Protokół Nr  14/2019



z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 11 września 2019 r.

 

Przewodniczył Wojciech Smolnik-Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Bezpieczeństwo imprez masowych i wypoczynku w okresie wakacyjnym.

3.      Analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego (jakość wody, zagrożenia, promieniowanie elektromagnetyczne).

4.      Wolne wnioski.   

5.      Zamknięcie posiedzenia.

           

W posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski.

2. Magdalena Żmuda- Lewald – Skarbnik Powiatu.

3. Paweł Kolczyk - Komendant Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku.

4. Sebastian Jantos – Z-ca Komenda Powiatowej PSP w Kluczborku.

5. Małgorzata Zabierowska – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.

6. Andrzej Olech – Dyrektor Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kluczborku.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie Komisji
i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszone osoby. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych.

 

Ad.2.

Kolejno przystąpiono do omówienia punktu -Bezpieczeństwo imprez masowych

i wypoczynku w okresie wakacyjnym.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Pani Małgorzacie Zabierowskiej – Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kluczborku, która poinformowała, że szczegółową informację dotyczącą ww.punktu przedłożyła na piśmie do Biura Rady.

Informacja ta zawiera między innymi zagadnienia dotyczące:

-bezpieczeństwa imprez masowych i wypoczynku w okresie wakacyjnym,

-w zakresie nadzoru nad pływalniami (basenami),

-w zakresie nadzoru nad kąpieliskami,

-w zakresie stanu sanitarno-higienicznego placówek żywnościowo-żywieniowych,

-nadzór nad środkami zastępczymi.

Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto Pani Inspektor poinformowała, że jeśli chodzi o wypoczynek dzieci i młodzieży  w okresie wakacyjnym nie zanotowano większych problemów dotyczących zachorowań oraz zagrożeń.

Pani Inspektor stwierdziła, że łatwiej było kiedy do 2010 r. Sanepid opiniował obiekty, w których odbywał się wypoczynek letni dzieci i młodzieży. Na chwilę obecną organizatorzy przestali o to dbać i odbywa się to w ten sposób, że organizator zgłasza informację o planowanym odbywaniu się wypoczynku do Kuratorium.

Kolejno Przewodniczący Komisji udzielił głosu Komendantowi Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku, który przedstawił szczegółowo sprawozdanie z realizacji działań prewencyjnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa podczas letniego wypoczynku pn.,,Bezpieczne Wakacje 2019”.

Powyższe sprawozdanie zawiera między innymi:

-liczbę patroli,

-liczbę ujawnionych nieletnich, będących pod działaniem alkoholu, narkotyków,

-liczbę kontroli placówek wypoczynku letniego,

-liczbę skontrolowanych miejsc masowej rozrywki, dyskotek, klubów,

-liczbę przeprowadzonych pogadanek i spotkań profilaktycznych z dziećmi,,

-opis przedsięwzięć podejmowanych na rzecz porządku i bezpieczeństwa w czasie wakacji.

Pan Komendant poinformował, że w powyższym zakresie jest prowadzona także współpraca ze Strażą Miejską, Strażą Ochrony Kolei.

Radny Pan Marcin Michalski odnosząc się do przedstawionych informacji zapytał, czy istnieje możliwość, aby o godzinie 8 rano jak dzieci przyjeżdżają i przychodzą do szkoły przy ul.Mickiewicza pojawiał się patrol policji, który będzie czuwał nad ich bezpieczeństwem oraz rozładowywał powstające o tej godzinie ,,korki” na drodze.   

Radny również zasugerował czy patrole takie mogłyby zająć się także wjazdem na teren OSiRU, gdyż bardzo często stają tam na miejscach niedozwolonych samochody.

Komendant odnosząc się do zapytania radnego stwierdził, że jest to problem, którego nie da się wyeliminować w okresie miesiąca.

Jest to problem, który istnieje przez cały rok, ale oczywiście postara się wysyłać tam patrole.

Pan Komendant zasugerował, aby jeśli są jakieś przypadki łamania przepisów powinno się zgłaszać interwencje na bieżąco na nr 112, gdyż na chwilę obecną są problemy z wysłaniem patroli ponieważ w szkołach organizowane są wycieczki i Policja otrzymuje zgłoszenia na przeprowadzenie kontroli autobusów wyjeżdzających na te wycieczki.

Ponadto Pan Komendant stwierdził, że ul.Mickiewicza jest dość ruchliwą ulicą ponieważ dojeżdża nią bardzo dużo osób właśnie w godzinach rannych do pracy i dlatego tworzą się ,,korki”.

Radny zapytał także, czy byłaby możliwość zainstalowania przed przejściem dla pieszych na ul.Mickiewicza progu zwalniającego dla samochodów.

Pan Komendant poinformował, że progi takie są montowane poprzez branie pod uwagę liczbę zdarzeń na danej drodze dlatego taką decyzję trzeba szczegółowo przeanalizować.    

Pan Komendant obiecał, że ze swojej strony podejmie działania, aby takie patrole na ul.Mickiewicza pojawiały się częściej.

Kolejno głos zabrał Z-ca Komenda Powiatowej PSP w Kluczborku, który poinformował, że jeśli chodzi o wypoczynek dzieci i młodzieży to zostały zgłoszone 4 kontrole: camping 23 Bąków, gospodarstwo agro-turystyczne w Bogdańczowicach, gród w Biskupicach oraz WODiDZ w Kluczborku.

 

Podjęto także czynności związane z organizacją Dni Kluczborka oraz Dni Wołczyna.

Organizowano spotkania tematyczne przed wakacjami ze szkołami i przedszkolami.

Tematem było bezpieczeństwo podczas wypoczynku letniego na placach zabaw, nad wodą oraz udzielanie pierwszej pomocy.

W ramach cyklu ,,Wakacje na sportowo wspólnie z OSiR w Kluczborku organizowane były pokazy pierwszej pomocy.

Ponadto nie obyło się w okresie wakacji bez trudnych sytuacji.

19 czerwca do Komendy wpłynęło zgłoszenie o prawdopodobnym zatonięciu dwóch nastolatków na kluczborskim zalewie, gdzie do akcji zostało zaangażowane całe województwo.

Na szczęście alarm okazał się fałszywy i po godzinie dwóch nastolatków się odnalazło.

Pan Komendant poinformował, że w okresie wakacyjnym nie odnotowano  żadnych utonięć.

Szczegółowa informacja przedstawiona przez Z-cę Komendanta stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji podziękował za przybycie Panu Komendantowi Policji oraz Z-cy Komendanta Straży Pożarnej i ogłosił 2 minuty przerwy.   

 

Ad.3.

 

Następnie przystąpiono do omówienia kolejnego punktu dotyczącego analizy stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego (jakość wody, zagrożenia, promieniowanie elektromagnetyczne).

Pani Inspektor Małgorzata Zabierowska poinformowała, że wszelkie informacje dotyczące przedmiotowego zagadnienia zawarte są w informacji przedłożonej na piśmie do Biura Rady, która zawiera między innymi:

-ocenę stanu sanitarno-epidemiologicznego powiatu kluczborskiego (w zakresie nadzoru nad jakością wody do spożycia przez ludzi),

-obszarową ocenę jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi na terenie powiatu kluczborskiego (stan na dzień 31.08.2019r.).

Pani Inspektor nawiązała w swojej wypowiedzi do zdarzeń jakie miały miejsce

w miejscowości Bąków jeśli chodzi o skażenie mikrobiologiczne wody.

Na terenie powiatu kluczborskiego eksploatowanych jest 13 wodociągów, wykorzystywanych do zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę do picia. 

Woda jest ujmowana z ujęć podziemnych, z otworów trzecio- i czwartorzędowych. Zarządcami wodociągów są:

-Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM” Sp. z o.o. w Kluczborku, ul. Kołłątaja 7 – wodociągi z terenu gminy Kluczbork (wodociągi w Kluczborku, Krzywiźnie i Bogacicy), Byczyna (wodociągi Polanowice-Byczyna, Dobiercice, Kastel i Kostów) oraz Lasowice Wielkie (wodociąg w Chocianowicach), Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

w Wołczynie, ul. Traugutta 1 – wodociągi z terenu gminy Wołczyn (wodociągi w Wołczynie ujęcie Brzezinki, Szymonkowie, Markotowie, Krzywiczynach i Wierzbicy Górnej);

W okresie od czerwca do lipca próbki wody były pobierane ze wszystkich wodociągów. Zakres badań obejmował wskaźniki mikrobiologiczne (Escherichia coli, enterokoki kałowe, bakterie grupy coli, ogólna liczba mikroorganizmów w temp. 220C) oraz fizykochemiczne (m.in. mętność, barwa, zapach, smak, odczyn, żelazo, mangan, ołów, kadm, miedź).

W czerwcu i w lipcu wystąpiło zanieczyszczenie mikrobiologiczne wody w dwóch różnych miejscach we wsi Bąków, zaopatrywanej w wodę z wodociągu sieciowego w Krzywiźnie. W próbkach wody stwierdzono obecność bakterii Escherichia coli, enterokoków kałowych oraz bakterie grupy coli. Wydano dwie decyzje o braku przydatności wody do spożycia oraz komunikaty dla odbiorców, zawierające wskazania odnośnie jej używania.

Wydano również decyzję o warunkowej przydatności ze względu na ponadnormatywne stężenia chloru wolnego w kranach u odbiorców tylko we wsi Bąków. Po przeprowadzeniu działań naprawczych i wykonaniu badań kontrolnych jakość wody spełnia pod względem mikrobiologicznym i chemicznym wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. W pozostałych miejscowościach zaopatrywanych w wodę z wodociągu w Krzywiźnie (Krzywizna, Kujakowice, Górne, Kujakowice Dolne, Smardy Dolne, Smardy Górne, Biadacz, Gotartów, Unieszów, Łowkowice, Maciejów) nie stwierdzono skażenia mikrobiologicznego wody.

Pani Inspektor poinformowała także, że pogorszenia jakości wody w zakresie parametrów chemicznych (mangan, żelazo) stwierdzono w wodzie wodociągu w Kluczborku.

Wydano decyzję o warunkowej przydatności wody do spożycia w terminie do 31 grudnia 2019 r. Ponadnormatywne stężenia żelaza i manganu nie wiążą się z bezpośrednim szkodliwym wpływem na zdrowie ludzi, nawet jeśli powodują one niepożądane zmiany organoleptyczne, jak podwyższoną mętność, wzrost barwy, zmieniony smak. Jakość wody jest monitorowana zarówno przez administratora wodociągu jak i PSSE w Kluczborku.

Ze względu na występujące okresowo skażenia mikrobiologiczne w latach poprzednich, woda w wodociągach w Kluczborku, Krzywiźnie, Kostowie i Polanowicach-Byczynie jest dezynfekowana przy użyciu podchlorynu sodu. W okresie objętym oceną jakość wody w pozostałych wodociągach spełniała wymagania rozporządzenia Ministra Zdrowia.

Pani Inspektor poinformowała, że przedłożone materiały na dzisiejsze posiedzenie zawierają obszarową ocenę jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi na terenie powiatu kluczborskiego wg.stanu na dzień 31.08.2019r.  

Sytuacja jaka zaistniała w miejscowości Bąków powtarzała się wielokrotnie.

W związku z powyższym będzie dokonywane czyszczenie zbiorników, gdyż często nie można stwierdzić skąd biorą się takie incydenty.

Jednakże zdarzają się incydenty skażenia mikrobiologicznego wody. Woda badana jest pod względem mikrobiologicznym wg.4 parametrów takich jak: ogólna liczba drobnoustrojów, bakterii escherichia coli, bakterii grupy coli, enterokoków kałowych.  

Jak stwierdziła Pani Inspektor tych ww. bakterii nie powinno być w wodzie.

Gmina powinna mieć w takiej sytuacji opracowany plan jak zaopatrzyć ludzi w wodę zdatną do picia.

Pani Inspektor poinformowała, że na naszym terenie znajduje się 13 wodociągów i znajdują się dwa przedsiębiorstwa: Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM” Sp. z o.o. w Kluczborku oraz  Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Wołczynie.

Radny Piotr Pośpiech zapytał Panią Inspektor czy istnieją takie plany w razie zaistnienia ww.sytuacji.

Pani Inspektor odpowiadając na zapytanie radnego poinformowała, że nie wie czy takie plany istnieją, gdyż z nią nie było żadnych uzgodnień w tej sprawie.   

W związku z powyższym radny Piotr Pośpiech na posiedzeniu Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska w dniu 11 września 2019 r. zgłosił wniosek o wystąpienie do Przedsiębiorstwa Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM” Sp. z o.o.

w Kluczborku oraz  Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Wołczynie z prośbą
o przedłożenie planu zapotrzebowania ludności w wodę pitną na wypadek skażenia wody na terenie Powiatu Kluczborskiego.

Komisja przegłosowała przedmiotowy wniosek jednogłośnie.

Kolejno głos zabrała radna Teresa Wróbel, która zaproponowała, aby na posiedzenie komisji zaprosić Prezesa Hydrokomu, który mógłby wyjaśnić powyższe kwestie.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu radnemu Marcinowi Michalskiemu, który zapytał dlaczego

w Bogacicy zostało zamknięte źródło wody.

Pani Inspektor wyjaśniła, że w tym rejonie jest bardzo stara infrastruktura, ale ostateczna decyzja

o zamknięciu należała do Hydrokomu.

Kolejno Pani Inspektor omówiła stan czystości wody na Kluczborskim zalewie oraz pływalni.

Stan wody jak poinformowała Pani Inspektor na zalewie jest zadowalający, woda jest czysta jednakże brakuje stacjonarnych toalet. Na dzień dzisiejszy funkcjonują tam jedynie toalety  toi toi.

Jeśli chodzi o pływalnię (basen kryty) to miał być zrobiony remont, ale niestety do niego nie doszło.

Kryta pływalnia w Kluczborku w lipcu i sierpniu była nieczynna (przerwa technologiczna). Zarządca obiektu, mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowia użytkowników, a szczególnie małych dzieci, podjął decyzję o cotygodniowej wymianie wody w brodziku oraz rezygnacji

z prowadzenia w brodziku nauki pływania dla dzieci do lat trzech - w związku z okresowym występowaniem przekroczeń dopuszczalnych wartości chloru wolnego i chloru związanego.

Jeśli chodzi o stan sanitarno-higieniczny placówek żywnościowo-żywieniowych to w okresie letnim zwraca się szczególną uwagę na warunki, oznakowanie w jakich dokonywana jest sprzedaż.  

Wzmożonym nadzorem objęto między innymi.:

-warunki sanitarno-higieniczne sprzedaży produktów nietrwałych mikrobiologicznie (zachowanie ciągłości  łańcucha chłodniczego, terminy ważności), ze szczególnym uwzględnieniem  marketów, pozostałych sklepów spożywczych, ciastkarskich, zakładów żywienia zbiorowego,   w tym małej gastronomii.

-warunki ekspozycji środków spożywczych na targowiskach, biorąc pod uwagę wysokie temperatury powietrza,

-warunki sprzedaży  środków spożywczych o kończącym się terminie przydatności do spożycia,

-warunki dostaw żywności dla konsumentów z placówek żywienia zbiorowego, w tym z punktów małej gastronomii, 

-warunki przechowywania wód butelkowanych oraz napojów.

W wyniku kontroli wydano 3 decyzje nakazujące poprawę stanu technicznego placówek, nałożono 4 mandaty karne za nieprawidłowości sanitarne na łączną kwotę 1100,00zł. Główną przyczyną nałożenia manatów karnych był brak bieżącej czystości, niewłaściwa higiena personelu oraz wprowadzanie do obrotu niewłaściwej  jakości środków spożywczych. 

Kolejno Pani Inspektor omówiła szczegółowo temat zagrożeń związanych z wystąpieniem chorób zakaźnych i zakażeń. W okresie letnim zgłoszono dwa zbiorowe ogniska zachorowań. Łącznie zachorowało 57 osób spośród 138 narażonych. Prawdopodobnym czynnikiem zachorowań były Norowirusy.

W bieżącym roku, na terenie powiatu kluczborskiego, nie odnotowano zagrożeń związanych z wystąpieniem chorób wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych, jednak istnieje potrzeba doprecyzowania procedur postępowania w przypadku wystąpienia podejrzenia chorób niebezpiecznych i wysoce zakaźnych, głównie w zakresie transportu osób podejrzanych o zachorowanie/zakażenie i ich kwarantanny.

Aktualnie w Polsce coraz częściej obserwuje się zakażenia bakteriami wielolekoopornymi.    W związku z tym konieczne jest przestrzeganie procedur mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się patogenów alarmowych (głównie Klebsiella pneumoniae  wytwarzająca ß-laktamazy typu KPC), m.in. poprzez szybkie wykrywania zachorowań/zakażeń oraz niezwłoczną izolację takich przypadków.

Pani Inspektor zwróciła uwagę także na fakt, że pomimo tego, że nie odnotowujemy zdarzeń chorób wysoce zakaźnych to trzeba pomyśleć i zaplanować nad rozwiązaniami dotyczącymi izolowania takich osób w przypadkach podejrzenia choroby zakaźnej.

Innych spraw nie poruszano w związku z tym Przewodniczący Komisji podziękował Pani Inspektor za przybycie na dzisiejsze posiedzenie.

 

Ad.4.

Nie zgłoszono wolnych wniosków.

 

Ad.5.

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                    

                                          Przewodniczący Komisji Zdrowia,

                                                       Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska

                                       Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Protokołowała:

Joanna Strzelczyk