Protokól Nr 30/2005 z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 12 grudnia 2005r.
Protokół Nr 30/2005
Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 12 grudnia 2005r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Opiniowanie projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2006r.
3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 15.12.2005r.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie nie wnieśli do proponowanego porządku uwag i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o przedstawienie najważniejszych wielkości finansowych zawartych w projekcie budżetu powiatu na 2006r.
Skarbnik powiedział, że w projekcie założono do wykonania dochody w wysokości 44.736.633,-zł. i wydatki w wysokości 46.499.653,-zł. Budżet zakłada więc planowany deficyt w wysokości 1.763.020,-zł., a źródłem jego pokrycia będą przychody z emisji obligacji komunalnych. Przychody z obligacji przeznaczone są na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku. W projekcie budżetu zaplanowano również:
-dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej
w wysokości 3.704.346,-zł.,
-rezerwę ogólną w wysokości 150.000,-zł. i rezerwę celową w wysokości 28.301,-zł.,
-przychody w wysokości 4.000.000,-zł. do uzyskania z tytułu sprzedaży obligacji
komunalnych oraz rozchody w wysokości 2.236.980,-zł. przeznaczone na spłatę
rat kredytów długoterminowych.
Ponadto projekt budżetu zawiera też dotacje, które powiat ma przeznaczyć dla podmiotów realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień w łącznej wysokości 228.243,-zł. oraz dotacje celowe dla szkół niepublicznych w wysokości 205.000,-zł. Uchwała budżetowa zawiera również upoważnienia dla Zarządu Powiatu, które są takie jak w br.
Kolejno Skarbnik powiedział, że jeśli chodzi o stronę dochodową budżetu to powiat musi
co roku przeznaczać minimum około 2.000.000,- zł. na remonty i inwestycje czyli na tzw. prace odtworzeniowe naszego majątku. I taka mniej więcej kwota jest wydatkowana, po to, aby nie dopuścić do jakichś rażących zaniedbań. W roku 2006 nie będzie już przychodów
z I emisji obligacji, która była przeznaczona właśnie na cele inwestycyjno-remontowe. Może również wystąpić problem z wykonywaniem dochodów w zakresie opłat komunikacyjnych, które są obecnie dla powiatu poważnym źródłem dochodów. Skarbnik wyjaśnił, że planowana jest duża obniżka opłaty za wydanie karty pojazdu, co może u nas spowodować duży brak finansowy. Inne niebezpieczeństwo dla naszego przyszłorocznego budżetu to próba wprowadzenia dodatkowej opłaty tzw. ekologicznej od samochodów sprowadzanych
z zagranicy. Jeżeli ta opłata zostanie odgórnie narzucona to skutkiem tego będzie znaczne zmniejszenie ilości sprowadzanych pojazdów. Jeśli chodzi o stronę wydatkową to projekt budżetu zawiera prognozę finansową na lata 2005-2015 łącznie z wysokością długu, rodzajem zobowiązań i kwotami przypadającymi do spłaty w poszczególnych latach, jak również wyliczone wskaźniki ustawowe dotyczące możliwości zadłużania się powiatu.
Kolejno głos zabrał Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
i poinformował radnych, że w związku z wejściem w życie nowej ustawy, od dnia 1 stycznia 2006r. powiat przejmuje od Wojewody zadania z zakresu lasów prywatnych, które obecnie powiat powierza do wykonania Nadleśnictwom w Kluczborku i w Namysłowie. Dotyczy
to między innymi takich zadań jak nadzór nad lasami oraz gospodarki leśnej, które w dużej części powiat przejmie w formie zatwierdzania tzw. uproszczonych planów urządzenia lasów. Są to w zasadzie dokumentacje, które zatwierdza Wojewoda dla obszarów leśnych powyżej 10 hektarów w jednym kompleksie. Zadania powyższe przejmowane są przez Starostę jako zadania z zakresu administracji rządowej i na ten cel Wojewoda powinien przekazać
do powiatu odpowiednie środki finansowe.
Skarbnik Powiatu dodał, że jeśli chodzi o gospodarkę leśną to powiat na swoje zadania z tego zakresu zabezpieczył środki w wysokości 60.500,-zł. Są to środki przeznaczone na wypłaty ekwiwalentów dla rolników z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i przeznaczenia ich pod zalesianie. Powiat otrzymuje je od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Skarbnik powiedział, że należy już teraz występować do Wojewody Opolskiego
o dofinansowanie nowych zadań powiatu.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że ogólnie brak jest w naszym kraju ochrony spraw rolniczych, a nasz rząd wcale nie pomaga rolnikom i rolnictwu.
Następnie Skarbnik Powiatu zwrócił radnym uwagę na zawarty w projekcie budżetu plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2006r. Powiedział, że przychody tego planu są podobne jak w roku bieżącym i wynoszą 130.000,-zł. W wydatkach natomiast zaplanowano dwie dotacje celowe dla Gminy Byczyna
na dofinansowanie następujących zadań:
-dostosowanie oczyszczalni ścieków w Polanowicach do wymogów ochrony środowiska
/70.000,-zł./,
-zakup specjalistycznej linii do segregacji odpadów komunalnych na składowisku gminnym
w Gołkowicach /30.000,-zł./.
Skarbnik powiedział kolejno, że bardzo istotnym elementem budżetu są zadania remontowe
i inwestycyjne zaplanowane na 2006r. Zadania inwestycyjne będą niewielkie, ponieważ
o wiele większe są w naszym powiecie potrzeby remontowe. W planie wydatków inwestycyjnych znajduje się zakup dwóch samochodów – dla Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kluczborku oraz dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
w Kluczborku, a także zakup i montaż dźwigu osobowo-towarowego dla Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Inspektor Nadzoru Budowlanego otrzymał na zakup samochodu dotację z budżetu państwa, ale z budżetu powiatu musi zostać zakupiony samochód dostawczy dla w/w szkoły. Na ten cel zaplanowano nakłady w wysokości 40.000,-zł., które będą pochodzić z działalności Pracowni Ćwiczeń Praktycznych tej jednostki. Zakup tego samochodu jest konieczny ze względu na zapewnienie codziennego, wielokrotnego transportu wyżywienia dla pacjentów szpitala w Kluczborku i Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie. Natomiast zakup i montaż dźwigu osobowo-towarowego
dla Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach kończy wymaganą standaryzację tej jednostki. Plan wydatków inwestycyjnych na 2006r. wynosi w całości 335.000,-zł, ale złożone są już wnioski w sprawie pozyskania dodatkowych środków finansowych z innych źródeł.
Natomiast plany remontowe w 2006r. zaplanowano na kwotę 1.931.700,-zł. i obejmują
one 6 zadań w zakresie dróg powiatowych, a pozostałe w zakresie oświaty. Skarbnik dodał,
że jeśli chodzi o remonty naszych szkół to zostało już bardzo dużo zrobione, ale zalecenia służb sanitarnych wymuszają na nas kolejne prace. Na remonty naszych dróg musimy przeznaczyć jeszcze większe środki, ponieważ konieczna jest budowa jednego nowego wiaduktu, przebudowa dwóch innych, a ponadto wyremontowanie kilku mostów, przepustów i dróg. Na te zadania powiat również stara się o dodatkowe środki z innych źródeł.
Przewodniczący Komisji zapytał czy z pieniędzy, które ewentualnie udało by się pozyskać
z innych źródeł, można by zacząć remonty dróg powiatowych na terenie Gminy Byczyna. Chodzi to o drogi, które są niszczone przez pojazdy ciężarowe, omijające wagę na drodze krajowej na tamtym terenie.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że często jest taka sytuacja, że na ważne sprawy
nie ma w ogóle pieniędzy unijnych, a na mniej ważne są. Jednak na te mniej ważne sprawy jest znikome zapotrzebowanie.
Kolejno Przewodniczący Komisji nawiązując do całości projektu przyszłorocznego budżetu powiedział, że komisja już w ubiegłym roku wnioskowała o zaplanowanie w nim dwóch zadań, a mianowicie budowy chodnika przy ul. Byczyńskiej w Wołczynie oraz budowy chodnika Biskupice-Kochłowice. Przewodniczący wraz z członkami komisji ponownie wnioskuje o zaplanowanie tych zadań w budżecie na 2006r.
Innych uwag do projektu budżetu nie wniesiono, w związku z powyższym przystąpiono
do głosowania. W obecności 5 członków, jednogłośnie, 5 głosami za, Komisja Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu powiatu na 2006r. z uwzględnieniem dwóch
w/w wniosków. Opinia powyższa znajduje się w aktach komisji – RP/K.Rol.-0053/4/2005. Radny Pieńkowski dodał, że wskazany byłby też zakup koparko-ładowarki dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, o czym będzie mówił też na posiedzeniu Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego.
Ad.3.
Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na sesję Rady Powiatu
w dniu 15 grudnia 2005r. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:
1.sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu,
2.zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych,
3.ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców (opiekuna
prawnego) z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku
Szkolno-Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.
Ponadto w materiałach znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od dnia 21.11.2005r. do dnia 30.11.2005r.
Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie odnośnie projektu uchwały w sprawie
sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu. Projekt ten dotyczy sprzedaży budynku oddziału ginekologiczno-położniczego i noworodków szpitala
w Kluczborku, stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego i użytkowanego przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że na koniec roku budżet musi być zrównoważony
i aby nie zaciągać kolejnego kredytu, przygotowano powyższy projekt uchwały, co pozwoli na uzyskanie pewnych środków finansowych. Wiadomo, że sprzedaż mienia powiatu jest znikoma i z tego tytułu również brakuje środków. Udało się sprzedać jedynie działkę
na ul.Ossowskiego w Kluczborku, być może uda się jeszcze do końca tego roku sprzedać nieruchomość położoną w Żabieńcu. Zarząd Powiatu proponuje, aby z tego względu,
że dotychczas powiat spółkę wspomagał finansowo, teraz od tej spółki jakieś środki odzyskać. Tym bardziej, że sytuacja finansowa PCZ S.A. jest dość dobra. W związku
z tym propozycja jest taka, aby spółka odkupiła od powiatu w/w budynek. Przeprowadzone zostały w tej sprawie rozmowy z Radą Nadzorczą spółki, która wyraziła chęć nabycia tego budynku. Zapłata za przedmiotową nieruchomość nastąpiła by w ratach w następujących terminach: do dnia 31.12.2005r., do końca 2006r. i do końca 2007r. Środki na ten cel pochodziły by częściowo ze środków bieżących czyli tych, które spółka otrzymuje
z Narodowego Funduszu Zdrowia, a częściowo np. z kredytu. Wicestarosta powiedział również, że innym powodem przygotowania przez Zarząd Powiatu takiej propozycji jest to, że w budynku tym konieczna jest wymiana okien oraz wykonanie innych prac remontowych. A spółka nie chce tego robić, bo budynek nie jest jej własnością.
Radni stwierdzili, że propozycja Zarządu Powiatu może zostać negatywnie przyjęta
przez lokalną społeczność.
Wicestarosta wyjaśnił, że niebezpieczeństwem mogła by być jedynie sprzedaż akcji spółki.
Do pozostałych materiałów na sesję nie wniesiono zapytań.
Ad.4.
Radni nie poruszali innych spraw.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował zebranym
za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Władysław Zawadzki
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2006-02-03 07:50:08 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2006-02-14 12:07:24 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-22 13:51:07 |
Ilość wyświetleń: | 1672 |