Uchwała Nr XXXVI/254/2006 z dnia 9 lutego 2006 r.
Uchwała Nr XXXVI/254/2006
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 9 lutego 2006r.
w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych
na lata 2006-2010.
Na podstawie art.12pkt 11 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn.zm.) oraz art.35 a ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. z 1997r. Nr 123, poz.776 z późn.zm.)
§1
Uchwala się Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata
2006 – 2010, którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załącznik
do Uchwały Nr XXXVI/254/06
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 9 lutego 2006 roku
POWIATOWY
PROGRAM DZIAŁAŃ
NA RZECZ
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
na lata 2006 – 2010
Kluczbork styczeń 2006
Spis treści
- Wstęp.
7.1 Kształtowanie i rozwijanie świadomości społecznej w zakresie dostrzegania i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych.
7.2. Inicjowanie i popieranie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności poprzez likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie.
- Zapewnienie dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
- Zapewnienie osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do rehabilitacji społecznej kultury, sportu, rekreacji i turystyki.
- Zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Zapewnienie konsultacji społecznej wszystkich działań dotyczących osób niepełnosprawnych w fazie ich planowania, wdrażania oraz ewaluacji z samorządną reprezentacją środowiska.
8. Główni realizatorzy programu .
1. Wstęp
Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych jest dokumentem służącym realizacji polityki socjalnej. Program w swych celach będzie spójny z założeniami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego oraz w Planie Rozwoju Lokalnego Powiatu Kluczborskiego i dotyczyć będzie ;
- Zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych osób niepełnosprawnych.
Jednocześnie opracowanie Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust.1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która została wprowadzona ustawą z dnia 17 grudnia 2001r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 154, poz. 1792).
2. Wprowadzenie i definicje
Program skierowany jest do niepełnosprawnych mieszkańców powiatu kluczborskiego. Szacuje się, że problem ten dotyczy bezpośrednio ponad 7 500 tysiąca mieszkańców naszego regionu, a pośrednio jeszcze dodatkowo kilku tysięcy członków ich rodzin.
Definicja zawarta w Karcie Praw Osób Niepełnosprawnych mówi: "Niepełnosprawnymi są osoby, których sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę, oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi". Natomiast ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zawęża powyższą definicję określając: "Niepełnosprawnymi są osoby, których stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych, a w szczególności ogranicza zdolności do wykonywania pracy zawodowej, jeśli uzyskały orzeczenie."
Dla potrzeb Powiatowego Programu przyjmujemy obie podane definicje, stosując określenie z ustawy do realizacji zadań z niej wynikających. Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone definicje niepełnosprawność przedstawia się jako zjawisko niejednorodne, które obejmuje wiele ograniczeń funkcjonalnych, może być fizyczna, intelektualna lub polegać na dysfunkcji zmysłów; może wynikać z choroby somatycznej lub choroby umysłowej. Wymienione zaburzenia, sytuacje mogą mieć charakter stały lub przejściowy. Niepełnosprawność dotyczy osób w każdym wieku.
Wg przyczyny niepełnosprawności, osoby niepełnosprawne można podzielić na 7 grup:
- osoby niewidome i słabo widzące,
- osoby głuche i niedosłyszące,
- osoby niepełnosprawne intelektualnie,
- osoby chore psychicznie,
- osoby niepełnosprawne ruchowo,
- osoby starsze, niepełnosprawne z ogólnego stanu zdrowia,
- ze względu na poszczególne rodzaje schorzeń (np. układu krążenia, cukrzyca, hemofilia, choroby nowotworowe).
Tendencję wzrostową obserwujemy w wydawanych przez Powiatowy Zespół ds. . Orzekania o Niepełnosprawności orzeczeniach :
w roku 2001 wydanych zostało 462 orzeczenia o niepełnosprawności
w roku 2002 wydanych zostało 460 orzeczeń
w roku 2003 wydanych zostało 998 orzeczeń
w roku 2004 wydanych zostało 908 orzeczeń
w roku 2005 wydanych zostało 1021 orzeczeń
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego , po przeprowadzeniu ostatniego spisu powszechnego w 2002r. wynika ,że wśród ponad 70 tysięcznej populacji mieszkańców naszego powiatu ( 70 474 ) – 7 542 to osoby niepełnosprawne. W liczbie tej jest 3 670 mężczyzn i 3 872 kobiety . Oznacza to ,że prawie 11% populacji dotkniętej jest różnego rodzaju dysfunkcjami fizycznymi lub psychicznymi.
Wśród 7 542 osób niepełnosprawnych :
- 473 to osoby w wieku przedprodukcyjnym – osoby w wieku od 0 do 17 lat
- 3 671 to osoby w wieku produkcyjnym , czyli mężczyźni w wieku od 18 do 64 lat i kobiety w wieku od 18 do 59 lat
- 3 398 to osoby w wieku poprodukcyjnym , czyli mężczyźni w wieku 65 lat i więcej oraz kobiety 60 lat i więcej.
Z Powyższych danych wynika ,że bardzo dużą grupę, bo około 49 % stanowią osoby w wieku produkcyjnym czyli będące w pełni aktywności zawodowej.
- Jednak osób aktywnych zawodowo jest tylko 1 032 , w tym
- osoby pracujące- 735
- osoby bezrobotne- 297
Zdecydowana większość populacji osób niepełnosprawnych - 6 442 to osoby bierne zawodowo.
Z danych Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku na dzień 30 listopada 2005r. zarejestrowanych było 139 osób niepełnosprawnych w tym:
- 116 osób miało status bezrobotnego
- 23 to osoby zarejestrowane było jako poszukujące pracy.
Wśród 116 osób bezrobotnych zarejestrowanych :
- 95 legitymowało się lekkim stopniem niepełnosprawności
Wśród 23 osób poszukujących pracy :
- 5 to osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności
- 14 ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym
Sytuacja na kluczborskim rynku pracy jest bardzo trudna, osobom tym jest niezwykle trudno znaleźć zatrudnienie. Głównie osoby niepełnosprawne ,które nie kwalifikują się do podjęcia zatrudnienia w warunkach otwartego rynku pracy jednocześnie wymagają opieki medycznej i rehabilitacyjnej zatrudnione są w zakładach pracy chronionej. Na terenie powiatu kluczborskiego funkcjonują 3 zakłady pracy chronionej. Nie mniej jednak likwidacja ulg dla pracodawców , zmiany ustawowe w zakresie braku możliwości uzyskania zwrotu kosztów tworzenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych zniechęciła pracodawców do zatrudniania tych osób.
Od 2003 nie przystosowano ani jednego stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej , podczas gdy przed nowelizacją ustawy na przełomie lat 1999- 2002 utworzono 112 stanowisk dzięki czemu osoby niepełnosprawne uzyskały zatrudnienie.
