Protokół Nr 37/2018



Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku   w dniu 26 marca 2018 r.

       

Przewodniczyła radny Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek obrad:



  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Stan bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2017 rok.
  3. Analiza materiałów na XLII sesję.
  4. Wolne wnioski.
  5. Zamkniecie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3.Małgorzara Zabierowska-Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku,

3. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,

4.Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Ad.1

 

Przewodnicząca obrad – radna Wioletta Kardas - przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca obrad przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 18 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

Głos zabrała pani Małgorzata Zabierowska - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku, która przedstawiła w skrócie sprawozdanie Stan bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2017 rok. Pani Dyrektor zwróciła uwagę na wzrost zakażeń przez drobnoustroje w związku z nadużywaniem antybiotyków i starzejące się społeczeństwo, szczepienia i fakt zdarzających się osób, które nie chcą szczepić swoich dzieci, suplementy diety i brak nadzoru nad rynkiem suplementów diety, nadzór nad warunkami pracy w zakładach pracy, nadzór nad używkami i coraz częściej pojawiająca się wszawicę w przedszkolach i w szkołach. Pan Starosta poinformował, że uczniowie przybywający uczyć się w powiatowych szkołach muszą dostarczyć wraz z innymi dokumentami karty szczepień, jednak trudno na 100% stwierdzić, że dane dziecko było np. zaszczepione na odrę. Głównym celem działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest ochrona zdrowia ludzi przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych oraz zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Zadania są realizowane poprzez sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego, prowadzenie działań przeciwepidemicznych oraz oświatowo-zdrowotnych. W celu oceny realnych i potencjalnych zagrożeń, mogących wpływać na stan warunków zdrowotnych ludności, nadzorowano i monitorowano m.in.: sytuację epidemiologiczną chorób zakaźnych, jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi  jakość wody w pływalniach, basenach i miejscu przeznaczonym do kąpieli, bezpieczeństwo żywności, żywienia i przedmiotów użytku,  środowiska pracy, w których występowały czynniki szkodliwe i uciążliwe dla zdrowia, wprowadzanie do obrotu substancji chemicznych i ich mieszanin, w tym produktów biobójczych oraz ich stosowanie, stan sanitarny obiektów żywnościowo-żywieniowych, podmiotów leczniczych, placówek nauczania i wychowania, obiektów turystyczno-wypoczynkowych i innych obiektów użyteczności publicznej. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku realizował zadania ujęte w „Planie zasadniczych zamierzeń Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku na rok 2017”, na który składały się przedsięwzięcia, kontrole i wizytacje. Plan został opracowany w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, wyniki prowadzonego nadzoru z lat poprzednich oraz po uwzględnieniu bieżących lokalnych potrzeb i uwarunkowań. W 2017 r. w PSSE w Kluczborku do realizacji zaplanowano łącznie 187 przedsięwzięć. Zrealizowano 184 zadania, co stanowi 98,4%. W 2017 r. łącznie przeprowadzono 1054 kontrole, dochodzenia epidemiologiczne i wizytacje, w tym 478 kontroli planowych, 230 kontroli ponadplanowych, 106 kontroli związanych z pobieraniem próbek wody, 221 dochodzeń w sprawach chorób zakaźnych, 3 dochodzenia w sprawie chorób zawodowych oraz 16 kontroli w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego. Podobnie, jak w latach ubiegłych, najwięcej kontroli ponadplanowych (154) przeprowadzono w zakresie bezpieczeństwa żywności, głównie w związku z przeprowadzaniem kontroli granicznych związanych z eksportem towarów poza Unię Europejską, funkcjonowaniem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach (RASFF), wprowadzaniem do obrotu środków spożywczych o niewłaściwej jakości oraz na wniosek stron w celu uzyskania opinii. W zakresie urzędowej kontroli żywności do badań laboratoryjnych pobrano 213 próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością. W ramach sprawowanego nadzoru nad jakością wody pobrano do badań laboratoryjnych 404 próbki, w tym 346 próbek wody przeznaczonej do spożycia, 39 próbek z pływalni i basenów kąpielowych, 2 próbki w miejscu wykorzystywanym do kąpieli oraz 17 próbek wody ciepłej w kierunku obecności bakterii Legionella sp. Kwestionowanymi parametrami były: azotany (8 próbek), mętność (6 próbek), mangan (5 próbek), żelazo (5 próbek), nikiel (3 próbki). Ogółem zakwestionowano 27 próbek, co stanowi 12,6% wszystkich próbek pobranych do badań fizykochemicznych. W odniesieniu do badań mikrobiologicznych kwestionowano 3 próbki ze względu na obecność bakterii grupy coli (w 2016 r. 28 próbek). Z 17 próbek wody ciepłej badanej w kierunku obecności bakterii Legionella sp. zakwestionowano 3 próbki w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie. Wykonano 758 oznaczeń fizycznych w zakresie higieny procesu nauczania (pomiary oświetlenia, mebli szkolnych, temperatura). Zgłoszono 850 przypadków zachorowań  /podejrzeń o zachorowanie na choroby zakaźne ( w 2016 r – 667, w 2015 – 661). Wydano 362 decyzje administracyjne. Nałożono 22 mandaty karne na kwotę 3 750,00 zł

(w 2016 r. 22 mandaty na kwotę 4 050,00 zł). Większość mandatów nałożono w placówkach obrotu żywnością (19) głównie za wprowadzanie do obrotu przeterminowanych środków spożywczych, brak bieżącej czystości i brak możliwości identyfikacji środków spożywczych sprzedawanych luzem. Wyniki prowadzonego nadzoru oraz wyniki badań laboratoryjnych stanowią podstawę do dokonania oceny bezpieczeństwa stanu sanitarnego powiatu. Ocena stanu sanitarnego powiatu kluczborskiego zawiera dane na dzień 31 grudnia 2017 r. Radny Norbert Waliczek podziękował pani Dyrektor i stwierdził, że sprawozdanie jest napisane bardzo dokładnie i rzetelnie i warto się z nim zapoznać.            

Ad.3


Przewodnicząca obrad  przedstawiła projekty uchwał na XLII sesję w następujących sprawach: zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zasad udzielania obniżki i określenia jej rozmiaru nauczycielowi, któremu powierzono w szkole lub placówce oświatowej stanowisko kierownicze oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony  do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość  stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego będąca w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony  do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość  stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego będąca w trwałym zarządzie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego, w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2018 rok,  w sprawie udzielenia dotacji Gminie Kluczbork z przeznaczeniem dla Gminnej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Kluczborku na zakup instrumentów muzycznych. Kolejno w porządku obrad na sesję jest  Ocena stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2017 rok oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 28.02.2018 r. do 8.03.2018 r. Jeżeli chodzi o zmiany w budżecie powiatu to pani Skarbnik poinformowała, że główne zmiany to zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 3.807.080,99 zł, w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 1.737.999,99 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 2.069.081,00 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 2.258.072,99 zł, w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 1.737.999,99 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 520.073,00 zł. Różnica pomiędzy dochodami, a wydatkami stanowi deficyt budżetu w kwocie 2.131.002,80 zł. Zaktualizowano rozchody o kwotę 1.549.008,00 zł na wykup papierów wartościowych oraz spłatę zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek. Plan wydatków majątkowych na 2018 r. – wprowadzenie nowego zadania pn. „Wniesienie wkładu pieniężnego do Spółki PKS w Kluczborku Sp. z o.o.”, zwiększenie wydatków na zadanie pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego”. Plan dotacji na 2018 r. - wprowadzenie dotacji celowej dla Gminy Kluczbork z przeznaczeniem na zakup instrumentów muzycznych. Pan Starosta wyjaśnił, że obecnie zarząd zastawia się i konsultuje z RIO, możliwość przejścia procedury przy obligacjach lub subrogacja ale na mniejszą kwotę i krótszy okres czasu. Pan  Starosta dodał, że projekt wieloletniej prognozy finansowej został zawieziony do RIO celem konsultacji, inna restrukturyzacja sprawiła, że projekt wieloletniej wygląda lepiej, jeżeli RIO pozytywnie zaopiniuje, to zarząd przedstawi na sesję kwietniową projekty uchwał, na chwile obecną zabezpieczamy środki finansowe w budżecie.    Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 16 głosami za, przy 2 wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 1.754.311, 99 zł. zwiększono dochody majątkowe o kwotę 2.069.081, 00 zł. zwiększono wydatki majątkowe, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1.754.311.99, zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 520.073, 00 zł. Zwiększono rozchody o kwotę 1. 549.008, 00 zł. Wprowadzono zmianę w zadaniu inwestycyjnym pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego – subrogacja” oraz Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt ROP WO 2014-2020”.    Radni 17 głosami za, przy 2 wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zasad udzielania obniżki  i określenia jej rozmiaru nauczycielowi, któremu powierzono w szkole lub placówce oświatowej stanowisko kierownicze oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.  W związku ze zmianą ustawy Karta Nauczyciela, obowiązującą od 1 września 2018 r i określa zasady udzielania obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć oraz zwalniania z tych obowiązków kadry kierowniczej jednostek oświatowych.  Zmiany dotyczą między innymi następujących zagadnień: od 1 września 2018 r. nauczycielowi korzystającemu z obniżonego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko kierownicze nie przydziela się godzin ponadwymiarowych, wprowadzono w pozycji 4 tabeli stanowisko wicedyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, usunięto z tabeli stanowisko wicedyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku ze względu na to, że takie stanowisko w tej placówce nie funkcjonuje. Podjęcie w/w uchwały jest niezbędne dla celów zatwierdzania arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego. Opinie do projektu uchwały przedłożyły organizacje związkowe, zrzeszające pracowników jednostek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu kluczborskiego. Członkowie komisji wnieśli zapytań i jednogłośnie 18 głosami za pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały.  Kolejnym projektem był projekt w sprawie  ustalenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego. Konieczność podjęcia przez Radę Powiatu w Kluczborku niniejszej uchwały jest spowodowana zmianą przepisów prawnych regulujących podstawę funkcjonowania publicznego przedszkola. W chwili obecnej bezpłatne nauczanie, wychowania i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie gwarantuje art.13 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe .  Natomiast art. 52 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych definiuje kompetencje organu prowadzącego  w zakresie:  określenia wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym,  w którym dziecko kończy 6 lat,  określenia warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia rodzica z tej opłaty, upoważnienia dyrektora przedszkola do zwalniania rodzica z części lub całości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego. Zmiana dotyczy także charakteru opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego, która stanowi niepodatkową należność budżetową  o charakterze publicznoprawnym, zgodnie z ustawą o finansach publicznych. W związku z czym nie ma racji bytu umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy rodzicem dziecka, a dyrektorem przedszkola, określająca szczegółowe warunki korzystania z wychowania przedszkolnego. Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony  do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość  stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego będąca w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony  do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość  stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego będąca w trwałym zarządzie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Kolejnym projektem uchwały na XLII sesję był projekt w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2018 rok. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji Gminie Kluczbork z przeznaczeniem dla Gminnej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Kluczborku na zakup instrumentów muzycznych. Powyższy projekt uchwały dotyczy przekazania dotacji celowej w wysokości  5 000,00 zł. w związku z obchodzonym Jubileuszem 50-lecia placówki. Szkoła Muzyczna w Kluczborku już pół wieku wspaniale realizuje trudną misję kształcenia, wychowywania i kształtowania charakterów młodych utalentowanych muzycznie mieszkańców powiatu kluczborskiego. Tutaj młodzi ludzie rozwijają swoją pasję, talent i miłość do muzyki. Absolwenci i uczniowie Szkoły są wspaniałą wizytówką naszego powiatu. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Radny Wojciech Smolnik zwrócił uwagę na zapis w § 1 pkt 2) projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu, gdzie zamiast słowa wydatków powinno być dochodów. Pan Starosta stwierdził, że jest to błąd pisarski i zostanie poprawiony.            

Ad.4

 

W wolnych wnioskach pan Starosta poinformował, że zwrócił się z prośba do Przewodniczącego Rady w związku z kończącą się kadencją  Powiatowej Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa i Porządku o delegowanie dwóch radnych do składu nowopowoływanej komisji. Przewodniczący Rady delegował dwóch radnych: Wojciecha Smolnika i Norberta Waliczka.

 

 

 

Ad.5

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,
Turystyki i Rozwoju Rodziny
Wioletta Kardas

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu
            i Rozwoju Gospodarczego
 Andrzej Kosmala

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys