Protokół Nr 20/2004 z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 22 października 2004r.
Protokół Nr 20/2004
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 22 października 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:
Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28.10.2004r.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku
i w drodze głosowania, jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Członkowie komisji zapoznali się z materiałami na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 28 października br. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał
w następujących sprawach:
-zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,
-ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach
roku szkolnego,
-zmiany uchwały Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca 2004r.
w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli nie wymienionych
w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,
-zmiany uchwały Nr VI/147/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 kwietnia 2004r.
w sprawie udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono
stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku
realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
-wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz
z wyposażeniem,
-zmiany uchwały Nr XV/96/2000 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 lutego 2000r.
w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,
-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego
przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego
Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu.
Radni analizowali ponadto sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 14.09.2004r. do 14.10.2004r. oraz informację Zarządu Powiatu dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r.
Skarbnik Powiatu powiedział, że propozycja podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego wynika z braku finansowego na łączną kwotę 3.400.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że konieczność zaciągnięcia kredytu w powyższej wysokości wynika
z następujących faktów:
1.mniejszych niż zakładano dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu /brak kwoty
1.490.000,-zł./,
2.przejęcia przez powiat zobowiązania wobec ECO S.A. w Opolu /kwota 1.047.163,-zł./,
3.braku finansowego w oświacie /kwota 561.924,-zł./,
4.braku finansowego w pomocy społecznej /kwota 300.913,-zł./.
Następnie Skarbnik poinformował zebranych, że założony na kwotę 2 mln. zł. plan sprzedaży mienia wykonano tylko w kwocie 62.000,-zł./stan na dzień 30.09.2004r./. Zachodzi obawa,
że plan nie zostanie zrealizowany do końca tego roku budżetowego, pomimo wszczętych postępowań przetargowych.
Kolejno Skarbnik wyjaśnił, że brak finansowy w oświacie jest wynikiem:
-licznych awansów zawodowych nauczycieli,
-konieczności wyrównań nauczycielom odpłatności za godziny ponadwymiarowe w okresie
wrzesień 2003r. – kwiecień 2004r.,
-urlopów dla poratowania zdrowia,
-indywidualnych toków nauczania dla uczniów pozostających w domu,
-odpraw wypłaconych nauczycielom odchodzącym na emeryturę.
Natomiast brak finansowy w opiece społecznej wynika z konieczności wypłacania świadczeń rodzinom zastępczym. Skarbnik przypomniał, że zgodnie z zapisami obowiązujących ustaw, od początku 2004r. świadczenia te wypłacane są wyłącznie ze środków własnych powiatu, gdzie jeszcze do końca 2003r. otrzymywaliśmy na ten cel dotację celową. Ponadto powiat
nie ma wpływu na wysokość wydatków w tym zakresie, ponieważ ilość rodzin zastępczych ustalają w trakcie roku sądy powszechne. Skarbnik dodał też, że jeszcze dodatkowym obciążeniem dla budżetu powiatu w 2005r. będzie konieczność finansowania domów dziecka, do czego zobowiążą nas w przyszłym roku zapisy ustawowe.
Przewodniczący Komisji zapytał czy prawdą jest, że szpitalom zostaną udzielone z budżetu państwa pożyczki na uregulowanie zobowiązań z tytułu tzw. ustawy 203. Skarbnik wyjaśnił, że najprawdopodobniej mają być takie pożyczki, ale konkretnych ustaleń jeszcze nie ma. Kolejno Skarbnik Powiatu omówił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. Wyjaśnił, że projekt ten zawiera propozycje zmian, które wynikają z wyżej omówionego braku finansowego i propozycji zaciągnięcia kredytu oraz z wniosków jednostek organizacyjnych powiatu.
Radny Mariusz Pieńkowski nawiązując do sprawozdania Likwidatora SPZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r., zapytał
czy sprzęt medyczny przewłaszczony przez Starostwo jest teraz własnością powiatu
i co w wykazie tabelarycznym tego sprzętu oznaczają zapisy - SOR do zwrotu i Bank Światowy do zwrotu. Skarbnik wyjaśnił, że powiat udzielił kiedyś SPZOZ-owi pożyczki
i zabezpieczył ją przewłaszczeniem mienia, co zabezpieczyło naszą wierzytelność, a przede wszystkim uniemożliwiło wprowadzenie egzekucji komorniczej. SPZOZ nie spłaca nam jednak tej pożyczki i w związku z tym powiat przejął część sprzętu, a następnie aportem wniósł go do nowoutworzonej spółki. Część sprzętu była kiedyś zakupiona centralnie
i w umowie o jego przekazaniu do SPZOZ był zapis, że sprzęt ten może być kiedyś przesunięty np. do innej placówki medycznej. Jednak do tej pory sytuacja taka nie miała miejsca. W przedłożonym sprawozdaniu Likwidator SPZOZ przy takim sprzęcie umieściła zapis, o który pytał radny Pieńkowski. Natomiast pozostały w SPZOZ sprzęt najprawdopodobniej też przejmie powiat, a pozostałą część nie spłaconej pożyczki być może trzeba będzie SPZOZ-owi umorzyć. O tym jednak zadecyduje Rada Powiatu.
Kolejno radny Mieczysław Garbowski zapytał czy powiat nie przekroczy wskaźnika maksymalnego długu, jeżeli Rada Powiatu zadecyduje na najbliższej sesji o zaciągnięciu kredytu. Skarbnik odpowiedział, że po zaciągnięciu tego kredytu zadłużenie powiatu będzie wynosić około 40% dochodów tegorocznych. Ustawowo wskaźnik ten może maksymalnie wynosić do 60%.
Kolejno Skarbnik omówił projekty uchwał: w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę
na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz z wyposażeniem oraz zmieniającą uchwałę Nr XV/96/00 z dnia 24.02.2000r.w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi. Skarbnik powiedział, że w związku z koniecznością obniżenia kosztów działalności Pracowni RTG naszego szpitala, Zarząd Powiatu proponuje wydzierżawić tę pracownię prywatnemu podmiotowi. Z punktu widzenia ekonomicznego będzie to korzystne dla PCZ S.A. w Kluczborku, a przyszły dzierżawca zobowiązuje się
do przeprowadzenia remontu pracowni oraz zakupu nowej, specjalistycznej lampy. Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że w projekcie uchwały dotyczącej zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi proponuje się dodatkową bonifikatę i podniesienie łącznych ulg do progu 85% jeśli chodzi o zbywanie lokali mieszkalnych w Polanowicach i przy Szpitalu Powiatowym w Kluczborku. Będzie to korzystnie finansowo dla budżetu powiatu,
a także zostaną uwzględnione postulaty lokatorów i niektórych radnych.
Do pozostałych materiałów na sesję nie wniesiono zapytań.
Ad.3.
Radna Janina Derdak-Ciołek poruszyła sprawę sprzedaży mienia powiatu i zwróciła uwagę, że niektóre nieruchomości przeznaczone do sprzedaży są bardzo zaniedbane. Przykładem
tego jest nieruchomość w Żabieńcu, gdzie jest nieporządek, a tablica informacyjna przewrócona. Zdaniem radnej jest to wstyd dla naszego powiatu i źle o nas świadczy.
Kolejno Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że wystąpi z pismem
w sprawie wyjaśnienia, czy radni Rady Powiatu mogą korzystać z obu parkingów przylegających do wspólnego budynku Urzędu Miejskiego i Starostwa Powiatowego. Powodem wystosowania powyższego pisma jest niejednokrotny już problem radnego
z wyjazdem i parkowaniem samochodu.
Innych spraw nie poruszano, w związku z czym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Władysław Zawadzki
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-01-03 10:23:40 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:30:50 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-22 14:41:34 |
Ilość wyświetleń: | 1539 |