Uchwała Nr XLIII/274/2018

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 20 kwietnia 2018 r.

 

 

w sprawie rozpatrzenia skargi pani JK
na  Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku

 

 

 

         Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt. 4 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:

 

 

§ 1.1.Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborkuw sprawie rozpatrzenia skargi Pani JK na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, Rada Powiatu uznaje skargę nr OR.1510.1.2018.DO za bezzasadną.

2.Uzasadnienie powyższego rozpatrzenia skargi jest załącznikiem do niniejszej uchwały.

 

§ 2.Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu, zobowiązując go do przeslania Skarżącej odpisu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.

 

§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku

Andrzej Butra


 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały
Nr XLIII/274/2018
Rady Powiatu w Kluczborku

                                                                                      z dnia 20 kwietnia 2018 r.

 

 

 

Uzasadnienie rozpatrzenia skargi pani JK na Dyrektora
Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku

 

Przyjmuje się stanowisko Komisji rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku jako uzasadnienie do niniejszej skargi.

 

Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Kluczborku na posiedzeniu w dniu 13 marca 2018 r.  zapoznała się ze skargą na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku  z dnia 5 lutego 2018 r. /wpływ do Starostwa Powiatowego w dniu 8 lutego 2018 r./ dotyczącą wezwania do zwrotu części dofinansowania /w kwocie 10 884, 18 zł/ przyznanego pani JK zgodnie z umową nr PUP.CAZ.631.43.2017.IK z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 20 000 zł.

  

Komisja wysłuchała wyjaśnień dwóch stron tj. pani JK - osoby skarżącej w powyższej sprawie oraz pani Elżbiety Gabryś-Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku na posiedzeniach w dniach 13 i 20 marca 2018 r. /posiedzenie kontynuowane  w dniach 26 i 29 marca 2018 r./.

 

Komisja rewizyjna, po zapoznaniu się z treścią skargi, z dokumentacją, uwzględniając wyjaśnienia pani JK oraz pani Elżbiety Gabryś - Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku,  stwierdziła że:

 

1.Pani JK w dniu 5 lipca 2017 r. podpisała umowę ze Starostą Kluczborskim w imieniu którego działa Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, nr PUP.CAZ.631.43.2017.IK w sprawie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 20 000 zł.,

-zgodnie z § 3 ust 1 powyższej umowy : „Bezrobotny zobowiązuje się do wydatkowania i rozliczenia środków  w okresie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej,

-zgodnie z § 3 ust. 5 powyższej umowy: „Bezrobotny zobowiązuje się do udokumentowania i złożenia rozliczenia wydatkowanych kwot przedstawiając stosowne faktury, imienne rachunki lub umowy kupna-sprzedaży z potwierdzoną płatnością podatku /ich oryginały i kopie należy przedstawić w urzędzie pracy/,

-zgodnie z § 3 ust. 6 : „Dostarczone rachunki, faktury, umowy kupna-sprzedaży powinny posiadać potwierdzenie uregulowania płatności w terminie określonym w § 3 ust.1 umowy,

 

2.Pani JK w dniu 10 lipca 2017 r. rozpoczęła działalność gospodarczą pod nazwą „…..”  Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe JK,

 

3.Rozliczenie otrzymanych środków pani JK złożyła w dniu 7 września 2017 r. Po jego złożeniu PUP rozpoczął sprawdzanie przedstawionych dokumentów i została przeprowadzona ich weryfikacja. Niektóre z tych dokumentów były wyjaśniane pod kątem dokumentów finansowo-księgowych. Niektóre z tych dokumentów zostały przedstawione jako „dowody wewnętrzne” i „dowody skupu”. Zgodnie jednak z zawartą umową rozliczenie  przyznanych środków powinno być udokumentowane poprzez przedstawienie: faktur, rachunków, umów kupna-sprzedaży wraz z potwierdzeniem opłacenia podatku w urzędzie skarbowym. Zgodnie z informacją pracownika Urzędu Skarbowego dokumenty o nazwie: „dowody wewnętrzne „ i „dowody skupu” nie noszą znamion dokumentów finansowo-księgowych,

 

 

-W dniu 21 listopada 2017 r. /pismo nr PUP.CAZ.631.43.2017.IK/ Dyrektor PUP w Kluczborku wystosował pismo do pani JK, w którym wyjaśnił, że złożone w dniu 7 września 2017 r. rozliczenie nie jest zgodne z wcześniej zaakceptowanym harmonogramem zakupów a dokumenty potwierdzające zakup środków zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Skarbowego nie są kwalifikowane do dowodów księgowych. Zgodnie z § 3 ust. 5 zawartej umowy: „Bezrobotny zobowiązuje się do udokumentowania i złożenia rozliczenia wydatkowanych kwot przedstawiając stosowne faktury, imienne rachunki lub umowy kupna-sprzedaży z potwierdzoną płatnością podatku /ich oryginały i kopie należy przedstawić w urzędzie pracy/. W związku z dostarczeniem dokumentów, które nie spełniają kryterium „dokumentów księgowych” Dyrektor PUP zwrócił się z prośbą o dostarczenie do dnia 11 grudnia 2017 r. odpowiedniej dokumentacji, stanowiącej potwierdzenie dokonania wydatków.

Termin ten nie został przez panią JK dotrzymany.

 

- W związku z dokonaniem weryfikacji i ostatecznego rozliczenia przedłożonej przez panią JK dokumentacji, w dniu 19 stycznia 2018 r. zostało wysłane wezwanie do zapłaty i zwrotu części dofinansowania w wysokości 10 884, 18 zł. wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania dofinansowania, w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania. W odpowiedzi na powyższe wezwanie pani JK wystosowała do PUP w Kluczborku oświadczenie oraz wyjaśnienie w tej sprawie /pismo z dnia 25 stycznia 2018 r./. W dniu 1 lutego 2018 r. Dyrektor PUP wraz z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację umów w ramach projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, w tym zwłaszcza znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy w powiecie kluczborskim(III)” współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków EFS w ramach RPO WO na lata 2014-2020 ponownie przeanalizowali pismo z wyjaśnieniami pani  JK z dnia 25 stycznia 2018 r. i po analizie zgłoszonych przez panią JK zastrzeżeń i wyjaśnień nie znaleźli podstaw do zmiany stanowiska w tej sprawie, o czym poinformowano panią JK pismem nr  PUP.CAZ.631.43.2017.JC z dnia 2 lutego 2018 r.

 

        

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku

Andrzej Butra