Uchwała Nr XXIX/221/2005 z dnia 8 lipca 2005 r.
Uchwała nr XXIX/221/2005
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 8 lipca 2005 r.
w sprawie nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej
Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), uchwala się , co następuje:
§1. Nadaje się statut publicznej szkole ponadgimnazjalnej: Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym funkcjonującej od 1 września 2004r., stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.
§3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załącznik
do Uchwały Nr XXIX/221/2005
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 8 lipca 2005 r.
STATUT
SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
WSTĘP
- ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67 poz. 329 z póź. zmianami) oraz na podstawie rozporządzeń wykonawczych
ROZDZIAŁ 1
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE
§1.1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiar
kowanym lub znacznym.2. Siedzibą szkoły jest budynek znajdujący się przy ulicy Sienkiewicza 27
w Kluczborku.
3. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o “szkole”, należy przez to rozumieć Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy.
§2.
1. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Kluczborski sprawujący nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.
§3.1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy jest publiczną szkołą kształcącą młodzież
w trzyletnim okresie nauczania, której podbudową programową jest gimnazjum specjalne.
2. Szkoła prowadzi naukę dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
3. Szkoła wydaje świadectwa ukończenia szkoły, odpisy i duplikaty oraz inne druki szkolne i dokumenty za zasadach określonych odrębnymi przepisami.
4. Kształcenie w szkole organizuje się zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania
5. Przysposobienie do pracy
organizowane jest w Ośrodku.6. Nauka w szkole jest bezpłatna.
§4.1. Nazwa szkoły specjalnej jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
2. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie “specjalna”.
§5. Statut to “Konstytucja szkoły” a jego postanowienia obowiązują uczniów, rodziców
i pracowników szkoły.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZAD
ANIA SZKOŁY§6. Cele: Przygotowanie niepełnosprawnego ucznia do uczestnictwa w życiu społecznym, w miarę możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
Szkoła stwarza uczniom warunki do:
- właściwej realizacji procesów rozwoju zgodnych z indywidualnymi, zmienionymi przez dysfunkcje potrzebami,
§7. Zadania:
- Szkoła ułatwia uczniom funkcjonowanie w różnych obszarach życia społecznego.
- Szkoła realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności
i wychowania. - Szk oła w zakresie nauczania zapewnia uczniom:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i piśmie
z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu, - poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie ułatwiającym przysposobienie do pracy.
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
- poznawanie zasad rozwoju o
sobowego i życia społecznego,
- Szkoła stwarza warunki do kształcenia umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności,
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
- efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technikami informacyjnymi i komunikacyjnymi,
- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy or
az tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,- rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów społecznych.
- Szkoła wspomaga rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy, wspierając:
- tworzenie w szkole środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze fizycznym (w tym zdrowotnym), psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym, a także rozwojowi społecznemu uczniów,
- rozwijanie w sobie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie,
- uzyskanie świadomości życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania jak i całej edukacji na danym etapie,
- dążenie do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, umiejętne godzenie dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialności za siebie
z odpowiedzialnością za innych, wolności własnej z wolnością innych, - poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
- przygotowywanie się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej
i w państwie,- przygotowywanie się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
- kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych
i rozumienia ich poglądów.
§8.1. Cele i zadania szkoły realizowane są poprzez:
- realizację programów nauczania zatwierdzonych przez MENiS, zawierających podstawę programową przedmiotów obowiązkowych,
- realizację szkolnego zestawu programów nauczania,
- przestrzeganie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- realizację szkolnego programu wyc
i turystycznych,
2. Cele i zadania statutowe szkoły realizowane są przez:
3. Do realizacji celów i zadań statutowych szkoły służą:
- sale lekcyjne znajdujące się w budynku szkolnym,
- biblioteka szkolna z czytelnią,
ROZDZIAŁ III
A. SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH
§9.1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów wybierają program nauczania z zestawu programów zatwierdzonych przez MENiS.
2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale wspólnie ustalają zestaw programów nauczania zwany “szkolnym zestawem programów”.
3. Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku szkolny zestaw programów nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły (lub rady rodziców jeżeli rada szkoły nie funkcjonuje).
4. N
auczyciele przestrzegają postanowień Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i przedmiotowych systemów oceniania – szczegółowe zasady których opracowuje rada pedagogiczna i umieszcza w statucie.5. Nauczyciele, wychowawcy, podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom, a podczas pierwszej wywiadówki rodzicom, wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zasady oceniania, zgodn
e z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.6. Nauczyciele wszystkich przedmiotów przygotowują uczniów do udziału
w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zawodach sportowych.
Zasady organizacji nauki religii i etyki
§10.1. W szkole organizuje się naukę religii lub etyki na podstawie odrębnych przepisów.
2. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych
i zatwierdzonych przez władze kościołów i innych związków wyznaniowych
i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii.
3. Dyrektor zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego
i pisemnego skierowania do szkoły wydanego przez:
- w przypadku kościoła katolickiego – właściwego biskupa diece
4. Ocena z religii/etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
5.
Ocena z religii/etyki wystawiana jest wg skali ocen przyjętej w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.Zasady organizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie
§11.1. W szkole prowadzi się zajęcia “Wychowanie do życia w rodzinie” na podstawie odrębnych przepisów.
2. Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość
z pozostałymi działaniami wychowawczymi szkoły.
3. Zajęcia te nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
4. U
dział ucznia w zajęciach “Wychowanie do życia w rodzinie” odnotowuje się na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne, wpisem “uczestniczył”.
Zasady organizacji zajęć dodatkowych i kół zainteresowań
oraz zajęć poza
lekcyjnych§12.1. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez organizację zajęć dodatkowych i ścieżek edukacyjnych (na podstawie odrębnych przepisów), kół zainteresowań, różnych zajęć pozalekcyjnych i form aktywności.
2. Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
3. Nauczyciele różnych przedmiotów organizują dla młodzieży różne formy aktywności na terenie szkoły i poza nią:
4. Wszystkie podejmowane przez nauczycieli działania muszą być zgłaszane dyrekcji szkoły i muszą odbywać się na zasadach określonych w szkole oraz w oparciu o rozporządzenie MENiS-u.
Zasady organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej
§13. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną na podstawie odrębnych przepisów.
B. SPOSÓB WYKONYWA
NIA ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH§14.1. Podstawą pracy wychowawczej szkoły jest Program wychowawczy i profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
2. Program ten uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców
i samorządu uczniowskiego.
3. Nauczyciele wychowawcy – opracowują plan pracy wychowawcy klasowego, którego treści spójne są z zapisami szkolnego Programu wychowawczego
i Programu profilaktyki.
4. Realizatorami programów są nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni szkoły
i rodzice uczniów.
5. Treści wychowawcze realizuje się w ramach jednostek dydaktycznych każdego przedmiotu, godzin z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
6. W procesie nauczania każdy nauczyciel ma obowiązek ściśle współpracować
z rodzicami uczniów.
7. Wychowawca ma obowiązek podczas pierwszych zajęć w danym roku szkolnym przedstawić swoim wychowankom, a na pierwszej wywiadówce rodzicom, plan pracy wychowawcy klasowego.
8. Nauczyciele i wychowawcy włączają młodzież w organizację imprez
i uroczystości szkolnych.
9. Szkoła współpracuje z placówkami kultury oraz organizuje spotkanie z ludźmi świata kultury.
10. W szkole obchodzi się święta i rocznice państwowe.
Sposób wykonywania zadań opiekuńczych
§15.1. Nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami w czasie lekcji, zajęć nadobowiązkowych i pozalekcyjnych a także w czasie przerw międzylekcyjnych.
2. Szczególną opieką otacza się uczniów rozpoczynających naukę w szkole.
3. Nauczyciele i wychowawcy klas zobowiązani są również do innych działań, które zleca im dyrektor szkoły w ramach indywidualnego zakresu czynności
i odpowiedzialności a także do doraźnego podejmowania działań z własnej inicjatywy, o ile wymaga tego sprawowanie opieki i bezpieczeństwo uczniów.
4. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi biorąc pod uwagę zalecenia lekarzy specjalistów i opinię poradni psychologiczno-pedagogicznych i w razie potrzeby zapewnia indywidualną naukę w szkole lub w domu ucznia.
5. Nauczyciele, wychowawcy psycholog i pedagog, podczas posiedzeń rad pedagogicznych analizują postępy uczniów w nauce w celu określenia
i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników w nauce.
6. W prz
ypadku występowania niepowodzeń szkolnych uczniowi organizuje się pomoc.7. W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży prowadzi się stałą kontrolę uczniów zagrożonych oraz systematyczną współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę w tym zakresie (np. policja, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, sąd rodzinny, etc.).
8. W rozwiązywaniu trudności dotyczących ucznia obowiązkiem wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka, a w szczególnych przypadkach kontakt ze specjalistycznymi poradniami lub instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
9. Szkoła umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga, psychologa oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych lub specjalistycznych.
Sposób organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz współdziałania szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
§16.1. Szkoła organizuje wewnątrzszkolne doradztwo oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia we współpracy z:
- Powiatowym Urzędem Pracy,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
2. Pedagog szkolny, wychowawcy bądź pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzą zajęcia z orientacji zawodowej.
3. Uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia w formie:
- pomocy pedagogicznej i psychologicznej udzielanej przez pedagoga, psychologa, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i poradnie specjalistyczne,
- wskazania możliwości przeprowadzania badań w ww. poradniach,
- pomocy materialnej i rzeczowej.
4. W zakresie udzielania pomocy szkoła współpracuje z:
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi,
- sądem,
- kuratorami sądowymi,
- policją,
- Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa,
- innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka.
Zasady organizacji nauczania indywidualnego
§17. Nauczanie indywidualne uczniów z dysfunkcją uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorym lub innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki w warunkach szkolnych – odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycieli
§18.1. Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych według planu ustalonego przez dyrektora szkoły.
2. Dyżury pełnione są w szkole i na boisku szkolnym.
3. Dyżur musi być pełniony aktywnie. Nauczyciele mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zachowaniom na korytarzach, w sanitariatach i boisku szkolnym.
4. Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go
przez innego nauczyciela.5. Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni nauczyciel mający za niego zastępstwo.
6. W czasie imprez ogólnoszkolnych dyżury pełnią wychowawcy klas obecni na imprezie/ uroczystości.
7. W razie zaistnienia wypadku nauczyciel zawiadamia:
Zasady sprawowania opieki medycznej
§19.1. W szkole funkcjonuje gabinet pielęgniarki.
2. Gabinet jest czynny według corocznie ustalonego harmonogramu.
3. Obowiązkiem każdego ucznia i pracownika szkoły jest zgłaszanie wszelkich problemów zdrowotnych do pielęgniarki, która udziela pierwszej pomocy.
4. W przypadkach wymagających pomocy lekarza, pielęgniarka ma obowiązek zawiadomić rodziców ucznia.
5. Rodzice mają obowiązek zgłaszać wychowawcy, nauczycielowi wychowania fizycznego i pielęgniarce choroby dziecka, które mogą mieć wpływ na rodzaj udzielanej pomocy.
Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły
§20.1. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
2. Podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie
i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia.
3. Nauczyciele realizujący zajęcia edukacyjne lub zajęcia pozalekcyjne poza terenem szkoły zgłaszają wyjście dyrektorowi.
4. Wyjazdy (wycieczki, biwaki, obozy, itp.) szkolne organizowane są na podstawie odrębnych przepisów.
Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów
§21.1. Zasady przyznawania po
mocy materialnej dla uczniów określają odrębne przepisy.Zasady BHP w szkole
§22.1. Dyrektor szkoły zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki do pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych, także organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
2. Za sprawy BHP odpowiada specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku (np. pracownia chemiczna, fizyczna, biologiczna, komputerowa, sala gimnastyczna i siłownia) opiekunowie pracowni opracowują regulaminy pracowni i na początku każdego roku szkolnego zapoznają z nimi uczniów. Ponadto regulaminy są umieszczane w widocznym miejscu w salach lekcyjnych.
4. W sali gimnastycznej, siłowni, boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, asekuruje uczniów podczas wykonywanych ćwiczeń na przyrządach.
5. Uczeń w czasie trwania zajęć edukacyjnych nie opuszcza terenu szkoły bez opieki.
6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz ochrony przed przemocą, uzależnieniami oraz innymi przejawami patologii, w obiekcie szkolnym mogą przebywać tylko osoby uprawnione (uczniowie, pracownicy, rodzice, zaproszeni goście, interesanci).
7. Osobę odpowiedzialną za wpuszczenie lub zakaz wejścia do obiektu wyznacza dyrektor szkoły.
8. Za organizację szatni odpowiada osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
9. Uczniom nie wolno, bez pozwolenia wyzn
aczonej osoby, wchodzić do pomieszczeń szatni.10. Szkoła zapewnia higienę pracy poprzez:
- równomierne rozłożenie zajęć edukacyjnych w poszczególnych dniach tygodnia - w planie godzin lekcyjnych,
- niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, za wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga,
- układanie planu lekcji tak, by uczniowie nie mieli “okienek”.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§23. Organami szkoły współdziałającymi w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Szkoły lub Rada Rodziców – jeśli zostały utworzone.
Dyrektor szkoły
§24.1. Stanowisko dyrektora powierza się wg zasad określonych w ustawie o systemie oświaty.
2. Dyrektor kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły,
a w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uch wał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym,
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- stwarza warunki do pracy nauczycielom i innym pracownikom w miarę posiadanych śro dków,
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych, - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami i z tego tytułu w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły, - występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli
i innych pracowników szkoły.
5. Dyrektor decyduje o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jego bieżącym funkcjonowaniu.
6. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą szkoły lub rodziców i samorządem uczniowskim.
7. Dyrektor szkoły współpracuje z organami samorządowymi i stowarzyszeniami na terenie miasta.
8. Dyrek
tor szkoły może uczestniczyć w zebraniach związków zawodowych, samorządu uczniowskiego, rady szkoły/ rodziców, na ich zaproszenie.9. Dyrektor szkoły odpowiada za:
- poziom wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami,
- zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i statutem,
- bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku oraz stan sanitarny, techniczny i ochrony przeciwpożarowej budynku,
Rada pedagogiczna
§25.1.
W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem.4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
5. Do uprawnień stanowiących rady pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
6. Rada pedagogiczna opiniuje:
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
7. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 1 jej członków.
8. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
9. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
10. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
11. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
12. Rada pedagogiczna przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku analizuje pracę szkoły i zgłasza wnioski wynikające z analizy pracy.
Rada rodziców
§26.1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację ro
dziców uczniów.2. Zasady działalności rady rodziców określa regulamin rady rodziców, który nie może być sprzeczny ze statutem
3. Rada rodziców wybiera spośród swoich członków prezydium rady rodziców.
4. Szkołę w kontaktach z prezydium rady rodziców re
prezentuje dyrektor.5. Do zadań rady rodziców należy:
- wspólne oddziaływanie na młodzież w procesie nauczania, wychowania
i opieki, - doskonalenie organizacji kształcenia i opieki w szkole,
- współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
- współudział w organizowaniu różnych form pozalekcyjnej działalności szkoły,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły,
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły.
6. Rada rodziców ma prawo do:
i innych ciałach kolegialnych, które rozpatrują sprawy uczniów, z wyjątkiem rady klasyfikacyjnej,
Prawa i obowiązki rodziców (prawnych opiekunów)
§27.1. Rodzice (prawni opiekunowie
) mają prawo do:
i promowania uczniów,
2. Rodzice
(prawni opiekunowie) mają obowiązek:- współdziałania z nauczycielami w zakresie nauczania, wychowania
i profilaktyki, - udzielania pełnej informacji o stanie zdrowia dziecka wychowawcom klas,
- interesowania się postępami w nauce i zachowaniem swoich dzieci,
Zasady współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami)
§28.1. Rodzice i szkoła są instytucjami spełniającymi funkcje wychowawcze i kształcące, przy czym szkoła pełni rolę wspomagającą wobec rodziców.
2. W realizacji zadań wychowawczych, kształcących i profilaktycznych musi zaistnieć współpraca, rozumiana jako spójność postępowania, ponieważ:
- wspólnym celem jest dobro dziecka,
- szkoła dopełnia działania domu,
- profilaktyka musi także obejmować działania rodziny,
- szkoła może pomóc rodzicom w kłopotach wychowawczych,
- rodzice mogą pomóc szkole w działaniach wychowawczych i organizacyjnych,
- opinie rodziców o szkole i ich oczekiwania to ważne informacje o planowaniu pracy i poprawie jej jakości.
3. Rodzice reprezentowani są w szkole przez radę rodziców.
4. Współpraca z rodzicami rozpoczyna się z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły i ma formę niżej wymienionych działań:
- spotkań organizacyjnych na początku roku szkolnego (informacje o organizacji roku szkolnego, planach i programach pracy szkoły),
- spotkań klasowych (informacje o uczniach – co najmniej 4 razy w roku),
- rozpoznawania oczekiwań rodziców,
- prowadzenia pedagogizacji rodziców z uwzględnieniem ich oczekiwań,
- przekazywania informacji o dziecku,
- indywidualnych spotkań z rodzicami,
- pomocy trójek klasowych przy organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,
- zapraszania rodziców na imprezy szkolne,
- listów pochwalnych i gratulacyjnych dla rodziców,
- udziału przedstawiciela rodziców w składzie komisji konkursu na stanowisko dyrektora szkoły,
- informow
ania rodziców o planie lekcji, działalności kółek i organizacji szkolnych, organizowanych imprezach szkolnych i pozaszkolnych, terminach wywiadówek,- służenia literaturą pedagogiczno – psychologiczną.
5. Ogólne zasady współpracy zakładają:
- rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczanych rodzicom, dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu a udzielanych podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub nauczyciela,
- partnerstwo we współdziałaniu, wspólne szukanie przyczyn i sposobów przezwyciężania problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka poprzez: rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka (wywiad środowiskowy), rozmowy z rodzicami lub opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach wspomagających szkołę i rodziców w działalności profilaktycznej, konsultacyjnej i leczniczej (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, specjalistyczne placówki zdrowotne, poradnia uzależnień),
- otwartość szkoły na środowisko lokalne wyrażająca się w:
- przybliżaniu pracy szkoły, jej osiągnięć i problemów poprzez zapraszanie na uroczystości, prezentacje prac młodzieży podczas zebrań z rodzicami itp.,
- współpracy z instytucjami samorządu lokalnego,
- poufność i dyskrecja w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka i jego rodziny, wyrażająca się w konsekwentnym przestrzeganiu:
- tajności obrad rady pedagogicznej,
- tajności korespondencji,
- właściwego klimatu rozmów z rodzicami.
- wzajemny szacunek i tolerancja poprzez:
- docenianie starań i pracy szkoły oraz rodziców,
- uznanie p rawa do błędów (szkoły i rodziców),
- wysłuchiwanie opinii i postulatów rodziców oraz respektowanie ich,
- kulturę słowa i bycia we wzajemnych kontaktach,
- wywiązywanie się z umów.
Zasady współdziałania organów szkoły
§29.1. Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Wszystkie organy współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania młodzieży oraz rozwiązywania problemów szkoły.
3. Organem koordynującym współpracę jest dyrektor szkoły, który:
- zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły
o planowanych i podejmowanych decyzjach, działaniach, - organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły,
- umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
4. Rodzice i ucznio
wie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje tj. prezydium rady szkoły/ rodziców, samorządu uczniowskiego.5. Wnioski i opinie przedstawiane są dyrektorowi szkoły.
6. Wnioski i opinie rozpatrywane są na najbliższym posiedz
eniu plenarnym rady pedagogicznej.7. Wszystkie organy szkoły zobowiązuje się do wzajemnego informowania się
o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach.
Sposób rozwiązywania sporów między organami szkoły
§30.1. Organy ustalają między sobą formy i sposoby rozstrzygania sporów.
2. Obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie szkoły.
3. W zakresie rozstrzygania spraw spornych, organ podejmujący wniosek lub uchwałę powinien zasięgnąć opinii innych organów kompetentnych w przedm
iotowej sprawie.4. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły dyrektor jest zobowiązany do:
5. Od decyzji dyrektora szkoły strona może wnieść odwołanie do organu prowadzącego szkołę, w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.
6. Decyzja podjęta przez organ prowadzący jest ostateczna. Od niej odwołanie nie przysługuje.
7. Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
8. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na terenie szkoły:
- kwestie sporne między uczniami danej klasy, różnych klas – rozstrzygają wychowawcy klas, pedagog, samorządy klasowe, a w razie potrzeby – rodzice,
- kwestie sporne między nauczycielami a uczniami (rodzicami) rozstrzygają: pedagog i wychowawcy klas z udziałem zainteresowanego nauczyciela, samorządu klasowego (r
w przypadku braku rozstrzygnięcia przez dyrektora, nauczyciele mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę,
ROZDZIAŁ V
ORGANIZAC
JA PRACY SZKOŁY§31.1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, dodatkowych dni wolnych – określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.
3. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Czas ich trwania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§32.1. Szczegółową organizację pracy określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły w oparciu o szkolne plany nauczania.
2. Dyrektor na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie ramowych planów nauczania, w porozumieniu z radą pedagogiczną, opracowuje plan nauczania szkoły na etap kształcenia, w którym dokonuje podziału godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne.
3. Arkusz organizacji określa:
- liczbę nauczycieli, w tym liczbę stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych
i pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, - liczbę godzin zajęć edukacyjnych, zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli oraz zajęć rewalidacji indywidualnej,
- ilość oddziałów i liczbę uczniów,
- liczbę i wykaz stanowisk zatrudnionych pracowników administracji i obsługi.
4. Dyrektor szkoły opracowuje arkusz organizacji w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
5. Organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacyjny szkoły w terminie do 30 maja każdego roku, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty.
6. W uzasadnionych przyp
adkach dopuszcza się możliwość dokonywania zmianw arkuszu organizacji. Zmiany te wymagają zgody organu prowadzącego.
§33.1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w ramach kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego ustalone dla szkoły zasadniczej.
2. Zajęcia edukacyjne w ramach teoretycznego kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego, są prowadzone w szkole.
3. Oddział liczy 6-8 uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
4. Oddział dzieli się na grupy na zajęciach z:
zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3.
§34.1. Podstawową formą pracy są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Niektóre zajęcia obowiązkowe oraz zajęcia kół zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym np. w formie wycieczek przedmiotowych.
§35.1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych, określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad higieny.
2. Tygodniowy rozkład zajęć określa przydział godzin na poszczególne zajęcia wyznaczone w szkolnym planie nauczania.
3. Nauka w szkole odbywa się w systemie jed
nozmianowym.§36.1. W szkole mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe, w tym:
- koła zainteresowań,
- zajęcia sportowe.
2. Czas trwania tych zajęć ustala prowadzący je nauczyciel a akceptuje dyrektor szkoły.
§37.1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne – na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy dyrektorem lub poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2. Opiekę nad studentem-praktykantem, na zasadach dobrowolności, sprawuje nauczyciel z co najmniej trzyletnim stażem pracy.
3. Nauczyciel-opiekun, nadzoruje przebieg praktyki według regulaminu uczelni
i wydaje opinię o praktykancie.
4. Za opiekę nad studentami lub słuchaczami w czasie praktyki nauczyciel uzyskuje dodatkowe wynagrodzenie stosownie do zawartej umowy.
Organizacja pracy biblioteki
§38.1. Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który przede wszystkim zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczenia, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia.
2. Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych.
3. Biblioteka jest czynna według harmonogramu ustalonego przez nauczycieli bibliotekarzy, zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.
4. Godziny pracy biblioteki są dostosowane do potrzeb uczniów i pracowników.
O godzinach otwarcia informuje tabliczka umieszczona na drzwiach biblioteki.
5. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
6. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i pracownicy szkoły.
7. Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki opracowany przez nauczycieli bibliotekarzy i zaakceptowany przez dyrektora szkoły.
8. Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:
9. Zbiory biblioteki stanowią:
10. Systematycznie dokon
uje się przeglądu księgozbioru wycofując egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w szkole.11. Inwentaryzacji biblioteki dokonuje się na wniosek dyrektora na podstawie odrębnych przepisów.
12. Roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkł
ada go dyrektorowi.13. Wydatki na potrzeby pracy biblioteki dyrektor zapewnia z budżetu szkoły.
14. Wydatki biblioteczne obejmują zakupy nowych pozycji, konserwację księgozbioru, zakup druków bibliotecznych, materiałów piśmienniczych.
Zadania nauczyciela bibliotekarza
§39.1. W ramach pracy pedagogicznej nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są do:
- udostępniania zbiorów,
- informowania czytelników o nowych nabytkach i nowościach wydawniczych,
- prowadzenia różnych form informacji o książkach,
- prowadzenia różnorodnych form rozpowszechniania książki i czytelnictwa,
2. W ramach pracy organizacyjno-technicznej nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są do:
- gromadzenia, ewidencji i opracowywania zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeglądów i konserwacji zbiorów,
3. Nauczyciele bibliotekarze współpracują z wychowawcami klas i nauczyci
elami poszczególnych przedmiotów w celu uzgodnienia kierunku gromadzenia zbiorów.4. Nauczyciele bibliotekarze współpracują z innymi bibliotekami i instytucjami oświatowo – wychowawczymi.
5. Nauczyciele bibliotekarze uczestniczą w organizacji imprez szkolnych oraz wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
6. Nauczyciele bibliotekarze odpowiadają za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki.
Wymiana informacji wewnątrz szkoły
§40.1. Dyrektor szkoły informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych w formie pisemnych zarządzeń, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim bądź w innych ustalonych miejscach.
2. Wszyscy pracownicy szkoły są zobowiązani do zapoznawania się z zarządzeniami oraz do terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń.
3. Inne, ważne dla szkoły informacje przekazuje się:
- poprzez komunikaty na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
- na posiedzeniach rad pedagogicznych,
- na spotkaniach z rodzicami,
- na zebraniach samorządu uczniowskiego,
- poprzez pisma kierowane do poszczególnych osób,
- podczas spotkań ze społecznością uczniowską,
- na stronie internetowej szkoły,
- w gazetkach szkolnych.
4. Informacje dotyczące ważnych spraw powinny ukazywać się z odpowiednio dużym wyprzedzeniem.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWN
ICY SZKOŁY§41.1. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły z zachowaniem przepisów prawa pracy i Karty Nauczyciela.
2. Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym i odpowiednimi kwalifikacjami do pracy w tego typu szkole.
3. Początkującym nauczycielom, którzy na podstawie odrębnych przepisów odbywają staże pedagogiczne, dyrektor przydziela opiekuna i określa jego obowiązki.
4. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
5. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 4, oraz ustalonego wynagrodzenia, nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio
z uczni
6. Nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na podstawie odrębn
ych przepisów.§42. Pracowników pedagogicznych szkoły stanowią:
§43.1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor
szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.3. Powierzenia funkcji wicedyrektora dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
4. Wi
cedyrektor podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
5. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z uprawnieniami, obowiązkami i zakresem odpowiedzialności określonymi przez dyrektora szkoły.
Nauczyciele
§44.1. Nauczyciel wykonuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze
a nadrzędnym celem jego pracy edukacyjnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia.
2. Nauczyciel prowadzi pracą dydaktyczno-wychowawczą z uczniami w zakresie nauczanych przedmiotów i jest odpowiedzialny za jej wyniki.
3. Nauczyciel w swoich działaniach kształcących, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów.
4. Nauczyciel odpowiada za bezpiecze
ństwo powierzonych jego opiece ucznióww czasie zajęć lekcyjnych, zajęć organizowanych przez szkołę i dyżurów.
5. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
i ocenianie,
6. Nauczyciel ma prawo w szczególności do:
- poszanowania swojej godności osobistej i zawodowej ze strony uczniów, rodziców i administracji szkoły,
7. Nauczyciel może być wyróżniony lub nagrodzony za wzorowe wykonywanie obowiązków, przejawianie inicjatyw w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz wykonywania prac wykraczających poza jego obowiązki.
8. Nagroda może być przyznana w formie:
- ustnego podziękowania dyrektora szkoły na forum
oraz wystąpienia dyrektora szkoły z wnioskiem:
- o nagrodę Starosty Kluczborskiego, Opolskiego Kuratora Oświaty lub MENiS,
- nadanie tytułów honorowych i odznaczeń państwowych.
Zespoły przedmio
towe§45.1. Nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.
2. Pracą zespołu kieruje, powołany przez dyrektora, przewodniczący zespołu.
3. Przewodniczący zespołu jest odpowiedzialny za opracowanie planu zespołu, jego systematyczną działalność, dokumentowanie pracy oraz składanie sprawozdań na posiedzeniach rad pedagogicznych.
4. Cele i zadania zespołu:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli, których zadaniem jest ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształc
Wychowawcy
§46.1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szkolny szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej “wychowawcą”.
2. Przy powierzaniu wychowawstwa dla zachowania ciągłości pracy wychowawczej i jej efektywności dyrektor uwzględnia w miarę możliwości zasadę, by wychowawca prowadził dany oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły.
3. Przy powierzaniu wychowawstwa oddziału konkretnemu nauczycielowi oraz
w trakcie trwania cyklu nauczania dyrektor uwzględnia uwagi rodziców,
a w szczególności zasięg opinii ich reprezentantów i na tej podstawie wprowadza ew
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
5. Wychowawca w celu realizacji wymienionych w ust. 4 zadań m.in.:
6. Obowiązkiem wychowawcy jest także prawidłowe prowadzenie dokumentacji oddziału i indywidualnej dokumentacji szkolnej ucznia.
7. Spełnianie zadań wychowawcy w zakresie utrzymywania kontaktu z rodzicami realizowane jest w formie spotkań i konsultacji. Wychowawca wspólnie z rodzicami ustala tryb konsultacji i informowania o zachowaniu ucznia i jego postępach w nauce, które obejmują:
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach może nastąpić zmiana nauczyciela-wychowawcy
.9. Formy realizacji zadań nauczyciela-wychowawcy uwzględniają wiek uczniów, ich potrzeby oraz warunki środowiskowe szkoły.
10. Wychowawca danego oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach o
ceniania zachowania.ROZDZIAŁ VII
RODZICE
§47.1. Szkoła kształci i wychowuje młodzież przy stałej współpracy z rodzicami stosując zasady:
2. Kwalifikowanie do szkoły uwarunkowane jest głównie stanem zdrowia
i predyspozycjami uczniów.
ROZDZIAŁ VIII
UCZNIOWIE
§48.1. Do szkoły uczęszczają uczniowie, którzy zostali zakwalifikowani do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
2. Skierowanie uczniów do szkoły wydaje Starosta Powiatu na wniosek rodziców oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. Do szkoły uczęszczają uczniowie nie dłużej aniżeli do ukończenia 24 roku życia po uprzednim przedłożeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Miejscem pobierania nauki jest szkoła.
5. W szczególnych przypadkach nauka może odbywać się w domu rodzinnym ucznia.
6. Warunki i sposób
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa rozporządzenie MENiS-u.7. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
8. Najważniejszymi celami oceniania wewnątrzszkolnego są:
Prawa i obowiązki ucznia
§49.1. Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
- zapoznania się z programami nauczania (ich treściami, celami i wymaganiami) oraz kryteriami oceniania,
- opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa, w tym ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz do ochrony i poszanowania godności własnej,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce i zachowania,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz imprezach szkolnych,
- reprezentowania szkoły na konkursach, olimpiadach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,
- pomocy ze st
rony nauczyciela przedmiotu i pedagoga w przypadku trudności w nauce,- przedstawiania wychowawcy klasy, pedagogowi lub innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
- zachowania w tajemnicy jego problemów i spraw powierzonych w zaufaniu,
- korzystania z pomocy materialnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- korzystania z poradnictwa pedagogicznego-psychologicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki oraz sprzętu sportowego podczas lekcji oraz poza zajęciami szkolnymi, po uzgodnieniu z nauczycielami odpowiedzialnymi za udostępnianie pomieszczeń, sprzętu lub pomocy dydaktycznych,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu uczniowskiego
i organizacji młodzieżowych istniejących w i przy szkole,- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- zgłaszanie zaistniałego konfliktu do samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga lub dyrektora,
- składania skarg w przypadku naruszenia jego praw.
2. Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły oraz zarządzeniach dyrektora i regulaminach pomieszczeń szkolnych,
- postępowania w sposób godny i odpowiedzialny w szkole i poza nią,
- dbania o dobre imię i poszanowanie tradycji,
- punktual
nego i systematycznego uczęszczania na zajęcia zgodnie
z obowiązującym planem,- systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych,
- wykonywania poleceń wydawanych przez nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,
- bezwzględnego przestrzegania zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu, używania i dystrybucji narkotyków i innych środków odurzających,
- przebywania podczas lekcji i przerw wyłącznie na terenie szkoły,
- pozostawiania wierzchniego okrycia (płaszcze, kurtki) w szatni szkolnej,
- trosz
czenia się o mienie szkoły, estetyczny wygląd, czystość i porządek na jego terenie,- naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody (sposób naprawiania szkody określa każdorazowo dyrektor szkoły lub nauczyciel odpowiedzialny za uszkodzony sprzęt),
- aktywnego ud
ziału w życiu szkolnym,- godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- dbania o kulturę słowa, okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
- przeciwstawiania się przejawom brutalności, wulgarności i wandalizmu,
- szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
- szanowan
ia nietykalności i godności własnej, nauczycieli, innych pracowników szkoły, koleżanek i kolegów oraz gości szkoły,- ubierania się schludnie i estetycznie, odpowiednio do miejsca; ubiór ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:
- na co dzień w doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar,
- na terenie budynku szkoły uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu,
- na zajęciach wychowania fizycznego obowiązuje strój sportowy ustalony przez nauczyciela,
- podczas uroc
zystości i świąt szkolnych lub w czasie reprezentowania szkoły na zewnątrz obowiązuje strój uroczysty.
- noszenia ważnej legitymacji szkolnej.
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
§50.1. Uczeń ma prawo złożenia skargi do dyrektora szkoły w przypadku łamania jego praw ucznia, wynikających ze statutu szkoły, przez uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
2. Skarga powinna być złożona na piśmie.
3. Dopuszcza się możliwość powołania komisji do zbadania sprawy zgłoszonej przez ucznia.
4. Komisja, o której mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z istotą skargi ma prawo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad.
5. Komisja w ciągu 7 dni przekazuje efekty pracy dyrektorowi.
6. Dyrektor jest z
obowiązany do:- zbadania zasadności skargi,
- wydania w ciągu 14 dni orzeczenia w ww. sprawie,
- podjęcia kroków w celu usunięcia przyczyn skargi i udzielenia pomocy.
7. Od decyzji dyrektora szkoły, w ciągu 14 dni, może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego szkołę.
Nagrody i kary
§51.1. Uczeń może być nagrodzony i wyróżniony.
2. Wyróżnienia i nagrody uczeń otrzymuje za:
- rzetelne wypełnianie obowiązków szkolnych potwierdzonych wynikami dydaktycznymi,
- wzorowe zachowanie i frekwencję,
- znaczące osiągnięcia w pracy pozalekcyjnej,
- działalność na rzecz klasy i szkoły.
3. Wyróżnienia i nagrody udzielane są w formie:
- ustnej pochwały nauczyciela lub wychowawcy na forum klasy,
- ustnej pochwały dyrektora szkoły udzielonej podczas apelu lub uroczystości szkolnyc
4. Wyróżnienia i nagrody przyznaje się na wniosek:
- samorządu uczniowskiego,
5. Uczeń klasy programowo najwyższej za indywidualne osiągnięcia w nauce, sporcie oraz pracy na rzecz szkoły i środowiska może otrzymać nagrodę.
6. Uczeń może być ukarany.
7. Karę otrzymuje uczeń za:
- nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły
8. Kary udzielane są w formie:
- obniżenia oceny zachowania,
9. Kary mogą być udziela
ne na wniosek:
10. Składający wniosek o ukaranie przedstawia informacje o naruszeniu postanowień statutu, podjęte oddziaływania wychowawcze oraz zastosowane wcześniej kary.
11. Z wnioskiem o ukaranie powinien zostać zapoznany uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie).
12. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo złożenia wyjaśnień.
13. Informację o przyznanych nagrodach lub zastosowanych karach wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym i powiadamia rodziców, pedagoga i dyrektora szkoły (o ile dyrektor nie jest osobą przyznającą nagrodę lub stosującą karę).
14. W szkole nie stosuje się kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.
Tryb odwoływania się od zastosowanej kary
§52.1. O zastosowanych karach rodzice zostają poinformowani na piśmie.
2. Obowiązek informowania spoczywa na wychowawcy klasy.
3. Od kary nałożonej przez nauczyciela, wychowawcę pełnoletni uczeń lub jego rodzice mogą w formie pisemnej odwołać się do dyrektora szkoły, w terminie 3 dni od dnia poinformowania o karze.
4. Dyrektor, po wniesieniu odwołania, w porozumieniu z pedagogiem szkoły, przewodniczącym samorządu uczniowskiego, przewodniczącym rady rodziców, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i może postanowić o:
- oddaleniu odwołania podając pisemne uzasadnienie,
5. Od decyzji dyrektora nie przysługuje odwołanie.
6. Od kary nałożonej przez dyrektora pełnoletni uczeń lub jego rodzice mogą,
w formie pisemnej, odwołać się do nadzoru pedagogicznego, w terminie 3 dni od dnia poinfor
7. Do czasu wydania ostatecznej decyzji uczeń ma prawo uczęszczania na zajęcia szkolne.
ROZDZIAŁ IX
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
§53.1. W szkole zatrudnia się pracowników administracji i obsługi w oparciu o arkusz organizacji, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
2. Zasady zatrudniania pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
3. Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi określa dyrektor szkoły.
4. Wszyscy pracownicy niepedagogiczni współpracują z dyrektorem w wychowywaniu młodzieży. Są zobowiązani do taktownego zachowania wobec innych pracowników szkoły, uczniów i interesantów.
ROZDZIAŁ X
TRADYCJE I CEREMONIAŁ SZKOLNY, SZTANDAR
§54.1. Jako tradycję szkolną przyjmuje się organizowanie
:
2.
Ślubowanie klas pierwszych odbywa się, co roku.§55.1.
Szkoła posiada własny sztandar z godłem Rzeczypospolitej Polskiej będący jej uroczystym symbolem.2. Sztandar jest używany podczas uroczystości szkolnych.
3. Sztandar może być także używany podczas innych ważnych uroczystości szkolnych i państwowych.
4. Podczas uroczystości sztandarowi zawsze towarzyszy poczet sztandarowy.
ROZDZIAŁ XI
GOSPODAROWANIE FINANSAMI, PROWADZENIE DOKUMENTACJI, PIECZĘCIE
§56.1.
Gospodarka finansowa i materiałowa szkoły prowadzona jest zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Szkoła jest jednostką budżetową.
§57.1.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Podstawowymi dokumentami szkoły są:
§58.1.
Szkoła używa pieczęci urzędowych (dużej i małej), zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Pieczątek imiennych z nazwą pełnionej funkcji używają:
- dyrektor szkoły,
- wicedyrektor szkoły,
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Tryb wprowadzania zmian do statutu
§59.1. Podstawą wprowadzania zmian do statutu jest:
- wniosek organów szkoły złożony do dyrektora szkoły,
- zmiana przepisów prawa oświatowego.
2. Zmiany do statutu przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia je do uchwalenia radzie szkoły.
3. W szkole, w której rada szko
ły nie została powołana, zadania wykonuje rada pedagogiczna.4. Wprowadzone zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym.
5. Zmiany przekazuje się do Opolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
6. W przypadku wprowadzania częstych zmian, raz do roku wprowadza się tekst jednolity statutu.
§60. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o systemie oświaty wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-07-29 10:40:04 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-08-04 13:50:22 |
Ostatnia zmiana: | 2005-08-04 13:50:22 |
Ilość wyświetleń: | 1989 |