Osoby niepełnosprawne , z różnych powodów nie osiągają wysokiego poziomu wykształcenia, w naszym powiecie wyższym wykształceniem legitymuje się 181 osób , policealnym – 133, średnim- 1 286 , średnim zawodowym 1 011 a ogólnokształcącym – 275. Zasadniczą szkołę zawodową ukończyło 1 623 osoby. Ponad połowa niepełnosprawnych posiada wykształcenie podstawowe: ukończone – 3 303 osoby i nieukończone -715 osób.
3. Uzasadnienie programu
W przeszłości polityka wobec osób niepełnosprawnych w dużej mierze polegała na społecznej kompensacji poprzez działania charytatywne, oddzielne świadczenia na marginesie społeczeństwa oraz rozwój usług opiekuńczych. Pomimo, że była ona potrzebna i oparta na dobrych intencjach, wpłynęła na marginalizację i zbyt niskie uczestnictwo tej grupy osób w życiu społecznym.
Do powstania popularnych stereotypów przyczyniał się sam brak obecności lub praktyczna niewidoczność osób z niepełnosprawnością w głównych dziedzinach życia. Prowadziło to z kolei do samonapędzającego się procesu marginalizacji. Właśnie w ten sposób wzmacniały się wzajemne uprzedzenia, brak równych szans i dyskryminacja.
Marginalizacja i dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność obciążają również ogromnymi kosztami państwo opiekuńcze.
Uznano, że taka sytuacja nie może istnieć w dalszym ciągu. Nowe podejście zostało sformułowane w "Standardowych Zasadach Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych" - Uchwale z 3 grudnia 1993 roku Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Również Wspólnota Europejska na różnych swoich szczeblach wydawała Komunikaty i Uchwały zgodne ze Standardowymi Zasadami, w tym Raport pt. "Niewidzialni Obywatele" w grudniu 1995 roku, Uchwałę Rady i Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich z dnia 20 grudnia 1996 roku nt. "Równych szans dla osób niepełnosprawnych" i Komunikat Komisji z dnia 20 maja 2000 roku nt. "W kierunku Europy bez Barier dla Osób Niepełnosprawnych".
Natomiast działania rządu i ustawodawstwa polskiego zgodne z wytycznymi zawartymi w Standardowych Zasadach to:
- Rządowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Integracji ze Społeczeństwem z 5 października 1993 roku,
- Karta Praw Osób Niepełnosprawnych - Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 roku,
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 z późniejszymi zmianami,
- Konstytucja RP zawiera odpowiednie zapisy mające zapobiec praktykom dyskryminacyjnym wobec osób niepełnosprawnych,
- w Kodeksie Pracy wprowadzono zapis zabraniający dyskryminacji osób niepełnosprawnych w stosunku pracy.
Zmiany w postrzeganiu osób niepełnosprawnych to również ich reprezentacja , z jednej strony w postaci wielu fundacji stowarzyszeń , grup samopomocowych skupiających zarówno osoby niepełnosprawne jak działających na ich rzecz , a z drugiej strony podmioty publiczne: Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych i Krajowa Rada Osób Niepełnosprawnych jak również Rzecznik Praw Obywatelskich, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Dzięki odpowiednim ustawom oraz aktom wykonawczym do nich, osoby niepełnosprawne mogą korzystać z wielu ulg i uprawnień.
Karta Praw Osób Niepełnosprawnych potwierdziła fundamentalne prawa osób niepełnosprawnych do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia. Zakazuje również dyskryminacji tych osób. Jednocześnie Sejm RP wezwał Rząd RP i władze samorządowe do podjęcia działań ukierunkowanych na urzeczywistnienie tych praw. Karta powinna, zatem stanowić wytyczne dla polityki władz rządowych i samorządowych w dziedzinie rozwiązań dotyczących osób niepełnosprawnych.
4. Infrastruktura pomocy społecznej w powiecie kluczborskim na rzecz osób niepełnosprawnych
Powiat kluczborski dysponuje dla niepełnosprawnych szeroką ofertą instytucji pomocy społecznej. Działają u nas 1 gminny i 3 miejsko - gminne ośrodki pomocy społecznej , 2 domy pomocy społecznej :
W powiecie funkcjonuje Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Kluczborku dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, które z powodu niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.
W skład ośrodka wchodzą następujące jednostki: zespół szkół (Szkoła Podstawowa Nr 6, Gimnazjum, Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Szkoła Przysposabiająca do Pracy) oraz internat.
Ośrodek organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole – na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania.
Ze środków PFRON finansowana jest działalność Warsztatu Terapii Zajęciowej w Kluczborku , w którym ważnych umiejętności życiowych uczy się 25 wychowanków. Powiatowy Urząd Pracy ramach wykonywanych zadań ustawowych prowadzi działania na rzecz osób niepełnosprawnych .
Opiekę medyczną i rehabilitacyjną sprawuje Zespół Opieki Zdrowotnej wraz z przychodniami specjalistycznymi oraz PCZ w Kluczborku a także Zakład Opiekuńczo – Leczniczy w Wołczynie jako instytucja opieki długoterminowej.
Na terenie Gminy Kluczbork dzieci i młodzież niepełnosprawna może uczęszczać do Publicznego Przedszkola Nr2 , Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 i Publiczne Gimnazjum z oddziałami integracyjnymi .W przypadku dzieci i młodzieży , która nie może korzystać ze stacjonarnej formy edukacji szkolnej prowadzone jest nauczanie indywidualne na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej .
W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej obejmującej działaniem wszystkie gminy powiatu funkcjonuje zespół orzekający , który wydaje :
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka .
W ramach potrzeb prowadzona jest terapia indywidualna dzieci upośledzonych umysłowo.
Rehabilitacja społeczna i zawodowa w zakresie poprawy zaradności osobistej i sprawności psychofizycznej oraz przygotowania do życia w środowisku społecznym realizowana jest przez Środowiskowy Dom Samopomocy w Kluczborku.
Szeroka ofertę pomocy dla osób niepełnosprawnych realizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w oparciu o środki z PFRON.
Od początku funkcjonowania PCPR wykonywane są zadania na rzecz niepełnosprawnych w zakresach przewidzianych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych , ilość osób oraz środki wydatkowane zamieszczone są poniżej.
Zadanie dofinansowywane |
Ilość osób | |||||||
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 | |||
Turnusy rehabilitacyjne |
174 |
205 |
132 |
222 |
280 |
265 | ||
Likwidacja barier funkcjonalnych |
35 |
46 |
- |
26 |
64 |
45 | ||
Zakup sprzętu ortopedycznego , środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego |
58 |
62 |
77 |
159 |
200 |
349 | ||
Tworzenie stanowisk pracy i refundacji wynagrodzeń |
12 |
19 |
22 |
- |
- |
- | ||
Ilość wydatków ze środków PFRON | ||||||||
Rehabilitacja społeczna |
447 610 |
535 777 |
389 063 |
629 065 |
870 704 |
904 589 | ||
Rehabilitacja zawodowa |
472 230 |
560 741 |
569 715 |
199 900 |
201 857 |
68 103 | ||
Ogółem |
919 840 |
1096518 |
958 777 |
828 965 |
1072561 |
972 692 |
Obecnie na terenie Powiatu Kluczborskiego oprócz instytucji samorządowych można zauważyć dużą aktywność organizacji pozarządowych , które realizując swoje cele statutowe , angażują się w spontaniczną pomoc osobom niepełnosprawnym .Z organizacjami tymi ściśle współpracuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i należą do nich :
- Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Zaburzeniami Psychicznymi “Nadzieja “
- Kluczborskie Towarzystwo Pomocy Sprawnym Inaczej
- Świetlica terapeutyczno – Wychowawcza “Parasol” wraz z filią
- Caritas Diecezji Kluczbork
- Polski Czerwony Krzyż
- “ Samarytanin”
- Związek Emerytów , Rencistów i Inwalidów
- Związek Głuchych
- Związek Niewidomych
- Związek Kombatantów
- określają potrzeby i priorytety dotyczące życia osób niepełnosprawnych,
- przyczyniają się do podnoszenia świadomości społeczeństwa i propagowania zmian,
- stwarzają możliwości rozwijania umiejętności w różnych dziedzinach oraz zapewnienia swoim członkom wzajemnego wsparcia i wymianę informacji,
- reprezentują środowiska osób niepełnosprawnych,
- prowadzą działania w zakresie rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej na rzecz swoich członków,
Organizacje pozarządowe są w głównej mierze inicjatorami takich działań jak powiatowe festyny integracyjne, Powiatowe Dni Osób Niepełnosprawnych , które zrzeszają nie tylko osoby niepełnosprawne, w imprezach tych uczestniczą przedstawiciele władz samorządu gminnego i powiatowego, młodzież z kluczborskich szkół i przedszkoli integracyjnych , organizacje pozarządowe oraz mieszkańcy powiatu. Spotkania takie są również okazją do wymiany informacji na temat różnych form pomocy dostępnych w naszym powiecie.
5. Cele operacyjne programu
Celem programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym powiatu kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Cel ten będzie osiągnięty poprzez realizację następujących celów operacyjnych:
- Kształtowanie i rozwijanie świadomości społecznej w zakresie dostrzegania i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych.
- Inicjowanie i popieranie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności poprzez likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie.
- Zapewnienie dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
- Zapewnienie osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do rehabilitacji społecznej kultury, sportu, rekreacji i turystyki.
- Zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Zapewnienie konsultacji społecznej wszystkich działań dotyczących osób niepełnosprawnych w fazie ich planowania, wdrażania oraz ewaluacji z samorządną reprezentacją środowiska.
- Sposób realizacji
Niepełnosprawność jest jednym z głównych problemów społecznych, ze względu na jego rozmiary , powszechność występowania oraz konsekwencje indywidualne i społeczne, jakie ze sobą niesie.
Program zakłada współpracę wielu instytucji i organizacji w tym również pozarządowych działających na ternie powiatu na rzecz osób niepełnosprawnych .
W celu skutecznej realizacji programu w I kwartale 2006 r. PCPR przeprowadzi badanie ankietowe w celu zdiagnozowania sytuacji osób niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie powiatu kluczborskiego z uwzględnieniem; przedziału wiekowego i stopnia niepełnosprawności, doświadczanych barier, przynależności do organizacji pozarządowych oraz potrzeb i oczekiwań .
Program będzie realizowany poprzez wykonanie poszczególnych projektów, które są ściśle nakierowane na osiągnięcie poszczególnych celów operacyjnych programu.
7. Projekty do realizacji
7.1. Kształtowanie i rozwijanie świadomości społecznej w zakresie dostrzegania i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych.
Możliwości tkwiące w osobach niepełnosprawnych są ograniczane przez warunki, w jakich odbywa się ich społeczne funkcjonowanie, a poczucie zagrożenia bytu jest silniejsze niż w przeciętnych rodzinach. Wynika to nie tylko z generalnie niższego statusu materialnego, z występujących ograniczeń i utrudnień w społecznym funkcjonowaniu, ale także ze społecznego niezrozumienia ich potrzeb, a wręcz marginalizacji.
Niepełnosprawność narusza najcenniejsze wartości człowieka: zdrowie, sprawność fizyczną, zdolność do wypełniania podstawowych zadań społecznych i stanowi przeszkodę w realizacji własnych celów. Postrzegana jest jako stan niepożądany, niekorzystny fakt społeczny, często nieświadomie wywołujący niepokój, budzący obawę, że i nas może spotkać podobny los.
Brak kontaktów powoduje, że w ocenach kierujemy się silnie zakorzenionymi w świadomości stereotypami, mitami, niesprawdzonymi informacjami, na podstawie, których przeciętny Polak postrzega osoby niepełnosprawne przez pryzmat ograniczeń, niskich rent, miernych sukcesów życiowych i zawodowych, skali bezradności i koniecznej pomocy. Takie postrzeganie sytuuje te osoby w roli klientów różnych instytucji pomocowych i powoduje ich marginalizację.
Ograniczenia sprawności kojarzone są jako odchylenia od normy, a kontakt z osobami niepełnosprawnymi budzi poczucie bezradności i zakłopotania. Społeczne oczekiwanie idzie w kierunku dokonywania zmian w samej osobie niepełnosprawnej poprzez leczenie, rehabilitację, przystosowanie.
Tymczasem problem osób niepełnosprawnych tkwi nie tylko w niepełnosprawności, ale także, a może przede wszystkim, w osobach sprawnych.
Istotna jest, zatem zmiana społecznego sposobu myślenia i postaw wobec organizacji życia osób niepełnosprawnych, gdyż właściwe otoczenie społeczne stymulując wpływa na rozwiązywanie ich problemów.
Zadania do realizacji
- Poruszanie i przybliżanie problematyki osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu, przełamywanie dotychczasowych uprzedzeń , tworzenie sprzyjającego klimatu do integracji ze społeczeństwem.
- Zagwarantowanie warunków do udziału osób niepełnosprawnych w imprezach organizowanych przez Powiat i Miasto - informacja + promocja imprez w miejscach dostępnych dla osób niepełnosprawnych.
- Opracowanie i prowadzenie strony internetowej dotyczącej problemów osób niepełnosprawnych w zakresie informacji, ulg, przepisów.
- Wdrażanie w szkołach programów wychowawczych, mających na celu poznanie świata osób niepełnosprawnych, zmianę postaw, rozumienie i akceptację.
- Prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej różnych form pomocy i wsparcia świadczonych przez urzędy , instytucje i organizacje dla osób niepełnosprawnych.
- Tworzenie sieci klas integracyjnych w szkołach i przedszkolach , stosownie do potrzeb młodzieży niepełnosprawnej w powiecie.
7.2. Inicjowanie i popieranie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności poprzez likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie.
Bariery architektoniczne, urbanistyczne, transportowe, w komunikowaniu się i techniczne są jednym z najistotniejszych ograniczeń utrudniających, a często wręcz uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym korzystanie z przysługującego im prawa do pełnego życia i zaspokajania swoich potrzeb na równi z innymi.
Na dostosowanie mieszkań dla osób niepełnosprawnych składanych jest w PCPR rocznie około 15 wniosków osób dorosłych oraz 5-6 wniosków dla dzieci. Przedmiotem szczególnego zainteresowania jest adaptacja łazienek oraz umożliwienie samodzielnego wyjścia z domu (budowa podjazdu, montaż windy). Pomocą objęte są głównie osoby niepełnosprawne ruchowo. Szczególnego wsparcia wymagają rodziny z małym dzieckiem, nad którym wieloletnia opieka często skutkuje niepełnosprawnością opiekunów - zwłaszcza samotnych matek.
Bardzo ważnym do zrealizowania zadaniem jest likwidacja barier architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej w tym w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach edukacyjnych a także wyposażanie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny oraz wszelkie działania zmierzające do pozyskiwania funduszy na ten cel.
Zadania do realizacji
- Systematyczne dostosowywanie mieszkań, do potrzeb osób niepełnosprawnych - likwidacja barier.
- Likwidacja barier architektonicznych w ciągach komunikacyjnych ulic i chodników
- poprawę nawierzchni komunalnych ,
- obniżanie krawężników,
- oznakowanie przejść.
- Likwidacja barier w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania.
- Wydzielanie i oznakowywanie miejsc postoju dla uprawnionych osób niepełnosprawnych na parkingach i przed budynkami użyteczności publicznej
- Diagnoza stanu przystosowania budynków użyteczności publicznej w powiecie kluczborskim na podstawie wybranych obiektów.
- Udostępnianie obiektów użyteczności publicznej dla osób na wózkach inwalidzkich
- budowę podjazdów,
- montaż urządzeń dźwigowych,
- wyposażanie w transportery schodowe.
- Tworzenie warunków społecznej komunikacji osób niepełnosprawnych.
7.3. Zapewnienie dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
Pomoc społeczna jest fragmentem polityki społecznej państwa, powołanym do udzielania pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie jej pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. Celem pomocy jest zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych w taki sposób, aby osoba lub rodzina żyła w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Osoby niepełnosprawne korzystają ze świadczeń pomocy społecznej na ogólnych zasadach, określonych w ustawie dla ogółu społeczeństwa.
Obok zabezpieczenia niezbędnych życiowych potrzeb osób niepełnosprawnych, konieczne jest również zorganizowanie takiej specyficznej pomocy, która umożliwi osobie niepełnosprawnej usamodzielnienie się i opuszczenie kręgu beneficjentów pomocy społecznej, pozwoli na prawdziwe ich upodmiotowienie. Rodzaj, formy i rozmiar tej pomocy powinny stymulować osobę niepełnosprawną do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, przy wsparciu ze strony pracownika socjalnego, który ma bezpośredni kontakt z osobą niepełnosprawną.
Poszczególne zadania w zakresie nowych rozwiązań środowiskowego wsparcia osób niepełnosprawnych będą podejmowane i realizowane przy współudziale organizacji pozarządowych.
W celu zdiagnozowania środowiska i szczegółowego rozpoznania potrzeb osób niepełnosprawnych PCPR powinien rozszerzyć dotychczasową współpracę z miejscowymi organizacjami pozarządowymi, które znają potrzeby środowiska w tym zakresie.
Bardzo duże znaczenie w osiągnięciu pozytywnych rezultatów leczenia i usprawniania ma poradnictwo medyczne, socjalne i pedagogiczne oraz terapia psychologiczna. W przypadku niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością dziecka działania te powinny być skierowane do jego rodziców. Ważne jest też wsparcie przez grupę innych rodziców dzieci z taką samą niepełnosprawnością. Odpowiednie postawy rodzicielskie wobec niepełnosprawnego dziecka pozwolą nie tylko na osiągnięcie pozytywnych rezultatów wczesnego leczenia i usprawniania oraz rehabilitacji psycho-edukacyjnej, ale również pozwolą na jego możliwie pełen rozwój, a następnie uczestnictwo w życiu społecznym.
Można powiedzieć, ze odwrotną sytuację mamy u osoby dorosłej, która na skutek wypadku czy choroby staje się osobą niepełnosprawną. Obok ewentualnej potrzeby ratowania życia leczenie i rehabilitacja medyczna jest nieskuteczna bez wsparcia poradnictwem i ewentualną terapią. Jak wynika z praktyki, najlepsze rezultaty daje wsparcie udzielone przez inne osoby z taką samą niepełnosprawnością.
Zadania do realizacji
- Udzielanie pomocy w uzyskiwaniu środków finansowych na budowę , rozbudowę i modernizację obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
- Rozwój specjalistycznej opieki w zakresie wczesnego diagnozowania , leczenia i rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym .
7.4. Zapewnienie osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki.
Realizacja tego celu przebiegać będzie w dwóch zazębiających się płaszczyznach. Pierwsza z nich to prowadzenie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez działalność kulturalną, sportową, rekreację i turystykę. Druga to pełnoprawny udział osób niepełnosprawnych w kulturze, sporcie, rekreacji i turystyce.
I. Zakres działań - rehabilitacja społeczna
Rehabilitacja jest procesem, którego celem jest umożliwienie osobom niepełnosprawnym osiąganie i utrzymanie optymalnego poziomu funkcjonowania. Rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym, czyli również w kulturze, sporcie i rekreacji. Do podstawowych form rehabilitacji społecznej zalicza się zwłaszcza uczestnictwo w:
- warsztatach terapii zajęciowej,
Wymienione formy zawierają w sobie działalność kulturalną, sportową, rekreacyjną i turystyczną, choć nie zawsze jest to działalność podstawowa. I tak warsztaty terapii zajęciowej, które realizują również zadania w zakresie rehabilitacji zawodowej mają na celu ogólny rozwój i poprawę sprawności niezbędnych do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia przez zastosowanie różnych technik terapii zajęciowej. Natomiast turnusy rehabilitacyjne są formą aktywnej rehabilitacji, połączoną z elementami wypoczynku, mająca na celu przede wszystkim ogólną poprawę sprawności, wyrobienie zaradności, pobudzenie i rozwijanie zainteresowań osób niepełnosprawnych.
Jednocześnie jest to działalność prowadzona głównie, a właściwie wyłącznie w środowisku samych osób niepełnosprawnych. Uczestnictwo osoby niepełnosprawnej w tych formach aktywności ma pozwolić jej na powrót lub wejście w życie społeczne i zawodowe. Powrót dotyczy tych osób niepełnosprawnych, które wcześniej jako najczęściej w pełni sprawne uczestniczyły w życiu społecznym i zawodowym. Natomiast wejście dotyczy tych osób, które najczęściej stały się niepełnosprawne do 16 roku życia.
Następnym elementem wsparcia wczesnego procesu leczenia i rehabilitacji jest szybkie i adekwatne zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny. Wszystkie osoby niepełnosprawne, które potrzebują tych przedmiotów i urządzeń, powinny mieć do nich swobodny dostęp, niezależnie od swojej sytuacji finansowej. Obecnie omówione powyżej działania realizowane są w powiecie kluczborskim jak i w całym kraju głównie w oparciu o ośrodki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych / PFRON/ poprzez organizacje pozarządowe, zakłady pracy chronionej oraz przez takie instytucje jak specjalne placówki oświatowe i opiekuńcze.
Rehabilitacja społeczna jest bardzo ważnym elementem działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Powinna być w następnych latach kontynuowana i rozszerzana we wszystkich wymienionych formach. Równocześnie należy zwiększyć efektywność działań w tym zakresie poprzez ich koordynację, popularyzację, kumulację środków oraz prowadzenie rzetelnej oceny rezultatów tych działań.
Zadania do realizacji:
- Udzielanie pomocy finansowej osobom niepełnosprawnym na wyjazd i uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych,
- Finansowanie działalności warsztatów terapii zajęciowej dla potrzebujących rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz rozszerzenie WTZ o dodatkowe pracownie .
- Utworzenie Zakładu Aktywizacji zawodowej dla niepełnosprawnych mieszkańców Powiatu Kluczborskiego.
- Dofinansowanie zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze niezbędne do ich funkcjonowania.
- Wspieranie organizacji pozarządowych zajmujących się problematyką osób niepełnosprawnych w ich działaniach w zakresie rehabilitacji społecznej na rzecz tych osób .
- Wspieranie leczenia i rehabilitacji szerokim poradnictwem i wsparciem pracowników socjalnych oraz samych osób niepełnosprawnych i członków ich rodzin.
- Udzielanie informacji i pomocy w uzyskaniu przez osoby niepełnosprawne sprzętów niezbędnych do życia i samodzielnego funkcjonowania / elektryczne wózki, specjalistyczny sprzęt komputerowy, oprzyrządowanie samochodów osobowych itp../
II. Zakres działań - udział osób niepełnosprawnych w kulturze, sporcie, rekreacji i turystyce.
Każda osoba może w kulturze i sporcie uczestniczyć zarówno jako widz i jako twórca. Można być aktorem w teatrze i/lub być w tym teatrze widzem, można być kibicem piłkarskim i/lub zawodnikiem. Natomiast w turystyce i rekreacji w większości jesteśmy uczestnikami.
W ogólnospołecznym życiu kulturalnym i sportowym powiatu kluczborskiego w małym procencie uczestniczą osoby niepełnosprawne. Wynika to głównie z istniejących barier architektonicznych, transportowych, w komunikowaniu się oraz mentalnych tkwiących w samych osobach niepełnosprawnych i ich najbliższym otoczeniu oraz barier mentalnych tkwiących w tzw. osobach sprawnych. Zaczyna się to zmieniać poprzez organizowane powiatowe imprezy integracyjne jednak w dalszym ciągu widoczny jest brak pomostu pomiędzy dość szeroko prowadzoną działalnością kulturalną, sportową, rekreacyjną i turystyką w środowisku osób niepełnosprawnych, a działalnością ogólnospołeczną.
Aby zapewnić osobom niepełnosprawnym pełny dostęp do kultury, sportu, rekreacji i turystyki należy przyjąć następujące:
Zadania do realizacji:
- Udzielanie pomocy organizatorom zajęć sportowych , kulturalnych , rekreacyjnych , turystycznych dla osób niepełnosprawnych.
- Wspieranie działań sprzyjających integracji społecznej osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem / spotkania , imprezy kulturalne itp./
- Umożliwianie udziału osób niepełnosprawnych w imprezach masowych.
- Promowanie sportu, rekreacji i turystyki wśród osób niepełnosprawnych.
- Promowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w Mistrzostwach Polski, Europy, Świata i Igrzyskach Paraolimpijskich.
7.5. Zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
Rehabilitacja zawodowa jest istotnym elementem rehabilitacji kompleksowej i polega na ułatwieniu osobie niepełnosprawnej udziału w życiu zawodowym poprzez uzyskanie i utrzymanie zatrudnienia a w konsekwencji awansu zawodowego poprzez udzielenie osobie niepełnosprawnej takich usług jak:
W konsekwencji prowadzi ona do integracji lub reintegracji społecznej. Rehabilitacja zawodowa powinna dotyczyć zarówno młodzieży uczącej się, zwłaszcza w szkołach zawodowych na różnych poziomach kształcenia, jak też osób w okresie aktywności zawodowej pozostających bez pracy lub funkcjonujących już w określonych środowiskach zawodowych. Należy tutaj postawić za cel przygotowanie do pracy oraz zapewnienie osobom niepełnosprawnym zatrudnienia zgodnego z ich możliwościami psychofizycznymi i posiadanymi kwalifikacjami zawodowymi. Rehabilitację zawodową powinno realizować się w kilku etapach:
Etap I - poradnictwo zawodowe oparte na ocenie zawodowej zdolności do pracy osoby niepełnosprawnej oraz pomocy w podjęciu decyzji zawodowej. Służy to podjęciu konkretnej decyzji dotyczącej wyboru zawodu oraz wyborowi drogi prowadzącej do kariery zawodowej. Zasadnym jest rozpoczęcie tego procesu najpóźniej w ostatniej klasie gimnazjum. Uczniowie bowiem, poza otrzymaniem kompleksowej informacji o możliwościach dalszego kształcenia (w tym także placówkach edukacji specjalnej i placówkach realizujących programy kształcenia integracyjnego) powinni posiadać możliwość korzystania z usług doradczych w zakresie wyboru zawodu zgodnie z posiadanymi predyspozycjami i zainteresowaniami, jednakże zawsze zgodnie z możliwościami psychofizycznymi oraz wymogami rynku pracy.
Poradnictwo zawodowe to również działania realizowane na rzecz osób, które zakończyły systematyczne kształcenie zawodowe i pozostają w zatrudnieniu bądź okresowo nie mają pracy. Usługi doradcze dla tych osób są świadczone przez doradców zawodowych, głównie zatrudnionych w Powiatowych Urzędach Pracy. Bardzo istotnym jest umożliwienie tymże doradcom permanentnego podnoszenia kwalifikacji w zakresie doradztwa świadczonego na rzecz klientów niepełnosprawnych. Jednocześnie osoby niepełnosprawne muszą mieć zapewnione warunki lokalowe (w tym zniwelowane bariery architektoniczne) odpowiadające realizacji zasad poufności i dostępności do usług doradczych.
Bardzo ważnym elementem efektywnego prowadzenia poradnictwa zawodowego jest stworzenie i utrzymanie takiej współpracy pomiędzy doradcą a lekarzem, która będzie pozwalała na wzajemną współpracę w zakresie konsultacji lekarskich i psychologicznych prowadzących do medycznej i psychologicznej oceny możliwości podjęcia pracy w określonych zawodach.
Etap II - doskonalenie i przekwalifikowanie zawodowe, które dotyczy osób dorosłych. Można rozpatrywać etap ten w dwóch płaszczyznach działań:
szkolenia zawodowe, których celem jest przygotowanie osoby niepełnosprawnej do pracy poprzez nabycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Istotny jest tutaj fakt zdobycia zarówno wiedzy teoretycznej jak też nabycie konkretnych umiejętności zawodowych. Prawidłowo prowadzona rehabilitacja zawodowa w okresie szkolenia powinna zapewnić jednocześnie nabycie i utrwalenie mechanizmów dotyczących skutecznych zachowań pożądanych w środowisku pracy. Szkolenia odnosić się muszą także do możliwości awansu zawodowego osób niepełnosprawnych. A zatem należy pamiętać o możliwościach wynikających z zapisów ustawy dotyczących zapewnienia zwrotu kosztów poniesionych na szkolenia osób niepełnosprawnych przez pracodawców. Kierunek i zakres treściowy szkolenia powinien być poprzedzany konsultacją z doradcą zawodowym.
renty szkoleniowe dla osób szczególnie narażonych na choroby zawodowe i wypadki przy pracy, pobierające przez dłuższy okres świadczenia z tytułu czasowej niezdolności do pracy. Przy ścisłym udziale ZUS tę grupę osób należy kierować na szkolenia w zawodach konkurencyjnych dla otwartego rynku pracy, oczywiście z uwzględnieniem możliwości szkolenia osoby niepełnosprawnej ze względu na jej dotychczasowe doświadczenie zawodowe i posiadany poziom wykształcenia.
Etap III - zatrudnienie lub podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych należy traktować jako jeden z najistotniejszych etapów rehabilitacji zawodowej. Dobór miejsca zatrudnienia koniecznie musi być dostosowany do stopnia uszkodzenia organizmu oraz przygotowania osoby niepełnosprawnej do pracy. Zatrudnienie może być realizowane zarówno w zwykłych zakładach pracy, czyli na tzw. otwartym rynku pracy jak też w zakładach pracy chronionej lub zakładach aktywności zawodowej. W krajach Unii Europejskiej istnieje tendencja do zatrudniania osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy, zgodnie z zasadą zawodowej integracji oraz w zakładach aktywności zawodowej.
Etap IV - wspieranie pozostawania w zatrudnieniu, co dotyczy szczególnie początkowego okresu zatrudnienia mającego na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej procesu adaptacji zawodowej oraz przystosowanie się do wykonywania zadań zawodowych i funkcjonowania w nowym środowisku pracy, zarówno w jego sensie fizycznym jak i społecznym.
Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych
Pomimo ciągle rosnącej świadomości społecznej dotyczącej rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych nadal obserwuje się niejednokrotnie utrudnione wejście na rynek pracy zwłaszcza osób z upośledzeniem umysłowym i zaburzeniami psychicznymi. Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych jest ciągle jeszcze kojarzony z miejscami pracy w zakładach pracy chronionej. Szalenie istotne zatem, staje się przedsięwzięcie działań na rzecz wzrostu świadomości pracodawców z otwartego rynku pracy na temat rodzajów niepełnosprawności i rzeczywistych ograniczeń zawodowych z nich wypływających. Zawsze jednak pewna grupa osób niepełnosprawnych będzie najlepiej funkcjonowała w zakładach aktywności zawodowej i zakładach pracy chronionej ze względu na rodzaj schorzeń warunkujących niepełnosprawność.
Osoby niepełnosprawne, w zależności od stopnia uszkodzenia organizmu i przygotowania do pracy, powinny być zatrudniane w zwykłych zakładach pracy, czyli na tzw. otwartym rynku, w zakładach pracy chronionej lub zakładach aktywności zawodowej.
Obecnie obserwuje się w Unii Europejskiej tendencję do zatrudniania osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach, zgodnie z zasadą zawodowej integracji.
Zadania do realizacji:
- Prowadzenie przez Powiatowy Urząd Pracy , pośrednictwa pracy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie i przekwalifikowanie.
- Opracowanie i rozpowszechnienie ulotek i broszur informacyjnych dla pracodawców mogących zatrudniać osoby niepełnosprawne.
- Włączenie organizacji pozarządowych w realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Promowanie wśród pracodawców zatrudniania osób niepełnosprawnych.
- Doradztwo i pomoc osobom niepełnosprawnym podejmującym działalność gospodarczą i rolniczą w tym poprzez udzielanie pożyczek na rozpoczęcie takiej działalności
- Realizacja programów celowych PFRON mających na celu aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych.
7.6 Zapewnienie konsultacji społecznej wszystkich działań dotyczących osób niepełnosprawnych w fazie ich planowania, wdrażania oraz ewaluacji z samorządną reprezentacją środowiska.
Realizacja tego celu operacyjnego będzie wykonaniem Uchwały Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 roku Karty Praw Osób Niepełnosprawnych, która gwarantuje osobom niepełnosprawnym prawo do posiadania samorządnej reprezentacji środowiska oraz konsultowanie z nim wszelkich projektów aktów prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych. Będzie zatem realizacją art. 44b znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który wymienia jako jedno z zadań powiatu powołanie powiatowej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych , która jest organem opiniodawczo – doradczym przede wszystkim w kwestii:
- inspirowania przedsięwzięć zmierzających do integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i realizacji ich praw.
Cytowana ustawa w art.35a, ust.1, pkt 4 jako zadanie do realizacji wymienia również:
"współpracę z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób" .
Zadania do realizacji
- Rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi.
- Wspieranie działań integrujących środowisko osób niepełnosprawnych.
- Bieżące informowanie osób niepełnosprawnych o działaniach do nich kierowanych.
- Wspieranie inicjatyw dotyczących osób niepełnosprawnych wnoszonych przez reprezentację środowiska.
8. Główni realizatorzy programu :
Przedstawiony program ramowy ma na celu przybliżyć problem osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym oraz schematycznie określa pola działalności różnych podmiotów zajmujących się pomocą niepełnosprawnym oraz ich rodzinom.
Na bazie programu ramowego zostaną uszczegółowione kolejne obszary działania wzbogacone o metody działań , koszt realizacji zadania i beneficjentów, wówczas kiedy w różnych okresach i terminach będziemy przystępować do ich realizacji.
Realizacja programu obejmuje okres od 2006 do 2010 r. i uzależniona będzie od możliwości pozyskiwania środków finansowych na poszczególne zadania.
Wykaz projektów wraz z ogólnym harmonogramem realizacji
Nazwa projektu |
Planowane zadania |
Termin rozpoczęcia realizacji zadnia |
Realizatorzy zadania |
Kształtowanie i rozwijanie świadomości społecznej w zakresie dostrzegania i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych. |
1.Pprowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej różnych form pomocy i wsparcia świadczonych przez urzędy, instytucje i organizacje dla osób niepełnosprawnych. |
Od 2006 roku |
samorządy gminne i powiatowy, PCPR, organizacje pozarządowe |
2. Zagwarantowanie warunków do udziału osób niepełnosprawnych w imprezach organizowanych przez Powiat i Miasto - informacja i promocja imprez w miejscach dostępnych dla osób niepełnosprawnych. |
II kwartał 2006 |
samorządy gminne i powiatowy, PCPR, | |
3. Utworzenie kawiarenki internetowej wraz z galerią i sklepikiem prac osób niepełnosprawnych |
2007-2008 |
Środowiskowy Dom Samopomocy, PCPR, samorząd Gminy Kluczbo rk | |
4. Wdrażanie w szkołach programów wychowawczych, mających na celu poznanie świata osób niepełnosprawnych, zmianę postaw, rozumienie i akceptację. |
2007-2008 |
Placówki oświatowe powiatu kluczborskiego , samorządy gminne i powiatowy | |
5. Przeprowadzenie konkursów plastycznych. |
2006-2010 cyklicznie |
Placówki oświatowe powiatu kluczborskiego , Kluczborski Dom Kultury | |
6. Tworzenie sieci klas integracyjnych w szkołach i przedszkolach , stosownie do potrzeb młodzieży niepełnosprawnej w powiecie.
|
2007-2010 |
Placówki oświatowe powiatu kluczborskiego , samorządy gminne i powiatowy | |
Inicjowanie i popieranie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności poprzez likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie |
1.Systematyczne dostosowywanie mieszkań do potrzeb osób niepełnosprawnych - likwidacja barier. |
od momentu pozyskania środków |
PCPR-PFRON |
2. Likwidacja barier architektonicznych w ciągach komunikacyjnych ulic i chodników : poprawa nawierzchni komunalnych, oznakowywanie przejść. |
2007-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy. | |
3. Likwidacja barier funkcjonalnych
Likwidacja barier funkcjonalnych w instytucjach oświatowych i kulturalnych powiatu kluczborskiego
a. Montaż windy dla osób niepełnosprawnych w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku
b. Adaptacja pomieszczeń sanitarnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych w Publicznym Przedszkolu w Bogacicy
c. Montaż windy dla osób niepełnosprawnych w Publicznym Przedszkolu Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku.
d . Montaż podjazdy dla osób niepełnosprawnych w Publicznym Przedszkolu Nr 5 w Kluczborku
e. Montaż windy dla osób niepełnosprawnych w Publicznym Gimnazjum Nr 5 w Kluczborku
f. Likwidacja barier architek tonicznych i komunikacyjnych na posesji SOSW. Poprawa bazy SOSW, w tym modernizacja terenów rekreacyjno-sportowych oraz wykonanie placu zabaw dla najmłodszych wychowanków.
g. Modernizacja ciągów sanitarnych ( toalet ) z przystosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych w szkołach i przedszkolach Gminy Kluczbork h. Likwidacja barier funkcjonalnych w Kluczborskim Domu Kultury |
2006-2010
2006
2006
2006
2007
2006
2006-2010
2006-2010
2006-2010 |
Samorządy gmin ne i powiatowy , PCPR, ROPS, PFRON
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku , PSP Nr 5 z OI w Kluczborku Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, PP w Bogacicy
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, , PP nr 2 z OI w Kluczborku
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, , PP nr 5 w Kluczborku
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, , PG nr 5 w KluczborkuSOSW ,Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu, Powiat Kluczborski
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, szkoły i przedszkola Gminy KluczborkKluczborski Dom Kultury | |
4.Budowa sali do gimnastyki korekcyjnej oraz do prowadzenia zajęć z uczniami niepełnosprawnymi w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjn ymi w Kluczborku |
2006-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku , PSP Nr 5 z OI w Kluczborku | |
5. Adaptacja pomieszczenia budynku Urzędu Miejskiego w Wołczynie na potrzeby stworzenia punktu obsługi niepełnosprawnych osób |
2006-2010 |
Urząd Miejski w Wołczynie | |
7 . Likwidacja barier architektonicznych transportowych w domach pomocy społecznej Powiatu Kluczborskiego |
Realizacja podjętych wcześniej działań |
DPS w Kluczborku i Gierałcicach , powiat kluczborski ROPS w Opolu, PCPR | |
8. Wydzielanie i o znakowywanie miejsc postoju dla uprawnionych osób niepełnosprawnych na parkingach i przed budynkami użyteczności publicznej. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy. | |
9. Udostępnianie obiektów użyteczności publicznej dla osób na wózkach inwalidzkich poprzez : budowę podjazdów, montaż urządzeń dźwigowych i transporterów schodowych. |
2007-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy, PCPR | |
Zapewnienie dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym. |
1.Zdiagnozowanie środowiska. |
I kwartał 20 06 |
PCPR |
2 .Pomoc w rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych i ich rodzin - informacja i poradnictwo prawne. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy, PCPR , lokalne organizacje pozarządowe | |
3. Udzielanie pomocy w uzyskaniu środków finansowych na budowę , rozbudowę i modernizację obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych. |
2006-2010 |
PCPR | |
4. Dostosowywanie pomieszczeń i wyposażanie zakładów opieki zdrowotnej do potrzeb osób niepełnosprawnych. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy, ZOZ | |
5.Podejmowanie działań na rzecz zwiększenia dostępu do lekarzy specjalistów rehabilitacji leczniczej poprzez zwiększenie ich liczby w placówkach służby zdrowia. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy. | |
6. Rozwój specjalistycznej opieki w zakresie w czesnego diagnozowania , leczenia i rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym – Utworzenie Ośrodka rehabilitacji dla Dzieci z Porażeniem Mózgowym |
2006-2008 |
Caritas Diecezji Opolskiej | |
7. Rozwój stacjonarnych form opieki długoterminowej , w tym opieki p aliatywnej. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy , lokalne organizacje pozarządowe. | |
8. Zakup dwóch pojazdów z podnośnikami do przewozu osób niepełnosprawnych |
2006-2007 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku | |
9. Realizacja programu dowozu dzieci niepełnosprawnych do przedszkoli oraz uczniów niepełnosprawnych do szkół. Zatrudnienie opiekunów do opieki w czasie przewozu. |
2006-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, szkoły i przedszkola Gm.Klb. | |
10. Zakup samochodu przystosow anego do przewozu osób niepełnosprawnych |
2006-2008 |
Kluczborski Dom Kultury | |
11. Zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych |
2006 |
Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku | |
12. Realizacja programu rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych w formie dodatkowych zajęć na krytej pływalni |
2006-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku , PSP Nr 5 z OI w Kluczborku, PG nr 5 w Kluczborku , OSiR | |
13. Realizacja programu zatrudniania osób niepełnosprawnych w administracji oświatowej szkół i przedszkoli Gminy Kluczbork |
2006-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, szkoły i przedszkola Gminy Kluczbork | |
14. Instalacja urządzeń zabawowych dostosowanych do potrzeb dzieci niepełnosprawnych – plac zabaw Publicznego Przedszkola nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku |
2007-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku , PP Nr 2 z OI w Kluczborku, | |
15.Zakup sprzętu do rehabilitacji dzieci i uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach i szkołach Gminy Kluczbork |
2006-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, szkoły i przedszkola Gminy Kluczbork | |
16.Utworzenie w Publicznym Przedszkolu nr2 z Oddziałami Integracyjnym w Kluczborku , w Publicznej Szkole podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku oraz w publicznym Gimnazjum nr 5 w Kluczborku / w przyszłości z Oddziałami Integracyjnymi / gabinetów rehabilitacyjnych z zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry.
|
2007-2010 |
Gmina Kluczbork Administracja Oświaty w Kluczborku, PP Nr 2 z OI w Kluczborku, P SP Nr 5 z OI w Kluczborku, PG nr 5 w Kluczborku , | |
17. Utworzenie w SOSW zespołu wczesnego wspomagania dla dzieci z Powiatu Kluczborskiego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole |
2006-2007 |
Powiat Kluczborski , SOSW Kluczbork | |
18. Modernizacja i wyposażenie SOSW w Kluczborku w sprzęt edukacyjny i rehabilitacyjny |
2006-2010 |
SOSW w Kluczborku , PCPR | |
19.Poszerzenie działań SOSW w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci oraz działalności szkoły j przysposabiającej do pracy dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym .Adaptacja i modernizacja pomieszczeń w budynkach ośrodka pod kątem realizacji zadań rehabilitacyjnych i rewalidacyjnych. |
Kontynuacja zadania rozpoczętego we wrześniu 2005r. 2006-2010 |
Powiat Kluczborski , SOSW | |
20. Pomoc socjalna osobom niepełnosprawnym |
Kontynuacja prowadzonej działalności |
Polski Czerwony Krzyż Zarząd Rejonowy w Kluczborku, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej , organizacje pozarządowe | |
21. Realizacja programu d owozu dzieci niepełnosprawnych do Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz placówek rehabilitacyjnych |
2007 |
Samorząd Gminy Byczyna | |
22. Utworzenie ośrodka wsparcia dla osób w podeszłym wieku oraz osób niepełnosprawnych |
2007 |
Samorząd Gminy Lasowice Wielkie | |
Za pewnienie osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do kultury, sportu, rekreacji i turystyki.I. Zakres działań – rehabilitacja społeczna II. Zakres działań - udział osób niepełnosprawnych w kulturze, sporcie, rekreacji i turystyce . |
1.Finansowanie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz ich rozszerzenie o dodatkowe pracownie w ramach środków PFRON
|
2006-2010 |
PCPR- PFRON , Caritas Diecezji Opolskiej |
2.Udzielanie pomocy finansowej osobom niepełnosprawnym na wyjazd i uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych w ramach środków PFRON |
2006-2010 |
PCPR | |
3. Utworzenie Zakładu Aktywności Zawodowej |
2008-2010 |
Caritas Diecezji Opolskiej , Środowiskowy Dom Samopomocy | |
4.Dofinansowywanie zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny , przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze niezbędne do ich funkcjonowania w oparciu min. o środki PFRON. |
2006-2010 |
PCPR- PFRON, lokalne organizacje pozarządowe | |
5.Promowanie sportu, rekreacji i turystyki wśród osób niepełnosprawnych. |
2006-2010 |
Samor ządy gminne i powiatowy, lokalne organizacje pozarządowe | |
6. Wspieranie organizacji pozarządowych zajmujących się problematyką osób niepełnosprawnych w ich działaniach w zakresie rehabilitacji społecznej na rzecz tych osób. |
2006 -2010 |
Samorządy gminne i powiatowy. | |
7. Udzielanie pomocy organizatorom zajęć sportowych , kulturalnych , rekreacyjnych, turystycznych dla osób niepełnosprawnych. |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy, organizacje pozarządowe, PCPR | |
8. Wspieranie wszelkich działań sprzyjających integracji społecznej osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem ( spotkania , imprezy kulturalne) |
2006-2010 |
Samorządy gminne i powiatowy, organizacje pozarządowe, PCPR., Domy Kultury z terenu powiatu | |
9. Wprowadzenie nowych kierunków kształcenia zawodowego odpowiadających potrzebom rynku pracy w SOSW
|
Realizacja zadania rozpoczętego we wrześniu 2005 |
Powiat Kluczborski , SOSW | |
Zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. |
1. Prowadzenie przez Powiatowy Urząd Pracy, pośrednictwa i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych , ich szkolenie i przekwalifikowanie. |
II półrocze 2004 |
PUP |
|
2.Opracowanie i rozpowszechnienie ulotek i broszur informacyjnych dla pracodawców mogących zatrudniać osoby niepełnosprawne. |
I półrocze 2004 |
PUP, PCPR |
3. Objęcie szerokiej grupy osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w PUP formą warsztatową z zakresu nauki umiejętności poszukiwania pracy i utrzymywania zatrudnienia. |
2006-2010 |
PUP | |
4. Włączenie organizacji pozarządowych w realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. |
2006-2010 |
PCPR, samorządy gminne i powiatowy, Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych | |
5. Realizacja programów celowych PFRON mających na celu aktywizację zawodową osób niepełnosprawny ch. |
2006-2010 |
PCPR | |
6. Promowanie wśród pracodawców zatrudniania osób niepełnosprawnych |
2006-2010 |
PUP, PCPR | |
7. Zorganizowanie warsztatów wspierających aktywność osób niepełnosprawnych na rynku pracy. |
2006 |
PUP | |
Zapewnienie konsultacji społecznej wszystkich działań dotyczących osób niepełnosprawnych w fazie ich planowania, wdrażania oraz ewaluacji z samorządną reprezentacją środowiska |
1. Wspieranie działań integrujących środowisko osób niepełnosprawnych oraz inicjatyw na ich rzecz przez Powiatową Społeczna Radę ds. Osób Niepełnosprawnych |
2006-2010 |
Powiatowa Rada ds. Osób Niepełnosprawnych |
2. Bieżące informowanie osób niepełnosprawnych o działaniach do nich kierowanych. |
2006-2010 |
PCPR , lokalne organizacje pozarządowe | |
3. Rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi. |
2006-2010 |
PCPR, samorządy gminne i powiatowy | |
4. Bieżące informowanie osób niepełnosprawnych o działaniach do nich kierowanych. |
2006-2010 |
PCPR, Samorządy gminne i powiatowy, Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych | |
5. Wspieranie inicjatyw dotyczących osób niepełnosprawnych wnoszonych przez reprezentację środowiska. |
2006-2010 |
PCPR, Samorządy gminne i powiatowy, Powiatowa Społeczna Rada . |
Opracowała : Iwona Rudnicka - Hrynyszyn
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2006-02-14 09:35:17 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2006-02-14 11:02:03 |
Ostatnia zmiana: | 2006-02-14 11:02:03 |
Ilość wyświetleń: | 2156 |