębnej analizy dokonanej po

    szczegółowym rozpatrzeniu wszelkich istotnych przesłanek faktycznych w sprawie oraz

    stosownych przepisów prawa, które taką możliwość przewidziały a skarżący okoliczność

    tą potwierdził cytując treść art.60 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

  6. Ponadto w wyniku dotychczasowej realizacji postanowień uchwały o likwidacji SP ZOZ poczynione zostały m.in. czynności polegające na:
  • powołaniu likwidatora,
  • wpisaniu likwidacji SP ZOZ w Krajowym Rejestrze Sądowym ,
  • spłacie zobowiązań pracowniczych,
  • podjęciu czynności formalno-prawnych zmierzających do spłaty pozostałej części zobowiązań

 

W związku z powyższym Rada Powiatu w Kluczborku uznaje argumenty przytoczone

w skardze za nieuzasadnione, bowiem nie nastąpiło w sprawie istotne ograniczenie dostępności, warunków udzielania i jakości świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu, natomiast proces likwidacji rozpoczął się faktycznie już po dniu 19 listopada 2003 r. tj.

po podjęciu przez Radę Powiatu w Kluczborku uchwały Nr XII/85/2003 w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.

Dodatkowo potwierdza się fakt ,że Powiat jest właścicielem części mienia dotychczas użytkowanego przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku oraz wszelkich nieruchomości stanowiących obiekty i grunty oraz części ruchomości stanowiących sprzęt i aparaturę medyczną. Mienie to w części zostało przekazane jako aport do spółki na podstawie uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003 r.

Nr XIII/86/2003 w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.

Zgodnie zaś z treścią stosownych przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości Rady Powiatu zastrzeżono min. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących min. tworzenia, przekształcania

i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Tak więc bez wiedzy i woli Rady Powiatu w Kluczborku nie jest możliwe jakiekolwiek dysponowanie jego majątkiem .

 

 

Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając powyższe -wnosi się o oddalenie skargi
w całości.

 

 

 

 

Załączniki :

1.uchwała Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie likwidacji
SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

2.opinie samorządów gminnych w powiecie, związków zawodowych, Wojewody Opolskiego oraz Rady

Społecznej SPZOZ w Kluczborku,

3.uchwała Nr XIII/86/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003r. w sprawie określenia zasad

wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku,

4.uchwała Nr 119/366/2005 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 7 września 2005r. w sprawie powołania

Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku.