Protokół Nr   8 /2019

 

 

Posiedzenie Komisji Rewizyjnej w dniu 24 września 2019 r.

       

Przewodniczył radny Damian Buła - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Analiza sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego.

3.      Wolne wnioski.   

4.      Zamknięcie posiedzenia.

           

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
  2. Rafał Neugebauer – Wicestarosta Kluczborski
  3. Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu
  4. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek  Organizacyjnych Powiatu,

 

Ad.1

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Rewizyjnej- Damian Buła i przedstawił radnym proponowany porządek obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 4 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący poprosił Skarbnik Powiatu o zabranie głosu odnośnie  2 punktu z porządku posiedzenia. Pani Skarbnik powiedziała, że sprawozdanie zostało złożone do Regionalnej Izby Obrachunkowej jeszcze w sierpniu, jednak do dzisiaj RIO nie przysłało do niego opinii. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu, która powiedziała, że poprzedni projekt budżetu przygotowany przez poprzedni Zarząd Powiatu zakładał kwoty dochodów na poziomie 80 mln zł. Przygotowując program naprawczy ten projekt został urealniony, ujęto w nim dochody, które zostały wykonane w tamtym roku. Dla przykładu z program dotyczącego niskiej emisji, pieniądze wpłynęły w tamtym roku, a zostały drugi raz wpisane do budżetu na rok 2019. Podobnie było z dochodami majątkowymi, zapisana została w pierwotnym budżecie kwota 1,8 mln zł., następnie została zmieniona na 550 tys. zł. Udało się sprzedaż udziały w spółce Dolina Stobrawy, dochody zostały podniesione i obecnie zostały wypracowane w całości. Następnie Pan Starosta powiedział, że udało się sprzedać działkę w Wołczynie przy ul. Fabrycznej, za 460 tys. zł. W jednostkach oświatowych było tak, że pierwotny plan zakładał np. wypracowanie dochodów na poziomie 1,8 mln zł. a realne wykonanie było na poziomie 1 mln zł. Plany były podniesione. W ostatnim czasie przyszła decyzja o zwiększeniu subwencji o 622 tys. zł. w związku z podniesionym wynagrodzeniem nauczycieli od września 2019 r. Całkowity koszt podwyżek dla nauczycieli wynosi ok. 800 tys. zł. Jeśli chodzi o wydatki to w pierwotnej uchwale były one zaplanowane na poziomie 89 mln zł. a rzeczywiste nasze potrzeby to ok. 97 mln zł. Ówcześnie plan wydatków został zaniżony. W samej oświacie brakowało ok. 5 mln zł. W zeszłym roku na zapłatę odsetek od zadłużenia potrzebne były  2 mln zł, w tym roku jest już to 3,6 mln zł. Musiał zostać uruchomiony kredyt w rachunku bieżącym, żeby móc funkcjonować. Płatności ZUS zostały prolongowane. Ostatnia rata zostanie do zapłaty w październiku. Duża rata subrogacji została również zapłacona, kwota ok. 800 tys. zł, z czego 200 tys. to kapitał a 600 tys. same odsetki. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że przychody zostały zaplanowane do wysokości pożyczki z  budżetu Państwa. Zgodnie z sugestią Ministerstwa cała kwota ewentualnej pożyczki zostałaby wypłacona  w tym roku. Pan Starosta zapytał Pani Anny Szczygieł powiedział, że kwota, którą co roku trzeba oddawać np. na raty leasingowe, subrogacja, odsetki stanowi ok. 10% całego budżetu, ok. 8-9 mln zł. Deficyt tegoroczny zaplanowany jest na poziomie ok. 18 mln zł, głównie przez to, że kwota 10 mln zł. płatności przeszła z roku poprzedniego na ten rok. Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego. Radni przyjęli powyższe sprawozdanie, 2 głosy za, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

Ad.3

W wolnych wnioskach głos zabrał radny Marcin Michalski, który odniósł się do przeprowadzonej kontroli w DPS w Gierałcicach. Radny jako sekretarz Komisji Rewizyjnej, przygotował dla członków komisji projekt protokołu z kontroli w DPS. Radny Michalski poinformował radnych, że drewniana klatka schodowa w DPS jest pokryta środkiem, który zgodnie z przeznaczeniem ma chronić przed pożarem. Jednak pokryte tym środkiem zostały również schody, co jest niezgodne z jego przeznaczeniem, bo nie może on być położony na powierzchniach ścieralnych. Nie może być również położony na powierzchni, która ma mniej niż 3 cm grubości, a pokryta jest nim również boazeria. Pan Starosta powiedział, że obecnie procedura odnośnie pożyczki z Ministerstwa Finansów jest cały czas w toku, są szanse, że decyzja będzie pozytywna.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                    

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska