Protokoł Nr 26/2005 ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 29 marca 2005r.
Protokół Nr 26/2005
ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 29 marca 2005r.
Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki i Józef Woźny.
Listy obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 31.03.2005r.
3.Plan pracy komisji na I półrocze 2005r. /dot. Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska/.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Oświaty, przywitał wszystkich zebranych
i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie obu komisji nie wnieśli uwag
do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Skarbnik Powiatu omówił projekty uchwał przygotowane na sesję Rady Powiatu w dniu 31.03.2005r., które dotyczą:
-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu powiatu
kluczborskiego na 2005r.,
-przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy, w jedną placówkę
wielofunkcyjną – Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny “Nasz Dom” Bogacica –
Bąków,
-przystąpienia powiatu kluczborskiego do realizacji projektu pt. “Wzmocnienie instytucjonalne
sieci Powiatowych Centrów Informacji Europejskiej i Gospodarczej w województwie opolskim”
w ramach kontraktu wojewódzkiego 2005/2006 oraz zasad jego finansowania.
Skarbnik wyjaśnił, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005r. został przygotowany dlatego, że trzeba wprowadzić do budżetu elementy, które nie były znane
w momencie uchwalania budżetu czyli na koniec 2004r. Chodzi o ostateczne kwoty poszczególnych części subwencji, dotacji oraz udziału w podatkach na 2005r., przekazane na początku bieżącego roku przez Ministra Finansów oraz Wojewodę Opolskiego. Najistotniejsza zmiana polega
na zwiększeniu części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 1.118.129,-zł. Ponadto udział
w podatku dochodowym od osób fizycznych zwiększono według prognozy Ministra Finansów
o kwotę 27.326,-zł. oraz część równoważącą subwencji ogólnej o kwotę 2.310,-zł. Natomiast jeśli chodzi o dotacje celowe udzielane z budżetu państwa to zmiany ich są niewielkie, a najistotniejsza
z nich polega na zwiększeniu dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
o kwotę 50.000,-zł. na zadanie inwestycyjne – plac manewrowy przy nowej strażnicy. Skarbnik
powiedział, że ogólnie planowane dochody zostały zwiększone o kwotę 662.967,- zł., a planowane wydatki o kwotę 1.057.079,-zł. Natomiast przychody budżetu powiatu zwiększone zostały o kwotę 433.300,-zł., a rozchody o kwotę 39.188,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że przychody w w/w wysokości
są to przychody ze środków pozostałych na rachunku budżetu po zamknięciu roku budżetowego 2004. Proponowana uchwała zawiera również zwiększenia wynikające z wniosków jednostek powiatu oraz zwiększenia w niewielkich kwotach, wynikające z likwidacji środka specjalnego. Skarbnik powiedział, że ustawodawca wprowadził ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, która zakłada likwidację środka specjalnego. Następnie Skarbnik powiedział, że jeśli chodzi o plan wydatków to Zarząd Powiatu proponuje między innymi zwiększenie ich dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w kwocie 400.000,-zł. na bieżące utrzymanie dróg /remonty pozimowe dróg, odnowienie znaków drogowych, odwodnienie jezdni/. Przewodniczący Komisji Rolnictwa powiedział, że jeśli chodzi o drogi powiatowe to jego zdaniem na terenie Gminy Byczyna nie robi się nic. Radny wyjaśnił, że w dalszym ciągu brak jest ograniczenia tonażu dla ruchu samochodów ciężarowych i właśnie te pojazdy dewastują drogi powiatowe gminy. Zdaniem radnego stan dróg po zimie jest fatalny i konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań w tej kwestii,
Skarbnik wyjaśnił, że w ramach corocznych kontroli pozimowych potwierdza się to o czym powiedział radny Zawadzki. Jednak powiat nie posiada wystarczających środków finansowych
na ten cel.
Radny Zawadzki powiedział, że na najbliższej sesji poruszy ten temat, a ponadto na kolejne posiedzenie Komisji Rolnictwa zaproszony zostanie Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych
w Kluczborku.
Kolejno Skarbnik powrócił do omawiania proponowanych zmian w planie wydatków budżetu powiatu. Powiedział, że Zarząd Powiatu proponuje również, aby o kwotę 184.000,-zł. zwiększyć rezerwę ogólną budżetu z przeznaczeniem na ewentualne, nieprzewidziane wydatki. Jeśli chodzi
o zmiany w dziale oświata i wychowanie to wynikają one głównie z wniosków niektórych jednostek oświatowych. Ponadto w dziale tym Zarząd Powiatu proponuje zwiększenie wydatków na zakup pomocy naukowych dla szkół, które przeprowadzają w tym roku nowe matury. Na ostatniej naradzie z dyrektorami szkół poruszany był ten problem i szkoły zgłaszały, że ze swoich środków na wydatki rzeczowe nie są w stanie zakupić pomocy naukowych potrzebnych
do przeprowadzenia nowych matur. W związku z powyższym Zarząd Powiatu proponuje,
aby przeznaczyć po 6.000,-zł. na zakup pomocy naukowych dla 6 szkół, które przeprowadzą w tym roku nowe egzaminy dojrzałości. Propozycja ta zawarta jest w projekcie omawianej uchwały. Następnie Skarbnik powiedział, że problemem finansowym w dziale oświaty jest również funkcjonowanie w naszym powiecie szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych. Zachodzi w związku z tym konieczność przekazywania tym szkołom dotacji
z budżetu powiatu. W stosunku do budżetu jaki jest już uchwalony, w liceach ogólnokształcących zabraknie kwoty 23.901,-zł., natomiast w szkołach zawodowych 42.099,-zł. Stąd w projekcie omawianej uchwały zapisane jest zwiększenie wydatków na w/w kwoty. Zakres dotacji udzielanych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych zawarty jest w załączniku Nr 6 proponowanej uchwały. Kolejno Skarbnik powiedział, że braki występują także jeśli chodzi o wynagrodzenia administracji
i obsługi w naszych szkołach i placówkach oświatowych. Już w uchwale budżetowej na rok 2005, na podstawie średnich wynagrodzeń przekazanych przez jednostki na koniec 2004r., ustalono kwotę kalkulacyjną na etat administracji i obsługi w wysokości 1.823,-zł. brutto z pochodnymi pracodawcy. Jednak po sporządzeniu planów finansowych wszystkich szkół, część jednostek zwróciła się z prośbą o zwiększenie tych środków. Dotyczy to jednostek, w których liczba etatów administracji jest większa niż etatów obsługi. W związku z tym poproszono wszystkie jednostki
o przekazanie informacji na temat średnich wynagrodzeń pracowników administracji i oddzielnie średnich wynagrodzeń pracowników obsługi wg. stanu na koniec grudnia 2004r. Na tej podstawie, po uwzględnieniu wskaźnika wzrostu wynagrodzeń na 2005r. /3%/ oraz po odliczeniu pochodnych pracodawcy, obliczenia dały wzrost kwoty w stosunku do tej założonej w budżecie o 113.943,-zł. Wtedy dla administracji zsumowano kwoty wynikające z pism jednostek, a otrzymaną wielkość podzielono przez liczbę jednostek i uzyskano średnią 1.879,-zł. Była to średnia na koniec 2004r. Następnie do tej średniej doliczono 3% wzrostu wynagrodzeń oraz 20% pochodnych pracodawcy, co dało kwotę 2.322,-zł. Kolejno obliczono średnią wynagrodzenia pracowników obsługi, gdzie średnia na koniec grudnia 2004r. wyniosła 1.216,-zł. i doliczono do niej 3% wzrost wynagrodzeń oraz 20% pochodnych pracodawcy. Uzyskano w ten sposób kwotę 1.503,-zł., która jest średnią wynagrodzenia dla pracowników obsługi w 2005r. Skarbnik powiedział, że powyższe dane zestawiono w tabeli, przemnożono przez etaty i przez ilość miesięcy dla każdej z jednostek.
Z ogólnego rozrachunku wszystkich szkół i jednostek wynika, że do wydatków budżetu powiatu
na administrację i obsługę należy dodać kwotę 38.434,-zł. Zdaniem Skarbnika zwiększenie wydatków o powyższą kwotę pozwoli na uregulowanie kwestii związanej z finansowaniem tych wynagrodzeń. Następnie Skarbnik powiedział, że również w dziale pomoc społeczna proponuje się zwiększenie wydatków na dotacje celowe dla dzieci przebywające w domach dziecka poza naszym powiatem, a pochodzące z naszego powiatu. Na koniec marca br. jesteśmy zobowiązani z tego tytułu do uregulowania dodatkowej kwoty w wysokości 59.292,-zł. Skarbnik dodał, że z miesiąca na miesiąc liczba dzieci w domach dziecka zmienia się i w związku z tym powiat nasz musi nadążać za tym i regulować na bieżąco dotacje na ten cel. Ponadto zwiększeniu ulegną także wydatki w dziale – zadania w zakresie polityki społecznej, gdzie decyzją Wojewody Opolskiego powiat nasz otrzymał 18.911,-zł. na pomoc dla repatriantów. Środki te pozostaną w gestii Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku i będą przeznaczone na aktywizację zawodową repatriantów. Podsumowując proponowane zmiany w budżecie powiatu Skarbnik powiedział,
że ogólnie dochody zwiększa się o kwotę 662.967,-zł., a wydatki o kwotę 1.057.079,-zł.
Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa - radny Władysław Zawadzki zapytał jak przedstawia się obecnie sytuacja w naszej służbie zdrowia. Skarbnik powiedział, że kwota 656.000,-zł., którą zaplanowano w budżecie powiatu na szpital w 2005r. przeznaczona jest
głównie na roboty wykończeniowe. Zakończony jest już przetarg na te roboty oraz na wykonanie elewacji budynku szpitala, a także zakończony jest już przetarg na wykonanie drogi dojazdowej
do szpitala. Problemem jest przeniesienie pracowni RTG, ponieważ może to zrobić jedynie serwis Siemensa i koszt tego przedsięwzięcia wyniesie około 58.000,-zł. Istnieje jednak możliwość negocjowania z serwisem powyższej ceny.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa zapytał również jaki jest powód proponowanego połączenia dwóch naszych domów dziecka w jedną placówkę wielofunkcyjną. Skarbnik wyjaśnił, że głównym celem tej reorganizacji jest pozyskanie oszczędności oraz konieczność efektywniejszego przygotowania młodzieży do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania
w społeczeństwie. Wyjaśnił, że do niedawna domy dziecka otrzymywały z budżetu państwa dotacje na każde dziecko, a obecnie są one na wyłącznym utrzymaniu powiatu. Zmiany zachodzące
w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną powodują, że powiaty muszą zapewnić dalsze funkcjonowanie tych placówek. Ponadto likwidowane będą w naszym kraju pogotowia opiekuńcze, bo ich utrzymanie jest bardzo drogie. Będzie jednak potrzeba korzystania z nich. W związku z tym każdy powiat będzie musiał dysponować kilkoma miejscami w razie konieczności umieszczenia tam dziecka. Utworzenie na bazie naszych dwóch domów dziecka zespołu socjalizacyjno-interwencyjnego pozwoli na utworzenie co najmniej kilku takich miejsc. Proponuje się, aby placówka w nowej strukturze rozpoczęła działalność od nowego roku szkolnego 2005/2006.
W Bogacicy będą przebywać dzieci uczące się w szkole podstawowej i gimnazjum, natomiast
w Bąkowie młodzież ze szkół ponadgminazjalnych. Dodatkowo zostanie tam zabezpieczone kilka miejsc interwencyjnych. Młodzież przebywająca w Bąkowie będzie miała zapewnioną opiekę,
ale będzie musiała sama wykonywać wszystkie prace typu: sprzątanie, pranie, prasowanie, itp.,
po to aby przygotować się do samodzielnego życia.
Radny Zawadzki stwierdził, że oszczędności uzyskane z tytułu przekształcenia domów dziecka
w jedna placówkę wiążą się na pewno ze zmniejszeniem w nich zatrudnienia. Skarbnik potwierdził powyższą wypowiedź.
Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji Oświaty – radny Józef Woźny i poprosił
o wyjaśnienie jeśli chodzi o projekt stanowiska Rady Powiatu w sprawie wniesienia aportu
i podwyższenia kapitału zakładowego spółki Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.
w Kluczborku. Skarbnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o sprzęt medyczny to sprzęt ruchomy jest
w dalszym ciągu własnością SPZOZ i stanowi on przedmiot przewłaszczenia z tytułu udzielonej przez powiat pożyczki. Dzięki temu nie został on zajęty przez komornika. Jeżeli wola Rady Powiatu będzie taka, żeby przekazać ten sprzęt szpitalowi to po jego wycenie, co jest konieczne, powiat wykona swoje prawa z umowy przewłaszczenia czyli zamiast pieniędzy będzie miał sprzęt. Zmniejszy to nasze zadłużenie z tytułu pożyczki. Następnie sprzęt ten został by wniesiony aportem
do szpitala, co podniesie kapitał akcyjny spółki. Równocześnie zwiększy się ilość akcji spółki, które są własnością powiatu czyli powiększony został by majątek powiatu. Skarbnik kolejno wyjaśnił, że jeśli chodzi o nieruchomości, o których mowa w projekcie stanowiska, są to nieruchomości stanowiące własność powiatu. Spółka PCZ S.A. ma zawartą z powiatem umowę
na wynajem tych nieruchomości i prowadzi w nich swoją działalność. Obecnie spółka chciała by przeprowadzić niezbędne remonty w budynkach takie jak: remonty wewnątrz budynków, docieplenie niektórych z nich, naprawę dachów i najprawdopodobniej zmianę systemu grzewczego.
Jednak, aby przeprowadzać poważne remonty i ponosić duże nakłady finansowe, nieruchomości te powinny być własnością spółki. W razie poważnych awarii czy usterek jak np. remont dachu
na budynku chirurgii, spółka będzie miała roszczenia o zwrot kosztów poniesionych na remont
do właściciela czyli powiatu. Dodatkowo spółka nie będąc właścicielem nieruchomości nie może tworzyć odpisu amortyzacyjnego, który stanowi koszt działalności i pozwala na wygenerowanie środków na remonty. Skarbnik dodał, że spółka osiągnęła za 2004 rok dodatni wynik finansowy
i w związku z powyższym musi odprowadzić podatek. Zarząd spółki twierdzi, że w momencie przekazania spółce nieruchomości powstanie koszt związany z amortyzacją, co pozwoli
na wykazanie kosztów wynikających z amortyzacji, zmniejszy dodatni wynik finansowy i pozwoli na zaoszczędzenie na podatku dochodowym. Zarząd spółki proponuje, aby Rada Powiatu wyraziła zgodę na przekazanie tych nieruchomości aportem do spółki w zamian za objęcie jej akcji. Wtedy spółka może przeprowadzać konieczne remonty i starać się o dodatkowe środki unijne na ten cel. Mogła by też wtedy skorzystać z kredytów Banku Ochrony Środowiska.
Radna Irena Kielar wyraziła swoje wątpliwości co do powyższych propozycji Zarządu spółki. Radny Mariusz Pieńkowski poparł wypowiedź radnej Kielar.
Kolejno Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że wartość sprzętu podana w przez Zarząd spółki jest wartością inwentarzową, a po wycenie znacznie się zmniejszy. Zdaniem Skarbnika przekazanie spółce sprzętu nie budzi żadnych wątpliwości i należy to zrobić jak najszybciej. Można zastanowić się jedynie nad przekazaniem spółce budynków.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że przy przekazywaniu spółce budynków, można w akcie notarialnym zamieścić taki zapis, aby spółka nie mogła zbyć tych budynków bez wiedzy czy
zgody powiatu.
W toku dyskusji radni opowiedzieli się za przekazaniem sprzętu, ale budynków nie. W drodze głosowania, w obecności 10 członków obu komisji, 7 głosami za, przy 1 głosie przeciw i przy
2 głosach wstrzymujących się, Komisja Rolnictwa i Komisja Oświaty wyraziła swoje poparcie
w sprawie przekazania spółce PCZ S.A. w Kluczborku sprzętu medycznego. Nie wyraziła jednocześnie zgody na przekazanie spółce nieruchomości. Radni stwierdzili, że powinni otrzymać obszerniejszą informację na temat ewentualnego przekazania nieruchomości.
Kolejno radni analizowali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres
od 16.02.2005r. do 08.03.2005r. Do sprawozdania nie wniesiono zapytań.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa przedstawił następujące propozycje do planu pracy komisji
na I półrocze 2005r.:
-ocena rynków rolnych po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej,
-Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami i Program Ochrony Środowiska,
-gospodarka wodno-ściekowa i odpadami na terenie powiatu,
-analiza sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2004r.,
-informacja dotycząca dopłat z funduszy unijnych,
-akcja przedżniwna, skupowa oraz skup interwencyjny,
-analiza materiałów na sesje Rady Powiatu.
Członkowie komisji nie wnieśli do planu innych propozycji. W drodze głosowania, Komisja Rolnictwa jednogłośnie, 6 głosami za, przyjęła plan pracy na I półrocze 2005r.
Ad.4.
Radni nie poruszali innych spraw.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji Oświaty podziękował wszystkim
za udział w obradach i zamknął wspólne posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Przewodniczący Komisji Oświaty,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
Władysław Zawadzki Józef Woźny
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Stanisławska Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2005-05-24 11:07:16 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:11:54 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-24 12:27:16 |
Ilość wyświetleń: | 1670 |