Protokół Nr 23/2005 z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 25 lutego 2005r.
Protokół Nr 23/2005
Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 25 lutego 2005r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,
2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
3.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
4.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,
5.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego
w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.02.2005r.
3.Plan pracy komisji na I półrocze 2005r.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych
i przedstawił porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli
uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Członkowie komisji analizowali kolejno materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 28 lutego br. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:
-ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych
powiatu kluczborskiego na 2005 rok,
-nadania pierwszego statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku,
I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla dorosłych w Kluczborku oraz
Technikum Uzupełniającemu Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku,
-uchwalenia “Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”,
-przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
-powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki Publicznej
powiatu kluczborskiego,
-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych na 2005 rok,
-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby
pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,
-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność powiatu kluczborskiego,
-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego
likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków
Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze,
-ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,
-przyjęcia programu pt. “Program Ochrony Środowiska dla powiatu kluczborskiego na lata
2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w powiecie
kluczborskim”.
Ponadto w materiałach na sesję znajduje się projekt stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru powiatu kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/, sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego za 2004r. oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.12.2004r. do 08.02.2005r.
Na wstępie głos zabrała Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która szczegółowo omówiła projekty uchwał dotyczące oświaty. Pani Naczelnik nawiązując do projektu uchwały
w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005, przedstawiła radnym informację dotyczącą przebiegu przygotowań powyższego projektu. Wyjaśniła, że zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela, Zarząd Powiatu przygotowując regulamin wynagradzania nauczycieli na 2005r. zobowiązany został do uzgodnień ze związkami zrzeszającymi nauczycieli. W związku z powyższym w dniu 16.11.2004r. przesłano do wszystkich czterech związków pierwszy projekt uchwały w przedmiotowej sprawie i poproszono o przedłożenie opinii w ciągu 21 dni. Jedynie Oddział Kluczborski Związek Nauczycielstwa Polskiego przedstawił swoje propozycje i opinię do przesłanego projektu. Propozycje ZNP zostały przyjęte przez Zarząd Powiatu i powstał w ten sposób nowy projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli. Uwzględniono w nim następujące propozycje ZNP:
1.zrezygnowano z propozycji punktowego naliczania dodatku motywacyjnego,
2.zrezygnowano z propozycji kwotowego “widełkowego” ustalania dodatku funkcyjnego
dla dyrektorów szkół i innych stanowisk kierowniczych, a przyjęto procentowe,
3.podniesiono wynagrodzenie za wychowawstwo klasy i za opiekunów stażu, wprowadzając
stawki procentowe – do 4% za wychowawstwo, do 5% za funkcję doradcy lub konsultanta
oraz do 4% za opiekuna stażu,
4.ustalono do 11% dodatku za trudne warunki pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-
Wychowawczym w Kluczborku, do 8% w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Kluczborku oraz do 3% w szkołach rolniczych, a także do 20% dodatku za uciążliwe
warunki pracy, /ZNP negatywnie zaopiniował proponowane przez Zarząd Powiatu
zmniejszenie tych dodatków, lecz nie podał swoich propozycji i dlatego Zarząd
zaproponował podane wyżej wysokości dodatków za warunki pracy/,
5.ustalono następujący podział funduszu nagród dla nauczycieli: 80% na nagrody dyrektora
i 20% na nagrody Starosty.
Z takimi zmianami przystąpiono do negocjacji, w których udział wzięli wyznaczeni przez związki przedstawiciele. Negocjacje odbyły się w dniach 11 stycznia, 20 stycznia oraz
8 lutego 2005r. W wyniku negocjacji ze wszystkimi przedstawicielami związków uzgodniono następujące zapisy:
1.przyjęto propozycję związków dotyczącą dodatku motywacyjnego w wysokości 4%,
2.przyjęto propozycję związków dotyczącą dodatku dla doradców i konsultantów oraz
opiekunów stażu /odpowiednio 5% i 4% bez słowa “do”/.
3.nie przyjęto propozycji związków, aby dodatek za wychowawstwo klasy wynosił 4%
bez słowa “do”, ponieważ zdaniem Zarządu powinien on zależeć od zespołu klasowego,
4.nie przyjęto propozycji związkowców dotyczącej wysokości dodatku za warunki pracy:
-za trudne warunki do 11% w SOSW i do 8% w PPP, a w kolejnej wersji 14%
dla obydwóch jednostek /bez słowa “do”/,
-za uciążliwe warunki do 20%, a w kolejnej wersji 20% /bez słowa “do”/.
Zarząd Powiatu zaproponował nowy zapis:
-za trudne warunki od 10% do 15%,
-za uciążliwe warunki od 15% do 20%.
Związki zawodowe nie przyjęły jednak powyższej propozycji Zarządu Powiatu.
5.wyrażono zgodę na wykreślenie z projektu regulaminu z każdego zapisu słów: “w ramach
posiadanych środków finansowych na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych”,
6.nie przyjęto zapisu mówiącego, że Starostwo Powiatowe ma zabezpieczać środki finansowe
na płace, na dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy według kryteriów i wysokości
podanych w regulaminie. Zdaniem Zarządu Powiatu oznacza to, że bez względu
na możliwości prawne powiat musi zwiększyć środki na wynagrodzenia nauczycieli. Zapisy
ustawowe mówią jednoznacznie, że każde zwiększenie środków na wynagrodzenia
nauczycieli powyżej ustalonych ustawą wymaga dodatkowych środków, ale tylko
i wyłącznie z dochodów własnych powiatu. Na takie rozwiązanie Zarząd nie wyraził zgody.
7.Zarząd Powiatu zwrócił również uwagę na fakt, że na pewno będzie też konieczność
wydatkowania w 2005r. dodatkowych środków na inne nieprzewidziane wydatki tj. urlopy
dla poratowania zdrowia, nauczanie indywidualne, itp. Dla przykładu w 2004 roku
z tytułu nieprzewidzianych wydatków okazało się, że np. tylko w samym SOSW
niedobór finansowy wyniósł ponad 120.000,-złotych, a w PPP prawie 33.000,-złotych
/bez pochodnych/.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji podsumowując całość negocjacji stwierdziła, że były one zdominowane przede wszystkim uzgodnieniami co do wysokości dodatków za warunki pracy, które właściwie dotyczą tylko 2 placówek – Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Dotyczy to około 70 nauczycieli na ponad 400 ogółem. Naczelnik dodała również, że pomimo przedstawienia związkom wszystkich aktów prawnych w zakresie wynagradzania nauczycieli, nie znaleziono w trakcie negocjacji wspólnej drogi porozumienia. Całość negocjacji zakończyła się spisaniem protokołu rozbieżności, gdyż Zarząd Powiatu nie mógł przyjąć propozycji związków, które powodowały braki w planach finansowych jednostek oświatowych, a jednocześnie braki
w budżecie powiatu. Pani Naczelnik powiedziała też, że cały projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli został poddany procedurze uzgadniającej i większość propozycji związków została przez Zarząd Powiatu przyjęta.
W materiałach na sesję znajduje się stanowisko Zarządu Powiatu, w którym Zarząd wnosi
o przyjęcie przez Radę Powiatu regulaminu wynagradzania nauczycieli z następującymi zapisami, które dotyczą nie uzgodnionych ze związkami punktów w/w regulaminu:
1.wychowawstwo klasy – od 2% do 5% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela
mianowanego,
2.wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, któremu powierzono wychowawstwo
klasy ustala dyrektor szkoły lub placówki, uwzględniając złożoność zadań wynikających
ze sprawowania funkcji,
3.dodatek za pracę w trudnych warunkach przysługuje nauczycielom:
-szkół specjalnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych i specjalnego ośrodka szkolno- wychowawczego, prowadzącym zajęcia dydaktyczne i wychowawcze wychowankami lub na ich rzecz oraz indywidualne nauczanie dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, w wysokości od 8% do 14% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego,
-poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzącym zajęcia grupowe i indywidualne, wynikające z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych i profilaktycznych z młodzieżą i dziećmi niepełnosprawnymi, upośledzonymi w stopniu głębokim, z zaburzeniami zachowania, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem oraz z ich rodzicami lub opiekunami, w wysokości od 5% do 8% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego, 4.dodatek za uciążliwe warunki pracy przysługuje nauczycielom szkół specjalnych i wychowawcom specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego w wysokości od 13% do 20% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego.
Zarząd Powiatu w powyższym stanowisku wyjaśnił, że ustalenie dodatków w wyżej podanych wielkościach spowoduje zmniejszenie niedoboru środków na wynagrodzenia w obu jednostkach czyli w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała również, że nauczyciele zarzucają powiatowi, że nie dba o nich i że z roku na rok zmniejsza im wynagrodzenia, co nie jest prawdą. Zdaniem Pani Naczelnik nie można mówić o tym, że powiat zapewniając to co daje ustawa czyli średnie wynagrodzenie na etat danego awansu zawodowego, w jakikolwiek sposób obniża realne płace nauczycieli. Płace nauczycieli co roku wzrastają, w bieżącym roku np. o 3%. Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki powiedział, że nie podoba mu się fakt nagminnego wykorzystywania przez nauczycieli urlopów dla poratowania zdrowia. Zdaniem radnego przepisy regulujące możliwość korzystania z tych urlopów powinny być zaostrzone tak, aby korzystały z nich jedynie osoby naprawdę potrzebujące.
Wicestarosta Kluczborski dodał, że Zarządowi Powiatu wydawało się, iż uzgodnienia
ze związkowcami będą przebiegać spokojnie, ponieważ stawki proponowane przez Zarząd nie były niskie. Na tle większości innych powiatów województwa opolskiego nasz powiat zaproponował nauczycielom jedne z najwyższych dodatków. Wicestarosta powiedział, że związkowcy zarzucili Zarządowi na wstępie negocjacji, że najpierw powinny odbyć się uzgodnienia z nauczycielami, a dopiero potem powinno się przystąpić do uchwalenia budżetu powiatu. Związkowcy naciskali również o to, aby maksymalnie ograniczyć rolę dyrektorów placówek co do ustalania wysokości dodatków do wynagrodzeń. Wicestarosta dodał, że w gminy naszego powiatu ustaliły swoim nauczycielom jeszcze niższe stawki. Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu i przedstawił radnym kolejny projekt uchwały na najbliższą sesję - w sprawie uchwalenia “Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”. Skarbnik powiedział, że jest to dokument przedstawiający charakterystykę naszego powiatu i mówiący o planach możliwych do realizacji w latach 2005-2006 oraz latach następnych. Do tego planu Skarbnik przygotował prognozy finansowe, które zawierają elementy związane ze spłatą zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku. Zdaniem Skarbnika zadania przewidziane w tym planie do realizacji w latach 2005-2006 są realne. Wiadomo, że chcielibyśmy więcej zrobić, ale środki finansowe na ten cel są ograniczone. Starosta Kluczborski dodał, że plan ten będzie modyfikowany w miarę potrzeby. Uchwalenie tego planu przez Radę Powiatu jest potrzebne powiatowi do ubiegania się o dodatkowe środki finansowe. Kolejno głos zabrał Wicestarosta i powiedział, że na ostatnich posiedzeniach komisji zostały zgłoszone już pierwsze propozycje zmian tego planu i będą one do niego wprowadzone jeszcze przed najbliższa sesją . Następnie Przewodniczący Komisji udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Wyjaśnił on, że “Program Ochrony Środowiska dla powiatu kluczborskiego na lata 2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w powiecie kluczborskim” został sporządzony zgodnie z wymogami ustawy i po to, aby powiat nasz mógł się starać o dodatkowe środki finansowe. Starosta Kluczborski dodał, że gminy nasze też będą w posiadaniu podobnych planów i będą one w ścisłym związku z planem powiatowym. Radna Janina Derdak-Ciołek zaproponowała, aby temat ten znalazł się w planie pracy Komisji Rolnictwa na 2005r. Innych zapytań do pozostałych materiałów na sesję radni nie wnieśli.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby na kolejne posiedzenie radni przygotowali propozycje do planu pracy komisji na I półrocze 2005r.
Ad.4.
Przewodniczący Komisji poruszył sprawę funkcjonowania służby zdrowia w naszym powiecie. Stwierdził, że należy jak najszybciej rozwiązać konflikt pomiędzy Panią Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku, a lekarzami pracującymi w szpitalu powiatowym. Z opinii publicznej wynika, że funkcjonowanie Oddziału Chirurgicznego oraz Wewnętrznego w naszym szpitalu pozostawia wiele do życzenia. Zdaniem radnego lekarze tam pracujący muszą przyjąć pewne nowe zasady pracy i dostosować się do nich. Starosta Kluczborski wyjaśnił, że przyczyną konfliktu jest brak porozumienia w sprawie sfinansowania specjalizacji jednego z lekarzy oraz zmiany warunków zatrudnienia innemu lekarzowi, a także propozycja tymczasowego zatrudnienia nowego ordynatora na jednym z oddziałów na czas specjalizacji obecnego. Starosta poinformował też radnych, że w dniu 2 lutego br. zapadł wyrok w sprawie skarg Pana Henryka Fraszka złożonych na uchwały Rady Powiatu, które dotyczą powołania spółki akcyjnej PCZ S.A. oraz wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki. Wyrok jest korzystny dla naszego powiatu.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknął posiedzenia komisji w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Władysław Zawadzki
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-05-23 11:24:34 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:30:38 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-22 14:41:21 |
Ilość wyświetleń: | 1732 |