Protokół Nr 29/2005

 

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 28 listopada 2005r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 01.12.2005r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli do proponowanego porządku uwag i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Członkowie komisji kolejno analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu. Wśród materiałów tych są projekty uchwał w następujących sprawach:

1.zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005r.,

2.ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych

powiatu kluczborskiego na rok 2006,

3.wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku

mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez powiat

kluczborski,

4.ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku

szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym

jest powiat kluczborski.

Ponadto w materiałach znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 31.10.2005r. do 14.11.2005r.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o omówienie projektu uchwały dotyczącej zmian w budżecie powiatu.

Skarbnik Powiatu powiedział, że proponowane zmiany w budżecie wynikają głównie

z wniosków naszych jednostek, ponieważ niektóre z nich wypracowały dodatkowe środki. Ogólnie budżet powiatu zwiększa się zarówno po stronie dochodów jak i po stronie wydatków o kwotę 360.034,-zł., a ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2005r. Oszczędności w ramach wykazanych wydatków majątkowych przenosi się do wydatków bieżących w niektórych działach budżetu. Dokonuje się również przesunięcia środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej oraz wprowadza się zmiany w wykazie zadań remontowych. Skarbnik dodał, że proponowane zmiany
są zmianami drobnymi i pozwolą one na uporządkowanie planów finansowych wszystkich naszych jednostek.

Kolejno Skarbnik powiedział radnym, że jeśli chodzi o Zarząd Dróg Powiatowych

to wprowadzane w budżecie zmiany mają również charakter porządkujący. Nakłady ponoszone na drogi w naszym powiecie zostały przeniesione do projektu uchwały zgodnie
z rozpisaniem poszczególnych zadań przez Dyrekcję tej jednostki. Natomiast zmiany

w budżecie Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach mają ścisły związek z zadaniami remontowymi w zakresie standaryzacji tej jednostki. Skarbnik dodał, że standaryzacja jednostek pomocy społecznej w naszym powiecie trwa już od około trzech lat i zdaniem Skarbnika w tym zakresie zrobiono naprawdę dużo. Na przyszły rok budżetowy pozostało

do wykonania jedno ważne zadanie w tym zakresie, a mianowicie montaż windy towarowo-osobowej w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Wymagana dokumentacja jest

już sporządzona, a w przyszłym roku jest też duża szansa na uzyskanie dofinansowania

na realizację tego zadania. Dofinansowanie to możemy uzyskać z Kontraktu
dla Województwa Opolskiego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych. Skarbnik powiedział, że w dwóch naszych domach dziecka oraz Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku również przeprowadza się remonty. Bardzo istotnym zadaniem wykonywanym przez powiat w ramach pomocy społecznej jest rozliczanie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie umieszczania dzieci

w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych. W 2005r. wielkość środków finansowych, które wpłynęły za obcymi dziećmi do naszego budżetu są mniej więcej równe z tymi, które wyszły od nas wraz z naszymi dziećmi do innych powiatów.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji i stwierdził, że za mało promowane są wszystkie działania powiatu, a jest to bardzo ważna rzecz. Każda inwestycja, remont

czy inne działania powiatu powinny być przekazywane na zewnątrz, do naszego społeczeństwa.

Starosta Kluczborski powiedział, że radny ma rację i dlatego też będzie wznowione wydawanie informatora powiatowego.

Kolejno, nawiązując do pozostałych materiałów na sesję, Starosta powiedział, że projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych naszego powiatu na 2006r. został zgodnie z procedurą uzgodniony ze związkami zawodowymi nauczycieli. Związki zaproponowały pewne zmiany w projekcie regulaminu i część z nich zastała zaakceptowana przez Zarząd Powiatu i wniesiono do projektu. Jeśli chodzi o projekt uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego, to został on przygotowany odrębną uchwałą, ponieważ dodatek ten nie jest częścią wynagrodzenia. W naszym powiecie dodatek ten dotyczy nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.

Członkowie komisji nie wnieśli do materiałów na sesję innych zapytań.

Ad.3.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby na jednym z posiedzeń komisji w 2006r. zająć się tematem kontraktacji buraka cukrowego i dopłat dla rolników. Jest to bowiem bardzo ważny temat i Komisja Rolnictwa powinna się nim zająć. Starosta Kluczborski przyznał Przewodniczącemu Komisji rację. Dodał jednak, że jest to bardzo trudny temat, a ponadto
przewidziane są niezbyt korzystne programy na najbliższe lata.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku, Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki