Protokół Nr  12 /2019



z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 01 sierpnia 2019 r.

 

 

Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Dopłaty do utworzenia linii autobusowych.

3.      Wolne wnioski.

4.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2. Marcin Wiecha- Prezes PKS S.A. w Kluczborku

3. Marek Marciniak – Prokurent w PKS sp. z o.o. w Kluczborku

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie Komisji
i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszone osoby. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych.

 

Ad.2.

Głos zabrał Członek Zarządu, który powiedział, że obecnie jest czas na składanie wniosków w sprawie utworzenia nowych linii autobusowych do 12 sierpnia, dlatego też został złożony wniosek o zwołanie komisji w tym temacie. Następnie głos zabrał Prezes PKS sp. z o.o. w Kluczborku- Pan Marcin Wiecha, który powiedział, że 18stego lipca weszła w życie Ustawa o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Poprzez tą ustawę można rozbudować linie autobusowe, przywrócić zlikwidowane połączenia. Ustawa dotyczy połączeń tylko użyteczności publicznej, czyli linii autobusowych, które są realizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy organizatorem publicznego transportu zbiorowego a operatorem. Poprzez organizatora należy rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego. Inne linie komercyjne nie w tym programie nie są brane pod uwagę. Jednym z warunków, jakie należy spełnić w tym programie jest to, że otwierana linia autobusowa musi być linią nową. Na spotkaniach w sprawie tego projektu były wątpliwości co oznacza „nowa linia”. Obecnie interpretacja jest taka, że wystarczy do linii, która obecnie obowiązuje dodać nową miejscowość. Pan Prezes PKS powiedział, że do 2021 r. można uzyskać dofinansowanie w kwocie 1 zł do kilometra, od 2021 r. będzie to 80 gr. Kolejnym warunkiem, by wziąć udział w tym programie jest to, że linia objęta dofinansowaniem musi być deficytowa. W budżecie Państwa zaplanowane jest 300 mln zł. na ten program. Do 12 sierpnia każda z jednostek samorządu terytorialnego może złożyć wniosek do Wojewody o dofinansowanie. Między 12-20 sierpnia wnioski są rozpatrywane.  Po 23 sierpnia, po ocenie formalnej i merytorycznej jest planowanie podpisywanie umów i od 1 września nowe linie powinny zacząć funkcjonować. Pan Prezes PKS powiedział, że czasu jest zbyt mało, by do tego programu dobrze się przygotować. Pan Marcin Wiecha zaprezentował wykaz linii autobusowych realizowanych przez PKS w Kluczborku na terenie Powiatu Kluczborskiego/wykaz w załączeniu/. Obecnie jest 13 linii w tym 7 deficytowych. Założeniem programu jest dofinansowanie kilometra w kwocie 1 zł od Państwa. Kwota netto kilometra waha się w granicach 4-4,50 zł.  Źródłem finansowania linii jest utarg z linii, 1 zł dofinansowania od Państwa oraz źródło trzecie samorząd, którego minimalny udział w tym projekcie wynosi 10% deficytu. Głos zabrał radny Jarosław Przybył, który poprosił
o przedstawienie danych w jakiej  konkretnej wysokości linie deficytowe są nierentowne. Prezes PKS w Kluczborku powiedział, że linia nr 1 trasa Kluczbork- Lasowice Wielkie ma deficyt w kwocie 3,31 zł na kilometr. Linia nr 3, Kluczbork-Komorzno, 53 gr na kilometr. Linia nr 4 Kluczbork-Byczyna, deficyt 10 gr na kilometr. Linia nr 5, Kluczbork-Lasowice Wielkie przez Kuniów, deficyt 3,67 zł. Linia nr 9, Kluczbork-Byczyna przez Gotartów, 33 gr deficytu. Linia nr 10, trasa Chocianowice-Bąków, deficyt wynosi 2,59 zł, oraz linia nr 11, Bąków-Gronowice, 1,52 zł. na kilometr. Prezes PKS powiedział, że program jest oceniany pozytywnie, jednak w tym roku jest za krótki okres, by odpowiednio się do niego przygotować. W kolejnych latach można z niego skorzystać. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał o linię nr 10, Chocianowice-Bąków. Prezes PKS powiedział, że jest to linia powiatowa, bo łączy dwie gminy. Wykonywany jest dowóz dzieci do szkół. W tych autobusach, którymi dojeżdżają dzieci do szkół, klient zewnętrzny również może kupić bileti dojechać w wybrane miejsce. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, czy któraś z linii deficytowych jest planowana do likwidacji. Prezes PKS powiedział, że nie ma takich planów. Radny Marcin Michalski zapytał, czy jest taka miejscowość, gdzie nie ma w ogóle transportu? Pan Marek Marciniak powiedział, że np. miejscowość Oś, która ma ok. 50ciu mieszkańców. Jeżeli ktoś zgłasza nam zapotrzebowanie na daną linię, PKS to weryfikuje. Na ogół jest tak, że wiele osób deklaruje przejazd autobusem, a później wychodzi na to, że są puste siedzenia i rosnące koszty. Prezes PKS powiedział, że obecnie brakuje kierowców, jest ich zbyt mało. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał jaki jest roczny przychód linii nr 11. Prezes PKS odpowiedział, że 7 tys. zł. Jest to linia, która dowozi dzieci. Głos zabrał Członek Zarządu Artur Nowak, który zapytał, czy gdyby te linie najbardziej deficytowe minimalnie powiększyć przy otrzymaniu 1 zł dofinansowania, to czy ten deficyt, by się zmniejszył? Pan Marek Marciniak powiedział, że przy dopłacie 1 zł i nieznacznym wydłużeniu linii, zapewne deficyt by się zmniejszył. Prezes PKS powiedział, że zbliża się dzień rozpoczęcia roku szkolnego, którego przygotowanie pochłania bardzo dużo czasu. Rozplanowanie kursów, by zapewnić dzieciom dowóz do szkół jest obecnie priorytetem, tym bardziej po reformie oświaty, gdzie gimnazja zostały zlikwidowane, należy linie rozplanować na nowo. Na dzień dzisiejszy nie ma fizycznie możliwości, by złożyć dobrze przygotowany wniosek w terminie. Prezes PKS powiedział, że czeka na informację jak ułoży się plan lekcji w szkołach powiatowych, jeśli lekcje będą odbywać się do późniejszych godzin niż dotychczas, być może trzeba będzie przebudować rozkład jazdy, tak by umożliwić uczniom powrót do domu. Należy wtedy poprowadzić odpowiednią procedurę, która trwa, może okazać się, że zmiany do rozkładu jazdy będą funkcjonować od października.

 

Ad.3.

W wolnych wnioskach głos zabrał radny Andrzej Butra, który zwrócił się z pytaniem do Starosty, jak wygląda plan sprzedaży nieruchomości w Wołczynie? Pan Starosta odpowiedział, że został ogłoszony drugi przetarg. Wcześniej sprzedaż mienia została zaplanowana na 500 tys. zł, została ona w całości zrealizowana poprzez sprzedaż udziałów w spółce Dolina Stobrawy. Dochód ze sprzedaży mienia został zwiększony do 800 tys. zł. Pan Starosta powiedział, że jest zainteresowanie tym terenem w Wołczynie. Część sprzętu Zarządu Dróg zostanie przeniesiona na teren PKS-u, jeżeli teren ten zostanie sprzedany. Radny Andrzej Butra powiedział, że Zarząd Dróg sam przygotowuje na zimę mieszankę soli, do posypywania dróg i czy w nowym miejscu nie będą potrzebne zezwolenia z ochrony środowiska do składowania tego typu produktu. Pan Starosta powiedział, że zostanie to sprawdzone. Pan Starosta poinformował również radnych, że 1 sierpnia został złożony wniosek w Ministerstwie Finansów w Warszawie o pożyczkę z budżetu państwa. Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu sporządziła już raport o stanie gospodarki finansowej Powiatu Kluczborskiego, zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Powiatu.

 

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknięto posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                    

                                          Przewodniczący Komisji Zdrowia,

                                                       Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska

                                       Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska