Protokół Nr 15 /2019
z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 26 września 2019 r.
Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza funkcjonowania Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku ( sytuacja finansowa, sytuacja organizacyjna, planowane zmiany organizacyjne, omówienie audytu przeprowadzonego w PCZ S.A. )
3. Wolne wnioski.
4. Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski.
2. Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu
3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu
4. Marcin Kisilica - Prezes PCZ S.A. w Kluczborku
5. Marcin Wiecha – Przewodniczący Rady Nadzorczej PCZ S.A. w Kluczborku
Ad.1.
Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie Komisji i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszone osoby. W posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Przewodniczący zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt dotyczący omówienia materiałów na X Sesję Rady Powiatu oraz o analizę sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego.
Radni jednogłośnie, 8 głosami za przyjęli powyższy wniosek i porządek został rozszerzony.
Porządek posiedzenia po zmianach:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza funkcjonowania Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku ( sytuacja finansowa, sytuacja organizacyjna, planowane zmiany organizacyjne, omówienie audytu przeprowadzonego w PCZ S.A. ).
3. Analiza materiałów na X Sesję Rady Powiatu.
4. Analiza Sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego.
5.Wolne wnioski.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Radni przyjęli powyższy porządek po zmianach.
Ad.2.
Głos zabrał Prezes PCZ S.A. w Kluczborku Pan Marcin Kisilica, który powiedział, że po części funkcjonowanie szpitala zostało ustabilizowane. Od września pracuje nowy ordynator na oddziale chirurgii. Obecnie czynione są starania, by uzyskać nowe kontrakty w NFZ. Wynik finansowy spółki jest na minusie, ale każdy stara się, by go zminimalizować. Na koniec sierpnia wynik finansowy wyniósł ok. -1,7 mln zł. Odnośnie korekty ryczałtu nie ma jeszcze ostatecznej odpowiedzi. Głos zabrała radna Teresa Wróbel, która zapytała czy oddział wewnętrzny funkcjonuje prawidłowo, bez przeszkód, czy jest odpowiednia liczba lekarzy? Prezes PCZ S.A. powiedział, że na oddziale pracuje Pani ordynator i kilku innych lekarzy. Byłoby lżej w obsadzie, jeśli lekarze, którzy mają dyżury brali ich więcej. Kolejno głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który zapytał, za jaki okres jest ta strata -1,7 mln zł. Prezes PCZ S.A. powiedział, że średnio na miesiąc strata wynosi ok. 200 tys. zł. Zła sytuacja finansowa to ogólnopolski problem wszystkich szpitali. Na oddziale laryngologii nadwykonanie kontraktu obecnie opiewa na kwotę ok. 500 tys. zł. Oddział laryngologii nie podlega pod ryczałt NFZ, a inne oddziały tak i nadwykonanie na innych oddziałach jest ekonomicznie nieopłacalne. Pan Starosta poinformował, że wpłynęło do Starostwa pismo w sprawie rentgena, który jest z 1996 roku. Należy myśleć o wymianie urządzenia, co będzie wiązało się z dużym wydatkiem. Radny Zdzisław Pelc zapytał, jakie obecnie są zobowiązania wymagalne. Prezes PCZ S.A. powiedział, że zobowiązania publicznoprawne płacone są z poślizgiem miesięcznym. Kwota zaległości opiewa na ok. 6 mln zł. Fizycznie brakuje środków do przywrócenia płynności finansowej. Radny Zdzisław Pelc zapytał, że szpital brał udział w programach unijnych, co dalej z tym? Prezes PCZ S.A. powiedział, że do końca roku chciałby te programy rozstrzygnąć, tak aby ruszyły od nowego roku. Należy pozyskać pieniądze na wkład własny, a będzie można otrzymać sprzęt, który pozwoli na podniesienie jakości usług w szpitalu. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który odniósł się do uchwały w sprawie wniesienia aportem do spółki PCZ nieruchomości. Radny powiedział, że jeśli ta nieruchomość zostanie wniesiona do spółki to wzrośnie kapitał zakładowy, ale nie zmniejszy to straty szpitala. Pan Starosta stwierdził, że musi zostać zwiększone finansowanie szpitali. Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że kwoty finansowania pozostają na bazie 2015 roku. Wcześniej można było rozliczać nadwykonania, obecnie tego nie ma. Radny zapytał, jak dla rozliczenia ryczałtu rocznego, będzie wpływał fakt zamknięcia oddziału ginekologiczno-położniczego z pododdziałem noworodkowym. Prezes PCZ powiedział, że fundusz w miarę możliwości na bieżąco korygował ryczałt. W trakcie zawieszenia oddziału ryczałt był potrącany. Na dzień dzisiejszy nie ma konkretnego stanowiska NFZ w sprawie ryczałtu i tego jak zostanie on rozliczony w związku z zawieszeniem i późniejszym zamknięciem oddziału, należy jeszcze poczekać. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że trzeba sprawdzić co się dzieje w momencie zaprzestania prowadzenia działalności od 8 sierpnia do końca roku w kontekście rozliczenia ryczałtu. Prezes PCZ S.A. powiedział, że postara się uzyskać taką informację z NFZ. Przez miesiąc czasu nie było operacji na oddziale chirurgii z uwagi na awarię klimatyzacji. Obecnie operatywa funkcjonuje normalnie. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że dwa razy zwracał się z interpelacją do Starosty m.in., w sprawie zatrudnionego personelu na oddziale ginekologiczno-położniczym. W jednej odpowiedzi jest mowa o 25 położnych pracujących w dniu zawieszenia z czego napisano, że na dzień 8 czerwca br. pozostało 11. Następnie w drugiej odpowiedzi można przeczytać, że łącznie uległo likwidacji 15 etatów, w tym położnych 8, 2 pielęgniarki, 4 lekarzy i niższy personel gospodarczy 1 osoba. Dane z dwóch interpelacji nie zgadzają się. Radny zapytał, „ile ludzi straciło pracę, w tym szczególnie położnych w związku z zamknięciem oddziału”? Pan Starosta powiedział, że odpowiedzi na interpelacje zostały przygotowane przez PCZ S.A. na podstawie danych, które posiadają. Przewodniczący Komisji powiedział, żeby informacja uzupełniająca została radnemu Piotrowi Pośpiechowi dostarczona. Kolejno radny Marcin Michalski zapytał jak wygląda sprawa informatyzacji szpitala? Prezes PCZ powiedział, że e-zwolnienia funkcjonują, bo do nich jest inna platforma. Zakupione zostały 4 komputery, które zostały już rozdysponowane. Planowany jest zakup jeszcze kilku sztuk do końca roku. Ogólne zapotrzebowanie jest na ok. minimum 15 komputerów. W poprzednich latach komputery nie były kupowane, w niektórych zostały jedynie wymienione niezbędne części. Przewodniczący zwrócił się do Pana Marcina Kisilicy, by omówił plan działań na przyszłość. Prezes PCZ S.A. powiedział, że pierwszym założeniem jest, by do końca roku przenieść z budynku laryngologii poradnie do budynku, gdzie wcześniej mieścił się oddział ginekologiczno-położniczy. Następnie najdalej do końca pierwszego półrocza przyszłego roku chcielibyśmy zaadaptować cały budynek, przenieść oddział laryngologii i dziecięcy lub zrobić budynek zabiegowy. W przyszłości planowana jest również budowa łącznika między budynkiem, gdzie znajduje się oddział wewnętrzny a budynkiem, gdzie był oddział ginekologiczno-położniczy. W tym roku powinien być gotowy projekt łącznika. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że oddział zabiegowy do budynku po ginekologii nie jest najlepszym rozwiązaniem. Komfort pacjentów zostanie podniesiony poprzez przeniesienie poradni, jednak warunków finansowych szpitala to nie poprawi. Prezes PCZ S.A. powiedział, że należy także znaleźć miejsce na gromadzenie dokumentów, gdyż w budynku, gdzie obecnie mieści się administracja zaczyna brakować miejsca. Należy pracownikom zapewnić odpowiednie warunki do pracy, by nie potykali się o stosy dokumentów. Przewodniczący Komisji powiedział, że za projekt w sprawie budowy łącznika zapłaci Gmina Kluczbork, w ramach udzielenia pomocy rzeczowej dla Powiatu. Gmina Kluczbork podejmie w tej kwestii stosowną uchwałę. Koszty budowy łącznika nie są jeszcze znane. Kolejno Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia audytu PCZ S.A. w Kluczborku. Pan Starosta powiedział, że audyt został zrobiony, by prześwietlić funkcjonowanie szpitala i zrobić podsumowanie jego dotychczasowej działalności. Odnośnie rekomendacji zawartych w audycie, są to jedynie propozycje audytorów, od nas zależy w jakim kierunku pójdziemy. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który odniósł się do raportu przygotowanego przez poprzednią Prezes PCZ S.A. w momencie, gdy obejmowała swoje stanowisko w szpitalu. Ówcześnie należało sprawnie przekazać obowiązki nowej Pani Prezes przez ustępujący Zarząd szpitala. Nowa Pani Prezes została poproszona o przygotowanie raportu, który kosztował 1000 zł. Miało to na celu pozwolenie Pani Prezes zapoznać się z sytuacją szpitala, zorientować się jak działa PCZ, by następnie płynnie przejąć obowiązki nowego Prezesa. W tamtej sytuacji, takie rozwiązanie za 1000 zł, nie było złe. Radny Piotr Pośpiech zapytał, która z rekomendacji zawartych w audycie jest najbliższa obecnemu Zarządowi? Prezes PCZ S.A. powiedział, że nie ma takich planów, by łączyć szpital z inną jednostką, np. Olesnem, czy Namysłowem. Nie ma planów, by powrócić do funkcjonowania jako SP ZOZ, wcześniej należałoby zlikwidować całe zadłużenie szpitala. Pan Starosta powiedział, że w audycie jest sugestia budowy łącznika. Następnie jest mowa o wejściu innych akcjonariuszy do spółki PCZ. Nad tymi rozwiązaniami toczą się prace. Inne propozycje zawarte w audycie są tylko sugestią i nie oznacza to, że z każdej należy skorzystać. Radny Andrzej Olech powiedział, że temat zaproszenia gmin do współpracy odnośnie szpitala istniał już w poprzedniej kadencji, jednak poprzedni Starosta stwierdził, że nie jest to możliwe. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że nigdy nie mówił, że nie da się wprowadzić gmin jako akcjonariuszy spółki. Następnie radny powiedział, że w audycie można przeczytać, iż szpital posiada optymalną strukturę, nie ma przerostu zatrudnienia, ma wyremontowaną bazę i sprzęt, jest to dorobek 12 poprzednich lat jego funkcjonowania. Kolejno Starosta Mirosław Birecki poinformował radnych, że trwają prace nad stworzeniem nowej strony internetowej, które będzie zgodna z przepisami, dostosowana dla osób niepełnosprawnych.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia materiałów na Sesję Rady Powiatu. Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Nikt z radnych nie wniósł uwag. Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, 4 głosy za, 3 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny był przeciw. Następny projekt uchwały był w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zapytał, jaki wpływ na WPF będzie miało przesunięcie na ten rok kwoty 1,6 mln zł., pożyczki, która miała być wypłacona w 2020 r. a będzie w 2019? Na co ta kwota zostanie w tym roku przeznaczona? Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik, która powiedziała, że była to sugestia Ministerstwa, by kwota pożyczki została wypłacona w jednym roku. Budżet naszej jednostki jest jednoroczny tak jak i budżet Państwa. Pieniądze mogą zostać wykorzystane na refinansowanie np. rat subrogacji, które zostały w tym roku zapłacone. Jeżeli tych środków, nie wykorzystamy to przejdą one na rok kolejny jako wolne środki. Analizując budżet od maja, nastąpiły zmiany. Wpływ miały na to m.in. podwyżki dla nauczycieli. Potrzebna kwota to ok. 900 tys. zł, a subwencja wyniosła 621 tys. zł. Prawie 300 tys. należy dołożyć do podwyżek. Następnie 650 tys. trzeba dołożyć do DPS w Gierałcicach i Kluczborku.
Na początku roku została zmniejszona dotacja w DPS. W ostatnich dniach przyszła kolejna decyzja o zmniejszeniu dotacji. Na Domy Dziecka należy przeznaczyć 120 tys. zł. Zarząd Dróg Powiatowych potrzebuje 391 tys. zł. W tych jednostkach ten 1,6 mln zł. został rozdysponowany. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że przy analizie programu naprawczego mówiono, że kwota 1,6 mln zł. będzie buforem bezpieczeństwa na wypadek jakiegoś ewentualnego zobowiązania w roku 2020. Obecnie mówi się, że kwota 1,6 mln zł. przeznaczana jest na bieżące wydatki. Jest obawa czy założenia do programu naprawczego uda się zrealizować i planowane oszczędności. Głos zabrała Pani Anna Szczygieł, która powiedziała, że należy pokazać kwotę 1,6 mln zł. rozpisaną. Jeżeli te pieniądze nie zostaną wydane, to w przyszłym roku pojawią się jako wolne środki. Ministerstwo nie pozwoli na to, by kwotę pożyczki wypłacić w dwóch ratach, całość musi być w jednym roku. Od stycznia przyszłego roku wzrasta również kwota płacy minimalnej, w samym DPS potrzeba ok. 500 tys. zł. na podwyżkę. Obecnie jest duży wzrost cen żywności, na to też trzeba zabezpieczyć środki. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2019 roku będzie na przyszłej Sesji? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie przysłała jeszcze opinii do tego sprawozdania. Następnie Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni pozytywnie zaopiniowali projekt, 4 głosy za, 3 radnych wstrzymało się od głosu, 1 przeciw. Przewodniczący przeszedł do omówienia kolejnej uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie uchwalenia programu postępowania naprawczego Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który zapytał, jakie będą zmiany w tej uchwale. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że zmiana dotyczy zapisu o zabezpieczeniu pożyczki nie wekslem, a wekslami. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że wcześniej przy programie naprawczym nie było mowy o dochodach z tytułu pobytu młodzieży z Ukrainy, a teraz przy korekcie programu naprawczego one się pojawiają. Pojawiło się 26 osób, które mają płacić po 600 zł. Pani Skarbnik odpowiedziała, że od momentu napisania programu naprawczego w lutym wiele się zmieniło. Oszczędności są poszukiwane w każdej dziedzinie. Wtedy, przy tworzeniu programu naprawczego nie było jeszcze nawet wiadomo ile tej młodzieży przyjedzie, dlatego teraz to zostało wprowadzone. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia programu postępowania naprawczego Powiatu Kluczborskiego. Radni pozytywnie wniosek zaopiniowali, 4 głosy za, 3 wstrzymujące, 1 przeciw. Kolejno Przewodniczący przeszedł do omówienia następnego projektu uchwały w kwestii zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia przez Powiat Kluczborski pożyczki długoterminowej z budżetu państwa. Radni nie zgłosili zapytań do powyższego projektu i pozytywnie go zaopiniowali, 4 głosy za, 2 radnych wstrzymało się od głosu, 2 radnych było przeciw. Kolejny omawiany projekt dotyczył stwierdzenia przekształcenia dotychczasowego Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kluczborku. Radni nie wnieśli uwag do projektu i pozytywnie go zaopiniowali, 7 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt dotyczący zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Radni powyższy projekt zaopiniowali pozytywnie, jednogłośnie. Następny projekt dotyczył uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rok 2020. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy w ramach programu naprawczego można dysponować dotacje dla organizacji pozarządowych? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała tak i ta kwestia została konsultowana z Regionalną Izbą Obrachunkową. Dotacje z tytułu nieodpłatnej pomocy prawnej są z góry narzucone. Dotacje dla organizacji pozarządowych nie są ograniczone, jedynie pomoc finansowa dla gmin i powiatów. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, 7 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Następnie omówiony został projekt w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla dróg lub ich odcinków położonych na terenie gminy Kluczbork w obrębie miasta Kluczbork. Radni pozytywnie zaopiniowali projekt, 7 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Kolejny projekt dotyczył pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla drogi oraz odcinka drogi położonych na terenie gminy Lasowice Wielkie. Radni powyższy projekt pozytywnie zaopiniowali, jednogłośnie. Przewodniczący przeszedł do omówienia ostatniego projektu w sprawie uchwalenia dla powiat kluczborskiego „ Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Rodzinie, Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie oraz Działań Profilaktycznych Ukierunkowanych Zwłaszcza w odniesieniu do dzieci w Rodzinach Zagrożonych Przemocą w Rodzinie na lata 2019-2025”. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i pozytywnie go zaopiniowali, jednogłośnie. Przewodniczący Komisji zapytał, czy ktoś z radnych ma zapytanie do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 21.08.2019 r. do 09.09.2019 r. Radni nie wnieśli uwag.
Ad.4.
Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego zostaną bardziej szczegółowo omówione po wydaniu opinii przez Regionalną Izbę Obrachunkową odnośnie powyższego sprawozdania.
Ad.5.
Radni nie zgłosili wolnych wniosków.
Ad.6.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknięto posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik
Protokołowała:
Małgorzata Gulanowska