Protokół Nr    14  /2020

 



Wspólne posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Komisji Rewizyjnej
w dniu 19 czerwca 2020 r.

       

Przewodniczył radny Ryszard Okaj - Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Analiza materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

3.      Wolne wnioski.   

4.      Zamknięcie posiedzenia.

           

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek       

 

 

 

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
- Ryszard Okaj i przedstawił radnym proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Następnie Przewodniczący Komisji udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował radnych, że w ZS nr 2 CKU w Kluczborku doszło do zalania pomieszczeń pracowni ćwiczeń praktycznych, tzw. warsztatów. Dach był gruntownie remontowany 6 lat temu, mimo to cieknie. Po kilku latach od remontu takie rzeczy nie powinny się dziać. W zalanych pomieszczeniach za parę dni mają odbyć się egzaminy zawodowe, dach trzeba szybko wyremontować. Gwarancja 5letnia już minęła.  Radny Damian Buła zapytał, kto dokonywał odbioru tych prac budowlanych. Pan Starosta powiedziała, że to sprawdzi. Powierzchnia dachu do remontu to ok. 900 m 2, koszt ponad 100 tys. zł. Radny Damian Buła zwrócił się do Starosty z prośbą o udostępnienie protokołu odbioru i przesłanie na email. Następnie Pan Starosta przedstawił prezentację z realizacji budżetu Powiatu Kluczborskiego w roku 2019 ( prezentacja stanowi załącznik do protokołu). Pan Starosta poinformował radnych o tym, że do Starostwa wpłynęło pismo z Ministerstwa Finansów z informacją, że oprocentowanie pożyczki z budżetu Państwa zostało obniżone do 1,5 %. Jeśli taki procent utrzyma się do końca spłaty pożyczki to będzie możliwość zaoszczędzenia wielu milionów. Następnie Powiat w tym roku w odróżnieniu do lat wcześniejszych nie posiada kredytu w rachunku bieżącym, a obecnie posiada płynność finansową i nie zalega ze spłatą zobowiązań. Dotychczas na początku roku w poprzednich latach brany był kredyt w rachunku bieżącym. Pan Starosta powiedział, że w projekcie budżetu na rok 2019, który przygotowany pierwotnie został przez poprzedni Zarząd Powiatu dochody zostały zawyżone o kwotę
ok. 11 mln zł. W planie dochodów ujęto kwoty dochodów, które zostały już pozyskane w roku 2018. Natomiast w planie wydatków nie zostały ujęte wszystkie kwoty zobowiązań. Dopiero w maju 2019 roku budżet został urealniony. O udzielenie głosu zwrócił się radny Wojciech Smolnik, który zapytał na czym polegało urealnianie budżetu? Pani Skarbnik odpowiedziała, że są jednostki i wydziały ze swoim budżetem. Wypracowuje dochody i wydatki. Pani Skarbnik powiedziała, że zwróciła się z pismem do jednostek z prośbą o informację ile będą w stanie wypracować dochodów, jaki jest plan wydatków. Wszyscy byli zdziwieni, taka forma zapytania była nowością dla wydziałów i jednostek. Następnie każdy złożył pismo z urealnionym planem wydatków i dochodów i na tej podstawiebudżet został urealniony. Dochody jednostek i naczelników danych wydziałów zostały naniesione do budżetu. Wyszedł deficyt w kwocie 17 mln zł. Radny Wojciech Smolnik powiedział, że zazwyczaj jest tak, że w okolicach września przekazuję się informację do Skarbnika o planowanych wydatkach i dochodach. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że w Starostwie też kiedyś tak było. Niektóre jednostki nie miały świadomości, że to co planowały zostało później zmienione. Jednostka wykazywała dochody np. na poziomie miliona zł, a później w budżecie zostało to zapisane na poziomie np. 1,7 mln zł.  Następnie Pan Starosta odniósł się do oszczędności w budżecie. Część wynikła z przejścia kilku osób na emeryturę. Niektórzy sami zmienili pracę na inną. W ich miejsce nikt nowy nie był zatrudniany. Powiat zrezygnował również z działań promocyjnych. Pomimo oszczędności udało pozyskać się również drobne kwoty na bieżące remonty, które zostały przeprowadzone m.in. w DPS w Kluczborku, Gierałcicach.  
Wyremontowano klatki schodowe, przystosowując je do celów ewakuacji, wykonano oświetlenie ewakuacyjne i system oddymiania, wymieniono hydranty i drzwi na metalowe ewakuacyjne. Ponadto wykonano odbojniki, zakupiono szafki przyłóżkowe i szafy dla mieszkańców. Wyremontowana została również ulica Sienkiewicza w Wołczynie. Odbyła się również termomodernizacja budynków PKS-u. Następnie Pan Starosta powiedział, że po urealnieniu budżetu każdy zobaczył, że program postępowania naprawczego dla Powiatu Kluczborskiego był niezbędny. Kolejno dzięki zobligowaniu wszystkich jednostek do podjęcia działań oszczędnościowych, bieżącemu monitoringowi wydatków, wprowadzeniu zasady konieczności uzyskania zgody Zarządu Powiatu na realizację wydatków ponad bieżącą działalność (np. remonty , zakup pomocy dydaktycznych itp.) udało się obniżyć wydatki bieżące o prawie 2 miliony złotych w stosunku do planu. Oszczędzając, udało się także zmniejszyć deficyt, który ostatecznie wyniósł 17.920.566,99 zł, czyli był niższy od planowanego o 605.601,97 zł. Powiat Kluczborski nie musiał również prolongować żadnych faktur z roku 2019 na rok 2020, co wcześniej było normą, że gdy zbliżał się okres listopada płatności były przesuwane na rok kolejny. Jeśli chodzi o pożyczkę z budżetu Państwa to Powiat jest w gronie 25 samorządów, które taką pożyczkę mają. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który zapytał, w którym roku tak naprawdę powinien być wprowadzony program naprawczy? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że rok 2018 był rokiem krytycznym, gdzie nie były zabezpieczone rozchody i wskaźniki się nie zgadzały. Pan Starosta powiedział, że patrząc z pespektywy czasu dla Powiatu dobijające były leasingi. Umowy są tak skonstruowane, że nie opłaca się ich wcześniej spłacić, bo i tak odsetki trzeba zapłacić. Oprocentowanie jest na poziomie ok. 6,5 %. Pan Starosta powiedział, że poprzedni Zarząd Powiatu ukrywał prawdziwą sytuację Powiatu. Każdy nowy rok był wcześniej rozpoczynany kredytem krótkoterminowym w rachunku bieżącym. Takie kredyty można zaciągać, jeśli ma się możliwość ich spłaty do końca roku. Następnie radny Lesław Czernik zapytał, jak będzie wyglądała sytuacja MDK w Kluczborku? Jak negatywna decyzja Kuratora Opolskiego odnośnie zamiaru likwidacji wpłynie na jego funkcjonowanie? Pan Starosta powiedział, ze zgodnie ze Statutem MDK ma zapis o minimalnej liczbie godzin 90. Do tej pory było 140 godzin. Pan Starosta powiedział, że została stracona szansa na powstanie jednego Domu Kultury. Mimo, iż nie ma jeszcze odpowiedzi z Ministerstwa Edukacji na wniesione zażalenie, to i tak jest już za późno by przeprowadzić taką procedurę. Następnie Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia pierwszego projektu uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania. W związku z brakiem zapytań ze strony radnych Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie, w każdej z komisji oddzielnie. W głosowaniu Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt, 3 głosami za, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Następnie członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji również pozytywnie zaopiniowali przedmiotowyprojekt,  3 głosy za. Następny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu kluczborskiego za 2019 rok. Radni z Komisji Rewizyjnej pozytywnie zaopiniowali projekt, 3 głosy za, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji również pozytywnie zaopiniowali projekt, 3 głosy za. Kolejno przedstawiony został projekt w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2019. Radni z Komisji Rewizyjnej zaopiniowali pozytywnie powyższy projekt, 3 głosami za, przy 2 wstrzymujących się. Kolejno Członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji również zaopiniowali pozytywnie i jednogłośnie projekt uchwały. Następnie omówiony został projekt w sprawie zatwierdzenia rocznego skonsolidowanego bilansu Powiatu Kluczborskiego za 2019 rok. Radni z obu Komisji pozytywnie powyższy projekt zaopiniowali. W Komisji Rewizyjnej 3 radnych było za, 2 wstrzymało się od głosu. W Komisji Skarg, Wniosków i Petycji radni głosowali jednomyślnie za. Kolejno przedstawiony projekt dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020. Radni nie wnieśli uwag do projektu i członkowie obu Komisji pozytywnie go zaopiniowali. W Komisji Rewizyjnej były 3 głosy za, 2 wstrzymujące się, a radni z Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zagłosowali jednogłośnie za pozytywnym zaopiniowaniem. Następnie Przewodniczący wobec braku zapytań poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Członkowie  obu Komisji pozytywnie go zaopiniowali, w Komisji Rewizyjnej
3 głosami za, przy 2 wstrzymujących się, a w Komisji Skarg, Wniosków i Petycji jednogłośnie za. Ostatni omówiony projekt dotyczył wyrażenia zgody na zawarcie umowy pomiędzy Powiatem Kluczborskim jako Organizatorem a Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. jako Operatorem o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Pan Starosta wyjaśnił, że jest możliwość, by złożyć wniosek o dofinansowanie z budżetu państwa do przewozów lokalnych. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i w obu Komisjach jednogłośnie zaopiniowali projekt pozytywnie.

 

 

Ad.3

W wolnych wnioskach głos zabrał radny Damian Buła, który zapytał czy coś się „ruszyło” odnośnie drogi Biskupice-Byczyna i wycięcia krzewów? Występuje tam ograniczona widoczność. Pan Starosta powiedział, że wycinka obecnie jest w Lasowicach, ale będzie miał na uwadze, by w miarę możliwości jak najszybciej zrobić wycinkę krzewów wzdłuż tej drogi. Następnie Pan Damian Buła zapytał, co dalej z drogą Skałągi- Jakubowice, bo tam jest „dziura na dziurze” i coś z tym trzeba zrobić. Stan nawierzchni jest fatalny. Kolejno głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który powiedział, że łatanie dróg masą na zimno nie daje efektów i jest bez sensu. Wiadomo, że masa na gorąco jest dużo droższa, ale może lepiej łatać mniej, a z lepszym i dłuższym efektem. Przewodniczący Komisji Ryszard Okaj również zaapelował, by przyjrzeć się drodze Skałągi-Jakubowice. Następnie głos zabrał radny Lesław Czernik, który zapytał odnośnie likwidacji punktu kasowego znajdującego się w Starostwie, czy to nie utrudni klientom dokonywania płatności? Pan Starosta powiedział, że punkt kasowy jest nieczynny od marca br. W między czasie w Starostwie udało wdrożyć się terminale i płatności odbywają bezgotówkowo, przy z użyciu kart płatniczych. Umowa z bankiem jest do końca tego roku. Docelowo pomieszczenie, gdzie do tej pory mieścił się punkt kasowy stałoby się miejscem na archiwum dla wydziału komunikacji. W niedługim czasie również na stołówce oraz w CKZ zamontowany zostanie terminal płatniczy. Pan Starosta poinformował radnych również o tym, że w ostatnich dniach przywieziono uczniów ze Wschodu na egzaminy maturalne. Członek Zarządu poinformował radnych, że w związku z epidemią COVID-19 do tej pory wydano ponad 100 tys. zł. na środki ochrony osobistej. Kombinezony, przyłbice, środki do dezynfekcji, żele, maseczki, rękawiczki itd. W tym też jest koszt wyeksploatowania autobusu po uczniów ze Wschodu. Środki ochrony osobistej dostarczone zostały również do jednostek. Zakupiono także termometry. Matury odbyły się bez kłopotów. 433 uczniów przystąpiło do matury, w tym 39 uczniów z Ukrainy i Białorusi. Następnie Pan Artur Nowak podziękował Gminie Kluczbork za dobrą współpracę przy wspólnych zamówieniach środków ochrony osobistej. Razem łatwiej jest zakupić produkty w tańszej cenie.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                          

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska