Protokół Nr 26/2005

 

 

Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 1 lipca 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.Kazimierz Sztajglik – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Stan remontów na drogach powiatowych i plany remontów na lata następne.

3.Omówiemie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 8.07.2005r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad. Członkowie komisji nie wnieśli do proponowanego porządku uwag

i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku

o przedstawienie krótkiej informacji na temat remontów dróg powiatowych w 2005r.

oraz planowanych remontów w najbliższych latach.

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych przypomniał zebranym, że w Powiecie Kluczborskim jest około 404 km dróg powiatowych. Ostatni remont całej sieci naszych dróg miał miejsce

w 2001r., a od tego czasu ze względu na niedostatek środków finansowych wykonuje się tylko najpilniejsze remonty. W roku bieżącym odnotowano bardzo dużo uszkodzeń dróg

i były to głównie zniszczenia po zimie oraz wskutek wypadków drogowych. Dyrektor ZDP poinformował też radnych, że obecnie wykonane jest już około 65% remontów całej powierzchni sieci naszych dróg, a pozostałe 35% będzie dopiero wykonane w miarę możliwości finansowych. Zdaniem Dyrektora remonty będą wykonywane do końca września, a niektóre nawet jeszcze w październiku. Obecnie remontowany jest most na drodze
w Smardach i potrwa ona najprawdopodobniej do połowy sierpnia. Kolejno Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych powiedział, że w najbliższych miesiącach konieczny będzie również remont obiektu mostowego na ul. Kołłątaja w Kluczborku. Na przyczółkach tego obiektu wystąpiły pęknięcia, mogące być dużym zagrożeniem. Dodatkowym problemem jest fakt,

że w/w obiekt znajduje się nad torami czynnymi i przed rozpoczęciem remontu konieczne będzie uzyskanie wielu uzgodnień z PKP. Najprawdopodobniej trzeba będzie

w najbliższym czasie wprowadzić ograniczenie tonażu na tym obiekcie, a cały remont przewiduje się w przyszłym roku. Dyrektor dodał, że jeśli chodzi o plan remontów naszych dróg na kolejne lata to Zarząd Dróg Powiatowych stara się remontować drogi zgodnie

z przyjętym przez Radę Powiatu w Kluczborku “Programem Rozwoju Lokalnego Powiatu Kluczborskiego”. Zaplanowano w nim remonty do 2006r. oraz na lata 2007-2013. Jednak

ze względu na niedostatek środków finansowych nie jest możliwe wykonanie planów remontowych w całości.

Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki powiedział, że ogólny stan naszych dróg jest zły, a niektórych ich odcinków bardzo zły. Radny zapytał czy w bieżącym roku planuje się jeszcze jakieś większe inwestycje na naszych drogach oraz czy Zarząd Dróg Powiatowych stara się o dodatkowe środki finansowe z Unii Europejskiej.

Dyrektor ZDP odpowiedział, że pieniądze unijne były do zdobycia, jeżeli posiadało się gotową dokumentację wraz z pozwoleniem i biznes-planem. Zarząd Dróg Powiatowych

w Kluczborku posiadał taką dokumentację na most w Smardach i złożył ją do Urzędu Marszałkowskiego w Opolu. Jednak do dnia dzisiejszego nie ma niestety żadnej informacji

w tej sprawie. Obecnie opracowywana jest też dokumentacja na remont drogi Buczek-Wesoła i będzie to wykonane wspólnie z Powiatem Kępińskim. Na to zadanie oba powiaty będą się starać wspólnie o środki unijne. Ponadto ZDP w Kluczborku sam przygotowuje projekt budowy chodnika Biskupice-Kochłowice od drogi krajowej. Zdaniem Dyrektora ZDP bardzo ważnym i pilnym zadaniem są również remonty dróg na trasie Kostów-Miechowa,

w Jaśkowicach, w Kraskowie wraz ze skrzyżowaniem, a także w Jasieniu. Ponadto pilnego remontu wymaga około 7-8 przepustów. Dużym obciążeniem finansowym jest właściwe utrzymanie drzewostanu wzdłuż naszych dróg, konieczna czasami wycinka drzew, a także utrzymanie poboczy dróg. Brakuje również środków finansowych na zakup potrzebnego

do pracy sprzętu.

Radny Mieczysław Garbowski zapytał ile środków finansowych było by potrzebne,
aby wyremontować generalnie wszystkie drogi powiatowe w Powiecie Kluczborskim.

Zdaniem Dyrektora ZDP powiat potrzebował by na ten cel około 200 mln. zł.

Innych zapytań do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych nie wniesiono, w związku z czym Przewodniczący Komisji podziękował Dyrektorowi za udział w posiedzeniu komisji oraz

za przedstawienie informacji na powyższy temat.

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku, która odbędzie się w dniu 8 lipca 2005r. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmiany Statutu Powiatu Kluczborskiego,

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r.,

-ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli

miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego,

-zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2005r.,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby

pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłaty za pobyt dziecka

w rodzinie zastępczej,

-likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki

Zdrowotnej w Kluczborku,

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2003r.,

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2004r.,

-przekazania zadania własnego Powiatu Kluczborskiego tj. prowadzenie Zespołu Szkół

Licealno-Zawodowych w Polanowicach – Gminie Byczyna z dniem 1 września 2005r.,

-ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych

posiadających uprawnienia szkół publicznych,

-nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół

ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,

-nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z Powiatu

Kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006,

-nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej.

Ponadto w materiałach na sesję znajduje się:

1.“Ocena sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie Powiatu

Kluczborskiego za rok 2004” – informacja z Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku,

2.“Analiza stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2004”

-informacja z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku,

3.sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.04.2005r.
do 14.06.2005r.

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie zapisów w projekcie uchwały w sprawie przekazania Gminie Byczyna prowadzenia Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych

w Polanowicach.

Głos zabrał Skarbnik Powiatu i wyjaśnił, że Gmina Byczyna od dawna była zainteresowana tym tematem, a w dniu 8 czerwca br. wpłynął do Zarządu Powiatu w Kluczborku pisemny wniosek Burmistrza Byczyny o powołanie Zespołu Licealno-Gimnazjalmego na bazie Publicznego Gimnazjum w Byczynie oraz Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych

w Polanowicach. Skarbnik powiedział, że przejęcie tego zadania przez Gminę Byczyna
jest uzasadnione głównie względami ekonomicznymi. Od kilkunastu lat w Gminie Byczyna jak i w całym powiecie następuje spadek liczby urodzeń, co oznacza z roku na rok coraz mniejszą liczbę uczniów zarówno w gimnazjum jak i w szkole ponadgimnazjalnej. Skarbnik dodał, że jeszcze przez okres co najmniej 3 lat zajęcia lekcyjne odbywać się będą tak jak dotychczas. Kolejno Skarbnik powiedział, że dyrekcje obu dotychczasowych jednostek pozytywnie odnoszą się do takiego rozwiązania, ponieważ nie chcą, aby w przyszłości doszło do likwidacji szkoły ponadgimnazjalnej na ich terenie. Obecna szkoła w Polanowicach jest szkołą, która już się nie finansuje i powiat musi dokładać do niej ze swojego budżetu. W roku 2005 poza subwencją oświatową i dochodami własnymi powiat musiał tej szkole dołożyć
ze swojego budżetu kwotę 466.000,-zł. W przyszłym roku sytuacja ta jeszcze się pogorszy,
a powiat mimo wszystko też nie chce likwidować tej szkoły.

Następnie Skarbnik wyjaśnił, że majątek trwały szkoły, który jest własnością powiatu,
nie będzie przekazany Gminie Byczyna, może on zostać ewentualnie gminie użyczony

dla celów statutowych szkoły. Skarbnik dodał, że konsekwencją podjęcia proponowanej uchwały, a następnie zawarcia stosownego porozumienia, będzie konieczność przekazania
w br. dotacji celowej Gminie Byczyna w kwocie 448.702,- zł. Natomiast od 2006r. środki finansowe na funkcjonowanie szkoły w Polanowicach będą zawarte w subwencji oświatowej należnej Gminie Byczyna. Zdaniem Skarbnika Powiatu takie rozwiązanie pod kątem finansowym jest dla naszego budżetu dobrym rozwiązaniem.

Członkowie komisji pozytywnie opowiedzieli się za proponowanym projektem uchwały.

Do pozostałych materiałów na sesję radni nie wnieśli zapytań.

Ad.4.

Przewodniczący Komisji poprosił Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska

i Leśnictwa, aby zajął się problemem suszy, która panuje obecnie na terenie naszego powiatu. Zdaniem radnego sytuacja jest bardzo poważna i należy zająć się tym tematem.

Następnie Przewodniczący Komisji powiedział, że w naszym szpitalu najprawdopodobniej lekarze składają i gipsują pacjentom jedynie kończyny górne, natomiast pacjentów

z połamanymi kończynami dolnymi odsyłają do szpitala w Oleśnie. Radny zapytał czy coś wiadomo na ten temat, bo zna przypadek, że do Olesna odesłano ciężarną pacjentkę
ze złamaną nogą.

Skarbnik powiedział, że nie słyszał nic na ten temat. Stwierdził jedynie, że Dyrekcja szpitala

w Kluczborku nie uzyskała jeszcze od Narodowego Funduszu Zdrowia kontraktu

na procedury ortopedyczne, a zwykłe złamania są wykonywane najprawdopodobniej
w ramach kontraktu na usługi chirurgiczne. Zdaniem Skarbnika być może był to przypadek poważnego złamania i dlatego pacjentka została skierowana do szpitala w Oleśnie, który posiada kontrakt na usługi ortopedyczne.

Zdaniem Skarbnika i niektórych radnych wiele nieprawdziwych informacji o naszym

szpitalu krąży w powiecie, ale wynika to raczej z problemów pracowniczych

i organizacyjnych tej jednostki.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki