Protokoł Nr 25/2005 z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 22 kwietnia 2005r.
Protokół Nr 25/2005
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 22 kwietnia 2005r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2004.
3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 26.04.2005r.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji, powitał wszystkich zebranych i zapoznał ich z porządkiem obrad. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania jednogłośnie przyjęli powyższy porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym.
Ad.2.
Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o przedstawienie najistotniejszych informacji, które zawarte są w sprawozdaniu Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2004r. Skarbnik powiedział, że powyższe sprawozdanie zostało w terminie ustawowym przekazane
do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu oraz do Rady Powiatu. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej pozytywnie zaopiniował przedłożone sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku, a także pozytywnie zaopiniował wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu. Następnie Skarbnik powiedział, że plan dochodów za 2004r. wykonano w 100,71%, natomiast plan wydatków w 99,75%. Największym minusem
w realizacji budżetu powiatu w 2004r. była konieczność zaciągnięcia kredytu co związane było z zaplanowanym zmniejszeniem zadłużenia SPZOZ w likwidacji. Nie udało się wykonać dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu, co zaplanowane było na łączną kwotę 3.400.000,-zł. Wystąpiły również braki w oświacie oraz opiece społecznej, a konkretnie
na rodziny zastępcze, których finansowanie stało się od ubiegłego zadaniem powiatu i na ten cel powiat nie otrzymał żadnych środków z budżetu państwa. Kolejno Skarbnik powiedział, że pozytywną sprawą dotyczącą budżetu powiatu w 2004r. była realizacja wielu wydatków inwestycyjnych. Na inwestycje w 2004r. powiat wydał kwotę 3.840.575,-zł. czyli ponad 8% ogółu wydatków w budżecie. Oprócz wydatków inwestycyjnych powiat realizował zadania remontowe naszego majątku trwałego. Łącznie z wydatkami na remonty w kwocie
971.253,-zł. powiat wydał na inwestycje i odtworzenie 4.811.828,-zł. Zdaniem Skarbnika przy takim poziomie środków, jakie powiat posiadał w 2004r. i przy pierwszym roku funkcjonowania w warunkach nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zrealizowanie nakładów inwestycyjnych i remontowych na poziomie 10,45% ogółu wydatków jest wynikiem zadowalającym. W roku bieżącym takich wydatków będzie nieco mniej, ponieważ więcej środków zostanie przeznaczonych na spłatę zadłużenia niż
na wydatki inwestycyjne. Skarbnik dodał, że istotną pozytywną rzeczą jeśli chodzi o budżet naszego powiatu w 2004r. było to, że plan dochodów z tytułu udziału w podatkach wykonano ogółem w 97,84%. Jest to zdaniem Skarbnika bardzo dobry wynik.
Kolejno Skarbnik nawiązał do działu rolnictwa i powiedział, że w 2004r. dużo zrobiono
jeśli chodzi o Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach wydatków bieżących, oprócz zakupu potrzebnych materiałów, oprogramowań oraz szkoleń, opracowany został Powiatowy Program Ochrony Środowiska i Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami. Koszt potrzebnej do tego dokumentacji wyniósł 32.000,-zł., a wykonano ją
w ramach umowy zawartej z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Opolu. Ponadto, także w ramach umowy z Wojewódzkim Inspektorem prowadzony był monitoring powietrza i wód powierzchniowych, na co powiat wydatkował kwotę prawie 10.000,-zł. Ponadto zamontowano instalację gazową w 4 pojazdach służbowych Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na kwotę 6.850,-zł., następstwem czego są już pierwsze oszczędności na paliwie. Natomiast Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej
w Kluczborku nie wykorzystała kwoty 15.000,-zł zaplanowanej na zakup neutralizatorów
do usuwania zagrożeń chemicznych. Skarbnik powiedział również, że powiat w ramach funduszu udzielał dotacji celowych dla Gminy Byczyna, Wołczyn oraz Kluczbork. Ponadto za kwotę 18.127,-zł. zakupiono kotły warzelno-gazowe oraz zmieniono system odprowadzania spalin w kuchni internatu Zespołu Szkól Ponadgimnazjalnych Nr 2
w Kluczborku oraz za kwotę 34.736,-zł. zakupiono tam piec gazowy do ogrzewania wody użytkowej.
Kolejno głos zabrał Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Powiedział, że na sesji w miesiącu lutym 2005r. Rada Powiatu przyjęła Powiatowy Program Ochrony Środowiska i Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami, które są zgodne z planami wyższego szczebla tzn. wojewódzkimi. Dodał,
że obecnie powiat jest też na etapie opiniowania planów gminnych i np. plan Gminy Wołczyn jest już pozytywnie zaopiniowany. Naczelnik powiedział, że powyższe opracowania
są dokumentami strategicznymi na lata 2004-2011 i zawierają harmonogram zadań
na poszczególne lata. Powiat nasz jest w tym zakresie organem wspomagającym,
koordynującym i uczestniczącym w inwestycjach wykonywanych przez poszczególne gminy naszego powiatu, co wynika z zapisów ustawy o ochronie środowiska i gospodarce odpadami.
Radny Mariusz Pieńkowski zapytał, czy jeśli te plany są długoterminowe to czy zawarte jest
w nich np. wykorzystanie biopaliwa czy budowa elektrowni wiatrowych.
Naczelnik Wydziału Rolnictwa powiedział, że tak, ale nie są one jeszcze rozdzielone
na konkretne lata. Plany będą aktualizowane co parę lat i można pewne rzeczy w miarę potrzeb umiejscowić w nich.
Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i dodał, że plany powiatowe muszą współgrać
z planami wyższego i niższego szczebla.
Innych zapytań do sprawozdania Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2004r. nie wniesiono.
Ad.3.
Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 26.04.2005r. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:
-rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia
absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2004 rok,
-przyjęcia rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków członka Zarządu Powiatu
w Kluczborku,
-emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania,
nabywania i wykupu,
-nadania tytułu “Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”,
-zmiany uchwał Nr XXVI/186-188/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28.02.2005r.
w sprawie nadania pierwszych statutów takim szkołom jak: I Liceum Ogólnokształcącemu
dla dorosłych w Kluczborku, I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla dorosłych
w Kluczborku oraz Technikum Uzupełniającemu Nr 1 dla Dorosłych w Kluczborku,
-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2004 roku.
Ponadto materiały na sesję zawierają sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w 2004 roku oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 22.03.2005r. do 12.04.2005r.
Przewodniczący Komisji zapytał co jest powodem rezygnacji radnej Ireny Kielar
z członkostwa w Zarządzie Powiatu. Starosta odpowiedział, że radna Kielar złożyła na jego ręce pisemną rezygnację z członkostwa w Zarządzie Powiatu i uzasadniła ją osobistymi powodami. Starosta Kluczborski oraz Przewodniczący Rady Powiatu rozmawiali na ten temat
z radną, ale jednak nie zmieniła ona zdania.
Radna Otylia Skoczylas poprosiła o krótkie wyjaśnienie na temat projektu uchwały w sprawie obligacji komunalnych.
Skarbnik powiedział, że uchwała ta jest konsekwencją zapisów uchwały budżetowej naszego powiatu na 2005r. W uchwale tej zapisano przychody z emisji obligacji komunalnych przeznaczając je na zmniejszenie zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku. Kwota emisji wynosi 14.300.000,-zł. i podzielona jest na trzy transze. Pierwsza z nich na kwotę 6.300.000,-zł. wyemitowana zostanie w 2005r., druga na kwotę 4.000.000,-zł. w 2006r.
i trzecia na kwotę 4.000.000,-zł. w 2007r. Wykup ich będzie następował od 5 do 9 lat,
co rozpocznie się w 2010r., a zakończy w 2015r. Następnie Skarbnik powiedział,
że Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu pozytywnie zaopiniowała projekt emisji tych obligacji. Dodał również, że projektu tej uchwały załączony jest ponadto projekt memorandum informacyjnego, dokumentu obligatoryjnego przy emisji obligacji. Zawarte
są tam informacje, które pozwolą na szczegółowe zapoznanie się z całym przedsięwzięciem.
Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie wnieśli.
Kolejno Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu za 2004r. W obecności wszystkich członków, Komisja Rolnictwa
6 głosami za, jednogłośnie opowiedziała się za udzieleniem Zarządowi absolutorium.
Ad.4.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa poruszył sprawę fatalnego stanu dróg powiatowych
na naszym terenie. Starosta Kluczborski wyjaśnił, że nakłady finansowe na drogi powiatowe są bardzo małe i nie wystarczające na nasze potrzeby. Dopóki powiat otrzymywał subwencję drogową to było jeszcze w miarę dobrze, ale obecnie sytuacja finansowa pogorszyła się. Pomimo tego, zdaniem Starosty, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku działa dobrze i co roku zdobywa różnymi sposobami dodatkowe środki finansowe na remonty naszych dróg. Bardzo ważną i konieczną sprawą jest jednak likwidacja bezpośrednich zagrożeń na drogach, bo mogą one prowadzić do wypadków. Ponadto Starosta powiedział,
że jeśli chodzi o przejazd samochodów ciężarowych przez teren Gminy Byczyna to ciągłym problemem jest omijanie przez te pojazdy wagi drogowej na drodze krajowej i równoczesna ich jazda bocznymi drogami powiatowymi. Samochody te niszczą nieustannie nasze drogi. Zdaniem Starosty konieczny jest przy ważeniu samochodów ciężarowych nadzór inspektorów drogowych i równoczesny nadzór ich w okolicznym terenie. Starosta dodał, że nasze drogi powiatowe były by w należytym stanie, gdyby powiat mógł na nie przeznaczać rocznie 5-6 milionów złotych.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby na kolejne posiedzenie komisji zaprosić Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku i podyskutować w powyższej sprawie. Członkowie komisji poparli propozycję Przewodniczącego.
Innych spraw radni nie poruszali.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknął posiedzenie Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Władysław Zawadzki
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-05-23 11:27:17 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:30:33 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-22 14:21:09 |
Ilość wyświetleń: | 1545 |