Uchwała Nr XXXI/234/2005

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 września 2005 r.

w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU
w Kluczborku.

Na podstawie art. 2c ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego ( Dz. U. Nr 12, poz. 96, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1312 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615 i Nr 147, poz. 1644), w związku z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit g ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781 i z 2005 r. Nr 17, poz. 141) oraz art. 12 pkt. 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167, poz. 1759) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:

§1.1 Z dniem 1 września 2005 roku dotychczasową szkołę – dwuletnią szkołę policealną noszącą nazwę “Policealna Szkoła Zawodowa dla Dorosłych’’, z siedzibą w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 - CKU w Kluczborku przekształca się w szkołę ponadgimnazjalną – szkołę policealną dla dorosłych o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

2. Szkoła ponadgimnazjalna, o której mowa w ust. 1, otrzymuje nazwę: “Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w Kluczborku’’.

3. Siedziba Szkoły Policealnej Nr 2 dla Dorosłych mieści się w Kluczborku przy ul. Byczyńskiej 7.

4. Akt przekształcenia szkoły, o której mowa w pkt 1, stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w Kluczborku wchodzi w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 - CKU w Kluczborku przy ul. Byczyńskiej 7.

 

§3. Cele, zadania, organizację i zasady funkcjonowania Szkoły Policealnej Nr 2 dla Dorosłych określa statut, stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

§4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.

 

§5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XXXI/234/2005

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 września 2005 r.

AKT PRZEKSZTAŁCENIA

publicznej szkoły policealnej

 

Na podstawie art. 2c ust. 5 i 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1312 oraz z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, Nr 147, poz. 1644)

RADA POWIATU W KLUCZBORKU

przekształca

z dniem 1 września 2005r.

Policealną Szkołę Zawodową dla Dorosłych

w szkołę ponadgimnazjalną, o nazwie:

Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w Kluczborku.

§1. Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną, której ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

 

§2. Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych wchodzi w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 - CKU w Kluczborku, ul. Byczyńska 7.

§3. 1. Cele kształcenia, zadania, organizację, zasady funkcjonowania oraz zawody, w jakich kształci szkoła określa statut Szkoły Policealnej Nr 2 dla Dorosłych w Kluczborku.

2.  W Szkole Policealnej Nr 2 dla Dorosłych prowadzi się klasy dotychczasowej szkoły policealnej dla dorosłych, aż do czasu likwidacji tych klas.

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

do uchwały Nr XXXI/234/2005

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 września 2005 r.

 

 

 

STATUT

SZKOŁY POLICEALNEJ NR 2

DLA DOROSŁYCH

w Kluczborku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Podstawa prawna

  1. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.),

  2. ustawa z dnia 8 stycznia 1999 – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. z 1999 r. Nr 12, poz.96 z późn. zm.)

  3. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.)

  4. ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.)

  5. ustawa z dnia 26 listopada o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.)

  1. Postanowienia ogólne

§1. 1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych i wchodzi w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego.

2. Szkoła Policealna dla Dorosłych zwana dalej szkołą, ma siedzibę w Kluczborku, przy ul. Byczyńskiej 7

§2. 1.Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Kluczborski

2.Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Opolski Kurator Oświaty.

§3. 1. Szkoła realizuje zadania z zakresu kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych wynikających z programów nauczania.

2. Szkoła kształci w zawodach:

  • technik informatyk

3. Każdorazowo na rok szkolny kierunki kształcenia i specjalności określa dyrektor szkoły po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę.

4. Nauka odbywa się w cyklu 1-rocznym dla absolwentów liceum profilowanego o profilu zgodnym z kierunkiem kształcenia i nie dłuższym niż 2,5 rocznym dla absolwentów szkół średnich i innych profili.

5. Specjalności w zawodach, w których kształci szkoła są ustalone zgodnie z przepisami w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego. Mogą to być również programy autorskie, a także specjalności w ramach poszczególnych zawodów opracowane przez nauczycieli lub zespoły przedmiotowe i zatwierdzone przez radę pedagogiczną.

6. Opracowane i wdrożone specjalności uwzględniają aktualne wyposażenie pracowni, kadrę nauczycieli specjalistów, a także zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy.

§4. 1. Kształcenie w szkole prowadzone jest w formie stacjonarnej, wieczorowej.

2. Zajęcia ze słuchaczami w szkole kształcącej w formie stacjonarnej odbywają się przez 3 lub 4 dni w tygodniu.

  1. Cele i zadania szkoły

§5. Ukończenie szkoły umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

§6. Szkoła realizuje zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej “Ustawą” oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, a w szczególności:

  1. Stwarza słuchaczom warunki do zdobycia wiedzy i umiejętności zgodnie z opracowanymi programami danych przedmiotów.

  2. Dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów rynku pracy.

  3. W miarę możliwości finansowych i organizacyjnych umożliwia słuchaczom rozwój talentów i zainteresowań poznawczych, artystycznych i sportowych oraz realizowanie indywidualnych programów nauczania.

  4. Stwarza warunki do prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.

  5. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.

  6. Szkoła zapewnia słuchaczom bezpieczeństwo podczas zajęć szkolnych.

  7. Udziela słuchaczom pomocy pedagogicznej i psychologicznej poprzez współpracę z poradniami i innymi instytucjami specjalistycznymi.

  8. Umożliwia słuchaczom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz przestrzegania zasad tolerancji i zrozumienia.

  9. Przygotowuje słuchaczy do świadomego i dojrzałego odbioru kultury ze szczególnym uwzględnieniem problematyki regionalnej.

  10. Kształtuje postawy słuchaczy, przygotowując ich do aktywnego udziału w życiu społecznym.

  1. Organy szkoły

§7. Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły

  2. rada pedagogiczna

  3. samorząd słuchaczy

§8. 1. Każdy organ szkoły ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi przepisami, które są zgodne ze statutem szkoły.

2. Organy szkoły współdziałają ze sobą zgodnie z wymogami określonym w odrębnych przepisach oraz rozwiązują spory między sobą.

3. Zaistniałe spory oraz konflikty między organami szkoły rozstrzyga się wewnątrz szkoły poprzez dialog przedstawicieli stron konfliktu, zawsze z udziałem dyrektora szkoły. W przypadku braku porozumienia każda ze stron może zwrócić się do organu prowadzącego.

4. Tryb wyboru i odwołania członków poszczególnych organów szkoły określają odrębne przepisy.

§9. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy, kieruje procesem dydaktyczno – wychowawczym szkoły, kontroluje pracę zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

3. Dyrektor szkoły w szczególności:

  1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje na zewnątrz,

  2. sprawuje nadzór pedagogiczny,

  3. sprawuje opiekę nad słuchaczami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

  4. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

  5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

  6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

  7. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

4. Dyrektor szkoły może w drodze decyzji skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie szkoły.

§10. 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który organizuje pracę rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

4. Rada obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych przez siebie komisjach. Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zasady organizowania zebrań określa regulamin rady pedagogicznej.

5. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

6. Rada pedagogiczna jako organ kolegialny posiada kompetencje stanowiące i opiniotwórcze.

7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzanie planów pracy szkoły,

  2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji słuchaczy,

  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

  4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

  5. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy słuchaczy.

8. Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy w szczególności:

  1. organizacja pracy w szkole, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,

  2. projekt planu finansowego szkoły,

  3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,

  4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  5. propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.

  1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania wykonania uchwał dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ nadzoru pedagogicznego. Organ nadzoru pedagogicznego w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę rady pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

  2. Rada pedagogiczna przygotowuje i zatwierdza:

  1. statut szkoły i jego zmiany,

  2. wewnątrzszkolny system oceniania, po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.

  1. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły lub do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

  2. W przypadkach określonych w pkt 11 organ prowadzący szkołę albo dyrektor w odniesieniu do innych nauczycieli pełniących funkcje kierownicze w szkole są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

  3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

  4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

  5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

  6. Rada pedagogiczna może powołać na wniosek dyrektora szkoły zespoły lub stałe komisje przedmiotowe.

  7. Skład, zakres działania oraz kompetencje wymienionych zespołów lub komisji określa regulamin rady pedagogicznej.

  8. Rada pedagogiczna ustala samodzielnie regulamin swojej działalności. Regulamin powinien być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz niniejszym statutem szkoły.

§11.1.W szkole działa samorząd słuchaczy, zwany dalej “samorządem”.

2. Samorząd tworzą wszyscy słuchacze szkoły.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy.

4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:

  1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,

  3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

  4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

  5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

  6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

6. Samorząd opiniuje:

  1. wniosek o skreślenie słuchacza z listy słuchaczy,

  2. wewnątrzszkolny system oceniania,

  1. Dyrektor przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela może zasięgnąć opinii samorządu słuchaczy.

  1. Organizacja szkoły

§12. 1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności:

  1. liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

  2. liczbę godzin edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

4.Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§13. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.

§14. 1. Zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły, obowiązkowe dla wszystkich słuchaczy, są organizowane w oddziałach.

2. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych słuchaczy.

3. Organizację zajęć teoretycznych i praktycznych w szkole określają odrębne przepisy.

§15. 1. Zajęcia w ramach kształcenia w zawodach realizowane przez szkołę, stanowiące realizację podstaw programowych ustalonych dla danego zawodu, organizowane są w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.

2. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w zawodach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności u pracodawców, w centrach kształcenia praktycznego, w centrach kształcenia ustawicznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.

3. W ramach kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach słuchacz realizuje wszystkie zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.

§16. Szczegółowe kryteria ustalania liczebności słuchaczy w oddziale, grupie i zespole międzyoddziałowym lub międzyszkolnym ustala na dany rok szkolny organ prowadzący.

§17. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

§18. Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:

  1. pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

  2. biblioteki służącej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły wspierającej doskonalenie zawodowe nauczycieli i popularyzowanie wiedzy wśród słuchaczy.

Szczegółową organizację biblioteki i zadań nauczyciela bibliotekarza oraz zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami i nauczycielami określi rada pedagogiczna.

  1. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§19. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudnienia w szkole nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy. Zobowiązany jest w szczególności do:

  1. odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo słuchaczy,

  2. dbałości o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

  3. dbałości o pomoce dydaktyczno – wychowawcze i sprzęt szkolny,

  4. wspierania rozwoju psychofizycznego słuchaczy, ich zainteresowań,

  5. bezstronnego i obiektywnego oceniania oraz sprawiedliwego traktowania wszystkich słuchaczy,

  6. udzielania pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby słuchaczy,

  7. doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia wiedzy merytorycznej.

4. Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są w szczególności do:

  1. rzetelnego i efektywnego wykonywania pracy zgodnie z przydziałem czynności,

  2. przestrzegania ustalonego czasu i porządku pracy,

  3. dokładnego i sumiennego wykonywania poleceń przełożonych wynikających z umowy o pracę,

  4. przestrzegania tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych,

  5. przejawiania należytej dbałości o urządzenia i materiały stanowiące własność szkoły,

  6. przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciw pożarowych,

  7. podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenia umiejętności pracy,

  8. dbałości o czystość i porządek na stanowisku pracy.

§20. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

§21. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.

§22. 1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

2. Zespoły przedmiotowe mogą działać w podzespołach łączących nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów.

3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

  1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

  2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposobów badania wyników nauczania,

  3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

  4. współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnieniu ich wyposażenia,

  5. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

  6. utworzenie przedmiotowego systemu oceniania z określeniem wymagań edukacyjnych,

  7. poinformowanie słuchaczy o poziomach wymagań na poszczególne stopnie szkolne z prowadzonych zajęć edukacyjnych.

§23. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3. Formy spełniania zadań wychowawczych powinny być dostosowane do wieku słuchaczy, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

4. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:

  1. informowanie słuchaczy o organizacji roku szkolnego, dniach i godzinach zajęć, przedmiotach i nauczycielach uczących tych przedmiotów,

  2. zapoznanie słuchaczy z systemem oceniania, klasyfikowania i promowania w szkole,

  3. usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach przy wnikliwym analizowaniu ich przyczyn (choroba, praca zawodowa, zdarzenie losowe),

  4. zapobieganie nadmiernej absencji na zajęciach poprzez wczesne ostrzeganie o konsekwencjach takiego postępowania (nieklasyfikowanie z przedmiotu, skreślenie z listy słuchaczy),

  5. prowadzenie dokumentacji oddziału i słuchaczy,

  1. Dyrektor może zmienić nauczyciela przedmiotu oraz nauczyciela wychowawcę na pisemny wniosek słuchaczy po zbadaniu zasadności wysuniętych zarzutów.

  1. Słuchacze szkoły

§24. 1. Liczbę przyjętych słuchaczy do klasy pierwszej uzależnia się od planów naborowych na dany rok szkolny uzgodnionych z organem prowadzącym.

2. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły mogą ubiegać się absolwenci dotychczasowej szkoły średniej.

3. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie wydane na podstawie odrębnych przepisów.

4. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły decyduje:

    1. złożenie wymaganych dokumentów: oryginał świadectwa ukończenia szkoły średniej, zaświadczenie lekarskie, kwestionariusz osobowy,

    2. pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli szkoła taki egzamin lub rozmowę przeprowadza. Dyrektor szkoły może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła,

    3. suma punktów za oceny uzyskane na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i za oceny z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych w świadectwie ukończenia szkoły niższego stopnia,

    4. inne dodatkowe kryteria w zależności od zawodu, w którym kształci szkoła lub od profilu kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym, które ukończył kandydat,

5. Egzamin wstępny przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów, ustalonych przez radę pedagogiczną.

6. Szkolna komisja rekrutacyjno – kwalifikacyjna powołana przez dyrektora szkoły może zwolnić z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej kandydata ubiegającego się o przyjęcie do szkoły na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej do szkoły wyższej na kierunek odpowiadający lub zbliżony do zawodu, w którym kształci szkoła.

7. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych przyjmowani są do szkoły niezależnie od kryteriów, o których mowa w punktach “b”, “c” “d”.

8. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

§25. 1. Słuchacz ma prawo do:

  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i możliwościami szkoły,

  2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

  3. życzliwego, indywidualnego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,

  4. systematycznego oceniania i jawności ocen z poszczególnych przedmiotów,

  5. korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego,

  6. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszenie się w organizacjach działających w szkole,

2. Słuchacz zobowiązany jest do:

  1. przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły,

  2. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

  3. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

  4. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie oraz rozwój,

  5. dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

  6. przestrzegania zakazu picia alkoholu oraz używania i rozprowadzania narkotyków na terenie szkoły oraz na zajęciach organizowanych przez szkołę poza jej terenem,

  7. przestrzegania regulaminów oraz przepisów bhp obowiązujących w poszczególnych pracowniach, warsztatach oraz na stanowiskach szkoleniowych.

§26. 1. Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane słuchaczom, którzy przez wzorowe wypełnianie obowiązków słuchacza osiągają bardzo dobre wyniki w nauce, przyczyniają się do powiększania osiągnięć i sukcesów szkoły, a ponadto ich postawa nie budzi zastrzeżeń.

Stosuje się następujący system nagród:

  1. pochwała wychowawcy,

  2. pochwała dyrektora,

  3. podziękowanie w formie dyplomu,

  4. nagroda książkowa lub rzeczowa.

2. Wobec słuchaczy prezentujących naganną postawę stosuje się następujący system kar:

  1. nagana wychowawcy,

  2. nagana dyrektora,

  3. zawieszenie w prawach uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach klasowych i szkolnych, wyjazdach i wycieczkach oraz w prawie reprezentowania szkoły na zewnątrz o ile prawo takie słuchacza dotyczy,

  4. skreślenie z listy słuchaczy.

3. Słuchacz szkoły może być skreślony z listy słuchaczy przez dyrektora szkoły w formie decyzji administracyjnej, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy, w niżej wymienionych przypadkach:

  1. drastycznych lub powtarzających się przypadkach wykroczeń i rażących zachowań niezgodnych z regulaminem szkoły i statutem,

  2. wejścia w konflikt z prawem,

  3. nie podjęcia nauki lub notorycznego opuszczania zajęć,

  4. posiadania i rozprowadzania narkotyków,

  5. w innych przypadkach, których szkodliwość społeczną rozpatruje rada pedagogiczna na wniosek zespołu wychowawczego.

  1. Wychowawca klasy ma obowiązek informowania słuchacza o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu kary.

  2. Tryb odwoławczy:

1). Słuchacz może odwołać się od kar wymienionych w ust. 2 lit. “a”, “b”, “c” w następującym trybie:

  1. złożenie pisemnego wniosku na ręce wychowawcy klasy w ciągu 14 dni

  2. wychowawca klasy niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły, który powołuje w terminie 3 dni komisję do rozpatrzenia odwołania.

2). W skład komisji wchodzą:

    • dyrektor lub wicedyrektor szkoły

    • wychowawca klasy

    • pedagog

    • przedstawiciel samorządu klasowego i szkolnego.

3). Komisja rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni informując niezwłocznie o podjętej decyzji słuchacza w formie pisemnej. Decyzja Komisji jest ostateczna.

6. Słuchacz może odwołać się od decyzji o skreśleniu z listy słuchaczy do Opolskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni.

  1. Postanowienia końcowe

§27. Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.

§28. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§29. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§30. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

§31. Tryb wprowadzania zmian do statutu:

1. Podstawą wprowadzenia zmian jest:

  1. wniosek organów szkoły złożony do dyrektora szkoły

  2. zmiana przepisów prawa oświatowego.

2. Zmiany do statutu przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia je do uchwalenia radzie szkoły.

3. W szkole policealnej, w której rada szkoły nie została powołana, zadania wykonuje rada pedagogiczna.

4. Wprowadzone zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym.

5. Zmiany przekazuje się do Opolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

6. W przypadku wprowadzania częstych zmian, raz do roku można wprowadzić tekst jednolity statutu.

§32. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o systemie oświaty wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.