Protokół Nr 4/2019

z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 20 luty 2019 r.

Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Stan Przygotowań Zarządu Powiatu w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku do przejęcia ratownictwa medycznego, oraz informacja
PCZ S.A. w Kluczborku na temat stanu zaawansowania realizacji projektu badań przesiewowych w zakresie chorób cywilizacyjnych w szczególności badań przesiewowych jelita grubego.

3.      Wolne wnioski.   

4.      Zamknięcie posiedzenia.

           

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu
  2. Mieczysław Czapliński – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
  3. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.
  4. Małgorzata Zabierowska - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku

Ad.1.

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich obecnych radnych i zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził, iż w dniu dzisiejszym na Komisji obecnych jest 10 radnych. Następnie w związku z obecnością na Komisji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku Przewodniczący złożył wniosek o zmianę porządku obrad i wprowadzenie w nim dodatkowego punktu dot. sytuacji epidemiologicznej w Powiecie Kluczborskim.

Radni jednogłośnie przyjęli wniosek Przewodniczącego Komisji o dodanie nowego punktu do porządku obrad, 9 głosów za, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

 

Proponowany nowy porządek:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Sytuacja epidemiologiczna w Powiecie Kluczborskim

3.      Stan Przygotowań Zarządu Powiatu w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku do przejęcia ratownictwa medycznego, oraz informacja PCZ S.A. w Kluczborku na temat stanu zaawansowania realizacji projektu badań przesiewowych w zakresie chorób cywilizacyjnych w szczególności badań przesiewowych jelita grubego.

4.      Wolne wnioski.   

5.      Zamknięcie posiedzenia

Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad, 9 głosów za, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

 

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Małgorzatę Zabierowską o zabranie głosu na temat sytuacji epidemiologicznej w Powiecie Kluczborskim dot. zachorowań na odrę i grypę.

Przedstawiony materiał stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.3.

Przewodniczący Komisji poinformował radnych, iż na dzisiejszą Komisję zaproszona została Pani Prezes PCZ S.A., jednak z powodu spotkania służbowego w szpitalu nie będzie mogła być na Komisji. Przewodniczący Komisji powiedział, że Pani Prezes przygotowała materiały, które każdy z członków Komisji otrzymał kilka dni przed dzisiejszym posiedzeniem. Z racji tego, że każdy miał czas, by zapoznać się z dokumentami Przewodniczący poprosił o zadawanie ewentualnych pytań. Głos zabrał Członek Zarządu Powiatu Pan Artur Nowak, który powiedział, że obecnie trwa przygotowywanie pomieszczeń garażowych, gdzie będą stacjonować karetki. Został ogłoszony przetarg na zakup dwóch nowych karetek i jednej używanej, która ma być zastępcza. Radny Jarosław Przybył zapytał, jak wygląda zabezpieczenie karetek w postaci obsługi medycznej. Przewodniczący Komisji odpowiedział, że wszyscy, którzy wcześniej pracowali w firmie obsługującej karetki, zadeklarowali chęć przejścia do PCZ S.A. Ku końcowi mają się negocjacje dotyczące wynagrodzenia. Radna Teresa Wróbel zapytała, jak przebiegają rekrutacje związane z lekarzami. Przewodniczący Komisji powiedział, że jeśli chodzi o poszukiwania pediatry, to do tej pory nie udało się nikogo zatrudnić. Oddział jest zawieszony. Ginekologia połączona jest z położnictwem i pododdziałem neonatologii. Pomimo, iż ginekolodzy są w szpitalu, nie można było rozdzielić tego oddziału i zawiesić tylko położnictwo z neonatologią, powiedział Członek Zarządu Artur Nowak. Radny Marcin Michalski zapytał, jak wygląda sytuacja finansowa w odniesieniu do zakupu karetek. Czy środki zewnętrzne zbilansują nam poniesione nakłady. Jak to będzie rozliczane, czy na zasadach ryczałtu. Przewodniczący Komisji powiedział, że jest to opłacalna dziedzina, Zarząd Powiatu stara się o dofinansowanie przez Gminy do zakupu wyposażenia karetek. Na dzień dzisiejszy Gmina Kluczbork zadeklarowała chęć dofinansowania.  Radny Marcin Michalski powiedział, że w opracowanych materiałach znajduje się szereg różnych wartości, nie są to tanie rzeczy. Radny zapytał, czy na zakup karetek Szpital będzie brał kredyt, z jakich środków ten zakup zostanie sfinansowany. Ratownictwo Medyczne będzie realizowane przez podmioty publiczne od 1 kwietnia br. ,więc nie zostało dużo czasu. Przewodniczący Komisji powiedział, że rozmowy z NFZ na temat ryczałtu prowadzi konsorcjum. Powiat Kluczborski musi zapewnić obsługę karetek na terenie Kluczborka, Byczyny i Lasowic, natomiast Wołczyn będzie obsługiwany przez Opole. Przewodniczący powiedział, że Szpital nie będzie kupował karetek za gotówkę, ani na kredyt, tylko zostaną wzięte w leasing. Radny Marcin Michalski powiedział, że w materiałach przygotowanych przez Panią Prezes PCZ S.A. jest informacja, że koszt zakupu jednej karetki to kwota ok. 250 tys. zł. Radny Zdzisław Pelc zapytał czy wyposażenie karetek również będzie wzięte w leasing. Członek Zarządu powiedział, że prawdopodobnie na zakup wyposażenia zostanie wzięty kredyt. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że ryczałt dobowy za zespół karetki typu S i P jest stały. Różnica może wynikać tylko z dobroduszności NFZ, bądź z zapisów umowy konsorcyjnej. Opolszczyzna jest jednym rejonem operacyjnym. Pewna wartość ryczałtu w skali roku przy trzech zespołach wyjazdowych to ponad 3 mln zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i ochrony Zdrowia przygotował informację o staraniach Powiatu Kluczborskiego od 2000 r. o dodatkowe zespoły ratownictwa medycznego. Radny zasugerował, by ta informacja była załącznikiem do protokołu z dzisiejszej Komisji. Radny Piotr Pośpiech zwrócił uwagę na to, że Wołczyn będzie obsługiwany przez Opolskie Centrum Ratownictwa Medycznego, szkoda, że nie dało się tego zapisać do naszego kontraktu, byłaby to kolejna duża kwota dla szpitala i kontrola nad tym. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy Opole zabezpieczy zespól ratowniczy i karetkę? Członek Zarządu powiedział, że tak. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że szkoda, że na dzień dzisiejszy nie wiemy czy będzie zakup karetek sfinansowany z kredytu tak jak napisane jest to w materiałach z PZC S.A. czy będzie to może leasing. Kiedyś, parę lat temu było tak, że pojazd leasingowany był w pełni wyposażony. Radny Piotr Pośpiech poprosił Członka Zarządu o odpowiedź. Pan Artur Nowak powiedział, że trzeba jeszcze poczekać na to jaki ryczałt zaoferuje NFZ. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że dla NFZ nie ma znaczenia, czy to będzie kredyt czy leasing. Członek Zarządu powiedział, że najpierw trzeba zobaczyć jaką kwotą ryczałtu będzie szpital dysponował i wtedy zostaną podjęte decyzje. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że zostało niewiele czasu. Przewodniczący Komisji powiedział, że pytał Pani Prezes PCZ S.A. w Kluczborku dlaczego karetka w Wołczynie będzie podlegać pod Opole. Przewodniczący Komisji powiedział, że wcześniej krążyły różne głosy m.in. takie, że szpital nie chce przystąpić do umowy konsorcjum. Radny Marcin Michalski zawnioskował o to, by na kolejnym posiedzeniu Komisji w marcu, obecna była Pani Prezes PCZ S.A, tak żeby można było dowiedzieć się jaki jest realny stan przygotowań do przejęcia ratownictwa medycznego, jak wyglądają kwestie finansowe, bo na chwilę obecną niewiele wiadomo.
Czy zakup karetek zostanie sfinansowany z kredytu, czy będą karetki brane w leasing. Radny Zdzisław Pelc zapytał , czy coś wiadomo o wymagalnych zobowiązaniach PZC S.A. czy zostały zapłacone. Członek Zarządu odpowiedział, że to się „zmienia co chwilę”.

 

Ad.4.

Nie zgłoszono wolnych wniosków

 

Ad.5.

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

                                                     

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,

Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska

Wojciech Smolnik

 

 

 

Zał. Informacja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku dot. sytuacji epidemiologicznej grypy i odry- stan na 19.02.2019 r.

Zał. Informacja zawierająca podsumowanie działań Powiatu Kluczborskiego w sprawie zwiekszenia ilości zespołów ratownictwa medycznego niezbędnych do pełnego zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych w Powiecie Kluczborskim.

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska