Protokół Nr 32/2005

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii

w dniu 12 grudnia 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego

w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 15.12.2005r.

3.Opiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji powiedział, że w materiałach na najbliższą sesję znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu,

-zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2005r.,

-ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców (opiekuna prawnego)

z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-

Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.

Ponadto w materiałach tych znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od dnia 21.11.2005r. do dnia 30.11.2005r., w którym Zarząd odbył

2 posiedzenia.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o wyjaśnienie co do projektu uchwały

w sprawie sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu. Projekt ten dotyczy sprzedaży budynku oddziału ginekologiczno-położniczego

i noworodków, stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego, a użytkowanego przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.

O głos poprosił najpierw radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że nigdy nie było mowy

o sprzedaży spółce budynków naszego szpitala. Radny wyraził swoje niezadowolenie

z powyższej propozycji Zarządu Powiatu i powiedział, że będzie przeciwko jej przyjęciu. Radny dodał, że analizował budżet PCZ S.A. i z wyliczeń radnego wynika, że spółka zarobiła około 600.000,-zł. Była mowa, że środki takie zostaną przeznaczone na termomodernizację budynku nowego Oddziału Chirurgicznego. Okazało się jednak, że termomodernizację wykonano, a pomimo tego powyższe środki zostały w spółce i prawdopodobnie są one obecnie na jakimś koncie spółki. Zdaniem radnego spółka oszczędza na pacjentach

w niewłaściwy sposób i stąd czerpie swój zysk, po to, aby potem kupić np. taki oddział ginekologiczno-położniczy.

Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu i wyjaśnił, że nie sprzedajemy przecież ani akcji spółki ani też jej majątku. Powiedział, że jest to sprzedaż bez przetargu i dla spółki, która jest
w dalszym ciągu w całości własnością powiatu. Nie ma tu mowy, aby jakikolwiek majątek

w postaci środka trwałego czy akcji miał trafić do jakiegoś zewnętrznego podmiotu. Jest

to po prostu sprzedaż naszej spółce naszego budynku. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzyżanowskiego, Skarbnik wyjaśnił też, że jeżeli spółka w roku obrachunkowym wypracuje jakieś zyski to zgodnie z przepisami prawa jest zobowiązana do tworzenia funduszu zapasowego. W PCZ S.A. z części zysków za 2004r. został utworzony taki fundusz,
a pozostałe zyski zostały przeznaczone na zakup sprzętu medycznego oraz na remonty

i doposażenie oddziałów szpitalnych. Obecnie rozpoczęto również wymianę okien w budynku oddziału ginekologiczno-położniczego, który spółka użytkuje. Skarbnik powiedział, że jeżeli najemca ponosi znaczne nakłady finansowe na utrzymanie bądź modernizację obiektu

to przysługuje mu roszczenie o zwrot nakładów przekraczających koszt zwykłego użytkowania. Bezpośrednim jednak powodem podjęcia próby zbycia tego budynku spółce

jest fakt dużego niedoboru finansowego w budżecie powiatu i braku możliwości jego sfinansowania. Spółka w oparciu o środki własne i częściowo z kredytu będzie mogła

w bieżącym roku zapłacić powiatowi jedynie kwotę 450.000,-zł. Natomiast w roku 2006 spółka wpłaci kwotę 150.000,-zł, a w roku 2007 kwotę 114.222,-zł. Zdaniem Skarbnika jest

to rozsądne rozwiązanie dla obu stron. Skarbnik powiedział, że powiat sprzeda ten budynek tak jakby sam sobie, bo sprzeda swój budynek spółce, która jest własnością powiatu. Powiat więc w dalszym ciągu będzie właścicielem całej spółki oraz wszystkiego, co spółka posiada.

Skarbnik jeszcze raz powtórzył, że nie ma mowy o sprzedaży chociaż by jednej akcji komuś

z zewnątrz. Ponadto w projekcie proponowanej uchwały jest zapis mówiący o tym,

że sprzedaż dotyczy budynku, natomiast grunt pod budynkiem byłby oddany spółce

w wieczyste użytkowanie, a nie na własność. Kolejny element, który jest bardzo ważny w tej sprawie to fakt, że zgodnie z zapisem statutu spółki każda czynność polegająca na zakupie lub zbyciu jakiegoś środka trwałego, którego wartość przekracza 1/3 kapitału akcyjnego spółki, wymaga zgody Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Zgromadzeniem tym jest Zarząd Powiatu, więc bez udziału powiatu nie może być mowy o sprzedaży czegokolwiek komuś

na zewnątrz. Proponowana transakcja była konsultowana z Radą Nadzorczą PCZ S.A.

i została przyjęta jako możliwa do realizacji. Jeżeli Rada Powiatu zaakceptuje na sesji powyższą propozycję to do budżetu powiatu wpłynie w br. 450.000,-zł., co pozwoli

na jego zamknięcie na koniec roku.

Radny Krzyżanowski powiedział, że ogólna kwota sprzedaży jest jego zdaniem za niska.

Wicestarosta wyjaśnił, że taka jest aktualna wycena biegłego. Operat szacunkowy określa wartość budynku na kwotę 714.222,-zł., a z gruntem około 938.000,-zł.

Skarbnik dodał, że spółce sprzedajemy tylko budynek, a grunt oddajemy w wieczyste użytkowanie, za co będzie wpływać czynsz do naszego budżetu.

Radna Irena Kielar powiedziała, że jej nie podoba się propozycja Zarządu Powiatu i jest przeciwna tej sprzedaży.

Radny Krzyżanowski powiedział, że jego zdaniem spółka sama od siebie nie wniosła żadnego wkładu, tylko cały czas powiat ponosi różne i to nie małe koszty.

Skarbnik powiedział radnemu, że spółka zakupiła część sprzętu medycznego, głównie
do wyposażenia nowego Oddziału Chirurgicznego, a także wyremontowała niektóre obiekty

i robi to nadal.

Wicestarosta wyjaśnił też, że w zeszłym roku swój zysk spółka przeznaczyła na kapitał zapasowy, co jest wymogiem przepisów prawa. W tym roku powiat chce część zainwestowanych w spółkę środków odzyskać, nie chce natomiast inwestować w konieczny remont budynku oddziału ginekologiczno-położniczego.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jaki jest obecnie brak w budżecie powiatu.

Skarbnik powiedział, że w budżecie na dzień dzisiejszy brakuje około 1 mln.zł.

Radna Irena Kielar zapytała czy powiat ma szansę sprzedać coś jeszcze ze swoich nieruchomości. Wicestarosta powiedział, że udało się niedawno sprzedać nieruchomość

przy ul. Ossowskiego w Kluczborku i być może uda się również do końca roku sprzedać nieruchomość w Żabieńcu.

Innych zapytań do omawianego projektu uchwały nie wniesiono i Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 5 członków komisji, z których
2 głosowało za, 2 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Do pozostałych materiałów na sesję nie wniesiono zapytań.

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji omawiali projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006r. Skarbnik wyjaśnił, że projekt budżetu oprócz zaplanowanych dochodów i wydatków oraz innych wielkości, zawiera również prognozę finansową na lata 2005-2015. W prognozie tej podano planowane dochody i wydatki, przychody i rozchody, a także wskaźniki zadłużenia. Przedstawiony jest w niej również harmonogram spłat zobowiązań finansowych powiatu w w/w latach z uwzględnieniem planowanej II emisji obligacji komunalnych.

Kolejno Skarbnik przedstawił dochody wypracowane przez jednostki oświatowe naszego powiatu i stwierdził, że są to już dość znaczące kwoty. Łącznie jest to kwota 1.855.714,-zł. Skarbnik zwrócił uwagę, że obok Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, znacznymi dochodami planuje się wykazać w 2006r. również Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Jednostka ta według planu zamierza
w przyszłym roku wypracować tylko z samych usług dochody w kwocie 428.000,-zł. Jeśli

chodzi o wydatki w oświacie to w projekcie budżetu zawarty jest szczegółowy opis wszystkich źródeł finansowania naszej oświaty. Skarbnik powiedział kolejno, że część oświatową subwencji ogólnej na przyszły rok zaplanowano w kwocie 19.506.067,-zł,

a dochody własne oraz otrzymane dotacje celowe w kwocie 1.855.714,-zł. Łączne środki

na zadania związane z oświatą wyniosą 21.361.781,-zł., co będzie stanowić 47,75% ogółu dochodów budżetu powiatu. Na wynagrodzenia nauczycieli w przyszłym roku planuje się wydać kwotę 14.150.752,-zł., na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi kwotę 2.746.720,-zł., a na pokrycie bieżących kosztów utrzymania jednostek, realizację zadań

oraz na obligatoryjne odpisy i odliczenia kwotę 4.600.150,-zł. Projekt budżetu zawiera szczegółową informację co do planowanych wynagrodzeń nauczycieli w 2006r.

Zdaniem Skarbnika Powiatu finansowanie naszej oświaty w br. nie było łatwe, natomiast

w przyszłym roku może być trochę łatwiej. Mogą jednak wystąpić rzeczy nieprzewidziane,

których nie sposób zaplanować. Zaplanowano natomiast mało wydatków inwestycyjnych, ponieważ bardzo duże jest zapotrzebowanie na remonty. Konieczny jest np. zakup drugiego samochodu dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji dodała, że na uznanie zasługuje Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, którego działalność przynosi spore dochody. Ponadto Pani Naczelnik powiedziała, że w najbliższym czasie przygotuje dla komisji pisemną informację dotyczącą zdobytych dodatkowo środków finansowych dla naszej oświaty.

Innych zapytań do projektu budżetu nie wniesiono. W związku z powyższym opracowano pisemną opinię komisji /pismo Nr RP/K.Ośw.-0053/14/2005/, która znajduje się w aktach komisji i zostanie również przekazana Przewodniczącemu Komisji Budżetu. Członkowie Komisji Oświaty pozytywnie zaopiniowali przedstawiony im projekt budżetu powiatu

na 2006 rok.

Ad.4.

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw.

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Józef Woźny