Protokół Nr 15/2004

Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 23 kwietnia 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Gospodarka wodno-ściekowa i gospodarka odpadami na terenie powiatu.

Informacja nt. działań dotyczących usunięcia skutków pożaru składowiska odpadów

ogumienia w miejscowości Trzebiszyn Gmina Lasowice Wielkie.

3.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.

4.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.04.2004r.

5.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Zaproponował jednak, aby z punktu 2 proponowanego porządku przenieść na kolejne posiedzenie komisji temat dotyczący gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami w powiecie. Przewodniczący Komisji zaproponował,
aby w miesiącu maju br. zorganizować posiedzenie wyjazdowe i obejrzeć oczyszczalnię ścieków w Byczynie oraz składowisko odpadów w Trzebiszynie. Zaproponował również,

aby w dniu dzisiejszym członkowie komisji zapoznają się tylko z krótką informacją Naczelnika Wydziału Rolnictwa na temat funkcjonowania składowiska odpadów ogumienia w miejscowości Trzebiszyn.

W związku z tym, że innych uwag do porządku nie wniesiono, Przewodniczący poddał

pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy porządek.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Naczelnika Wydziału Rolnictwa o przedstawienie
krótkiej informacji na temat działań powiatu podjętych po pożarze składowiska odpadów

w Trzebiszynie, które miało miejsce w listopadzie 2003r. Naczelnik Wydziału Rolnictwa powiedział, że Starosta Kluczborski nie wydał współwłaścicielom spółki “AGDA” żadnej decyzji w zakresie gospodarowania odpadami. Podmiot wystąpił do Starostwa Powiatowego

z wnioskiem o wydanie takiego zezwolenia, ale nie spełniał on jednak wymogów formalno-prawnych. Pomimo wezwania do jego uzupełnienia, współwłaściciele spółki nie uczynili tego, w związku z tym wniosek pozostał bez rozpatrzenia. Naczelnik wyjaśnił,
że przeprowadzono kontrolę w terenie, po której wystąpiono do spółki z wezwaniem

do bezzwłocznego i natychmiastowego zaprzestania prowadzonej działalności oraz uporządkowania terenu z bezprawnie zgromadzonych odpadów. Współwłaściciele spółki

nie zaprzestali jednak prowadzenia swojej działalności, ani też nie uzupełnili złożonej wcześniej dokumentacji. W związku z wyczerpaniem możliwości postępowania administracyjnego w sprawie oraz bezprawną dalszą działalnością spółki, Starosta Kluczborski skierował do Sądu Rejonowego wniosek o ukaranie współwłaścicieli tej spółki. Wniosek powyższy został przekazany do sądu w dniu 4 listopada 2003r., ale do tej pory sąd nie zajął stanowiska w sprawie. Całą sprawę przekazano również do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Opolu w celu przeprowadzenia kontroli na tym obiekcie oraz ukarania jego współwłaścicieli. Naczelnik Wydziału dodał, że po pożarze tego składowiska pobrano do analizy chemicznej próbki spalonych odpadów. Analizy tej dokona laboratorium Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Ponadto straż pożarna potwierdziła, że spółka nie spełnia wymogów do składowania takich odpadów.

Przewodniczący Komisji powiedział, że na kolejnym posiedzeniu, po wizycie radnych

na tym składowisku, komisja dalej zajmie się tą sprawą.

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji analizowali sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r. Sprawozdanie to wraz z projektem uchwały o jego rozpatrzeniu i udzieleniu absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r. znajduje się w materiałach na najbliższą sesję Rady Powiatu. Sprawozdanie powyższe zawiera:

1.wykonanie planu dochodów i planu wydatków budżetu powiatu za 2003r.,

2.wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej

wykonywanych przez powiat w 2003r.,

3.wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu za 2003r.,

4.zmiany w planie budżetu powiatu dokonane w 2003r. na podstawie uchwał Rady
i Zarządu Powiatu,

5.wykonanie planu dochodów i przychodów budżetu powiatu w 2003r.,

6.wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetowych w 2003r.,

7.zestawienie wydatków majątkowych i remontowych budżetu powiatu za 2003r.,

8.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków środków specjalnych
oraz gospodarstw pomocniczych za 2003r.,

9.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych za 2003r.

/dot. Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej/,

10.informację o dokonanych w 2003r. umorzeniach i ulgach w spłatach.

Skarbnik Powiatu poinformował zebranych, że sprawozdanie powyższe zostało przekazane już wcześniej wszystkim radnym oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej uchwałą Nr 174/2004
z dnia 13 kwietnia 2004r. pozytywnie zaopiniował sprawozdanie Zarządu Powiatu
w Kluczborku. Skarbnik poinformował radnych, że Komisja Rewizyjna Rady Powiatu również pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Zarządu i sporządziła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu za 2003r. Wniosek ten został także przekazany Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.

Członkowie Komisji Rolnictwa nie wnieśli zapytań do przedłożonego przez Zarząd
Powiatu sprawozdania. W drodze głosowania, jednogłośnie – 6 głosami za, Komisja Rolnictwa opowiedziała się za jego przyjęciem i za udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r.

 

Ad.4.

Kolejno członkowie komisji analizowali inne materiały, przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 29.04.2004r. Materiały te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

1.zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,

2.wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji,

3.nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Kluczborku,

4.tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych
w art. 42 ust.3 ustawy Karta nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,

5.zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /3 projekty/.

Ponadto w materiałach na sesję znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 22.03.2004r. do 09.04.2004r.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o omówienie 3 projektów uchwał dotyczących zbycia nieruchomości stanowiących własność powiatu.

Skarbnik Powiatu wyjaśnił:

1.projekt 3f dotyczy zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem przychodni zdrowia
w Kluczborku przy ul. M.C.Skłodowskiej 15, dotychczas zajmowanej przez Dyrekcję

SPZOZ i wynajmowanej przez niepubliczne przychodnie zdrowia. Administracja nowo

utworzonego Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku przenosi swoją siedzibę

do budynków szpitalnych, więc przedmiotowy budynek staje się bezużyteczny dla SPZOZ

w likwidacji. Z tego względu Zarząd Powiatu proponuje zbycie tej nieruchomości.

2.projekt 3g dotyczy zbycia dwóch nieruchomości położonych w Kluczborku przy
ul. Drzymały 1a – działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym czterolokalowym

z najemcami oraz działki stanowiącej drogę dojazdową do w/w budynku. Zdaniem

członków Zarządu Powiatu nieruchomości te są zbędne powiatowi i dlatego Zarząd

proponuje zbycie ich ze względów oszczędnościowych. Rodzinom zamieszkującym

powyższe lokale zostanie złożona propozycja ich wykupu w pierwszej kolejności.

Wicestarosta dodał, że powiat chciał przekazać ten budynek Gminie Kluczbork /do MZOK/,

ale gmina nie jest tym zainteresowana.

3.projekt 3h dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej pralni szpitalnej położonej

przy ul. M.C. Skłodowskiej 23 w Kluczborku. Budynek ten jest również zbyteczny
dla powiatu, w związku z powyższym Zarząd proponuje również zbycie tej nieruchomości.

Skarbnik wyjaśnił, że utrzymanie wszystkich w/w nieruchomości jest dla powiatu bardzo dużym obciążeniem finansowym i dlatego ze względów oszczędnościowych Zarząd Powiatu proponuje ich zbycie. Było by to również dużym odciążeniem powiatu w kolejnym sezonie grzewczym.

Kolejno radny Mieczysław Garbowski w związku z propozycją wyrażenia zgody na przejęcie przez powiat zadłużenia SPZOZ w likwidacji, zapytał dlaczego powiat chce przejąć ten dług. Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że likwidacja SPZOZ musi trwać do momentu uregulowania wszystkich jego zobowiązań, jednak ze względów finansowych proces likwidacji powinien być jak najkrótszy. Przedłożony projekt uchwały dotyczy zadłużenia SPZOZ w likwidacji wobec dostawcy energii cieplnej, jakim jest Energetyka Cieplna Opolszczyzny S.A.

z siedzibą w Opolu. Zadłużenie powyższe stanowi kwotę 1.047.163,-zł. wraz z należnymi odsetkami i kosztami ubocznymi. Całość budynków, w których prowadzona jest działalność medyczna ogrzewana jest energią z ECO S.A. i bez zawarcia stosownego porozumienia powiatu z tym dostawcą, dostawa energii cieplnej może zostać wstrzymana. Zdaniem Skarbnika nie można do tego dopuścić.

Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie wnieśli.

Ad.5.

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie komisji

w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki