Protokoł Nr 22/2004 z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 21 października 2004r.
Protokół Nr 22/2004
z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
w dniu 21 października 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:
Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28.10.2004r.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Członkowie komisji kolejno analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 28 października 2004r. W materiałach tych znalazły się projekty uchwał w następujących sprawach:
1.zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
2.zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
3.ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach
roku szkolnego,
4.zmiany uchwały Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca 2004r.
w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli nie wymienionych
w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela,
5.zmiany uchwały Nr VI/47/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 kwietnia 2003r.
w sprawie udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono
stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku
realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
6.wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni
RTG z wyposażeniem,
7.zmiany uchwały Nr XV/96/00 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 lutego 2000r.
w sprawie określania zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,
8.wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego
przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego
Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu.
Członkowie komisji omówili również sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 14.09.2004r. do 14.10.2004r. oraz informację Zarządu Powiatu dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r.
W nawiązaniu do projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego Przewodniczący Komisji zapytał Skarbnika czy proponowany kredyt koniecznie musi być
w tak wysokiej kwocie tzn. 3.400.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że w/w kwota kredytu wynika
z następujących faktów:
1.zmniejszenia dochodów ze sprzedaży mienia powiatu o kwotę 1.490.000,-zł., ponieważ
nie mamy gwarancji, że do końca br. sprzedamy nieruchomości, które przygotowaliśmy
do sprzedaży,
2.przejęcia zobowiązania wobec ECO S.A. na kwotę 1.047.163,-zł.,
3.braków finansowych wykazanych w oświacie na kwotę 561.924,-zł.,
4.braków finansowych wykazanych w pomocy społecznej na kwotę 300.913,-zł.
Łącznie stanowi to właśnie kwotę 3.400.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że Zarząd Powiatu dlatego proponuje wzięcie kredytu, ponieważ od referendum powiatowego do końca br. zostało zbyt mało czasu, aby przygotować kompleksowy program rozwiązania problemu zadłużenia i podjąć uchwałę w tej sprawie.
Jeśli chodzi o braki w dziale oświaty, Skarbnik powiedział, że prawie wszystkie nasze szkoły wykazują brak finansów na wynagrodzenia nauczycieli do końca 2004r. Powodem takiej sytuacji podobnie jak w poprzednich latach są głównie: urlopy dla poratowania zdrowia, awans zawodowy nauczycieli, odprawy wypłacone nauczycielom odchodzącym na emeryturę oraz indywidualny tok nauczania prowadzony przez niektórych nauczycieli. Ponadto
we wszystkich szkołach nastąpiła konieczność wyrównań nauczycielom odpłatności
za godziny ponadwymiarowe w okresie wrzesień 2003r. – kwiecień 2004r. w związku
z błędem w regulaminie ustalającym wysokości dodatków.
Przewodniczący Komisji zapytał Skarbnika czy koszty awansu zawodowego nauczycieli
będą w przyszłym roku w jakiś sposób refundowane. Skarbnik wyjaśnił, że nie, ponieważ
jest to zawarte w części oświatowej subwencji ogólnej budżetu powiatu.
Nawiązując do braków finansowych w dziale opieka społeczna Skarbnik kolejno wyjaśnił,
że wynika to z faktu przejęcia przez powiat finansowania rodzin zastępczych. Powiat
nie otrzymał jednak żadnych dodatkowych środków na ten cel. Wszystkie powiaty zostały ustawowo zobowiązane do realizacji tych zadań. Od przyszłego roku sytuacja jeszcze się pogorszy, bo najprawdopodobniej powiat będzie musiał ze swojego budżetu finansować dodatkowo domy dziecka.
Jeśli chodzi o sprzedaż mienia powiatu, Skarbnik powiedział, że do końca br. powinna dojść do skutku sprzedaż budynku po byłym ośrodku zdrowia w Kluczborku na rzecz Sądu Rejonowego. Ponadto jest już ogłoszony przetarg na zbycie budynku po byłej pralni szpitalnej, 6 działek w Bogacicy oraz nieruchomości w Żabieńcu. Ponadto w Polanowicach jest osoba chętna do wykupu lokalu mieszkalnego.
Kolejno, nawiązując do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu, Skarbnik wyjaśnił, że projekt ten uwzględnia zmiany związane z wyżej omówionymi sprawami oraz wnioski jednostek organizacyjnych powiatu.
Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy została już rozpatrzona skarga kasacyjna wniesiona przez Radę Powiatu do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga dotyczy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu w sprawie uchylenia uchwały Rady Powiatu w Kluczborku o likwidacji SPZOZ.
Skarbnik odpowiedział radnemu, że jeszcze nic nie wiadomo w tej sprawie.
Radny Leszek Krzyżanowski zapytał ponadto, czy powiat nasz stara się o zwrot zaległych środków finansowych z tytułu przyznanych ustawowo podwyżek wynagrodzeń dla personelu medycznego – tzw. ustawa 203.
Skarbnik wyjaśnił, że założyliśmy w Sądzie Okręgowym w Opolu sprawę przeciwko Skarbowi Państwa o pokrycie strat spowodowanych nie wypłaceniem w/w należnych nam środków finansowych i oczekujemy na jej rozpatrzenie.
Kolejno radny Leszek Krzyżanowski powracając do sprawy braku finansowego w dziale pomocy społecznej, zapytał czy nie można np. zaproponować osobom pracującym w domach dziecka, aby przeszli na umowę o pracę jako zwykli pracownicy, a nie jako nauczyciele.
Skarbnik wyjaśnił, że większość starszych pracowników nie wyraziła na to zgody, ponieważ stracą niektóre uprawnienia, wynikające z Karty Nauczyciela. Natomiast przy przyjmowaniu nowych osób można by je zatrudniać na umowę pracownika socjalnego.
Przewodniczący Komisji zapytał czy prawdą jest, że przekształcone SPZOZ-y otrzymają
z budżetu państwa pożyczki.
Wicestarosta wyjaśnił, że konkretów w tej sprawie jeszcze nie ma, wiadomo tylko tyle,
co podaje prasa i telewizja. Prawdopodobnie mają to być pożyczki dla szpitali na spłatę swoich zobowiązań, oprocentowane na 3% rocznie i z okresem spłaty do 10 lat maksymalnie. Szpitale, które przejdą restrukturyzację będą mogły też liczyć na umorzenie tej pożyczki nawet do 50%.
Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie wnieśli.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z odpowiedziami na wnioski komisji
z wizyt w szkołach, które odbyły się w dniu 26 sierpnia 2004r. Do komisji wpłynęły
dwie odpowiedzi:
1.Przewodniczącego Zarządu Powiatu - pismo Nr ED-JK-0055/1/04 z dnia 08.09.2004r.,
2.Naczelnika Sekcji Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji
w Kluczborku – pismo Nr EDK-0168/458/04 z dnia 24.09.2004r.
Członkowie komisji nie wnieśli uwag do powyższych pism. Pisma te znajdują się w aktach komisji – RP/K.Ośw.-0055/6/2004.
Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że procedura związana z zakupem
2 zestawów komputerowych dla Wydziału Edukacji, o które komisja wnioskowała
na poprzednim posiedzeniu, jest już w toku. Ponadto powiedział, że wniosek komisji
w sprawie przygotowania informacji na temat opieki medycznej w szkołach został przekazany do Grupowej Praktyki Pielęgniarek “Medycyna Szkolna” s.c. w Kluczborku. Na kolejnym posiedzeniu komisji informacja w powyższej sprawie zostanie radnym przedstawiona.
Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Józef Woźny
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-01-03 13:03:21 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:12:10 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-24 12:30:40 |
Ilość wyświetleń: | 1632 |