Protokół Nr 21/2004

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
w dniu 16 września 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego

w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2004r.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 23.09.2004r.

4.Informacja na temat zrealizowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych
powiatu oraz stanu zatrudnienia.

5.Plan pracy komisji na II półrocze 2004r.

6.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku

i w drodze głosowania jednogłośnie go przyjęli.

Przewodniczący Komisji poprosił radnego opozycji - Leszka Krzyżanowskiego o komentarz w związku z niedawnym referendum powiatowym w sprawie odwołania Rady Powiatu
w Kluczborku. Przewodniczący Komisji zapytał radnego czy widzi on możliwość dalszej współpracy z obecną Radą Powiatu, gdy referendum nie przyniosło wyników takich jakich oczekiwała opozycja. Swoje zapytanie Przewodniczący uzasadnił tym, że radny Leszek Krzyżanowski wypowiadał się przed referendum, że nie widzi takiej możliwości.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że za odwołaniem Rady Powiatu opowiedziało się podczas referendum 18,4% uprawnionych mieszkańców i zdaniem radnego jest to bardzo dobry wynik, pomimo nie zrealizowania głównego celu opozycji. Radny stwierdził, że udało się jednak osiągnąć cele niższe, co jest dla opozycji bardzo ważne.

Przewodniczący Komisji powiedział również, że był niemile zaskoczony sposobem prowadzenia kampanii referendalnej przez opozycję, która twierdziła np., że likwiduje się szpital powiatowy, co jest nieprawdą, bo zlikwidowano SPZOZ, tworząc w jego miejsce
PCZ S.A. Szpital w Kluczborku natomiast funkcjonuje bez przerwy, zapewniając mieszkańcom powiatu opiekę.

Radny Krzyżanowski powiedział, że opozycja ma w tej sprawie odmienne zdanie. Ponadto opozycja też była zaskoczona niemile, że radni Rady Powiatu nawoływali mieszkańców powiatu do tego, aby nie brać udziału w referendum. Radny powiedział również,
że w wyborach samorządowych uzyskał poparcie swoich wyborców i teraz nikt nie ma prawa insynuować radnemu, aby zrezygnował on ze swojego mandatu. Było by to możliwe jedynie
w przypadku, gdyby nikt nie poszedł na referendum.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że w swojej wypowiedzi nie insynuował radnemu,

żeby ten zrezygnował ze swojego mandatu.

Radny Krzyżanowski dodał, że referendum jest konstytucyjnym prawem społeczeństwa

i jeśli się odbywa - świadczy to o dojrzałości obywatelskiej danej społeczności. Zdaniem radnego jest to pozytywny proces.

Radna Irena Kielar dodała, że Rada Powiatu nie powinna być podzielona. Wszyscy radni powinni wspólnie pracować dla społeczeństwa naszego powiatu i w taki sposób widzi dalszą współpracę całej Rady.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o omówienie najistotniejszych punktów sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2004r.

Skarbnik Powiatu powiedział, że zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych, informacja Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2004r. została przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu oraz
do wszystkich radnych Rady Powiatu. Informacja powyższa dotyczy stanu budżetu powiatu na dzień 30 czerwca 2004r. Skarbnik powiedział, że w ogólnych wskaźnikach udało się uzyskać dochody na poziomie 51,2% i utrzymać wydatki na poziomie 49,39%, co zdaniem Skarbnika jest dobrym wynikiem. Jest jednak w naszym budżecie kilka niepokojących rzeczy. Należy do nich wykonanie dochodów z tytułu udziału powiatu w podatkach od osób fizycznych i prawnych oraz wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia powiatowego. Zmieniła się struktura naszych dochodów, co wprowadziła z dniem 1 stycznia 2004r. nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Między innymi zwiększono powiatom udziały w podatkach, a także dochody z tytułu gospodarowania mieniem

Skarbu Państwa. Skarbnik stwierdził, że jeżeli utrzyma się tendencja co do w/w dochodów

z I półrocza br. to na koniec roku może być problem, bo dochody te w całości mogą
nie wpłynąć do naszego budżetu.

W nawiązaniu do budżetu jednostek oświatowych, Skarbnik powiedział, że na finansowanie zadań z zakresu oświaty poniesiono największe nakłady i stanowi to ponad połowę ogółu poniesionych przez powiat wydatków – 52,69%. Skarbnik wyraził swoje uznanie dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, którzy pracują w coraz trudniejszych warunkach finansowych, a jednak w miarę dobrze sobie dają radę. Wiadomo jest przecież, że do szkół wszedł niż demograficzny i co się z tym wiąże mniejsze środki finansowe na tzw. ucznia
w subwencji oświatowej. W roku bieżącym subwencja ta w porównaniu do roku ubiegłego wzrosła o około 200 tys. złotych. Pomimo tego sytuacja nie uległa poprawie, gdyż otrzymaną w subwencji różnicę przeznaczono na naliczenie i wypłatę wynagrodzeń nauczycieli, które
w br. wzrosły. Skarbnik przypomniał radnym, że wdrożono niedawno we wszystkich szkołach program oszczędnościowy dotyczący pracowników administracji i obsługi,
w wyniku którego zmniejszono ogólnie ich liczbę o 26 etatów. Jednak oszczędności z tego tytułu już przeznaczono w części na sfinasowanie kosztów urlopów nauczycielskich dla poratowania zdrowia oraz na koszty awansów zawodowych nauczycieli. Skarbnik stwierdził, że na koniec br. może w oświacie zabraknąć środków finansowych na wynagrodzenia, więc już teraz należy szukać kolejnych oszczędności w tym dziale.

Przewodniczący Komisji zapytał Skarbnika czy wykonanie planu finansowego
w poszczególnych jednostkach oświatowych jest do siebie zbliżone, biorąc pod uwagę

ogólne wykonanie we wszystkich jednostkach na poziomie 56,45% /płace/ i 56,11% /wydatki bieżące/. Skarbnik wyjaśnił, że zbyt dużych różnic nie ma, ale jest to związane np. z ilością nauczycieli danej jednostki przebywających na urlopie zdrowotnym.

Skarbnik dodał również, że pogarszająca się sytuacja finansowa w oświacie wynika również

z tego, że coraz więcej zadań dochodzi do wykonania z subwencji oświatowej. Sama subwencja jednak nieznacznie tylko wzrasta z roku na rok.

Radna Irena Kielar powiedziała, że Komisja Oświaty po ostatnich wizytach w placówkach oświatowych stwierdziła, że w szkołach jest duże niedoszacowanie, ale pomimo tego
bardzo dużo tam zrobiono we własnym zakresie. Konieczne są jednak dalsze remonty

i modernizacje. Skarbnik powiedział, że w materiałach na najbliższą sesję jest propozycja Zarządu Powiatu, aby przeznaczyć kwotę około 101 tys. złotych dla szkół na remonty. Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o wyjaśnienie na jaki cel została przeznaczona dotacja wykazana w planie dochodów powiatu w dziale - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa i wykonana na poziomie 0,65%. Skarbnik wyjaśnił, że sprawa dotyczy dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku na zakup samochodu bojowego i na drugi etap budowy strażnicy. W II półroczu br. wykonanie będzie wyższe, a ponadto niskie wykonanie dotacji w I półroczu wynika ze sposobu rozliczania

tej dotacji przez Urząd Wojewódzki w Opolu.

Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał co powiat planuje do sprzedaży w najbliższym czasie. Skarbnik powiedział, że niedługo zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż budynku

po byłej pralni szpitalnej, a ponadto planuje się sprzedaż budynku po ośrodku zdrowia
i budynku po Oddziale Wewnętrznym w Kluczborku. Przygotowywane są również

do sprzedaży działki w Bogacicy i działka w Żabieńcu. Być może uda się też sprzedaż działki przy ul. Ossowskiego w Kluczborku. Skarbnik dodał, że procedura sprzedaży niektórych
w/w nieruchomości została nieco przesunięta w czasie ze względu na sytuację społeczno-polityczną w naszym powiecie, a dokładniej mówiąc ze względu na referendum powiatowe

w dniu 5 września 2004r. .

Innych zapytań do sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2004r. radni nie wnieśli, w związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał powyższe sprawozdanie
pod głosowanie. Radni 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali omawiane sprawozdanie.

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję
Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 23 września br. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,

-zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /dotyczy
wyrażenia zgody na sprzedaż w formie bezprzetargowej nieruchomości gruntowej

zabudowanej budynkiem byłej przychodni zdrowia, położonej w Kluczborku
przy ul. M.C.Skłodowskiej 15/,

-zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /dotyczy wyrażenia

zgody na zbycie budynku po byłym Oddziale Wewnętrznym Szpitala Powiatowego

w Kluczborku przy ul. M.C.Skłodowskiej 21/,

-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego

/dotyczy wyrażenia zgody na zbycie za symboliczną kwotę 1,-zł. Gminie Wołczyn

dwóch działek/,

-zbycia w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości niezabudowanych stanowiących

własność Powiatu Kluczborskiego /dotyczy wyrażenia zgody na zbycie 19 działek
w Bogacicy/,

-sprzedaży w drodze bezprzetargowej niezabudowanej nieruchomości /dotyczy wyrażenia

zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Kluczborka przy ul. Kołłątaja/,

-przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów w roku szkolnym

2004/2005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa

dojrzałości/maturalnego,

-przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów w roku

akademickim 2004/2005,

-zmiany uchwały Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2004r.

Ponadto w materiałach na najbliższą sesję znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 03.08.2004r. do 31.08.2004r.

Radna Irena Kielar zapytała dlaczego w Powiecie Oleskim wnioski na stypendia dla uczniów
i studentów przyjmowane są w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, a nie jak w naszym powiecie – w Starostwie Powiatowym.

Wicestarosta Kluczborski wyjaśnił, że powiaty mogą same decydować czy Wydział
Edukacji Starostwa czy też Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie będzie przyjmować wnioski o stypendium. Wicestarosta dodał, że w naszym powiecie złożono już bardzo dużo takich wniosków. Będzie powołana specjalna komisja, która podzieli środki unijne przeznaczone dla naszej młodzieży.

Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższych materiałów.

Ad.4.

Naczelnik Wydziału Edukacji przedłożyła radnym pisemną informację dotyczącą zrealizowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego w roku szkolnym 2004/2005, obejmującą zestawienie liczby uczniów i oddziałów klas pierwszych. Informacja powyższa znajduje się w aktach komisji /RP/K.Ośw.-0058/20/2004/.

Pani Naczelnik dodała, że informację na temat stanu zatrudnienia w szkołach przedstawi
na kolejnym posiedzeniu komisji, ponieważ informacje szkół na ten temat dopiero są składane do Wydziału Edukacji.

Nawiązując do realizacji naboru w naszych szkołach, Pani Naczelnik poinformowała radnych, że w naszym powiecie złożono w br. ogółem 1840 podań do klas pierwszych. Gimnazjalistów było co prawda 992, ale każdy z nich miał prawo złożyć nawet trzy podania do różnych szkół. Część naszych gimnazjalistów złożyło też podania do innych powiatów.
W miesiącu lipcu odbył się pierwszy nabór na klas pierwszych i wtedy przyjęto 950 osób
/z Gminy Kluczbork – 524 osoby, z Gminy Byczyna –124 osoby, z Gminy Wołczyn – 196 osób, z Gminy Lasowice Wielkie – 36 osób i spoza naszego powiatu – 70 osób/. Natomiast po drugim naborze, ogłoszonym zgodnie z zarządzeniem Opolskiego Kuratora Oświaty

do dnia 31 sierpnia br. liczba pierwszoklasistów w naszych szkołach zwiększyła się
o 37 osób. Ogółem przyjęto więc 987osób.

Ad.5.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w planie pracy komisji na II półrocze br. zawrzeć następujące tematy:

-wizyty w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu – przygotowanie do nowego roku

szkolnego 2004/2005 /temat już zrealizowany/,

-analiza wykonania budżetu powiatu za półrocze 2004r./temat już zrealizowany/,

-nabór do szkół ponadgimnazjalnych oraz zatrudnienie nauczycieli /temat częściowo

już zrealizowany/,

-zabytki powiatu – posiedzenie w terenie z udziałem Powiatowego Konserwatora Zabytków,

-wykorzystanie środków unijnych przez szkoły – posiedzenie z udziałem dyrektorów szkół,

-opiniowanie projektu budżetu powiatu na 2005r.,

-realizacja przyznawania stypendiów unijnych dla uczniów i studentów w roku szkolnym

2004/2005.

Ponadto Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w planie pracy na I półrocze 2005r. znalazł się temat opieki medycznej w szkołach naszego powiatu oraz spotkanie z Dyrektorem Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że w przyszłym roku trzeba będzie pomyśleć o docelowym pomieszczeniu na siedzibę Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, bo obecnie zajmuje on pomieszczenia innej naszej jednostki.

Kolejno Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisja Oświaty wystąpiła

z wnioskiem o sporządzenie przez Wydział Ochrony i Promocji Zdrowia pisemnej informacji na temat opieki medycznej w naszych szkołach. Członkowie komisji jednogłośnie opowiedzieli się za skierowaniem do Przewodniczącego Rady powyższego wniosku. /RP/K.Ośw.-0053/11/2004/.

Członkowie komisji nie wnieśli innych propozycji do proponowanego planu pracy
na II półrocze br. W drodze głosowania jednogłośnie przyjęto plan pracy komisji uwzględniający w/w tematy.

Ad.6.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wystąpiła do członków Komisji Oświaty z prośbą
o pomoc w pozyskaniu dla wydziału dwóch nowych zestawów komputerowych. Zdaniem Pani Naczelnik jest to konieczne do prawidłowej obsługi nowego programu komputerowego – Arkusz Zbiorczy Optivum. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji zaproponował,
aby wystąpić do Przewodniczącego Rady Powiatu z wnioskiem w tej sprawie. Członkowie komisji jednogłośnie opowiedzieli się za wystosowaniem takiego wniosku. /RP/K.Ośw.-0053/12/2004/.

Innych spraw nie poruszano, w związku z powyższym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji:

Józef Woźny