Protokół Nr 31/2005

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii

w dniu 29 listopada 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyła:

Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego

w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 1.12.2005r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Radni analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję, która odbędzie się w dniu
1 grudnia 2005r. W materiałach tych znalazły się projekty uchwał w następujących sprawach:

1.zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r.,

2.ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych

Powiatu Kluczborskiego na rok 2006,

3.wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku

mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat

Kluczborski,

4.ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku

szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym

jest Powiat Kluczborski.

Ponadto w materiałach na sesję znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od dnia 31.10.2005r. do dnia 14.11.2005r.

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji o omówienie projektów uchwał dotyczących oświaty.

Pani Naczelnik powiedziała, że w br. zmieniono nieco procedurę ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych naszego powiatu
na 2006 rok. Wyjaśniła, że po sporządzeniu pierwszego projektu regulaminu został

on przekazany do wszystkich związków zawodowych z prośbą o pisemną opinię na temat jego zapisów. Dwa związki przekazały swoją opinię, inne dwa zapowiedziały swój udział

w negocjacjach. Po monicie ze strony Pani Naczelnik dołączyły one swoje opinie. Kolejno przeanalizowano wszystkie opinie związków i wprowadzono do projektu zmiany, o które wnioskowały co najmniej dwa związki. Po uwzględnieniu tych zmian, związki otrzymały kolejny, drugi projekt regulaminu wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem jakie zmiany

i dlaczego zostały wniesione, a których nie można wprowadzić. Pani Naczelnik powiedziała, że w nowym projekcie zaproponowano między innymi stałe 20% dodatku za warunki pracy

w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku, ale zapis ten budził pewne wątpliwości Pani Naczelnik. W związku z tym poprosiła dyrektora oraz główną księgową

tej placówki o ponowne przeliczenie wydatkowania środków na wynagrodzenia w 2005r. Okazało się, że mimo zapisu w regulaminie wynagradzania o 4% dodatku motywacyjnym,

w jednostce dodatek ten wynosi 2,75%. Pomimo zapisu o dodatku za warunki trudne

w wysokości od 4% do 12%, wypłacono pracownikom tylko nieco ponad 3%. Pani Naczelnik przeliczyła wszystko jeszcze raz i doszła do wniosku, że konieczne będzie zwiększenie środków dla tej placówki o 5 %. W przeciwnym wypadku nie będzie miało sensu wprowadzenie nowego regulaminu w tej placówce, gdyż nie pokryje się on z rzeczywistością. Pani Naczelnik złożyła więc do Zarządu Powiatu wniosek o zwiększenie środków

na wynagrodzenia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym o 5% do wyliczonych wynagrodzeń na 2006r. Zarząd przychylił się do tego wniosku i zwiększone zostały te środki o kwotę około 90.000,-zł. Wyliczono, że obecnie w przedmiotowej jednostce dodatek

za warunki trudne i uciążliwe będzie wynosił od 10% do 20%. Propozycja ta została zawarta w trzecim projekcie regulaminu i ponownie przekazana związkom. W dniu 21 listopada br.

na posiedzeniu Zarządu Powiatu, przedstawiciele związków uzgodnili ostateczną treść regulaminu, która została przekazana radnym.

Przewodniczący Komisji zapytał czy w nowym regulaminie są jakieś większe zmiany

w porównaniu do roku ubiegłego.

Pani Naczelnik powiedziała, że raczej nie.

Radna Irena Kielar powiedziała, że ma być wprowadzona jakaś zmiana co do wynagradzania nauczycieli za pracę przy ustnych egzaminach maturalnych.

Radny Piotr Gruss powiedział, że w proponowanym regulaminie jest zapis, mówiący

o dodatku za wychowawstwo w wysokości od 5% do 10%. Zapytał czy to znaczy,

że jeden nauczyciel może mieć ten dodatek w wysokości 5%, a drugi 10%.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że suma dodatków za wychowawstwo, za opiekuna stażu oraz

za doradcę metodycznego może być od 5% do 10%. Jeżeli ktoś ma np. tylko wychowawstwo to dodatek powinien wynieść 5%. Decyduje jednak o tym dyrektor jednostki.

Kolejno Pani Naczelnik powiedziała, że jeśli chodzi o kolejny projekt uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez nasz powiat, to dodatek ten nie jest składnikiem wynagrodzenia zasadniczego i nie musi być uzgadniany

ze związkami zawodowymi. Jest to dodatek socjalny zawarty w ustawie - Karta Nauczyciela

i dlatego Rada Powiatu musi uchwalić go odrębną uchwałą. Natomiast projekt uchwały

w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w naszych szkołach lub placówkach, został opracowany bardziej ogólnie niż obowiązująca do tej pory uchwała z 2004r. W wyniku audytu przeprowadzonego w szkołach i placówkach, stwierdzono, że poprzednie zapisy były zbyt szczegółowe

i sprawiały problem w ich zastosowaniu. Pani Naczelnik dodała, że Opolski Kurator Oświaty nie wniósł zastrzeżeń do niniejszego projektu.

Przewodniczący Komisji zapytał czy ogólnie w przyszłym roku będzie więcej środków finansowych na oświatę czy mniej.

Pani Naczelnik powiedziała, że dysponuje obecnie projektem rozporządzenia odnośnie subwencji oświatowej, z którego wynika, że nasz powiat będzie dysponował w 2006r. podobną wielkością środków jak w bieżącym roku. Jednak środków będzie mniej, ponieważ odeszła nam szkoła w Polanowicach. Zwiększyła się co prawda subwencji na ucznia, ale jest ich jednak mniej.

Członkowie komisji nie wnieśli innych zapytań do materiałów na sesję.

Ad.3.

Radna Irena Kielar powiedziała, że w budżecie powiatu na 2006r. należy część środków przeznaczyć na konserwację zabytków i zdaniem radnej Komisja Oświaty powinna zająć

w tej sprawie swoje stanowisko. Radna dodała, że nawet z materiałów na najbliższą sesję wynika, że nasze zabytki wymagają prac konserwatorskich, a co za tym idzie dofinansowania. Przykładem tego jest między innymi konieczność remontu drewnianego kościoła Filialnego

p.w. Św.Jacka w Miechowej.

Radny Piotr Gruss dodał, że wiele kościołów znajdujących się na terenie naszego powiatu, wymaga remontów czy prac konserwatorskich, np. w Nasalach.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że komisja powinna zająć się również innymi obiektami zabytkowymi takimi jak np. pomniki w naszym parku miejskim.

Członkowie komisji wyrazili zainteresowanie tym tematem.

Kolejno Pani Naczelnik poinformowała radnych, że w najbliższym czasie otrzymają

z Wydziału Edukacji informację dotyczącą założeń naboru do klas pierwszych w 2006r.,

wraz z preferencjami zawodów opracowanymi przez Powiatowy Urząd Pracy. Członkowie komisji będą mogli przedstawić swoje uwagi i wnioski co do planowanych kierunków kształcenia. Ponadto Pani Naczelnik omówi przebieg współpracy powiatu i szkół z zakładami pracy na terenie naszego powiatu.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim

za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Komisji:

Józef Woźny