Protokół Nr 28/2005

Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 8 listopada 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

3.Wanda Słabosz – Naczelnik Wydziału Finansowego,

4.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa,

5.Andrzej Butra – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji

Rolnictwa w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Informacja dotycząca dopłat z funduszy unijnych.

3.Gospodarka wodno-ściekowa i odpadami na terenie Powiatu Kluczborskiego.

4.Omówienie materiałów na ses Rady Powiatu w dniu 10.11.2005r.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku

i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poruszył sprawę składania przez rolników wniosków o dopłaty bezpośrednie. Rolnicy mogą składać wnioski w ustawowym terminie do końca br., jednak zdaniem radnego termin ten jest stanowczo za krótki. Rolnicy muszą bowiem doprowadzić

do zgodności zapisy w ewidencji gruntów ze stanem faktycznym, a dotyczy to tych działek rolnych, które w ewidencji gruntów są ujęte jako np. “łąka”, a naprawdę jest to grunt orny obsiany zbożem lub odwrotnie. Procedura doprowadzenia do zgodności w ewidencji jest jednak długotrwała i kosztowna, ponieważ w naszym województwie jest tylko kilka osób posiadających uprawnienia do wykonywania czynności klasyfikacyjnych i są to dla rolników drogie usługi. W związku z powyższym Przewodniczący zaproponował, aby wystąpić

do władz wyższych z propozycją przedłużenia ustawowego terminu o co najmniej 3 lata.

Dodał, że sprawę powyższą poruszy na najbliższej sesji.

Starosta Kluczborski powiedział, że problem ten przedstawi również na najbliższym posiedzeniu Związku Powiatów Polskich.

Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

w Kluczborku powiedział zebranym, że już dawno rolnicy interweniowali w tej sprawie, jednak do dnia dzisiejszego nie zapadły żadne nowe decyzje.

Kolejno Przewodniczący poprosił Pana Andrzeja Butrę o przedstawienie krótkiej informacji dotyczącej dopłat z funduszy unijnych dla rolników z powiatu kluczborskiego.

Kierownik Biura Powiatowego powiedział, że w naszym powiecie rolnicy złożyli około 2.500 wniosków obszarowych, na które w grudniu powinni otrzymać decyzje. Na dzień dzisiejszy nasi rolnicy otrzymali 80 rent strukturalnych oraz 6 dopłat na zalesienia. Na wspieranie gospodarstw niskotowarowych złożono 188 wniosków i na dostosowanie gospodarstw

do standardów Unii Europejskiej 85 wniosków. Obecnie pracownicy agencji przeprowadzają kontrole niektórych gospodarstw, na które złożono wnioski. Kolejno Kierownik Biura powiedział, że do końca br. można składać jeszcze wnioski o dopłaty na poplony. Wniosków takich jest już 144. Rolnicy mogą jeszcze składać w Opolu wnioski na różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodnych działań

i rozwój oraz ulepszanie infrastruktury technicznej, związanej z rolnictwem. Podsumowując temat Pan Butra powiedział, że powiat kluczborski jest na 2-3 miejscu w województwie opolskim jeśli chodzi o staranie się o dopłaty. Na zakończenie swojej wypowiedzi Kierownik Biura zaproponował, aby jedno z najbliższych posiedzeń komisji zorganizować w siedzibie agencji w Kluczborku. Propozycja ta została pozytywnie przyjęta przez radnych.

Przewodniczący Komisji podziękował Panu Butrze za udział w dzisiejszym posiedzeniu

oraz za zaproszenie radnych do swojej jednostki.

Ad.3.

Następnie głos zabrał Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa, przedstawiając krótką informację na temat gospodarki wodno-ściekowej i odpadami

na terenie naszego powiatu. Powiedział, że temat ten dotyczy głównie gmin, ponieważ

one w szerszym zakresie mają kompetencje jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy unijnych. Powiat zgodnie z ustawą - prawo wodne oraz z ustawą o odpadach, wydaje jedynie decyzje administracyjne odnośnie ustalenia warunków i obowiązku dla przedsiębiorców. W/w ustawy nie nakładają na powiat jakichkolwiek zadań w zakresie kierowania takich decyzji czy zezwoleń do osób fizycznych. Również wszelkie zadania wynikające z ustaw o zachowaniu czystości, porządku i zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków,

są zadaniami gmin. Ewentualne zadanie powiatu w tym zakresie może polegać jedynie
na dofinansowaniu niektórych zadań. Przykładem tego może być np. wysypisko śmieci

w Wierzbicy Górnej, na budoktórego Gmina Wołczyn starała się o środki, a powiat kluczborski zadanie to dofinansował z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Wicestarosta Kluczborski dodał, że w Polsce na różnych szczeblach obowiązują tzw. plany gospodarki odpadami i np. plan powiatowy musi być kompatybilny z planem wojewódzkim

i krajowym. Z kolei plan powiatowy jest jakby wytycznym do planów gminnych.

Radny Mariusz Pieńkowski powiedział, że jego zdaniem w planach tych są jednak pewne rozbieżności.

Przewodniczący Komisji powiedział, że powinny odbywać się w tym temacie wspólne posiedzenia komisji rolnictwa wszystkich gmin naszego powiatu.

Ad.4.

Kolejno radni analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 10 listopada 2005r. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał

w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok,

-zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2005r.

Ponadto w materiałach tych znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 07.09.2005r. do 24.10.2005r.

Naczelnik Wydziału Finansowego wyjaśniła, że proponowane zmiany w budżecie powiatu

na 2005r. wynikiem otrzymania przez powiat z budżetu państwa dodatkowych środków finansowych oraz wniosków złożonych przez jednostki powiatu. Powiat nasz otrzymał dotację celową w kwocie 15.000,-zł. dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku na zakup sprzętu przeciwpożarowego oraz kwotę 58.370,-zł. z funduszu pracy na refundację poniesionych kosztów z tytułu zatrudniania pracowników na roboty publiczne. Ponadto do budżetu powiatu wpłynęła kwota 281.862,-zł. jako uzupełnienie subwencji ogólnej oraz kwota 29.864,-zł jako zwiększenie subwencji oświatowej. Zwiększenie budżetu powiatu nastąpiło także w dziale oświata i wychowanie, gdzie nasze jednostki wypracowały dodatkowe środki finansowe. Pani Naczelnik dodała, że w tym dziale doszła nam kwota 46.750,-zł. z Ministerstwa Rolnictwa z przeznaczeniem na zakup środków dydaktycznych
dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych - Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego

w Bogdańczowicach. Projekt omawianej uchwały zawiera również zmniejszenie budżetu

po stronie dochodów o kwotę 460.968,-zł., która była zaplanowana z tytułu sprzedaży mienia powiatu, ale nie została wykonana. Ponadto projekt uchwały zawiera zmiany w planie inwestycyjnym, gdzie wykreśla się zadanie na wartość 150.000,-zł. – uzbrojenie działek budowlanych w Bogacicy i przeznacza się w/w kwotę dla domów opieki społecznej

na przebudowę pomieszczeń sanitarnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych, na zakup urządzeń elektrycznych do kuchni oraz na zakup pralnicy. Pani Naczelnik powiedziała również, że w przedmiotowym projekcie proponuje się też przeniesienie środków finansowych pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej. Oszczędności w kwocie 50.000,-zł., które uzyskano na finansowaniu rodzin zastępczych przeznacza się na zwiększenie planu wydatków Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Brak finansowy w tej szkole wystąpił w związku z późniejszym niż planowano rozpoczęciem działalności stołówki, przygotowującej między innymi posiłki dla naszego szpitala. Zgodnie z zaleceniami służb sanitarnych, Zarząd Powiatu proponuje również przeniesienie nakładów finansowych

z planowanego remontu dachu w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1

w Kluczborku na remont sal lekcyjnych w tej jednostce. Remont dachu zostanie przeprowadzony w przyszłym roku.

Nawiązując do drugiego projektu uchwały dotyczącego realizacji zadań ze środków PFRON, Pani Naczelnik wyjaśniła, że proponowane zmiany w tym funduszu polegają na przesunięciu nie wykorzystanych środków z dofinansowywania turnusów rehabilitacyjnych na zakup przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego. Odnotowano bowiem większe

niż zakładano zainteresowanie osób niepełnosprawnych takim sprzętem.

Członkowie komisji nie wnieśli zastrzeżeń do przedstawionych projektów uchwał oraz

do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

Ad.5.

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw

.

Ad.6.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim

za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

                Przewodniczący Komisji:

                   Władysław Zawadzki